Toukokuiset2022

Voi ei Joulun graavilohi *itkunaama* en ollutkaan vielä ehtiny sitä surkutella :D

Meillä on aikasemmissa raskauksissa nt-ultrassa sekä rakenneultrassa näytetty 4d kuvaa, joten en oo yksityisellä erikseen käyny. Toki tarkemmin sekä pidempään varmasti yksityisellä pääsis katsomaan ja sais parempia kuvia :)
 
Mä oon jo valmiiksi surkutellut,kun jouluna jää mäti ja graavilohi syömättä.

Meillä kyllä jatkossa myös muut siivoaa kissan vessan. En tajua miten en tuota asiaa muistanut,kun ajattelin sen vaan äkkiä putsata. No käsiä pesin sen jälkeen KAUAN ja desinfioin useampaan kertaan.

Onko täällä muuten jollain kokemusta 4d-ultrasta? Itse en ole siinä ikinä käynyt, mutta tällä kertaa jotenkin houkuttelisi käydä. Perhe-Arten sivuilta sitä jo katsoinkin ja hinta oli mielestäni suht ok.
Suren eniten kans joulun graavilohen missausta sekä kuivalihaa.

4D-ultrassa kävin esikoisen kanssa ja ei jäänyt mitään käteen, kun pikkunen oli käsi naamalla ja napanuora tyynynä. Ja käytiin 2 perekkäisenä päivänäki ja lääkäri yritti töniä, et toinen liikkuttelis itseään paremmin, mut ei. 3 kerralla joskus ihan lopussa lääkäri halus kans kattoo 4D:llä ja sama homma :D.
 
Voiii älkää edes puhuko mädistä, graavilohesta ym :( ne on mun joulun herkut.

Mä oon jo nyt ollut rikki ku en saa syödä sushia ja vetää salmiakkia :D
Eikö niitä jotain raskaus salmiakkeja ollut myynnissä nykyään? En muista mikä firma valmistaa mut niissä tais olla sallitut ainesosat.
 
ON: aloin lueskella noita raskauden ravintosuosituksia kun ajateltiin skipata kotikokkailut ja syödä muualla ja VOI JEESUS MITÄÄN EI SAA SYÖDÄ. Hermo meni jo :D Pahiten ehkä iskee salmiakki/lakritsi ja inkivääri -kiellot, koska no, rakastan näitä kaikkia. Pitää selvittää, kuinka tiukka tuo inkiväärikielto on, koska alkoholittomat inkiväärivirvoitusjuomat on niiiiin hyviä.
Inkiväärin suhteen ilmeisesti pienet määrät 'mausteena' ei haittaa ja nuo juomat useimmiten ei sisällä 'oikeaa' inkivääriä. Itsellekin tämä on yksi hankalimmista rajoitteista, koska laittaisin tuoretta inkivääriä melkein kaikkeen ja vedän sitä sushin kanssa tarjoiltavaa pikkelöityä inkivääriä kaksin käsin... Tai on on kaikki liharajoitteet, koska tykkäilen paljon, esim. parmakinkusta ja inhoan syödä lammasta läpikypsänä

Vitamiineista, syön mamavitaa ja olen syönyt sitä koko yrityksen (8kk) ajan.
 
Moikka kaikille! Kiva palata pitkästä aikaa tänne foorumille! Mä siis plussasin parisen viikkoa sitten ja tänään kävin alkuraskauden ultraäänessä Perhe-Artella ja näyttäisi siltä, että laskettu aika on 2.5. eli viikot nyt 6+3

Toista lasta odotetaan, esikoinen on 11k
Tuli ihan täytenä yllätyksenä tämä raskaus, koska esikoista tehtiin 1v2kk ennen kuin tärppäsi. Luonnollisesti ehdin silloin jo maksaa itseni kipeäksi yksityisellä gynellä ja just kun oltiin saamassa lähete tutkimuksiin, napsahti esikoinen kyytiin! Nyt meillä ei ollut minkäänlaista yritystä päällä ja muutenkin kiireisen arjen keskellä mahkut on olleet todella rajalliset, piti olla niin varmat päivät kuin olla saattaa ja tässä sitä ollaan :D
Ensimmäiset fiilikset onkin vähän kummastuneet, mutta alkaa kääntymään pikku hiljaa innon puolelle. Oli hyvä päästä tänään sinne Perhe-Artelle purkamaan tätä.

Osittain mua vähän jopa harmittaa, kun olin just ehtinyt palata työelämään, imetystä oli reilusti äidintahdistettu (nyt vauva kyllä lopetti jo kokonaan kun maito muuttui) ja elämä alkanut uudelleen vauvavuoden lopun häämöttäessä ja kappas - taas päälle vaan kaikki ruokarajoitteet ja raskausoireet :D

Esikoisen synnytys oli niin traumaattinen, että mieli menee jatkuvasti jo pohtimaan, mikä kamala kokemus siellä lopussa taas häämöttää, jos sinne päästään. Pelkopolin asiakas olen siis ja tukea tähän pitäis kyllä onneksi neuvolasta ja synnäriltä saada. Hirvittää silti ja se syö myös intoa raskautta kohtaan.

Meillä oli syyskuisten 2020 ryhmän kanssa sellainen diili, että perustettiin oma Kaksplussan FB ryhmä niin silloin sinne ei otettu muita kuin ne, jotka olivat täällä ilmoittautuneet. Siihen kyllä liittyi jotain yv rumbaa, mutta voin tarvittaessa hoitaa sen kyllä!
 
  • Tykkää
Reactions: Andune
Toukokuiset 2022 <3

Kopio edellinen lista ja poista suluissa [] olevat tekstit.
Laitetaan listaan LA päivän kohdalle Oma nimi/mones lapsi/synnytyssairaala

1.5. Maria91/ 3. lapsi/ KOKS
1.5. Kristalin/3. lapsi/KOKS
2.5. Danio/2. lapsi/TAYS
Aisha76/6./HUS
Etikkainen/2. lapsi/KOKS
3.5. Gisella/2.lapsi/HUS
4.5.
5.5.
6.5. Piipaa93/ 1. lapsi/PKKS
6.5. Ewa87/2. lapsi, miehen 1./HUS
7.5. Tuutta/2.lapsi/TAYS
8.5. possu./1. lapsi/ulkomaat
Maatuskainen/2. lapsi/HUS
9.5.
10.5. Miru78/3.lapsi/KOKS
11.5.
12.5.
13.5.
14.5.
15.5.
16.5.
17.5.
18.5.
19.5.
20.5.
21.5.
22.5.
23.5.
24.5.
25.5.
26.5.
27.5.
28.5.
29.5.
30.5.
31.5.
 
Kävin tänään ostamassa Minisunin Mama-tabletteja. Aiemmin oli rauta+foolihappo+c-vitamiini samassa pillerissä, otin tuon Maman nyt tilalle kun neuvolasta suosittelivat d-vitamiinia. On sitten helpompi kun kaikki mahdollinen on samassa.

Onneksi itse preferoin jouluna lämminsavulohta ja ruokavaliokin pitkälti kasvispainotteinen. Mutta totta kai iski tänään kauhea pihvihimo nyt kun tietää, ettei saisi syödä muuta kuin kengänpohjana. Sushi-inkivääriä voisin myös vetää varmaan loputtomasti. Paniikissa googlettelin tänään että mites kaikki fetat ja halloumit sun muut, että viedäänkö nyt kaikki ilo elämästä :D suosituksia lukiessa tuli mieleen, että vetelinpä viime viikonloppuna onnessani sekä viiniä että salmiakkia että ilmakuivattua kinkkua kun en tosiaankaan uskonut olevani raskaana. No, onneksi vielä en todennäköisesti ehtinyt lasta tällä ruokavaliolla pilaamaan, mutta kyllä tämä sopivien ja kiellettyjen ruokien selvittely ja seuraaminen vaan tuntuu tässä alussa aika haastavalta.

Tänään ollut myös fiilis, että pitäisi päästä kertomaan edes yhdelle tutulle plussasta. Mutta koitetaan malttaa ainakin neuvolaan ellei sitten päätetä mennä varhaisultraan. Kamalaa tällaiset isot salaisuudet joista ei vielä viitsi puhua...
 
  • Tykkää
Reactions: Minnix
Hirvee väsymys, mut en saa nukuttua. Päivällä kyllä sais, mutta olisi muutakin tehtävää.

Vitamiineissä mulla on kans toi mama ollu esikoisesta asti jatkoin vaan sen syömistä vaikka imetys loppu ja si kalsium, koska oon tosi surkee käyttää yhtään mitään maitotuotteita ja meinasin varmaan hankia omega 3 tabletit, mut ne vaan pitää muistaa lopettaa kuukausi ennen synnytystä.

Ja neuvolaan en oo vielä soittanut. Varmaan vaan ma sanon esikoisen neuvolassa meidän neuvolatädille et voinko tulla vaan sille ku se on mukava. Saaha nähä mitä hän sitten toteaa.

Ja mies on aivan ihana, antaa masulle iltasin pusun.
 
  • Tykkää
Reactions: Andune
Väsymys ja pahoinvointi jatkuu, en ole vielä oksentanut, mutta kokoaikainen matkapahoinvointi on.

Ruuasta: viime joulu oli vaikea, ei oltu kerrottu raskaudesta ja mulle oltiin järkätty pöytään ihania kalajuttuja, kun en lihaa syö. Oon myös viininautiskelija, ja joulu oli kyllä haastava. Keskenmenon jälkeen yksi harmituksista oli oikeasti se, että kärsin joulun turhaan :D no, nyt _toivottavasti_ sitten taas rajoitukset jouluna edessä.

Oon täällä nyt tasan viikon pitänyt verensokereiden kotiseurantaa. Odotetusti ylityksiä tuli useampi ja oon tänään neuvolaan yhteydessä äitipolilähetteestä. Saa nähdä, kuinka nopsaan sinne pääsis, jos pääsis samalla ultraan, niin ei tarvis maksaa erikseen varhaisultrasta.

Oireista voimakkain on rintojen arkuus. Se on aivan älytöntä, tämmöstä ei ole aiemmissa raskauksissa ollut, vaikka rintojen arkuutta on ollut. Kövellessäkin tekee kipeää, vaikka mulla on juoksuun tarkoitetut tosi tulevat urheiluliivit päällä. Ja se tunne, kun illalla ottaa liivit pois, ai kamala, taju meinaa lähteä!

Mutta en valita. Nämä oireet otan kaikki kiitollisena vastaan, kunhan saatais tällä kertaa vauva syliin asti <3
 
Meillä oli syyskuisten 2020 ryhmän kanssa sellainen diili, että perustettiin oma Kaksplussan FB ryhmä niin silloin sinne ei otettu muita kuin ne, jotka olivat täällä ilmoittautuneet. Siihen kyllä liittyi jotain yv rumbaa, mutta voin tarvittaessa hoitaa sen kyllä!
Jep, tällaisesta juuri oli puhetta, että perustetaan, mutta mielellään vähän myöhemmin :) tai sit selkeillä säännöillä, että myös me, jotka ei vielä uskalleta sinne, päästään myöhemmin. Näissä ryhmissä on monesti tullut jossain vaiheessa raja vastaan, kun on haluttu pitää ryhmä pienenä ja sitten me aremmat ollaan jääty ulkopuolelle ja se on tuntunut kyllä tosi ikävältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Minnix ja Andune
Kivaa lukea teitä. Oli tullut paljon uusia viestejä.
Alkanu mietityttää tää yhtäkkinen oireetomuus. Alkuun oli oireita. Ja ne katosi viime viikonloppuna. Otin asian puheeksi ja minulle annettiinkin lupa käydä 2 kertaa mittauttamassa verestä raskaushormonin määrä. Eilen oli yksi ja alkuviikosta tulee toinen verikoe. Lisäksi varasin yksityiselle viikonpäähän ultran.

Varmaan meistä lähes kaikkia ahdistaa tää epävarmuus, näin alussa vielä.
 
En uskalla sanoa enää mitään varmaksi kun näemmä hetken päästä mieli muuttuu :D Aamulla nimittäin varattiin aika varhaisultraan. Silloin kuukautisista laskettuna 7+5 eli aika varmasti pitäisi syke löytyä jos on löytyäkseen. Halusin käydä nyt sitten kumminkin ennen ekaa neuvolaa, että tietää onko siellä edes ketään.

@Ewa87 feel you, just mietin että pitää alkaa nukkua jotkut liivit päällä, koska nyt herää välillä yöllä vaan siihen kun kääntää kylkeä ja rinnat ilmoittaa olemassaolostaan. Pahoinvoinnin osalta aika lievää tai välillä etoo mutta menee myös nopeasti ohi.

Repäisykipuja ja muita vihlontoja sitten onkin, yleensä silloin kun on istunut jonkin aikaa ja lähtee liikkeelle. Nyt alkaa jo vähän löytyä luottoa siihen, että kuuluu asiaan, mutta edelleen jännittää kun on välillä sellaista menkkajuilintaa.

Oon kyllä mielelläni myöhemmin jossain suljetussa ryhmässä, mutta ainakin varhaisultraan haluan odottaa. Toivottavasti silloin vielä mahtuu mukaan :)
 
Tervetuloa uusille! :)

En uskalla sanoa enää mitään varmaksi kun näemmä hetken päästä mieli muuttuu :D Aamulla nimittäin varattiin aika varhaisultraan. Silloin kuukautisista laskettuna 7+5 eli aika varmasti pitäisi syke löytyä jos on löytyäkseen. Halusin käydä nyt sitten kumminkin ennen ekaa neuvolaa, että tietää onko siellä edes ketään.

@Ewa87 feel you, just mietin että pitää alkaa nukkua jotkut liivit päällä, koska nyt herää välillä yöllä vaan siihen kun kääntää kylkeä ja rinnat ilmoittaa olemassaolostaan. Pahoinvoinnin osalta aika lievää tai välillä etoo mutta menee myös nopeasti ohi.

Repäisykipuja ja muita vihlontoja sitten onkin, yleensä silloin kun on istunut jonkin aikaa ja lähtee liikkeelle. Nyt alkaa jo vähän löytyä luottoa siihen, että kuuluu asiaan, mutta edelleen jännittää kun on välillä sellaista menkkajuilintaa.

Oon kyllä mielelläni myöhemmin jossain suljetussa ryhmässä, mutta ainakin varhaisultraan haluan odottaa. Toivottavasti silloin vielä mahtuu mukaan :)
Jaan tuon epävarmuuden alavatsajomotuksiin liittyen! Tähän asti niitä oli yksittäisiä silloin tällöin ja niihin ehdin melkein tottua normaalina asiana, mutta eilen nipisteli useamman tunnin 5-10min välein ja aloin jo miettiä kaikenlaista km ja kohdunulkoisen mahdollisuutta. Nyt onneksi tuo näyttää tauonneen, joten ehkä sekin oli normaalia. Ja eilen tuli kyllä raahattua myös läppäriä ympäri kaupunkia rappusia myöten, joten sekin lisäsi epävarmuutta, että en ki ylirasittunut ja aiheuttanut mitään tuhoa.. Ihmismieli on välillä ilkeä...
 
  • Tykkää
Reactions: Andune
Toukokuiset 2022 <3

Kopio edellinen lista ja poista suluissa [] olevat tekstit.
Laitetaan listaan LA päivän kohdalle Oma nimi/mones lapsi/synnytyssairaala

28.4. Maria91/ 3. lapsi/ KOKS

1.5. Kristalin/3. lapsi/KOKS

2.5. Danio/2. lapsi/TAYS
Aisha76/6./HUS
Etikkainen/2. lapsi/KOKS

3.5. Gisella/2.lapsi/HUS

4.5.

5.5.

6.5. Piipaa93/ 1. lapsi/PKKS

6.5. Ewa87/2. lapsi, miehen 1./HUS

7.5. Tuutta/2.lapsi/TAYS

8.5. possu./1. lapsi/ulkomaat
Maatuskainen/2. lapsi/HUS

9.5.

10.5. Miru78/3.lapsi/KOKS

11.5.

12.5
.
13.5
.
14.5.

15.5
.
16.5.

17.5.

18.5.

19.5.

20.5.

21.5.

22.5.

23.5.

24.5.

25.5.

26.5.

27.5.

28.5.

29.5.

30.5.

31.5.
 
Ultrakuulumisia :) Tänään tosiaan käytiin Perhe Artella kurkistamassa onko pikkuinen matkassa ja onko kaikki hyvin. Todellakin kaikki oli hyvin, pieni siellä oikeassa osoitteessa ja sydän kovasti pamppaili <3 Kätilön mukaan kaikki näyttää oikein hyvältä. Laskettu aika hieman aikaistui eli olisi nyt 28.4. ja tällä hetkellä siis menossa rv 7+1.
Mielelläni pysyisin tässä ryhmässä, jos vanhat merkit paikkansa pitää niin raskaus menee heittämällä yli ja toukokuun puolelle :D

Nyt on helpottunut olo ja lohdutuksena muille, joilla oireet ovat vähentyneet tai kadonneet niin se ei kerro mitään. Kaikki voi silti olla mallillaan :)
Nyt vaan peukut pystyyn, että papu pysyy matkassa loppuun saakka <3 Ihanaa viikonloppua kaikille!
 
Sain tulokset tänään hcg arvosta. Oli kait ihan ok. Mutta joku silti vaivasi mieltä. Sain ajan yksityiselle ultraan tälle päivälle. Tunne oli oikea. Alkion kehitys keskeytynyt. Näkyi vaan pieni viiva näytöllä. Pitäisi näkyä enemmän.
Kotiin vaan ja odottamaan vuotoa. Kuinkakohan kauan tässäkin menee että keskenmeno ja vuoto alkaa. Ei viitsisi odotella montaa viikkoa. Ahdistaa, tätä vauvaa yritettiin jo vuosi
 
Pahoittelut @maatuskainen2019, on sanat vähissä :( Toivottavasti toipuminen etenee pikaisesti, paljon tsemppiä!

ON: Ajattelin jo, että aika pienillä oireilla tässä selvitään, mutta tänään ollut sellainen pieni kestoetominen. Ruoan ajatteleminen tekee pahaa, jos ehtii tulla nälkä tekee pahaa, about kaikki tekee pahaa. Kohta pitäisi mennä miehen kummitytön synttäreille ja valmiiksi jännittää miten saan mitään alas.
 
  • Tykkää
Reactions: maatuskainen2019
@Ewa87 mulla ei omakohtaista kokemusta oo, mutta, mitä oon kuullut niin aina on ultrattu. Äitiyspolille kuitenkin lähtökohtaisesti mennään jostain syystä, mitä neuvolassa ei voida selvittää, joten ultra usein on aiheellista :)

ON: järkyttävä turvotus, vielä jokunen päivä sitten iltaisin oli pahin, mutta nyt tuntuu, että koko päivän on kuin ilmapallo mahassa :D. Ehkä tää tästä laskeutuu, mutta kauhistuttaa jo valmiiksi loman jälkeen huomenna vetää joustamattomat työhousut jalkaan.. Saa varmaa aika nopeasti ottaa kokoa isompaa housua käyttöön.
Muuten aina seesteinen olo, ällötyksiä on, mutta sen kanssa pärjää hyvin kun muistaa vain syödä säännöllisesti.

Olikos meillä kellä seuraavaa ultra-aika tiedossa? *sydänsilmäinen hymiö*
 
Taitaa ehtiä joku ultraan ennen, mulla varhaisultra varattu 30.9. En kyllä tiedä miten pysyn järjissäni siihen asti :D

Kiinnostaisi tietää, miten te muut olette ns varmistelleet, että olette tosiaan raskaana? Mä tein kahtena peräkkäisenä aamuna apteekin testin ja molemmissa ihan selkeä plussa. Siinä kohtaa kuukautiset oli 2-3 päivää myöhässä. Ei ole ollut myöskään yhtään veristä vuotoa ja silti mietin, että pitääkö vielä käydä hakemassa joku digi tai muu testi. Vai voiko tässä nyt olla ihan rauhallisin mielin sinne kolmen viikon uä:n päähän :D Joku superepävarmuus päällä kun testit tehty ja silti mietin että entä jos tämä onkin joku huijaus....
 
Taitaa ehtiä joku ultraan ennen, mulla varhaisultra varattu 30.9. En kyllä tiedä miten pysyn järjissäni siihen asti :D

Kiinnostaisi tietää, miten te muut olette ns varmistelleet, että olette tosiaan raskaana? Mä tein kahtena peräkkäisenä aamuna apteekin testin ja molemmissa ihan selkeä plussa. Siinä kohtaa kuukautiset oli 2-3 päivää myöhässä. Ei ole ollut myöskään yhtään veristä vuotoa ja silti mietin, että pitääkö vielä käydä hakemassa joku digi tai muu testi. Vai voiko tässä nyt olla ihan rauhallisin mielin sinne kolmen viikon uä:n päähän :D Joku superepävarmuus päällä kun testit tehty ja silti mietin että entä jos tämä onkin joku huijaus....
Meillä on sama ultrapäivä! :) mutta taitaa täällä olla useampikin ultraan menijä ennen meitä :)

Itse tein testejä ekat 5 päivää ja seurasin viivan vahvuuksia, sain ekan plussan jo ennen menkkojen myöhästymistä ja viimeiset tein menkkojen viimeisenä mahdollisena alkamispäivänä (kierrossa vähän heittoa). Nyt mietin että pitäisikö ostaa vielä yksi CB digi ja katsoa että horminit on nousseet sutten edellisen oman mielenrauhan vuoksi, oireet kun loistavat poissaolollaan pieniä nipistelyjä lukuunottamatta. Mulla on tosin verikokeesta myös vahvistettu raskaus, koska täällä päin maailmaa se on tapana, mutta vieläkin epäilyttää kasvaako siellä ketään.
 
  • Tykkää
Reactions: Andune
No mä varmistelin miljoonalla testillä. Sit lopetin kun niissä alkoi olemaan se ensimmäinen viiva tummempi kuin toinen :D. Ymmärrän kyllä aivan täysin ton ajatuksen et ei vaan voi uskoa olevansa raskaana. Mulla ainaki yht'äkkiä saatto tulla (vielä ennen sitä ultraa) sellanen olo et pakko tehdä testi ja varmistaa vieläkö siinä on viivat :D.
Pari viikkoa kun vielä menee niin alan kokeilemaan, että löytyiskö dopplerilla sydänääniä :)
 
  • Tykkää
Reactions: Andune

Yhteistyössä