Toukokuun Tömistelijät 2016 *Marraskuussa*

Pirpana- meille ei sanottu neuvolassa asiasta mitään?! :eek: Apua. No sormet ristiin ettein mitään listeriaa tulis. Vitsit! Siis sanottiin, että kaikki suomalainen käy, koska on pastöroitua, hmpp!:mad:
Meilläkin autojuttuja vielä edessä, mutta ne keväällä sitten. :)
 
Rudebox minä olin käynyt nyt kaksi kertaa, kolmas torstaina. :) Siitäpä jatkoa en osaakkaan vielä sanoa, paitsi että rakenneultra on tammikuun alussa. :)
Meidän täytyisi myös löytää uusi koti about puolentoista vuodem sisään, koska kun pieni alkaa liikkua, alkaa nykyinen käydä ahtaaksi.
Pitkään on mietitty rakentamisen ja vanhan ostamisen ja kunnostamisen välillä, mutta täydellistä tonttia/taloa ei ole löytynyt, uskon että sen tuntee kun kolahtaa. Raskaus aikaan en haluaisi muuttaa, koska nykyisessä kodissa on palvelut lähellä ja haluaisin pitää neuvolatädin samana. :)
 
En myöskään laittaisi lasta etupenkille vaikka saisi lukkoon turvatyynyt. Sen verran on kallis lasti tuo lapsi ettei mitään ylimääräistä riskiä ota muutenkaan autoilles. Meillä on 7 paikkanen auto joka on jo nyt liian pieni, mut kuljetaan sit 2 autolla tai julkisil jos tarvii kaikki mukaan ottaa.

Mulla ollut vain kerran neuvola ja tällä viikolla on sit toinen. Nyt on ihana rasitus, jonka tuloksia sit saa jännätä.

Itse olen syönyt kaikissa raskauksis suomalaisia pastoröityjä juustoja eikä mitään ole tullu. Kalaa en ole syönyt jos en ole tiennyt alkuperää, vakuumi vai tuore. Maksamakkaraa joskus ottanut leivän päälle.

Maisakaarina 16+5
 
Kiitoksia pirpana- ja maisakaarina, juuri tuota mietinkin että onko ne kolari tilanteessa sitten oikeasti pois päältä. Noh en kesä varmaan ollaan pienen kanssa suurimaaksi osaksi kotona ja sitä seuraavana sitten osaakin jo varmaan ihan mukisematta matkustaa jos yhtään samanlainen autossa viihtyjä kuin esikoinen :D

Mä olen käyttänyt pehmeitä juustoja (pastöroituja) huoletta ruuanlaitossa, kun eikös listeria kuole kuumennettaessa yli 70 asteessa?
Ja oon kyllä kerran fetaakin salaatissa syönyt kun en muistanut että ei saiskaan syödä..

2 neuvolakäyntiä ollut, seuraava on rv 25 ja siellä saan sitten kelaa varten paperit. Viikon päästä nla lääkäri käynti. Hassua että se onkin nykyään näin aikaisin ja seuraava lääkäri vasta ihan viimeisillä viikoilla.

Mimmi & möhkis 15+5
 
Vielä huutelen vaunu juttuja. Onko kellään kokemusta Brion yhdistelmistä? Olen siis ihan uuno ja noviisi näissä vaunu(ja vauva:D) asioissa, joten jos joltain aikaisemman lapsen omaavalta löytyy kokemuksia niin niitä otetaan edelleen vastaan! :) Iskin nimittäin silmäni noihin Brion Happyihin, Niistähän löytyy kommenttia jo netistä laidasta laitaan, mutta lisää kaivataan.. :D Mitkä olisi semmoiset must have- jutut, mitä suht paljon liikkuvien ihmisten täytyisi huomioida?

Täällä aamu alkoi järkyttävällä kurkkukivulla ja flunssa ololla, eikun sinnillä iltavuoroon.. Miehen isän vaistot taas aamulla nosti päätään, kiikutti kiireessa töihin lähtissä kaakaota sänkyyn ja kysyi mitä särkylääkettä voisin syödä ja onhan villasukat jalassa, onhan se hassu. :):love:
 
Hei taas kaikki! =) Aika taas vierähtäny eikä oo ehtiny käydä kirjoittelee, lukemassa tosin päivittäin =)

Vähä meidän kuulumisia. Nt-ultra siis käytiin 10.11 ja turvotus oli 1,3mm, esikoisella oli tasan sama. Viikkoja oli tuolloin se 12+4, mutta vastasi 12+5. Eipähän tuolta soittoa kuulunu, eli ilmeisesti kaikki niiltä osin ok. Seuraava neuvola olisi 1.12 ja rakenneultra 4.1. Me ei aijota ottaa sukupuolesta tälläkään kertaa selvää. :)

Vaunujuttuja oli jonkin verran täällä. Meillä oli molemmilla käytössä Ora Jovit ja hetken tuplina Ora Landit. Nyt ostan kolmannelle uudet, kun Joveissa muutama juttu alkoi tympästä. Tosin kulkivat maastossa kuin maastossa hyvin =) Nyt oon sitte kallistunu Emmaljungan duo edgeihin classic rungolla. Olin aatellu että ostaisin vaunut vasta ihan keväällä, mutta löysin nyt uutta vastaavat vaunut melkein puoleen hintaan, ni voi olla että kun meen perjantaina niitä kattoo ni tuon ne mukanani jo kotiin. Esikoiselleki ostettiin vaunut jo ennen joulua eli samoja aikoja.

henttis, kahdella ystävällä on Brio Happyt ja en ole moitteita kuullut. :) Uskon että varmasti ovat hyvät.

pirpana-, onko autonne mahdollisesti chrysler voyager? Mä niin haaveileisin sellasesta. Tädin perheellä on sellainen, ja voi vitsi miten luxus on, että autossa on oikeesti tilaa! Meillä tällä hetkellä farkku corolla ja puhettakaan että siihen saisi kolmea turvaistuinta. Eli auton vaihto oisi meilläkin edessä.

Odes 14+4
 
Pitkästä aikaa..

Pieni flunssa ollu reilun viikon :(

Mulla tuo alakautta synnyttäminen ei ollut mahdollista ekalla kertaa. Lääkäri ei antanut lupaa perätilan vuoksi. Vauva oli myös lähes nelikilonen. Toisesta sama juttu, vauva jälleen peätilassa, suunniteltuun leikkaukseen.
Eli enään ei ole edes mahdollista synnyttää alateitse. Mut mulle ihan sama mistä tulee ulos, kunhan tulee. Onhan tätä kuultu, etten ole synnyttänyt, kun leikattu. Mutta en koe olevani yhtään sen huonompi!

Lapsille kerrottiin viikko sitten, vanhin (poika) oli innoissaan. Sovittiin että pidetään vielä salaisuutena. Mutta jo seuraavana päivänä poika kertonut eskassa kaikkille aikuisille:D
Nuorimmainen ei oo vielä ehkä ihan varma, onko tää hyvä juttu.

Neuvolassa on tullut käytyä 2 kertaa ja ens viikolla seuraava käynti.

Liikkeistä: välillä, melki kyllä joka päivä kerran pari tuntunu sellanen hento tönäisy, nyt taas ollu hiljasenpaa. Jotenkin noi liikkeet mietityttää(n) Aina vaan ajatus siitä, et jotain onkin sattunut.

Jepulis ja 14+3
 
Briot on kestävät vaunut ja ilmakumi pyörillä kulkee maastossa kun maastossa. Itsellä on vanhat käytetyt, mutta hyvin toimii vielä. Ainut jos pitää autoon mahtua voi olla hankala laittaa normi auton peräkonttiin. Farmariin mahtuu kyllä. Ja toi erillinen vaunu osa on tilavampi kuin pehmeä koppa.

Voyagerista niitä on lyhyt ja pitkä versio. Meillä on lyhyt ja jotenkin mahduttettu kauppaostokset isolle perheelle kyytiin. Vaunut jos on mukana ei paljoa mutta mahdu. Pärjätään kun pakko :-D ja monta istuinta autossa tuo omat haasteet. Meil täl hetkel 3 ja 4 pitäisi saada sit mahtumaan sillei että mahtuu kulkemaan penkille. ;-) kyl se siit.

Maisakaarina 16+6
 
Kiitos Odes ja muut Brio kysymykseen vastanneet. :) Meilläkin tarkoituksena hankkia vaunut käytettynä, kuten mahdollisimman paljon muutakin vauvalle. :) Ellei löydy mitään hyvää tarjousta uusista. Farmari auto meillä jo onkin, joten uskoisin siihen mahtuvan hyvin vaikka tosiaan taitavat olla isohkot.
Flunssa eikun pahenee, ahkera työntekijä sairastaa vapaapäivillä vai mitenkä se menikään.. :(
Huomenna neuvolassa ajattelin kysyä tuosta issiaksesta, vielä olisi useampi kuukausi tehtävänä ennen äitiyslomaa ja kävelen jo nyt kuin pingviini..:(
 
henttis meillä on myös säästetty vanhat Briot. Olivat niin kivan joustavat työntää, oikein hyvät koiralenkillä.
Olen tosin miettinyt joitain kevyitä "ostari"kärryjä, johon saisi turvakaukalon klikattua kiinni. Briot on niin painavat kuitenkin raijata edestakasin autoon ja ulos. Täytyy vähän tutkia mitkä olisivat hyvät.

Jepulis täälläkin liikkeet (tai pikemminkin se että niitä tuntee niin harvoin) mietityttää. Tod.näk. ihan luonnollista ettei ne tunnu vielä tässä vaiheessa, mutta ainahan sitä alkaa miettimään... olisi kiva kuulla sydänääniä tai jotain ennen tuota lääkärikäyntiä muutaman viikon päästä, mutta kai sitä joutuu nyt vaan odottamaan!

Niin joo, pahoinvointi on back. Tänään ja eilen halailin taas vessaa ihan urakalla. Yyyh.

Rudebox 15+4
 
osallistun vielä vaunukeskusteluun minäkin -Briot on kyllä hyvät vaunut hinta-laatu-suhteeltaan, itsellä oli sellaiset esikoisella lainassa. Ainut miinuspuoli oli kova kantokoppa, joka on mielestäni niin pieni, että siihen ei vauva kauan mahdu. Puolipehmeissä kopissa on se hyvä puoli, että jos kovikkeet saa pohjasta ja reunoilta pois (ainakin Gessleineissa saa) niin se pussukka toimii sitten hyvin isommalla lapsella lämpöpussina. itse ostin nyt yhdellä muksulla olleet perus Emmaljungat ja vitsi miten hyvin menevät loskassa kolmipyöräisiin verrattuna, kovin ketterästi eivät tietty käänny, mut kaikkea ei voi saada. uudet sisarusrattaat odottaa jossain päin Suomea, että kusti taas polkisi ne eteenpäin.

täälläkin edelleen kurkku kipeä ja olo tukkoinen eli lenkkeily saa vielä odottaa, vaikka koko ruoto on ihan jumissa ja kaipaisi kipeästi reipasta liikuntaa.

mekään ei kaikki kerralla mahduta meidän autoon, jos vaunut, varsinkin sisarusvaunut on mukana, mutta en kyllä usko, että tämän lauman kanssa ensi kesänä tai syksynäkään kovin kauas jaksaa suunnata. jos johonkin mennään, niin sitten vaan osa porukasta tai kahdella autolla.

ru reilun parin viikon päästä, alkaa jännittää, pitää toivoa, että kaikki ok ja sukupuoli olis kiva nähdä, en mä jaksa kevääseen asti odottaa. ihana olis päästä joulun jälkeen aleen pikku vaatteita ostelemaan (jos ei kaikki rahat mene joululahjoihin)

hyviä vointeja kaikille O ja hra/rva 18+0 ( puoliväli häämöttää, mihin tää aika menee :eek:)
 
Pirpana meillä esikoisella sama istuin ja tosiaan tiukkaa tekee jos joku haluaa lisäksi kaukalon kanssa takapenkille keskelle istumaan :) (mun äiti siellä välillä matkustanut). Ja ihan sama ajatus oli istuinta hommatessa että siitä ei tingitä, vähän miettinyt uudelle tulokkaalle tuota cybex sironaa sitten myöhemmin, tosin en ookkaan nyt vähään aikaan kattonut mitä on tullut markkinoille :)

Pirpanalta piti kysyä kun teillä nuo phil & tedsit ollut kannattaako noihin vauvalle hommata pehmeä kantokassi, vai onko helpompi vaan laittaa makuupussissa sinne? Noissa Navigator V2 valmistajan mukaan pitäis ainakin olla enemmän tilaa sille kuin aiemmissa malleissa..

Mimmi & möhkis 16+0
 
Jes kiitos vielä Ollakkovai..?, saapas nähdä mitkä vaunut meille keväällä kotiutuu.=) Tosiaan sisko liputti myös Briojen puolesta.
Ja noita istuimista, niistäkin ollaan jo puhuttu ja sama pointti, niistä ei tingitä. Mutta luulen että vaunu into menee nyt ensimmäiseksi ja sitten tuo istuin.. :D
Aamulla kävin jo neuvolassa, vahvat sykkeet löytyi ja sain apua issiasvaivaan. Tarjosivat tukivyötä ja tarvittaessa sitten fysioterapiaan. Sovittiin yksi ekstrakäynti, kun seuraava olisi mennyt vasta tammikuun loppuun. Jotenkin arvostus tätä julkista terveydenhuoltoa kohtaan on raskauden aikana kohonnut, ainakin meidän kotikunnassa pidetään todella hyvää huolta!:) Iso peukku Suomen neuvoloille!(y)
 
Pirpana kiitoksia, joo ei ole ennestään tuommoista ollu kun esikoisen aikaisiin rattaisiin sai turvakaukalon kiinni ja oli vaunukoppa erikseen. Taidan kuitenkin hommata kun muistan että esim. Jälkitarkastuksessa oli tosi veemäistä jättää pikkunen lattialle siks aikaa.. Esikoinen on todella pienikokoinen, joten uskoisin että kesän ajan mahtuu rattaisiin ja sitten ei varmaan enää paljon niissä oleilekkaan kun talvella taas sitten enemmän autoillaan/esikoinen jaksaa kävellä pitempään kun lähestyy 3v :D
 
Vaunuista

Meillä oli 2013 muutaman kuukauden käytössä Brio Smile -vaunut. Myin ensimmäisen lumisateen jälkeen pois. Olivat tosi isot, painavat, ilmakumioyörät sutivat loskassa tyhjää ja rattaiden ohjattavuus meni. Isot kasattuna. Rattailuvaiheeseen siirtyttäessä istuinosa olisi ollut tosi korkealla.
Ostettiin Bugaboo Cameleon3 -vaunut. Ei ainottakaan huonoa puolta! Hankin niihin maastopyörät eteen, jolloin sohjossa vaunuilu oli helpompaa kuin pienillä, kääntyvillä pyörillä. Puolivuotiaana tyttö siirtyi kuppimaiseen istuinosaan ja tykkäsi hirveästi, kun näki niin hyvin, vaikkei osannut vielä kunnolla istua! Lastenlääkärin suosituksesta olen välttänyt kiinnittmästä turvakaikaloa vaunuihin pitkäksi aikaa. Satunnaisia neuvolakeikkoja tai muuta lyhytaikaista. Ei kuulemma tee hyvää vauvan niska- ja selkälihaksille pitää turvakaikalossa yhtään automatkaa pidempää.
Kuopukselle ja tulevalle vauvalle tulee iläeroa muutamaa kuukautta vajaa 3 vuotta. En pikein tiedä hankinko laisinkaan tuplia vai vain seisomalaudan näihin nykyisiin vaunuihin vanhemmalle... Kolmivuotias ei kyllä jaksa kävelylenkeillä mukana ilman vaunuja. Pitää nyt vähän pohtia.

Zenmama
 
Onko muilla ongelmia nukkumisen kanssa? Tai uni kyllä maistuu, mutta selällään nukkumisen ystävänä siitä on tullut ongelma. Luin että loppuraskaudessa ei suositella selällään nukkumista monestakin eri syystä, mutta voiko ne vaivat oikeasti alkaa jo viikolla 14?:cautious: selällään ollessa (jolloin saan kipeän selän parhaiten rentoutettua) alkaa mahaan nimittäin sattua..? Voiko pikku kaveri jo tässä vaiheessa painaa niin paljon että se aiheuttaisi tuon. 
 
Henttis mulla on maha mennyt selällään ollessa parin viikon ajan ihan kivikovaksi ja kireän tuntuiseksi. Eli siis alkaa supistaa. Ärsyttävää jo tässä vaiheessa, vaikka ei nyt varsinaisesti satu.. Mä muuten viimeks taisin nukkua nimen omaan loppuraskauden selällään kun kyljellään vauva potki niin kipeesti aina (tais tila jotenkin pienentyä), ettei muuten saanut unta. Se vaan oli itelle silloin ainut hyvä asento. Tosin taisin olla enemmän istuvassa asennossa aina jatkuvan närästyksen takia. Ite kyllä tykkään nukkua aina kyljellään.

Mulla ongelmana nukahtamisvaikeudet iltaisin ja yön pissalla käynti reissujen jälkeen. Tänään luovutin vähän klo 4 jälkeen kun ei enää uni millään tullut..

Pirpana joo oli siellä neuvolassa yks sitteri, mutta ei sitä silloin just aulassa näkynyt, eli joko oli käytössä tai varastettu (lappuja jatkuvasti seinillä kun neuvolan tavaroita katosi)
 
Voi mikä vaunuviidakko :D Täytyy varmaan päättää arvalla, mitkä joskus päätyvät kotiin ;) Toinen vaikeuden paikka taitaa tulla turvaistuinta valitessa. Onneksi löytyy paljon käyttökokemuksia muilta, niin voi verrata niitä omiin tarpeisiin!

Täällä ei vielä ongelmia nukkumisen kanssa, olen alkanut tosin tulemaan siihen tulokseen, että kohta voisi käydä ostamassa ensimmäiset mama- housut :D Aamupäivällä omat housut menee vielä ihan hyvin päälle ja on mukavatkin, mutta iltapäivällä ruokailun jälkeen alkaa jo kiristää sen verran, että tekisi mieli avata nappi ja vetoketju. Ostoksille siis :) Toistaiseksi olen nähnyt kohtuullisen hintaisia äitiysvaatteita H&M:llä, onko vinkkejä mistä muualta niitä voisi käydä etsimässä?
 
Voihan ne selällään nukkumisen vaivat alkaa aikaisin. Itse en juurikaan nuku selällään, niin en tiedä.
Onko kukaan uudessa fb ryhmässä? Kun ei sähköpostiin tule vastausta vaikka kyselly jo pariin otteeseen.
Edelleen ollu huonoa olo iltaisin. Voi kun loppuisi jo. Kaikki ruuat ei myöskään maistu. Sokerit oli ok, joten ei selitystä sieltä tuohon huonoon oloon.

Maisakaarina 17+2
 
Pioni, mä olen enimmäkseen käyttänyt just H&M:n äippävaatteita, just tuon edullisuuden takia. Vaatteiden käyttöikä on tosi lyhyt, kirpparilla niistä ei saa mitään ja muotikin muuttuu niin nopeesti, et monta odotusta niitä ei voi käyttää. No nyt kun kuopuksen ja tulokkaan ikäeroksi tulee about 2v. niin samat vaatteet vielä menee, mut aiemmin kun ikäero oli 4v. niin eipä ne entisen odotuksen vaatteet enää kovin "in" olleet. Toppiksen ostin ihan torista, kun tietty sen jo ehdin myydä pois, kun ne näkyy ihmeen hyvin menevän kaupaksi.

Vaunuja kannattaa muuten varmaan käydä ihan lastentarvikeliikkeessä "koeajamassa" ja sit tilata netistä se suosikkimalli, saattaa oikeesti säästää satasia. Edelleen odottelen, et koska ja mistä ne mun tilaamat sisarusvaunut oikein tulee -meilläkin kuopus juoksee ja kävelee hyvin, mut valitettavasti useimmiten täysin väärään suuntaan, joten sisarusrattaat on oltava, jos meinataan lenkkeillä tai käydä kaupungilla.

Zenmama, mä kanssa vältän tuota turvakaukalon pidempää käyttöä, kuopuksen synnyttyä synnyttäneiden osastolla kävi fysioterapeutti neuvomassa vauvan käsittelyä yms. ja siellä tosiaan tuosta kaukalosta sanottiin, samoin kuin sitteristä.

Jesh, vihdoinkin pääsin taas lenkille, kyllä sielu lepää, kun kipittää pimeässä ja vesisateessa, kohta on kyllä kurottava vatsaa tukivyöllä, sen verran tuntuu lenkkeillessä jo painavan :)

O ja 18+3
 
Pioni1 varmaan arpaa tässä kohta täytyy itsekkin käyttää.. :D
Voihan äitiysvaatteetkin, pakko kai tulevaisuudessa hommata aivan välttämättömimmät ja koittaa mennää niillä, rahan tarvetta varmaan olisi muussakin. :LOL:
Tänne rantautui viime yönä norovirus. Luojalle kiitos ettei meillä ole vielä lapsia, ei tarvitsis kenenkään kokee tuota. Eli saikkupäivä tulossa.. :(
 
Mulla taitaa olla pääasiassa hm äitiysvaatteita ja muun merkkisiä on tullut kirppikseltä ostettua, niin ei mitään hajua mitä ne uutena maksais :D äitiys paitoja ei taida olla kuin ihan pari, omia joustavia paitoja sitten venytellyt pilalle :) ja omista farkuista ei kyllä ole nappi mennyt moneen viikkoon kiinni :D tuuli housuissa ja kollareissa tullut kuljettua ennen kuin kerrottiin sukulaisille, koska noi äitiysfarkut tekee mulla ainakin mulla mahan vielä isomman näköiseksi..

Ja meillä myös taapero jaksaa kyllä kävellä pitkiäkin matkoja (oltiin kesällä espanjassa viikko ilman rattaita, kun hajosi lennolla, ennen kuin jaksettiin uusia lähteä etsimään), mutta aina väärään suuntaan. Usein tehdäänkin niin että käydään erikseen kävelyllä ilman rattaita niin että esikoinen saa päättää mihin suuntaan milloinkin singotaan ja sitten kiireellisemmät matkat istuu lähes kokonaan rattaissa.

Henttis kuulostaa kauhealta, työkaverit ollut usein noron takia viikon/kaks saikulla, itsellä ei koskaan ole onneksi ollut, paranemisia sinne!

Eilen mentiin koko perhe nukkumaan jo klo 18 :) oli pizza + sauna liikaa ja kaikkia rupes väsyttämään. Nyt kaduttaa tuo herkuttelu kun sormetkin ihan turvoksissa..

Mimmi & möhkis 16+3
 
Saapas nähdä milloin sitä joutuu itse luopumaan omista housuista, kauhulla jo sitä päivää odotellen.:p
Kävin tosiaan tk:ssa hakemassa sairaslomaa. Kyselin että mitenkäs kun kuume nousi, että paljonko uskallan ottaa särkylääkettä ollessani raskaana. Ohjeistus oli "huoletta 3-4grammaa panadolia" kuulostaa melko paljolle.. :eek: Varmaan melkoinen super kuume täytyisi olla, jos noin paljon täytyisi ottaa. Onneksi ainakin toistaiseksi kuume on pysynyt suht matalana, selkään vaan ottaa jatkuva vaakatasossa oleilu..
 
Henttis - voihan noro!! Se on kyllä ihan kauhea tauti, toivottavasti menee pian ohi eikä tulee enää takaisin! Ostin hetki sitten ensimmäiset äitiysfarkut! Vielä eivät ole päässeet jalkaan, mutta pian varmaan otan ne käyttöön, sen verran mukavat ovat omiin "normaaleihin" fakkuihin verrattuna! Ja mimmi, musta tuntuu kanssa ne tekee mahasta jotenkin isomman näköisen :D Ei sillä, odotan että maha on selkeästi raskausmahan näköinen, nyt näyttää vähän sellaiselta pullamahalta, joskin kunnon ruokailun jälkeen kasvaa kyllä selkeäksi vauvamasuksi :love:
 

Yhteistyössä