Totuudenmukaisesti: onko äitiys todella ihanaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
äitinä oleminen on ihanaa ja helppoa siihen asti että lapsi täyttää noin 3v. sen jälkeen se onkin jo aika raskasta. en mä lapsiani kadu enkä ikinä pois antais mutta toki olis sitä vähän voinut odottaa.. sain esikoiseni 19-vuotiaana aivan yksin...

:O Miten jollain voi olla noin päin? Siis toki ekat kuukaudet on superhelppoja, kun vauva nukkuu suurimman osan ajasta. Mutta kyllähän ne ekat vuodet on jatkuvaa vahtaamista, ettei lapsi putoa tai tee jotain vaarallista. Kolmen vuoden jälkeen onkin jo helppoa, kun lapsi pukee, syö ja toimii muutenkin monissa asioissa itse, eikä kaikkea tarvitse olla itse säätämässä. Sen jälkeen elämä onkin jo leppoisaa.

mä peesaan edellista, nyt kun nuorin 4 lapsesta on 3 vuotias, oon tajunnu et elämähän on helppoa. Vaikka meillä lapsilla perussairauksia on, äitiys on aivan mahtavaa, olen onnellinen ja elämä on ihanaa :) mies on samaa mieltä :D

Mä olen onnellisempi lapsineni ja äitiys on ihanaa. Sen toki myönnän, että ekaa kertaa kun tuli äidiksi niin oli hieman shokki kuinka paljon se lapsi sitoo ja kuinka paljon se sitoo juurikin minua, äitiä. Mies oli vastuuton eikä kasvanut isäksi pakottamallakaan, joten mun oli yksin kannettava kaikki vastuu ja toki se alkuun tuntui raskaalta kun kaikki oli uuden opettelemista. Mutta nyt odotan jo kolmatta lasta ja olen täysin tottunut ja mukautunut tähän vastuuseen. Enää ei edes huvita lähteä minnekään ilman lapsia, vaikka joskus tilaisuutta tarjotaan :D

Mun elämä oli aika ihanaa jo ennen lasta. Ihana mies, mielenkiintoinen työ, kaunis asunto, kivoja harrastuksia, uusiakin, ystäviä, rahaa matkustella ja shoppailla mitä haluaa. Elettiin työntäyteistä, mutta silti levollista dinkkuelämää.

Kyllähän se lapsen tulo tällaiseen ympäristöön on aika shokki. Oma elämä oli ns. järjestyksessä, eikä siitä mitään puuttunut. Harrastukset vei kaiken ylimääräisen vapaa-ajan, mutta silti oli runsaasti aikaa esim. kirppistellä, sisustaa asuntoa, etsiä ihania vaatteita ja tehdä käsitöitä.

Kyllä pitkään mietin, että oliko tää nyt ihan järkevää. Täytyy sanoa, että elämä ilman lastakin oli ihanaa ja täyteliästä, lapsen kanssa elämä on samoin ihanaa, mutta erilaista. Ollaan toki muutettu nyt kivaan isoon omakotitaloon, pienempään kaupunkiin, joka sopii lapsiperheelle hyvin. Elämä on siis hyvin erilaista. Mutta nautin tästäkin!

Mutta en todellakaan suosittele lapsenhankintaa ihmiselle, joka tekee sen vain siksi, että "niin kuuluu tehdä", jos on muutenkin tyytyväinen elämäänsä. Lapsi muuttaa elämää niin paljon, että pitää olla itsekin valmis muuttumaan. Ja myös miehen toki. Elämä ei enää koskaan ole samanlaista.

äitiys ei minusta ole mitenkään ihanaa, sitä vain on äiti. Lapset voivat olla ihania ajoittain.

Olisin yhtä onnellinen vaikka minulla ei lapsia olisikaan. Mun mielestä ihmisen onnellisuus tulee hänestä itsestään, ei muista ihmisistä.Mutta jos nyt joutuisin lapsistani luopumaan, olisin kyllä onneton.

Äitiys ja äitiyden ihanuus? Siinä halussa kantaa ja synnyttää lapsi on jotain samaa alkukantaista kuin halussa toista ihmistä kohtaan. Se on kemiallisesti sisällämme ja toteutamme tarvettamme kun lisäännymme. Alkuaika vauvan kanssa on sitä samaa halua, symbioosissa ollaan kuten parisuhteen alussakin. Myöhemmin sitten lapsen kasvaessa tulee kaikenmoista juttua joista pitää selvitä, ihmisen kasvattaminen ei ole helppoa. Samahan se parisuhteissakin on, ei ne helppoja ole. Mutta sitten se äitiys? Itse en koe olevani jotain erityistä kun olen äiti. Naisena kuitenkin se äitiyden osa minusta täydentää itseäni. Naisena äitiys on yksi osanen kuten vaimo, rakastajatar, uraihminen, kodinhengetär, minä itse. Se, että tutkimuksissa äitien onnellisuus jää aina vähemmälle johtuu tämän yhteiskunnan itsepintaisista odotuksista ja syyllistämisestä äitejä ja vanhempia kohtaan. Äiti voi olla ihan yhtä lailla onnellinen tai onneton kuin lapsetonkin nainen.

[QUOTE="äiti";26486649]Äitiys ja äitiyden ihanuus? Siinä halussa kantaa ja synnyttää lapsi on jotain samaa alkukantaista kuin halussa toista ihmistä kohtaan. Se on kemiallisesti sisällämme ja toteutamme tarvettamme kun lisäännymme. Alkuaika vauvan kanssa on sitä samaa halua, symbioosissa ollaan kuten parisuhteen alussakin.[/QUOTE]

Tosiaan peesi tälle minultakin. Mua aina vähän nauratti kaikki jutut naisten vauvakuumeista enkä koskaan uskonut sellaista kokevani, vaikka aina ajattelinkin, että haluan lapsia joskus. Mutta sitten tapasin mieheni ja valehtelematta kahdessa viikossa ekat haaveet lapsesta oli syntyneet. Seuraavat vuodet vietin jossakin ihmeellisessä rakastumisen ja vauvakuumeen sekaisessa maailmassa.

Vauvakuume oli ihan vastustamaton kaipuu lasta kohtaan, se oli uskomattoman vahva tunne. Tunsin kirjaimellisesti tyhjyyttä sylissäni ja itkin surullisia lapsettomuustarinoita kuultuani kaksi tuntia suihkussa kunnes mieheni tuli hakemaan minut pois. Halu lapseen kumpusi jostakin tosi syvältä. Mun elämä oli hyvää (ja tosi asiassa on aina ollut) ja onnellista, olin hyvässä työssä ja parisuhteessa ja reissasimme sydämemme kyllyydestä. Mutta vauvakuume ei hellitänyt vaikka välillä olikin jossakin taka-alalla.

Kun sitten saimme lapsen, tunsin ihmeellisesti, että tähän pisteeseen mun koko elämä on mua ajanut, että kaikki mun tähänastisessa elämässäni kokema on valmistanut mua äitiyteen. Voi kuulostaa siirappiselta, mutta puhun ihan vilpittömästi. Itse asiassa saan harvoin sanoa ääneen, että äitiys on ollut todellinen elämäni täyttymys ja tehnyt mut loputtoman onnelliseksi. Johan muut ihmiset pitäisivät mua kajahtaneena ja ylitunteellisena jos kertoisin miten paljon äitiys mulle oikeasti merkitsee. :)

Yövalvomiset, rankat ajat, väsyminen, jne. eivät tunnu lopulta mitenkään ylitsepääsemättömiltä kun tunnen niin vahvasti olevani juuri siellä missä mun pitääkin olla. Onneksi miehen kanssa jaamme nämä tunteet hyvin pitkälle, joten saan kotona olla juuri niin siirappisen onnellinen kuin haluan. :D Haluamme viettää vapaa-aikamme yhdessä emmekä ole edes kertaakaan vielä jättäneet kolmevuotiastamme yöksi hoitoon. Imetin pitkään ja nukumme kaikki yhdessä. En viitsi näitä asioita paljonkaan muille kertoa, kun useat ihmiset pitäisivät meitä ihan pehmopäisinä lapsemme kautta eläjinä. Kiertelin ja kaartelin kun ihmiset päivittelivät kuinka vieläkin imetän, nukun lapseni kanssa tai ettemme ole mihinkään lähteneet ilman lastamme.

Luulen, että yhä vaan elämme symbioosivaihetta ja meille se sopii oikein hyvin. Lulen, että nämä vahvat tunteet äitiyden ihanuudesta tulevat kantamaan tulevaisuudessakin. Koko ajatus siitä, että olisi saanut lapsen esim. siksi 'kun kaikki muutkin' on mulle ihan utopistinen. Mulle ainakin lapsen saaminen oli todellakin ihan muista asioista kiinni.

Se on joskus ihanaa, joskus rankkaa, joskus tylsää, joskus ärsyttävää, joskus tyydyttävää, toisinaan jopa palkitsevaa omalla tavallaan.

Vauvakuumetta en ole koskaan tuntenut, enkä niin ole ollut innoissani kummankaan vauva-ajasta. Raskaana olemista inhosin. Synnyttäminen oli alkukantaisuudessaan mahtava kokemus mutta sai jäädä toinen synnytys kyllä viimeiseksi. Jos haluaisin kolmannen lapsen ja saisin valita, ottaisin sellaisen vähän päälle vuoden ikäisen, kuten kuopus nyt onkin. Sen ikäinen jo kävelee ja leikkii, menee ja tekee.

En kyllä osaa ajatella enää elämää ilman lapsia, enkä haluakaan ajatella, mutta uskon että olisin tyytyväinen ja onnellinen ollut myös lapsettomana naisena. En koe ympäristön painostusta samalla tavalla kuin ehkä joku muu lasten suhteen kokee, olisin elänyt toisella tavalla sitten. Mutta mitä tulee, onko äitiys ihanaa niin en nyt sanoisi että on :D Se on normaalia elämää, mihin kuuluu kaikki tunteet laidasta laitaan.

Äitiys on ihanaa ja tää on ollu mun elämässä parasta aikaa. Mutta, välillä on niitä päiviä kun toivon että, saisin olla ihan rauhassa, hiljaa, tekemättä mitään, olla vaan ja jumittaa miehen kanssa kaksin. Rakastan tytärtäni todella paljon ja todellakin teen kaikkeni hänen hyvinvointinsa eteen. Mutta, toisinaan on näitä mustia päiviä kuten tänään oli. Ei vaan jaksanu tehä mitään ja mies leikitti suurimman osan ajasta tytärtä. Ite podin mielimustana munasarjakipuja, oli heikko olo, väsytti vaan, välillä nauratti, sitten suututti ja kohta itketti ja sit taas nauratti. En ole raskaana, epäilen vaan että olis hormonihäiriö. Munasarjakivut on vaivannu jo pitkään, jotka välillä vetää mielen ihan mustaks. En ole saanu lääkärille aikaa ja alkaa olla jo ihan turhautunu olo ton takia :(.

Niitä tutkimuksia tosiaan on useita ja useassa eri maassa tehty ja silti lähes kaikki tulevat samaan tulokseen. Eli kyseessä ei tosiaan ole mikään yksi Vapaaehtoisesti lapsettomien tekemä tutkimus. Suuressa osassa on yritetty kysyä subjektiivista onnellisuutta ts. kuinka onnellinen olet? Jostain syystä lapsettomat pitävät itseään onnellisempana.

Näistä joistain kommenteista tuli tällainen hassu kysymys mieleen kun jotkut kirjoitti siitä miten lapsi saa näkemään asiat eri tavalla ja kiinnostumaan niistä elämän pienistä ihmeistä että tapahtuiko tämä teille vasta omien lapsien kohdalla? Siis kun minusta on vaan todella tylsää kun ystävän lapsi jaksaa joka ikisen muurahaisen kohdalla esitellä miten hieno muurahainen siinä on niin tuli mieleen että oliko se teistäkin tylsää kunnes se lapsi oli oma lapsi? :D

Itse olen ollut yllättynyt siitä kuinka paljon äitiys on antanut ja kuinka paljon lapsi tuottaa ihan silkkaa puhdasta iloa ja ihmetystä elämään. Monesti on miehen kanssa mietitty kuinka "tyhjää" elämä oli ennen tuota tyttöä.
Odotin hieman kauhulla miten elämä ja maailma mullistuu kun lapsi syntyy,
tulenko katkeraksi oman elämän "menettämisestä" tms. Mutta ei, voin ihan rehellisesti sanoa olevani onnellisempi nyt äitinä kuin olin ennen.
Se onni on ehkä hieman erilaista. Ei sitä lapsettomana osannut mitenkään kuvitella etukäteen millaista vanhemmuus on ja "mistä jää paitsi".

Tosin meidän tyttö on ollut ns. helppo lapsi ihan vauvasta asti, ainoastaan 10kk ikäisenä alkanut voimakas eroahdistus oli OIKEASTI rankkaa aikaa.
Täytyy tottakai myöntää ettei se elo ole pelkkää ruusuilla tanssimista, joskus itkee niin äiti kuin lapsikin, ollaan väsyneitä, kyllästyneitä, kiukkusia jne... Mutta niinhän sitä oli ennen muksuakin!
eri syistä vain.

Ikinä en oo sekntiakaan katunut lasten "hankkimista",
mutta eipä kai mikään elämässä oo pelkästään ihanaa, helppoa ja mahtavaa?
Ei varmasti sen enempää lapsettomana olo kuin perheellisyyskään.

Mutta uskon kyllä, että omasta halustaan lapseton pariskunta on varmasti hyvinkin onnellinen.
Kompromissejä ei juurikaan tarvi tehdä, saatika ns. huolehtia muusta kuin itsestään. Talouskin lienee kunnossa helpolla ja vapaa-aikaa voi viettää
vain omissa / yhteisissä kiinnostuksen kohteissa.
Molemmat voivat myös halutessaan tehdä töitä kuinka paljon vaan
.
Eikö noi ole juuri niitä asioista jotka aiheuttavat erimielisyyksiä perheellisillä?
Oon mäkin noita tutkimuksia lukenu...

Ikinä en oo sekntiakaan katunut lasten "hankkimista",
mutta eipä kai mikään elämässä oo pelkästään ihanaa, helppoa ja mahtavaa?
Ei varmasti sen enempää lapsettomana olo kuin perheellisyyskään.

Mutta uskon kyllä, että omasta halustaan lapseton pariskunta on varmasti hyvinkin onnellinen.
Kompromissejä ei juurikaan tarvi tehdä, saatika ns. huolehtia muusta kuin itsestään. Talouskin lienee kunnossa helpolla ja vapaa-aikaa voi viettää
vain omissa / yhteisissä kiinnostuksen kohteissa.
Molemmat voivat myös halutessaan tehdä töitä kuinka paljon vaan
.
Eikö noi ole juuri niitä asioista jotka aiheuttavat erimielisyyksiä perheellisillä?
Oon mäkin noita tutkimuksia lukenu...

Jotenkin sitä kuvittelis, että jos haluaa olla lapseton niin silloin on onnellinen ja jos haluaa olla vanhempi niin sillon on onnellinen. Tai että ylipäätänsä ihmiset ovat onnellisia kun tekevät elämässään mitä haluavat. En tiedä mistä se sitten johtuu, että nämä tutkimukset ovat menneet niin kuin ovat.

Yhteistyössä