DiiDii Voi tulla vuotoa silloin, kun menkkojen olisi pitänyt olla. Vaikka vuoto joka kerta säikäyttää ja huolestuttaa, niin se on kuitenkin hyvä juttu, että on ruskeaa (eli vanhaa verta) ja niukkaa. Meillä ainakin neuvolassa ottavat vastaan ja ultraavat mahd. pian, jos soittaa ja kertoo, että on veristä vuotoa. Toivottavasti teillä homma toimii yhtä hyvin niin pääset tarkistuttamaan tilanteen, jos huolettaa.
Mulla on loppunut pahoinvointi! Viime viikolla yhtäkkiä se vain loppui. Eilen kyllä yhtäkkiä oksensin, mutta muuten siis ei ole ollut etomista eikä oksentelua. Eihän sitä kestänytkään kuin 2,5 kk. Mutta ei tässä liian hyvin silti mene... Tilalle on tullut närästys, joka on todella paha. Mie kärsin närästyksestä muutenkin ja nyt tämä on tosiaan jotain ihan järkyttävää. Renniellä voi heittää vesilintua ja Gavisconia syön kuin leipää. Pitkin päivää pitää napsia tabletteja, illalla ennen nukkumaan menoa joudun yleensä ottamaan 5-6 tablettia ja öisin muutaman vielä lisää. Olen nyt muutaman päivän ajan kokeillut lääkäriltä saatua ohjetta, jonka mukaan 2 tuntia jokaisen aterian jälkeen otetaan lääke ja sitten vielä tietenkin tarpeen mukaan. Ei vielä huomattavaa edistystä, mutta onhan mulla tietenkin kurkku karrella oksentelun takia, ettei välttämättä heti autakaan. Tämä kuitenkin on toimivaksi todettu juttu, jota mulle suositeltiin. Jos tämä ei ala auttamaan, niin minun on pakko saada jotain vahvempaa lääkettä. Tulen hulluksi, kun koko ajan korventaa ja ei kai sekään hyvä ole, että päivässä menee ties miten monta Gaviscon-tabua. Tuntuu, että mulla lahoaa hampaatkin suuhun, kun ensin oksentelin jatkuvasti ja nyt pureskelen lääkkeitä joka välissä. Hampaat jatkuvasti happohyökkäyksen alla. Lääkärineuvola on 2.12. niin kysyn siellä onko jotain tujumpaa lääkettä, mitä voisi turvallisesti ottaa pienenä kuurina tms.
Väsymys on myös helpottanut. Tavallaan. Nukun välillä todella huonosti ja siksi sitten väsyttää päivisin ihan kauheasti. Joku tuolla mainitsi levottomat jalat niin mulla on samaa ongelmaa öisin. Eikä vain jaloissa, vaan käsissä myöskin. Siinäpä sitten pyörit sängyssä ja yrität löytää hyvän asennon, kun missään asennossa ei kuitenkaan voi olla hetkeä pidempään. Vastakin nukuin yhtenä yönä vain tunnin ja senkin pätkissä, kun koko ajan piti vain vaihtaa asentoa. Mulla vielä närästys sotkee nukkumistakin eli vasemmalla kyljellä maatessa se pahenee. Pahoinvoinnin aikana nukuin lähinnä oikealla kyljellä tai selälläni, mutta nyt en voi nukkua enää selälläänkään, kun kohtu painaa sisuksia. Ilmeisesti loppuraskauden nukun samalla kyljellä. Voi vain miettiä, miten paikat on kohta jumissa, kun nyt jo on niskan ja hartioiden kanssa ongelmaa.
Viime viikolla oli taas tuhrua, mutta vauvalla onneksi oli edelleenkin kaikki hyvin. Ultrassa näytti, että se hematooma olisi muuttanut muotoaan ja siihenhän tuo vuotelu liittyy. Pääsin neuvolasta oikein lääkärillekin ja sain heti viikon saikkua, kun samalla viikolla oli vuotoa alussa ja lopussa. Huomenna olisi töihin paluu saikun jäljiltä. Vuoto kesti onneksi vain yhden päivän eikä sitä ole nyt ollut perjantain jälkeen. Lienee turha toivoa, että olisi ollut viimeinen kerta, mutta onneksi se on ollut vaaratonta tähän asti.
Keskenmenojen ja vuotelun takia mulla on jotenkin tosi vaikea vieläkin iloita raskaudesta tai miettiä tulevaa päivää pidemmälle. Viikkoja on nyt 15+2 eli eka kolmannes selvitty. Lääkäri sanoi, että keskenmenot yleensä tapahtuu ennen vkoa 12, mutta mulla on se hematooma, joka kuitenkin voi vielä häiritä raskauden etenemistä. Ei voi muuta kuin toivoa, että se sieltä katoaisi ja tässä jotenkin voisi ottaa luottavaisemman asenteen. Rakenneultrakin pelottaa, kun siellähän voi vielä paljastua jotain vakavaa, joka johtaisi sitten raskauden keskeytykseen. En tiedä... Ehkä olen jotenkin liian hermoheikko tapaus, kun on pelko persiissä koko ajan. Noh, päivä kerrallaan eteenpäin ja en nyt sentään koko ajan murehdi. Mies on edelleenkin aivan tohkeissaan ja juttelee minun vatsalle. Yrittää myös tuntea liikkeitä, mutta ei ne vielä tunnu vatsan läpi. Itse kyllä tunnen hassuja muljahduksia, jotka lienee vauvan aikaan saamia. Eka raskaus näin pitkällä niin en tiedä, miltä ne liikkeet tuntuvat, mutta ilmeisesti juuri tuollaisia mystisiä ja vaikeasti kuvailtavia tuntemuksia ne on vielä tässä vaiheessa.
Nyt pitää nousta hakemaan -rumpujen pärinää- närästyslääkettä. Hyviä vointeja ja kivaa viikonloppua, siskot!