TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Huomenta.

Taas on pari päivää välissä vierähtänyt, kun olen tänne kirjoitellut.

Kaikki kirjoitukset koitin äsken kahlata läpi.

Joku kyseli siitä Liberon lahjapaketista: Pitää rekisteröityä Liberokerhoon ennenkuin lapsi on 5kk niin lähettävät lahjakortin kun lapsi 6kk, jolla saa noutaa paketin lindexistä.

Kasvatuksesta olen kanssanne samaa mieltä eli jokainen tekee tavallaan kunhan pysyy järjellisissä rajoissa muussa tapauksessa on syytä ajoisa hakea apua ja ns. oikeaa suuntaa ja erityisesti rajoja tarvitaan.

Uusille tervetuloa. Mukavaa, kun saadaan lisää porukkaa mukaan ja uusia mielipiteitä meidän "vanhojen" joukkoon.

Me käytiin eilen 4kk neuvolassa pituus 68,3cm, paino 7680g ja pipo 45,7cm. Oli tosi tarkka täti noiden millimetriensä kanssa :) Ei ollut meidän vakkari neuvolatäti, kun kyseessä oli neuvolalääkäri ja siinä on aina joku noista neuvolatädeistä vuorollaan "avustamassa". Lääkäri ei saanut konettaan toimimaan eli ei päästy näkeen missä kohdin käyrää mennään. Täytyy sit vaikka verkkoklinikalla käydä kurkkaamassa.

Flunssaiseen oloon tänään heräilin :(

Jossu & K 4kk+6pv
 
tervetuloa myös täältä päin Maxin äiti :)

Viime yö meni taas hyvin 2 syötällä mentiin, yöt on selvästi lähteny parempaan suuntaan kuin ei nukuta tytön kanssa samassa huoneessa. Olo on pirteä, vaikka heräsinkin keskellä yötä kauheaan maha kipuun! :|

Kasvatuksesta : Oon sitä mieltä että jokanen hoitaa omat lapsensa niin kuin haluavat, mutta esim. tollanen käytös mitä kirsikkatomaatti kertoi ei käy päinsä.
Neuvoja otan vastaan jos itse kysyn, mutta jos toinen tulee siihen pätemään alkaa heti v*tuttaa :ashamed: Oon kait sellanen että haluan kasvattaa oman lapsen niinkuin itse parhaaksi näen.. :)

maj ja tyytyväinen julia 3½kk :heart:
 
4kk neuvolassa käyty. Saatiin Rotan toinen annos ja se meni ihan hyvin ei tullut mitään oireita. Vähän kaveri huusi neuvolatädille ja lääkärille mut se tais olla vierastamista. Esikoinen vierasti todella paljon hänen kanssaan oli todella tuskaa mennä mihinkään. Toivon että nyt päästäs vähän helpommalla. Pojalla kokoa tasan 7kg ja 62,9cm.

Eilen annoin ensimmäisen kerran pojalle vähän maissisosetta purkista. Laiska kun olen niin en ole mitään soseita saanut tehtyä :ashamed: Esikoisen kanssa väänsin kaikki soseet pakastimeen mut nyt on ollut vähän muita kiireitä niin ei ole ehtinyt ( seli seli :whistle: ) Alkuun oli ilme vähän ihmettelevä mut sit kun tajus et suussa on jotain syötävää niin johan alkoi kaveri napsua, maiskutti suutaan ja avasi sen ihan apposen auki ja lopuksi nauroi ääneen perään :LOL: Oli siinä mammallakin naurussa pitelemistä. Tänään sit otetaan uusiksi kunhan hän nyt heräilee tuolta päikkäreiltä. :D

Kävin eilen hammaslääkärillä tarkastuksessa. Mulla ei ole ikinä ollut paljon reikiä oliskohan 3 hammasta paikattu koko elämä aikana. Mulla oli 6 reikää jotka tarvis paikata |O Hammaslääkäri kyseli et onks vihlonu tai tuntunu et olis reikiä, ei ole. Hän kans ihmetteli mitä nyt on oikein käyny kun yht´äkkiä on hampaat menny ihan huonoon kuntoon. Kyseli viel oonko syöny enemmän karkkia, olen aina olen ollut hyvä syömään karkkia. Ehkä täs nyt sit saa kimmokkeen siihen laihikseen kun jättää kaikki karkit ja light limut veke. Vesi ja maissinaksu linjalle vaan |O

Kasvatus ohjeet menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tottakai sit jos tulee ongelmia kuuntelen ohjeita ja toivonkin että joku hienotunteisesti osaisi herättää jos ollaan menossa pahasti metsään. Tsemmpia Kirsikkatomaatti et saat ystävällesi viestin menemään perille!

Meillä on hieman poika alkanut muokata rytmiään. Aamulla herätään seiskan aikaan ja illalla ysiltä nukkumaan. Välissä on sit edelleen 3-4 päikkäriä josta yhdet pitemmät. Aika mukautuva kaveri vielä näyttää olevan, ei paljon tunnu häiritsevän ollaanko kotona vai liikenteessä. Hän nukkuu kun väsyttää :D

 
Onks kukaan antanut vauvalle viel noita maissinaksuja? Niitä laatupaakarin naksuja oon antanut esikoiselle kuvien perusteella noin 5kk iässä ja nyt mietin koskahan uskaltais tälle juniorille antaa. Taidan viel odotella et pääsee kunnolla ruoan makuun. Tietääkö kukaan onks niissä joku ikä suositus?
 
SadetikkuOnnea hampaasta :flower: se on toinen hammasviesti tanaan! eka tuli textarilla kaverin 5kk vauvalla kans eka hammas :D

Kirsikka Tomsku
:hug: ei varmaan ole kivaa tehda paatosta tuollaisessa tilanteessa. Toivottavasti sun bestis ja sen tytar hoksaavat pian etta asialle on tehtava jotain. Toivottavasti ennen kuin kaikki kaverit on havinneet.

Ihanaa perjantai ja luvassa kokoyon unet! Nyt steriloin mikrossa(keitan) tutttioulloja ja tutteja. Sitten on luvassa lakanapyykkia kun on luvattu aurinkoista saata viikonlopulle.

PoikaToivottavasti kuume on laskenut!

Hauskaa Perjantaita.
 
Vilma,
mulla tuli ekan raskauden aikana kanssa monta reikää ja sitä ennen oli koko elämän aikana ollut vaan muutama. Syljen koostumus tai jotain muuttuu sillai jotenkin, että tulee helpommin reikiä. Nyt en taida ees uskaltaa mennä koko tarkastukseen, kun arvaan mitä on taas edessä.

Sädetikku, hienoa :flower: Sieltä niitä sitten alkaa tupsahdella ja kohta on suu täynnä. :D
Sitten on hyvä purasta äitiä :kieh:
 
Hampaista, siis äitien :) Raskaus tosiaan muuttaa syljen koostumusta ja reikiä saattaa tulla enemmän. Munkin kaverilla tuli 4 reikää! Hammashuolto onkin raskausaikana tosi tärkeetä ja siitä jauhettiin meidän neuvolassa joka välissä, kun siellä kävin. Meillä raskaana olevat saa mennä sylkitestiin, jossa katsotaan noiden haitallisten bakteerien määrä syljessä. Ihan hyvä oli tuollainenkin käynti!

Eiks maissinaksut kulje vähän niinku käsi kädessä sen kans ku alotetaan kunnolla kiinteät? Toi 5kk voi kyl olla ihan hyvä "alaikäraja". Pitääkin jossain vaiheessa niitä hankkia.

Meidän pikkumies on nyt sitten virallisesti kääntynyt myös selältä vatsalleen! :) Kaks kertaa eilisen ja tän päivän aikana. Tosin kumpikaan ei olla sitä nähty (siis minä tai mies ), mutta kummasti vaan poika on ollu eri päin lattialla, kun oon tullu sitä katsomaan esim. keittiössä piipahtamisen jälkeen :D Ja kylpemisestä on tullu tän viikon aikana ihan huippua :LOL: Kaveri läiskyttää ja potkii minkä ehtii ja kaikki on sen jälkeen märkänä :)
 
Nyt se sitten tapahtui, mita oon salaa pelannyt jo pari paivaa. Miehen elimisto petti viikon korkean kuumeen ja hurjan kovan laakekuurin alla. Herasin aamulla kuudelta kamalaan tomahdykseen kun se pyortyi ja loi paansa. Luoja tietaa mihin oli matkalla. Se reissu paattyi sairaalaan joka tapauksessa. Ilmeisesti jonkin asteinen sydankohtaus ja kaatumisesta lieva aivotarahdys. Aamun istuin sairaalassa, nyt lahettivat kotiin lepaamaan. Ihan kun tassa nyt nukkua vois.. Mies on kylla tajuissaan jo, on sekava eika aina muista etten ymmarra italiaa eika muut englantia, muuten tuntuis olevan melko ok. Etta selvittiin saikahdyksella, toivottavasti. Ja mina roikun palstalla heti kun tuli mahdollisuus. Onnetonta.
 
Marmotta: Iso hali sinne ja toivottavasti miehesi paranee pian..Varmasti kauhea säikähdys.

Meilläkin on kylpeminen se pop juttu kauhia polsikinta ja nauru.

Täällä kärvistelen kuumeen kourissa, esikko ei oikein jaksa ymmärtää miksi äiti ei jaksaisi ajella autoilla pitkin taloa ja pöristä..kiukkuaa ja tekee pahojaan sit kun ei jaksa leikkiä sen kanssa.
 
poika: Voimia ja pikaista paranemista!!

summer: Ne on sellasia melko mauttomia ison juustonaksun näköisiä naksuja, joita voi antaa vauvalle / lapselle naposteltavaksi. Ei niistä mitään hyötyä ole, mutta ei haittaakaan :) Iso pussi, löytyy muistaakseni sieltä sipsihyllyn luota. Lukee ihan et maissinaksuja.

Kysymys broilerin valmistuksesta. Tai siis soseen. Sain edukkaasti maustamatonta broileria ja ajattelin tehdä siitä jo valmiiksi sosetta pakkaseen. Tai ei kai siitä sosetta saa mutta mössöä kuitenkin. Teenkös minä nyt sitten niin, että keittelen vähässä vedessä ne pienet palat kypsiksi ja sitten soseutan keitinliemen kanssa? Ajattelin niitäkin laittaa jääpalakuutioihin.
 
Marmotta, voi ei :hug: Koitahan jaksaa ja toivottavasti miehes pian tervehtyy. Ei ole kyllä kovin hyvin alkanu elämä siellä uudessa maassa.

Mielelläni ottaisin kanssa vinkkejä liha-soseiden valmistukseen...En ole nyt oikein innostunut soseiden valmistuksesta...vihaan muutenkin kaikkia keittiöhommia :kieh: Mutta noita soseita mihin tulee lihaa pitäs varmaan ite edes jonkun verran tehdä. Ne on hurjan kalliitakin kaupassa ne valmiit.

Naukuri, taidan tietääkin kyseiset maissinaksut. Mutta miten te niitä vauvalle sitten annatte..se ilmeisesti sillai "sulaa suuhun", ei kai muuten pienet niitä voiskaan syödä. Annatteko vauvan niinku imeskellä sitä?
 
Nii ja vadelmista kaivataan kans vinkkiä! Mites niistä sais parhaiten sosetta? Tai lähinnä et oletteko siivilöineet tms ne siemenet pois? Päärynän kanssa ajattelin yhdistää ja myöhemmin muiden marjojen, ni mietin vaan et mikä olis paras toimintatapa :) Ku eiks siivilään jää sitte se "lihakin"..? Kevyen keittämisen kautta ajattelin joka tapauksessa noita marjoja tarjota, et siivilöinkö ennen vai jälkeen keittelyn vai uppoaako ne siemenetkin? Auttakee :)
 
summer: No mä ajattelin odotella sen aikaa, et naksu pysyy naperon kädessä ja käsi vie naksun suuhun :D Mut joo, eiks se vähän niinku sula sitte siihen lutkutteluun :) Kauniisti sanottu meidän pienokaisten syömisestä... ;)
 
maissinaksut: en oo antanut esikoiselle enkä usko että A:kaan saa

sädetikku: onnea ekasta hampaasta!

meillä käännyttiin tänään aamulla ekan kerran selältä mahalleen, puol vahingossa kaiketi mut käänty kuiteski, vähänkö oon onnellinen

marmotta: voi hurja :hug: pikaista paranemista miehellesi!
 
Marmotta :hug: voimia!
Lihasoseista oli puhetta eli itse ajattelin aloittaa näillä:Broileri-vihannessose 3/4dl broilerin rintalihaa(maustamaton/luuton/nahaton),100g porkkanaa ja perunaa tai kesäkurpitsaa,75gkukkakaalia,(1/4 tl rosmariinia),2dl vettä ja n.3/4 dl korviketta.Lisää ainekset kiehuvaan veteen ohjeen järjestyksessä ja keitä kypsiksi.Soseuta.Lisää lopuksi soseeseen korvike,niin paljon että tarpeeksi löysää!
Jauheliha-kasvissose 100g porkkanaa ja perunaa,50g parsaa tai kukkakaalia,10g purjoa tai sipulia,3/4dl jauhettua nautaa,1tl persiljaa,2dl vettä ja 1/2-3/4 dl korviketta.Sama keitto-ohje,lihan lisäämisen jälkeen keitä 3-4min.
Ohjeista voi jättää jotain pois tai lisätä ja määriä voi lisätä,mut nämä aika helppoja perussose ohjeita :D
naukuri kyseli noista marjoista.Mä en ole poistanu noita siemeniä olenkaan ja hyvin on kelvannu marjasoseet.Siemenet menee aika hyvin pieniksi,kun soseuttaaa pari kertaa tuolla sauvasekoittimella!
 
Hemuli: Kiitos marjavinkistä! :flower: Kokeillaan josko kaveri söis mukisematta ne siemenetkin :) Mä haluisin noita lihoja pakastimeen ihan sellaisenaan et vois sitte koota aina haluamansa annoksen, joten siks mietin tuota broilerin keittoa. Mutta mennee kuten arvelinkin eli keitellään kypsäksi ja soseutetaan liemessä.

Me saatiin neuvolasta sellanen pieni opus, jossa on kans vinkkejä erilaisiin soseisiin. Ja eiks äp:n mukanakin tule joku lehtinen? Mä löysin sen netistä, kun en pakkausta ottanu. Ja jos se peruna muuten menee noissa sekoituksissakin pakastettaessa huonoks, ni kantsii korvata bataatilla :) (mun uusi suosikki ilmeisesti, kun tungen sitä joka paikkaan :D )
 
Mä olen kyllä pakastanu perunaa soseena.Lämmitän sen sitten todella kuumaksi mikrossa vastikkeen kanssa ja hyvää sileää sosetta on kyllä ollut.Paakkuja jää jos ei sosetta lämmitä tarpeeksi kuumaksi ja lisää tuota korviketta kuumennuksen mukaan.Sen olen käytännössä todennu :D
naukuri marjoista ja hedelmistä olen myös tehnyt tuorekiisseleitä!
Jos ei syö siemeniä,niin siivilän läpi voi pusertaa sellaisenaan,niin jää ne siemenet ja joistakin marjoista kuoret siihen.
Ohjeita sain neuvolasta ja sitten mulla on säästössä vanhoja kotitaloustunnin vihkosia,joissa vauvanruoka ohjeita!!!
 
Hemuli: Kiisselit on täälläkin listalla :) Nyt vielä menee niin vähän tuota välipalasosetta, etten ole kiisseleitä vielä tehnyt. Mutta heti kun alkaa isommat annokset maittamaan, niin kiisselit myös kehiin! Tuleekin varmaan hyviä kotimaisista marjoista. Ja tuo peruna taitaa muutenkin säilyä aika hyvin noissa sekoituksissa? Siis kun on muuta mukana? Hmm. Pitäsköhän munkin kaivella köksän tunnin papruja jostain... :)
 
Marmotta,hui sentään...onneks miehes kuitenkin nyt jokseenkin kunnossa :hug:

Poika..aijaijai.... =) Muakin jännitää jo ;)

Ottaa kupoliin.... olin kovasti oottanut kun meidän piti miehen kanssa viedä poika sunnuntaipäivällä mummulle kylään ja kattoo joku leffa ja syödä popcornia yms.. laatuaikaa. Niin eiköhän äijälle tuu sunnuntaitöitä,mitkä on erittäin harvinaisia,mut just nyt tietenkin sattu kohalle |O Piti ihan pettymyksen kyyneleet tirauttaa niin harmittaa :( Mullakun ei juuri näitä "vapaita" osu kohdalle.

Kasperille tuli kutsu sinne maitoaltistukseen,21.10...vähän jännittää miten poika jaksaa kun siinä lapussa kestoks mainitaan 2-6h :eek: En sit tiedä miten vauvojen kohdalla toimitaan.... :/

Mies lähtee keikalle ja sen jälkeen juhlimaan,joten meikä jää taas tänne kotiin homehtumaan ja taistelemaan pojan nukkumaanmenon kanssa...joskus kuulkaa tympii,mut mitäs läksin :p
 
Repa: Mäkin homehdun illan yksin pojan kanssa kotona. Mies lähtee heti töiden jälkeen kaverin kanssa iltaa istumaan. No, pitkästä aikaa menevät, joten ei sen puoleen. Mutta silti :) Me ei muuten olla juurikaan oltu tuollai kahdestaan missään pojan syntymän jälkeen. Tai kerta iltaa viettämässä, muttei muuten. Pitäs vissiin pyytää mummu vahtimaan ja mennä vaiks syömään ja leffaan! Mun äiti vahtis mielellään, mutta asuu kauempana. Miehen äitistä en tiedä uskaltaako noin "pientä" tulla hoitamaan yksin...
 

Yhteistyössä