Törkeetä palvelua puhelimessa (terveyskeskus)!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Shine
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Shine

Jäsen
26.10.2007
809
0
16
:o :headwall:
Ei j***ta! :o

Soitin päivystykseen ja kerroin, miten mulla on ollu kuumetta n.37,5 koko viikon, ahdistaa keuhkoista ja pistää. Sanoin, että epäilen, että on taas keuhkoputkentulehdus, on ollut muutama jo lyhyen ajan sisään.

Omalääkärille ei ollut enää tänään aikoja. Sitten tämä nainen puhelimessa sano, että eka pitää kattoo tulehdusarvot.

Olin ihan, että :o . Ei kyllä ennen oo katottu, sanoin. Aloin jo hiillostua, kun akka puhu niin törkeellä äänen sävyllä. Jankutti, että ei voi muuten tietää, onko tulehdusta. Ihmettelin, että ennen ainakin lääkäri on kuunnellut kehokoja ja jos on vinkunut ja on kuumetta, on annettu kuuri.

No, nainen kyseli oireita. Ja luettelin ne: nuhaa, yskää, hengen ahdistusta, rohinaa keuhkoissa... Tää nainen jatko, että ei näitä kuureja kuule turhaan täällä jaella. Olin suuresti hämmästynyt! :o Sanoin, että olen kyllä aikuinen ihminen, en tulisi turhaan kuuria hakemaa, vaan siksi, kun olen kipeä. Tää nainen sano yhtä tökeröllä äänellä, että ON NÄITÄ NÄHTY! :o :o
Kysyin, että siis mitä on nähty, miten niin. Jankkas vaan, että on näitä nähty kuule. Sitten sano, että TUUT SITTEN KLO 16.45. (Ei kysynyt, KÄYKÖ ko. aika, vaan määräs.) Olin vaan, että ok.

Ei mikä tökerö kusipää! |O :headwall:
Sanoin, että sanoitpa törkeesti, huh huh. Ja tää akka sano, että no kiitos samoin ja veti luurin korvaan. :o

Siis onko tämä asiakaspalvelua, vai mitä vittua! Kyllä teen valituksen tollasesta, että epäillään ja suorastaan väitetään valehtelijaks ja ollaan törkeitä. Ei perkele.

Yleensä ne tulehdusarvot kyllä ihan oikeasti katsotaan ja niiden perusteella sekä lääkärin tutkimuksella arvioidaan onko kyse bakteeri vai virusperäisestä tulehduksesta. Niitä antibiootteja kun on ihan turha määrätä viruksen aiheuttamaan keuhkoputkentulehdukseen ja turhasta antibioottikuurista ei ole kuin haittaa.

No on ollu kyllä törkeä käytös! Täällä päin ne jotka puhelimeen vastaa, ovat taas sitä mieltä, et jos aikuinen sinne aikaa riskaa ne se ei oo kun sairaslomaa vailla. Monesti on kysyttykin että "Säkö sitten tarviit saikkua?" Eihän sillä tiedolla mikä mahdollisesti vaivaa, tai vaivan hoidolla mitään tekemistä ole lääkäriin hakeutumisen kannalta..

Kyllä minäkin siellä puhelimen päässä olisin sanonut rumasti jos joku soittaa ja
tekee valmiiksi omasta tilastaan lääkärin diagnoosin ja olettaa saavansa
antibioottikuurin ihan vaan sillä että itse on tietävinään mikä on.
Olisin minäkin että hetkinen ja kukas te olettekaan :o :o :o ??

Joo, tökerösti on puhelimessa toiminut. Mutta olis tosi tärkeää tarkistaa ne tulehdusarvot aina, ennen kuin antibiootteja mennään määräämään. Kuten Norsupäästäinen tuossa edellä selittikin. Turhat kuurit vaan vahvistaa mahdollista vähäistä määrää bakteereja, jotka eivät ole taudin aiheuttajia. Ja kas kummaa, seuraavalla kerralla, kun antibiootit olisivatkin tarpeen, kuuri ei tehoa, kun bakteerit ovat tulleet lääkkeelle immuuneiksi.

Olen 23v. enkä ole syönyt eläissäni yhtään antibioottikuuria, suurin osa taudeista menis muillakin ohi sairastamalla. (en todellakaan sano, etteikö kuuri joissakin tapauksissa olisi välttämätön)

oishan tuo vähän erilailla voinu asiansa selvittää, tylyjä ne on täälläkin mutta olen jo tottunu niihin.

en muuten minäkään ole syöny eläissäni kun yhden antibioottikuurin, ainakaan muista että oisin, juu tää ei nyt tähän liittyny laisinkaan :ashamed:

Ois tuo tk-vastaaja voinu sievemminki tuon asian hoitaa! !
Sekin kyl on totta et useat flunssat menevät ohi itsestään. Mutta sitä on puhelimessa vaikea määritellä et minkä tasoinen flunssa on. Tulehduskoe kertoo todella paljon!

Oli törkeä, kun asiat voi sanoa monella tavalla... asiakaspalvelun tärkeä ominaisuus. Täällä toimii sellainen tosi veemäinen lääkäri terkkarissa. Kerran menin hoitovapaallani valittelemaan vointia ja kyllä oli karseeta huomata, miten se mua kohteli KUNNES sanoin, etten tarvii sairaslomaa =/ Niillä useilla on tuo asenne valmiina näköjään, että kaikki on luusereita jotka hakee vaan lomaa töistä.

Minä olen ollut useamman kerran tuollaisessa tautikierteessä ja olen onnistunut pääsemään kylläkin omalääkärille. Mutta tuollaisessa tapauksessakin he lähettävät kyllä labraan ja usein vielä keuhkokuvaan ja jatkotoimenpiteet ovat sitten niiden antaman tuloksen mukaan - yskänlääkereseptin saa yleensä samantien mukaansa.

Jos kerran olet kipeä, niin miksi sitten kieltäydyit testeistä? Usein se asiakaspalvelu vastaa niinkuin sinne huudetaan. Päivystykseen otetaan vastaan tuohon aikaan ja sittenkin saa todennäköisesti odotella vielä tuntikausia, kun kiireisemmät potilaat otetaan ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja juust:
Kyllä minäkin siellä puhelimen päässä olisin sanonut rumasti jos joku soittaa ja

Tuskinpa se on sen hoitsunkaan tehtävä arvioida, vaan lääkärin asia.

Niin ja mulla koko VIIKON, viime viikon, ollu kuumetta joka päivä vatsataudin jälkeen (kesti sekin 2vrk) ja ennenkin olen sanonut puhelimessa oireiden luettelemisen jälkeen, että epäilen keuhkoputkentulehdusta.

Omalääkäri viimekskin otti ihan tosissaan (se on harvinaista lääkäriltä se), kun menin sinne ihan sinisenä, happee en saanu. Anto vahvan kuurin (kpt) ja laitto hengittään avaavaa, kun olin tosiaan niin kova ahdistus. Siellä istuin ja hengittelin ja vasta sitten päästettiin kotiin. Sano, että jos yhtään nousee kuume, sitten kiireesti takasin ja kuvataan keuhkot, ettei kehity keuhkokuumeeks.

Ei ikinä, ei IKINÄ ole tarvinnut mitään tulehdusarvoja katsoa, kun keuhkoputkentulehdus-epäilystä olen ollut lääkärillä.

Ja mää meen muutenkin ihan viime tipassa lääkäriin, en siellä huvikseni ramppaa. Tän päivän on niin vaikee ollu olla, koko selkä kipee (ylä- ja ristiselkä keuhkojen kohdalta) ja jokaisen hekäsyn aikana kauhee rohina ja kirvely ja lisäks pistää). Kun yrittää yskiä, mitään ei tule.
:/

Niin ja anteeksi, hän sanoin, että: KYLLÄ NÄITÄ KAIKENLAISIA ON NÄHTY. (Siis tarkoitti ihmisiä, että jotkut siis ihan hakee muuten vaan kuurin sieltä vähän väliä.)

Että siis sitä lähinnä hämmästelin, että MITÄ hän sanoi ja MITEN.
Itsekkin asiakaspalvelualalla olen ja tiedän tasan tarkkaan, miten hankalia asiakkaita kohdellaan. Jos nyt sellainen edes olinkaan...

No, yritin soittaa lääkäriä koko aamun: varattua. Kävin siellä henk.koht. varaamassa ikaa: täynnä, soita kahden jälkeen päivystykseen. Soitin. Ei tänään enää pääse labraan. Olo vaan pahenee. Äitillä on astma + krooninen keuhkoputkentulehdus ja mulla on samoja oireita nyt aikuisiässä.

Mitä jos saan astma-kohtauksen, sitä se oli viimeksin, kun jouduin sinne hengitteleen? Sanotaanko vaan, että on niitä kaikenlaisia nähty, todista, että olet kipeä? :'(

Alkuperäinen kirjoittaja yhden miehen nainen:
:o käydäänköhän me samassa terveyskeskuksessa?? Kuulosti juuri niin ystävälliseltä palvelulta mitä meidän tk:sta saa :kieh: :kieh:

Kuulosti niin tutulta tännekin päin. Tosin täällä tuollainen täti sai kenkää, kun teki diagnooseja jo puhelimessa ihmisille.

Kyllä meinaan vähän mainita, että käsittääkseni täälläkin ollaan asiakaspalvelutehtävissä, eikä päätä aukomassa kunnon ihmisille.

Juopot kyllä tikataan ja hyysätään, sitten sanotaan kipeälle ihmiselle, että on kaikenalaisia nähty ja soitetaan suuta. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja asennevamma:

meidän terveyskeskuksessa mennään aina ensin terveydenhoitajalle,joka sitten arvio tilanteen..sen jälkeen vasta pääsee lääkärille ja verikokeena otetaan ne tulehdusarvot,ennen antibioottien määräystä..

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:

meidän terveyskeskuksessa mennään aina ensin terveydenhoitajalle,joka sitten arvio tilanteen..sen jälkeen vasta pääsee lääkärille ja verikokeena otetaan ne tulehdusarvot,ennen antibioottien määräystä..

No mikäs järki siinä on? Kyllä meillä ainakin terkkareilla on kädet täynnä hommia, että jos JOKAINEN ihminen menis AINA ENSIN sille, miten ne pystyis kaikki hoitaan, ei niitä kuitenkaan niin montaa ole, kuin on lääkäreitä? :o

Luojan kiitos täällä pääsee lääkärille, on sekin arvauskeskuksessa parempi kun terv.hoitaja. Tavallisissa flunssissa mennään välillä terkkarille, jos töihin kelpaa terkkarin todistus, muuten ei. Eihän terkkarista ole mitään hyötyö.. siis... täh..? :o :whistle:

Ihan oikeastiko? Siis, jos päivystysaikaa haluat lääkärille, niin kaikki potilaat käy ensin terveydenhoitajalla? Mikä järki siinä sitten on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan oikeastiko? Siis, jos päivystysaikaa haluat lääkärille, niin kaikki potilaat käy ensin terveydenhoitajalla? Mikä järki siinä sitten on?
Koska lääkäreitä on vähän ja heillä on akuutimpia potilaita hoidettavana. Akuuttiaikoja saa tosi nihkeästi,sen jälkeen on kaks vaihtoehtoa joko menet päivystykseen sairaalaan tai yksityiselle!

se on sitä nykypäivän fiksua priorisointia, josta hoitajatkin tykkää tosi paljon...
mutta oikeasti tuohon alkuperäiseen puhelinkeskusteluun niin jos ei oikeasti ole aikaa antaa, ja olet itse jo tehnyt diagnoosin niin mitäs siinä sitten olisi pitänyt tehdä???samanlaisia puheluja tulee varmasti päivittäin kymmeniä ja kaikille ei voi ajoiksi muuttua. sitäpaitsi tuo kuume 37.5 kuulostaa yleisesti ottaen virustulehdukseen viittaavalta, toki on yksilöllistäkin, mutta hälyttävää alkaisi olla viikko lähempänä 39 astetta.

täällä sitä vain huudellaan ja haukutaan koko ajan terveyskeskuksenkin osaamattomuutta ja törkeää käytöstä, sekä arvostellaan tehyn toimia mutta pitäisikö joskus oikeasti miettiä itse peiliin katsoen että miksi???

Ensiksikin sanoisin, että erittäin tökeröä käytöstä, todellakin.
Tekisin valituksen.

Mutta: on ihan aiheellista, että Suomessakin VIIMEIN aletaan vähän kriittisemmin suhtautumaan tuohon lääkekuuri-hommaan. Nimittäin vuosia on lähestulkoot puhelimen kautta kuureja määräilty ja suoraan sanottuna syöttämällä syötetty niitä ihmisille. EN EPÄILE, ettetkö olisi oikeasti kipeä ja vaikkapa kuurinkin tarpeessa, mutta ON aiheellista tarkistaa tulehdusarvot ja tutkia tauti kunnolla ja saada selvyys, mistä on kysymys ja millainen hoito tarpeellista!=)
Lääkekuurien syönti ei ole KOSKAAN hyväksi ja on hienoa, jos Suomessakin viimein aletaan näkemään vähän muitakin vaihtoehtoja tämän suhteen. Toki kuuri täytyy syödä, jos tilanne on sellainen, ettei muulla parane! Mutta aina kannattaa olla vähän "hidas" lääkekuurin aloittaja. Siinä tapauksessa siis, jos kysymys EI ole mistään todella vakavasta ja kiireellisestä. Paranemisia sinulle ja toivon, että tk:n työntekijä saa palautetta käytöksestään!:flower:

Yhteistyössä