Törkeetä palvelua puhelimessa (terveyskeskus)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
se on sitä nykypäivän fiksua priorisointia, josta hoitajatkin tykkää tosi paljon...
mutta oikeasti tuohon alkuperäiseen puhelinkeskusteluun niin jos ei oikeasti ole aikaa antaa, ja olet itse jo tehnyt diagnoosin niin mitäs siinä sitten olisi pitänyt tehdä???samanlaisia puheluja tulee varmasti päivittäin kymmeniä ja kaikille ei voi ajoiksi muuttua. sitäpaitsi tuo kuume 37.5 kuulostaa yleisesti ottaen virustulehdukseen viittaavalta, toki on yksilöllistäkin, mutta hälyttävää alkaisi olla viikko lähempänä 39 astetta.

täällä sitä vain huudellaan ja haukutaan koko ajan terveyskeskuksenkin osaamattomuutta ja törkeää käytöstä, sekä arvostellaan tehyn toimia mutta pitäisikö joskus oikeasti miettiä itse peiliin katsoen että miksi???

No eiköhän ap sanonut, että epäilee, että on keuhkoissa tulehdus, kun on sitä aiemmin ollut. Pitääkö kaikesta niin aukoa päätään. En ymmärrä minäkään näitä paskan tärkeitä pään aukojia. hohhoijjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Shine:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja asennevamma:
Alkuperäinen kirjoittaja juust:
Kyllä minäkin siellä puhelimen päässä olisin sanonut rumasti jos joku soittaa ja
tekee valmiiksi omasta tilastaan lääkärin diagnoosin ja olettaa saavansa
antibioottikuurin ihan vaan sillä että itse on tietävinään mikä on.
Olisin minäkin että hetkinen ja kukas te olettekaan :o :o :o ??

Tuskinpa se on sen hoitsunkaan tehtävä arvioida, vaan lääkärin asia.
meidän terveyskeskuksessa mennään aina ensin terveydenhoitajalle,joka sitten arvio tilanteen..sen jälkeen vasta pääsee lääkärille ja verikokeena otetaan ne tulehdusarvot,ennen antibioottien määräystä..

No mikäs järki siinä on? Kyllä meillä ainakin terkkareilla on kädet täynnä hommia, että jos JOKAINEN ihminen menis AINA ENSIN sille, miten ne pystyis kaikki hoitaan, ei niitä kuitenkaan niin montaa ole, kuin on lääkäreitä? :o

Luojan kiitos täällä pääsee lääkärille, on sekin arvauskeskuksessa parempi kun terv.hoitaja. Tavallisissa flunssissa mennään välillä terkkarille, jos töihin kelpaa terkkarin todistus, muuten ei. Eihän terkkarista ole mitään hyötyö.. siis... täh..? :o :whistle:

Siin on muuten yllättävän paljon järkeä. monessa tk:ssa sairaanhoitajat on koulutettu "päivystäviksi" hoitajiksi, jotka tekevät tilanne arvion. Tk:n tulee päivittäin kymminiä flunssaisia potilaita, näin pystytään "karsimaan" ne jotka oiekasti tarvivat lääkärin arviota! jotta sitä tarvivat pääsevät lääkärin vastaanotolle! Hoitajat pystyvät myös arvioimaan ab-kuurin tarpeen. Meillä tk:ssa esim. mennään hoitajalle joka katsoo et OK sinulla on poskiontelotulehdus, aggiina, korvatulehdus jne. Hoitajat voivat myös katsoa haavoja, ihottumia, venähdyksiä, liimata pieniä haavoja, joissain paikoissa jopa ompelevat! Kirjoittaa reseptin valmiiksi ja käy kysymässä lääkärillä siunausen ab-kuurille + reseptiin allekirjoituksen! Tällöin sekä hoitaja/lääkäri ovat vastuussa siitä että sinä saat tarvitsemasi hoidon! tai vastaavasti vielä ei ole ab-kuurille tarvetta!
On tk:ta joissa lääkäreitä on VÄHÄN ja hoitajat tekevät paljon "esivalmistelu" työtä. Lääkäri voi sit keskittyä sellaisiin potilaisiin jotka tarvivat ehdottomasti lääkärin apua.
On myös muistettava että hoitaja ei "tahallaan" tee jo puhelimessa hoidonarviota! Monesti juuri tänään on huonommin lääkärin/hoitajan aikoja saatavana..ja huomenna on paljon paremmin aikoja. Tällöin on arvioitava kuka voi odottaa huomiseen ja kuka ON OTETTAVA tänään vastaanotolle!

ja tuohon lääkekuuri asiaan...on tehty lukuisia tutkimuksia että SUURINOSA flunssista, korvatulehduksista ja silmätulehduksista paranevat ihan kotikonstein ilman ab-kuuria.
Ab-kuuriin usko on vahvaa koska ab-kuurin aloitettua tauti paranee..mutta kuka sanoo ettei tauti paranisi ilman kuuriakin?? silmätulehduksistakin 10 potilaasta vain 1 on sellainen joka ei paranisi kotikonstein

ja oletteko ajatelleet että yksityisissä vastaanotoissa päivystävät juuri ne samat lääkärit iltoisin, jotka ovat ensin olleet päivän tk:ssa?? He ovat siksi "PAREMPIA" koska kirjoittavat ab-kuurin helpommin, jotta potilaspysyisi tyytyväisenpäinä ja tulisi vastaanotolle toistekkin! JA TÄÄ ON MUUTEN TOSI JUTTU!!

Niinpä niin, kun hoitaja tekee puhelimen kautta arvioinnin, ettei se nyt niin vakavaa ole (kipeä, iso ja punainen patti silmän yläpuolella). Onneksi sain kuitenkin toisesta paikkaa lääkäriajan lopulta, sillä lääkäri olikin ihan kauhuissaan, että jos vielä pahenee niin sitten äkkiä silmäpolille...kyseessä oli sitten meinaan ruusu...mut hei, eihän se niin vakavaa ole :whistle: Jos olisin tyytynyt sairaanhoitajan puheisiin, tiedä vaikka ei olisi enää näköä toisessa silmässä.

Palvelu oli tökeröä, mutta se, että ensin otetaan tulehdusarvot ja sitten vasta annetaan antibioottikuuri, on tosi hieno juttu.
Ja ap, soitit päivystykseen. Oliko tuo nyt ihan päivystysasia kuitenkaan, siis sellainen, joka ei missään nimessä voisi odottaa huomiseen?
Senkin ymmärrän hyvin, että annetaan joku aika, mikä sattuu olemaan vapaana, eikä aleta kyselemään että pääsetkö silloin vai tuolloin. Jos ihminen on niin kipeä, että hänen on pakko päästä lääkäriin samantien, niin silloin aika kun aika laitetaan sopimaan. Mun mielipide.
Mutta asiakaspalvelijalta aika erikoista käytöstä kyllä, siis tuo "on näitä nähty" jne :/

Tuon asian olisi voinut toisinkin sanoa mutta jos tuota vaivaa on pitkään jatkunut niin tulehdusarvot kannattaa ehdottomasti katsoa. Koska jos kyseessä ei olekkaan keuhkoputkentulehdus vaan esim astmakohtaus/ krooninen bronkiitti niin se hoidetaan lähinnä kortisonilla ja avaavilla lääkkeillä.

En henkilökohtaisesti pidä potilaista jotka ensimmäiseksi sanovat että mulla on sejase tauti, lääkettä tänne. Tilanteet pitää aina arvoida jotta saadaan oikea lääke oikeaan tautiin.

Kumma juttu, ei mulle ole ikinä töykeilty, ei puhelimessa eikä päin naamaa. Enkä ole itse koskaan tuntenut tarvetta aukoa päätäni kellekään. Terveyskeskuksessakin ovat olleet aina ihan kohteliaita, kun olen soittanut ja vastailleet asiallisesti kysymyksiini.
Ehkä tähän on auttanut myös oma, asiallinen käytökseni? Niin metsä vastaa jne.

No eikö sitä voi mennä suoraan pävystykseen, kyllähän ne silläkin niitä arvoja ottavat ja määräävät jatkohoidon. Tietenkin virka-ajan ulkopuolella, mut kuiteskin jos ei saa aikaa omalle lääkärille. Aika harvoin multa on veriarvoja otettu kun tommoses tilantees oon ollu, keuhkoja kuunneltu yms ja sen perusteel kuuri määrätty jos tarvetta.
Ja mitä tulee tuohon asiakaspalveluun, ne on yleensä tk:ssa ihan pyllystä. Itse asiakaspalvelijana joka paikas tuntosarvet tököttää ja rekisteröi pienetkin epäasiallisuudet. Kerran meinasin saada slaakin ja julistaa tervesykeskuksessa miten asiakkaita oikein palvellaan, mut sattuneesta syystä luento jäi väliin. ;) Mä vielä joskus toteutan tuon uhkauksen..varokaa vaan!!!!!

Yhteistyössä