Toukokuun Tömistelijät 2016 *lokakuussa*

Pidän peukkuja teille joilla epäselvä tilanne, että kaikki kuitenkin olisi hyvin! Voimia ja jaksamista.!
Täällä huono olo tekee kaiken hankalaksi. Jääny kirjoittamiset myös sen takia.

Maisakaarina 10+1 jee parillinen luku jo.
 
Siis auttakaa ihmiset! Minä luulin että jokainen kunta tarjoaa ultran ennen np-ultraa, eikö näin siis kuitenkaan ole? Olin ihan hölmistynyt kun neuvolan täti sanoi että meillähän kunta sen tarjoaa?! Hääh.o_O
Muutenkin käynti meni hyvin, asiat alkaa konkretisoitua ja mieskin on vielä elossa. (y)
 
henttis se menee juuri noin, että kaikissa paikoissa ei tarjota sitä varhais ultraa, vaan ensimmäinen uä on np.
Meidän suomen neuvolassa on uä ja vauvaa pääsee kurkkaamaan ensimmäisellä käynnillä, sitten joka lääkärineuvolan aikaan ultrataan, sitten on np ja rakenne uä:t erikseen terveystalolla.

Näistä ultrista niin täällä kanadassa se varhaisultra kuuluu automaattisesti mukaan, sitä en tiedä miten nämä seulat muut tapahtuu. Hassua on myös se, että esim en saanut muuta tietooni kuin sen viikkoja vastaavan ajan sekä näytettiin että syke oli.
Loput tulokset lähetetään sitten omalle lääkärille, joka ilmeisesti niitä käy sitten läpi perjantaina.
Jotenkin ihan turhalta tuntuva käynti nyt tuo perjantai, koska 2 viikkoa sitten siellä kävin ja nyt olisi uusi käynti. Verikokeissa pitää käydä uudelleen ja otattaa ne hivit sun muut.
Ja en usko että siellä ultrataan, koska tuskin heillä nyt mitään kannettavia ultralaitteita on.... Tai mistäpä sen tietää :cautious:

No oma olo on osaltaan aika samaa. Välillä tekee pahaa ja hampaiden pesu on todella todella haastavaa... Vielä joku aamu/ilta se saa mut ykäämään. Repäisukivut on olleet hetken poissa mutta kyllä ne eilen sieltä vain tulivat ja välillä oli vaikeaa päästä ylös kun teki liian äkkinäisen liikkeen...

Mutta onnittelut kaikille jokta on niitä hyviä uutisia nyt saaneet! Ja osalla jo lähenee maagiset 12 viikkoa!
Huikeaa!

Buam 8+2
 
Ahaa juu tosiaan tämä asia meille nyt tässä konkretisoitukin, että meidän oma pikku kunta tarjoaa tosiaan tuon varhaisultran ja np on sitten erikseen. Mites toi sikiöseulonta, ootteko sinne menoa ajatellut?
Ja Buam onko fiilikset yhtään muuttuneet? :(
 
Pahoittelut menetyksen kohdanneille :(

Oireetonta täälläkin. Vihlovia kipuja kohdussa aina silloin tällöin ja järkyttäviä kiukun puuskia. Eilen heitin sitten oman raivoamisen päätteeksi puhelimen seinään ja rikkihän se tietysti meni. Melko idiootti olo ollut tänään.. Torstaina pitäis seulonta verikokeissa käydä. Ei oo vielä np aikaa postissa tullut, mutta eiköhän se muutaman viikon päästä ole.

Mimmi & möhkis 9+4
 
Mullakaan ei oo pahemmin oireita. 9. viikolla hetken aikaa oli vähän etova olo, mutta sekin meni nopeesti ohi. Päätä on särkeny välillä, oon joutunu ihan panadolia ottamaan, kun särky on jatkunu aamusta iltaan.

Dopplerilla oon kuunnellut parin päivän välein ääniä ja hyvin on kuulunut. Lisäks alavatsalla rupeaa pikkuhiljaa tuntumaan sellanen pallo. En jaksa odottaa, että kasvaa kunnolla! :rolleyes::love:

Np-ultra jo ens viikon keskiviikkona, jeeee! :) Tänään kävin verikokeissa aamulla. Muistakaahan muuten muutkin alkuraskauden sokerirasitukseen joutuvat varailla aika ajoissa! Mä oon riskiryhmää monirakkulaisten munasarjojeni takia ja neuvolasta käski varata rasituskokeen viikoille 14-15. No, eilen kävin sitten viimein hommaan tutustumassa fimlabin sivuilla ja just ja just sain ajan sinne! Näin siis Tampereella.

Ludo ja pikku 11+1
 
  • Tykkää
Reactions: beanna
Ludo sullahan alkaa jo maaginen 12viikkoa häämöttäö, vau! Täällä vältyttiin sokerirasituksilta ainakin toistaseks, huh! Se kokemus ei varmasti oo huikeimmasta päästä, vaikka mitä sitä ei pienen eteen tekis. Voi mikä onnen tunne olikaan kun neuvolan jälkeen mies otti opuksen käteen ja alko lukemaa :D yleensä siis ei lue edes sarjakuvia. :D
 
Itse käyn rasituksessa vk 16, tuon pahoinvoinnin takia. Ja meillä ei ollut edes aikaisemmin aikaa vapaana. Olen joka raskaudessa joutunut käymään ja joka kerta toinen rasitus hälyttänyt. Toivon että ei nyt vielä tulisi ylityksiä vaan pääsisin sinne lähemmäs 30vk. Mut saa nähdä kui käy.
 
Täälläkin pitäis sokerirasitukseen varata aika, mut aion mennä vasta sitten, kun olen saanut kaikki testi- ja seulatulokset ja mieluusti vasta vk 16, jos olo vähän siihen paranis.

Nyt on taas vaihteeksi sellainen epäuskoinen olo, ja ensi viikon keskiviikkoon pitäisi jaksaa ultraa odotella. Olen kauhulla miettinyt, et mitä jos sais huonoja uutisia, kun pitää kuitenkin vielä loppupäiväksi töihin vääntäytyä. No, eipä tää märetiminen auta, pitää yrittää olla ajattelematta koko asiaa.

mimmi92, heh, sulla kunnon raivarit -mä ihan ihmettelen, miten vähällä raivoamisella olen itse tänne asti selvinnyt. No, vielähän tässä ehtii :D

Ja hei, mikä on KuBiCo-tutkimus?
 
Jee 10+0 ultran mukaan! Ja dopplerilla kuului heti syke äsken:) toissa päivänä ei vielä kuulunu mitään! Huh mä olin jo hetken miettinyt että tää oireettomuus ei oo hyvä juttu.

Mulla sokeritasitus jo ens ti 10+6 kun ei ainakaan netistä löytynyt myöhempiä vapaita aikoja ja neuvolasta olisivat halunneet että olisin käynyt jo huomenna.. onneks ei oo pahoinvointia, mutta muistan kuinka karsea olo siitä silti tuli vaikka ihan loppumetreillä viimeks kävinkin.

Ja tosiaan mikä tuo tutkimus on? En oo koskaan kuullutkaan:)
 
KuBiCO on käsittääkseni Kuopion yliopistollisen sairaalan oma tutkimus, johon 10000 äiti-lapsi-paria otetaan. Siinä selvitetään siis äidin elinolosuhteiden vaikutusta lapseen.
Toisekseen onko muilla käytössä tommosta sähköstäjärjestelmää ( nimi täällä PikkuHaikara), johon täytyy aina käydä täyttämässä jotain omia tietoja tms?:D saadaan kai tarkemmat ohjeet vielä ultrassa. Oikeesti miten teknistä lapsen odotuskin on nykyään.. ?!:"D
 
Neuvolassa käyty varhaisultrassa, kovin oli vilkas ja eläväinen vaukki kyydissä mukana :love: Ei olisi halunnut tulla kuvattavaksi ollenkaan. Sydän sykki kauniisti ja viikkoja nyt kasassa 9+2 :love:

Ihmettelen suuresti onko tämä vatsan kasvu pelkkää turvotusta, vai mitä ihmettä. Kyydissä on uä:n mukaan 1 vauva
Vaikea piilotella kohta masua, kun vielä ei ole aika kertoa muille, vähän aikaa vielä pidämme omana salaisuutena :whistle:
Lapsille ajattelimme kertoa jahka olemme käyneet äitipolin uä:n 2 vko päästä, silloin saamme jo kuviakin mukaan.
 
Eilen käytiin taas ultrassa ja sikiö vastasi päivälleen samaa kuin varhaisultrassakin sekä menkoista laskettua, eli 9+6 on nyt menossa. Muutenkin ultrassa näytti kaikki olevan kuten pitääkin ja kohtukin kuulemma lähtenyt pyöristymään.
Susaliini, meillä myös heilui ihan hirveästi ja ensimmäisen kuvan jälkeen käänsi selkänsä eikä suostunut antamaan kunnon kuvaa tulostettavaksi jääkaapin oveen :LOL: Me ollaan kyllä saatu kuvat sekä varhaisultrasta viikolla 7+4 että nyt. Ilmeiseti taas niitä alueellisa eroja?

Koko päivä olikin sitten yhtä hymyä joten voitte kuvitella järkytyksen kun illalla vessassa käydessä paperi oli ihan punaisena verestä... Minä itkin ihan hysteerisenä ja mies yritti parhaansa mukaan lohdutella lukemalla googlesta faktoja alkuraskauden verenvuodosta. Äsken soittelin neuvolaan ja sieltäkin rauhoiteltiin ja nyt vain seuraillaan tilannetta. Mitään kipuja ei kuiten ole ja verikin tuli vain pyyhkiessä, ei siis ihan valtoimenaan. Nyt vain kaikki peukut ja varpaat pystyyn että kyseessä oli vain sitä normaala alkuraskauden vuotoa, tai että limakalvot vain vähän ärtyi siitä sisäkautta tehdystä ultrasta...
 
Jes np ultra aika tuli postissa ja on 2.11. Samalla tuli jo aika rakenne ultraankin 29.12. Onnistuin unohtamaan seuloja varten tarvittavan paperin kotiin, joten kaikkia näytteitä ei voitu ottaa, mutta otetaan sitten tiistaina sokerirasituksen yhteydessä.

Mites muilla joilla lapsia ennestään, pääseekö mies np ultraan mukaan? Täällä vähän epävarmaa kun ei ole lapselle muuta hoitajaa ultran ajaksi kuin mies ja lapsia ei täällä saa ottaa mukaan.. Ehkä saatais joku vahtimaan, mutta joutuis kyllä kertomaan sitten syynkin.

Mimmi & möhkis 10+2
 
Tais raskaus paljastua anopille kun tuli yllätysvierailulle. Sattu olemaan kiva turvotus ruuan jälkeen (tankkasin oikein kunnolla huomista sokerirasitusta varten) ja turhan kireä paita päällä. Tuloksena maha näytti siltä kuin esikoisesta rv 30+ ja ei voinut olla huomaamatta kun anoppi sitä vilkuili useaan otteeseen. Ei nyt sentään suoraan kehdannut kysyä, mutta kysyipä kuitenkin että vieläkö me meinataan lähteä tammikuussa sinne matkalle?

Maha on oikeastikkin hieman pyöristynyt kun aamulla alavatsalla kova pieni pallo, mutta turpoaa sitten päivällä ihan liikaa. Jos ei söis niin pysyis ihan hyvin vielä piilossa. Miehen kanssa pohdittiin että pakko varmaan np ultran jälkeen kertoa :D

Mimmi & möhkis 10+4
 
Huono olo vaivaa kovin. Mikään ei maistu ei ruoka eikä juoma. Paino vaan laskee. Mahaa ei vielä ole näkyvissä, vaikka olen normaalipainoinen. Mut kyllä tuo kerkiää vielä. Viikko nt ultraan. Saa nähdä onko seula ok. Pari vk kuulunu äänet doppleril joten kyl tuol joku on. Sellaista tänne.

Maisakaarina 11+2
 
Mimmi92, mun vatsa tekee just tuota samaa. On ihan siedettävän kokoinen kun ei syö, mut jos syö, niin heti armoton turvotus ja varsinkin iltaisin. Eli eipä tule vierailuja harrastettua juurikaan, kun vielä haluan asian pitää itselläni.

Huomenna np, apua. Edelleen epäilevä olo, vaikka pahoinvointi on tullut takaisin, erityisesti iltaisin. Niin, ja yksin menen ultraan, ei ole mies koskaan ollut mukana. Se kun tehdään alakautta, niin en hirveästi siihen seuraa kaipaa, enkä muutenkaan halua keskustella mun kroppaan liittyvistä asioista miehen kuullen eli tietosuoja pelaa :D Ja jos päästään maalin asti, niin synnyttämäänkin voin ihan hyvin mennä yksin, en koe miehen läsnäoloa tärkeäksi, kun ei siihen kipuun toisen läsnäolo auta.
 
Tsemppiä ultraan ollakkovai!! Tulehan kertomaan uusia!
Olen myös 2 lasta 4stä synnyttänyt yksin eikä se mikään huono asia ollut. Viimeinen oli niin nopea ettei ukko kerinnyt paikalle. Onhan siellä kätilöitä tukena.

Maisakaarina 11+3
 
Tulkaahan tännekkin päivittelemään ultrakuulumisia!:) Olen edelleen niin jörö etten innostu fb:stä.. :censored: Kiva lukea muiden kokemuksia kuitenkin, meillä vielä viikko edessä kunnes päästäs näkeen Sintti. Nyt taas menossa parempi kausi että uskoo tähän ja mahdolliseen vauvaan. Eilen kävin tekemässä iltavuoron vanhusten parissa ja huhheij kyllä tuntui että viime työvuoron jälkeen (joka siis oli loppukesästä) on joku muuttunut. Myös yö oli jotenkin tosi levoton, tuntui että nipisteli ja koski millon mihinkin kohtaan vatsaa. Toisaalta pidän sitä vaan hyvänä, koska oireitahan täällä ei edelleenkään ole. :confused:
 
Huh huh, nyt uskaltaa sanoa että meillä on kaikki hyvin. Viime torstain vuodon jälkeen ollut joka päivä pientä tiputtelua kunnes eilen taas tuli kunnon hulahdus verta pöksyihin.
Aamulla taas soitto neuvolaan jossa keskustelivat lääkärin kanssa joka päätti että tarkistetaan tilanne (varmaan lähinnä minun mielenrauhan vuoksi).
Siellä se pikku mukula edelleen heilui mukana <3
Ja ihanasti erotti jo selvästi kädet ja jalat :love:

Meillä on nt-ultra 5.11. ja ajateltiin että sen jälkeen uskaltaa jo kertoa muilleki. Läheiset meillä jo tietääkin kun ei nyt varinaisesti ole saaisuus ollut nämä meidän lapsettomuushoidot.
 
Ihan nopsaan tulin kertomaan, et ultrassa kaikki hyvin, turvotusta 1,6 tai 1,7, ja vkoja oliskin jo 13+0 eli la menis huhtikuun loppuun -toivottavasti mua ei heitetä sen vuoksi täältä pelolle :D Vielä pitää odottaa seulan tulokset, mut kätilö sanoi, et hälyä ei kannata säikähtää, koska se on ikäpainotteinen. No jos tulee häly, niin sit pääsee siihen NIPT-testiin, muuten ei, vaikka se jo luvattiin. Hinta vissiin ratkaisee..no niin tai näin, olen vähän aikaa helpottunut :)
 
  • Tykkää
Reactions: henttis ja Jensku80

Yhteistyössä