Toukokuiset2022

Täällä huomenna nt-ultra ja eilen sai ekaa kertaa kunnolla dopplerilla äänet kuulumaan :) Vauva on kyllä paljon ylempänä kun luulin rv 10+6 olevan elijotain 8-10 cm häpyluusta ylöspäin, mutta hyvät nopeat sykkeet kuului joten ei ahdista huominen käynti enää niin paljoa. Otin myös neuvolasta vs-mittaustarvikkeet mukaan ja sokerit olleet ylläri jopa täysin normaaleja/ matalia. Ei paha nakki ollenkaan. :)
 
Meillä oli äsken nt-ultra pieni vastas sitä mun laskemaa LA:ta ja sinne se sitten siirrettiinkin. Rakenneultra sitten tammikuun alussa. Pahoinvointi nyt onneksi on vähän helpottanut, mut edelleenkään kauheena saa syötyä. Saa nähä mitä ne ensviikolla lääkärineuvolassassa si sanoo.
 
Tällä hetkellä tuntuu, että odottavan aika on todellakin pitkä. Omat synttärit, viikonloppu, illallinen ystävien kanssa - who cares, koska nt-ultra odottaa vasta näiden kaikkien jälkeen ensi viikolla. Tuntuu, että on tapahtunut myös pieni sellainen vapaa-ajan lamaantuminen, ettei oikein tiedä, mitä puuhaisi silloin kun ei ole töissä. Ja sitten päätyy vain lueskelemaan asioita raskaudesta ja synnytyksestä ja samalla tietysti epävarma fiilis vielä, onko kaikki hyvin ja päästäänkö tässä "loppuun asti". Ehkä osittain johtuu siitäkin, kun raskauden on vielä toistaiseksi pitänyt pääasiassa salassa, niin ei voi rehellisesti kertoa, jos joku kysyy, että mitäs kuuluu.

Muita kohtalontovereita?
 
Kiva kuulla et täällä monella NT ultrassa tullut hyviä uutisia ❤

@Andune me kerrottiin jo rv6 lähiperheelle ja kavereille oon kertonut rv8 paikkeilla. Ja pomokin jo tietää. En osaa salata tälläsiä asioita yhtään :D niin voin kuvitella miten raskasta pitää tollasta sisällä.

Mä elän jo rv14+4. Toissa yönä heräsin järkyttävään hammassärkyyn ja koko poskea tykytti. Eilen sitten soittoa aamulla hammaspäivystykseen ja hammaslääkärille. Mä niin inhoon hammaslääkäriä. Jännitti mennä sinne, mut kipu oli jotain ihan jäätävää. No sieltä löytyi syvä reikä, joka oli aiheuttanut lohkeaman hampaaseen. Hammaslääkäri vähän epäili et mun runsas oksentelu ois ollu osasyynä. Siitä sit juurihoito nassuun ja uusi paikka. Onneks kuitenkin raskaana saa puudutteen niin selvis siitä hengissä. No tnä sit heräsin ja totesin et ei saakeli monen viikon pään kiristys ja särky on poissa, se kun mulla ollu vaivana jo monta viikkoa ja ollut todella uuvuttavaa. Ajattelin kokoajan et se on vaa raskaus oire. Se oli siis kokoajan tuo hampaan aiheuttama oire. Hohhoijaa! Kaikkea sitä :D
Jospa nyt tästä loppuraskaudesta selviäis ilman kaikenlaisia pää vaivoja.
 
AMR
Mulla alkuviikko meni jo tosi hyvin pahoinvointien osalta. Koin jopa nälkää ja sain syötyäkin jotain. Keskiviikon ja torstain välisenä yönä kuitenkin heräsin muutamaksi tunniksi ja sinä aikana kyllä olossa tuli iso takapakki. Erehdyin yöllä syömään nälkääni jogurtin ja se oli nähtävästi virhe. Sain pidettyä sitä väkisin alhaalla 2h ja sitten oli pakko oksentaa. Seuraava päivä meni pahoinvoidessa ja seurana oli karsee migreeni. Ja tänään on vissiin migreenipäivä nro. 2 eikä ruokahalua oo taaskaan yhtään. :( Oksettaa vain koko ajan.

En ois ikinä uskonu, että tää alkuraskaus on itelle näin rankkaa. Ehkä tullut jopa pieni pelko, että uskaltaako sitä koskaan enää yrittää toista jos olot toistuu tai tulee jopa pahempana. Tää on ollut rehellisesti sanottuna ihan hirveetä. Toivon sydämeni pohjasta, että olot helpottaa toiselle kolmannekselle siirryttyä. Nyt 12+0. Tsemppiä kaikille. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Etikkainen
Rv15+0 ja perjantaina pärähti raskausdiabetes diagnoosi 😱 tää tuntuu nyt jotenkin maailmanlopulta. Muutenkin aika negatiivisia fiiliksiä nyt odotuksen suhteen.. 😢

Ens viikolla oliskin jo eka sype käynti niin saan sektioasiaa ajettua eteenpäin. Ja 20.12. rakenneultra niin saa sen jälkeen varmaan jouluksi otettua jouluisen kuvan esikoisesta ultrakuvan kanssa ja voisi sitten tulla julki asian kanssa!

Äitiyspolille tuli myös lääkäriaika helmikuulle! Puhuin yksityisen puolen kätilön kanssa niin hän suositteli, että pääsisin mahdollisimman ajoissa jo aloittamaan synnytystapa-arvioprosessin, ettei jäisi sinne viikolle 37, kuten esikoisen synnytyskertomuksella luvattiin. Ehkä tämä tästä tosiaan…..
 
Rv15+0 ja perjantaina pärähti raskausdiabetes diagnoosi tää tuntuu nyt jotenkin maailmanlopulta. Muutenkin aika negatiivisia fiiliksiä nyt odotuksen suhteen..

Ens viikolla oliskin jo eka sype käynti niin saan sektioasiaa ajettua eteenpäin. Ja 20.12. rakenneultra niin saa sen jälkeen varmaan jouluksi otettua jouluisen kuvan esikoisesta ultrakuvan kanssa ja voisi sitten tulla julki asian kanssa!

Äitiyspolille tuli myös lääkäriaika helmikuulle! Puhuin yksityisen puolen kätilön kanssa niin hän suositteli, että pääsisin mahdollisimman ajoissa jo aloittamaan synnytystapa-arvioprosessin, ettei jäisi sinne viikolle 37, kuten esikoisen synnytyskertomuksella luvattiin. Ehkä tämä tästä tosiaan…..
Miulla olis ens keskiviikkona sokerirasitus ja pelottaa ihan älyttömästi 😬
 
Tsempit @Etikkaiselle radin kanssa!
Kävin viime viikolla sokerirasituksessa ja mulla oli paastoarvo juuri sen rajan 5,3. Joudun nyt kuusi päivää mittailemaan sokereita kotona, nyt menossa neljäs päivä. Sokerit on pysynyt raja-arvojen sisällä, mutta toi aamun paastoarvo on ollut useampana aamuna lähellä rajaa. Tiedän sen johtuvan todennäköisesti liian pitkästä paastosta, mutta on todella vaikea myöhentää iltapalaa, kun mulla on jo kasin aikaan kauhea nälkä ja ysiltä menen jo sänkyyn... täytyy nyt viimeiset illat kokeilla sitten vaikka syödä toinen iltapala myöhemmin, että saisi kokeiltua vaikuttaako se vai johtuuko sittekin siitä mitä syön iltapalalla.
 
  • Tykkää
Reactions: AMR
Huomenna vihdoin ja viimein hartaasti odotettu NT-ultra! Onneksi on aamupäivällä, mutta kieltämättä aika paljon jännittää onko kaikki hyvin. Vointi ollut hyvä, eikä ole ollut mitään "ylimääräisiä tuntemuksia", joten koitan vähän rauhoitella itseäni vaihtelevalla menestyksellä.

Jos kaikki on hyvin, niin kerrotaan sitten varmaan kavereille yms vähän laajemmin raskaudesta, niin loppuu senkin osalta ylimääräinen salailustressi.
 
  • Rakkaus
Reactions: Gisella
Hui mä tunsin tnä ekat pienet liikkeet selkeesti vatsan päältä nyt rv15+2 :D istukka oli takana tällä kertaa, kun esikoisesta oli edessä niin kai ne voi jo näin aikasinkin tuntua :D ehkä myös kun nyt tulossa toinen niin osaa arvioidakin paremmin et mikä on liikkeitä ja mikä on ilmaa mahassa :D

Mä pääsin helpolla ton sokerirasituksen suhteen tässä raskaudessa, sovittiin et seuraan kotona sokereita ja sit meen rasitukseen rv20 jälkeen jos arvot heittää. Ihan sen takia näin kun aamuisin mun on melkein mahdotonta saada hoitajaa esikoiselle. Nyt ainakin arvot olleet tähän mennessä tosi hyvät :)

Kuukaus ja pari päivää enää rakenneultraan, apua! ❤
 
AMR
Ihanaa @Gisella :)

Mää oon jännännyt millon mulla alkaa maha kasvamaan saati liikkeet tuntumaan kun kohtu on taaksepäin kallistunut ja ensiarvion perusteella istukkakin on etupuolella. :D Ja tää on vielä eka raskaus. Voi kyllä mennä lähelle puoltaväliä… Tällä hetkellä maha näyttää vain tosi turvonneelta. 🤭 Normi farkut on kyllä alkaneet jo vähän puristaa mahan kohdalta, kohta pitänee harkita työkäyttöön jotain jotka antais vähän myöten vyötäröltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Gisella
Ihanaa @Gisella

Mää oon jännännyt millon mulla alkaa maha kasvamaan saati liikkeet tuntumaan kun kohtu on taaksepäin kallistunut ja ensiarvion perusteella istukkakin on etupuolella. Ja tää on vielä eka raskaus. Voi kyllä mennä lähelle puoltaväliä… Tällä hetkellä maha näyttää vain tosi turvonneelta. Normi farkut on kyllä alkaneet jo vähän puristaa mahan kohdalta, kohta pitänee harkita työkäyttöön jotain jotka antais vähän myöten vyötäröltä.
Joo mulla esikoisesta maha tais pompata esiin vasta rv22 ja liikkeet, kun istukka oli edessä tuntui myös vasta silloin. Tässä tokassa raskaudessa on selkeä raskausvatsa ollut rv12 jälkeen... :D ihan sellainen pinkeä selkeä kumpu. Joutui sen takia kertomaan sit töissäkin aiemmin, kun vaikea peitellä.. Nyt ois lauantaina yhet sukulaisen synttärit ja sinne pitäis piipahtaa. Ei olla kerrottu ku lähiperheelle, mut eiköhän tää oo sillä selvä ku astelen sisään et kaikki arvaa missä mennään. Eikä se mua haittaa :D Todella jännä miten se keho muistaa raskauden ja reagoi siihen jotenkin tutummin! Esim nyt alkanut jo kaikki ihanat lonkkakivut.
 
  • Tykkää
Reactions: AMR
@Gisella ihanaa :love:

Mäkin oon tuntenut aina välillä liikkeitä. Ihan varma olin viime perjantaina, kun esikoisen neuvolassa kuunneltiin vauvan sykkeitä ja tunsin kuinka mahassa muljahteli, kun vauhtihirmu pyöri ympyrää doppleria pakoon :D ei sit oikein saatu sykkeitä kuuluviin, mutta kuultiin ja tunsin ne liikkeet niin se toi jo helpotusta, että siellä ollaan :)

Mulla sanottiin nt-ultrassa, että istukka ois edessä, mutta on vielä sen verran iso suhteessa kohtuun, että ulottuu myös taakse. Eli vielä ei tiedä mihin se sitten asettuu. Esikoisen nt-ultrassa, kun kysyin istukan sijaintia niin sanottiin, ettei sitä voi vielä tietäö. Eli eri ultraajilla on tässäkin eri tavat kertooko jo nt-ultrassa vai ei. Silloin oli takana ja sain jo rv19 videolle vauvan potkuja alavatsaan :love:
 
Meillä oli eilen tosiaan ultra ja kaikki seulonnassa yms hyvin! Oli tosi villiä nähdä, kun ensin bebe oli paikoillaan ja mietin jo, et onko kaikki hyvin vaikka syke näkyi. Ja sit alkoi ns. tapahtua. Siellä se venytteli jalkoja, näytteli peukkujaan ja käänsi päätään meitä "kohti" niin että nähtiin kasvot näytöltä. Nyt myös ymmärrän, miksi kaikki jakaa aina vaan niitä sivuprofiileja, koska se suora kasvokuva on aika pelottavan näköinen 😄

Meillä ei puhuttu istukan sijainnista mitään enkä edes hoksannut kysyä, mutta @tuutta'n viesti toi nyt helpotusta, eli ilmeisesti ei voi luotettavasti vielä sanoa.

Eilen laitettiin nyt sit Whatsapp kunnolla laulamaan ja kerrottiin ystäville ja sukulaisille. Jos jotain tästä eteenpäin käy niin on vaan huonoa tuuria, en sen takia jaksa enää salailla.
 
  • Tykkää
Reactions: AMR
Ihanaa @Gisella

Mää oon jännännyt millon mulla alkaa maha kasvamaan saati liikkeet tuntumaan kun kohtu on taaksepäin kallistunut ja ensiarvion perusteella istukkakin on etupuolella. Ja tää on vielä eka raskaus. Voi kyllä mennä lähelle puoltaväliä… Tällä hetkellä maha näyttää vain tosi turvonneelta. Normi farkut on kyllä alkaneet jo vähän puristaa mahan kohdalta, kohta pitänee harkita työkäyttöön jotain jotka antais vähän myöten vyötäröltä.
Mulla oli esikoisen raskaudessa istukka edessä. Mutta silti tunsin liikkeet jo RV 14-16 . Oon kyllä muutenkin herkkä vatsan seudulta. Tunnen kun ovis irtoaa ym. Tokassa raskaudessa sama juttu. Liikkeet tuntui kyllä aavistuksen myöhemmin mutta mulla oli enemmän vatsa makkaroita
 
AMR
Mullekin kätilö sanoi, että istukan tarkempi sijainti määritellään rakenneultrassa. Mutta kun kysyin, niin kertoi, että näillä spekseillä näyttäisi olevan etupuolella. Eli voi varmasti muuttua vielä. Käsittääkseni tilanne voi elää raskaudenkin aikana ainakin jos on etinen istukka? Ainakin tuttavalla istukka siirtyi juuri ennen synnytystä kohdunsuulta pois.
 
Onnittelut @Andune !

Mulla oli ekassa alussa etinen istukka, mutta oli muistaakseni rakenneultraan mennessä siirtynyt pois kohdunsuulta.

Minä sain myös tänään hyviä uutisia, kun nähtiin tyyppi ekaa kertaa ja kaikki näytti toistaiseksi olevan priimaa. Sairaalalla oli ihan bränikät ultralaitteet, niin näki kyllä paljon tarkemmin kaikenlaista kuin edellisissä raskauksissa. Ehkä pienoinen kivi vierähti myös sydämeltä, kun vauvoja oli ihan vaan yksi. Tämä hervoton pahoinvointi ja iso maha viittasivat ehkä enemmän kolmosiin, mutta hyvä näin.

Illalla oisi ajatus kertoa lapsille ja vasta sen jälkeen sitten ehkä laajemmin sukulaisille. Vähän jännittää kyllä lasten reaktiot että mitähän sieltä tulee. Ovat olleet niin onnellisia kaksinkin, etteivät varmaan suuremmin ole osanneet sisarusta kaivata. ❤

Laitoin muuten @tk-k viestiä FB-ryhmään liittymisestä.
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: tk-k ja AMR
@Gisella ihanaa

Mäkin oon tuntenut aina välillä liikkeitä. Ihan varma olin viime perjantaina, kun esikoisen neuvolassa kuunneltiin vauvan sykkeitä ja tunsin kuinka mahassa muljahteli, kun vauhtihirmu pyöri ympyrää doppleria pakoon ei sit oikein saatu sykkeitä kuuluviin, mutta kuultiin ja tunsin ne liikkeet niin se toi jo helpotusta, että siellä ollaan

Mulla sanottiin nt-ultrassa, että istukka ois edessä, mutta on vielä sen verran iso suhteessa kohtuun, että ulottuu myös taakse. Eli vielä ei tiedä mihin se sitten asettuu. Esikoisen nt-ultrassa, kun kysyin istukan sijaintia niin sanottiin, ettei sitä voi vielä tietäö. Eli eri ultraajilla on tässäkin eri tavat kertooko jo nt-ultrassa vai ei. Silloin oli takana ja sain jo rv19 videolle vauvan potkuja alavatsaan
Miulle sanottiin jo varhaisultrassa, että istukka on edessä ja se vielä varmistui sitten nt-ultrassa. Kotona dopplerilla sydänääniä kuunnellessa äänet kuulee vain sivulta :)
 
Mitäs kaikille kuuluu!
Tänne vielä kirjoittelen, kun taas en jaksa sitä facea käyttää ja ladata erikseen :D lähinnä itse käytän IGtä.

Täällä rv 16+3. Ja inhottavasti altistuin vkl koronalle tutun kautta :( eilen kävin testissä ja odotan vieläkin tuloksia. Hirveesti pelottaa et mitä sieltä tulee, mä onneksi kerkesin saada rokotteet kyllä. Nyt varsinkin ne lohduttaa. Maanantaina mulla kipeytyi kurkku, niin en yhtään ihmettelisi jos posi sieltä tulisi. Mutta tästä samasta porukasta ketkä altistui, pari saanut jo nega tuloksen niin toivon olevani yksi heistä.

Jännittää myös se lähenevä rakenneultra. Ensi viikolla eka neuvolalääkäri käynti. Kunhan ei pamahda se karanteeni päälle :(
 
  • Tykkää
Reactions: AMR
Kävin eilen sokerirasituksessa ja selvisin puhtain paperein :) kipeänä ollut nyt enemmän ja vähemmän yli viikon. Eka kurkkukipu ja tukkoinen nenä ja nyt sit eilen illalla nosti kuumeen. :( huomen illalla pitäs käydä koronatestissä.
 

Yhteistyössä