**Toukokuun 2009 Tuhisijat lokakuussa**

Daamille ja muille pienokaisensa menettäneille iso hali :hug:
Tänään oli ulrta ja sain varmistuksen, että kyllä siellä vatsassa tosiaan on joku.
Minulla ei ole myöskään ollut mitään raskausoireita ja olo on ollut kokoajan tosi epätodellinen.
Ekaa kun odotin takaraivossa oli kokoajan tunne, että kaikki on hyvín ja tulee menemään hyvin. Ulraan mennessäkään en yhtään jännittänyt "onko siellä joku".
En sitten tiedä mistä nämä tuntemukset ja pelot on tullut kakkosta odottaessa.
Onko teillä ollut eri sukupuolesta erilainen raskausaika?
Mulla on tyttö kotona ja tunne, että tyttö on tämäkin. Iho mennyt todella huonoon kuntoon (niin myös ekasta) tosin säärikarvojen kasvu on ihan hillitöntä (ekasta ei tarvinnut niitä pahemmin ajella). Mitään tiettyä ruokaa ei tee mieli, mikään ruoka ei myöskään ällötä.
Töistä sen verran, että mietin kanssa työpaikan vaihtamista kunnes sain tietää raskaudestani.
Kyllähän sitä ehtii sitten äippäloman päätteeksikin. Voihan sitten "rauhassa" kotoa haeskella ja on kuitenkin vakkaripaikka, jos jotain tulee. Toisaalta nykyinen työni on niin stressaavaa ja vaativaa. Päivät venyvät yleensä pitkiksi, enkä halua sellaista lapsilleni.
Mielekkäämpi työ on pakko löytää, vaikka palkassa häviäisikin!
Ekassa raskaudessa minullakin alkoi verinen vuoto alussa ja uudelleen viikolla 16, silti kaikki oli ok!
No tulipahan vuodatettua! Tsemppiä kaikille utraan! Tiedän odottavan aika on pitkä!
Onko kukaan muuten suunnitellut jo 4-d ultraa ? Olen kuullut, että Hämeenlinnassa on (Tampereeseen verrattuna) todella hyvä ja edullinen 4d- ultra. Kenelläkään kokemuksia?
 
Oikein paljon voimia Daamille :hug: Minulle on aikoinaan käynyt samoin.

Täällä voidaan pahoin ja lääkityksen turvin mennään. Synttäritkin on tänään mutta ei jaksa paljoa juhlia. 36v. tuli täyteen. Ekassa neuvolassa olin maanantaina ja sydänäänet kuului jo vatsan päältä. :D

Tänään tasan 9 viikkoa.
 
Ensimmäinen neuvola takana. Pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä. Hemoglobiini oli 149 ja suositteli syömään ihan normaalia multivitaa, ei raskausajan, kun siinä on rautaa. Verikokeet otettiin myös. Ja sitten hoitaja ultras, siellä meidän pieni heilutteli kättään ja pieni sydän jumputti. Sanoi olevan vähän isompi kuin viikkojen mukaan. Mittausten mukaan nyt olis rv9+6, mutta la vaihdetaan vasta sairaalan ultran jälkeen, jos tarvii.

Ens viikolla pitäis käydä ottaas seerumi verinäyte ja sit rv11-12+6 tulee kutsu np-ultraan. Ja seuraava neuvola, eli lääkäri on sitten 12.11.

Eli nyt on rv9+0 (9+6)
 
Pauzi
Mulla oli kans ultra tänään, kyllä siellä kaikki näytti hyvin olevan. Pieni sydän sykki aivan vimmatusti, ja nähtiin miehen kanssa selvästi miten pikkuinen vilkutti kädellään ihan kuin sanoakseen että täällä ollaan ja kaikki ok. :heart:

Laskettuaika tarkentui 14.5., eli mun oma aavistukseni heitti kaksi päivää.

Tsemppiä kaikille joilla ultra vielä edessäpäin!! Ei se helppoa ole odotella pitkiä aikoja...

Pauzi ja pikkuinen 10+0
 
Aurora72 Kuuluiko sun sydänäänet dopplerilla vai ultralla? Mulla ei viikoilla 9+4 saatu dopplerilla mitään kuuluviin, ja neuvolassa ei ole ultraa... seuraava etappi olisikin nla-lääkäri viikolla 12+4, ja silloin viimeistään kai pitäisi jo kuulua dopplerilla?

4krs+masukki 11+3
 
Eka neuvola käyty. Terkkari yritti ottaa verikoetta ja kahdesti epäonnistui.No sitten marssittiin labraan ja sielläkin vasta toisella saatiin juuri sen verran että kahteen putkeen tuli :) Pariin kertaan jo meinasi taju lähteä,niin heikotti :x No np-ultraan lähete ja pitäis parin kolmen viikon päästä olla aika.
Daami :hug: ei enää saisi tippua..
Mä muuten oon alusta syönyt sitä raskaus-multivitaa!!siinä on vähän rautaa..mahtaakohan haitaksi olla?!Söin kyllä samoin edellisessäkin raskaudessa..
mutta pitänee antaa tytölle välipalaa kun kohta lähdetään viulutunnille :wave:
 
=) oli kiva lueskella taas teidän kirjotuksia. Meilläkään ei neuvolan dopplerilla saatu kuuluviin sydänääniä, vaikka oon tosi hoikka ja neuvolantäti sanoi että se vois olla eduksi. No, ei me siitä lannistuttu mitenkään vaikka ei niitä jumputuksia kuullutkaan. Kaikki oli kuitenkin hyvin saman illan ultrassa. :D Asukkeja oli vaan se yks, niinku odotinkin.

Mä oon kaiketi ovuloinut melkein heti edellisten menkkojeni jälkeen kun pikkuiselle annettiin ikää viikonpäivät enemmän kuin normaalin kierron mukaan luultiin. :whistle:

Edelleen jatkan uupumuslomaani. Tänään esimiehen kanssa juttelin ja sanoin etten vielä kahteen viikkoon aio edes yrittää palata takaisin.

Musta on aivan ihanaa kun masu kasvaa. Mä en malta odottaa että se paisuis vielä enemmän. :D
 
Auroralle synttärionnittelut


RockMummy, mulla kuulu nelosen kanssa sydänäänet dopplerilla viikolla 9+5. Mutta eihän ne äänet välttämättä vielä kymppi viikolla kuulu, joten ei parane hermostua jos ei kuulu.

4-kerroksen väkeä, toivottavasti vuoto ei ole mitään kummempaa, vaan ihan harmitonta!

ELLEN77 mun tekis kauheesti mieli mennä 4D-ultraan! Varsinkin nyt kun on viimeinen raskaus ja oon siitä aina haaveillu, mut en oo koskaan käyny. Jos sais sen verran rahaa säästettyä, että pääsis! Hämeenlinna olis tossa nurkan takana, joten sinne meen jos meen, en oo kyllä kuullu yhtään kokemuksia siitä. Paljonkohan se siellä maksaa?

Kaikille kammottavasta pahoinvoinnista kärsiville paljon voimia :hug:
Itsellä pahoinvointi on aikalailla iltapainotteista, aamupäivä ja päivä menee ihan ok, mutta illat menee pääsääntösesti sohvalla maaten, oksentaa ei sentään tartte kuin satunnaisesti.

 
Heips! Neuvolassa käyty =) paljon sain lappusia luettavaksi,, muuten aika "turha" reissu..arvot oli kaikki ok ja perustiedot siinä otettiin ylös.. se oli ihanaa että sain ajan np-ultraan ja se on jo tosi pian!! paljon pikemmin ku luulin.. eli jo marraskuun alussa =) ihanaa vihdoin nähdä onko masussa joku..
4-kerroksen väkeä: sulla on aika myöhään toi np-ultra jos vielä 1½ viikkoa aikaa.. mä aloin miettiin et mulla on kauheen aikasin ku mulla silloin viikkoja vasta 10+6 kun se on.. mut kai ne neuvolassa tietää millon sinne mennä voi.. mut itekkin olin aatellu et 13 viikolla mennään ja nyt iloinen yllätys et se aika onkin jo noin pian :) toivottavasti sulla vuodot loppuu pian ja ei johdu mistään vakavasta!!

Höpöliini ja masukki 8+1
 
Ei edelleenkään mitään kipuja, mutta päivä on mennyt vessassa ravatessa, pientä tuhruilua paperiin pyyhkiessä, ei muutoin... kaippa se on jotain harmitonta, kun ei kipuakaan ole.
Kovasti tässä on jo asennouduttu kevätvauvaan, ja niin moni tästä jo tietää, lasten kaveritkin on odotuksessa mukana :heart:

4krs+masukki 11+3
 
Höpöliini Tehdäänkö sulla samalla se niskapoimu-turvotus? Oliko se viikoilla 10-13, muistaakseni... Muutenhan sillä ei ole väliä, miten sinne ekaan ultraan menee.

Mulla on ultra 11+jotain. Tosin ensi viikolle varasin varhaisultran yksityiselle.
 
4-kerroksen väkeä:toivottavsti vuoto on harmitonta. Jos se on ruskeaa tuhrua niin sehän on vanhaa verta.Olen ymmärtänyt,että kirkas vuoto on ns. pahempaa. Mulla on kahdessa viimeisessä tullu ihan vähän verta pyyhkiessä.Ultrassa on selvinnyt,että istukka on ollut osaksi kohdunsuun päällä.

Mulla on np ultra on vasta rv 12+5.terkkari olis tarjonnu siihen 11+5 mutta lääkäri on sillo jollain lomalla tms eli viikolla siirtyi eteenpäin.Saisko sen sittenki puhuttua ympäri että sais viikkoa aikasemmaksi eli 10+5.Ehkä se np ultra on parempi vaan odottaa siihen 12+ 5.Vois hyvällä tuurilla näkyä viitteitä sukupuolesta.

Ei tänne sen ihmeempää.Mulla on muuten ihan mieletön herkkujen himo,ihan ku olis PSM ennen menkkoja.Laskiskelin,että nyt kohta olisi se aika ku menkat tulis jos tulis. Sitte muistelin,että niin mulla on ollu edellisissäkin raskauksissa,että olen kärsinyt joka kuukausi PMS oireista.

Tänään sain nukuttua pikku päikkärit.Kerranki kaikki lapset oli samaan aikaan päiväunilla.Tuo meidän 4 v kun ei yleensä nuku,mutta tänään nukahti mun viereen.

Niin monella on ollu ihania ultra uutisia.Onnea niistä.
:flower:

kylläpä viikot menee hitaasti.Kaikki muut on jo niin pitkällä ku itsellä LA on loppu kuusta.

NN rv 8+0
 
Kyllä keskenmenon pelko on mullakin, mutta mä oon ollut alamaissa tän pahoinvoinnin kanssa, etten ole pahemmin jaksanut ajatella koko raskautta. Neuvolastakin sain pussillisen kaikkea matskua, mutta en ole jaksanut avata koko säkkiä, saati lähteä pissanäytettä viemään terveyskeskukseen. Kait sen kerkeää syysloman jälkeenkin...

Vähän nyt on oksettava olo helpottunut eli enemmin etoo vain kuin oksettaa, joten toivon, että parempaa on pikkuhiljaa luvassa =)

Sitä mä oon vain ihmetellyt, että vatsa ei ole kuin vähän turvoksissa. Kohdun tunnen kyllä selvästi jo, mutta mitään ongelmaa ei ole mahtua normaalifarkkuihin. 2 edellisessä raskaudessa muistaakseni en enään mahtunut... Heti alkaa teitty miettimään, että onkohan kohtu kuitenkin liian pieni... mutta eihän sen pitäisi näillä viikoilla kovin iso ollakkaan.

10+2
 
Minut ohjattiin neuvolalääkärin pakeille, kun valittelin neuvolatätilleni huonoa oloa. Lääkäri määräsikin 2 viikkoa sairaslomaa. Toisaalta hirveän huono omatunto, tuntuu että petän työkaverit (tiedän, ei mitään järkeä!), ja toisaalta helpotus. Ei tarvi miettiä, miten selvitä töissä, kun kotonakin on välillä niin vaikeaa olla.. Tänään oksensin viitisen kertaa ja huono olo muuten kokoajan.

Mulle tehtiin ultratutkimus sisäkautta ja syke löytyi :heart: Kävi myös ilmi, ettei raskauteni olekaan vielä niin pitkällä, kun arvioitiin, eli viikkoja vasta 6+4. Eli la mennenee kesäkuun puolelle. En tiedä olisiko minun syytä mennä siis kesäkuun ketjuun...
 
sompio: juu siis niskapoimu tutkimukseen oon menossa ja sillä aattelinkin että voiko sitä muka jo noilla viikoilla mitata ku muistan ihan että esikoisesta se oli nimenomaan oltava sillä 13 viikolla.. mut ihanaa tosiaan et pääsenki jo sinne paljo aikasemmin ku kuvittelin :)

minäkin jo kaivoin vanhat odotusvaatteet kaapista mutta missään "ihmistenilmoilla" en niillä viitti vielä kulkea ku sitten kaikki arvaa heti :) mut kotona on kyllä ihan ehdottomat.. mieskin nauraa mua ku tuun kotiin ni housut lentää ekana jalasta ja vaihtuu löysempiin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Aurora72 Kuuluiko sun sydänäänet dopplerilla vai ultralla? Mulla ei viikoilla 9+4 saatu dopplerilla mitään kuuluviin, ja neuvolassa ei ole ultraa... seuraava etappi olisikin nla-lääkäri viikolla 12+4, ja silloin viimeistään kai pitäisi jo kuulua dopplerilla?

4krs+masukki 11+3
Ihan dopplerilla kuulu. Neuvolatätikin oli ihmeissään kun niin hyvin kuulu.
Ja minä olen vähän pyöreä..vatsasta varsinkin :D
Ultralla minulla ei edes katsottu. Seuraava ultra-aika tuli postissa ja se on 10.11.
 
Kirppu82 VOI EI :'( :'( :'( Lämmin osanotto ja ihan hirmuisen paljon voimia teille :hug: Olen todella pahoillani puolestasi :'(

Höpöliini Ainakin meidän neuvolan terkkarin mukaan tuo on juuri otollinen aika np-ultralle. Sanoi että nyt on tullut uusi suositus, että np-ultra olisi kaikkein paras tehdä joko 11. tai 12. raskausviikolla eli 10+0-11+6. Esikoista odottaessa mullekin sanottiin että 13. viikolla olis hyvä, mutta nyt tosiaan on kuulema noin, että 11-12 viikolla saadaan luotettavin tulos. Mutta eihän aina viikot pidä paikkaansa menkkojen mukaan laskettuna eli heittoja tulee ihan varmasti.

Niiksu Hienoa että sait sairaslomaa. Yritä vain levätä äläkä murehdi mitä miettivät töissä :hug: Se on kuitenkin vauvan ja sinun parhaaksi.
Jos haluat tässä pinossa olla, niin minun mielestä se olisi kiva :) Mutta toki ymmärrän jos haluat vaihtaa kesäkuisiin - tai kirjoitella vaikka molempiin :D

4-kerroksen väkeä Toivottavasti vuoto on harmitonta, ja loppuu kokonaan :hug:

Aurora72 Synttärionnittelut :flower: :flower:

alice in wonderland Meidän terkkari sanoi ettei pitäisi syödä mitään ravintolisia yms. ennen kuin 12 viikkoa on täynnä - en sitten tajunnut kysyä mihin se perustuu ja mitä haittaa voisi olla. D-vitamiininkin käski aloittaa vasta sitten kun tulee se rv 12 täyteen, ja sama juttu kun kysyin B-vitamiinista (vai mikä olikaan se, jonka sanotaan auttavan pahoinvointiin?)

ELLEN77 Minäkin haluaisin 4D-ultraan, esikoisesta käytiin julkisella puolella ja oli kyllä ihana kokemus kun kaikki oli hyvin. Voi miten suloiselta vauva näyttikään ja piirteet näkyi niin selvästi :heart: Siskoni kävi Lahdessa ja siellä taisi maksaa ainakin 140?. Olen miettinyt jos ottaisi äitiysavustuksen rahana ja käyttäisi sen 4D:hen mutta mies oli sitä mieltä että rahaa tulee kyllä, järkevämpi ottaa pakkaus. Ja niin kai me sitten otetaankin, tuleehan siinä vauvalle oma täkki, makuupussi jne. vaikka vaatteita jo onkin ja varmaan tulee hankittua lisää, varsinkin jos on eri sukupuolta kuin esikoinen.


Täällä myös tullut tutuksi tuo vessassa ravaaminen, tuntuu että vähän väliä pissittää vaikkei edes paljoa juo. Ja toinen uusi oire, mikä on alkanut vaivata, on hengenahdistus :/ Esikoista odottaessa oli sama juttu, mutta se alkoi paljon myöhemmin. Silloin luulin että johtui siitä kun kohtu painaa keuhkoja, mutta eihän se vielä näillä viikoilla voi niin iso olla että keuhkoja haittaisi :eek: Kamala tunne kun ei saa ilmaa vaikka kuin haukkoisi :whistle:

Siksakkia 10+6
 
siksakkia: no hyvä tietää =) kauheeta olis mennä sinne ja sit ne sanois että ei voikkaan vielä tehdä mitään ku viikkkoja liian vähän :)

kirppu82: :hug: niin ja kuka tätä listaa muuten edes päivittää vai päivittääkö kukaan kun eikös se ollut daamilla tuo päivitys?!?
 
Kopioin etusivun listan tähän kun Daami ei suureksi suruksemme saakaan toukokuun vauvaa ja ole listaa päivittämässä :'(

Jos marraskuun pinon aloittaja laittaisi taas etusivulle tuon listan, mutta päivitellään nyt tänne jäljemmäksi pinoon uudet tiedot yms.

Tarkistaisitko omat tietosi ja ilmoittaisit mahdolliset virheet/puutteet, KIITOS :)

ONNELLISTA ODOTUSTA KAIKILLE :wave:
 
Kirppu82: olen todella pahoillani.Voimia sinulle.

Siis onko se np suositus siitten muuttunut.Jospa mäkin saisin sitte siirrettyä sen mun ultana siihen 10+5 viikolle. Musta tuntuu,että täällä tuo ultra on rv 12+ että "säästetään" jos jollain meneekin vieä kesken just ennen rv 12.Ainakin se on ollu monen äidin kommentti täällä päin.
Seuraava neuvola olis 30.10.Multa ei varmanakaan kuulu sillo sykettä mahan läpi on sen verran iso maha=läski kerros.Mun mielestä jossain raskaudessa olin kai rv 13 ja ei kuulu siltikään.

Mies on työreissussa ja mä siirtelen huonekaluja uuteen järjestykseen olohuoneessa.Saa nähdä mitä mies tykkää kun yöllä tulee kotiin
:D

Lapset käy ylikierroksilla.Pitää mennä laittamaan sänkyyn nukkumaan.

Mulla muuten vaivaa myös tuos iskias.Ku puukko olis ala selässä /pakarassa.Onpa tosi kurjaa jos se nyt jo vaivaa.Viimeksi vaivasi loppuraskaudesta.

 

Yhteistyössä