Toukokuiset2022

vierailija
@odotuksenodotus palaan vielä tähän aiheeseen, koska on niin kauheesti kysymyksiä ja siinä lääkärillä olin niin shokissa, etten muistanut kysyä kaikkea. Siis viime ke kävin yksityisellä gynellä ja mut ultrattiin. Raskauspussi ja pieni alkio kohdussa ja kohdunkaula sulkeutunut (ilmeisesti hyvä merkki). Sitä ennen ja jälkeen on vuotanut ja tullut kramppeja.

Mulla tuli oikein järkky vuoto eilen. Hyytymiä ja kaikkea. On aika luovuttanut olo, mutta kuten lääkäri sanoi, olen raskaana, kunnes toisin todetaan...Tuntuu vaikealta ajatella positiivisesti, mutta no joo...Lugejenkin käyttö tuntuu turhalta, jos on mennyt kesken, mutta otan niitä nyt kuitenkin...

Koska sulla huomattiin toi hematooma? Miten sua seurattiin ja ultrattiin vuodon alkamisen jälkeen? Lääköri sanoi mulle, että viikolla 7 olisi hyvä taas ultrata. Varasin ajan omalääkärille ensi viikolle, kun palaan mun asuinkaupunkiin (ulkomailla) ja sitten mulla on jo aikaisemmin sovittu aika hedelmöitysklinikalle parin viikon päästä. Niin saan sitten toivottavasti vastauksia tähän tilanteeseen!
@Gisella Muistan, että kerroit myös vuodoista esikoisen kohdalla, miten sun alkuraskautta silloin seurattiin?
Tämä vertaistuki täällä palstoilla on vaan niin tärkeää, kiitos!!!

@Piipaa93 Ihanaa, että ultrassa kaikki hyvin, kyllä siitä tulee iloinen ja huojentunut olo)))

Mulla oli hematoomia toisessa raskaudessa. Vuotoja oli rv5 - 19, ja välillä verta tuli todella paljon! Mm. rv 10-11 paikkeilla sitä tuli ihan siis lorisemalla pönttöön, kuin olisi pissalla käynyt! Henkisesti tuo oli ihan ääärimmäisen raskasta, mutta lopulta kaikki meni oikein hyvin. Hematooma vuoteli pois ja tosiaan n. rv 19 oli viimeinen "seurantaultra", ja hematooma alkoi olla surkastunut pois.

Alkuraskaudesta sain kans Lugeja ja ultrattiin muutamia kertoja. Sain myös ohjeen välttää saunaa, uimista, yhdyntää, hengästymistä jne, eli parisen viikkoa siinä ekalla kolmanneksella piti ottaa ihan rauhassa. Tosin toinen lääkäri sanoi, ettei sillä juuri merkitystä ole, kun asiaan ei oikein voi vaikuttaa, että jos käy huonosti, niin käy, eikä sille voi mitään.

Anyway, hurjasti tsemppiä, raskasta henkisetsi, mutta kaikki voi mennä oikein hyvinkin! <3
 
  • Rakkaus
Reactions: Lavender_
Mä näin koko viime yön unia pahoinvoinnista. :D Vähän töissä kyllä heikotti, mut ei mitenkään häiritsevästi, oon aika tottunut semmoseen ku kärsin välillä kummallisista migreenioireista. Eilen illalla tuli ihan hetkeksi tosi outo olo, ei sinänsä mitenkään huono mutta muutaman sekunnin tuntui kuin "putoaisin" johonkin. :'D

Välillä pelot laantuu hieman, ja tulee kiitollisuus siitä että oon saanut kokea tätä ainakin tähän asti. Toki jännittää hirveesti se vu, että näkyykö siellä mitään, mut yritän nauttia matkasta. :cool:
 
Jaha, yritin vastailla ja kommentti katosi bittiavaruuteen. Jos tiistaina labrassa näyttää hcg nousseen, voin tehdä sen Facebook ryhmän :) pääsee kunnolla juttelemaan. Toki jos joku haluaa tehdä ennemmin niin saa tehdä :)
Ja ryhmään pääsee kaikki kaksplussan palstalta, eli jos haluaa liittyä vasta myöhemmin onnistuu se. Jos ei koko ryhmään otettaisi muita kuin tämän palstan kautta tulleita?
 
Mulla oli hematoomia toisessa raskaudessa. Vuotoja oli rv5 - 19, ja välillä verta tuli todella paljon! Mm. rv 10-11 paikkeilla sitä tuli ihan siis lorisemalla pönttöön, kuin olisi pissalla käynyt! Henkisesti tuo oli ihan ääärimmäisen raskasta, mutta lopulta kaikki meni oikein hyvin. Hematooma vuoteli pois ja tosiaan n. rv 19 oli viimeinen "seurantaultra", ja hematooma alkoi olla surkastunut pois.

Alkuraskaudesta sain kans Lugeja ja ultrattiin muutamia kertoja. Sain myös ohjeen välttää saunaa, uimista, yhdyntää, hengästymistä jne, eli parisen viikkoa siinä ekalla kolmanneksella piti ottaa ihan rauhassa. Tosin toinen lääkäri sanoi, ettei sillä juuri merkitystä ole, kun asiaan ei oikein voi vaikuttaa, että jos käy huonosti, niin käy, eikä sille voi mitään.

Anyway, hurjasti tsemppiä, raskasta henkisetsi, mutta kaikki voi mennä oikein hyvinkin! <3
Kiitos sinulle ja kaikille muille vastauksista ja kokemuksien jakamisesta! :))

onneksi sun hematooma vuosi pois ja vauvalla kaikki hyvin! Todella stressaavaa, mutta onneksi kaikki lopulta hyvin!
 
@Miru78 pahoittelut ja voimia sinulle❤

Ei sais valittaa ku itse halusin tätä, mu tää jatkuva päänsärky ja pahoinvointi on ihan kamalaa ja varsinkin nyt tokan kohdalla kun pitää esikoisenkin perään kattoo. Onneks mies ymmärtää ja auttaa.
 
@Miru78 pahoittelut ja voimia sinulle

Ei sais valittaa ku itse halusin tätä, mu tää jatkuva päänsärky ja pahoinvointi on ihan kamalaa ja varsinkin nyt tokan kohdalla kun pitää esikoisenkin perään kattoo. Onneks mies ymmärtää ja auttaa.
Tottakai saa valittaa ❤ (tässä on sydän jos se taas katoaa :'D)
Vaikka lapsi on kuinka haluttu, toivottu ja odotettu saa odotusaikana valittaa huonoa oloa sekä lapsen synnyttyä valittaa väsymystä ❤
 
Täällä on nyt monta päivää putkeen ollut huono olo aamusta iltaan.. Samalla myös vähän väliä ihan järkyttävä nälkä mutta niin huono olo ettei haluaisi syödä yhtään mitään.. Kiva olla töissä kun tekisi vain mieli maata jossain ja nälkä tulee taukojen välissä vaikka tauoilla söisi kuinka paljon.
 
Täällä ei edelleenkään mitään pahempia oireita. Välillä etovaa oloa vain. Tiistaina kävin ottamassa toisen rokotteen ja keskiviikkona huono olo ja pelkkä ruuan ajattelu teki pahaa. Onneksi en ole joutunut vielä oksentamaan.
Tänään rv 8+1
 
Voisin liittyä tähän porukkaan kun la ihan kesäkuun alussa, jos vain sopii :)

Onko vielä mitään Facebook ryhmää olemassa?

Mulla ois tänään pitänyt alkaa menkat mutta testi näyttänyt plussaa jo tän viikon tiistaista lähtien. Raskausviikko 5 olis nyt menkoista laskettuna.

Ekan rokotteen oon ottanu tän kierron alussa mutta toista rokotetta en uskalla ottaa. Tämä niin kauan odotettu plussa. Uskon ja toivon että yksi rokote suojaa sen verran. Täälläpäin vähän kyllä ollut tartuntojakin.
 
Voisin liittyä tähän porukkaan kun la ihan kesäkuun alussa, jos vain sopii

Onko vielä mitään Facebook ryhmää olemassa?

Mulla ois tänään pitänyt alkaa menkat mutta testi näyttänyt plussaa jo tän viikon tiistaista lähtien. Raskausviikko 5 olis nyt menkoista laskettuna.

Ekan rokotteen oon ottanu tän kierron alussa mutta toista rokotetta en uskalla ottaa. Tämä niin kauan odotettu plussa. Uskon ja toivon että yksi rokote suojaa sen verran. Täälläpäin vähän kyllä ollut tartuntojakin.
Tervetuloa!
Oli puhetta täällä, että se kuka käy ensimmäisenä nt-ultrassa perustaa sen ryhmän. Itse kävin ottamassa toisen rokotteen tiistaina. Suosittelen käydä ottamassa :) Meilläkin pieni kauan toivottu, mutta otin mielummin rokotteen, kun sairastun koronaan
 
  • Tykkää
Reactions: Minnix
Tervetuloa!
Oli puhetta täällä, että se kuka käy ensimmäisenä nt-ultrassa perustaa sen ryhmän. Itse kävin ottamassa toisen rokotteen tiistaina. Suosittelen käydä ottamassa Meilläkin pieni kauan toivottu, mutta otin mielummin rokotteen, kun sairastun koronaan
Ja mä lupasin tehdä tiistaina jos ei ennemmin kukaan tee. En jaksa tätä alustaa kun tilttailee.
 
  • Tykkää
Reactions: Piipaa93
@Miru78 olen pahoillani. Kovasti voimia tilanteeseen <3

Noista rokotteista, itse olen rokottamaton, koska seuraan EMAn suosituksia ja ne eivät suositelleet rokotetta raskautta yrittäville ja ekalla komanneksella tärppi kuukauteen asti. Siinä kohtaa ajattelin että katson vielä tämän kuukauden ilman rokotetta, koska yritystakoa olisi tullut sen jälkeen kuitenkin. Nyt ajattelen että otan kyllä varmaankin ainakin yhden rokotteen, mutta tahdon odotella viikolle noin 20 asti, koska siinä vaiheessa omat riskit nousee ja oma pää ajattelee että vauva olisi jo vähän isompi ja vahvempi. Muuten en edes harkitsisi raskaana, mutta ylipaino laittaa minut riskiryhmään. Asun kuitenkin maassa, jossa tartunnat ovat matalimmillaankin olleet n. 600/pv. ja käyn töissä pk-seudulla, missä tilanne on huonoin... Samalla pelottaa korona raskaana, mutta myös rokotteen mahdolliset vaikutukset lapseen, jotka saattavat ilmestyä vasta vuosia myöhemmin.. :/
 
  • Tykkää
Reactions: Coguine
Rustaillaanpa vähän kuulumisia. Mulla oli perjantaina eka neuvola, no eihän siellä juuri muuta tehty kun käytiin läpi perusjuttuja, lähetteet labraan ja nippu papereita käteen :).
Ens viikolla labrat j nt-ultra on varattuna 18.10., sitä odotellessa <3

Oireista: siis nyt kun pahoinvointi on ehkä hieman helpottanut niin uusi sairaan ikävä vaiva seurana.. nimittäin ummetus, ihan tosi inhottavaa :( Tänää oli pakko luovuttaa ja hakea apteekista Pegorionia, saa nähdä kuinka monta pussia pitää kiskoa ennenku tapahtuu :D

Fb-ryhmä tosiaan olis kiva kun tää kaksplussa välillä jumittaa, mutta pidetään huoli et jokainen halukas pääsee sitten mukaan <3
 
AMR
Kiva lukea teidän kuulumisia. :)

Mulla on ollu tänään ihan järkyttävän huono olo höystettynä migreenillä. Piti olla töistäkin pois ja nyt pelottaa, että tää on vaan alkusoittoa tulevasta. Se pahoinvointi mikä on tänään ollu ei oo ollu mitään lievää mitä aijemmin vaan täysin lamaannuttavaa. :( Ihan kamala päivä.

Ensi viikon tiistaina olis mullakin eka neuvola. Viikkoja silloin 6+4. Luulin, että neuvola-aika olis ollut viikkoa-paria myöhemmin vaan eipä se mitään. :)
 
Jos asuisin pk seudulla tai sellaisella paikalla että riski sairastua on suuri varmaan harkitsisin vakavasti toista rokotetta mutta nyt en halua sitä ottaa, en kestäisi jos sen takia lapselle tapahtuisi jotain. Oon ehdottomasti rokotemyönteinen mutta otan tässä kohtaa mielummin sairastumisen riskin pienellä paikkakunnalla yhden rokotteen voimin. Moni pk seudulla asuva kaveri on sairastanut yhden rokotteen jälkeen sen kevyenä flunssana ilman kuumetta. Itse en kuulu myöskään riskiryhmään ja olen normaalipainoinen. Mut onneksi meillä kaikilla on vapaus itse päättää ottaako vai ei. Eikä minun mielestä mikään päätös ole väärä.
 
Jos asuisin pk seudulla tai sellaisella paikalla että riski sairastua on suuri varmaan harkitsisin vakavasti toista rokotetta mutta nyt en halua sitä ottaa, en kestäisi jos sen takia lapselle tapahtuisi jotain. Oon ehdottomasti rokotemyönteinen mutta otan tässä kohtaa mielummin sairastumisen riskin pienellä paikkakunnalla yhden rokotteen voimin. Moni pk seudulla asuva kaveri on sairastanut yhden rokotteen jälkeen sen kevyenä flunssana ilman kuumetta. Itse en kuulu myöskään riskiryhmään ja olen normaalipainoinen. Mut onneksi meillä kaikilla on vapaus itse päättää ottaako vai ei. Eikä minun mielestä mikään päätös ole väärä.
Mä oon kans saanu yhden rokotteen, mutta toista en oo ottanut, koska ekasta tulin TODELLA kipeäksi. Hirvee kuume ja lihassäryt yli viikon. Neuvolassa juteltua päätettiin yhdessä et menen ottaa toisen vasta ku ollaan turvallisilla viikoilla. Nyt 8+4.

Mut tässä onkin ollut ihan hirveetä niin en nyt kaipaa yhtään enemmän huono vointisuutta. Mulla on ollut päänsärkyä monta päivää ja oksentamista päivittäin. Tuntuu et yhtäkkiä tää paha olo taas tuli ja vei mennessään :( ruoka pysyy alhaalla, mut oksennan sylkeä mitä kertyy suuhun järjettömiä määriä :O ymmärtääkseni se on kai just oire kun on paljon pahoinvointia, ruokatorvi vähän niinku suojaa itseään näin :/ kiitollinen vieläkin, mutta... Joo on ollut vähän rankkaa :D
 
Nyt meni hermo, pitkä teksti pyyhkiytyi pois :'D

Eli Facebook-ryhmä on tehty! Halukkaat ryhmään laittakaa mulle yv oma nimi ja profiilikuvan tuntomerkit (ryhmä on yksityinen ja piilotettu niin pystyn lisäämään siihen vain kavereita) niin pyydän kaveriksi, lisään ryhmään ja poistan kavereista.

Täältä ryhmästä pääsee ihan jokainen mukaan, vaikka haluaa liittyä vasta vähän myöhemmässä vaiheessa :)

Jos oma raskauteni päättyy surullisesti, luovutan ylläpito-oikeudet jollekulle muulle.
 
AMR
Mä oon kans saanu yhden rokotteen, mutta toista en oo ottanut, koska ekasta tulin TODELLA kipeäksi. Hirvee kuume ja lihassäryt yli viikon. Neuvolassa juteltua päätettiin yhdessä et menen ottaa toisen vasta ku ollaan turvallisilla viikoilla. Nyt 8+4.

Mut tässä onkin ollut ihan hirveetä niin en nyt kaipaa yhtään enemmän huono vointisuutta. Mulla on ollut päänsärkyä monta päivää ja oksentamista päivittäin. Tuntuu et yhtäkkiä tää paha olo taas tuli ja vei mennessään ruoka pysyy alhaalla, mut oksennan sylkeä mitä kertyy suuhun järjettömiä määriä :O ymmärtääkseni se on kai just oire kun on paljon pahoinvointia, ruokatorvi vähän niinku suojaa itseään näin :/ kiitollinen vieläkin, mutta... Joo on ollut vähän rankkaa
Kurjaa, että on ollut noin huono olo. :( Sympatiat kyllä täysin siellä. Mulla oksentaminen on jäänyt pariin kertaan, mutta pää on kipeä, nukun joka yö ihan helkkarin katkonaisesti ja herään öisin ihan hirveisiin kramppeihin (jotka aiheuttaa myös aina vähän sydämentykytyksiä) ja pahoinvointia on melkeen koko ajan! Mikään ruoka ei maita ja olo on ihan tuskainen suurimman osan ajasta. :(
 
Täällä 7+2 käynnissä ja torstaina päästään vihdoin varhaisultraan katsomaan löytyykö sieltä ketään. Mies jatkaa edelleen vauvoista puhumista monikossa ja toteaa, että voi kun kaksoset siellä myllertää jos valittelen pahaa oloa. Toivon tosiaan että pääsen todistamaan torstaina toisin :D

Tänään kyllä meinas jo naurattaa, kun kympin maissa kävin yökkimässä oikein kunnolla. Onneksi aamupala oli jo laskenut, niin ei tullut mitään ylös. Siinä samalla sitten pönttöä halaillessani haaveilin jo lounaspizzasta. Vaikka muuten on vähän sellainen ajottainen kestokrapulafiilis, niin ainakin ruoka maistuu.

Että on nää alkuraskauden oireet kyllä ihan oma lajinsa eikä tähän kyllä mitenkään ois voinut ennakkoon valmistautua.
 
@Andune mekin mennään torstaina ultraan! Ja aika samoin ajatuksin, paitsi molemmat toivotaan että siellä olisi yksi vahva asukki vastassa. :)

Omanapailen sen verran, että minulla ei vieläkään ole oikein mitään uutta kerrottavaa. Tänään on ensimmäistä kertaa kuvottanut, mutta siitäkin selvisin suolakekseillä. Viikkoja arviolta 8+1. Toisaalta toivon ettei lisää oireita tulisikaan, koska parin viikon päästä olisi yksin nelipäiväinen koulutus edessä. Toisaalta tämä vähäoireisuus on hermoja raastavaa, kun ei ole oikein mitään merkkejä raskaudesta ja sitä vaan koittaa sokeana uskoa, että tämä on totta :D

Onko kukaan jatellut tehdä viikollista/kuukautista kuvakollaasia raskaudesta? Itseä ajatus kovasti kiinnostaa ja olen ihastunut ideaan kuvista joissa esiintyi vauvan kokoa vastaava hedelmä/vihannes, mutta ne kuvat voisi näyttää alussa vähän hassulta kun esim. viinirypälettä saa varmaan etsimällä hakea 'mahakuvasta' :D
 

Yhteistyössä