Onnea plussanneille!
Ja tsemppiä kaikille täällä kirjoitteleville.
Pakko itsekin jälleen kirjoitella tänne, kun moni pohtinut, miltä puolelta munasolun kypsyminen tapahtuu ja tapahtuuko se vuorotellen kummaltakin puolelta. Omanapailua siis tähän: Minua lääkäri lohdutteli vuonna 2019 laparoskopian jälkeen, kun oikea munasarjani siinä hötäkässä kärsi ja surin, tapahtuuko ovulaatio nyt sitten vain joka toinen kk. Hän sanoi, että jäljelle jäänyt munasarja on täysin toimintakuntoinen ja voi porskuttaa oikeankin edestä joka kuukausi. Se vaan on kovin kummallista, että nippailut tuntuvat minulla aina oikealla puolella. Vasemmalla puolella harvoin mitään tuntuu.
Menimme siis vuoden yrityksen jälkeen julkiselle ihmettelemään, kun yrityksistä huolimatta mitään ei tapahtunut ja silloin löytyi endo. Saimme tietää silloin myös, ettei meidän iässä sitä vuottakaan olisi tarvinnut ihmetellä, vaan puoli vuottakin olisi riittänyt. Yrityksen aloitimme 3/18.
Ovulaation bongailussa on nyt tosiaan ollut tasan vuosi väliä, sillä rypäleraskauden vuoksi oli pakko pitää taukoa ja käytin pillereitä. Enkä nyt edes muista, sainko ovistestiin koskaan positiivista tulosta ennen laparoskopiaa. Nyt on yk1 pillereiden jälkeen ja kp 14 menossa, eikä positiivisesta ovulaatiotestistä tietoakaan. (Olen käyttänyt cb:n digitaalista testiä.) Navan oikealla puolella sen sijaan nippailee jälleen kovasti ja pohdin huolissani, onko endometrioosi alkanut jälleen jylläämään, vaikka vuosi sitten oikea munatorveni operoitiin perin pohjin.
Huoh. En siis käytännössä tiedä vieläkään varmuudella, tapahtuuko ovulaatio joka kierrossa vai ei, mutta toivon kovasti että tapahtuisi, jos tässä kierrossa ei joku tartu jo mukaan. Toki ikää on jo, mutta minua lohduttaa tieto että lähisukulaiseni sai vauvan 43-vuotiaana. Näin 37-vuotiaana siis toivoa on, vaikka toki toivon, ettei ihan niin pitkälle tarvitsisi odottaa.
Sitä siis vaan, että ihmiskeho on niin ihmeellinen kapistus, että monenlaiset onnenkantamoiset ovat mahdollisia, on taustalla sitten mitä vaan. Toivon niin kovasti iloisia uutisia kaikille täällä kirjoitteleville.