Toiveissa vauva 2021

Oviksen tuntemisesta vielä, että itse en kyllä koskaan ole osannut sanoa milloin se itsellä on. Aiempia lapsia yrittäessä luotin noin viikon aikaikkunaan siitä, milloin ovulaatio todennäköisesti olisi, ja silloin oli aika aktiivisesti yritys päällä

Välillä olen kyllä miettinyt, että kun mulla ihan joskus ja sillon tällöin tulee yksittäinen vihlaisu alavatsaan mutta vähän sivulle, niin saattaisiko se liittyä ovulaatioon?
Hyvin voi just tollanen toispuoleinen vihlaisu olla nimenomaan oviksesta (y)
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja wbä
@pumpuli1 pillerit kannattaa lopettaa liuskan loppuun ja joko hyvissä ajoin eli useita kuukausia ennen yritystä tai sitten alkaa heti yrittämään lopetuksen jälkeen. Hedelmällisyys on ekan kierron lopettamisen jälkeen koholla/normaali mutta sen jälkeen laskee joksikin kuukausiksi ja voi kestää jopa lähes vuoden, että hormonitoiminta on taas normaalia. Toki monet tulevat siinä välillä raskaaksi mutta on vaan vähän hölmöä lopettaa pillerit, ehkäistä kumilla eka kierto ja sitten puolen vuoden päästä ihmettelee kun ei tärppää. Harmillisesti monet lääkärit saati hoitajat ei osaa tätä pillereitä määrätessä kertoa ja silloin usein vauvan yrittäminen on aika kaukaista eikä vaan tuu puheeksi.
 
@pumpuli1 pillerit kannattaa lopettaa liuskan loppuun ja joko hyvissä ajoin eli useita kuukausia ennen yritystä tai sitten alkaa heti yrittämään lopetuksen jälkeen. Hedelmällisyys on ekan kierron lopettamisen jälkeen koholla/normaali mutta sen jälkeen laskee joksikin kuukausiksi ja voi kestää jopa lähes vuoden, että hormonitoiminta on taas normaalia. Toki monet tulevat siinä välillä raskaaksi mutta on vaan vähän hölmöä lopettaa pillerit, ehkäistä kumilla eka kierto ja sitten puolen vuoden päästä ihmettelee kun ei tärppää. Harmillisesti monet lääkärit saati hoitajat ei osaa tätä pillereitä määrätessä kertoa ja silloin usein vauvan yrittäminen on aika kaukaista eikä vaan tuu puheeksi.

Mihin tälläinen tieto perustuu? :unsure::unsure:
 
Moikka kaikki, kylläpä tänne on eksynyt paljon porukkaa Mä en ole käynyt tällä palstalla nyt hetkeen. Työt ja korona vaan pyörii mielessä. Luin jonkun jutun, jossa lääkäri kommentoi, että raskauden yrittämistä kannattaisi nyt siirtää koronan takia. Ajatukset pyörii sekavina päässä. Ahdistaa. Miten muilla? Mitkä fiilikset?

Me aloitettiin yritys viime kierroksella. Luulin jo raskautuneeni viime kierrosta mutta menkat alkoi sitten kuitenkin normaalin aikataulun mukaan. Nyt menossa kp9. Ostin kyllä nyt ovistestejä ja meinasin yrittää bongata ovulaation tästä kierrosta. Aikaisemmissa kierroissa on kyllä ollut selkeet ovisoireet. Viikon päästä suunnilleen pitäis olla siis ovulaatio

Onko täällä jo raskautuneita? en ehtinyt /jaksanut kaikkia uusia viestejä lukea
 
On kai se hurja juttu tuo korona, mutta en mie ainakaan aatellu heittää hommia jäihin sen takia... Meidän paikkakunnalla ei vielä ole todettuja tartuntoja, mutta ajan kysymys koska se rantautuu tännekki... Uskon ja luotan kuitenki siihen että 9kk päästä korona tilanne varmasti parempi ja varmasti jo laskussa tartunnat... Ja kyllähän terveyden huolto pelaa poikkeusoloista huolimatta.
 
Joo, kyllähän toi korona tietty mietityttää ja vähän ahdistaa:cry: Kun ei kuitenkaan tiedetä, onko jotain haittavaikutuksia, jos äiti sen alkuraskaudessa sairastaa.. Tai jos tää ei meekään ohi ja sairastuis loppuraskaudessa, jolloin voi just olla vakava kun muutenkin vaikea hengittää.

Haluan kuitenkin nyt ajatella, että jos sattuis tärppään ja sairastuis ja menis vaikka kesken, niin sit se on niin tarkoitettu. Ja pakko nyt toivoa, että viimeistään ens keväällä olis muutenki normalisoitunut ja isä sais olla mukana koko synnytyksen ja sais nähdä KAIKKIA läheisiä❤

Ite en nyt kuitenkaan halua enää tähän mitään ehkäisyä koronan takia ottaa, kun tää vauvakuume on nyt iskenyt ja en halua nyt enempää siirtää aloitusta, kun ikää on kohta jo se 30.
 
En itse viitsi liika murehtia koronasta. Uutiset pyrkii nostaa esiin vain ne ikävät asiat koronaan ja raskauteen liittyen.oon melko varma että on myös koronaan sairastuneita raskaana olevia,joilla kaikki on mennyt ihan hyvin. Mutta ei niistä kerrota. Joten me yritetään raskautta nyt.
Ja mulla edelleen samat oireet,toinen rinta aristaa ja tuntuu turvonneelta ja välillä nippailee alavatsalta.iltapäivästä/illasta alkaa usein palelee.
Tämmöstä täällä:)
 
Kylläpä tänne tulee nopeasti keskustelua, ei voi mitenkään pysyä perässä

@Mirella92 Tosi hieno kuulla, että joku ammattilainen on sanonut ettei menkkoja edeltävä vuoto välttämättä haittaa! Toivottavasti mulla on myös sama tilanne...

Tosi harmi lukea miten monet joutuvat pitkään odottelemaan lasta, ja että avun saaminen voi kestää noin pitkiä aikoja!

Itse muuten en haluaisi olla enää kertaakaan raskaana, enkä pahemmin odota vauvavuottakaan, mutta sitäkin enemmän haluan kolmannen lapsen. Haluisin varmaan neljännenkin jos ei tarvis olla raskaana. Aiemmat raskaudet ja synnytykset on kyllä olleet melko helppoja, ja vauvankin melko iisejä tapauksia. Mutta se oman kehon ja tilan antaminen vauvan tiiviiseen käyttöön lähes pariksi vuodeksi (per vauva jos ei tuu tuplia) ei varsinaisesti oo mun mieleen. Lisäksi mulle on ehkä jopa hieman kiusallinen ajatus, että pitäis joskus töissä paljastaa odottavansa kolmatta lasta. Kokeeko kukaan muu näin?
No mä voin kyllä samaistua tohon kiusallisuuteen, mutta tavallaan eri kantilta, kun itelle tuntuu inhottavalta pyöriä töissä sitten raskaana ku oon ja näytän niin nuorelta. Ja kun uus työ vielä..
 
  • Tykkää
Reactions: Santso
Dpo4 ja kokoaika enenevää nippailuja masun seudulla ei ehkä ihan sitä tyypillistä sukkapuikko kipua mutta selkeätä kohdun seudulle hahmottuvaa. Jotenkin meni usko kyl täysin et täs kierrossa et ois tärpännyt.. kovasti yritän ittelleni vakuutella että raskaudet erilaisia ja se että tammikuussa oli oireetonta siihen dpo9 ei tarkoita et se aina menee niin....
 
  • Tykkää
  • Rakkaus
Reactions: Santso ja 3milia
Me ruvettiin ihan poikkeusolosuhteiden kunniaksi yrittämään just nyt :D aina on yhtä oikea tai väärä hetki tulla raskaaksi. Mut en oo enää montaa vuotta optimi-iässä...

Mulle on paha paikka toi töissä kertominen, ja muutenkin uraa ajatellen kyllähän raskaus hidastaa omaa urakehitystä aika paljon. Ristiriitaista, mut aion kyllä nauttia äitiysvapaasta ja pienestä kääröstä tällä kertaa täysin siemauksin. Viimeksi siihen en antanut itselleni mahdollisuutta, vaan tein tiukasti töitä.

Myös toinen lapsi jännittää! Kuinka perheen ja arjen dynamiikka muuttuu? Vähän jänskättää, miten jaksan ja miten haltsaan sitten kaiken :D
 
Mua ahdistaa ajatus, että pitäis joskus töissä kertoa, että vauva tulossa ja pitäis jäädä äitiyslomalle, pomoni on hieman hankala tapaus ja teen siis hänen kanssaan päivittäin töitä samassa tilassa. Minua ahdisti ja pelotti jo kysyä häitämme varten vapaata häitä edeltäviksi päiviksi, olisin halunnu vapaaksi myös häiden jälkeisen maanantain, mutta en uskaltanut pyytää. Ja pomoni mies, joka omistaa firman, niin kysyi minulta jo työhaastattelussa, että aionko hankkia pian lapsia. Siis sehän on todella törkeää, eikä sitä saisi kysyä ja hämmennyin ihan täysin enkä osannut oikein vastata mitään järkevää.. Tämän vuoksi pelkään myös tämän pomoni miehen reaktiota. He ovat +60 pariskunta ja hankalia persoonia molemmat, joten jännittää. Ja siis työni on sellainen, että olen työpaikassani ainoa, joka tätä työtä tekee eli kukaan ei voi sijaistaa minua, pomoni joutuu tekmään minun työni omiensa ohella jos olen esimerkiksi sairaana. Saikulle jääminenkin on aina yhtä ahdistavaa. Työpaikkani on siis pieni yksityisyrittäjän paikka, jossa vain 3 työntekijää ja kaikilla oma työnkuva, eikä yhtään ns. varamiestä kenelläkään meistä.
Mutta enpä tiedä onko koko firmaa edes enää olemassa tämän koronan jälkeen. Se on nimittäin jouduttu sulkemaan nyt kokonaan tämän vuoksi ja työntekijät on lomautettu. Sekin toki ahdistaa kun on nyt lomautettuna, että mites rahatilanne sitten mahdollisen äippäloman ajaksi järjestyy, mikäli on ollut pitkä lomautus + mahdollinen työttömyys ennen raskautta...
Tulipas purettua sydäntä näköjään enemmänkin.
 
@pumpuli1 mä malttamattomana jätin pillerit kesken laatan, söin uudesta laastasta 6 pilleriä. Kahden päivän päästä alkoi tyhjennys, kesti 5 päivää ja muutenkin kropassa tuntui vähän kuin raskausoireita saman ajan, eli rinnat ja alavatsa oli kipeet. Sen jälkeen ei mitään.

Mä oon kans jutellu gynen/lääkärin kanssa ja sanoivat, et eka kierto ois paras. Mutta sen jälkeen se on hyvin yksilöllistä, yleensä jos kierto on ollut ennen pillereitä säännöllinen niin palautuu nopeasti ennalleen ja kellä ei ole, niin kroppa hakee vähän pidempää normaalia. Mutta kaikki toitotti sitä yksilöllistä palautumista, kun kaikki ollaan erilaisia.

Mut eipä se auta kun lopettaa ja katsoa mitä ne pillerit on saanu omalle kropalle aikaiseksi. Itse en saanut oireita pillereitä aloittaessa ja toivon, että tää lopettaminen menee yhtä helposti.
 
Mua ahdistaa ajatus, että pitäis joskus töissä kertoa, että vauva tulossa ja pitäis jäädä äitiyslomalle, pomoni on hieman hankala tapaus ja teen siis hänen kanssaan päivittäin töitä samassa tilassa. Minua ahdisti ja pelotti jo kysyä häitämme varten vapaata häitä edeltäviksi päiviksi, olisin halunnu vapaaksi myös häiden jälkeisen maanantain, mutta en uskaltanut pyytää. Ja pomoni mies, joka omistaa firman, niin kysyi minulta jo työhaastattelussa, että aionko hankkia pian lapsia. Siis sehän on todella törkeää, eikä sitä saisi kysyä ja hämmennyin ihan täysin enkä osannut oikein vastata mitään järkevää.. Tämän vuoksi pelkään myös tämän pomoni miehen reaktiota. He ovat +60 pariskunta ja hankalia persoonia molemmat, joten jännittää. Ja siis työni on sellainen, että olen työpaikassani ainoa, joka tätä työtä tekee eli kukaan ei voi sijaistaa minua, pomoni joutuu tekmään minun työni omiensa ohella jos olen esimerkiksi sairaana. Saikulle jääminenkin on aina yhtä ahdistavaa. Työpaikkani on siis pieni yksityisyrittäjän paikka, jossa vain 3 työntekijää ja kaikilla oma työnkuva, eikä yhtään ns. varamiestä kenelläkään meistä.
Mutta enpä tiedä onko koko firmaa edes enää olemassa tämän koronan jälkeen. Se on nimittäin jouduttu sulkemaan nyt kokonaan tämän vuoksi ja työntekijät on lomautettu. Sekin toki ahdistaa kun on nyt lomautettuna, että mites rahatilanne sitten mahdollisen äippäloman ajaksi järjestyy, mikäli on ollut pitkä lomautus + mahdollinen työttömyys ennen raskautta...
Tulipas purettua sydäntä näköjään enemmänkin.

En voi sanoa että tiedän täysin tunteen, mutta voin tosi vahvasti samaistua noihin taustoihin, vaikka eri tilanteessa olenkin. Suututtaa että raskaus vaikuttaa näin syrjivästi naisiin ja urakehitykseen, mutta toisaalta ollaan me etuoikeutettuja kun saadaan alusta asti olla mukana lapsen kehityksessä. Ymmärrän pienyrittäjiä myös tosi hyvin. Onhan se todellinen riski ja lisäkustannus, jos palkkaa tällaisen lisääntymiskykyisen naisen töihin, vaikka tän asian miettiminenkin on laitonta. :D Hankalaa siis työn kannalta!

Muoks. Ymmärrän siis juu yrittäjiä, mutta sinua kohtaan on toimittu väärin. Kamala tilanne kun työhaastattelussa kysytään noin!
 
Viimeksi muokattu:
Mä en murehdi koronaa yrityksen kannalta. Aiemmat koronavirukset on aiheuttaneet keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä, mutta ei kehityshäiriöitä. Loppuvaiheessa sairastaminen ei ole nykyisten tutkimusten valossa aiheuttanut syntymättömälle lapselle koplikaatioita. (Lähde THL) Itsekin joskus viikkoja sitten luin lääkärin haastattelun ja hän suositteli yrityksen aloittamista suunnitteleville lykkäämistä, mutta pidempään jo yrittäneille jatkamista. Se oli kuitenkin vain yhden henkilön mielipide, joskin toki varsin järkeenkäyvä sellainen. Koronan kannalta mua huolestuttaa enemmän se, ymmärtääkö ihmiset että tänä vuonna on valittava joko vappu tai kesä. Jos vappuna aletaan kokoontua ja unohdetaan sosiaalinen eristäytyminen, niin tartunnat lähtee uuteen nousuun jolloin rajoituksia ei voida purkaa kesäksikään ja se todella olisi surku.

Tarkastelin Flota ja huomasin, että viime kierrossa talleteltiin dpo -3 ja edelleen olen täällä kirjoittelemassa. Katsotaan josko tämä dpo -1 tai 0 mihin tänään päästiin olisi otollisempi! :X3:
 
En nyt paniikkia lietso mutta synnytyksiä on jouduttu käynnistämään koronan vuoksi ainakin ulkomailla. Että on se riski sille vauvalle jos joutuu maailmaan jo vaikka viikolla 30 jolloin hyvin todennäköisesti jää pysyviä vaurioita. Mutta toki meillä ei vielä plussanneilla ei sen suhteen ole hätää koska noi viikot käsillä vasta loppuvuodesta jolloin käynnistystä voitaisiin ajatella. ☺
 
@Zennuli ja toki on huomioitava maa kohtaiset erot synnytyksien hoidossa. Jokainen synnytys katsotaan tietenkin yksilöllisesti ja ratkaisut tehdään sen hetken parhaan tiedon varassa. Jos sikiön hapensaanti vaarantuu koronan vuoksi, niin tokihan se on ulos saatava nopeasti. Kuitenkin suurin osa perusterveistä sairastaa koronan lievänä, jolloin perusteita raskauden kulun puuttumiseen ei ole. Ylipäänsä olen sitä mieltä, että koronaan liittyvään uutisointiin kannattaa suhtautua varsin neutraalisti. Mehän ei muuta voida tehdä kuin pitää huolta hyvästä käsihygieniasta, yskimisetiketistä ja eristäytymisestä, loppu on sattumankauppaa.
 
Heippa!

Mä liityn myös mukaan seurailemaan keskustelua, vaikkei yritys ookaan vielä ihan täysillä käynnissä. Meillä siis toiveissa toinen lapsi ensi vuodelle. Esikoinen on syntynyt 6/19 eli on nyt 10kk, ja tässä joskus loppukesästä viimeistään olisi tarkoitus alkaa yrittää toista. Häntä ennen myös yksi keskeytynyt km taustalla. Ekan kohdalla olin ihan neuroottinen ovistestailija, nyt yritetään mennä vähän rennommalla meiningillä. Toki edelleen imetän, mikä osaltaan varmasti vaikuttaa siihen että kierto mulla on tosi epäsäännöllinen.

Seurailen taustalta, ja liityn kanssa vähän enemmän keskustelemaan kun meilläkin alkaa yritys kunnolla!
 
Näin muuten viime yönä synnytysunen:D vauva oli hirmu pieni mutta käveli heti synnyttyään. Esittelin sitä kovasti somessa:D
Vielä viikko testaukseen. Lupasin itelle testata vasta ens la ellei pe ala menkat. Raskaustestitkin on tilaamatta,jotta ne ei polttele kaapis.. mutta jos myt tilaan testit olis ehkä ke mulla niin pari päivää pitäs sinnitellä sitte vielä.. voi mennä vaikeaksi..
 
@Fiinaliinauusi ovislimoista, minä olen vain yhdessä kierrossa varmuudella bongannut selkeät limat. Kyllä muutoksia on muissakin kierroissa ollut, mutta ei välttämättä mitenkään selkeästi, tai sitten en vain osaa tutkia. Sormella ihan kokeilen ja katson xD ja joskus kyllä jotain tulee housuihinkin. Hehee mies järkyttyisi, kun tietäisi mitä kaikkea palstalla puhutaan.

@Persikka123 meillä myös ne säästöt nyt menee tutkimuksiin ja hoitoihin, mutta toivottavasti lopulta sitten onnistuu. Eiköhän ne raha-asiat aina jotenkin hoidu :)
 
Aiemmin kyseltiin ovislimoista. Mulla sitä tulee aina housuihin, tarvii pikkuhousun suojan. Mut oviksen jälkeen yleensä helpottaa, mut vasta hetki ennen menkkoja yleensä vähenee vvlimat.

Tässä kuussa taisi olla ovis vasemmalta puolelta, ainakin tuntemukset painottui enemmän vasemmalle. En tosin testannu ovista. Ei mitään erityisiä tuntemuksia vielä. Limaisuus edelleen jatkuu. Halut ehkä hieman laimeni verrattuna ennen ovista tai juuri oviksen aikaan.

Huomiselle vois laittaa mulle dpo 4.

Meillä seksiä ja yhdyntöjä vähintään joka toinen päivä, oviksen aikaan (n. Viikko) joka päivä. Menkkojen aikaan kp 1 ja 2 ei harrasteta, mut kp 3 eteenpäin säännöllisesti. Mulla melko niukat ja lyhyet menkat, yleensä ensimmäisenä päivänä vuodan kohtalaisesti, toisena päivänä reilusti (kuukuppia pitää tyhjentää n. 3 kertaa/vrk) ja kolmantena päivänä vielä aamupäivällä yleensä tulee vuotoa niukasti, mutta iltaan mennessä hiipuu pois. Joskus tulee vuorokauden päästä vielä pieni jälkivuoto.
 
@tupsahus kiitos kun kerroit teidän tutkimuksista ja apukeinoista. Onpa harmi, että on edennyt hitaasti asiat. Me olemme yksityisellä ainakin vielä, ensikäynti oli syksyllä ja hoidot olisi periaatteessa voinut nyt keväällä alkaa. Tosin juuri sain tietää kilpparikontrollin tulokset ja arvot edelleen huonot, eli eipä oltaisi päästykään vielä hoitoihin.

Käytin aikoinaan muutaman vuoden pillereitä ja sen jälkeen muutaman vuoden ehkäisyrengasta, mutta ne olen jättänyt pois ehkä 8 v sitten. Pillerit vaihdoin renkaaseen, koska hirveitä mielialanvaihteluja. Rengas oli parempi, mutta jätin pois kun oli ajatuksissa perheenperustaminen ammattiin valmistumisen jälkeen. Mutta ei tosiaan vielä silloin tullutkaan ajankohtaiseksi.
 
@minttuni mullakin viimeisin ehkäisymenetelmä oli rengas ja harmitti, että tajusin kokeilla sitä vasta niin myöhään! Terveydellisistä syistä en kuitenkaan voinut sitäkään lopulta käyttää ja raskauden jälkeen täytyykin miettiä mikä meidän strategia ehkäisyn suhteen on: uutta mukulaa heti perään jos on tullakseen vai kumin kanssa.

Seuraavasta kahdesta viikosta tulee kaameat. Aamulla harrastettiin seksiä ja kauppareissulla oli jo huono olo. Mitähän kaikkia muita hienoja "oireita" tässä vielä tuleekaan... :ROFLMAO:
 

Yhteistyössä