Toukokuun tiitiäiset 2015 *marraskuussa*

Tänään poks poks poks 14+0 <3

Olot on ollu ihan hyviä mitä nyt pitäny itkee pillittää millon mistäkin :D seuraava neuvola meillä on 24.11 ja rakenne ultra on sit 29.12 :) Eilen huomasin et mulla näkyy haalee linea negra joka ylettyy napaan saakka :)
 
Aaaaaaaah, raskaushousut :heart: Parasta ikinä.

Outoa, oon nähny aika paljon unia että juon alkoholia. Tietosesti en alkoholia kyl kaipaa mut alitajunta huutaa siideriä :LOL:

Nyt on olo ihan selkeesti helpottanu, ehkä nyt alkaa se ihana keskiraskaus. Eilen ja tänään ei oo oksettanu, ja aamusin voin taas juoda kahvia. Ja useet ruuat jo maistuu niin ei tartte koko aikaa pohtia et mitäs helkkaria sitä tänään mahtais voida syödä. Ja nälkääkin sietää jo hetkittäin.

Anime ja 13 + 4
 
joa
Pikapäivitys, ultra takana ja kaikki hyvin! :heart: Kyllä on vikkelä kaveri ja kovasti viuhtoi käsillä ja jaloilla ja pyöri, vaan saatiin niskaturvotus mitattua ja ihan normaali sekin 0,864 mm. Koko tyypillä 4,33 cm ja vastasi viikkoja täydellisesti. Nyt voi huokaista helpotuksesta, ihanaa! :heart:
 
Tasapaksua odotusta täällä vain.
Mä olen käyttänyt mammahousuja jo kuukauden. Nyt muutama ihminen töissäkin on uskaltautunut kysymään että olenko raskaana. Näkyyhän tuo masu jo aika selvästi.
Toisaalta kiva ettei tarvitse enää olla kaapissa tämän asian takia.

Yksi asia on toden teolla alkanut nyppiä. Nimittäin ihmisten tupakointi.
Olet sitten bussipysäkillä, liikennevaloissa tai kaupungilla, koko ajan joku käryttää jossain lähellä niin, ettei savua pääse pakoon. Välillä koitan olla hengittämättä mutta sekään ei kyllä kovin hyvin toimi jos vaikkapa odottelee pitkään liikennevaloissa.
Ärsyttääkö tää ketään muuta näin suunnattomasti?

Mimmu 222 14+2
 
Täällä myös paksusti voidaan! Maha on ollut iso raskauden alusta saakka ja tuntuu, että se pyöristyy kokoajan lisää. Töissä olen kertonut kaikille, kun tuntui siltä, että pomo ehtii muuten ennen minua. Pomohan ei saisi kertoa kenellekään asiasta, mutta meillä tilanne on päinvastainen; heti levittämässä asioita muille. Tämä on mun mielestä aika ikävää, kun ei voi omaan pomoon luottaa.

Maha tosiaan kasvaa kasvamistaan, joten epäilen kaiken olevan kunnossa. Tissit on yhä arat ja väsyttää, mutta siinä ne raskausoireet sitten onkin :D ensi viikon keskiviikkona on nt-ultra ja sitä hirveesti jännitellään.

Asunnosta ollaan sen verran mietitty, että muutettaisiin ennen pikkuisen syntymää omaan asuntoon, tätä varten on lainaneuvotteluun varattu aika konttorille ensi viikolle. Nyt asutaan kolmoskerroksessa, niin rattaiden ja koiran kanssa liikkuminen tulisi olemaan tuskaa portaiden takia.

Tupakointi ärsyttää minuakin! Minne meneekään, niin siellä on joku tupakka huulessa! Varsinkin, jos edessä kävelee joku tupakan kanssa, on se kaikista ärsyttävintä. Tai just jonkun kaupan etuovien edessä niin, että haju tulee sisälle asti. Nyt varsinkin, kun en edes kestä meidän pyykinpesuaineen hajua, niin on vähän hajuaisti herkillä...

Luin, että jotkut ovat antibiootteja joutuneet syömään, niin liityn teidän seuraanne! Täällä eilen flunssan jälkitautina todettu poskiontelotulehdus ja antibioottikuuri lähti liikkeelle.

Onko joku ajatellut ottaa influenssarokotetta?

11+5
 
joa
Tupakan haju ärsyttää ja yököttää myös itseä, vaikka ennen raskautta olenkin tupakoinut. Ja kaikki hajut muutenkin, jääkaappi, siivousaineet, kahvi, rasva, auton haju ja ihmiset (töissä asiakaspalvelussa kun olen) milloin hiki, rööki tai voimakas hajuvesi tai partavesi.. Tuntuu et sais olla pyykkipoika nokassa jatkuvasti :LOL:

Niin ja terveisiä kolmannesta kerroksesta :D En silti ole ajatellut muuttaa, olen viimevuosina muutellut ihan hirmusesti, ja nyt olen ajatellut nykyiseen asuntoon asettua piitkäksi aikaa. On tilava ja muutenkin fiksu pohja, eikä mulla ole sesseä. Tottakai mietityttää kuinka vauvan kanssa selviää sit, melkoista treeniähän se tulee olemaan hissittömässä talossa rampata. Vaunuja varmasti onnistuu säilyttämään maankamaralla, meillä on lämmin tilava pyörävarasto ja yksi ekstravarasto pihalla. :)

Mä en oo koskaan noita influenssarokotteita ottanut, niin en tiedä otanko nyt. Aika terveenä olen aina ollut ja harvoin sairastan. Töistäkään en ole kertaakaan jotunut ottaan saikkua 4 vuoteen (nyt koputan puuta!!)

Niin päivittämään mä tänne tulin, ikä 25 ja synnäri ? Kerron kun asiaan tulee varmuus :)
 
Tupakan haju on paha! Tulee tosi huono olo siitä! Onneksi on savuton työpaikka niin ei tarvii siellä kärvistellä jos työpari haisisi röökille.

Huonot olot on vähän tullut takaisin. Pelottaa jos johtuu kohonneista sokereista. Ensi viikoksi varasin rasitukseen ajan.

Laihdutus vähän tökkii kun salaatti ja hedelmät närästää.

14+4
 
Deleted member 134720
Kertoilkaapa olettako syöny ollenkaan salmiaakkia tai lakritsaa? Sen sanotaan nostavan verenpainetta mutta mulla se on muutenki tosi alhainen joten sitä en pelkää mutta muut mitä siitä voi tulla nii ei ole tiietoa??
 
Saima-- Olen mie ainakin syönyt. Pienempiä määriä kerrallaan :)

Kärsiikö kukaan muu edelleen kivuista? Miula siis edelleen kipuja. Tälläkin hetkellä koskee tuohon kohdun seudulle silleen jomottavasti/menkkamaisesti ja oikeestaan se kipu on jatkuvaa. Olen sanonut tästä neuvolassa ja kerroin myös ultrassa ja alkuraskaudessa kävin lääkärillä ja otettiin näytteitä ja KAIKKI sanoo vaan sen kuuluvan normaaliin raskauteen. Ei kait nyt jatkuva kipu voi olla normaalia? Aikaisemmisa raskauksissa on myös ollut, mut on ne sentään välillä helpottaneet. Jotain epämäärästä vuotoa myös on, mutta en tiedä onko sekin sit olevinaan vaan normaalia?! Täällä on turha mennä vkl lääkäriin kun ei oo päivystävää gyneä ja synnnärille olis yli 120km matkaa. Rupeen olemaan jo epätoivonen

Tulispa taas hyvin omaa napaa teksti, mut ei mahda mitään. Pakko lähtee ottamaan panadolia. Kyllä itku tulee jos kesken menee. Ei oo ollut mielenkiintoa edes kertoa raskaudesta kenellekkään kun tää on tämmöstä...

Miilu rv 14+2
 
Miilu, mulla on kans noita menkkamaisia kipuja. Niitä on ollut koko raskauden ajan mutta nyt tällä viikolla kahtena päivänä aamusta iltaan ja kivut on ollut kovempia kuin ennen.

Kävin neuvolassa tällä viikolla ja hoitaja sanoi että jos kivut jatkuvat voimakkaina niin katsotaan pitääkö jäädä sairaslomalle (mulla fyysinen työ, koko päivä jalkojen päällä). Hoitajan mielestä niillä kivuilla kroppa kehoittaa lepäämään.

Mun suurin raskausoireeni on tällä hetkellä kutina. Aluksi kutitti lähinnä iltaisin mutta nyt se alkaa jo aamulla. Kutinaa esiintyy lähinnä jaloissa ja käsissä mutta nyt myös mahassa ja selässä. Neuvolassa laitettiin mulle lähete verikokeisiin vaikka toki sanottiin ettei hepatoosia esiinny näin aikaisilla viikoilla. Uskon että tämä johtuu jostain hormoonimuutoksista, samaa mulla oli myös edellisessä raskaudessa eikä silloinkaan syytä löytynyt.

Kerroimme 3-vuotiaalle esikoiselle vauvasta ja hän otti sen todella hyvin! Siskoa hän toivoo ja nimikin olisi jo valmiina. Esikoinen saa sitten kertoa tänään isänpäivänä vaarilleen asiasta. :) Vähän epäilyttää jo tänään asiasta kertoa isovanhemmille koska nt-ultra on vasta ensi viikolla. Toisaalta tuntuu että asiaa on salattu jo tarpeeksi kauan. Näillä nyt siis mennään!

Milanen 12+5
 
Hello all!!

Tää vaihe on tylsä, ei oikein mitään tapahdu moneen viikkoon tän raskauden kanssa :)

Edelleen mietityttää pitääkö mennä neuvolaan ennen lääkäriaikaa joka pitää varata vkolle 18. Tiedän, et ensikertalaisilla on useammin aikoja, mutta tuntuu et jää ihan oman onnen nojaan, kun näin harvoin sinne pääsee..

Mulla röökkn savu tekee tosi pahaa ja siksi ärsyttää jos jossain joutuu sitä nuuhkimaan.

Mulla on kipuja, mut ne tulee jos esim liikahdan jotenkin nopeasti ja räväkästi. Välillä on niin kova kipu, et melkein säikähdän mut muutamassa minuutissa helpottaa.

Rakenneultran varasin ja se on kivasti ennen joulua. En malttais odottaa joulun jälkeiseen aikaan :D
 
joa
Saima, mua on huimaus ja pyörtyily vaivannut nyt kun alhainen verenpaine on. Neuvolasta ohjeistettiin juomaan kahvia, syömään suolaa ja salmiakkia :) kahvia en voi juoda eikä suolainen ruokakaan uppoo, joten salmiakki aski kulkee aina taskussa mukana :)
 
Kiitti marrasmassu kommentista! Mulla on ollu vaan se eka neuvola silloin 9+ ja tiedän, et lekuri on sit 18+. No tavallaan tässä ei oo mikään hätä neuvolaan, mutta ois kiva saada joku tieto esim verikokeiden tuloksista jne.
 
Fb ryhmä on päättänyt että uusia jäseniä otetaan MARRASKUUN LOPPUUN ASTI, sitten ryhmä suljetaan eikä liittyminen ole enää mahdollista. Tämä siksi että ryhmässä halutaan puhua jo intiimeistäkin asioista ja osa kokee, ettei uskalla jutella, kun ei tiedä kuka vielä liittyy mukaan. Mikäli marraskuun jälkeen on paljon halukaita, niin voi perustaa toisen ryhmän.

Terp
 
ttiina
TERP: Minä kans tahtoisin fb ryhmään! En osaa oikeen käyttää tätä kaksplussaa, enkä oo löytäny, että mistä voisin sulle yksityisviestiä laittaa. :/ Lisäisitkö mut siihen, Tiina Tokola ja kansikuvasta kai helpoin tunnistaa, siinä 5 tummahiuksista tyttöä seppälän eessä. :D kiitos kovasti jo etukäteen!
 
Pitkästä aikaa täällä... Tämä päivä on aloitettu neuvolakeikalla, kun eilen illalla alkoi niukka vuoto. Ultrassa näkyi kovasti liikkuva Nimetön ja jos nyt oikein katsottiin, niin se typerä hematooma on ehkä pienentynyt. Katoaisi nyt kokonaan niin pääsisi tästä vuotelusta eroon. Kauhean paniikin lykkäsi taas, kun viikkojen tauon jälkeen yhtäkkiä alkoi. Miehen piti tänään lähteä viikon koulutusmatkalle vielä niin jäin yksin tänne. Mulla on vieläkin vähän km pelkoa, kun huomenna tulee vuosi siitä ensimmäisestä. Kohtalon ivaa parhaimmillaan, että eilen kerrottiin vauvasta miehen tyttärelle, oli isänpäivä ja kaikki niin sitten alkoi vuoto. Onneksi kaikki oli pikkuisella hyvin mutta eihän sitä koskaan tiedä, milloin tilanne muuttuu toiseksi.

Nyt on rv13+4 ja mie olen niin onnekas pirulainen, ettei pahoinvointi ole loppunut vieläkään. Oksennan taas oikeastaan päivittäin ja pahoinvointi saattaa kestää aamusta iltaan. Joka toinen ruoka närästää ja loput ällöttää muuten vain. Edellisellä neuvolakäynnillä jo päiviteltiin, kun olen laihtunut. Vaikea lihoakaan, kun syöminen on mitä on. Välillä tulee päiviä, etten saata syödä lämmintä ruokaa ollenkaan ja elän leivällä ja jogurtilla. Sitten tulee päiviä, jolloin syön melko normaalisti, mutta oksennan sapuskat pihalle. Mites tässä sitten lihot tai pidät painoa edes entisessään... Toisaalta mulla on ylipainoa, niin ei tässä alkuraskaudessa kyllä olisi tarvinnutkaan tulla yhtään grammaa lisää. Oksentelu ja pahoinvointi tympii kuitenkin jo ihan täysillä mutta eipä se auta kuin kestää. Kaikesta huolimatta mulla oli hb huikeat 145, kun mitattiin. En saanut siitä selitystä myöskään tälle yhä jatkuvalle väsymykselle. Eikö tämänkin pitäisi jo helpottaa? Tuntuu, että töiden ohella en jaksaisi tehdä yhtään mitään muuta kuin nukkua.

Kivuista oli puhetta... Mulla repii, juilii ja jomottaa kans melkein koko ajan. Repäisykipuja tulee yskiessä, aivastaessa ja jos vaihtaa nopeasti asentoa. Muuten sitten on kaikenlaisia muita tuntemuksia. Selällään nukkuminen on hankalaa, kun kohtu painaa ja koko ajan tuntuu, että pissattaa. Toki myös oikeasti pissattaakin edelleen melko tiuhaan. Toisinaan tunnen olevani kuin eturauhasvaivainen mies, kun käyn vessassa ja joudun parin minuutin kuluttua takaisin, kun rakko ei tyhjentynytkään ja on heti uusi pissahätä. Kotonahan tämä ravaaminen vielä onnistu, mutta töissä onkin toinen juttu. Mutta kipuiluun palatakseni... Juttelin ystäväni kanssa, jolla kaksi lasta. Hän sanoi, että oli aluksi kans paljon kaikenlaisia tuntemuksia ja jomotuksia, jotka sitten jossain vaiheessa hellitti eikä loppuraskaudessa sitten ollutkaan juuri mitään. Täytyy kai pitää hyvänä merkkinä, että kohtu kasvaa ja siellä siis joku kasvaa myös. Kohdun kasvamisestahan ne kivut johtuu ja on normaaleja, vaikka itseänikin välillä epäilyttää.

Minun vatsasta ei vielä huomaa raskautta, mutta turvotusta tai jotain pyöristymistä siinä kuitenkin täytyy olla, kun työhousut oli pakko vaihtaa mammapöksyihin. Työhousut on kankaasta, joka ei jousta yhtään ja vyötäröltä ne alkoi puristaa ikävästi. Aamupäivällä menivät kyllä jalkaan ihan hyvin, mutta töitä tehdessä puristivat ja iltavuoroon mennessä eivät enää meinanneet mennä kiinni. Kävin yhden vuoron tekemässä äitiysfarkuissa ja olihan se oleminen helpompaa. On se kyllä jännä, että vatsa on jo "tiellä", vaikkei näykään. Kumartuessa huomaa, että jotain siellä on.

Nyt taidan mennä päikkäreille. Viime yönä ei oikein uni tullut, kun huoletti niin kovasti. Ja mies kielsi kaikenlaisen rehkimisen ja lupasin vain lepäillä, niin en nyt sitten varmaan voikaan vaihtaa verhoja jne niin kuin olin aiemmin suunnitellut. Luvallista lusmuilua, mikäs sen parempaa. Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
 
Mulla on muuten jo nyt levottomat jalat öisin. Yöllä herään siihen ku joka asennossa on huono olla ja tuntuu ku jaloissa ois 30 astetta liikaa lämpöä, oi ku sais sankollisen lunta sängyn viereen mihin vois upottaa koipensa :D

Mä oon syönyt salmiakkia ja vähät kyllä veisannut mistään grammarajoista, kun en usein syö. Eli sen kerran kun sitä salmiakkia söin niin se (isohko) pussillinen kyllä meni kerralla... röyh.

Mä taas huomasin että vaikka moni haju ällöttää, niin tupakan tuoksu on jotain aivan ihanaa. Tekisi mieli mennä nuuhkimaan tuota kollegaa aina kun tupsahtaa ovesta sisälle :D Toki jos asiakas haisee siltä että on sama takki päällä polttanut tupakkaa 20 tupakkaa päivässä ja 20 vuotta (eli ns vanha tuhkakuppi) niin se ei ole enää hyvä haju.

Äh tänään on taas ällöttänyt, pitää vaan yrittää olla syömättä makeaa ja popsia vähän väliä suolaista niin ei tartte mennä sentään yökkimään.

Anime ja 14 + 1
 
Ääh. Pitäisi luennolla jaksaa istua, mutta kun takalisto tulee niin hiton kipeäksi. Tästä kun yrittää nousta niin tuntuu, että koko lantio on ihan jumissa. Ja lantiossa muutenkin kipuilua esimerkiksi kävellessä.. Onko muilla?

Äitini on joutunut vuodepotilaaksi raskauksissaan kun liitoskivut yltyneet niin mahdottomiksi ja selkä jumiin. Toivottavasti mun kohtalo ei ole sama... :(

Huomenna 16+0 jee! :heart:
 
Laitoinpa minäkin nyt terp:ille pyyntöä liittymisestä FB-ryhmään. Ja niin vannoin että sinne en mene. Hehheh, onneksi omat päätökset on tehty tarvittaessa muutettaviksi.

Tein viime viikolla 50+ tuntisen työviikon ja kyllä vaan painaa kova väsymys vieläkin. Selkeästi energiaa tarvitaan muuhunkin. Eikä tämä pimeys kyllä yhtään auta asiaa. Mutta onhan se ihanaa kun vauvan kanssa ei tarvitse valvomisia alkaa opetella pimeimpään aikaan vaan alkavan kesän kynnyksellä. Iloitkaamme siitä kaikki jo etukäteen :)

- mimmu 222 15+0
 
Deleted member 134720
Kiva että muutki sitte syö tuota salmiakkia! :p

Täälä väsymys on aivan kauhea ja tuntuu että ikinä saa nukuttua tarpeeksi ko vain yhden päivän vapaita on. Maha on kasvanu kauheasti. Eilen neuvolassa kuunneltiin vauvan sydäntä ja 143 oli syke. Kauheana yritti vain potkia sielä mutta kuului sentään jotain:))
 
Pitkästä aikaa jaksaa kirjoitella :) se on tää suvantovaihe kun oireet on helpottanu pääosin ja liikkeet ei ihan vielä tunnu (viimeksi tuntu tällä viikolla, mutta nyt etuseinäistukka niin taitaa kestää..) närästys ajoittain kiusaa ja väsymys, nyt kun on flunssa iskeny itellekin. Ja edelleenkään ei oikein tee mieli ruokaa, vaikka syömään kyllä pystyy melkein mitä vaan kun vaan rupeaa.

Hajuista, kävin tänään tankkaamassa ja voi että bensa haisi hyvältä :) pahaa ei tee oikein mikään haju, mutta tupakansavusta en tykkää muutenkaan.

Me aikamme mietittiin asuntojuttuja, mutta päädyttiin nyt kumminkin olemaan meidän kolmiossa vielä ainakin vuoden/pari, ja säästetään se aika isompaan.

Tsemppiä kipuilijoille ja vuotelijoille! Kohdunkasvukivut voi olla pahempia jos on alavatsaa joskus leikattu (sektio/umppari tms) tai on endometrioosia tai ollu joku tulehdus, niin voi olla kiinnikkeitä mitkä tekee kipua kun kohtu kasvaa. Itellä joskus päiviä että vähän enempi maha "tuntuu" vaikkei varsinaisesti kipuile ja repäisykipuja ollut pitkään jo.

Mutrunen 15+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä