TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 ELOKUUSSA

soseista nyt ajattelin soseuttaa kasviksii pakkaseen jääpalarasioihin, ainakin nyt alkuseltaan kun aletaan maisteleen uusia makuja, on sit sieltä helppo sulatella. esikoisen aikaan soseutin vain lihat pakkaseen, kasvikset keitin ja soseutin just ruokahetkellä eli sai aina tuoretta. en mä nytkään perunaa aio pakastaa mut vois ainakin nuo muut kasvikset. kauankos kasvissoseet säilyy hyvinä pakkases?

katrinainen no voi harmi :hug: pettymys on varmasti suuri kun on pitkään odottanut omaa menoa..toivottavasti saisit pian tarvitsemasi paussin.

annaliina siellähän on komiasti paino tippunut, siitä on hyvä jatkaa =)

mikseihän tuo tyttö nukahda unilleen, on nyt reilun tunnin jo ollut sängyssään, ei onneksi itke mut ei nukukaan, silmät ammollaan siel kukkuu..huoh, just söikin. no ootellaan viel hetki jospa uni veis voiton ;)

mut nyt vois hetken neuloo kun on sitä omaa aikaa :D
 
jenni: meillä oli kans aikoinaan keskospojan kanssa tuota ongelmaa. syötin sit turvaistuimessa ja aloitin maitopullolla. sit kiiruusti pullo pois ja sosetta suuhun ja pullo takas. tätä veivuuta tehtiin pitkään. mut sosetta sai sillä menemään. jaksamisia kovasti. :hug:

katrinainen: noi ottaa päähän kyllä ku jotain suunnittelee ja innolla odottaa. ja sit kaikki menee pieleen. :( yritä vaan pian uudestaan varata parturiaikaa itelles, jos onnistuisi paremmalla tuurilla. :hug: tiedän tunteen ku ite olen kans aina lasten kanssa. ja ku maalla asun niin välttämättä ei nää päivän aikaa ketään aikuista ennen ukon töistä tuloa.

soseista: oon pakastanu pilttipurkkeihin tai minigrip mini pusseihin soseita.
alkuun noi pussit toimii hyvin ku laittaa yhtä lajia yhteen pussiin ja sit voipi sekoitella niitä makuja.
mut pilttipurkkeihin on sit kätevä pakastaa valmiita soseseoksia.
porkkana-peruna-parsa-kukkakaali-bataatti jne...
tehosekoittimella saa hienoksi soseeksi. valmistelen aina isomman satsin kerralla niin ei tarvi joka päivä olla vääntämässä sit. ja oon sitä perunaaki noiden muiden seassa pakastanu ja ihan hyvänä on säilyny ja muksuille maistunu.

nyt maistellaan vaan ja opetellaan syömistä. tissi pidetään silti pääruokana niin kauan ku se piisaapi pojalle. päärynäsosetta aloin työntämään ku se kakka jumittaa nyt jatkuvasti. huomenna lähtee viides päivä ettei mitään ole tullut...
ihmeen tyytyväinen kaveri ollut silti tänään vaikka noin kauan tavara ollu matkalla..


mut nyt lähdettävä lukemaan satua tuolle keskimmäiselle..ku ei malta muuten sänkyyn jäädä. poika nukahti jo kasilta yöunille. kipitettävä perään et saapi iteki pidemmän unipätkän.
 
katrinainen...tuollainen harmittaa :hug:!

Mä en sit eilen kirjoitellut mitään tänne...mulla oli tosi huono päivä :/ ....on alkanut joku kumman väsymys painaa päälle, ei meinaa jaksaa mitään...olen aina syksyisin alakuloinen varsinkin, jos on tällaiset sadesäät :'( ...onneksi eilen aurinko pilkahti vähäsen =)

soseet....ehkä teen osan itse ja osan ostan kaupasta...niinkuin ennenkin...miten saatte perunan sulatettua, että siitä tulis hyvää...mun mielestä se on ihan karseeta :kieh: ...oliskohan bataatti parempi sulatettuna...ainakin on paljon makoisampaa kuin pottu...eli mie varmaan aloittelen sillä...meinasin kyl yrittää täysimetyksellä sinne 4kk...sit pikkuhiljaa alkaa maistelut...ei ole mitään älytöntä intoa vielä.....pilttipurkkiin miekin muuten pakastin aikoinani

facebook....meidän koneelta en saa laitettuu niit kuvia...tulee joku securite warning ja tulen kuva...ei hajuakaan mikä...olisko palomuuri, joka estää :eek:

Mukavaa päivää =) !!

Matamimimmi68 ja Edith 2,5kk :heart:
 
jenni miten teidän vauva on kasvanut? Mietin vaan kun meillä on myös keskonen, tosin vain 1 pv 12 g vaille rajan, eli syntyessään 2488g viikoilla 35+6. Meille ei olla neuvolassa puhuttu vielä mitään kiinteiden aloittamisesta. Nyt ens ma. tulee 3kk täyteen. Onkohan meidän neuvolantäti unohtanut asian, vai riittääköhän meillä imetys kun paino menee reilusti +käyrällä. Olen kyllä kuullut, että 4 kk ikäisenä keskosille aloitettaisiin kiinteät..?

 
Hannanna: Neidän Neea oli ns. pikkukeskonen eli syntymäpainoa alle 1,5kg. Syntyi rv 32+0, painoa 1380g ja pituutta 42cm. Pikkukeskosilla on erilliset ruoka-ohjeet kuin keskosilla. TAYSista saamieni ohjeiden mukaan keskosille, jotka ovat syntyessään yli 1,5kg ja jotka kasvavat normaalia tahtia suositellaan täysaikaisen ruokaohjeistuksia. Kävin just tarkistamassa tuon. Nämä minikeskoset ovat asia erikseen ja meilläkin aloitettiin kiinteisiin totuttelu jo 3kk oikeassa iässä (eli meidän tyttö oli lasketusta-ajasta katsoen vasta 1kk vanha)

Joku kyseli että millä viikolla raskaus on menossa. Tänään vaihtui viikko, eli nyt 8+0. Vielä hetki tarttee jännittää ennen kuin maaginen 12vko raja ylittyy.

Kiitos ruokailu vinkeistä. Tuota maidon juottamista ennen ruokaa olenkin kokeillut, vaihtelevin tuloksin, mut täytyy nyt vaan kuittaa tuupata pulloa "joka" lusikan välissä neidin suuhun josko se vaikka auttaisi. Niin hyvää herkkua en ole vielä keksinyt joka menisi aina suuremmitta meluitta...Banaanissa voinee ehkä havaita äänessä muutaman desibelin laskun normaaliin huutoon nähden

:LOL:
 
kiitos taas kerran kaikille tuesta :heart: Mies ymmarsi eilen oikein hyvin harmitukseni ja paasen nyt sitten lauantaina kampaajalle. joten ei tuo ikuisuuksia siirtynyt. lisaksi paasen tanaan aamusta salille, kun mies aloittaa tyot vasta yhdelta, joten kaikki lopulta hyvin.

Meilla oli eilen varsinainen nukkuja taalla. Ava jai jotenkin ovelan nakoisena sankyyn nukkumaan ja siksi paatin kurkata jo 15 min. paasta miten menee. siellahan tuo oli mahalleen kaantynyt ja paa pystyssa jumppaili siella ja kurkki ulos sangyn kalterien valista. kylla paasi minulta nauru.

kiitos soseohjeista syoko/aikooko jonkun vauva aloittaa syomaan puuroa. maissi vai riisi? olen kuullut, etta bataatti olisi parempi kuin peruna. :)
 
Huomenta.
Esikko viety eskariin. Pikkumies taitaa kohta olla valmis ekoille päikkäreille.

soseista: Kiinteiden aloittamisella ei ole kiirettä varsinkaan täysimettävillä. Luin jostain, että tällä hetkellä suosittavat pelkkää imetystä aina 6kk asti. Perunaa ei saa hyvin pakastettua, menee aina omituiseksi siitäkin joskus esikon aikaa oli jossain lehdessä juttu ettei suostella pakastettavaksi. Tosin sekasosaana voi mennä paremmin.

Itse olen peruslaiska ja tarpeeksi tätä muuta rumpaa joten aion ostaa soseet kaupasta. Varsinkin kun talvi vastassa ja vihannesten hinnat silloin aina korkealla.

Jossu & K
 
|O Meillä on nyt takana pari superlevotonta yötä ja se tuntuu... Meinaan nukahtaa istualleni. Joku kumma saa pojan ähisemään jo kahden kolmen maissa yöllä ja sitä ähinää ja tutin heittelyä jatkuu ja jatkuu... Ei kuitenkaan vaikuta nälkäiseltä, mutta ehkä sitte kuitenkin on? Aamun nukkui sit ihan ok, klo 5:30-8:30, kun oltiin syöpötelty. Eli jos tuo nyt sit tarkoittaa et iltamaito ei enää riitä??? Poika on muutenkin ruvennu kikkailemaan syömisen kanssa: syö ensin vaan osan maidosta ja sit vartin / puolen tunnin kuluttua menee loput ja joskus vielä lisääkin! Ärsyttävää... Ennen ku kiskas pullon huiviinsa mukisematta.

 
Tervehdys! =)
Meillä käännyttiin pari päivää sitten selältä masulleen. Ikinä ei ole edes koittanu kääntyä ja sitten käänty vaan ekalla yrityksellä ja kiskas kädenkin alta pois. Näytti että kyllä sitä pötkötkin pystyy kun vaan haluaa :D
soseet, osan varmaan koitan ite tehdä, mutta suurimman osan ostan varmaan kaupasta. Nyt oon ostanu kaupasta, kun vielä syödään niin pieniä määriä. Vois jotain tehdä pakkaseen sitten kun alkaa mennä jo enemmän. Maisteltu on porkkana-perunaa, persikkaa, päärynää ja päärynä-omenaa. Ihan hyvin ovat käyneet. Bataatti on mulle outo, mutta voishan sitä koittaa tehdä kanssa.

Kiukkusia ja itkusia ollaan joka päivä. Ei nyt ihan hirveesti, mutta paljon enemmän kun ennen. Ihan selkeesti tuo suu vaivaa. Kuola valuu ja nyrkit suussa. Niin ja aamuyöstä on alkanu heräillä...mitä ei ole koko kesänä tehnyt. Pitää vaan tottua..

Katrinainen, kiva että sait järkättyä asiat. Ne on tärkeitä ne pienetkin omat hetket. On sitä niin kiinni vauvassa ja kodissa.
 
naukuri Meillä on tuollaista ihan samanlaista kikkailua pullon kanssa. Meillä se on kestänyt jo pitkään eikä ole merkkejä, että häviäisi. Poika joi ennen pullosta suurinpiirtein yhdellä huikalla annoksen ja nyt hommaan saattaa mennä yli puolikin tuntia. Yöllä pullosta juonti menee vanhalla mallilla, muuten on yhtä taiteilua. En osaa antaa sinulle mitään neuvoja, mutta olen hengessä mukana, meillä on sama juttu.

Jenni Onnea!

katrinainen hienoa, että sait asiat järjestettyä. Tulikin mieleen, että pitäisi varmaan itsekin varata aika kampaajalle.
 
Huomenta,

naukuri parsa keitetään isossa kattilassaja se muuttuu sellasek -no eri väriseks. Sit vaan pussiin ja pakkaseen. Mä oon sit ottanut pakkasest ja keittänyt viel vähän ja soseuttanut ja laittanut jääpalarasiaan. Sit aina ruoka-aikana ottanut erilaisia paloja.

soseetToi mitä jossu sano on ihan totta et kiirettä ei oo jos täysimettää. Neuvolassa täti sano et jos yöt alkaa tulee rikkonaisiks sit vois aloitella. Mies tos äsken kyseli et eiks E vois antaa jotain päärynää, kun ilmoitin et haluun mennä avoimeen yliopisttoon syksyl. Ei nyt ehkä kuitenkaan viellä. :) Mä ajattelin tehdä itse kuten esikoisellekin. Mut valmiit puurot ja vellit(riisivelli eteenkin) ovat ihanii ja soseet ne tuun ostaa ainakin aluksi. :) Bataattia en oo kokeillut -mut se tulee nyt varmasti ruokalistalle -on aika mukavan makuista. Sellanen pieni tehosekoitin on kyllä kätevä se pistää nopeesti soseeksi. Luulen et me alotetaan sit riisivellillä iltaisin kun se aika koittaa :) Joku pakastaa pilttipurkkeihin on kuulemma ihan kätevä tapa myös.

matamimimmijännä toi ilma -mulla oli kans eilen veto ihan pois. Toisaalta olin väsynyt ja sit kun E ei huolinut sitä rintaa edelleenkään oikein kunnolla -ahdisti ja huolestutti päälle. Nukkuminen auttoi kummasti nyt pirteempi olo. Ootko sä saannut tarpeeksi nukutuksi? Mukavaa päivää sinne :hug:

kilot :D vedin sit eilen 1/2l jäätelöä -mut muuten on mennyt hyvin :) meen huomen puntarille kun perjantaina meen mökille. Siellä tulee onneks lenkkeiltyä. :)

Mukavaa päivää kaikille! Kovin sateista ainakin täällä!

M ja e :heart:
 
weiss
Pitkästä aikaa ja kyllä Poika hengissä ollaan.

Alkaa tämä pää pikkuhiljaa tokentua koittelemuksista ja selvitä nuo asiat miehen retaleenkin kanssa. Yhdessä mie en sen kanssa elämääni tietenkään voi jatkaa vaikka kuin hän sitä haluaakin. Tyhmiä nuo miehet!

Poika täällä kasvaa kovaa vauhtia ja tuli jo tuo 3kk täyteen. Niin se aika menee. Maitoallergiaa ei pienellä onneksi ole, kananmuna aiheuttaa iholle pahan ihottuman, mutta sitä on helppo välttää. Toivottavasti ei tule muita allergioita, tosin mie oon varautunnu ja osaan odottaa, jotta varmasti tulee. No, se ei meidän elämää haittaa. Mie elän nyt vaan lapsilleni ja nautin jokaisesta päivästä heidän kanssaan. Piru, sitä ei voi tietää mitä tämä elämä näköjään eteen heittää.
Soseita aloitettiin maistelemaan, kun tuota velliä alkais tissin lisäksi mennä jo kauhiat määrät. Maissia ja päärynää täällä syödään tai viellä harjoitellaan. Maissista ei poika tykkää, mutta jos sekoitan vähää päärynää joukkoon, niin nam.. :p uppoaa.
Jennille :hug: nauti sinä raskaudestasi! :heart:

Nyt täytyy mennä.. :heart:
weiss ja "pikkuinen" 3kk :heart:
 
nemika meillä oli kerran viikko kun tyttö ei kakannut, päästeli vain pahan hajuisia pieruja :|

kilot +-0, mutta onnekseni huomasin eilen että kaikki farkut menee taas jalkaan, ainut että kahdissa ei vielä nappi mene kiinni, tästä on hyvä jatkaa :)

En taaskaan kerkeä enempiä, ehkä myöhemmin :)
 
Keilis: En mä tuollasta vastausta halunnu.. ;) En kyllä tajua mikä tuohon pikkumieheen on menny. No, pääasia, ettei tulis pulloraivareita... Rintaraivarit kun jatkui 3vk, niin se tästä vielä puuttuis et tulis pulloraivareita! Mut meillä tuo kikkailu on kyllä ihan samanlaista yöllä ja päivällä. Yöllä, tai siis aamuyöstä,poika tosin yleensä tyytyy syömään vaan sen osan ja nukahtaa sitten. Päivällä kikkaillaan sit moneen otteeseen... Ei muuten väliä, mutta kun ollaan lähdössä jonnekin, niin tuo kikkailu on aika ärsyttävää. Samoin jos ollaan jo jossain reissun päällä. Maito kun ei kauaa pullossa säily :|

Merika: Kiitos keittovinkistä! :)

Soseista: Mä toivon et jaksaisin tehdä niitä itse. Pidän toooosi paljon ruuanlaitosta ja odotan kovasti, et saadaan tehdä pikkuisellekin itse ruokaa. Tosin nuo valmiit marja- ja hedelmäsoseet on kyllä älyttömän hyviä (itsekin niitä jossain vaiheessa syöneenä ;)), joten en varmaan mitään mangososetta rupea itse tekemään. Mutta vihannes-kasvis-liha yms. kyllä ja marjojakin ajattelin kokeilla ainakin sit jossain vaiheessa puuron päällä. Mites muuten, jos tekee noita hedelmäsoseita itse, niin keitetäänkö esim. omena ja päärynä ensin ja sit soseutetaan...?

Täällä kans pilvistä, mutta aika lämmintä. En vaan saa poikaa ulos nukkumaan, kun viereisessä talossa huudatetaan sirkkeliä. Jo usemmatta viikkoa... GRRRR. Oon nyt nimittäin alkanu pitää poikaa vatsallaan vaunuissa, niin vaunu-unetkin taas maittaa :)

Mukavaa päivää kaikille! :)
 
naukuri Meillä ei ainakaan ole mennyt pulloraivariksi, toivottavasti ei mene teilläkään. Rintaraivarit kun on liiankin tuttuja...

Vähän jänskättää tuo huominen babybio , että miten sujuu. Saakohan sinne ottaa rattaita sisälle, jossa poika voisi nukkua (jos uni tulee silmään)? Tai jos ei saa, niin vaunujen kopan varmasti saa ottaa mukaan. Onko kenelläkään kokemusta babybiosta, mitään käytännön vinkkejä?

Kilot Sen kunniaksi, että sain kotona siivotuksi, minä repsahdin eilen karkkikauppaan (repsahdussyy se tuokin on ). :whistle:
 
Keilis: Minne päin olet menossa Babybioon? Munkin olis tarkoitus mennä Hkiin, mutta tää viikko on ollut pojalla jotenkin tosi sekava, ruokailu mukaan lukien, joten en tiedä jaksanko sittenkään... Vaunuja ei ainakaan Hgissä saa ottaa sisälle, siellä on vaunuparkki. Kopan luulis et vois ottaa..? En mäkään varmasti tiedä. Toi nukkuminen on mullakin se kysymysmerkki, koska toi leffa on just aamupäikkärien aikaan ja mitäs jos siellä ei uni maitakaan vaan iskee kiukku..? Tai huutaahan siellä muutkin, mutta en välttämättä jaksais sitä yliväsyneen vauvan kirkumis-huutosirkusta :| Äh, en osaa päättää. Mieli tekis kyllä kovasti lähteä...
 
Terveisiä neuvolasta! Näillä michelineillä ei kuulema tarvii edes miettiä soseita vielä. Neiti on alusta lähtien mennyt ihan omilla käyrillään. Nyt 2kk + 1vko 6620g, 60cm ja pipo 41,8cm. Nyt jo kahtena yönä nukkunut 2x5h, ruhtinaallista, mutta varmaan tilapäistä. Eilen oltiin molempien vaavien kanssa suunnistamassa 55min todella kauniissa säässä, pappa oli mukana. Tultiinpa vielä D-radalla neljänneksi.
Isojen poikien synttärikakkua syöty tällä viikolla ja 3v halusi tänään kiinalaiseen lounaalle, että se siitä laihdutuksesta.
 
Justiinsa ja juurikin näin... Käytiin siellä neuvolan lääkärillä eikä oo vähään aikaan niin paljoo hävettänyt. Se kesälääkäri kattoi mua kuin halpaa makkaraa, piti varmaan ihan avuttomana ja yksinkertaisena tapauksena kun en ymmärrä, että pienet lapset itkee!!! Teki mieli kutsua hänet meille kylään klo 18 eteenpäin... No tän nyt toisaaltaan arvasikin. Mitatkin maijalta otettiin ja 6,4kg ja 63,5cm (ikää 3,5kk), ihan hyvin oli kasvanut. Laitoinkohan syntymämittoja jo aikasemmin, hmm, en muista.. No nytpä ainakin laitan, 3195kg ja 50,5cm.

Ja toinen asia mistä pitää tänne purnata.. ei saatu maijalle vieläkään vakuutusta sen teholla oloajan perusteella. ARGH!! Ihan terveenä hänet sieltä sillon viikon päästä synnytyksestä kotiutettiin eikä ole sen jälkeenkään mitään ilmennyt. Seuraavaksi saa vuoden iässä hakea vakuutusta uudestaa... Ottaa päähän ihan oikeesti ja täällä poru kurkussa murehdin... Onko kellään muulla käynyt vastaavasti??

Kauhiasti nyt tulee vaan tähän omaa olotilaa koskevaa löpinää mutta nyt pännii niin paljon, että hitsin hitsi!!!!!
 
Weiss: Voi ei, mitä sulle onkaan tapahtunut. Oli pakko kelailla taaksepäin ja lukea mitä olet kirjoittanut. Olen sanaton... Että tää elämä osaa sitten tosiaan olla karmivaa välillä, niin pirun epäreilua. Mulla on valitettavasti kanssa kokemusta tuosta petetyksi tulemisesta edellisessä elämässä. Sillä jätkällä oli ollut koko ajan kaks naista päällekäin, jäi kiinni ja pöljä vielä annoin anteeks ja jatkettiin...Sillä ehdolla että se toinen nainen jää tietty. No eihän se tietenkään jäännyt...ja kappas vaan mä huomasin olevani raskaana. Silloin äijä häipyi toisen vosunsa luokse, eikä halunnut kuulla koko asiasta enää. Joku "luonnonoikku" oli kuitenkin se että tuo raskaus meni kesken, musta ei olis kuitenkaan abortiin ollut. Koita jaksaa... Mulla musiikki on aina auttanut pahimpien juttujen yli, vilkaiseppa piruuttaan Chirstina Aquileran Figter biisin sanat, mä sain niistä joskus potkua eteenpäin ja pystyi sanoon piutpaut sille kusipäälle. Tässä linkki: http://www.absolutelyrics.com/lyrics/view/christina_aguilera/fighter/
 
katrinainen, kiva etta tanaan on parempi paiva ja paaset pian kuitenkin kampaajalle. :) Mulla kavi samalla tavalla kosmetologin kanssa kerran, kun mun aiti lupasi olla lapsenvahtina, mutta mun isa ei tiennyt etta aiti oli luvannut ja oli varannut niille jonkun reissun just samalle paivalle. Keljutti ihan hurjasti, vaikka tiesin kylla paasevani heti kun vanhemmat tulee takaisin. Nyt on muutenkin huomannut, miten ennen pienet asiat -niinkun esmes kampaajalle meno- on tosi tarkeita ja piristaa ihan eri tavalla kun aikaisemmin.

Meilla menee alkuyot ihan pipariksi. Eevan tavoitteena on ilmeisesti estaa kaikki mun ja miehen peiton alla tapahtuva toiminta. Se kay unille 9 aikaan mutta heraa kun me koitetaan hipsia sankyyn 11 aikaan. Ja kun E nukahtaa 1-2 aikaan huutokonsertin jalkeen, me ollaan niin poikki ettei mielessa kylla ole kun uni. Ehka E pelkaa, etta ollaan hommaamassa sille sisaruksia. Oon yrittanyt selittaa, ettei se ole suunnitelmissa, mutta eihan se minua usko. Ma just viikonloppuna pakkasin aitiysvaatteet ja Eevalle pieneks jaaneet laatikkoon pois annettavaksi. Meille taa on nailla nakymin ensimmainen ja viimeinen lapsi, eika ole jarkea sailyttaa vaatteita odottamassa jossain ihan vaan silta varalta, etta mieli joskus muuttuu.
Tulee jotenkin haikea olo nyt kun nakee raskaana olevia, vaikka tietysti onnellinen heidan puolestaan onkin. Eli onnea taaltakin, Jenni! :)
 

Yhteistyössä