Toivotut taaperot '09

Pantsu: Mahtavia uutisia! Onnittelut! On se vaan ihanaa, kun säästyy siltä, ettei tarvitse palata hoitoihin...

).( Meillä oli alkionsiirto maanantaina, joten piinapäivät menossa. Huomaan suhtautuvani asiaan paljon rennommin kuin edelliskerralla. Väillä on jopa syyllinen olo siitä. Jos raskaus lähtee tästä, niin LA tulee olemaan aika tasan tarkkaa 2v. esikoisen LA:sta. Ties vaikka tulisi sitten sama syntymäpäivä.

Lion: Meilläkään ei ole ollut korvatulehdusta. Luulenpa, että Pirkanmaalla tutkimusrokot on pneumo... Syksyllähän sen kai saa tietää.

Meillä neiti oppi vasta nyt kävelemään 1v 3kk iässä. On säästytty kolhuilta. Itse olin 8,5kk kun kävelin, joten on tulla siinä isäänsä. Neiti puhuu runsaasti omaa kieltänsä, mutta hokee myös jo oppimiaan sanoja: äiti, jalka, tähti, isi (="ihi"), kaappi, kauppa, napa (="napi"). Aika hyvin osaa jäljitellä, mutta ei kyllä aina tiedä mitä tarkoittaa.
 
ROKOTTEESTA noin meille sanottiin,koska kysyttiin matkan takia rokoteasiaa. Ettei tarviis turhaa ottaa hepatiitteja. Oli mulleki yllätys et se on aina pneumon kanssa..?!

LEIKIT ei oo mitään tyttö/poika juttuja.. siis rakastaa traktoreita,autoja, nostureita sun muita,mut hoivaa myös pehmoja jne. Käsittääkseni noi identiteettileikit ei silleen vielä oo "ajankohtaisia",vaan suurinosa taaperoikäisistä leikkii välillä molempia, hoitaa nukkeja jne. :)

ELLASTIINAlle tsempit piinailuun!! Jänniä aikoja, olishan se superia jos vaan vois raskautua hoidoitta..

Meilläkin noi aamut ja aamuyönkukkumiset helpottu taas kun kaks poskihammasta tuli läpi. Et ainakin osittain oli sellasesta kiinni.
 
Ellastiina toivottavasti pikkuinen tarraa lujasti kiinni. On tosiaan varmaan erilaista piinailla, kun on jo yksi lapsi. Meillä imetys piakkoin lopuillaan ja hoidot olisi toiveissa taas aloittaa. Kovasti olis vauvakuumetta, mutta luomuihmettä meille ei taida olla tulossa.

Leikit Meillä on kans ihan sekä tyttö-, että poikaleikkejä. Tehtiin just Pessille pikku hella, ja sillä tykkää kokata., Tykkää myös pukuleikeistä, kaulakoruista, meikkaamisesta, hoivaamisesta, traktoreista, autoista, junista, eläimistä, kirjoita ja sähly ja pallopelit on ihan suosikkeja. Myös meillä toi isojen esineiden raahaaminen on ihan pop ja siitä usein nouseekin häly, kun joku on liian raskas nostettavaksi. Kiipeileminen on myös ykkösjuttu ja mopolla temppuilu, ei niinkään ajaminen.
 
Tervehdys täältä taustalta!
Vieläkö joku muistaa mut?
Niin se vuosi vaan vierähti ja viime lauantaina oli meidän pikku-ukkelin 1v-synttärit :) :heart:
En valitettavasti ole saanut itsestäni irti kirjotella aktiivisesti :ashamed: (koneella olo mahdotonta, kun pikkanen hereillä ja iltaisin olen yleensä ihan kuitti jne seliseli...) mutta olen kuitenkin lueskellut teidän vauva-arjesta aina kun vain ehtinyt ja fiilistellyt mukana :) Rutkasti oon saanut vinkkejä, että mitä on odotettavissa.
Vuosi pojun kanssa on ollut mitä intensiivisin, ihanin, antoisin ja työteliäin. Oon tainnut hieman ylisuorittaakin ja on pukannut stressiä, välillä itkuksi asti. Jospa sitä oppis jo kohta relaamaan... :LOL: Lisäksi uusi kotikunta ei vielä oikein tunnu omalta, mutta olemmehan vasta 5 kk asuneet täällä.

Pikkumies töpöttää menemään topakasti, enää satunnaisesti vaihtaa nelivedolle. Musiikkia kun kuuluu jostain, alkaa vaippapeppu heilua, liikkistä :) :) Lempileluihin kuuluu pallot, pyörivät jutut ja soivat esineet. Parhaita leikkejä on "purkuleikit" ja tavaroiden "raivaaminen" ja pudottelu. Ja suihkussa viihdytään kovasti. Herkuttelijan vikaakin taitaa vesselissä olla; on melkolailla kaikkiruokainen, mutta tekee kyllä tiettäväksi kun jokin on extra-hyvää. Ja osaa kerjätä makupaloja äänekkäästi! Tällä hetkellä purukalustoa on kertynyt 12 kpl:n verran. Aika aikaiseen ne ekatkin ilmestyi (3 kk).
Suht terveenä on veijari pysynyt; pari nuhakröhäflunssaa ja yks korvatulehdus. Näihin kaikkiin saatiin antibioottikuurit. En olisi tuota korvatulehdusta hoksannut pojun yleisvoinnin ja käyttäytymisen perusteella, mutta löytyi, kun mentiin rohisevan hengityksen takia lääkäriin. Ja yksi turha käynti on tullut tehtyä, kun mun mielestä poju hinkkas korvaansa hirveesti.
Juttua ja kälkätystä poitsusta lähtee, mutta virallisia sanoja ei vielä ole irronnut, lähinnä siis tavujen toistelua: jäi-jäi-jää, gäg-gää jne.

Ihanaa, tänne oli tullut plussauutisia :) :) :flower:
Onnea kovasti odotukseen Pantalaimon, Veena ja olihan se emily (?). Lisäksi hoitokierroksille lähteneille tsemppiä ja plussatuulia!!!
Odottamaton iloinen uutinen tuli meillekin marraskuun alussa :) Meni kyllä pasmat sekaisin, että hähmitäettä??!!!! Salamatkustaja oli ehtinyt viihtyä jo 13 viikkoa kyydissä ja tunsin kyllä itseni vähän tyhmäksi lääkärissä kun nuo viikot ilmeni... :ashamed:
Pantalaimon, tilanteen sisäistäminen kesti kyllä hetken :) Ja kun noita viikkoja oli ehtinyt kertyä tuonkin verran niin joutui ikäänkuin kesken kaiken hyppäämään odotukseen...

Mukavia lopputalven päiviä ja aurinkoista pian koittavaa kevättä kaikille. Voikaahan hyvin mammat ja muksut!!!
 
TUTKIMUSROKOTTEESTA: Kyllä mäkin olen noista finipin tiedotteista ymmärtänyt, että se on joko pneumo- tai hepatiittirokotus eikä molemmat. Eihän siinä muuten olis mitään järkee, kun nimenomaan on tarkoitus verrata pneumon saaneita verrokkiporukan sairastavuuteen.

RIIO: Oho, teilläkin iloinen ylläri. Ja kolme kuukautta onki sit jo menny. Onnea.

Täällä on ihan väsynyttä sakkia, kun käydään duunissa ja hoidossa. Tyttö meni jo maate, kun oli ihan kanttu vei. Ei hoidossa vielä oikein ruoka maistu ja päiväunetkin oli lyhyenlaiset. Ite olen myös ihan naatti. Jos nyt yhdeksään asti jaksais valvoa. Kyllä kotona pääsi helpommalla...

Bartsu
 
Kauniskuu, Pantsu, niinpä kyllä, melkoisia tabuja taitaa äitien vihanpurkaukset ja muut negatiiviset tunteet olla. Ei kukaan tuttavapiirissä ainakaan oo moisesta koskaan puhunut, mutta kyllähän sitä on saanut nähä, miten hermot palaa sitten vanhempien lasten kanssa. Jotenkin kai aatellaan, että vauva-aika on niin herkkää ja suloista, että eihän silloin voi kenellekään pinna palaa. Mie oon tässä miettinyt, etten haluaisi lapseni näkevän sellaista tolkutonta aikuisen raivoa, johon ite sorruin, sitä pieni ihminen ei voi mitenkään ymmärtää. Mutta varmasti jokainen joskus ääntänsä korottaa taaperolle, ja sitä on ehdottomasti pyydettävä lapselta anteeksi ja yritettävä selittää, että äidillä oli paha oll, mutta se meni ohi ja nyt kaikki on hyvin.

Kauniskuu, ihana tuo auta mua -vaihe :) Mistä ihmeestä nuo lapset aina kehittelee noita juttuja...? Meillä typykkä on nyt alkanut lappaa itse lusikalla ruokaa suuhunsa, välillä syöttäminen ei passaa ollenkaan. Hauska ollut huomata, että lusikka ruokailuvälineenä alkoi typykkää kiiinnostaa vasta sitten, kun lusikka menee omalla kädellä suoraan suuhun, eikä minnekään huti. Liekö siis perfektionistin vikaa ;)

Emily, onpa hienot 1-vuotismitat!

Haltia, mainiota, että ootte saaneet nukutuspuuhat sujumaan jo noin hyvin! Tuo on huippua, että nukuttajaksi kelpaa teistä kumpi tahansa. Meillä kelpaan vaan mie, joten eipä tarttee mitään myöhäisiltamenoja suunnitella. Imetätkö yöaikaan vielä useesti? Myös mie imetän yöllä, taikka oikeestaan se on kyllä jo ihan aamua (aikaisintaan viieltä), joten en enää aattele, että yöaikainen imetys omaa nukkumistani häiritsisi. Imetän päivällä enää just ennen päikkäreitä; tästä oon aikonut seuraavaksi luopua, jolloinka jäis vielä aamuvarhainen ja illan imetys.

Bartsu, mukavaa, että tytöllä on hoidossa kivaa, vaikka lakkoileekin nukkumisen kanssa. Töihinpaluu ei varmastikaan oo mikään kevyt juttu, joutuu aattelemaan niin erilaisia asioista kuin kotona ollessa. Puhtia!

Typykällä ei varsinaisesti oo havaittavissa tyttömäisiä/poikamaisia piirteitä. No, autoilla päristellään menemään ja nostellaan ns. painavia esineitä, mutta nyt nukkekin on alkanut hiukan kiinnostaa, joten ei selkeesti tuu vielä esiin.

Ellastiinalle paljon tarraa ja tsemppiä piinailuun!

Lionille piti kommentoimani, että teilläkin on tuollainen aamutorkkujen rytmi. Meillä myös nukutaan aamuisin puol ysiin - ysiin, iltaisin nukkumaan mennään noin puoli kymmeneltä. Aamutorkkuna oleminen vaan on vähän hankalaa, kun ei minnekään kerhoihin kerkee, ja sit toisten taaperoitten luokse vierailuajan löytäminen on työlästä, kun päikkärit on niin eri aikoihin...

Olin viime viikon typykän ja vanhempieni kanssa lomailemassa Vuokatissa. Olipa huippua päästä irtautumaan näistä arjen kuvioista! Typykkä nautti kovasti mummin ja ukin kanssa puuhastelusta ja tietty kylpylässä polskutteleminen oli mieluisaa. Ja pääsinpä miekin ittekseni olemaan, kun olin laskettelumäessä muutaman tunnin =)
 
RIo no,oho :)! Aika jymypommi! Saanko udella,kun en muista, mikä teillä oli alunperin lapsettomuuden syy? Mahtavaa,mielettömästi onnea!

Ellastiinalle millon meinasit testailla? Onko olotiloja jo?

Bartsu voin kuvitella.. onhan se erilainen rumba kun on työt ja hoidot ja lapsikin väsynyt eritavalla hoitokuvioissa. Mut eiköhän se siitä helpota :)

Anselmiina Jep, nää mukulat keksii jos mitäkin. Hauskaa seurattavaa. Jostain luinkin joskus,et aika monella mukulalla tulee tää "taantuma",kun ensin ollu se mieletön "minä-ite"-vaihe. :) Jollainlailla hupaisaa, paitsi ulkona, jos ei viitsi ees yrittää ite ylös jos kaatuu, kuten ennen, vaan ojentelee käsiään "anna-anna" :D FIksuja tyyppejä,keksivät et helpommallakin pääsee.
Ja jep :D Meilläkin oli/on tota samaa, jos lusikassa/haarukassa ei meinaa ruoka pysyy kerta yrittämällä tai ees kerran menee jotenkin "pieleen" niin väline tuupataan äkäisesti mulle.

Sanoja on alkanu tulla yhtäkkiä vauhdilla. Välillä niitä tuli, ilmeni satunnaisesti joissain tilanteissa, mut nyt silleen aktiivisemmin. Äkkiä laskettuna aktiivikäytössä on n.15 sanaa plus perinteiset "heihei,kukkuu,heippa,ai-ai.. jne" sekä eläinten ääniä kuvaavat "vuhvuh,ammuu, kvaakkvaak jne ". Ja jonkunlaisia sanayhdistelmiä, kuten "ei oo", vaikka se tulee niinku "eeoo" tai "ei näy" eenää" jne ja luettavissa niinku kai sitten sanaksi.

Hauskinta on ehkä se myötätuntosympatia, esim jonkun vauvan itkiessä tai vaikka barbapapoissa jonkun itkiessä, tyttö katsoo kulmat kurtussa surullisena ja silittää "itseään" ja mutisee jotain "uuu-uuu..."-tyylistä. Pelottavinta taas se, että mukula muistaa jonkun youtuben baba-jakson jo ensisekunnilta, esim yhden leipomisjakson alussa se sanoo samantien "nam-nam", vaikkei oo päästy ees sinne asti koko jaksossa jne. :p Voihan sohvaperuna ;)
(ja hei,ei me nyt ihan NIIIN paljon niitä katota ;) )
 
Viimeksi muokattu:
Rio Oho, onnittelut tosiaan raskaudesta! Mahtaa tosiaan olla aika yllättynyt olo. Kuinkas suuri ikäero teidän lapsille nyt sit tulee? Muakin kiinnostaa mikä teillä olikaan lapsettomuuden syy. Mutta kiva kuulla teistäkin.

Anselmiina Imetän edelleen yöllä. Aika monta kertaa. En edes oo laskenut. 12 aikaan ja sitten 5-6 aikaan. Jonkin aikaa, mutta koska Pessi nukkuu vieressä en tarkkaan tiedä koska se lopettaa syömisen, joskus vaan herään siihen, ettei se enää oo tissillä. Mut tavallaan kaksi kertaa yössä. Ja päivällä n 3 kertaa. Oon nyt koittanut vähentää päiväsyöttöjä, että en tarjoo, vaan jos poika pyytää niin annan.

Kauniskuu On kyllä uskomatonta miten nopeesti lapset oppii ja muistaa. Just toi barbapapa-juttu, ettei tarvii kuin kerran kaks katsoa jakso niin lapsi jo muistaa mitä siinä tapahtuu. Saman huomaan välillä itsekin, että Pessi muistaa jotain sellaista, mitä en ole varsinaisesti edes opettanut.

Bartsu uskon, että on väsynyttä porukkaa, kun työt ja hoidot alkaa. Onhan se aika erilaista yhtäkkiä kaikille.

Huoh, meillä ollut epäonnen päivä. Olin menossa hierojalle (sain 3x lahjakortin joululahjaksi) mun äidillä on tää viikko lomaa ja sen piti vahtia Pessiä. No bussissa se hieroja soittaa, että on liukastunut ja saanut tän viikon sairaslomaa. Eli mun tämän päivän ja perjantain aika piti peruuttaa. Mutta ei mulla oo myöhemmälle sitten hoitajaa. En nyt tiedä koska pääsen sinne hierojalle. Väsyneen päivän päätteeksi Pessi tulikin kipeäksi, kuumetta taisi nousta ja nokka vuotaa.
 
Moikka vaan!
Kauniskuu ja haltia: Kiitokset onnitteluista! Mussahan se vika oli (PCOS, ei kiertoa, ei ovista). Päästiin pitkillä ovisinduktiojaksoilla tulokseen (Puregon, Pregnyl), inssikin tehtiin (nega), mutta tärppi tuli kotioloissa toisen iui:n tyssättyä viikonlopun takia. Eli kaiken kaikkiaan vielä ns. kevyillä hoidoilla (lienekö tuo se oikea termi?) meille suotiin pikkumies.
Jos kaikki menee hyvin ja saamme nyytin toukokuussa luoksemme, niin pikkasille tulee ikäeroa 1v 3kk.

Harmi haltia, että sun hieronta peruuntui :( Toivottavasti saat uudet ajat ja hoitajan järjestymään! Ja Pessille pikaista paranemista!
Meidän pojun tää viimeisin yskäflunssa on ollut tosi rasittava, kun järjestään kaikki yskimiset on päättyny oksentamiseen. Keskellä yötä on tullut vaihdettua lakanoita muutamaan otteeseen... Nyt onneksi yskä on jo hellittämään päin.

Nyt nukkumaan, että jaksaa aamulla tuon yhden pöhisijän kanssa nousta päivän touhuihin :)
 
Ellastiina Tsemppiä piinailuun. =) Meillä taas ensi viikolla mahdollinen siirto jos ei osi taas torstaille.

JOtenkin tuntuu niin kurjalle kun joutui palaamaan hoitoihin. On aika operaatio saada sovitettua aikataulut väestöliiton,työpaikan ja päiväkodin kanssa. LÄhinnä pakkko ajatella ettei tytölle tule liian pitkiä päiviä. Toivottavasti nyt suht nopsaa onnistaisi. Lääkäri ei antanut mitään toiveita luomuun niin turha edes miettii sitä. Haluaisin kumminkin Aavalle sisaruksen. Mies haaveilee vielä salaa kolmannesta. Ihanaa kumminkin,kun tähänkin pinoon on suotu luomuvauvoja. =)

Meillä on hoivaamisvietti menossa nyt. Aava tykkää hoitaa Jesse nukkeaan. Kantaa sylissä,silittää yms. Myöskin autoista on kiinnostunut. Ostettiin itse asiassa Aavalle yksi auto. Piti sellaista pärisyttely ääntä niin ajateltiin,että on saanut tarhassa leikkiä jollain kivalla autolla. :)

Riio Kiva kuulla sustakin ja onnea plussasta.!!

Haltia HArmi,kun hieronta peruuntui.

Kauniskuu Täälläkin opitaan uusia sanoja vauhdilla. Niin ne lapsukaiset kehittyy.

Tänään aava katsoi muumia ja sanoi yhtäkkiä apua. Muumipeikolla oli joku hätä. :) Meillä katsotaan kyllä tosi heikosti tv:tä. Joskus oon ihan ajatellut,että katsoisipa edes vartin niin saisi esim ruoan valmiiksi,mutta ei. Tänä aamuna taisi katsoo 5min muumia,ei kiinnosta koko tv.

Tajusin vasta pari päivää sitten,että Aavahan tajuaa jo aika hyvin mitä sanon sille. =) Just esim että lähdetään ulos,mennään potalle,mennään päiväunille yms. Osaa yhdistää ne oikeisiin asioihin. Just esim tänään sanoin,että mennään ulos niin lähti ovelle ja meni hakee laatikosta hanskoja. Eilen oli kanssa hyvä,kun sanoin että isi tulee kohta. Meni heti ovelle ja odotti siinä 10min. =)

Ihanaa on oltu pari päivää vapaalla. Aava on ollut viimeksi viime to tarhassa. Miniloma. :)

Meillä muuten vielä 2-3kk sitten Aava alkoi itkee helposti kun näki kummisetänsä ja vierasti vähän kaikkia. Nyt on tilanne toisinpäin. Juoksee kummisedän syliin ja vähän kaikkien muidenkin ketkä tulee kylään tai kenen luokse me mennään. Oon ollut ihan ihmeissäni mistä tälläinen muutos. :)

Jaa-a jos menisi juomaa kahvikupposen ennenku aava herää. :) Eilen nukkui vaan tunnin päikkärit.
 
Millis Peukut pystyssä, että pääsette nyt sirtoon. Ymmärrän, että on hankalaa sopia lääkäriaikoja yms. Mäkin jo tässä stressaan tulevista hoidoista, vaikken ole edes töissä (ei olla vielä siis aloitettu) mutta kun ei tuolle lapselle oikein saa hoitajaa ja kun niihin päiviin ei oikein voi itse vaikuttaa jne. Olis niin helppoa ja ihanaa, jos sen luomuplussan vois saada, mutta meidän kohdalla ei ole oikein sitä mahdollisuutta. Ja tuo on ihan totta, että tosi paljon tämän ikäiset jo ymmärtää. Voi vaikka sanoa, että "haeppa joku kirja niin luetaan" tai että "mennäänpä keittiöön syömään iltapala" niin poika tekee juuri niin kuin on tarkoituskin.

Meillä oli tänään hevosajelua reen kyydissä, ja se oli kyllä tosi hauskaa. Saatiin silittääkin Jussi-hevosta. Ei siis ainakaan pahemmin Pessi tullut kipeäksi. Olisko sittenkin itkenyt jotain pelkoja tms. en tiiä. Nyt päiväkahvin keittoon, herkut söin jo pois alta ;)
 
Meillä tänään laitettiin päiväjärjestystä uusiksi. Typykkä on tähän asti syönyt lounaan vasta päikkäreitten jälkeen, mutta nyt kokeilin tuputtaa ruokaa jo ennen päikkäreitä. Yllätyin suuresti, kun hän söi hirmuisella innolla! :O Oletin, jottei ruoka maistu vielä niin nopeesti aamupalan jälkeen, ja päikkäritarve tulee kuiteskin viimeistään 3,5 tunnin valvomisen jälkeen, joten hyvin pitkälle ei voi venyttää. Höh, hassua. Nyt vaan joudun ittekin laittamaan omat päivärutiinit ihan uusiksi =)

Toinen tän päivän juttu oli päiväimetyksen lopettaminen. Voi ihmettä, miten veti minut kyynelehtimään :'( Fiilistelin eilen päiväimetyksen yhteyvessä, että nyt loppuu tää olkkarin nojatuolissa tai sohvannurkassa imettäminen, kattelin typykkää siinä ja olin ihan kyynelsilmin... kuiteskin jatkan vielä ilta- ja aamuimetyksiä, mutta silti tuli hirmuinen luopumisen tuska.

Kauniskuu, teiän neitokainenhan käyttäytyy sivistyneesti, kun ojentaa lusikan sulle, jos ei itte onnistu... täällä lusikka lentää vauhilla takaviistoon :p Melkoisia vekkuleita nää tyypit tosiaan. Vautsi, teillähän jutellaan jo paljon sanoja! Meiän typykkä on viime aikoina oppinut tunnistamaan paljon sanoja, kirjoista löytyy monia tuttuja kuvia, mutta ei ite vielä puhu varsinaisia sanoja.

Haltia, jopa imetätkin vielä paljon yöaikaan. Ootko ite ihan uuvuksissa, saatko välillä nukuttua? Mie vähensin yöimetystä radikaalisti joskus loppuvuuesta, kun en jaksanut enää, ja muutoinkin minusta tuntui oudolle, että vuuen ikää lähestyvä lapsi muka tartteisi maitoa yöllä. Vaati kyllä sitkeyttä... tehtiin niin, että mies nukkui typykän vieressä ja taputteli hänet takaisin uneen, kun havahtui maitoa kyselemään. Mie nukuin toisessa huoneessa ja olimme sopineet, että ennen kello neljää minnuu ei saa tulla herättelemään (no toki heräsin typykän itkuihin). Välillä meni öitä hyvin ja välillä tuli takapakkia karmean huutosirkuksen kera, mutta hiljalleen typykkä oppi nukahtamaan takasten ilman tissittelyä.

Olikos Ellastiina, joka aiemmin kirjoitit, että teillä on opittu kävelemään 1 v 3 kk iässä. Taitaa meiänkin typykällä mennä kävelemään oppiminen melko "myöhäiseksi", kun 1 v 2 kk ei vielä oo kävelyn taito löytynyt. Jotenkin tuntuu, että ympäristö päivittelee asiaa, ja siitä tulee ittellekin olo, että johan tuon pitäisi osata kävellä ja seistä ilman tukee : / Eihän tässä kai mikään kiire vielä oo, kerkee vielä kävellä vähintään riittävästi...
 
Anselmiinatar Mulle tuo yöimettäminen ei oo ollut mitenkään kauhean raskasta. Meillä poika nukkuu juniorisängyssä joka on kiinni meidän sängyssä. Nukahtaa ilman tissiä joko mun tai miehen nukuttamana ja nukkuu yhtä soittoa noin 12-01 jolloin otan viereen ja imetän. Siinä vaiheessa käyn itsekin nukkumaan ja sitten imetän seuraavan kerran aamuyöstä. Silloin saattaa olla, että poika on tissillä pitkäänkin, mutta ei se mua häiritse. On ihan pirteä, kun saan kunnon unipätkän 12-05 ja sitten torkutaan 08-09 asti, jolloin herätään. Eihän tuo lapsi enää maitoa yöllä tarvitsisi. Jotenkin se vaan on jäänyt, ja koska itse en ole siitä kärsinyt, en ole nähnyt tarpeelliseksi vierotusta. Jossain vaiheessa se on sitten edessä, ehkä kuukauden sisällä. Päivisin imetän tosiaan 2-3 kertaa. Mullakin luopumisen tuskaa näistä viimeisistä vauvajutuista.

Ja lapset oppii niin eri tavalla. Mun ystävällä on 11kk ikäinen tyttö, joka edelleen ei nouse itse istumaan eikä seisomaan varsinkaan. ryömii. Ja meidän Pessi taas juoksee, kiipee, pelaa sählyä yms. ja on tehnyt sitä n 1v ikäisestä. Toisilla on kiire, toiset tykkää ottaa rauhallisemmin, kaikki aikanaa. Meillä taas ei tuu sanoja, muuta kuin äiti ja isä ja tää.. Ymmärtään kyllä puhetta ja kommunikoi, mutta ei sano sanoja. Ai niin barbapapan sanoo Paapa :) jotain tollasta, mut ei paljoo tosiaan.
 
ANSELMIINA: Ei meilläkään vielä kävellä ilman tukea, vaikka ikää on 1,3kk. Neukkutäti sanoi, että olis hyvä jos alkais kävellä 1,5v mennessä. Meillähän kontattiinkin vasta 1v iässä ja ryömittiin 8kk:na

Nyt tutustumaan varahoitopaikkaan.

Bartsu
 
Anselmiinatar: Joo, meillä neiti lähti kävelemään aika tasan 1v.3kk. Muskarissa oli lapsi, joka oli syntynyt samana päivän ja käveli jo 9kk... Silloin syksyllä se tuntui vähän huolestuttavalta. Mutta ei sitten lopulta, kun lueskelin kuinka yleistä se itse asiassa on että on reippaasti yli vuoden ennen kuin kävelee. Luulenpa, että me pääsemme helpommalla, kun on jo järkeä päässä ennen kuin lähtee kävelemään. Ainakin meillä on säästytty edelleen kolhuilta.
 
Hei taas pitkästä aikaa!

Ensiksi onnittelut Riiolle ja Ellastiinalle (kävin vaklaamassa tuolla muualla) plussista! :heart: Ihanaa, kun uusia onnistumisia tulee, oli ne sitten luomuja tai hoidoilla! :)

Tulee vähän omanapainen viesti, kun en oikein ehdi paneutua teidän muiden kirjoituksiin. Pahoitteluni. :ashamed:

Mulle kävi todellinen onnenpotku, ja sain oikeastaan unelmieni työpaikan - kaiken lisäksi vakituisena! Ainoa pieni ongelma on, että työpaikka varmistui perjantaina ja työt alkavat huomenna! Olemme siis aikamoisella kiireellä hakeneet pojalle päivähoitopaikkaa. Tänään kävimme tutustumassa erääseen yksityiseen perhepäivähoitajaan, ja häneen nyt lopulta päädyimme. Mietimme pitkään myös hoitajan palkkaamista kotiin, mutta se osoittautui niin hankalaksi prosessiksi, että luovuimme siitä.

Onneksi mies pystyy joustamaan töistä, joten he käyvät ensi viikolla tutustumassa hoitopaikkaan ja me pystymme työajan jouston puitteissa pitämään pojan hoitopäivät melko lyhyinä.

Että tällaisia elämänmuutoksia meillä. Vähän tuo hoitoonvieminen jännittää ja ahdistaa mua, mutta eiköhän se hyvin mene. Hoitajalla itsellään on kaksi omaa lasta hoidossa, ja sen lisäksi yksi 1½-vuotias tyttö. Vaikutti tosi mukavalta perheeltä, ja poikakin tuntui viihtyvän sen lyhyen ajan mitä siellä olimme tänään.
 
Millikselle tsemit siirtoon!!

Ja Ellastiinalle tosiaan myös onnittelut!!

Anselmiina kyl se kävely tulee, se tulee sitten ihan puskista yks kaks. Ensin tuntuu ettei millään ja sitten mennäänkin täyttä häkää :) Ehkä teilläkin mietitään taito loppuun ennenku aletaan toimimaan :)

Pantsu no ohho! Vau. Tosi mahtavaa! Mites,kerroitko sä raskaudesta töissä? Siis,tiedän,sitähän ei oo pakko kertoa.. mut miten sä toimit?
 
millikselle tsempit siirtoon! Siirretäänkö yksi vai kaksi alkiota?

Kauniskuu: En kertonut. Itseasiassa rekryvaiheessa en kertonut edes pojasta. Mun mielestä lapset/raskaus ei liity olennaisesti mun osaamiseen tai pärjäämiseen työssä. Lisäksi raskaus on vasta niin alussa, etten ole kertonut edes omille vanhemmilleni! Ei siis tullut mieleenkään kertoa siitä työpaikkaa hakiessa, tai tänään, kun olin ekaa päivää töissä. Mulla on 4 kk:n koeaika. Äitiyslomalle jäämisestä on kerrottava viimeistään 2 kuukautta ennen sen alkamista. Käytännössä kuitenkin mun on varmaan kerrottava jo koeajalla, jos kaikki menee hyvin, ja sinne asti päästään. Mutta täytyy sitten vaan toivoa, että työnantaja on suopea. Tosin olen valtiolla töissä, ja siellä varmaan ollaan aika varpaisillaan tällaisissa asioissa, kun ketään ei saa syrjiä, joten tuskin ne raskaanaolevaa pois potkii edes koeajalla.

Mulla on nyt raskausoireet vähentyneet ihan hirveästi, tai lähinnä pahoinvointi on loppunut, ja tietenkin on tullut kamala huoli. : / Toki tässä on nyt kaikenlaista stressiä ollut viime päivinä, joten ehkä sekin voi vaikuttaa. Onneksi keskiviikkona on ultra, saa vähän varmuutta tähän odotukseen.

Meidän pojalla on nyt iho kuivunut hirveästi, ja epäilen, että sillä on atooppinen iho. Etenkin käsissä ja poskissa iho on aika huonossa kunnossa. :( Jätimme nyt sitrushedelmät pois, koska niiden syömisen jälkeen ihottuma lehahti tosi punaiseksi.

Kävelemään oppimisesta: Kaikki tosiaan oppii aikanaan. Tässä pihapiirissä on yksi poika, joka oppi vasta 1 v 2 kk:n ikäisenä kävelemään ilman tukea, mutta sitten käveli tosi varmasti heti alusta saakka.

Minua itseäni taas vähän huolestuttaa pojan puheenkehitys, vaikka tiedän, ettei tosiaan ole syytä näin varhain huolestua. Tuntuu, että kaikki opitut sanat häviävät n. viikon kuluessa. Alkuvuonna sanoi hienosti esim. kukka, ja nyt se on vaan kuu tai kaa. Sama juttu kävi auton kanssa. Mutta ehkä se kuuluu asiaan, vai miten teillä muilla on mennyt?

Huoh. Olen ihan raato. Vielä pitäisi ripustaa pyykkiä kuivumaan ja sitten äkkiä sänkyyn ja unta pollaan.
 
Pantsu
Hei..oireethan heittelee..kuten muistat viimekerrastakin,eikö :) Mullahan ei ollu pahaaoloa päivääkään.
Ja puhe..noita kausia meilläki. Aluks tuli lamppua ja kukkaa ja muuuta, ja sitte yks kaks kun kysy kirjasta niin tuijotti vaan "tyhmänä" eikä sanonu mitään. Samoin moni muu sana,tai sitten sano just "väärin" jne.. Ja nyt ne sitte tulikin rytinällä uudelleen ja monia monia lisää.
 
Pantsu Onnittelut työpaikan suhteen. =)

Toivottavasti päästään nyt siirtoon. Maanantaina kävin ultrassa ja munis oli vajaa 17mm joten ovis on tällä viikolla. Epäili nyt ti-pe välillä. Toivottavasti ei vaan taas torstaina. Jos on niin saa nähdä kuinka monta kiertoa tässä joutuu mennä ennenkuin pääsee tositoimiin.
Meille siirretään yksi alkio eli toinen menee hukkaan. Harmi homma. Väestöliitto ei edes harkitse,että siirtäisivät kaksi koska Aava on vielä niin pieni ja miehellä sydänvaiva. Eikä me oikein itsekään olla innostuneita kahdesta. Koska ollaan väestöliitossa maksusitoumuksella niin eivät voi pakastaa uudestaan sitä ns hukkaan jäänyttä alkiota. Ja jos itte haluttaisiin maksaa se lysti niin olisi 400€ per alkio joka menee uudelleen pakkaseen.
 
Millis: Mikä siinä torstaissa olikaan..? Mä en tiiä noista PASeista mitään.. Suo anteeksi mun laho pää joka vaan lahoaa entisestään :ashamed:.. No, toiv. pääsette tosiaan siirtoon. Moneenko yritykseen teillä on pakkasessa? Peukkuja pidetään :heart:
 
Meillä on ne alkiot senikäisiä,että jos ovis to niin siirto olisi sunnuntaina jolloin klinikka kiinni. Alkiot on siis kahden päivän ikäisiä ja kolmantena siirto. Meillä on 8 alkiota pakkasessa jotka on laitettu kahden satseihin eli kaksi joutuvat ottaa aina sulamaan eli 4 siirtoon on mahis. =)
Lääkäri oli kyllä toiveikas onnistumisen suhteen,aika näyttää.
 
Alkuraskauden ultrassa käyty ja pieni katkarapu sieltä löytyi oikealta paikalta ja sydän sykki. :heart: Viikot vastasivat omia laskelmiani, joten lokakuun alussa olisi sitten deadline. ;)

Mä sain viime yönä karmean vatsataudin ja tänään Pauli ripuloi. Nice! :kieh: Jää varmaan loppuviikon hoitoon tutustumiset välistä, onneksi mun isä tulee tänne hoitamaan poikaa. Vähän vaan jännittää, kun pojan pitäisi sitten alkuviikosta olla jo päiväunetkin hoidossa, että miten oikein sujuu... : /
 
Onnea PANTSU ultrasta :)!!!

Hei, paljonko teillä muksut VALVOO about?? Musta tuntuu et unet supistuu ja supistuu.. siis ei oo aikaakaan ku tuntu et toi nukkuu keskivertoa enemmän (vaikkakin kehnosti..) niin nyt saattaa kevyeen valvoa reilut 12h päivässä. 45min päiväunilla saattaa mennä pitkän päivän. Toki on monesti kiukkunenkin,mut ei nuku ei, ei vaikka päällään seisos.
 

Yhteistyössä