Toukokuun Tömistelijät 2016 *Marraskuussa*

Ollakkovai itse olen kärähtänyt joka raskaudessa vk 26 rasituksessa, nyt pelkään että käry käy jo nyt 17vk kohdalla. 2x selvinny pelkillä mittauksil, kerran insuliinit ja kerran tabletti. Nyt toivon taas tablettia koska tuskin selviän ilman lääkitystä. Rankkaa on miettiä mitä syö ja kuinka paljon jottei sokerit nouse. Alku ajan oksentaa ja miettii mitä uskaltaa syödä, loppu ajan laskee hiilareita ja miettii mitä voi syödä :-D näin menee mulla.

Nimiä ei olla mietitty. Pojalle alkaa olla jo vaikeampi keksiä kun noita on perheessä useampi jo. Tyttöl helpompi. Lopullisesti päätetään kun vauva syntyy ja näkee näyttääkö yhtään siltä minkä ajatellaan annettavan nimeksi.

Maisakaarina 15+1
 
Voi ei anoppi kävi kylässä, oli suunnitteilla jo hoitopöytä, rattaat, sängyt, kehdot ym. mummolaan.. :D Sympaattista kyllä. :)
Meillä oli aina vaan poikien nimiä mielessä ja vahva poika olo jo paljon ennen raskautta.. :D No nyt viime viikolla löysin täydellisen tytön nimen ja en enää tiedä tyttö/poikaoloista mitään.. :whistle:
Haluaisin jo alkaa katsomaan rattaita vaikka todellakaan niitä ei ennen tammi/helmikuuta osteta. Onko mitään hyviä suosituksia te, joilla on ennestään lapsia? :)
 
Henttis ihanaahan tuo vaan on jos tahtoo osallistua :) ensimmäinen lapsenlapsi?

meillä oli jotkut emmaljungan yhdistelmät (en enää muista mallia), vauva ei viihtynyt vaunuissa ja kun siirryttiin ratasosaan olikin jo taas talvi ja tuli enemmän liikuttua autolla. Myin pois ja ostin Emman bmx? matkarattaat kun en jaksanut joka päivä nostaa niitä autoon ja pois. Ne taas hajos lentokoneessa ja tilalle ostettiin ulkomailla jotkut samankaltaiset hauck matkarattaat (ihan surkeat). Nyt sitten ostin phil & teds navigator 2.0 tai jotain sinne päin ja vielä ei ole ollut valittamista. Ihana kun voi yhden kanssa ottaa vaan sisaristuimen irti tai jättää paikalleen niin mahtuu hyvin isommatkin kauppakassit kyytiin. Miinuksena noissa tosin hinta + kaikki lisäosat kalliita ja ilman sisaristuinta tavaratila pieni. Plussaa taas kolmipyöräisyys (alkuun arvelutti), kun on niin ketterät ja kevyet juostessa ja työnnellessä kun jalat ei osu tavaratilaan, sekä käsijarru kun tuo taapero saattaa lähteä yhtäkkiä väärään suuntaan juoksentelemaan :)

Yyh paha olo. Tuli sitten vedettyä överit pizzaa, karkkia, suklaata, keksejä ja sipsejä. Tuli "pienet" syömishimot tänään ja olo sen mukainen..

Ja kai se vaan täytyy uskoa että viikon niitä liikkeitä tosiaan on tuntunut melkein joka päivä. Eilen yöllä kun en saanut unta niin tuli ihan kunnollinen töksähdys :) en vaan kyllä vieläkään voi ymmärtää miten näin aikaisin. Tai siis kun miten ne voi tuntua nyt yhtä voimakkailta kun esikoisesta melkein kuukautta myöhemmin? Painoa kyllä nyt melkein 10kg vähemmän, mutta istukka taas sitten edessä, tosin nuo liikkeet tuntuukin vaan ihan alhaalla.

Mimmi & möhkis 14+3
 
Olen tässä miettinyt,kuinka aikasin voi tuntea liikkeitä? Vai poksuuko vatsa muuten vaan (n)

Neuvola vasta joulukuun alussa, siihenkin ikuisuuus. Tekisi mieli soittaa aikaa sydänäänien kuunteluun.

On kyllä ihanaa kun saa kevätvauvan. Ei tarvitse vauvalle pukea päälle niin mahdottomasti. Mulla molemmat lapset syntyneet talvella ja kun kotiin sairaalasta lähdetty on saanut vaatetta pukea ylle.

Onko muita, joille tehdään sektio? Mulle itselle tehdään, kaksi edellistä tehty sektiolla, molemmat vauvat olleet perätilassa...Saas nähdä miten päin tämä on, vaikka ei sillä väliä ole. Leikkaus on edessä joka tapauksessa.

Jepulis<3 ja 13+1
 
Jepulis täällä ollaan kyllä myös tosi onnellisia kevätvauvasta, ei tarvitse heti pukea kaikkia toppavaatteita päälle! (Tai no, Suomen kesä...:D )
Minulla ei ole hajuakaan synnytysasioista, selvinnee myöhemmin. Toivon kyllä että saisin synnyttää ihan normaalisti alakautta.

Hei monestikko te olette käyneet neuvolassa? Onko eroa neuvolakäynneillä saako ensimmäistä vai vaikka kolmatta? :D Meillä ensiviikolla taas neuvola, ja mietin että mitähän siellä tehdään. Viime neuvola käynti oli nin fiasko opiskelijoineen ja sijaisineen, että onneksi mies sei ollut töistä poissa sen takia.. :( Tai ihana että opiskelijat pääsevät oppimaan, mutta se sijainen ei tosiaan ollut ihan kartalla.. :D
Täällä muuten oireeton linja jatkuu, paitsi että kahvia tekee nykyään mieli, alussa ei mennyt alas.:whistle:

Henttis ja Sintti 12+3
 
Kerran käyty neuvolas, seuraava parin viikon päästä. Taitaa uudelleen synnyttäjät päästä vähemmil käynneil jos ei ole ongelmia. Toki useammin jos tulee tarvetta.

Vaunuihin vaikuttaa missä käyttää, kuinka usein, onko tarkoitus kauppatavaroita myös kuljettaa, millaiset säilytys tilat kotona, tarviiko mahtua autoon ja sitten omat mieltymykset :-D itsellä ollu emmaljungat (kalliit uutena), Emman vaunut (halvat, hinta laatusuhde kohdallaan), brion vaunut sekä tuplat (käytettynä vielä toimivat, tuplat hieman painavat käyttää), sekä joku halpa merkkiset tuplat (käytetty, kevyet ja ok käyttää). Itse kuljetan ruokaostot vaunuil joten tavaratilaa pitää olla. Matkarattaat on sit kaupunki käyttöön sellaiset ostettu että mahtuu autoon tarvittaessa (tuplat). Onhan noita. Uusia en enää osta. Saa nämä käydä vielä seuraavan kanssa.

Maisakaarina 15+4
 
Mulla takana 1 neuvola. Viikon päästä olis toka neuvola ja sitä seuraava on sitten rakenne ultran jälkeen.

Jep kevätvauva ihana kun edellinen syntyi helmikuun lopussa. Mä toivon alatiesynnytystä kun viimeksi tuntui että meni niin hyvin :) tai no kaikkeahan siinä meni pieleen kun avautumisvaihe pitkittyi ja oksitosiinitippaan jouduin, sekä epiduraalin laitto ei ekalta anestesialääkäriltä tunnin tökkimisen jälkeen onnistunut ja kutsui toisen lääkärin paikalle yrittämään. Eli itsellä mietinnässä kivunlievitys asiat kun en enää uskalla antaa yhtäkään neulaa selkään tökätä. Oli selkä muutaman viikon ihan sairaan kipeä kun neula oli valehtelematta tökätty yli 10 kertaa väärään kohtaan.

Mimmi & möhkis 14+4
 
Ahaa juu no pitänee miettiä, josko mies menisi nätisti töihin ja itse neuvolaan. :D Ihanahan se olis jos joka kerta mukaan pääsis, mutta jos se käynti on yhtään kun edellinen, niin itsekkään en jäisi töistä ehkä pois.. Siis tuleva on meidän kolmas käynti. Ja mitämitä, isyyden tunnustaminen tapahtuu jo meidän kohdalla neuvolassa? Vai oonko käsittänyt jotain väärin? :D
 
Voihan raskausdiabetes :(
Arvattavissahan se oli mutta silti... Paastoarvo oli juuri siinä rajalla (5,2) ja muut arvot viitearvojen sisällä. Mutta se yksikin rajatapaus arvo riittää. Nyt sitten mittaillaan neljä kertaa päivässä ja herkuttelut pitää jättää.
Positiivisesti ajateltuna on tietysti painonhallinta helpompaa kun on pakko elää terveellisemmin ja tämän vauvan takia pystyn kyllä mihin vain, vaikka sitten puolen vuoden karkkilakkoon.

Tänään oli toinen neuvola ja lähinnä kytiin läpi tätä diabetes asiaa ja lisäksi joudun mittailemaan verenpainetta kun oli jostain syystä nyt koholla eikä lähtenyt laskemaan o_O
Lisäksi tietysti sydänäänet kuunneltiin. Kyllä Mukula melkoisesti säikäytti piilekelemällä, TOSI kauan kesti kunnes se jumputus vidoin kuului kajarista. Ihan helpotuksen kyynel vierähti silmäkulmasta siinä vaiheessa.

Niin, ja otettiin influenssarokotus sekä minä että mies.

jensku ja mukula 14+2
 
Jensku80 siis onko tuo 5,2 se raja? Kun itselle tuli sama tulos paastoarvoksi ja sanottiin normaaliksi tulokseksi. Esikoisesta taas paastoarvo 5,3 ja se sitten oli nykyisen neuvolan mielestä radin puolella (edellisessä sanottiin sitäkin normaaliksi tulokseksi)
 
5,5 sanottiin rajaksi joten oli ilmeisesti tarpeeksi lähellä... Voihan olla että haluavat pelata varman päälle kun on tätä ikää ja ylipainoa.
Ruokavaliolla tosiaan lähdetään hoitamaan eikä tarvitse edes hiilareita tai kaloreita laskeskella, ainoastaan tehdä niitä järkeviä valintoja...
Saisi kuulemma välillä herkutellakin kunhan pysyisi kohtuudessa. Mutta itseni tuntien on parempi olla kokonaan ilman kun syödä säälittävät pari karkkia. Vihaisesihan sellaisesta vain tulisi :D

Muoks: Varmaan on sekä alueelisia että kätilökohtaisia eroja paljon. Tästä ihan varoitti neuvolassa, että ei pidä hämmentyä jos kuulee toisaalta erilaisia ohjeita kuin mitä hän antaa.
 
Jensku80 ahaa kiitti tiedosta! :) ite ihan pihalla noista kun kaikkialta tulee eri ohjeet. Ei kyllä itellekkään tekis pahaa rajottaa karkin syöntiä, vaikka ei se viimeks ainakaan vauvaa liikaa kasvattanut :)

Siitäpä tuli mieleen minkäs kokoisia lapsia teille on tullut ja millä viikoilla syntynyt?
Meillä esikoinen 39+3 ja 47cm/2,9kg

Tervetuloa Naperonmamma! :)
 
Mun lapset olleet isoja kaikki, johtuen radista. Järjestyksessä näin: vk 40 4110g , vk 40+6 4610g , vk 39 4085g ja vk 38 (käynnistetty) 3880g. Synnytykset olleet nopeita 8,5t, 5,5t, 5,5,t ja 1,5t. Alateitse kaikki tullu ja jokaisesta saanut pienen repeämän vähintään. Viimeisin oli niin ihanan nopea, että jotenkin jäi hyvä mieli asiaan. Tällä erää uskon taas käynnistyksen olevan lopussa, jos ei jostain syystä synny ajoissa.

Tuosta sokereiden mittauksista. Saa sitä vähän herkutella kunhan ei joka pv. Toki jos normaalilla syömisel ei pysy sokerit rajoissa, ei ehkä kannata herkkuja syödä. Tärkeintä on löytää itse se mitä voi syödä ja kuinka paljon. Mulla ollu aamupv arvot se ongelma, jolloin on pitänyt vähentää ruokamääriä ja ottaa ylimääräisiä välipaloja. Huh kohta eka rasitus mullakin edessä. Saa nähdä kuinka käy :-/
Tervetuloa uudet!

Maisakaarina 15+4
 
Hei!
Täälläkin uusi odottaja toukokuulle :)
Eli LA on 13.5.2016, ja tämä olisi meille kolmas lapsi.
Meillä on kaksi ihanaa tyttöä, 7v ja 10v.

Raskaus on ollut aika kaamee tähän asti... oksentelen edelleen, ja olen ollut pari kertaa sairaalassa kivunlievityksessä Horton-päänsäryn takia. Nyt kun ei oikein voi niitä lääkkeitä napsia. :(
Mutta tosiaan nyt voin jo paremmin.

Painoa ei ole juurikaan tullut vielä. Viime kerralla neuvolassa oli sama paino kuin ekalla neuvolakäynnillä. Olen ollut siis kaksi kertaa neuvolassa, seuraavan kerran menen vasta tammikuussa!

Ultrassa käytiin, ja ollaan osallistuttu down-tutkimukseen (olen jo 39v!) mutta kaikki on ollut hyvin. Thank God.

Meidän esikoinen syntyi perätilan takia sektiolla (suunniteltu) ja toinen tuli normaaliin tapaan. Tämä uusi tulokas tulee sektiolla - mulla on ollut ongelmia istukan kanssa joka on kasvanut tiukasti kiinni molemmilla kerroilla, joten leikkaukseen päädyttiin normisynnytyksenkin jälkeen.
Jorvissa synnytän tämänkin.

Molemmat on ollut n 3800g ja 51cm vastasyntyneinä.

Onneksi nykyään on kaiken maailman appsit - eihän sitä muuten pysyisi mukana millä viikoilla eletään ;) !

Tjing,

Rudebox 14+3
 
Tervetuloa uusille ! :) Kukkelikuu, minä harkitsen faceryhmää. :) Tähän asti pysytellyt tiukasti täällä kaksplussan puolella, mutta mietitään. :)
Kiitos myös vaunukyselyyn vastanneille, eilen katselin ja vertailin, pää ihan pyörällä. Onneksi ei tarvitse päättää nyt eikä heti. :D Kuitenkin toiveena semmoiset, jotka soveltuisivat pidempään ja erityisesti että niillä olisi hyvä liikkua hieman hankalammassakin maastossa. Maalle muuttoa tässä nimittäin kaavaillaan.. :)
Me saatiin tietää vasta muitakin ilouutisia, Sintti saa noin kuukauden nuoremman serkun! Ihana saada sukuun kaksi lähes samanikäistä vauvaa, muut serkukset ovatkin haitarilta 3-10-vuotta. :)
Ainiin ja ensimmäiset vauvan sukat neulottu, montakohan paria sitä ehtii tuottaa ennen toukokuuta.. :D Nyt hurahdin ja päätin suunnata kangaskauppaan, löysin vauvan trikoohousujen ohjeen for dummies, saappas nähdä mitä syntyy..
Kyllä se joulu sieltä tulee, maa on valkoinen ja lisää tulee taivaan täydeltä. Kummasti mieli virkoaa sitä mukaa mitä enemmän lunta sataa.:love:
 
Tervetuloa uusille ja ultrassa käyneille onnittelut hyvistä kuulumisista!

Täällä aloitettu sokeriseuranta, ainakin aamun sokrut oli ok, saa nähdä, miten lähtee menemään. Herkkuja olen syönyt tosi vähän nyt odotusaikana, kun pienestäkin määrästä päädyyn palvomaan posliinialttaria, ja toivonkin, että voin jatkaa ruokailua kuten ennekin, koska aika terveellisesti syön. Se kyllä kieltämättä pelottaa, että vauva kasvaisi suureksi, jo kuopuksen (3750g) maailmaan ponnistaminen oli ihan riittävän haastellista näillä värkeillä, ja muistoksi jäi II asteen vekki, joka onneksi parani nopsaan, mutta tuntuu edelleen hmm tietyissä tilanteissa, kun arpikudoshan ei jousta. Kaksi vanhempaa sisarusta olleet hivenen alle 3500g ja lapset syntyneet vkoilla 39+6, 37+5 ja 39+6, saa nähdä, miten tää viimeinen päättää maailmaan tulla -aika nopeasti varmaankin, kun muutkin tulleet max 3h:ssa.

Uskaltauduin tilaamaan Carenan Gotland-sisarusrattaat -en uskaltanut enää viivyttää, kun en tiedä, milloin tarjous menee umpeen. Vaunuista sen verran, että itse enää kolmipyöräisiä pelkästään ottaisi. Hommasin keskimmäiselle uutena Gessleinin laatuvaunut, ihan huippuvaunut siinä mielessä, että sateensuoja on todella kaatosateen kestävä ja läpinäkyvä, kopasta saa todella pitkään sopivan lämpöpussin, menevät pieneen tilaan, näyttävät hyviltä yms. vaan etupyörän lukitus ei toimi enää kunnolla. Pyörä siis puoltaa, ja pidemmillä lenkeillä on hartiat ja niska ihan jumissa, kun vaunuja pitää todella "styyrata hampaat irvessä". Käytettynä ostin nyt sit ihan nelipyöräiset perus-Emmaljungat siinä toivossa, että vauvan kanssa päästään joskus lenkille ihan kaksisteenkin.

henttis, mistä löysit dummies-ohjeen? Tahtoo kans, hirveä vimma tehdä jotain, mut kun sitä vimmaa on enempi kuin osaamista :ROFLMAO:
 
henttis, muakin kiinnostaa pöksyohje astetta pöljemmille koneen käyttäjille, jaa ihmeessä tietosi :D

Neulomiset pääsen aloittamaan vasta kun on joululahjat saanut tehtyä. Ravelryyn olen tosin jo tehnyt oman kansion mukulalle jonne uhkaavasti alkaa jo kertyä ohjeita...

Meillä tulee kävelylenkit olemaan suurimmaksi osaksi hiekkatiellä, korvessa kun asutaan. Pitää siis miettiä vaunut sen perusteella. Voisin kuvitella että hyvä jousitus ja ilmatäytteiset renkaat olisivat ainakin must?

Eile tuli vihdoin seulonnan tulokset ja hyvät oli arvot. Voi taas hetkeksi huokaista helpotuksesta :)
 
Huh! Täälä np-ultra takana ja kaikki ok. Verikoetta en otattanu siihen liittyen. Se jotenkin kuulosti niin epävarmalta silti..Vaunutkin jo ostettu viikonloppuna kun löysin niin edukkaat käytetyt etten voinut jättää tilaisuuttani. Meillä kun edelliset tarvikkeet kaikki myyty pois. Täällä esikoiset 12 ja 7v, joten vähän kuin uuden edessä ollaan. Mitäs muuta..liikkeitä jo tuntuu vaikken meinaa itsekään sitä uskoa, mutta kyllä se ultrakätilö mut vakuutti kertomieni tuntemuksien olevan liikkeitä. Nyt vaan taas odotellaan ens vkon sokerirasitusta (yök) ja seuraavan viikon lääkärineuvolaa..
 
Huh! Täälä np-ultra takana ja kaikki ok. Verikoetta en otattanu siihen liittyen. Se jotenkin kuulosti niin epävarmalta silti..Vaunutkin jo ostettu viikonloppuna kun löysin niin edukkaat käytetyt etten voinut jättää tilaisuuttani. Meillä kun edelliset tarvikkeet kaikki myyty pois. Täällä esikoiset 12 ja 7v, joten vähän kuin uuden edessä ollaan. Mitäs muuta..liikkeitä jo tuntuu vaikken meinaa itsekään sitä uskoa, mutta kyllä se ultrakätilö mut vakuutti kertomieni tuntemuksien olevan liikkeitä. Nyt vaan taas odotellaan ens vkon sokerirasitusta (yök) ja seuraavan viikon lääkärineuvolaa..
 
Huh! Täälä np-ultra takana ja kaikki ok. Verikoetta en otattanu siihen liittyen. Se jotenkin kuulosti niin epävarmalta silti..Vaunutkin jo ostettu viikonloppuna kun löysin niin edukkaat käytetyt etten voinut jättää tilaisuuttani. Meillä kun edelliset tarvikkeet kaikki myyty pois. Täällä esikoiset 12 ja 7v, joten vähän kuin uuden edessä ollaan. Mitäs muuta..liikkeitä jo tuntuu vaikken meinaa itsekään sitä uskoa, mutta kyllä se ultrakätilö mut vakuutti kertomieni tuntemuksien olevan liikkeitä. Nyt vaan taas odotellaan ens vkon sokerirasitusta (yök) ja seuraavan viikon lääkärineuvolaa..kuukkelikuu, laitoin spostia;)
 

Yhteistyössä