Toivotut taaperot '09

Haltia: Ihanaa että jollain toisellakin on tällainen olo. En keksi mitään tekemistä mitä voisi pienen kanssa tehdä. Paitsi nyt käydä ulkona kävelemässä ja lähikaupassa... Jos yritän syödä tai mennä nettiin niin nti roikkuu jalassa, joten sekin onnistuu vaihtelevalla menestykselle. Ollaan käyty kyllä välillä ns. perhekahvilassa, mutta erinäistä syistä (pakkasten, kipeenä olon + ettei sitä ole pariin viime viikkoon ollut) ei ole päästy sinnekään pitkään aikaan. Voisi kai sitä vähän aktivoitua tuossa asiassa. Jotenkin koko pv menee siihen kun odottaa miestä kotiin. Huoh... Nytkään ole ole pariin viikkoon oikeastaan juuri poistunut kotoa. Aivotkin tässä varmaan rappeutuu :whistle:

Tiinuli: Mukava kuulla sinusta pitkästä aikaa ja hienoa että oireet ovat osin helpottaneet. Itsekin vasta tein ns. come backin palstalle pitkästä aikaa kun ei ole tuon typyn kanssa oikein kerinnyt palstailla.

Pakkasesta: Miten olette suhtautuneet pakkasrajoihin? Neuvolasta sitä kysyin ja terveydenhoitaja oli kovin ehdoton että ulos ei saa mennä jos ei lämpötila ole alle -10. Tuntuu kovin tiukalta kun nti on kuitenkin melkein vuoden vanha eikä mikään vauva enää.

Maariaa: Kiva että neuvolassa kaikki hyvin :)
 
Viimeksi muokattu:
Moikka kaikille!

En oo taas pitkään aikaan aktivoitunut tänne palstalle...

Meillä jouluaattona käydään syömässä mun äitillä ja miehen vanhemmilla sit iltakahvilla. Joulupäivänä mennään sit mun isälle syömään. Tää on suht helppoo, kun kaikki asuu samassa kaupungissa. Ois kyl kiva viettää joskus joulu ihan omassa kodissa perheen kesken! Ehkä sit ens jouluna. Tuleeko teille joulupukkia? Meillä tulee äitin naapuri pukiksi pukeutuneena poikkeen. Saa nähdä mitä poika tuumaa :D Itse en tiedä ostammeko lahjaa, ehkä jotain pientä. Mummut ja papat ja kummit ostaa kuitenkin... Ei oikein olla toivottu muuta kuin legoja. En oikein keksi mitä toivoa... Tuntuu, että vaatteita ja leluja on...

Tekemisistä niin me käydään kerran viikossa muskarissa (ti) ja kerran viikossa perhekahvilassa (to). Välipäivinä sit ei oikein jaksakaan mitään suurta. Lähikaupassa kärryttelemässä tai pihapiirissä pulkkailua. Sisällä perusleikintää: pallon heittoa, palikoiden laittoa, autolla ajelua tms. Joskus kyl miettii, että mitä ns. kehittävää voi tehä?!?

Mukavaa joulunaikaa kaikille palstalaisille toivottelee

Lion34 ja Sasu 1v 2kk
 
Vuosi sitten tänäpäivä ja tähän kellonaikaan ponnistettiin jo kovasti tyttöä maailmaan :heart:

Veena: Täällä kans vähän samanlaisissa tunnelmissa. Päivisin on usein aika tylsää kun ei tapaa muita ihmisiä. Meillä tyttö kans roikkuu puntissa kiinni tai muuten vaan parkuu jos olen koneella tms. Olen huomannut että jos on muuta ohjelmaa päivisin ( käydään kylässä jne) niin tyttökin on tyytyväisempi kotona. Kait vaihtelu virkistää taaperoakin :) Ollaan otettu tavaksi että 2-3 kertaa viikossa käytäisiin jossain kylässä, kahvilassa tai sitten kierrellään kaupungilla kaupoissa muuten vaan.

Haltia: Kiva lukea sun/teidän kuulumisia:heart:

maariaa: Meillä 1-vuotis juhlat ovat lauantaina. Stressaan nyt jo leipomusten, siivouksen jne kanssa :( Pitkä poika teillä :)

Joulusta.. Meille ei tule joulupukkia, ensin mietin kyllä että pitäisikö hommata mutta päätettiin että ensi vuonna sitten. Aattona ollaan aamu ja päivä kotosalla. Varmaan käydään saunassa ja haudoilla. Illaksi anopille syömään ja tyttö pääsee avaamaan pakettejansa :)

Pakkasrajasta..Itse olen sillain noudattanut tuota -10 astetta että ei mennä kovemmilla pakkasilla esim. pulkkaileen ja muuten ulkoilemaan pidemmiksi ajoiksi.

Neuvolakuulumisia..tyttö oli 75cm ja 9,6kg. Kasvaa kuulemma hyvin 0-käyrällä. Kovasti terveydenhoitaja kyseli että kuinka ahkerasti ollaan harjoiteltu näiden 2kk aikana potalla oloa? No, jotenkin vähäselle jäänyt. Kerroin myös että nukkuminen on aika katkonaista ja heräilee yössä 2-3 kertaa kunnolla, enkä saa enää menemään nukkumaan helposti. Ehdotti että olisi aika siirtyä omaan huoneeseen nukkumaan.. vähän vierastan sitä ajatusta. Lopputulos on se että mun matka vaan pitenee kun joudun yön pomppimaan ylös.

Oletteko muuten ottaneet taaperoille kausi-influenssa rokotetta? Itse en ollut päättänyt otanko vai en niin rokotus aikaa siirrettiin. Täällä paikkakunnalla on jo eka H1N1-tapaus... vaikea valita otetaanko vai ei...

Omasta olosta: Alitajunnassa on kyllä koko ajan tieto että jokin on mun kehossa vialla mutta harmittaa kun lääkärit eivät ole löytäneet dignoosia. Toisaalta hyvä mutta toisaalta pelottaa silti jos tuleekin uusia oireita ja mun vointi huononee. Nyt kuitenkin vointi on suhkoht hyvä. Pahin oli koko viimekevät ja siitä kunto on kohennut huimasti, onneksi!!!

Ainiin tärkein meinasi unohtua..tyttö oppi tänään kävelemään ilmantukea kunnolla!!!!

Tiinuli ja tyttö tasan 1-vuotta
 
Meillä on taas viikon päivät sairastettu. Onneksi oli vaan ihan tavallinen flunssa tällä kertaa, eikä tullut korvatulehdusta tai muutakaan jälkitautina. Nyt alkaa jo helpottaa, mies on vielä vähän kipeänä.

haltia: Meillä ei mitään noin vakavaa ole ollut kuin teillä, mutta pystyn kyllä samastumaan hyvin! :hug: Lokakuusta lähtien on oltu lähes putkeen kipeänä, joko poika, minä tai koko perhe. Hirmu raskasta, vaikka tosiaan ihan normaaleja syystauteja on ollut. Teillä vielä ikävämpää, kun toipuminen on noin hidasta. :( Toivottavasti miehesi tilanne paranee!

Veena: Hyvä, että maitoaltistus on nyt ohi!

Kyllä, välillä tuntuu, että seinät kaatuu päivisin päälle! Ihan kuten Tiinulikin kirjoitti, meilläkin poika kitisee tylsyyttä, jos ollaan koko päivä kotona. Ja nythän ollaan paljon oltukin, kun ei kipeänä voi mihinkään mennä. :( Terveenä käydäänkin kirjastossa, vauvajumpassa, kaverin luona leikkimässä, ym. Kirjastossa poika viihtyy yllättävän hyvin. Siellä on yleensä muita lapsia, erilaisia leluja, ja tietysti kirjoja. Huomasin juuri, että täällä on myös avoin päiväkerho, jonne saa yli 1-vuotiaat mennä max. 3 h. Ajattelin, että vuodenvaihteen jälkeen voitaisiin käydä siellä tutustumassa, ja jos poika viihtyy, voisin jättää sinne hoitoon vaikka kerran viikossa pariksi tunniksi. Saisi omaa aikaa keskellä päivää opiskelua ja muuta varten.

Mä myös hain ensi vuodelle yhteen luottamustehtävään, mutten päässyt. Harmittaa ihan hirveästi, koska siinä olisi ollut paitsi henkireikä mulle, myös vähän lisätuloa. Olisin pystynyt vielä hoitamaan poikaa kotonakin, joten tilanne olisi ollut aika win-win kaikenkaikkiaan. :| No, eipä sille mitään voi.

Tiinuli: :hug: Hienoa, että sun vointi on kohentunut, mutta kurjaa ettei mitään varmuutta oireiden syystä ole tullut. Onnea yksivuotiaalle! :heart:

maariaa: Onnea myös sinne yksivuotissyntymäpäivän johdosta! :flower:

Pakkasrajasta: Meillä poika ei yksinkertaisesti viihdy kovin kovassa pakkasessa ulkona. Eipä siis tarvitse turhaan toista kiusata ensin pukemisella ja sitten kylmyydellä. Ulkoillaan, kun on alle -10 pakkasta. Toki tuulikin pitää ottaa huomioon. Tänäänkin täällä tuuli tosi kovaa, ja sehän tekee ilmasta kylmemmän tuntuista kuin mitä asteet näyttävät.

Kausi-influenssarokote otettiin viime torstaina. Perjantai meni kuumeillessa, mutta siinä kaikki. Ajattelin sen ottaa, koska omat kokemukset influenssasta on tosi huonot.

Kauniskuu: Kivalta kuulostaa teidän joulusuunnitelmat! :) Meilläkin kokoontuu mun äidin luo neljä sukupolvea, kun mun mummuni tulee myös. Mekään ei hirveästi lahjoja pojalle osteta. Vaatteita ostin, mutta toisaalta niitä olisin ostanut muutenkin. Brion junaratasetti varmaan ostetaan, mutta sekin taitaa mennä jemmaan, kunnes poika on vähän isompi.

Toivottavasti emilyllä on jo yöt rauhoittuneet! Meillä nukutaan jo pääsääntöisesti yöt putkeen, mutta levottomat yöt onkin sitten raskaita. Poika herää vain kerran, mutta valvoo aina putkeen sen pari tuntia. :headwall: Olen huomannut, että päiväunilla on suuri merkitys yöuniin. Jos päiväunet jää vain tuntiin tai jopa alle, on yö yleensä rauhaton.

Pauli kävelee jo aika hyvin itsekseen ja yleensä lähtee suoraan kävelemään, kun lähtee liikkeelle. Konttaa kyllä, jos muksahtaa tai on kiire päästä eteenpäin. Sanoja ei tule vielä, tosin tänään olin melkein kuulevinani pojan sanovan kih, kih, kih, kun osoitti kissaa. Taisi olla sattumaa. :)

Jospa kömpisi itsekin sänkyyn.
 
Nyt pikaisesti omat kuulumiset, jos sit myöhemmin ehtis kommentoida muille...

Tuntuu, että päivät menee niin haipakkaan, että ei paljo kirjotella kerkii. Vaikka ei mitään ihmeitä yleensä touhutakaan. Muskarikin jäi tauolle nyt ja alkaa sit vasta tammikuun puolivälissä, että ei juurikaan sinne enää keritä, kun helmikuussa alkaa mulla sit kanssa työt. Mua ahdistaa ihan älyttömästi toi töihin meno, kun en vaan haluis vielä viedä tuota lasta hoitoon. Mut minkäs teet, kun ei raha riitä millään. Nyt ollaan maksettu vaan asuntolainan korkoja ja just ja just on raha riittäny. Ja vähät säästöt ym. on kyllä tuhlattu jo... olen miettiny ja pohtinu, mut ei se auta ei vaan pysty jäämään kotiin.
Eilen laitoin sit s-postia hoitopaikasta, kun ei siitä ole vielä kuulunut mitään niin tammikuun alussa pitäs sit varmistua mahdollinen perhepäivähoitopaikka. Vähän jännittää vaan, että missä se sijaitsee, kun tässä on näitä uusia liitoskuntia, että kun on auto niin periaatteessa voivat lykätä vaik mihin, kun meillä on ollu se ajatus, että mä vien tytön hoitoon, un meen myöhempään töihin ja mies sit hakee, kun pääsee aiemmin pois. Mähän teen sit ens vuoden tuota osittaista hoitovapaan työaikaa eli 30/h viikossa niin tulee sit hiukka lyhemmät hoitoviikot tytölle. Harmittaa vaan, kun täyden hoitomaksun ja osahoitomaksun raja on se 15 päivää niin sit se jää uupuun siitä yhdestä päivästä. Mut ei voi mitään.
Mun pappa kuoli tällä viikolla ja mieli ollut hiukka matala. Hän kyllä sairasti usean vuoden ajan munuaisten vajaatoimintaa ja kävi dialyysissä, että sillä lailla oli odotettavissa, että jossain vaiheessa hiipuu, mutta kuitenkin yllätti sitten tuo kuolema. Myös lääkärin. Mummun puolesta vaan surettaa, kun joulu ja kaikki on tulossa. Heillä olisi tullu ensi vuonna 60-vuotta naimisissa oloa täyteen.
Täällä ei vielä kävellä ilman tukea, mutta neitihän onki ollu keskimääräistä hitaampi näitten ryömimis/konttaustaitojen oppimisessa. Luulen, että hän on sitä sorttia, että taito pitää hioa loppuun asti, että sit voi mennä vaan eikä koko ajan pyllähdellä. Näin kävi myös konttamisen kans. Yks kaks vaan mentiin ilman sen kummempia yrityksiä.
Kai se pitäs jotain välipalaa mennä antamaan tytölle ja sit nukkumaan. Ollaan nyt jonkun aikaa menty yksillä unilla.

Bartsu
 
Hienoja neuvolakuulumisia kaikilla :heart: !!
Pahottelut Bartsun perheen surusta. Voin vaan kuvitella, mun vanhemmat ollu 50v naimisissa enkä osaa kuvitellakaan heitä erillään :( Varmasti just raskain aika menettää läheinen.

Pakkasissaon oltu kyl ulkona ihan "normaalisti" paitsi mun keuhkokuumeen takia pihalla oloon on tullu pian 2vk tauko.. En oikeen tiiä viihtyykö tuo vai ei koska ei se muutenkaa jaksa viihtyä kiikussa tai yhdessä paikkaa ulkona tuntitolkulla :)

Yöt jooh.. on se vaan niin että kun ei oo lapsella hätää niin näköjään se nukkuu. Ei kipua tai muuta sellasta. Tossa mun taudin aikaan tarkastettiin tytön korvat nuhan takia. Ei ollu kuulema mitään, EHKÄ aavistus punaisuutta. Silti itkeskeli yöt 1h välein ja pahimmillaan 30min välein. Alotettiin antibiootti kuitenkin . Yks päivä sitten todettiin että korvasta on tullu veri eli tärykalvo puhjennu :( Oli siis sittenki tulehdus toisessa korvassa. No, luonto hoiti sen silleen, ketuttaa vaan ku lekuri ei muka nähny mitään korvassa. Siihen loppu kyl yöitkut ja taas nukutaan se 12h inahtamatta.

Flunssarokotteita ei otettu, mies ajatteli asian näin. NOH.. katotaan nyt selvitäänkö taudeitta. Kuulema on useaa kantaa liikkeellä.

pottailu oli sillon vielä in kun tyttö ei niin paljo liikkunu. Nyt malttaa potalla ehkä 2sek. ja sit ylös. En oo ottanu ressiä tosta. Just juttelin yhden tutun kans joka potatti vauvaansa jostain 6kk todella ahkeraan. No, tuli anyway pottakammo ja kieltäytyminen ku oppi kävelemään ja kuivaks opettelu siirtyi kuitenki ihan "normiaikaan" mitä yleensä lapsilla. Eli kun lapsi oli ite valmis siihen. Mun sisko ei koskaan sen kummemmin potattanu, muutaku "huvikseen" sillon tällön, ja silti molemmat pojat oli vähä reilu 2v poissa vaipoista. Mä luotan tossa asiassa siihen, et halu ja taito potalle tulee kyl ajallaan vaikkei hysteerisenä sitä harrasta.

Joo, konttaus jäi tosiaan joulukuun vaihteessa lopullisesti. Hidastahan ton tökkiminen edelleen on mutta ainoa liikkumismuoto :) Sanoja tulee joitain ainakin ajoittain, kuten esim. tähti on "ähti tai täh" ja kissa on "kisss" , tonttu on jotain sinnepäin samoin tyttö ja isi on "sshi" ja äiti on millon mitenkin :D Barbapapa on ainoo joka tulee "täydellisesti" oikein (toki ilman ärrää) :p

Pantsu höh. Pahoittelut ettet päässy tehtävään :( Kyl lisäraha olis tosiaan tarpeen ja tietty kaipaa aikuisseuraakin.

Päivät on välillä tosiaan pitkiä etenki ku olin ite kipee eikä päästy minnekään. On nii raivostuttavaa välillä ku ei voi mennä vessaankaan ilman että toinen hiihtää perässä tai kinuaa lahkeessa. Joten, tuttuja tunteita niinku muillakin.
 
Jospa jotain kirjoittelisi. :)

MEillä ei mennyt korvatulehdus ekalla kuurilla ohitse. Aloin jo eilen aamulla epäillä,että lääkäriin on suunnattava ja oikeassa olinkin. Nyt on eri lääke ja saa nähdä tepsiikö. Nyt tuli vielä samaan syssyyn silmätulehdus.

Maaria Kiva kun neuvolassa kaikki ok. :)

Tiinuli Kiva kun laitoit kuulumisia.

Kauniskuu Multa mennyt ihan ohitse,että oot ollut kipeänä. Hyvä kun oot jo paranemaan päin tai parantunut.

bartsu Meillä on mahdollisuus myös esim 17 päivän sopimukseen ja ne päivät voi ns tasoittaa 3kk aikana. Siinäkin on säästöä hoitomaksuun vajaa 50€. Muistaakseni.

Meillä kävellään. :) Ihanaa. Pari vkoa meni 2-4 askelta,mutta eilen sitten aloitti kävelee pidempiä matkoja. :heart:
 
Tiinuli kiva kuulla sinusta pitkästä aikaa, mä olenkin miettinyt että mitä sulle kuuluu!

Millis toivottavasti korvatulehdus ja silmätulehdus menee ohi! Ja onnea kävelystä :)

Tuo pulkka oli kyllä ihan huippu ostos, poika viihtyy siinä tosi hyvin ja on ihanan kevyt vetää perässä. Eikä haittaa vaikkei olisi ihan kunnolla aurattu kävelyteitäkään!

Nyt on alettu vähän enemmän tapailla sanoja, "lamppua" yritetään kovasti ja "kissa" tuli myös vähän sinnepäin. Sitten aamuisin on hauska kun sanon että mennäänkö aamupalalle niiin toinen vastaa aina "papapapa" eli vähän niin kuin aamupala.

Poika painii kovasti tuon yhden kissan kanssa, kissa ei välitä ollenkaan vaikka toinen rautakourillaan möyhii vaan tulee itse puskemaan ja haluaa leikkiä :) Tietysti täytyy vahtia koko ajan ettei kummallekaan satu mitään.

Kiitos Pantsu kysymästä, yöt menee vähän milloin mitenkin. Tutista ollaan siis nyt kokonaan yritetty nukkuessa eroon ja on aika hyvin onnistunutkin. Toisinaan nukahtaa kokonaan ilman huutoa. Ongelma on sitten se että herää usein n.23-24 aikaan eikä meinaa rauhoittua millään ja sitten on annettu taas välillä maitoa. Yleensä pari kertaa herää yössä nykyisin ja saattaa itkeskellä vähän mutta en mene hyssyttämään ellei ala oikein kunnolla huutaa. Välillä on kyllä mennyt yöt tosi hyvin eikä ole tarvinut herätä kertaakaan! Ja se on kyllä kumma että tolla lapsella vaan on joku sisäänrakennettu kello, ylös nousee AINA klo 6 vaikka olisi valvonut kuinka myöhään!

Onko täällä muita joiden lapset puree kaikkea? Sisu syö oikeasti ihan kaikkea mikä eteen tulee, etenkin kaikkea metallista haluaisi syödä niin kuin kaupassa ostoskärryjä! Jokaikinen lelu on suussa ja välillä äidin sormetkin.

Kattoiko kukaan muuten Teemalta sitä lapsen kehitys dokumenttia? Oli aika mielenkiintoinen. Varsinkin se väite, että lapsen persoonallisuus jo 1-vuotiaana kertoo aika paljon siitä, millainen ihminen hänestä aikuisena tulee. Esim. jos on tosi ujo lapsi niin tuskin on isonakaan mikään seuramies.
 
Millis onnittelut kävelystä :)!! Ja kiitos, pikkuhiljaa elävien kirjoissa. Sitkee tauti, vieläkin keuhkot vajaalla ja väsymys ankara.

Emily katoin joo dokkarin. Mut tulipa taas vähä sellanen olo, että kääk- pitää alkaa pian varoa kaikkee et muksusta ei tuu ihan nyhväävä hiirulainen aikusena :D .. Nii, onkai toi kaikki aikamoista monen asian summaa. Perimää ja ympäristötekijää. Kun toisaalla annetaan ymmärtää, et mukulan olis hyvä tottua jo pienenä menoon ja meininkiin ja kymmeniin ihmisiin, ja toisaalla sitte korostetaan, ettei pieni (alle vuosikas tai pieni taapero) tarvii vielä välttämättä muita ku vanhempansa, ja lähellä/kotona kasvatettuna siitä kasvaa rohkea ja reipas lapsi. Tiiäppä noita.. :)
 
EMILY: Meillä purraan kaikkea mikä liikkuu ja ei liiku. Jos kieltää jostain niin koittaa purra käteen :O Että sellainen vaihe täällä...Toivottavasti menis ohi ennenkuin aloittaa hoidon.

MILLIS: Onskut kävelemään oppimisesta.

INFLUENSSAROKOTUS: Ei olla otettu eikä oteta, vaikka tos on ihan lähellä toi varuskunta, missä tota sikaa ainaki on ollu liikenteessä. En vaan silti jotenkin koe tarpeelliseksi. En ole ottanu ittelleni sitä koskaan, vaikka olen vanhaikodilla töissä, että sais ilmaseksi.

JOULUaattona mennään anoppilaan syömään ja miehen mummulla käymään kahvilla. Sit illalla mun porukat ja miehen porukat tulee vielä meille. oulupäivänä mennään sit mun äitille syömään.

PANTSU: meillä on tyttö saanu sukulaisilta niitten vanhoja junaratajuttuja kauheen kasan ja tykkää niillä jo leikkiä.

Bartsu
 
Toivottelen näin pikaisesti rauhaisaa ja hyvää joulua kaikille!!! Ja kaikkea hyvää ensi vuodelle!

Meillä joulu menee enemmän ja vähemmän flunssaisena, kuten näköjään monen muunkin ;-) Tänään juuri käytiin pikkumiehen korvat tarkastuttamassa, mutta eipä niissä mitään tulehdusta ollut. Yöt vain menevät kovin rikkonaisesti, kun herra heräilee jatkuvasti itkeskelemään...Kurkussa oli vähän punoitusta, joten ei kun hyvät tropit päälle ja nenätippoja uudelleen käyttöön niin eiköhän ne yötkin taas rauhoitu.

influenssarokotusta ei meilläkään oteta.

Joulukuusi oli muuten aika kiinnostava kapistus ja neulasia onkin koko ajan lattialla, kun pienet kätöset käyvät muuttelemassa koristeiden paikkoja ;-) Mitenkäs muiden taaperot ovat antaneet kuusen olla rauhassa? Ai niin ja tää kiipeily on ihan hurjaa, poika raahaa kaikkea minkä vain saa kannettua mukanaan ja kiipeää niiden avulla joka paikkaan mihin ei saisi...Onneksi on kyllä oppinut peruuttamaan aika hienosti pois esim sohvalta ja sängyltä, mutta aika vahtiminen on!

Mutta nyt, oikein hyvää joulua!

Kesäsiili (ihanaa, päivät alkavat taas pidentyä :))
 
Pikaiseen huikkaan että nyt on ensimmäinen ultra takana. Yksi pieni vilkastus sieltä löytyi :) Pikkuinen oli niin vauhdikas ettei hoitaja meinannut saada mittoja otettua. Olo on onnellinen ja helpottunut. Nyt on hyvä fiilis lähteä viettämään Joulua :)

Ihanaa ja rentouttavaa Joulun aikaa kaikille :xmas:
 
Hei, minäkin nopeasti huhuilen hyvät joulut kaikille :heart:

Veena Ihanaa, että masuasukilla oli kaikki kunnossa :) on tuo helpottava vaihe, ekaan ultraan asti kok raskaus on jotenkin ihan uskon asia, sitten saa jotain konkreettista.

Kesäsiili Meillä kuusi on ihan mahdoton. Poika olis kokoaika koristeissa ja oksissa kiinni. Muutama pallo on jo särkynyt ja vesiastiassa on uitettu porkkanaa, sukkaa, kirjaa, laskuja yms, ja neulasia on tietenkin joka paikka pullollaa, tekis suoraan sanottuna mieli heivata jo koko kuusi mäkeen, mutta antaa nyt olla aaton yli :) Ja kiipeily, juu, ihan mahdotonta meoa ja vahtimsta. Meillä kans kehitellään ties minkälaiset systeemit, että päästään haluttuihin tavaroihin käsiksi. Monesti raahaa jonkun laatikon, jonka päälle kiipeää ja hapuilee pöydältä kaiken, yhden kerran sai jo keittiöveitsenkin napattua, vaikkei edes ollut pöydän reunalla, onneksi näin ja ehdin hätiin saa vaan oll silmätkin selässä, eikä aina edes keksi mitä se pieni mieli taas kehittelee. Yhden kerran söi Orkidean lehden ja yhden kerran sai kynttilän steariinit päälleen (kun kiipeää sohvan kautta ikkunalaudalle) Eikä poika edes säikähtänyt, sama meno jatkuu edelleen.

Emily Meillä on taas tullut joku puremisvaihe. Välillä jo tuntui, ettei ihan holtitomasi kakkea syö, utta nyt tällähetkellä saattaa puraista vaikka mua olkapäästä. Todella kivaa.

Mitähän vielä.. Me valmistaudutaan joulunviettoon hieman kipeinä. Itsellä nuha ja Pessin korvatei ollutkaan parantuneet vaan uutta pidempää antibioottikuuria nyt sit koitetaan. Miehellä on pitkä saikku, mutta ei sekään enää mikään sänkypotilas oo. Mun vanhempien luo ollaan aattona meossa, tapanina sitten kotiin.
 
Joulukuusesta ei vielä kokemusta, huomenna vasta :) Yleensä kyllä aika estotta menee räpläämään kaikkea ja jatkaa vaan touhuaan vaikka kieltää tms. Katotaan nyt miten käy. Kaupoissa tms. ei ihmekyllä oo vielä intoutunu repimään koristekuusia, tökkii vaan palloja sormella.

Veena onnea ultrasta! tosi hienoa!

Pureminen se kaiken suuhun työntäminen on lähes loppunut eikä tuo mun nähdäkseni purekaan. Tosin sitte just kaikki kiva, kuten teipinpalat tai muovin kappaleet tai pikku legot tuttujen luona pitää työntää suuhun. Niitä saa sitte kalastaa suusta veks.

Ihanaa, rentouttavaa ja lämmintä joulua kaikille!!!
 
Heippa !

Mun oli pakko kommentoida tota puremista, meillä poika puree kaikkea. Välillä ihan vimma siihen, pelkään että puree toisia lapsia. On jo monesti yrittänyt mutta ei onneksi ole ehtinyt !
Nauraa päälle kun kieltää... Arvaa sapettaako :mad:
Mukavaa Joulua kaikille !:heart:
t. maariaa ja poikanen
 
Meillä on taas vaihteeksi pojalla korvatulehdus. Onneksi saatiin ab-kuuri ennen joulua, ei tarvitse pyhinä istua päivystyksessä. :kieh: Ensi vuoden puolella varmaan varaillaan aikaa korvalääkärille.

millikselle onnittelut kävelytaidosta! :) Meilläkin on poika mennyt pari päivää jo pelkästään kävellen. Konttaa vain kun leikkii lattialla esim. pallolla tai autolla.

haltia ja Kesäsiili: Pikaista paranemista sinnekin! "Kiva" kuulla, ettei olla ainoita, joilla joulu menee enemmän tai vähemmän toipilaana. : /

bartsu: Meilläkin poika tykkäisi niistä junaradoista, mutta niissä on aika pieniä osia ja toisekseen, poika tykkää järsiä niitä puisia kiskoja. Pelkään, että ne turpoaa muodottomiksi. On nimittäin käynyt jo yhdelle puiselle nuppipalapelille niin, ettei palat enää sovi aukkoihin. :whistle: Taidetaan siis pitää junat vielä jemmassa, kunnes pahin syömisvimma menee ohi.

Meillä on tuota puremista ollut enemmän tai vähemmän siitä saakka, kun pojalle tuli ekat hampaat. Nykyisin käyttää sitä huomionhakukeinona, eli tulee puremaan jalkaa tai muuta, jos vaikka luen lehteä tai olen tietokoneella. :kieh: Kieltäminen ei siis oikein tehoa, koska se on tavallaan juuri sitä mitä haluaa eli huomiota. Muita lapsia ei ole onneksi vielä purrut.

Joulukuusta ei meillä kotona ollut, eikä täällä anoppilassakaan ole. Appivanhemmat lähtevät joulupäivänä reissuun, joten ymmärrettävästi eivät halunneet tänä vuonna hankkia kuusta. Saadaan siis odotella mielenkiintoisia kuusikokemuksia vielä pari päivää, kun mennään mun vanhempien luo. ;)

Veena: Ihanaa! Hirmu isot onnittelut! :heart: Varmasti vierähti kivi sydämeltä. :)

emily: Kiva, että teillä menee yöt jo paremmin. :) Meilläkin harvemmin enää heräillään, nyt kun tajusin, että päiväunista on niin paljon kiinni. Kylässä kyllä heräilee, luulen, että huomaa öisin olevansa vieraassa paikassa ja hätääntyy. Aamut meillä on ikävästä aikaistuneet, ensin poika heräsi kuudelta ja nyt parina päivänä on ollut tikkana pystyssä jo viideltä! :kieh: Toivon niin, että tämä liittyy vain korvatulehdukseen tai on jokin muu ohimenevä vaihe! On meinaan tosi raskasta, etenkin kun oma rytmi on hyvin iltapainoitteinen, enkä saa unenpäästä kiinni ennen klo 23:a. :(

Mäkin olen katsonut sitä dokkaria Teemalta. On hyvin mielenkiintoinen. Mä uskon siihen, että sisäsyntyinen temperamentti vaikuttaa aika paljon, mutta tietenkin ympäristötekijöilläkin on oma roolinsa persoonallisuuden kehitykselle. Tämä "nature vs. nurture"-keskustelu on historiallisestikin mielenkiintoinen. Milloin on uskottu geenien määrävän kaiken, milloin taas on behavioristisella teorialla selitetty lähes koko kehityskaari. Nyt taidetaan olla ehkä lähempänä kultaista keskitietä kuin koskaan ennen, toki varmasti tietelijästä riippuen painotetaan enemmän joko perintötekijöitä tai ympäristöä.

Minä sainkin mielenkiintoisen "joululahjan". Mulla nimittäin alkoi maanantaina ensimmäiset kuukautiset synnytyksen jälkeen. Olin aika puulla päähän lyöty, en yhtään osannut odottaa niiden alkavan, kun kaksi kertaa kuitenkin gynellä katsottiin, että munasarjat on edelleen pco-tyyppiset ja hyvin inaktiivisen näköiset. Jotain siellä näköjään tapahtuu. Ilmeisesti imetyksen vähentäminen on saanut hormonit liikkeelle. Nyt mietin, miten saisin pääkoppani pysymään aisoissa, en haluaisi taas alkaa kyttäämään ovis- tai raskausoireita ja sitä kautta pettymään joka ikinen kuukausi. :ashamed:

Jahas, sauna kutsuu!

Oikein ihanaa, riemullista ja iloista joulua kaikille! :heart: :xmas:
 
Ihanat joulut kaikille!

Ja Veenalle isot halit hyvistä ultrakuulumisista!

Joulukuuseen juuri saatu valot ja nauhat. Huomenna sitten pojan kanssa muu koristelu. Saa nähdä miten koristeet sitten pysyvät paikallaan...
 
Terveiset mökiltä :)
Joulu oli ja meni, mukavaa on ollu.
Likan kanssa ollu helppoa olla täällä, sopeutuu nopeasti, unet nukkuu niinku ennenki eikä vierasta tai kaipaile silleen meidän perään vaan viihtyy muidenki kanssa. Ulkoiltu on paljon ja laskettu pulkalla mäkeä.
Ruokailut on sit mitä on, lähinnä 24/7 napostelua. Kokoajan joku syömässä jotain, tyttö kärttää vieressä ja huutaa millo minkäkin perään tai hakee ite hedelmää tms. Ja joku aina antaa jotain. EN jaksa niuhottaa, menee miten menee. Ei tätä ikuisuutta kestä. Aika huoletta on menty muutenki, on saaanu kinkkua ja piparia ja torttua vähän, eikai noihin kuole :) Ainoa mistä pitää pitää kiinni, on unet, mut ne sujuukin ihan mutkatta.
Kuusi ja kynttilät on pysyny rauhassa. Takkaan "poltti" sormensa, joten sekin on saanu jäädä rauhaan :) Ainoa tosian on ruoka mitä kytätään kärppänä, eikä aina viitsi syödä salassa tai olla jatkuvasti kieltämässä.
 
Meillä juhlitaan Sisun 1-v synttäreitä tänään =) Uskomattoman nopeasti on vuosi kyllä mennyt! Varsinaiset pippalot pidetään loppiaisena mun porukoilla.

Omaa tahtoa ja temperamenttia on ilmaantunut viime aikoina oikein roppakaupalla; poika saa hirveät raivarit jos ei saa mennä jonnekin tai jokin tavara otetaan pois kädestä. Heittäytyy lattialle karjumaan ja itkemään. Tietää kyllä että on vanhempiinsa tullut... Kauhulla vaan ootan että minkälainen on sitten uhmaikä kun nyt on jo tällaista! Syöttäminenkin on aika haastavaa kun poika keksi kuinka syöttötuolissa seistään ja nuo Ikean tuolin vyöt ei kyllä pitele yhtään.

Synttärien kunniaksi otettiin eilen ekat askeleet ilman tukea! Ja saatiin joku nuhatauti, kuumetta ei onneksi ainakaan vielä ole mutta viime yönä herättiin tunnin välein. Hampaat tuntuu myös vaivaavan taas vaihteeksi, tulispa sieltä jo vihdoin uusia läpi!

Onnea Veenalle hyvistä ultrakuulumisista! Mulla on ensi viikolla rakenneultra, jännittää jo! Tällä kertaa aiotaan kysyä sukupuoltakin, mitään oloa ei ole taaskaan kumpaankaan suuntaan.
 
Heippa taas!

Joulut ja uudet vuodet on juhlittu ja arkeenkin ehditty palata. Joulukuusi sai meillä olla yllättävän rauhassa. Kerran kävi hipelöimässä palloja ja sen jälkeen kiinnostus lakkasi. Uutena vuotena poika oli ekaa kertaa yön yli hoidossa mun isällä. Oli mennyt tosi hyvin, ja me vanhemmatkin nautittiin vapaaillasta. :) Muuten oli kylässä vähän unissa hakemista, mutta luulen, että eniten vaikutti korvatulehdus ja räkäisyys. Kotona on taas nukkunut hyvin, etenkin kun siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan. Ihanaa, kun saa rauhassa lukea iltaisin sängyssä ja rupatella miehen kanssa! Sitä olen kaivannut ehkä eniten vauva-aikana. :)

emily: Uskomatonta, että sulla on jo rakenneultra edessä! Käsittämätöntä, miten aika menee niin nopeasti! Onnea ekoista askeleista ja tsemppiä ultraan!

Meillä on taas jonkinlainen vierastus/eroahdistuskausi meneillään. Isän sylissäkin itkee, jos olen lähettyvillä. Kaupassa en voi selkääni kääntää, kun alkaa itku, etenkin jos vieressä sattuu olemaan joku tuntematon ihminen. Noh, eiköhän tämä ole taas ohimenevä vaihe.

Kävely on nyt vakiintunut, ja poika haluaisi jopa portaat kävellä itse ylös alas. Konttaamalla saakin mennä, mutta en ole vielä uskaltanut kävelyttää portaissa! Ulkona sen sijaan tulee ehdoton stoppi. Kengät jalassa ei halua kävellä edes sisällä, ja ulkona vielä vähemmän. En ole pojalla pitänyt kenkiä sisällä, joten luulen, että on vähän tottumattomuutta. Talvikengät ostettiin vasta joulun jälkeen alennusmyynnistä, sitä ennen mentiin Stonzeilla, mutta eipä niilläkään kovin mieluusti kävellyt. Mites muilla, kannatteko vielä lasta paljon? Mä huomaan, että jotenkin automaattisesti nappaan välillä pojan kainaloon, vaikka osaakin jo kävellä. Toki nuo portaat on sellaiset, ettei aina viitsi/ehdi antaa pojan itse mennä, vaan on helpompaa kantaa.

Eipäs tänne muuta! Oikein mukavaa uutta vuotta kaikille! :)
 
Emily Onnea Sisulle!!!

Pantsu mekään ei pidetä sisällä kenkiä (eikä oo pidetty),ei ees sukkia, kesällä ei ulkonakaan :). ALuks syksyllä kengät potkittiin jaloista kun ei vielä kävelly. Ja alkuun kävely kengät jalassa oli kömpelöä mut sit kävely esim kaupassa tms. alko vaan yks päivä sujua. Sitä myöten myös lumessa kävely. Nykysin kannan tyttöä vaan jos on kiire jonnekin, muuten annan mennä itse. Mut totta,välillä pitää aina muistuttaa itseään et ei tarvii kantaa :D Onneks likka pitää kyl ite siitä huolen, rimpuilee alas sylistä et pääsee kävelemään. Portaat (siis ei-siistien sisätilojen) kans on vähä sama, joskus annan mennä itsekseen, mut yleensä kannan kun a)en jaksa jumia koko päivää kun joka porrasta pitää jäädä ihmettelemään b) vaatteet/kädet on sit likasena.

Meillä ei oo tollasta eroahdistusta,vaikka muuten on nyt yllättävän paljon mun perään. Huutaa Ätää tai hiihtää perässä jos meen jonnekin. Mut muuten viipottaa esim kaupassa niin ettei paljo taakseen kattele :D
 
EMILY: Onnea Sisulle !!

PANTSU: Me saatiin 1-vuotislahjaksi Kavat ja niillä on nyt harjoiteltu, mut ei ees suostu seisomaan niillä...On tottunu pehmeisiin Stonzeihin. Sisällä ei olla käytetty kenkiä, mut nyt mieitn, että pitäisköhän, kun kävellessä tytön jaloilla on painopiste aika lailla jalan sisäsyrjällä. Jos kegät auttais astumaan koko jalalla tasaisemmin.

Meillä ei vielä kävellä ilman tukea, mut kaikkea vasten kyllä kävellään ja kovaa. Ja haluaa kävellä niin, etä joku pitää käsistä kiinni. Joskus on erehdyksessä irrottanu kädet ja seissyt hetken ilman tukea kunnes on huomannu sen ja istuu alas.
Nyt on sit opittu sanomaan kakka. Ei tuolla mun mielestä ole sanaansa vastaavaa merkitystä kyllä, mut ilmeisesti kivan kuuloinen sana sanottavaksi.
Pari päivää on ollu päiväunille meno aikamoista hurlumheitä. Tyttö ihan väsyny, silmät seisoo päässä, mut sängyssä vaan pitäs riekkua ja viskoo päätä yms. että ei vaan nukahtais..
Työn alku sen kun vaan lähestyy eikä ole vieläkään varmistunu hoitopaikka.

Bartsu
 
Emily Täältäkin onnitteluja yksi-vuotiaalle Sisulle :wave:

Meillä ei myöskään oo käytetty koskaan sisätiloissa kenkiä. Tossuja oon kyllä sisällä käyttänyt likuesteenä ja lämmittämässä kylmiä jalkoja. Pessi kävelee nykyään toppavaatteissakin aika hyvin ja tykkää töpsytellä huopikkaillaan. Kerrostalon rappu on niin kiinnostava, ettei poika meinais ikinä tulla kotiin vaan kiljuen saa kantaa sisään yläkerroksiin karkaavan pojan. En aina muista, että lapsi osaa jo kävellä :D Tulee lähinnä kiireessä kannettua, ja siksi, että Pessi ei todellakaan tule useimmiten sinne minne pitäis, vaan karkailee ties minne ja mä saan sit juosta sen perässä. Monesti jos mulla on kädet täynnä tavaraa muistan, että ai niin, poikahan vois kävellä itsekin. Eli juu, muistamista olis.. Ja sellainen koiran talutushihna olis varmaan oiva apu ;) Mutta kyllä toi siis ihan hyvin kävelee, jos ei oo niin kiire ja jos suunnalla ei oo niin väliä :)
 
bartsu: Meillä kanssa menee polvet ihan spagetiksi kun on kengät jalassa. :D Mutta eiköhän se pikkuhiljaa ala luonnistua kenkienkin kanssa, etenkin kun niitä pidetään nyt joka päivä ulkoillessa.

Ollaan nyt opetettu poikaa nukahtamaan itsekseen sänkyyn. Aiemmin siis taputeltiin tai siliteltiin, nyt vain istutaan hiljaa vieressä. Kyllä poika sitä on protestoinut, mutta äkkiä rauhoittuu onneksi. Ei vaan enää selkä meinannut kestää sitä pinnasängyn reunan yli roikkumista. Paulille on puhkeamassa poskihammas ja se aiheuttaa levottomuutta nukahtaessa. Öisinkin on nyt herännyt useampaan kertaan, kun yleensä herää vain kerran, jos sitäkään.

Nyt on alkanut ensimmäisiä selviä sanojakin tulla. Kakka tulee ihan oikeassa asiayhteydessä, ja kukka on myös oikein. Hauska leikki on "juosta" äitiä karkuun ja silloin toistelee "kaakuu"-sanaa. Katso on "ka" ja kissa on "hiijja".

Huomenna on tutkimuskäynti ja saadaan varmaan tuoreimmat mitat.
 

Yhteistyössä