Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Laskettu aika / nimimerkki / monesko raskaus / sh-alue:

6.5 / #naissoturi / 3. / OYS
14.5. / #kakstoista / 4. / HUS
18.5. / #halloumi / 1. / HUS
23.5 / #mantaliini32 / 4. / HUS
24.5. / #polulla / 1. / VSSHP
25.5. / #uutamo / 1. / HUS
31.5 / #Maree / 2. / PHKS
9.6. / #Minni__ / 1. / TAYS

Minä nyt laitoin tuohon ykkösen, ajattelen sen niin päin, että ensimmäinen lapsi tulossa, vaikka tosiaan minullakin lukee yhden aiemman keskenmenon takia neuvolakortissa, että 2. raskaus ja 0 synnytystä.

Tänään alkoi vko 12 ja jännittävä viikko edessä, ti menen neuvolaan ja to ultraan. Ihanaa kuulla, että muut ovat saaneet hyviä tuloksia, toivottavasti meilläkin kaikki ok!

• Tykkää
Reactions: Minni__
Heippa! Pitkästä aikaa kirjoittelen täällä.

Kävimme varhaisultrassa 3.5vk sitten. Siellä selvisi, että meille tulee kaksoset! Alkuun oli pieni järkytys, kun edellisenä päivänä neuvolassa katsottiin ultralla ja hoitaja näki yhden. Kehotti käymään varhaisultrassa, jotta saadaan varmuudet viikoille. Onneksi käytiin. Varhaisultrassa la siirtyikin melkein 2 viikolla kauemmas. La olisi 23.5. Mutta koska kyseessä kaksosraskaus, niin sitähän ei niin pitkälle päästetä.

Kovasti odotan ensi viikon ultraa ja toivon kovasti, että molemmilla kaikki on hyvin. Olemme mieheni kanssa pohtineet nipt-testissä käymistä. Ajattelimme kuitenkin, että käydään ensin tuossa ultrassa ja kysytään siellä, mitä ovat mieltä. Tuleehan se melkein tonnin maksamaan. Oletteko te käyneet nipt-testissä omakustanteisesti?

Meidän oli tarkoitus kertoa raskaudesta perheille tänään isänpäivänä, mutta sitten päätimme, että haluamme nyt kuitenkin käydä ensin ultrassa. Toivottavasti siis ensiviikon lopussa pääsemme kertomaan. Riippuu nyt varmaan päädymmekö vielä käymään niptissä.

Pahoinvointi alkoi ~6vk sitten. Oksentelua ollut nyt 4 viikkoa. On ollut melko hankala tämä alkuraskaus. Sain raskauspahoinvointiin reseptin 1,5vk sitten, ei ole hirveästi helpottanut. Oksentamista edelleen, toki ei kokopäivää niin kuin aiemmin saattoi olla… Olo on huono koko ajan, eikä edes arkisia asioita pysty juuri tekemään. Tämä isänpäiväkin menee kotona maatessa. Juuri muuta ei voi syödä kuin kauraleipää ja puuroa. Muu tuntuu tulevan ulos. Ei kovin monipuolinen ruokavalio ole ollut nyt pahoinvoinnin aikana.. :( Onko muilla ollut samanlaista?

Toivottavasti tämä pikkuhiljaa alkaisi helpottamaan ja pääsisi nauttimaan raskaudesta. Nämä ovat meille siis ensimmäiset pienokaiset <3

• Rakkaus
Reactions: Minni__

23.5. / #ruusunnuppuja / 1. / OYS
23.5. / #mantaliini32 / 4. / HUS
31.5. / #Maree / 2. / PHKS

Minä nyt laitoin tuohon ykkösen, ajattelen sen niin päin, että ensimmäinen lapsi tulossa, vaikka tosiaan minullakin lukee yhden aiemman keskenmenon takia neuvolakortissa, että 2. raskaus ja 0 synnytystä.

Tänään alkoi vko 12 ja jännittävä viikko edessä, ti menen neuvolaan ja to ultraan. Ihanaa kuulla, että muut ovat saaneet hyviä tuloksia, toivottavasti meilläkin kaikki ok!
Mäkin laitoin ykkösen kun ekaa lasta odotetaan. En laskenut keskenmenoja mukaan koska olivat niin varhaisia (vaikka neuvolakortissa tämä on 3.) 😊

Kävimme varhaisultrassa 3.5vk sitten. Siellä selvisi, että meille tulee kaksoset! Alkuun oli pieni järkytys, kun edellisenä päivänä neuvolassa katsottiin ultralla ja hoitaja näki yhden. Kehotti käymään varhaisultrassa, jotta saadaan varmuudet viikoille. Onneksi käytiin. Varhaisultrassa la siirtyikin melkein 2 viikolla kauemmas. La olisi 23.5. Mutta koska kyseessä kaksosraskaus, niin sitähän ei niin pitkälle päästetä.

Kovasti odotan ensi viikon ultraa ja toivon kovasti, että molemmilla kaikki on hyvin. Olemme mieheni kanssa pohtineet nipt-testissä käymistä. Ajattelimme kuitenkin, että käydään ensin tuossa ultrassa ja kysytään siellä, mitä ovat mieltä. Tuleehan se melkein tonnin maksamaan. Oletteko te käyneet nipt-testissä omakustanteisesti?

Meidän oli tarkoitus kertoa raskaudesta perheille tänään isänpäivänä, mutta sitten päätimme, että haluamme nyt kuitenkin käydä ensin ultrassa. Toivottavasti siis ensiviikon lopussa pääsemme kertomaan. Riippuu nyt varmaan päädymmekö vielä käymään niptissä.

Pahoinvointi alkoi ~6vk sitten. Oksentelua ollut nyt 4 viikkoa. On ollut melko hankala tämä alkuraskaus. Sain raskauspahoinvointiin reseptin 1,5vk sitten, ei ole hirveästi helpottanut. Oksentamista edelleen, toki ei kokopäivää niin kuin aiemmin saattoi olla… Olo on huono koko ajan, eikä edes arkisia asioita pysty juuri tekemään. Tämä isänpäiväkin menee kotona maatessa. Juuri muuta ei voi syödä kuin kauraleipää ja puuroa. Muu tuntuu tulevan ulos. Ei kovin monipuolinen ruokavalio ole ollut nyt pahoinvoinnin aikana.. :( Onko muilla ollut samanlaista?

Toivottavasti tämä pikkuhiljaa alkaisi helpottamaan ja pääsisi nauttimaan raskaudesta. Nämä ovat meille siis ensimmäiset pienokaiset <3
Oi että, paljon onnea 🥰
Meille tulee kaksoset myös ja perjantaina saatiin nipt tulokset ja molemmat on tyttöjä 🩷🩷
Me saatiin nipt ainakin iän puolesta (oys), olen 41v, en tiedä millä muilla perusteilla saa.
Nt ultrassa se selvinnee saako sitä vai ei.

Selvisikö teille varhaisultrassa vielä minkälaiset kaksoset?
Meillä modi eli yhteinen istukka, mutta omat vesikalvot vai mikäs se nyt olikaan eli samassa vedessä kai ns lilluvat, mutta välissä on joku kalvo kuitenki tms. En oo ihan varma selitänkö oikein 😅

Mulla on ollu pahoinvointia, mutta oksentanut olen vain 2 kertaa. Väsymys on ollut sitten ihan eri luokkaa ja rajoittanut jaksamista tosi paljon.

Oi että, paljon onnea
Meille tulee kaksoset myös ja perjantaina saatiin nipt tulokset ja molemmat on tyttöjä 🩷🩷
Me saatiin nipt ainakin iän puolesta (oys), olen 41v, en tiedä millä muilla perusteilla saa.
Nt ultrassa se selvinnee saako sitä vai ei.

Selvisikö teille varhaisultrassa vielä minkälaiset kaksoset?
Meillä modi eli yhteinen istukka, mutta omat vesikalvot vai mikäs se nyt olikaan eli samassa vedessä kai ns lilluvat, mutta välissä on joku kalvo kuitenki tms. En oo ihan varma selitänkö oikein

Mulla on ollu pahoinvointia, mutta oksentanut olen vain 2 kertaa. Väsymys on ollut sitten ihan eri luokkaa ja rajoittanut jaksamista tosi paljon.
Ihanaa! Onnea myös teille 🤍

Joo saatiin tietää, meillä didi eli omat istukat yms molemmilla. :)

Me ei saada niptiä julkiselta puolelta ellei siellä NT-ultrassa oo jotain siihen viittaavaa että tarvis. Mutta ollaan mietitty, että käytäiskö kuitenkin omakustanteisesti anyway. Toisko se jonkinlaista mielenrauhaa. Eihän se toki kovin laaja oo.

@Ruusunnuppuja Täällä on yksi myös joka on syönyt paljon puuroja! Ihan tuntuu pahalta syödä päivittäin puuroa. Onneks välillä saa muutakin ruokaa nassuun.

Itselläni mama monivitamiinit eivät aiheuta pahoinvointia. Toki moni on kyllä maininnut et osalla laukaisee pahoinvoinnin.
Selviän kyllä töksäyttävän puolison kanssa, mut kyllähän se välillä vaivaa. Minkäs minä sille teen kun ryöpsähtää yli.
Huomenna mennään ensimmäiseen ultraan. Toivottavasti kaikki on hyvin ja täsmää viikkojansa yms. Viidessä oksennus kerrassa pysytty vielä, mut tämä ja edellinen viikko niin kahdesti noussut ylös.
Onko kukaan jo vähentänyt bonjestan syöntiä? Tai luopunut kokonaan?

23.5 / @heltsuli / 1./ ELOISA

Pahoinvointi alkoi ~6vk sitten. Oksentelua ollut nyt 4 viikkoa. On ollut melko hankala tämä alkuraskaus. Sain raskauspahoinvointiin reseptin 1,5vk sitten, ei ole hirveästi helpottanut. Oksentamista edelleen, toki ei kokopäivää niin kuin aiemmin saattoi olla… Olo on huono koko ajan, eikä edes arkisia asioita pysty juuri tekemään. Tämä isänpäiväkin menee kotona maatessa. Juuri muuta ei voi syödä kuin kauraleipää ja puuroa. Muu tuntuu tulevan ulos. Ei kovin monipuolinen ruokavalio ole ollut nyt pahoinvoinnin aikana.. Onko muilla ollut samanlaista?

Onnittelut kaksosista! Aika villiä että on ensimmäinen lapsi tulossa niin tuleekin kertaheitolla tuplat 😄

Itse olen tuota niptiä kanssa harkinnut, normiseulat siis eivät hälyttäneet ja kerroin ei lähelläkään riskirajoja, joten julkiselta en tuota saa. Jotenkin silti tuntuu että haluaa mahdollisimman paljon tietoa jo tässä vaiheessa, ja setvinkin jo eri yksityisen puolen käytäntöjä ja hintoja. Huomenna varmaan soittelen ajanvaraukseen ja kyselen tarkemmin, joillain paikoilla oli nimittäin ultra & lääkärikäynti pakollinen ennen lähetettä ja vähän tökkii uudestaan mennä näin pian eri paikkaan ultrattavaksi.

12.5./#kevätlintu/4./OVPH
23.5 / @heltsuli / 1./ ELOISA

Ei tulleet Nipt-tulokset perjantaina. Koko päivän paniikissa odotin. 🥵 Ei ollut kannassakaan. Kätilö sanoi, että voi mennä 10 arkipäivää ja puhui sitten perjantaista. Mä oletin, että viime perjantai, mut eipä sitte ollutkaan. Mun verikoe otettiin to 31.10. Meillä pitää olla NT-ultra ensin ja se oli keskiviikkona. Viimeksi otettiin myös to ja vaikka välissä oli uuden vuoden pyhät, niin tulos tuli silti viikon päästä perjantaina.

Ei se auta kun nyt odottaa sitte vain. Meidän näytteet lähetetään Turkuun analysoitavaksi ja sain sen siksi julkisella, että ikää on yli 40 ja koska edellisessä raskaudessa todettiin ihan yllätyksenä trisomia 13 epäily just nipt:ssä.

Nyt mä pohdin, että se verikoe on tietysti hukkunut johonkin tai siinä ei ole ollut tarpeeksi sikiön DNA:ta eikä sitä voida analysoida ja en saa ikinä sitä tulosta….🤯

Onneks viikonloppu oli täynnä touhua ja ens viikko superkiireinen töissä.

Se jäi mainitsematta, ihmettelin kovasti sitä et 2-3h pissaamatta ennen ultraa. Sille oli selvä syy. Lapsivettä ei oo vielä kertynyt tarpeeksi, joten virtsa rakossa auttaa paremmin näkemään. Olin ihan hämillään kun ultrasi vatsan päältä. Olin sillä ajatuksella et totta kai alateitse. 🤣🙈 Rakenne ultraan ei sitten tarvitse pidätellä et voi käydä vessassa. Varta vasten laitoin aamulla kellon soimaa et kerkee vessailla ja sit pidätellä tarpeeksi kauan.

• Tykkää
Reactions: Mantaliini32
Onnea ruusunnuppuja kaksosista ja heltsuli ja kevätlintu hyvistä tuloksista! ❤ Ihanaa, että kaikki on tähän mennessä saaneet hyviä uutisia. 🥰

Mullekaan ei ole soittoa kuulunut, joten oletan että kaikki kunnossa siis. 🥰
Nyt on myös kerrottu lähipiirille ja töihin lähimmille työkavereille. Koko homma tuntuu paljon todellisemmalta ja ihana ku ei tartte enää piilotella kenellekään. ❤

Seuraavaan neuvolaan ois mulla vielä useampi viikko ku ei löytyny mitään töihin sopivaa aikaa, marraskuun vikalla viikolla meen sit. Toisaalta kiva kun ultrat ja neuvolakäynnit tulee tasaisesti pikkuhiljaa. Ja kiva et pääsee sit taas kuuntelemaan sydänääniä, vaikka liikkeitä tuntuu nyt kyllä jo päivittäin kun rauhoitun kuulostelemaan.
Rakenneultraan me saatiin aika kivasti uudenvuoden aattoon iltapäivälle 😅 Kukaan ei kumma kyllä ollu halunnut sitä aikaa 😅😅

Huomenna jo 14+0!

• Rakkaus
Reactions: uutamo ja Minni__
Kävin tänään ultrassa. Tyksissä ei ainakaan pitänyt pidättää pissaa. Sain käydä juuri ennen ultraa vielä vikan kerran.

Vauvalla oli kaikki hyvin ja ei vaikuttanut olevan turvotusta. Hän siellä vaan veti nokosia ja hetkeksi nosti käden ylös. Vielä verikoe ja sokerirasitus perjantaina, mutta luottavaisin mielin mennään. ☺

Tänään 12+3

Minä kävin neuvolassa tänään ja sydänäänet kuului reippaasti! Voi mennä ihan hyvillä mielin siis ultraan ylihuomenna. Se on myös mukavaa, että on nyt kalenterissa seuraavat käynnit joulu- ja tammikuulle. Kuvittelen myös, että maha alkaa vähän kasvaa, mutta varmaan puolet jotain turvotusta vaan :D mutta eiköhän lähiviikkoina ainakin ala olla selkeämpi!

• Rakkaus
Reactions: Naissoturi
Otetaan, minäpäs laitan sinulle yksityisviestiä 😊

Muillekin tiedoksi, että facebook-ryhmään mahtuu vielä hyvin mukaan 🤗 Voi laittaa mulle yksityisviestiä tai sit siteerata mua täällä jos yksityisviestin lähetys ei onnistu.
Mä voisin kans vihdoin liittyä mukaan 😊 Mä tosin en löytäny miten täällä laitetaan viestiä, niin voitko laittaa mulle? 😅

Otatteko te viel mukaan uusia? Oisin kiinnostunut 🙂
Siis mää en jostain syystä saa laitettua sulle viestiä o_O Onko sulla jotenkin rajoitettua, että muut käyttäjät ei voi laittaa viestiä / tarkastella profiilia tms.?

Pystytkö lähettämään mulle yksityisviestin? Mun asetuksissa oli ainakin et kaikki rekisteröityneet voi lähettää yksityisviestejä. Mut jos ei onnistu niin sit tässä kaksplussassa on joku bugi.

Siis mää en jostain syystä saa laitettua sulle viestiä o_O Onko sulla jotenkin rajoitettua, että muut käyttäjät ei voi laittaa viestiä / tarkastella profiilia tms.?

Pystytkö lähettämään mulle yksityisviestin? Mun asetuksissa oli ainakin et kaikki rekisteröityneet voi lähettää yksityisviestejä. Mut jos ei onnistu niin sit tässä kaksplussassa on joku bugi.
Moi varmaan joku bugi koska mä en löydä sellasta asetusta ettei saisi lähetettyä, mutta en pysty myöskään lähettämään sulle.
Laitoin nyt oman fb-profiilin linkin mun statukseen hetkeksi (hyvästi anonymiteetti) pystytkö sitä kautta kutsumaan mut? 🙏🏿

Minä aion ottaa. Itsellä ja sisaruksilla on tällainen ollut ja on edelleen voimassa ja myös ollut hyödyksi ihan pikkulapsesta tähän päivään saakka, kun on korvannut ja jatkossakin korvaa todettujen pitkäaikaisten sairauksien lääkkeitä ja lääkärikäyntejä. En epäile, etteikö kunnallisellakin puolella saisi hyvää hoitoa, mutta tuntuu jotenkin tällaiselle helposti huolestuvalle ja ahdistuvalle helpottavalta ajatukselta, että voi hyvillä mielin tarvittaessa mennä helposti myös yksityiselle lääkärille.

Yhteistyössä