** Toukokuun Toiveet 2011 ** Huhtikuussa

Lekurista kotiuduttu ja täytynee sanoa että aika tumpelo oli lääkäri : / Sen sai selville pikatestillä että bakteeritulehdus on mutta ei osannu sanoa pitääkö se hoitaa vai ei eikä myöskään sitä voiko tarttua synnytyksessä vauvaan, aiko soitella tänään tai huomena ku ensin konsultoi toista lääkäriä :headwall:

Siis tää vaiva on oikeesti niin inhottava etten ymmärrä miksei tätä voi hoitaa alta pois ni ei kokoajan kutittais ja lotisis ja haisis yms. Sitten se lääkäri teki sisätutkimuksen ja kysy että onko vauva rt:ssä, minä siihen että joo vissiin kuukauden päivät ollu kiinnittyneenä ni sano sitten että no on tämä sitten pää mikä täällä tuntuu :headwall: Ihme tyyppi, ei kokeillu mitään mahan päältä eikä tosiaan ultrannu ym vaikka vekotin siinä hollilla. Sitten vielä kysy että onko mua ohjeistettu kuinka herkästi pitää lähtä sairaalaan ku alkaa supistelemaan, minä siihen että ei oo ku eikös niitä viikkoja ole jo ihan kivasti kasassa ni sano sitten että niin no onhan se jo valmis syntymään että ei kait tässä mitään hätää.

Oivoi..luki kokoajan samaa kirjaa mikä mulla itelläki on täällä kotona.. Onkos kellään kokemusta tuosta emättimen bakteeritulehuksesta raskausaikana? Sen tiiän että voi ennenaikaistaa synnytystä mutta mun tapauksessa se ei enää ole uhka ku viikkoja jo nuin paljon, se vaan mietityttää että tarttuu vauvaan synnytyksen yhteydessä jos ei hoideta : /

Muuten kaikki ok, kanava lyhentyny ja tosiaan sormelle auki, jotaki siis tapahtunu, hyvä niin. Jospa tätä ei sitten tarttis montaa päivää synnyttää..
 
En tiedä itsekkään miten ne sen lapsiveden vähentämisen tekis.
Sitä ei kuulema tehdä ellei itselläni ole kamalan tukala ja huono olo, olis tässä vielä 4 viikkoa ainakin laskettuun. En tiedä sitten mitä siellä meinaavat. Olo on kyllä niin tukala tavallaan, mutta sitten taas en haluais sitä lapsiveden poistamistakaan koska se voi käynnistää synnytyksen.
Saa nähdä mitä meinaavat sitten siellä.
 
Heissan ja paljon onnea Piuh ja Valdemaria pikkuisista :flower:

Kovasti on taas tapahtunut kun on pitänyt pääsiäistaukoa :)

Meillä meni pääsiäinen tosi mukavasti haravoidessa pihaa (mies ei siihen hommaan ruvennut) ja kukkia laittaessa. Lauantaina käytiin "maakuntakierroksella" kaiken maailman kaupoilla ja Kodin Terrassa ostamassa pihajuttuja ja ilta meni niiden parissa. Järkyttävä selkäkipu iski sitten illalla. Sunnuntaina piti lähteä "American Car Show"hun ja voi helkkari sitä kävelyä. Normaaliolotilassa se olis ollut tosi mukavaa, mutta nyt :headwall: Ei olis auttanut vaikka olisinkin ehtinyt näkemään "Hunksit" ;)

Tänä aamuna sitten huomasin, että pieni "pala" limatulppaa oli irronnut. Säikyttelin ukkoa äsken sähköpostilla asiasta. No mies ilmoitti, että voi lähteä töistä kun vaan ilmoittaa, että lähtee "hoitamaan asioita" (=laitokselle mun kanssa). Isyyslomalle hän ei meinaa jäädä vaan mun sairaalassaolon ajaksi ilmoittautuu kipeäksi "ettei menetä palkassa mitään"! Voi helvetti!!! Kun yks päivä kysyin tietääkö ne edes töissä, että meille tulee pikkuinen perheenlisä, hän tokaisi ärtyneenä "mitä helvettiä yksityisasiat muille kuuluu". Niin no, ei sit varmaan kuulukaan.

Tämmöistä tämä on nykyään, ihan pienetkin asiat ärsyttää ja saa ihan megalomaaniset suhteet mun päässä. Mies ja lapset on ihan helisemässä mun kanssa. Eilen kuljin kun myrskyn merkki ympäri kämppää kun ihan omaa muistamattomuuttani tein simaa "liian vähän". Tänään se jo naurattaa koska joka tapauksessa oli tarkoitus mennä tänään kauppaan ja samalla voi ostaa lisää simatarvikkeita :D Eläköön hormoonit!!!

Huomenna sitten taas neuvolaan kuuntelemaan pikkuista :)
 
Onpa tosiaan tullu tekstiä, mut hyvä niin!

Onnea teille kaikille jotka saatte jo tuoksutella vauvan tuoksua! Ei malta itse millään odottaa.

Tsemppiä hankaliin oloihin! Ja Tiudeliinille lapsiveden kanssa. Mustkin kuulostaa vähän hullulta, et ne yrittää poistaa sitä vettä, kun viikkoja on jo noin paljon.

Mulla on suht seesteinen ajanjakso. Ei oo mitään outoja tuntemuksia liittyen kohdunsuun "muljahdukseen" mistä joku mainitsi. Pissa on koko raskauden tullu ilman painetta ja sitä ilmeisesti jää rakkoon aika paljon, ku kerran lekuri ultratessa kysyi enkö käyny vessassa ennen ultraa ku rakko niin täynnä. Ja olin siis kyllä käyny.

Diipeli kyseli tosta bakteerivaginoosista. Mulla se vaivaa aina raskauden aikana. Tässä raskaudessa oon saanu jo 3 niitä lääkekuureja joista kaks oli peräkkäin, kun ei ekalla lähteny. Ja siihen päälle ne maitohappobakteerit vielä. Tolla setillä lähti pois. Mut siis olen ymmärtäny et toi ei ole vauvalle vaarallinen paitsi jos synnytys käynnistyy ennenaikaisesti. Totahan ei välttämättä ees hoideta pois ilman raskautta jollei ole pahoja oireita. Mulla on aina ollu oireeton. Kyse on siis emättimen ph-tasapainosta ja se voi palautua ihan noilla apteekin käsikauppatuotteilla normaaliks. Mulla oli noiden lääkekuurien jälkeen suun kautta otettava femiflor-niminen maitohappo. Se oli kätevä ottaa.

Mitähän muuta olikaan. Unohtui kaikki aiheet, kun aloin tosta äskeisestä kirjottaa :)

nii, nukkumisesta oli puhetta. Mä en kyllä miestä sääli. Käännän kylkeä öisin aina jos vähänkin alkaa paikat puutua ja mies herää joka kerta mun kyljen kääntämiseen. Vaatii aika tilan ku tällainen valas kylkeä kääntää! Muuten nukun hyvin. Pari kertaa yössä vessaan ja tosi hassut unet on ainoa negatiivinen asia, mut noihin heräilyihin on jo niin tottunu etten jaksa stressaa. Saan onneks nopeesti unen päästä kiinni, toisin kuin pari kk sitten. Oon muuten viimeks nukkunu heräämättä koko yön marraskuussa 2007. Saas nähdä milloin tulee se seuraava. Ei varmaan ainakaan 1,5 vuoteen..

Jadey + vaavi 38+2
 
Heippa.
Yhdistelmä huonosti nukuttu yö ja tuo mannapuuron tuoksuinen vauva tekee olon kovin tunteelliseksi! Eli herkässä on kyyneleet. Imetys ei tahdo onnistua ja se harmittaa. Tänään lastenlääkäri tarkasti vauvan ja kaikki oli pienellä pojalla hyvin. Hän nukkuu ja syö pitkissä pätkissä. Huomenna kotiin. :)
Jatkuukos jutustelu jossakin jo vauvan saaneiden kesken, vai miten tässä mennään?

Valdemaria ja vauva 3 vrk

Tiudeliini:Mielestäni tuossa kalvossa ei ole tuntoa, eli sen ei pitäisi ainakaan sattua! :)
 
Viimeksi muokattu:
Pääsiäisaikana näyttää monella olleen aikaa kirjoittaa kuulumisiaan, sen verran paljon tekstiä tullut muutaman päivän aikana, mukavaa! :)

Pääsiäisenä tuli oltua paljon pihalla, tehtiin haravointihommia, käytiin tallilla, tavattiin sukua ja käytiin bongaamassa jopa lintuja ;) joka anopin harrastus! Nyt onkin sitten tyttö kuumeessa, kyllä nää lämpöiset kevätsäät ovat niin petollisia..

Lämpimät onnittelut Piuh-78 tyttövauvasta :heart: ja Valdemarialle poikavauvasta :heart:

Haaveilija Toivottavasti sun raskausmyrkyysoireet ei pahene! Mullakin olis varastossa tommonen baden baden tuoli, mut oon vaan heittäny pehmusteen siitä roskikseen pari vuotta sitten. Täytyiskin katsella, löytyiskö kaupoista uutta pehmustetta siihen, vois nautiskella auringosta siinä sitten :)

Diipelillä oli "vähän" outo neuvolalääkärikäynti! :confused: Toivottavasti toi bakteeritulehdus hoituu ennen synnytystä jos siitä on sulle oireita ollut! Mä täällä hoitelin muistaakseni raskauden ekan hiivatulehduksen, varmaan riehahtanut kun suklaamunia ja kaikkea herkkuja tässä syönyt..

Kuukauden päästä olis laskettu aika. Mies odottaa jo kovasti että vauva syntyis mahdollisimman pian. Olis kuulemma sen jälkeen elämä jotenkin "selvempää"! (Hahhah! :D Niin varmaan!) Mulle on itelle tullut semmoinen olo etten ole enää varma haluanko edes enää synnyttämään.. Ei se tainnut niin mukavaa puuhaa kuitenkaan olla, vaikka hengissä siitä viimeinkin selvittiin... Ja oon jo ihan henkisesti ajatellut että ihme tapahtuu jos tämä ennen laskettua aikaa syntyy. Katsellaan sitten kesäkuussa. Ja jotenkin tuntuu että haluaa nauttia vielä näistä viimeisistä ajoista miehen kanssa, kun ei vielä ole vauvaa 24/7 vierellä. Viikonloppuna lähdetään viettää Tampereelle aikaa (Vappua) ja tuodaan samalla miehen tavarat tänne meille! Sit se yhteiselo viimein alkaakin! Jännittävää!

Tänään kävin kampaajalla hakemassa väriä päähän, ihanaa piristystä ulkonäköön ;) Perjantaina olis seuraava neuvola, sitä kohden siis! Vauva liikkuu kovasti, masu kovettuu monta kertaa päivässä, muttei niitä menkkajomotuksia ole nyt ollut, pissalla joutuu käymään useammin, mut ei mitään sietämätöntä vaivaa ole onneksi. Nautiskelen nyt vaan näistä melko aikatauluttomista päivistä! :)

Ansukka ja Mimmi 35+5
 
Kiitokset Jadey kommentista, rauhoitti kummasti mieltä! :) Se mua ihmetyttää miksei oo aikasemmin edes tutkittu ku raskausviikolta 10 asti olen kärsiny näistä oireista ja 3viikon välein käyttäny Canestenia ja joka ikinen neuvolakerta valittanu asiasta! Nyt sitten ku vaihoin neuvolaa muuton yhteydessä ni asia alko vasta menemään eteenpäin.

Kävin itekki lukeen lekurintietokannasta että raskaanaolevilta se hoidetaan oireettomanaki pois koska tosiaan voi aiheuttaa ennenaikasen synnytyksen, onneksi meillä ei näin käynyt :) Nyt lähinnä haluan saada tuon toosan normaalikuosiin ihan sen takia että pääsis vähän nautiskelemaan petipuuhistakin ja oma oleminen helpottuis..
 
Onnea valdemaria vauvaantumisesta!

Diipeli, mulla on tuo tulehdus kanssa ollut ja antibiooteilla se meni ohi. En sit tiiä, miten loppuraskaudessa voi vaikuttaa, mulla kokemusta vaan alkuraskaudesta.

Pissaongelmista: mulla ei niitä juurikaan ole ollut, mutta kakallakäynnistä kylläkin. Mullahan on nuo pukamat, joten se jo haittaa toimitusta, lisäksi tuli uutena sellanen, että toissapäivänä pöntölle istuessani vasen jalka rupes kipuilemaan niin pahasti, että en voinu istua pöntöllä. Joka kerta kun yritin, niin särky alko heti ja lopulta kyyneleet silmissä koitin saada sitä kipua hellittään :( Ilmeisesti jokin hermo jää jumiin istumisasennossa.

Nukkumisesta: herään joka yö närästykseen, pissallakäyntiin, mahan siirtoon puolelta toiselle, välillä painajaisiin yms. Että on niin katkonaista ettei mitään rajaa. Yhtenä yönä näin unta et synnytin, mutta vauvan sukupuoli et selvinnyt eikä itse synnytyksestä ollu mitään tietoa : /

ON: Tänään oli neuvolalekurikäynti. Vauvan pää on kiinnittynyt, mutta kohdunkaulaa 2 cm jäljellä, pehmyt, kohdun suu 1 cm auki. Ei kuulemma kannata oottaa et ihan heti ois syntymässä, plaah!!

Mites teillä, joilla jo lapsia, mihin saatte lapset hoitoon kun h-hetki koittaa?? Meillä on tässä naapurissa kavereita ja miehen sisko 4 km päässä, joista joku pystyy akuutisti ottaa lapset tai yöaikaan tuleen meille. Sit tarkotus ois et anoppi saapuu pidempää hoitaan lapset tai lapset menee hänen luo. Mua vaan rassaa se jos anoppi jää meille, kun hän ei oo mikään siisteyden perikuva, niin täällä on kaikki paikat ihan räjähtäneenä kun sairaalasta palaan. Viimeksi meinasin kääntyä ovelta takasin sairaalaan, kun näin mihin kuntoon hän oli keittiön saanut :( Ja mun mies ei tunnu ymmärtävän yhtään, miten paljon mulle merkkaa tulla puhtaaseen, siistiin kotiin synnäriltä.

Entäs vierailut, missä vaiheessa haluatte vauvaa tultavan kotiin katsomaan? Mä en sairaalaan aio päästää ketään enkä kotiinkaan ennenkuin mies on isyyslomansa pitänyt. Nyt 2 muksun jälkeen oon tajunnut, että mikä pakko mun on jaksaa vauvan pällistelijöitä heti seuraavana päivänä kotiutumisesta, kun ite on alapäästä kipee, tissit sattuu ja valuu maitoa, nukkunut ei ole juuri yhtään... niin ei kyllä paljoo jaksa vastailla et miten meni synnytys ja plaa plaa...

nepula ja töppönen 36+6
 
Diipeli: Itelläni ollut toi bakteerivagionoosi ja tosiaan ei ole haitaksi vauvalle. Itselläni uusi antibiooteista huolimatta ja vikalla kerralla en edes enää hakenut vaan aloin lipittää piimää ja gefilus mehuja. Oireet katos alle viikossa. Itelläni ko. tulehdus aiheuttanut supistuksia viikolta 15 asti sekä veristä vuotoa vko20 paikkeilla Kannattaa kokeilla emättimeen laiettavia maitohappobakteeri kapseleita tai sitten piimää ja mehua (ja ei, en laittanut pipariini niitä, vaan oraalisesti nautin ;D)

Terveisin,
Joosukka jonka la kesäkuussa
 
Tosta aiheesta, josta nepulaki jo kirjotteli... eli onks ketään muuta jota suunnattomasti raivostuttaa sellanen, että: On ihmisii/perheenjäsenii/kavereita, jotka ei koskaan oikeestaan käy kyläs, mut auta armias, ku oot vauvan saanu ja just kotiuduttu, ni ovat heti änkeemäs kotiin pällistelemään!!! Mua on aina se sapettanu niin paljon, et kiuhun raivosta... ja voipi olla, että tällä kertaa jopa mainitsen asiasta eräille ihmisille...saatana!!!!!!!!

Huonosti nukuttu yö JÄLLEEN takana ja pinna erittäin kireellä! :/

mama ja "tahvo" 35+4
 
Onnea vauvan jo syliin saanneille!!!!!

Varoitus: tää on niin omaa napaa ja valitusta.... :ashamed: Täälläkin on yöt meneet niin ja näin, pari poikkeusta on ollut ja luulin että viime yöstä olisi tullut hyvä. Aloitin vihdoin viimein allergialääkkeet ja päivällä oli jo niin paljon parempi olo, että ajattelin ettei nenän/poskiontelojen takia ainakaan tarvitse valvoa. Noh, olin nukahtanut varmaan sekunnissa, mutta heräsin puoli yksi pissalle tai siis en silloin vielä tajunnut, että heräsin lantion juilintaan. Siis nukkumisesta ei tuon jälkeen tullut yhtään mitään. Kärvistelin aikani ja mietin että olis aika ironista jos synnytys alkaisi, koska just eilen oltiin tutustumassa synnärille... nousin lämmittämään kaurapussin ja ottaan panadolia. Aika jännä että seisaltana liikkuen kipu katosi (eli alan tosiaan uskomaan liikkeen voimaan synnytyskivuissa). Menin kuitenkin maate ja jossain vaiheessa kipu loppui ja kun katsoin kelloa, niin pari tuntia siinä oli mennyt, tosin aika tuntui menevän paljon nopeampaa (eli alan uskoa myös siihen, että aika menee synnyttäessä siivellä eikä tunninkaan pusertaminen loppuvaiheessa tunnilta tunnu...), mutta ei vaan väsyttänyt. Raaahauduin sohvalle katsomaan digiboksin aarteita kunnes vähän ennen viittä painuin sänkyyn. Noh, puoli kahdeksalta oli pakko taas nousta pissalle ja tässä sitä taas kukutaan. Pää tuntuu ihan tuulenpesältä ja lisäksi meinasin just taas yrjötä :x Odottelen milloin tässä uskaltaa mennä kahvia juomaan.... niin, ja lisäksi mulla on menossa antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen ja oon saanut siitä sitten jonkin asteen hiivan : /

Tuosta pissaamisesta. Mulla kans lorahtelee pöntön reunalle pisara aika usein sieltä noustessa ja just yks yö heräsin aivastukseen ja siinä lirahti sitten samalla housuun sen verta että pikkarit meni vaihtoon :ashamed:

Täytyy sanoa että synnärille tutustuminen oli kyllä hyvä juttu! En ole tähänkään mennessä pelännyt, mutta jotenkin kun näki/kuuli konkreettisesti mitä tapahtuu ja missä, niin olo on suht rauhallinen. Ainoa mitä nyt mietitään on se, otetaanko perhehuone vai ei. Meillä kun on pari koiraa, niin ei niitä kyllä voi keskenään jättää 2-3 päiväksi, vaikka saadankin varmasti joku hoitamaan perustarpeet. Kyllähän moni on ottamassa niitä hoitoon, mutta kun ovat sen verran maalaiskoiruleita, että kaupunkiin niitä ei viitsi viedä ja muutenkaan ei haluta sillä tavalla vaivata ihmisiä (vaikka eipä se tunnu monen mielestä vaiva olevan), kun tietää sen karvan, kuolan, hiekan ja roskan määrän mitä sen jälkeen lattialta/sohvalta löytyy. Onhan noita hoitoloitakin, mutta vaikea varata, koska ajankohdasta ei ole tietoa. Tietty vois tilaa löytyä sitten lyhyelläkin varoitusajalla, mutta luulen että mun mies ei suostu tähän järjestelyyn se tais traumatisoitua (nimenmaan mies, ei koirat) viime kerrasta kun toisella koiralla oli iskenyt ripuli ja niiden huone oli aikasta siivottamassa kunnossa sen yön jäljiltä.... perhehuonetta ei voi kuulema ottaa vain yhdeksi yöksi, mutta ei kai sairaala kuitenkaan velvoita miestä siellä olemaan 24h? Siis, että nukkuisi ja olisi siellä kyllä enimmäkseen, mutta kävis kunnolla lenkittämässä/'seurustelemassa' rekkujen kanssa pari kertaa päivässä (+ vapaaehtoinen sukulainen/naapuri/kaveri kävisi kerran päivässä). Mies selkeesti haluaisi olla paljon sairaalassa ja on vähän suruissaan tilanteesta. Toisaalta, sairaalassa sanottiin että siellä ei ole sillä tavalla vierailuaikoja ja huoneetkin ovat pääasiassa 1-2 hengelle eli sinänsä ilman perhehuonettakin ehkä pärjäisi.

Vierailijoista. Alkoi muakin vähän hirvittämään kun kuuntelen lähisukulaisten aikomuksia rynnätä sairaalaan suurin piirtein saman tien. No, luulen että sen verran fiksuja ovat, että kysyvät ensin sopiiko ja ainakin mun mies kehtaa sanoa omilleen, että just nyt ei sovi... mun äiti on sen verran kaukana, että ei kyllä sairaalaan ehdi ja on tulossa miehineen ennen kesäkuun puoltaväliä tähän suuntaan. Ilmoitti, että ovat sitten meillä yötä ja että kone on puolen yön aikaan Helsingissä... niin, pahimillaan, jos siis menee pitkäksi, vauva näkee päivän valon just ennen toukokuun loppua enkä kyllä halua ketään meille yökylään kahden viikon päästä/sisällä siitä. Lisäksi oletusarvo on että herrasväki noudetaan keskellä yötä kentältä, jonne meiltä ajaa 45 minuuttia suuntaansa. Tosin, jo edelliskerrasta viisastuneena (siis kun tulivat viime kerralla käymään, niin nouto tapahtui klo 2.30 kentältä), kysäisin vain, että ootteko varanneet hotellin eka yöksi vai tuletteko taksilla. Noh, asia jäi auki. Katotaan sitten kuulema lähempänä mikä tilanne.

Et sellaista täällä. Tätä pitkää tarinaa kirjoittaessa pahaolokin meni ohi, joten ehkä se elämä alkaa voittamaan =) Jos nyt vaikka aamupalaa!
 
Lapsoset koulussa ja tarhassa, nyt aikaa itselle. Onpas hiljaista täällä :)

Isompien lasten hoito H-hetkellä: Mun siskoni on luvannut ottaa nuo meidän 7 ja 9 vuotiaat mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuvat sairaalamatkan varrella, siis ihan kirjaimellisesti tien varressa ilman mutkia ja koukitteluita, joten se on siis hyvä. Sisko sätkyilee nyt jo jos koitan sille soitella ihan muissa asioissa... :D

Vierailut vauvaa katsomassa: Aina se on mennyt niin, että sairaalaan olen halunnut että mua ja vauvaa tullaan katsomaan, tai siis haluan että lähisukulaiset tulee, niinkuin anoppi, siskoni jne, sellaiset kenen edessä saa olla ihan rennosti oma itsensä. Viimekskin kysyivät että saako tulla vai ootko ihan poikki, ja mä en kyllä kaunistele vaan sanon suoraan jos ei ole asiaa, mutta sairaalassaolo tuntui niin yksinäiseltä ja tylsältä että heidät halusin sinne. Kotiin on sitten änkemässä kaikki aina heti ekoina päivinä, ja se ei ole niin mukavaa kun on just kotiuduttu. Ja auta armias jos tulee joku esim. mun täti, jolla on aina neuvoja ja niksejä mukanaan niin mä alan pauhaamaan koska en halua sellasia kuunnella (olenpa ikävä ihminen). Se on vaan kertakaikkisen ärsyttävää.

Mitä tulee kodin siisteyteen sairaalasta palattaessa, se on mulle myös ehdottoman tärkeä asia. Varsinkin kun on kisuja niin niitä villakissoja lentelee, ja normaalisti mies ei imurin varteen tartu mutta jos ei tällä kertaa tartu meidän kotiutuessa niin jäädään sairaalaan! :D Viimeks täällä oli anoppi, ja sillä on tapana laittaa tiskit ja vähän liiankin kanssa välillä tyhjennellä roskiksia ym, oli marjakiisselit jääkaapissa ja kaikki kivasti kun kotiin tuli.

Mä pesin pääsiäisenä parvekelasit. Mies kyttäs kuin pientä lasta kun heiluin jakkaran kanssa, oli sitä mieltä että jakkara voi pettää ja mä tipahtaa alas ja ulos. En ottanut tosissani asiaa ja se seisoi siinä kaiteen vieressä vahtimassa hermostuneena, ja rauhoittui kun hänen ehdotuksestaan jätin aina yhden lasin eteeni tipahtamisen varalta. Oon varmaan kauheen kömpelö valas sen silmissä kun noin huolehtii. :D Mutta söpöä.

Tänään on edessä viimeinen neuvolalääkäri, tuun sitte kertoilemaan vielä sen kuulumiset.

Ainiin, mistä muuten huomaa että maha "tipahtaa"? Siis kun vauva laskeutuu... Mä en tiedä oonko mä kokenut tätä koskaan kun mulla on joka raskaudessa vatsa muutenkin niin alhaalla kun mulla on pitkä selkä. Mutta tänä aamuna musta tuntui että se on ihan eri muotoinen kuin yleensä, ja hieman alempana. Täältä ylhäältä katsottuna vatsa näytti suipommalta ja enemmän edessäolevalta, peilistä sivusta katsottuna en ole varma oliko muutosta... Virtsarakkoa on kyllä painanut jo monta viikkoa, mut edelleen tuntuu että on välillä vaikea myöskin hengittää.

Haidih ja tyllerö 36+1
 
Huomenta!

On kyllä mukavaa nyt kun poika on parantunut ja pääsi eilen menemään päiväkotiin. Melkein 2 viikkoa hän sieltä joutuikin pois olemaan leikkauksen takia. Kovasti sinne jo itsekin kaipaili. Nyt on sitten itsellekin aikaa päivällä, esimerkiksi lepäämiseen just silloin kun siltä tuntuu. Huono äiti varmaan, mutta ei musta tällä hetkellä ole järjestämään 3v3kk pojalle aktiviteettia koko päiväksi. Meillä poika jatkaa myös vauvan synnyttyä päiväkodissa, tästä muistaakseni ollut aiemminkin puhetta täällä. Kesällä tietysti lomailee, mutta meinaan paikan pitää ihan ennallaan hänelle. En usko millään, että olisi pojankaan edun mukaista jäädä äidin ja vauvan kanssa kotiin. Varmasti pk-päivät ovat lyhyempiä ja välillä pidetään vapaapäiviäkin kotosalla, jos tuntuu, että haluaisi välillä jäädä kotiinkin. Noh, katsotaan miten tämä järjestely sitten toimii. Olen huomannut, että myös lapset pojan ryhmässä ovat jatkaneet ihan normaalisti vaikka vauva on perheeseen syntynyt. Ainakaan tuolla meidän päiväkodissa ei siis katsota "pahalla" sitä. Tiedän, että tästä on mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, mutta jokainen varmasti valitsee sen mukaan minkä lapsen edun mukaan näkee.

Muutkin kirjoittelivat mielialan heittelyistä ja kyllä täälläkin välillä kiehuu yli. Ja sitten on paha mieli kun tulee äristyä ihan turhastakin...

JA82 kirjoitteli pyykkihommista, meillä kyllä sama juttu. Pesen mielelläni pyykkiä ja sitä kyllä riittää. Mutta mutta, ne tuppaa jäämään aina matkan varrelle eikä kovin nopeasti pääse kaappiin. Nolottaa minuakin myöntää... Siinä ne sitten puhtaan pyykin korissa odottelee aina tovin.

Tiudeliinille tsempit huomiseen käyntiin. Kyllähän ylimääräistä lapsivettä tosiaan joskus joudutaan poistamaan. Voisko sulla liittyä siihen vauvan munuaisprobleemaan? Vai oliko sitä sitten loppujen lopuksi? Jos vauvalla on munuaisissa jotain häikkää niin silloin olisi aika helppo selitys tuolle lapsiveden runsaudelle. En missään nimessä halua pelotella enkä uskokaan, että mitään hätää olisi. Tuli vaan mieleen, että jos ei sulle mitään sanottu siitä miksi sitä vettä on niin paljon. Kaikki on varmasti hyvin ja kyllähän sitä ylimääräistä kannattaa poistaa, jos tekee sulle entistä tukalamman olon.

Johan oli Diipelillä käynti!! Mä en tiedä tuosta bakteeritulehduksesta, mutta moni olikin jo siihen vastaillut. Mulla on todettu se streptokki B, joka on 2 kertaa hoidettu ab-kuurilla (vaikka se turhaa onkin kun uusii kuitenkin) ja sen suhteen ei muuta enää tehdä kuin synnytyksessä saan automaattisesti ab-tipan, jottei tarttuisi vauvaan.

Nukkuminen on täälläkin vähän niin ja näin. Milloin pitää mennä vessaan ja milloin vaihtaa tuhannennen kerran asentoa ja ja ja ja...

Meillä esikoinen menee mummin ja papan luoksen hoitoon (asuvat myös täällä Helsingissä). Mummi (mun äiti) tosin tulee myös mukaan synnytykseen niin kuin oli esikoisenkin synnytyksessä. Puoliso tietysti myös, mutta viimeksikin oli kiva kun oli äiti myös mukana. Puolison on tosi vaikea kestää katsoa/kuunnella mun kärsimystä, joten oli helpottavaa, että hän pystyi välillä käymään huoneesta pois ilman huolta siitä, että jäisin yksin sinne. Meillä oikein toimiva ratkaisu tämä joukko synnytyksessä.

Mä kyllä ihan mielelläni otan vieraita vastaan sairaalaankin, siis niitä lähimpiä. Ainakin esikoisen kohdalla näin oli ja samoin ajattelen nytkin. Sitten jos siltä tuntuu niin sanon kyllä, että ei sovi.

Jos sitten vielä romaanin lopuksi omia kuulumisia. Mulla paheni vielä ne menkkakipukohtaukset silloin pääsiäisenä. Yhtenä yönä otin nukkumaan käydessä Panadolia 1g kun koski niin kovasti. Ja kauratyynyn kanssa taas nukkumaan. Heräsin siitä sitten 4h kuluttua ja ihan samanlaiset kivut oli. Nojatuolissa sain sitten nukuttua vielä pari tuntia. Huh huh. Kurjaa onkin se, ettei eilisellä ä-polikäynnillä todettu juurikaan muutoksia alakerrassa tapahtuneen. MUR! Oli vauva kyllä laskeutunut ja lähes kiinnittynyt. Siltä tuntuukin. Painoarvio oli nyt 3,3kg. Kasvaa samalla käyrällä kuin esikoinenkin (joka syntyi rv38+5, 3882g). Alatiesynnytykseen tähdätään. Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla pysähtyneen synnytyksen takia. Kaikki oli hyvin, vauva kovasti teki siellä hengitysliikkeitä, näytti ihanalta. Kahden viikon päästä seuraava aika sitten. Jos ei laskettuun aikaan ole lähtenyt käyntiin niin käynnistellään sitten. Mukavaa tietää, ettei tarvitse kovasti la:n jälkeen odotella enää. Tänään oli vielä neuvola ja sielläkin kaikki kunnossa.

Johan tuli raapustettua. Nyt kauppaan ja siman tekoon!!

-Catalia 36+6
 
Kylläpä päivät ovat alkaneet tuntua tylsiltä. Mutta toisaalta ei jaksasi joka päivä siivoillakaan (mitä kyllä löytyisi). Eilen oli ihan käydä tuttavan luona kahvilla, ei olla pitkään aikaan nähtykään. Sovittiin että mennään ens maanantaina yhdessä syömään jonnekin.

Isompien lasten hoito H-hetkellä: Meillähän tyttö on edelleen normaalisti hoidossa. Mutta nyt oli kunta tehnyt sellaisen päätöksen että jos toinen vanhempi on kotona niin lapsi olisi hyvä hakea klo 15. Minkä kyllä ymmärtää. Mutta tuo tieto tuli meille vähän tökerösti ja olen siitä loukkaantunut. Joten sitten kun tulee lähtö eteen, niin arkipäivänä normaalisti hoidossa (tällöin ilmeisesti saa olla sinne klo 17 asti hoidossa) ja jompi kumpi mummeista hakee tytön.
Tytön hoito jatkuu kesäloman jälkeen, mutta 10 päivää kuukaudessa.

Vierailut: Itsekin otan mieluusti vieraita sairaalassa vastaa. Kun siellä on ne tarkat vierasajat, niin tietää mihin aikaan ovat tulossa. Viimeksi kun oltiin ekaa (vai olisiko ollut toista) päivää kotona niin miehen veli perheineen (5henkilöä) änkesi meille. Ilman varoitusta. Just sillä hetkella mies oli käymässä äitinsä luona ja minulla vain toppi ja pikkuhousut jalassa. Näin kun tämä perhe oli pihassa, joten pikasoitto miehelle että nyt ÄKKIä kotiin sieltä. Eihän meillä ollut mitään tarjottavaakaan. Mies tuli äitinsä kanssa meille. Kun puolitoista tuntua oli kulunut niin mies sanoi että nyt pitää tehdä vaihto vieraissa kun oltiin jo sovittu aikaisemmin että miehen sisko tulee käymään. Tästä miehen äiti otti nokkiinsa että miten noin voi sanoa ja ilmiriita pystyssä.

Siistiin kotiin haluan minäkin tulla kun sairaalasta pääsen. Viimeksi taisi mummi olla miehen apuna siivoamassa edellisenä päivänä.

olisikohan supistuksia vai muuten vaan kolottaa. Nyt on parin päivän aikan alkanut tulemaan niskajäykkyyttä joka säteilee hampaisiin. Ja alaselkäänkin. Ei ole ennen tällaista ollut. Viimeksi synnytyksen jälkeen oli parin päivän jälkeen leuat todella kipeät. Taisin siinä ponnistaessa tosissani purra hampaita yhteen.

C rv 36+0
 
Ollaan sovittu sekä siskoni, että äitini kanssa esikoisen hoidosta. Mikäli tulee yöllä lähtö, hälytetään äiti paikalle ja hän kuskaa sitten aamulla töihin mennessään siskolleni ja muutoin päivällä viedään siskolleni hoitoon. mikäli kumpaakaan ei saa kiinni, kuskataan anoppilaan.

Vierailijoista En ole vielä päättänyt miten menettelen, mutta aikomus on niin että mikäli olen väsynyt sairaalassa, sinne ei sitten tulla. Jos joku sinne tulee ilman lupaa, lentää ovesta ulos kun leppäkeihäs. Muuten kyllä otan vieraat ilomielin vastaan mikäli vaan kunto sen sallii. Esikoisen kanssa viikon sairaalassa oltuani uskon kyllä että vaikka pieni väsy vaivaisi vieraat ovat tervetulleita. Sen verran tylsää oli. :whistle:

Sitten omaa napaa. Eilen neuvolalääkäri ja kaikki kunnossa (vähän liiankin hyvin). Musta alkaa tuntua et masukki asuu vielä kesäkuussakin mahassa. Mutta tilanteet muuttuu nopeasti jos on muuttuakseen. Painoa oli tullut viikossa 700g ja turvotusta ruvennut myös olemaan hiukkasen. Ja närästystä ja ja ja... Aamulla herätessäni hyvä kun silmät sain auki, niin turvonnut olo oli. Viime yönä uni kyllä maistui, kerran kävin vessassa ja nukahdin saman tien. Ihanat 10 tunnin unet.

Kait sitä vois mennä piahlle touhuamaan maalipensselin kanssa, harava ei nyt jaksa kiinnostaa.

Jennile ja Masukki 35+6
 
Heippa..

Omanapailen taas kerran. Jessus ku voi olla väsynyt ja jotenkin huono olo...
Neuvolassa kävin ja se sticksin kohta siit valkuaisen kohalta on edellee puolikkaalla-yhellä plussalla, mutta reunoilta alkaa menemään kahelle plussalle se väri...Kuulemma sit pitää huolestua ku menee puol välii saakka..Äh. Verenpaineet taas koholla, eka 140/88 ja toisel kerral 128/86,painoa oli tullut viikossa 500g ja turvotus edellee aikamoista...Mutta siltikään nyt ei tehä mitään, siis ei mitään. Edes labroja ei otettu uudestaan, että miltä veriarvot näyttää. Varsinkin ku toi oma oloki ollu tänää aika heikonlainen...Mua vähän jännittää jäädä nyt ikäänkuin tyhjän päälle ku aluks oltii niin huolissaa ja heti kaikki testit yms...No, kaipa ne tietää mitä tekee. Meinas seuraavan neuvola-ajankin laittaa kahen viikon päähän koska ens viikolla tyksi (synnytystapa-arvio) kanssa, mutta pyysin saada ens viikon lopuks neuvola-ajankin ihan vaan varmuudeks...Toisaalta mulla noita pissasticksejä jälellä eli jos niissä näkyy jotain tai jos oma olo heikkenee ni lähen äippäpolille...

Yö meni kyllä tosi huonosti nukkuen, koko ajan heräilin ja pissalla kävin kolme kertaa...ja voi kiesus mitkä liitoskivut ku vaihtaa asentoa.

Semmonen valitusvirsi..Tätä se näköjää tulee loppuaika olemaan. Nyt tarvii men laittamaa astioita ja tekemää makaronilaatikkoa, että mies saa syödäksee ennenku lähtee remppaamaan kämpille...

AI niin ja vieraista. En tiedä yhtää mitä edessä on, kun esikoinen kerta tulossa, mutta tällä hetkellä ajatukset ollu nii että mahd.paljon vaan vierailijoita sairaalaan ja kotiin, varsinkin ne ihan läheisimmät, eli äiti, anoppi, pari hyvää kaveria yms. koska mä olen aina hyvin sosiaalinen ihminen ja kaipaan ihmisiä ympärilleni. Tosin voi olla, että sittenku aika koittaa ni en jaksa kattoa ketään...
Saaks synnytyssaliin muuten tulla kaks? Se oiski ihanaa ku miehen lisäks oma äiti tulis. On mulle hyvin hyvin tärkeä :heart:

Niin ja perhehuoneesta; tyksiin mennessä pitää ilmoittaa haluaako perhehuoneen jos sattuu vapaana olemaan...Mä kyllä haluaisin, mutta emmä tie käytännössä onks sillä väliä..Ilmeisesti meijän koiruli menee anopin luokse hoitoon ni ei tarvii sen ulkoilutuksia miettiä..
 
Esikoisen hoito meillähän poika on päiväkodissa edelleen muutamana päivänä viikossa ja monesti niin että kerkii siellä vielä välipalankin syömään, saa siis tarpeenmukaan olla myös kokopäiväisenä mikä on hyvä synnytystä ja mun sairaalassaoloa ajatellen. Me ei olla sovittu mitään sen suhteen jos tulee yöllä lähtö, täytyykin tänään soitella äidille ja miettiä hänen kanssaan.
Viime yönä olin varma että synnytys alkaa pikkuhiljaa käynnistyä, mulla oli 8-10min välein tosi kipakoita supistuksia 5 tuntia mutta ne loppuivat itsestään.
Meidän sairaalan ohjeissa lukee, että vain sisarukset ja isä olisivat tervetulleita käymään?? Oletteko kuulleet moisesta?
Itse haluaisin kovasti äitini ja veljeni morsiamineen käymään, samoin kummityttöni äidin sillä hän on paras ystäväni ja olen varmasti vähän seurankipeä jos monta päivää pitää olla sairaalassa.
Kotiin en muita halua kuin edellämainittujen lisäksi yksi toinen hyvä ystävä miehensä kanssa, esim. miehen sukulaiset eivät ole tervetulleita meille ainakaan ekaan kuukauteen. Eipä sillä, tuskin tulisivatkaan sillä anoppi ja appi eivät ole nähteen esikkoakaan joulun jälkeen eivätkä perään soittele tai kuulumisia kysele :( Meillä tähän syynä appivanhempieni juominen, ovat aikamoisia juomaan ja me emme periaatteesta vie lapsia humalaisten luo vaikka olisivatkin vain "pikku hiprakassa". Myös miehen sisarukset ovat ottaneet pesäeroa sillä he haluaisivat nähdä meidän poikaamme juuri tuolla mummolassa mikä taas ei meille käy.
Sori valitus, meni vähän ohi aiheen!

Eilen kävin äippäpolilla ultrassa ja synnytystapa-arviossa ja vauva on nyt 3100g ja painoarvio syntymäpainoksi on n.3600g. Kuulemma muuten ihan käyrillä menee mutta vyötärönympärys on toisella vähän yläkanttiin:whistle: Äitiinsä tullut:whistle:


Synnytyskysymys Missä vaiheessa sinne sairaalaan oikein pitää lähteä kun h- hetki koittaa? Mulla kun käynnistettiin viimeksi niin en tuota luomua synnytyksen alkamista päässyt kokemaan enkä tiedä kun ohjeita tuntuu netistä löytyvän monenlaisia, osaisiko siis joku täältä valaista :)

Olinpas omanapainen tänään!

Lilya ja murmeli 36+6
 
Lilya: Meillä kanssa synnärillä ohje että että vain isovanhemmat ja syntyneen sisarukset saa vierailla vierailuaikana. Isä sentään koko päivän (edes...). Mua harmittaa kun meidän tyttö jo 7 täyttää eikä saa tulla kun hetkeksi vierailuaikana:|. Kuitenkin odottaa jo kovasti sisarusta ja osaa käyttäytyä rauhallisestikin. Jos joutuu pidempään olemaan sairaalassa niin olis kyllä kiva nähdä omat sisarukset ja muutama hyvää kaveria. Mutta näissä tosiaan sairaalakohtaisia eroja, muistaakseni tartuntatautien välttämiseksi on nämä järjestelyt meidän synnärillä.

Muuten en aio ketään kieltää kyläilemästä jos vaan oon suunnileen "hengissä" kotiutuessa. Asutaan sen verran syrjässä että suurta vierasmäärää tuskin tarvii pelätä=). Meillä kyllä turha odottaa mitään kummempia tarjoiluja, mies saa hoitaa kahvinkeitot ja siivoilut. Eniten jännittää jos mies pitää varpajaisia kotona että saa niistä aiheutuneet sotkut siivottua ennen kotiutumistamme. Olisin kyllä kiukkunen jos tyhjiä pulloja lojuis pitkin keittiön nurkkia kun tullaan kotiin. Lupasin että saa sellaset kemut järjestää jos kaikki sujuu ok. Tuparitkin kun jäi viettämättä kun en halunnut loppuraskaudessa enää emännöidä.

Jollakin muullakin oli väsymystä ja pahaa oloa. Mulla on turvotusta ollu ihan älyttömästi, illalla vaaka näyttää aina 1-2 kiloa enemmän kuin aamuisin. Kuitenkaan neuvolassa ei oo mitään erityistä havaittu. Useana aamuna ihan vetämätön olo ja tekis mieli vaan nukkua. Sitten ei kuitenkaan saa kunnolla unta vaan semmosta koiranunta tulee nukuttua joskus päivisin: /.

vattula 35+3
 
Äitipoli-kuulumisia: Ei alettu meidän poikaa kääntelemään.. Lapsivettä on kuulema sen verran vähän, että hankaloittaa kääntämistä ja lisäksi istukka on niin edessä, että senkin takia kääntäminen olisi vaikeaa. Nyt sitten päätettiin sektio-aika. 10.5. olisi meidän poitsun synttäripäivä, ellei ala syntyä ennen sitä. Olihan helpotus, kun jo jotain päätöksiä tehtiin. Toki sektiokin jännittää:eek:

Vierailijoista: Oysissa saa käydä osastolla vain isä ja sisarukset. Eli meillä vierasryntäys tiedossa kotiin... Onneksi äiti aikoi siivota ja leipoa täällä, kun tulee isompien lasten kaveriksi tänne.

Mutta nyt siman pullotukseen...

-leena ja mustikka 37+1
 

Yhteistyössä