Toiveissa vauva 2021

@IinesAnkka82 muita vastaavia tarjoajia on myös (tää puhti ei edes tee itse labroja vaan ne otettiin mun paikkakunnalla SynLabilla), ja oisko Mehiläisellä/Terveystalolla myös vastaavaa, kannattaa tarkistaa! Toki jos esim. työterveyden kautta saa vastaavat, niin toki kannattaa hyödyntää!

@Piipaa93 ei oo kokemusta, mutta halusin vaan toivottaa tsemppiä tutkimuksiin! Kerro sitten miten meni ja millainen hoitosuunnitelma teille tulee! :giggle:
 
  • Tykkää
Reactions: Piipaa93
Onko kukaan kunnallisella puolella hoidoissa? Maanantaina meillä on ensimmäinen tutkimus käynti. Hieman jännittää vaikka aijemminkin olen ultrattavana käynyt, mutta johtuu varmasti myös siitäkin, että lääkärinä sattuu olemaan mies.
Jotenkin nyt uskaltaa alkaa uskomaan, että meille vielä suodaan lapsi.
Tsemppiä @Piipaa93 tutkimuskäyntiin! Itse ei ole kokemusta julkisesta, mutta pari vuotta sitten mun äiti patisti (ihana äiti, varasi ajan ja maksoi sen, koska halusi, että varmistan, että kaikki ok:) mut yksityiselle gynelle, joka mm. ultrasi mut (oli muuten yllättävän kallista toi ultraaminen ja julkisella pääsee kyllä ihan yhtä hyvään hoitoon, joten en suosittele). Mua kanssa jännittää aina lääkärikäynnit ja erityisesti, jos on miesgynekologi, vaikka ei ole mitään huonoja kokemuksia, aina ollut asiantuntevia. Hyvin se menee!
 
Täällä on monta joilla kilppari arvot on olleet koholla. Se on onneksi kunhan ensin saa tasapainon päälle niin suht helppo vaikkakin tuskan ymmärrän. Itsellä todettu 5 vuotta sitten ja kunhan tsh on lähellä yhtä ei vaikuta raskautumiseen tai raskauteen on omien lääkärien sanoma, sekä tk että nkl. Jos arvot on koholla niin vaikeuttaa ainakin raskautumista. Ainut lisä toki se että heti plussasta ohjeistetaan annoksen nostoon, ettei sikiö käytä omia varastoja tyhjäksi.

On mukava lueskella teidän viestejä, vaikka suurin osa on itellä lukematta. Oon itse aika harvasanainen ja kirjottelen vähän, mutta kaikki vertaistuki on tarpeen vaikka meillä kaikilla onkin hyvin erilaiset tilanteet.

Voisin listallekin liittyä Zanma, ya 10/16, 1. lapsi, todellakin se yksi kesken mennyt raskaus takana, alkututkimuksia tehty mutta tyssäsivät tuohon luomuplussaan joka oli n 2,5 vuoden yrityksen kohdalla. Yrityksessä taukoa 5/19-10/20 ja nyt toiveissa uusi ihme ja jos ei niin takaisin tutkimusjonoon.
 
@ZanMa tutkimuksiin varmaan pääsette heti kun haluatte! Toivon sydämestäni teille tälle vuodelle parempaa onnea kuin menneillä vuosilla ollut! ❤ Kiitos myös kilppari-kommentista, tässä on ollut sulateltavaa kun tuli niin puun takaa, mutta tosiaan lääkäreiden kommentit olleet kovin positiivisia ja kannustavia, eli eiköhän tää tästä!
 
Täällä on monta joilla kilppari arvot on olleet koholla. Se on onneksi kunhan ensin saa tasapainon päälle niin suht helppo vaikkakin tuskan ymmärrän. Itsellä todettu 5 vuotta sitten ja kunhan tsh on lähellä yhtä ei vaikuta raskautumiseen tai raskauteen on omien lääkärien sanoma, sekä tk että nkl. Jos arvot on koholla niin vaikeuttaa ainakin raskautumista. Ainut lisä toki se että heti plussasta ohjeistetaan annoksen nostoon, ettei sikiö käytä omia varastoja tyhjäksi.

On mukava lueskella teidän viestejä, vaikka suurin osa on itellä lukematta. Oon itse aika harvasanainen ja kirjottelen vähän, mutta kaikki vertaistuki on tarpeen vaikka meillä kaikilla onkin hyvin erilaiset tilanteet.

Voisin listallekin liittyä Zanma, ya 10/16, 1. lapsi, todellakin se yksi kesken mennyt raskaus takana, alkututkimuksia tehty mutta tyssäsivät tuohon luomuplussaan joka oli n 2,5 vuoden yrityksen kohdalla. Yrityksessä taukoa 5/19-10/20 ja nyt toiveissa uusi ihme ja jos ei niin takaisin tutkimusjonoon.
Lisäsin sinut listalle :)
 
Onnea plussanneille! ❤ Ja tsemppiä kaikille täällä kirjoitteleville.

Pakko itsekin jälleen kirjoitella tänne, kun moni pohtinut, miltä puolelta munasolun kypsyminen tapahtuu ja tapahtuuko se vuorotellen kummaltakin puolelta. Omanapailua siis tähän: Minua lääkäri lohdutteli vuonna 2019 laparoskopian jälkeen, kun oikea munasarjani siinä hötäkässä kärsi ja surin, tapahtuuko ovulaatio nyt sitten vain joka toinen kk. Hän sanoi, että jäljelle jäänyt munasarja on täysin toimintakuntoinen ja voi porskuttaa oikeankin edestä joka kuukausi. Se vaan on kovin kummallista, että nippailut tuntuvat minulla aina oikealla puolella. Vasemmalla puolella harvoin mitään tuntuu.

Menimme siis vuoden yrityksen jälkeen julkiselle ihmettelemään, kun yrityksistä huolimatta mitään ei tapahtunut ja silloin löytyi endo. Saimme tietää silloin myös, ettei meidän iässä sitä vuottakaan olisi tarvinnut ihmetellä, vaan puoli vuottakin olisi riittänyt. Yrityksen aloitimme 3/18.

Ovulaation bongailussa on nyt tosiaan ollut tasan vuosi väliä, sillä rypäleraskauden vuoksi oli pakko pitää taukoa ja käytin pillereitä. Enkä nyt edes muista, sainko ovistestiin koskaan positiivista tulosta ennen laparoskopiaa. Nyt on yk1 pillereiden jälkeen ja kp 14 menossa, eikä positiivisesta ovulaatiotestistä tietoakaan. (Olen käyttänyt cb:n digitaalista testiä.) Navan oikealla puolella sen sijaan nippailee jälleen kovasti ja pohdin huolissani, onko endometrioosi alkanut jälleen jylläämään, vaikka vuosi sitten oikea munatorveni operoitiin perin pohjin.

Huoh. En siis käytännössä tiedä vieläkään varmuudella, tapahtuuko ovulaatio joka kierrossa vai ei, mutta toivon kovasti että tapahtuisi, jos tässä kierrossa ei joku tartu jo mukaan. Toki ikää on jo, mutta minua lohduttaa tieto että lähisukulaiseni sai vauvan 43-vuotiaana. Näin 37-vuotiaana siis toivoa on, vaikka toki toivon, ettei ihan niin pitkälle tarvitsisi odottaa.

Sitä siis vaan, että ihmiskeho on niin ihmeellinen kapistus, että monenlaiset onnenkantamoiset ovat mahdollisia, on taustalla sitten mitä vaan. Toivon niin kovasti iloisia uutisia kaikille täällä kirjoitteleville. ❤
 
Joo, hormonikierukka on ollut vuosikausia käytössä. Poistatin sen elokuussa ja sen jälkeen on ehkäisty muilla keinoilla. Ajattelin, että pääsee näkemään miten kierto alkaa toimia kun ei oo ollu kuukautisia vuosikausiin. Hyvinhän tuo säännöllisesti lähti pyörimään sitten syyskuussa. Mut ei mulla ollu odotukset kovin korkealla, vaikka ainahan sitä toivoo.

Onko siis sun kierto heitellyt aiemmin? Varmaan hetki menee pillereiden jälkeen kun kroppa tottuu tilanteeseen.

Enkä kyl itse vielä tätä omaakaan raskautumista usko, saa nyt nähdä mitä tapahtuu tulevan viikon aikana.
Ennen pillereitä (n.6v sitten) oli säännöllinen kierto. Ikäähän sitä on jo tosin se 40v joten voi kierron pituuskin olla muuttunut.. mut katsoo nyt, jospa ne menkat tulee.. tai parempi; plussa testiin :giggle:
 
Voin laittaa sinut piinailijoihin. Haluatko myös kierto listalle?Eli mikä kp sinulla nyt menossa? Haluatko ilmoittaa monesko lapsi toiveissa?
@petronella09
Laita vain myös kiertolistalle nyt siis kp 27/28 eli huomenna pitäis hanojen aueta tai sit viivan vahvistua. Ei tarttee laittaa lapsilukua nyt tähän vielä, mut kouluikäisiä sisaruksia olis tulokkaalle.

Aivan niin, sulla siis kierto ollut tasainen ja ovikset näkyy tikuissa. Tosi hyvä, että pääset selvittämään mistä vois kiikastaa. Mut vaikuttaisi tolla historialla tosiaan siltä, että plussa tulee kun vaan kaikki kohdallaan. Jaa mitkä kaikki? Sepä hyvä kysymys.

Välillä tuntuu, että nää asiat on jotain niin vaikeasti ymmärrettävää ihmisen biologiaa ja siihen sit sekoitetaan ripaus jotain alkemiaa .
 
@petronella09
Laita vain myös kiertolistalle nyt siis kp 27/28 eli huomenna pitäis hanojen aueta tai sit viivan vahvistua. Ei tarttee laittaa lapsilukua nyt tähän vielä, mut kouluikäisiä sisaruksia olis tulokkaalle.

Aivan niin, sulla siis kierto ollut tasainen ja ovikset näkyy tikuissa. Tosi hyvä, että pääset selvittämään mistä vois kiikastaa. Mut vaikuttaisi tolla historialla tosiaan siltä, että plussa tulee kun vaan kaikki kohdallaan. Jaa mitkä kaikki? Sepä hyvä kysymys.

Välillä tuntuu, että nää asiat on jotain niin vaikeasti ymmärrettävää ihmisen biologiaa ja siihen sit sekoitetaan ripaus jotain alkemiaa .
Niin kaikki vaikuttas olevan Ok,kun säännöllinen kierto ja ovis näkyy testissä.Joka kuukausi sitä toivoo sitä ihmettä, että saisi 2 viivaa raskaus testiin :) Nykyään toivon,että raskaus alkaisi ennen syyskuuta minkä olen asettanut takarajaksi, mutta ei se auta kun jatkaa eteenpäin ja odottaa :)
 
Kilppariarvoista
Heippa! Kyselisin teiltä joilla kilppariarvoissa jotain häikkää että oirehditteko mitenkään ennen kuin saitte tietää arvojen heittelystä vai tuliko diagnoosi puskista? Itselläni kovasti mietityttää omat arvot vaikka en mitenkään oirehdi, mutta tuntuu olevan silti kovin yleistä tämä.
 
Heippa! Kyselisin teiltä joilla kilppariarvoissa jotain häikkää että oirehditteko mitenkään ennen kuin saitte tietää arvojen heittelystä vai tuliko diagnoosi puskista? Itselläni kovasti mietityttää omat arvot vaikka en mitenkään oirehdi, mutta tuntuu olevan silti kovin yleistä tämä.
Minulla oli useita vuosia lievänä väsymystä, palelua, iho-oireita, silmäoireita (jotain outoa tuntemuksia silmissä) yms., en ollut ajatellut mistä vois johtua, lääkärit sanoi masennus jne lääkettä siihen, unilääkkeitä
suositeltiin. Kilppariarvojakinn otettiin, mut oli viitearvojen sisällä, tosin ylärajalla aina. Nyt vasta lapsettomuustutkimusten yhteydessä otetussa kokeessa oli yli viitearvojen, vaikka ei mitenkään vakavasti. Ihon kuivuutta ei ole ollut enää ollenkaan, nukun yöllä, sydän lyö normaalisti, jaksan tehdä asioita.. mutta en olisi koskaan osannut ajatella, mistä voisi johtua oireet, olin jo niin tottunut.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Heippa! Kyselisin teiltä joilla kilppariarvoissa jotain häikkää että oirehditteko mitenkään ennen kuin saitte tietää arvojen heittelystä vai tuliko diagnoosi puskista? Itselläni kovasti mietityttää omat arvot vaikka en mitenkään oirehdi, mutta tuntuu olevan silti kovin yleistä tämä.
Minulla testattu arvot 2/2020 ja 12/2020. TSH nousi tällä välillä 2,6 -> 7. Menin alkuvuodesta lääkäriin, koska jo pidempään ollut väsynyt/vetämätön olo ja muitakin oireita jotka tyypillisiä vajaatoimintaan. Mitään ei alkuvuodesta löytynyt ja pistin kaiken stressin piikkiin. Nyt sitten testattu uudelleen ja vajaatoimintaa epäilläänä kun arvot reilusti koholla. Edelleen on väsymystä jne. mutta rehellisesti en enää osaa sanoa, milloin alkanut / onko epänormaalia, koska en mä voi tietää mikä on normaali energiataso, kun olen tällainen ollut jo useamman vuoden. Väsymyksen lisäksi oireina esim. palelu, painonnousu, "aivosumu", ahdistuneisuus. Nämä ei ole tulleet nyt vuoden aikana, kun TSH noussut, vaan kaikki tuttuja jo useamman vuoden takaa, eli en tiedä johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Toisaalta monessa paikkaa oli että tuo alkuvuoden TSH 2,6 voi jo oireilla. Lääkitys alkaa helmikuussa, jos kontrollissa arvot yhä koholla, eli sitten selvinee.

Miten nopeasti @minttuni oireet helpotti?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka! Jään seurailemaan tätä ketjua Täällä lopetettu (eilen) minipillerit ja vauva saa tulla jos on tullakseen :) Itsellä kaksi kouluikäistä lasta edellisestä suhteesta ja nykyiselle miehelleni vauva olisi ensimmäinen.

Kiinnostaisi kuulla miten muilla palautunut kroppa ja kierto minipillereiden jälkeen? Itselleni tullut reippaasti painoa tässä parin vuoden sisään ja yksi syy on varmasti nuo pillerit :/ Ja onko kuinka pian tärpännyt pillereiden jälkeen? Mulla ei oo ollut aiemmin ongelmia hedelmöittymisen kanssa, ainoastaan ennen esikoista varhainen keskenmeno ensimmäisestä raskaudesta. Saa nähdä vieläkö olen hedelmällinen ja toimiiko miehellä kaikki niinkuin pitää :D
 
Moikka! Jään seurailemaan tätä ketjua Täällä lopetettu (eilen) minipillerit ja vauva saa tulla jos on tullakseen Itsellä kaksi kouluikäistä lasta edellisestä suhteesta ja nykyiselle miehelleni vauva olisi ensimmäinen.

Kiinnostaisi kuulla miten muilla palautunut kroppa ja kierto minipillereiden jälkeen? Itselleni tullut reippaasti painoa tässä parin vuoden sisään ja yksi syy on varmasti nuo pillerit :/ Ja onko kuinka pian tärpännyt pillereiden jälkeen? Mulla ei oo ollut aiemmin ongelmia hedelmöittymisen kanssa, ainoastaan ennen esikoista varhainen keskenmeno ensimmäisestä raskaudesta. Saa nähdä vieläkö olen hedelmällinen ja toimiiko miehellä kaikki niinkuin pitää
Itsellä pillerit jätetty joulukuun puolessa välissä pois. Viikon päästä pillereiden pois jätön jälk.rinnanpäät kipeytyi ja ovat ed.kipeät. Menkkoja ei ole kuulunut vielä. Ennen pillereitä oli tasainen kierto. Käytin niitä n.6v.
 
Minulla testattu arvot 2/2020 ja 12/2020. TSH nousi tällä välillä 2,6 -> 7. Menin alkuvuodesta lääkäriin, koska jo pidempään ollut väsynyt/vetämätön olo ja muitakin oireita jotka tyypillisiä vajaatoimintaan. Mitään ei alkuvuodesta löytynyt ja pistin kaiken stressin piikkiin. Nyt sitten testattu uudelleen ja vajaatoimintaa epäilläänä kun arvot reilusti koholla. Edelleen on väsymystä jne. mutta rehellisesti en enää osaa sanoa, milloin alkanut / onko epänormaalia, koska en mä voi tietää mikä on normaali energiataso, kun olen tällainen ollut jo useamman vuoden. Väsymyksen lisäksi oireina esim. palelu, painonnousu, "aivosumu", ahdistuneisuus. Nämä ei ole tulleet nyt vuoden aikana, kun TSH noussut, vaan kaikki tuttuja jo useamman vuoden takaa, eli en tiedä johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Toisaalta monessa paikkaa oli että tuo alkuvuoden TSH 2,6 voi jo oireilla. Lääkitys alkaa helmikuussa, jos kontrollissa arvot yhä koholla, eli sitten selvinee.

Miten nopeasti @minttuni oireet helpotti?
Oireesi pistivät silmään..onko sulta ferritiinit mitattu?
Voivat viitata myös raudanpuutteeseen.
 
Itsellä pillerit jätetty joulukuun puolessa välissä pois. Viikon päästä pillereiden pois jätön jälk.rinnanpäät kipeytyi ja ovat ed.kipeät. Menkkoja ei ole kuulunut vielä. Ennen pillereitä oli tasainen kierto. Käytin niitä n.6v.
Ja huomasin juuri että rinnoista tulee puristaessa nestettä. Kuuluukohan norm.pillereiden pois jättämiseen... ???
 
Oireesi pistivät silmään..onko sulta ferritiinit mitattu?
Voivat viitata myös raudanpuutteeseen.
On mitattu ferritiini nyt joulukuussa ja oli jotain 22. Rautaa syönyt siitä asti. Ferritiiniä ei mitattu silloin alkuvuodesta, kun hakeuduin lääkäriin (julkiselle) koska hemoglobiini oli ok, niin lääkäri ei nähnyt syytä ferritiinien mittaukselle :rolleyes: . Eli en tiedä oliko ferritiini jo silloin matala. On kyllä hankala kun samoja oireita kilppari vajaatoiminnassa ja matalassa ferritiinissä, mutta jospa molemmat hoituisi ja pääsen oireista :)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni
On mitattu ferritiini nyt joulukuussa ja oli jotain 22. Rautaa syönyt siitä asti. Ferritiiniä ei mitattu silloin alkuvuodesta, kun hakeuduin lääkäriin (julkiselle) koska hemoglobiini oli ok, niin lääkäri ei nähnyt syytä ferritiinien mittaukselle . Eli en tiedä oliko ferritiini jo silloin matala. On kyllä hankala kun samoja oireita kilppari vajaatoiminnassa ja matalassa ferritiinissä, mutta jospa molemmat hoituisi ja pääsen oireista
Okei. Mutta siis sulla on vakava raudanpuute.
Mikäli arvo on alle 30, silloin varastot ovat tyhjät. Voi olla myös ilman anemiaa (tätä jotkut lääkärit ei ymmärrä ja tuijottaa vain hemoglobiinia... ja oireet voi helpottaa vasta kun ferritiinit on 100+ sekä raskaudesta toivoville suotavaa olisi saada se tonne satkun pintaan.
Mulla todettiin vakava puutos 05/20 (ferrit. 18) syyskuussa oli nousseet 68, oireita oli vaikka millä mitalla, ainainen väsymys, aivosumu, muistin pätkiminen, hengästyminen, lihominen, hiustenlähtö, sydämentykytykset...
Ja tarkoitukseni ei ole päteä tässä asiassa vaan kertoa omakohtainen kokemus ja jospa itsekin olisin aiemmin huomannut hoitaa asiaa en olisi turhaan ollut vuosia väsynyt. Toivottavasti oireet alkaa helpottaa :)
 
Okei. Mutta siis sulla on vakava raudanpuute.
Mikäli arvo on alle 30, silloin varastot ovat tyhjät. Voi olla myös ilman anemiaa (tätä jotkut lääkärit ei ymmärrä ja tuijottaa vain hemoglobiinia... ja oireet voi helpottaa vasta kun ferritiinit on 100+ sekä raskaudesta toivoville suotavaa olisi saada se tonne satkun pintaan.
Mulla todettiin vakava puutos 05/20 (ferrit. 18) syyskuussa oli nousseet 68, oireita oli vaikka millä mitalla, ainainen väsymys, aivosumu, muistin pätkiminen, hengästyminen, lihominen, hiustenlähtö, sydämentykytykset...
Ja tarkoitukseni ei ole päteä tässä asiassa vaan kertoa omakohtainen kokemus ja jospa itsekin olisin aiemmin huomannut hoitaa asiaa en olisi turhaan ollut vuosia väsynyt. Toivottavasti oireet alkaa helpottaa
Kiitos ❤ Ferritiini-ongelmia itse epäilin jo alkuvuodesta ja harmi että en enemmän laittanut lääkärille vastaan silloin, mutta nyt meinaan hoitaa asian kuntoon ja vaatia lääkärissä seurantaa tälle.
 
Hei paljon onnea plussanneille ja haamuille vahvistumisia <3 Kivoja uutisia jo heti vuoden alkuun! Itsellä olisi pe gyne, jossa tsekataan taas follien tilanne, wish me luck että on vain yksi tuloillaan ja päästään ees yrittään <3 :) Kp11 on se gyne, kait silloinkin jo näkee mikä meno?! Jos siellä on taas useampi kasvanut niin sitten saa letrot jäädä. Tämä kuukausi ois itselle ihan täydellinen plussata, en tiä mitä taikatemppuja pitäis tehdä :D
 
Onko kukaan kunnallisella puolella hoidoissa? Maanantaina meillä on ensimmäinen tutkimus käynti. Hieman jännittää vaikka aijemminkin olen ultrattavana käynyt, mutta johtuu varmasti myös siitäkin, että lääkärinä sattuu olemaan mies.
Jotenkin nyt uskaltaa alkaa uskomaan, että meille vielä suodaan lapsi.
Täällä ollaan kunnallisella puolella. Siirryttiin yksityispuolella 2017 alkuvuonna kunnalliselle lähetteellä, kun kevyillä lääkkeillä ei raskautumista tullut. Kun sain ajan sinne, raskauduin, keskeisin perumaan ajan. Varhaisultraan menin rv 7 ja keskenmeno todettiin. Tästä jatkettiin kunnallisella puolella 2018 alkuvuoteen kokeillen eri annostuksia kunnes tärppäsi. Toiminta on hieman hidasta kunnalla ja lääkkeitä määrätään ainakin täällä varovaisesti, vaikka edellisissä ei olisi ollut tehoa, joten siksi kesti 1 vuoden hoidot.:cautious:
Muuten kyllä kaikki mennyt moitteettomasti.
Kyllä se lääkäri käynti menee hyvin! Itellä ei oo kertaakaan ollu mies gyneä :X3:
 
Heippa! Kyselisin teiltä joilla kilppariarvoissa jotain häikkää että oirehditteko mitenkään ennen kuin saitte tietää arvojen heittelystä vai tuliko diagnoosi puskista? Itselläni kovasti mietityttää omat arvot vaikka en mitenkään oirehdi, mutta tuntuu olevan silti kovin yleistä tämä.
Mulla ei oireita ollut yhtään ja diagnoosi tuli osittain puskista, suvussa on niin osasin odottaa että voi tulla diagnoosi jonain päivänä.

@ZanMa tutkimuksiin varmaan pääsette heti kun haluatte! Toivon sydämestäni teille tälle vuodelle parempaa onnea kuin menneillä vuosilla ollut! Kiitos myös kilppari-kommentista, tässä on ollut sulateltavaa kun tuli niin puun takaa, mutta tosiaan lääkäreiden kommentit olleet kovin positiivisia ja kannustavia, eli eiköhän tää tästä!
Julkiselle ei päästä vielä jonoon takasin lääkärin mukaan koska olen raskautunut luomusti jo kerran, mutta ehkä puolessa vuodessa.

Ovulaation bongailussa on nyt tosiaan ollut tasan vuosi väliä, sillä rypäleraskauden vuoksi oli pakko pitää taukoa ja käytin pillereitä.
Harvoin löytää toisia samalla diagnoosilla, koska rypäleraskaus ei kovin yleinen ole. Toivottavasti selvisit siitä helpoimman kautta, jos sitäkään matkaa helpoksi voi kutsua.
 
Tuosta ferritiinistä. Matala ferritiini voi myös nostaa kilpirauhasarvoja vajaalle. Mulla löydettiin -18 keväällä molemmat ja rauta piti hoitaa pois ennen kuin sian vajaatoimintaan lääkityksen (mulla tosin vajaatoiminta ei johtunut matalasta ferritiinistä vaikka lääkäri sitä alkuun epäili). Joten silläkin kannattaa pitää silmällä sitä ferritiiniä :)

Joku myös mietti laparoskopian vaikutusta ovulaatioon. Ja moni kipuja ovulaatiossa. Mulle tehtiin kaksi laparoskopiaa (kystan poisto ja komplikaation korjaus) keväällä -20, joiden seurauksena mun oikea munasarja (ei toki näytä vaurioituneelle mut ) ei siis oo sen jälkeen ovuloinut vaan näyttää hiljaiselle. Tosiaan kuten joku täällä jo aiemminkin totesi myös yksi munasarja voi hyvin toimia sen toisenkin edestä. Mulla oli jokaisessa (5kpl) ultratussa kierrossa jopa kaksi kypsyvää follikkelia vasemmalla. Eli vasemmasta on tullut leikkauksen jälkeen oikein extra aktiivinen. Kivut voi myös tuntua siitä riippumatta millä puolella ovis on niin kummalla puolella tahansa. Mulla tosin tuo vasen puoli on hivenen kipeämpi ovuloija ja tunnen ovulaation sillä puolen melko selkeästi, mutta sen lisäksi olen tuntenut tuikkimista myös oikealla vaikka munasarja tosiaan useamman kerran todettu kuitenkin aivan hiljaiseksi. Ennen Kystaa luulen oikean munasarjan olleen aktiivisempi, koska kipuja oli n. 2/3 kierroista vain sillä puolella. Nyt toki toivon, että oikea saisi tämän hetkisen raskauden aikana hieman parantua ja joskus mulla olisi taas kaksi toimivaa munasarjas, mutta luotto yhteenkin toimivaan on todella hyvä, kun se tosiaan toimii joka kuussa aktiivisesti ja tällä yhdelläkin munasarjalla pystyin tulemaan raskaaksi

Tiukuna&pirpana 17+3
 

Yhteistyössä