Toiveissa vauva 2021

Onko kenelläkään mitään vippaskosteja kohdun limakalvon vahvistamiseksi? Käytiin tosiaan nyt kp14 lääkärissö ja mun kohdun limakalvon paksuus oli vain 4mm, lääkäri sanoi et pitäis olla tässä vaiheessa ainakin sen 8mm, mut mitään ohjeistusta tai neuvoja ei saatu enkä hoksannut kysyäkään.
Greippimehun ne sanoo auttavan limakalvojen vahvistukseen:D
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Santso
Miten teillä noi ovislimat esiintyy? Huomaatteko te ne pyyhkiessä vai tuleeko ihan pikkuhousuihin asti?
Itellä huomaan just lähinnä pyyhkiessä ja sit jos kokeilee, niin huomaa et on selvästi kosteampi. Pikkuhouisihin asti ei tuu ainakaan yleensä.

Mä voisin tulla piinalijoihin, jännittävää! :love: :eek: Tänään siis ilmeisesti dpo1 (tai huomenna dpo2, niin ei tarvi enää muokata tän päivän listaa).

Edit. Puuhailtu on dpo-4, dpo-2 ja dpo0, että ainakin ajoitukset on osunut kohdalleen :D
 
Mä liityn tänne tuolta haaveilijoista 20, lämpökäyrä nousussa mikä toi toiveita jo jouluvauvasta, mutta niin se vuoto alkoi hiukan myöhässä vaan...mukava huomata että täällä on tosi aktiivista porukkaa ja hyvänoloinen meininki päällä :love:
Meillä vuosi täynnä ehkäisyn pois jätöstä, tosissamme aloitimme kesällä 2019.
Yrityksestä tietää läheiset, ja jotkut ei niin läheisetkin, mm. Töissä oli pakko kertoa (raskauspahoinvointi) koska raskauksia on tähän vuoteen mahtunut ja yksi etenikin jo ns. Turvallisille vesille, vk 12 saakka, mutta todettiin keskeytynyt km. Jotenkin ärsyttää kun nyt sitten tämmöiset puolitutut jne. On kyselly sen jälkeen no jokos teillä on uutta tulollaan ja tiirailee mun mahaa jatkuvasti. Oon kyl tokassu et jos tää homma oliskin mun käsissä niin olisin mieluusti jo raskaana:rolleyes:
Läheisten kyselyt ei tunnu sinänsä pahalta mutta ne ei kyl niin useesti kyselekään ja ne kyl tietää et kerrotaan sitten jos on kerrottavaa. Muutama kaveri on sellaisia jotka tuputtaa neuvoja tyyliin et lopetat vaa stressaamisen ni kyl se siitä. Sanoo henkilö joka jäi vahingossa raskaaksi eikä edes halunut lapsia. Tämmöiset kommentit ärsyttää kyllä myös.
Nyt lähtee yk5 ton kkm jälkeen ja tämä onkin vasta toinen ns. Normikierto. Yksi kemiallinen oli helmikuussa.
Käytössä on ovistestit, vehnänalkioöljy, greippimehu, foolihappo, nämä olleet 10kk, viime kiertoon lisäsin macan ja aion ottaa sitä nytkin.
Nyt tilaan myös hymynaama ovistestin, näitä ilmeisesti on kahta eriä? Oon siis tikutellut vaan, niin täytyy tutkia asiaa enempi. Harkinnassa on myös se hedelmällisyysmonitori mutta aattelin että kuullaan ensin mitä lääkäri sanoo kun soittaa ensi viikolla. Keskenmenojen vuoksi otettiin kokeita joista nyt kuulemme tuloksia, vähän jännittää mutta toisaalta hyvä tietää jos jotain vikaa on.
Minulla siis on ennestään 2lasta, lähentelee jo teinejä..toiveissa yhteinen lapsi, miehelle esikoinen. On niin sydäntä riipaisevaa kun tiedän mikä onni oma lapsi voi olla, ja jos mies ei saa sitä ikinä kokea olisi se niin sääli, täytyy vaan toivoa parasta ❤
Aiemmat lapset tuli heti kuin tilauksesta, nyt tietysti ikää +10v mikä heikentää mahdollisuuksia. En kyllä ajatellut tämmöistä matkaa tästä tulevan, mutta uskon että meillekin vielä se onni suodaan :love:
Onnea matkaan kaikille ja toivotaan pikaista plussaamista tänne ryhmään❤
Tulipas pitkä stoori, sori:D
mulle voi päivittää listalle Alinna86/ya 6/2019/3.lapsi/1.yhteinen
ja kp2/28
 
Ihanan aktiivista sakkia täällä, kiva jännäillä teidän kanssa! :)

Rahasta - meillä on hieman säästöjä vauvaa varten, minä tienaan vähän puolisoa enemmän niin ottaa aika talouden päälle kun jään äitiysvapaalle. Toki nyt tilanne on se ettei yhtään tiedä onko niitä töitä kummallakaan lähitulevaisuudessa!

Oviksesta - en oo raskautta ennen koskaan oppinut bongaamaan ovista, mutta koska plussattua on tullut elämässä suht pienen ajan sisään 3 kertaa, en oo ottanut siitä paineita. Vv koostumuksen seuraaminen on kyllä aktiivista, mutten osaa päätellä noista yhtään mitään :D ovista tikuttelin joskus, mutta se toi enemmän harmaita hiuksia kuin aiheutti hyvää, joten luovuin siitä... nyt mennään siis hakuammunnalla!

Viimeksi siis tärppäsi kierrosta josta ei olisi pitänyt tärpätä. Raskaus oli myös pidemmällä kuin ed.kuukautisista laskettuna. Päättelisin siis että mulla ovis on silloin ollut varmaan tosi nopeasti menkkojen jälkeen. Kierto tasan 28pv. Veikkaan et tässäkin kierrossa ovis oli pari päivää siitä kun menkat loppui.

Semmoista omaa napaa tänään! :D

Tunnistatteko te kummalta puolelta ovuloitte?
 
Tänään kp 25 ja aamulla tuntui siltä, että nyt vois ovis olla tuloillaan. Kirmasin äkkiä hepenekaapille ja aloin herättelemään miestä. Onnistuin selätyksessä ja nyt jäädään odottelemaan mitä kahden viikon päästä tapahtuu. Oletan, että tänään on dpo 0 tai -1. :giggle:

Mä en voi varmaksi sanoa kummalta puolelta ovis tapahtuu, mutta useammin tuntemukset on olleet kai vasemmalla. Mulla oikea munasarja on myös sijaitsee kääntyneenä kohdun takana eli oikealla ei kuuluisi mitää tuntuakaan. Kai. En myöskään saa oviksia tikuilla kiinni paitsi poikkeustapauksissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihanan aktiivista sakkia täällä, kiva jännäillä teidän kanssa!

Rahasta - meillä on hieman säästöjä vauvaa varten, minä tienaan vähän puolisoa enemmän niin ottaa aika talouden päälle kun jään äitiysvapaalle. Toki nyt tilanne on se ettei yhtään tiedä onko niitä töitä kummallakaan lähitulevaisuudessa!

Oviksesta - en oo raskautta ennen koskaan oppinut bongaamaan ovista, mutta koska plussattua on tullut elämässä suht pienen ajan sisään 3 kertaa, en oo ottanut siitä paineita. Vv koostumuksen seuraaminen on kyllä aktiivista, mutten osaa päätellä noista yhtään mitään ovista tikuttelin joskus, mutta se toi enemmän harmaita hiuksia kuin aiheutti hyvää, joten luovuin siitä... nyt mennään siis hakuammunnalla!

Viimeksi siis tärppäsi kierrosta josta ei olisi pitänyt tärpätä. Raskaus oli myös pidemmällä kuin ed.kuukautisista laskettuna. Päättelisin siis että mulla ovis on silloin ollut varmaan tosi nopeasti menkkojen jälkeen. Kierto tasan 28pv. Veikkaan et tässäkin kierrossa ovis oli pari päivää siitä kun menkat loppui.

Semmoista omaa napaa tänään!

Tunnistatteko te kummalta puolelta ovuloitte?
Siis joskus harvoin tunnen ovulaatio kivun tarkkaan toisella puolella. Yleensä en tunne oikeen mitään. Ja limoista kun joku kyseli, niin mulla ovislimat tulee kyllä pikkuhousuihin asti, eli ne huomaan todella selkeästi.

Siis mua jotenkin jännittää ihan sikana että tärppääkö tässä kierrossa ja sit että milloin tänne ryhmään saadaan eka tärppi! :geek:
 
Tunnistatteko te kummalta puolelta ovuloitte?
Mä yleensä tunnistan selkeästi, tulee sellanen hetken turvotus ja kipu sinne puolelle mistä ovuloi. Nyt on ollut jotenkin outoo, kun on useamman päivän (mikä jo sekin outoa) tuntunut KOKO alavatsalla? Koko alavatsan kipuilun lisäks on pari kertaa vihlaissut vasemmalla, niin luulen että sieltä puolelta nyt kuitenkin irtoo :) Muutenkin nyt hämmentänyt, kun tuntuu vähän sellasta menkkajomotusta esim. nyt tänä aamuna.. Ikinä ei oviksessa tällästä tunnu:unsure:
 
@3milia mulla irtoaminen tuntuu juurikin menkkapoltteina selässä! Ennen irtoamista voi tuntua alavatsassa toispuoleisesti tuikkimista, mutta mulla se ilmeisesti vasta enteilee tulevaa ovista ja sitten kun selässä tuntuu kunnolla, ni jotakin konkreettista tapahtuu. :D Täältä on niin jännä lukea miten eritavalla ihmisten kehot voi toimia!
 
Mä täällä ehkä hiukan kateellisena lueskelen kun te tunnette oviskivut. En siis tietenkään niistä kivuista, mutta siitä että tunnistatte ne. ❤
mä en ole ikinä tuntenut/tunnistanut oviskipua.
en tiedä onko nämä ovislimoja vai mitä, mutta mulla ainakin vv tullut nyt ihan pikkareihin asti? Ei kuitenkaan ovistestit vielä näytä plussaa. Jos viime kierron mukaan menee, niin se ovulaatio olisi vasta 4 päivän päästä.
 
Mä en voi varmaksi sanoa kummalta puolelta ovis tapahtuu, mutta useammin tuntemukset on olleet kai vasemmalla. Mulla oikea munasarja on myös sijaitsee kääntyneenä kohdun takana eli oikealla ei kuuluisi mitää tuntuakaan. Kai. En myöskään saa oviksia tikuilla kiinni paitsi poikkeustapauksissa.
Mulla sama, että oikea munis on kohdun takana piilossa. Tämä todettiin n. kk sitten, kun kävin yksityisellä, lapsettomuuteen erikoistuneella gynellä tutkittava/ultrattavana, miltä paikat näyttää, onko kaikki niin kuin kuuluu. Kaikki oli ok, munasarjat ovat kuulemma reippaan näköiset, jotka saattavat aiheuttaa pitkiä ja epäsäännöllisiä kiertoja. En tajunnut kysyä tästä tarkemmin, kuulin tällaisesta ekaa kertaa.

Tarkoituksena oli sanoa, että mulla tuntemuksia yleensä just oikealla, vaikka se puoli on "piilossa". Kk sitten ultrassa ei follia enää tavoitettu, mutta lääkäri epäili muista oireista, että ovis oli juuri ollut. Hauskaa sinällään, etten viime kierrosta tuntenut kuin pienen poksauksen vasemmalla, joka olisi voinut olla ovis. Lääkärillä kävin kp 17, Flon mukaan oviksen olisi pitänyt olla kp 18. Kierto oli kyllä vain 29 päivää, mikä on mulle vähän ja mätsäisi lääkärin sanoihin.
 
Minulla tähän asti tuntunut oviskivut vain oikealla puolen. Vasemmalla ei koskaan tuntemuksia. Ja jos sais valita, ni en haluais oviskipuja, koska sekin saa tietynlaisen stressin aikaan. Kivut kun tulee, ni tietää, et on jo myöhästä.. Ja se kipu on niin hirveä muutenkin, et olisin senkin takia mielummin ilman.

Ihan hirveät poltot alaselässä tällä hetkellä :( dpo14 menossa ja menkkojen pitäis alkaa tänään. Eilen alko niin kauheat poltot illalla, että oli pakko napata burana ja panadol, et sai yöllä nukutuksi. Mies hieroi alaselkää illalla ja sano, et oli tosi kuuma kädelle, kun muu kroppa oli viileä. Ei ihmekään kun tuntu, et olis tulessa :D Olin varma, et yöllä alkaa vuoto, mut ei alkanut. Mut sais jo alkaa, ni pääsis uuteen kiertoon.
 
@3milia mulla irtoaminen tuntuu juurikin menkkapoltteina selässä! Ennen irtoamista voi tuntua alavatsassa toispuoleisesti tuikkimista, mutta mulla se ilmeisesti vasta enteilee tulevaa ovista ja sitten kun selässä tuntuu kunnolla, ni jotakin konkreettista tapahtuu. Täältä on niin jännä lukea miten eritavalla ihmisten kehot voi toimia!
No mulla on kyl mahdollista, että ovis olis tänäänkin! Jos mullakin ne eiliset nippailut oli vaan enteileviä ja tänään olisikin vasta irtoaminen:unsure: Se olis ihan mahdollista, kun kierto on sen 26-28 pvä ja eilen oli kp13 ja tänään kp14, niin eri ovulaatiolaskurit on näyttänyt just osa eiliselle ja osa tälle päivälle oviksen :)

Edit. Eilen kyllä tipahti lämmöt ja tänään oli selvästi jo noussut, että luultavasti eilen oli :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Mä täällä ehkä hiukan kateellisena lueskelen kun te tunnette oviskivut. En siis tietenkään niistä kivuista, mutta siitä että tunnistatte ne.
mä en ole ikinä tuntenut/tunnistanut oviskipua.
en tiedä onko nämä ovislimoja vai mitä, mutta mulla ainakin vv tullut nyt ihan pikkareihin asti? Ei kuitenkaan ovistestit vielä näytä plussaa. Jos viime kierron mukaan menee, niin se ovulaatio olisi vasta 4 päivän päästä.
Voi olla ovislimoja, mulla alko limat su ja ovis oli oletettavasti ke-to välisenä yönä. Ensin mulla on yleensä vähän sellasta valkuaismaista limaa ja sit pian jo sellasta kirkasta. :)
 
Pidinpäs vähän taukoa täältä, kun ei ollut varsinaisesti mitään asiaa keskenmenovuodon vain jatkuessa.
Vuoto kesti lopulta kolme viikkoa ja viikon vuodottomuuden jälkeen alkoi mitä ilmeisimmin menkat.
Nyt on ehkä kp9, mikäli ne todella oli menkat eikä jatkoa keskenmenolle.
Ovulaatio olisi arviolta ensi perjantaina, joten kohta pääsee tikuttelemaan ja jännäilemään taas teidän kanssa!
 
Mä täällä ehkä hiukan kateellisena lueskelen kun te tunnette oviskivut. En siis tietenkään niistä kivuista, mutta siitä että tunnistatte ne.
mä en ole ikinä tuntenut/tunnistanut oviskipua.
en tiedä onko nämä ovislimoja vai mitä, mutta mulla ainakin vv tullut nyt ihan pikkareihin asti? Ei kuitenkaan ovistestit vielä näytä plussaa. Jos viime kierron mukaan menee, niin se ovulaatio olisi vasta 4 päivän päästä.
Mulla ne pahimmat ovis limat tulee usempii päivä ennen ovista. Selkeesti limatulppa tms irtoaa. Sit oviksen aikaan enemmän semmosta kirkasta vettä limat. Mä kokeilen päivittäin limat suihkun yhteydessä ihan kohdunsuulta pikkareihin/pyyhkiessä ovat voineet jo kuivahtaa. Oviksen oon tuntenut aina semmoisena hetkellisenä kramppina vatsalla. Nuorempana en osannut yhdistää mihin liittyy mutta nyt vanhemmiten ymmärtänyt☺ muutenkin nykyään tulee myös muita oireita turvotusta, huonoaoloa ja nivuskipuilua pari päivää ennen yms mistä tietää odotella.
 
Hyvää viikonloppua kaikille! :love:Täällä on taas aivan ihana sää - aurinko paistaa terdelle täyttä päätä ja siinä on parikymmentä astetta lämmintä . Kohta lähetään kaverin kanssa lenkille, kun vissiin molemmat on vähän terapian tarpeessa.

Mulla on kans endometrioosi, joka toivottavasti ei tule hankaloittamaan raskautumista... olin jo 23v ku alotin hormonaalisen ehkäisyn ja sitä ennen kärsinyt tosi kovista ovulaatiokivuista. Lisäksi mun kierto oli vaan 21-23 päivää, joten mulla oli käytännössä puolet kierrosta joko ovulaatiokivut tai kuukautiskivut ja välillä kahdet menkat saman kuun aikana. Sillon ei kuitenkaan vielä aloitettu endometrioositutkimuksia, koska aloitin ye-pillerit joita edelleenkin syön. Vasta pari vuotta sitten emättimen kautta tehdyssä uä-tutkimuksessa löytyi muutamia endopesäkkeitä. Ei onneksi isoja eikä kriittisissä paikoissa.

Onko teillä mitään tietoa/mutua, että missä vaiheessa liuskaa pillerit kannattaa lopettaa? Onko paras lopettaa siinä kun se liuska loppuu vai jossain ennen sitä, jos haluaa hyödyntää parhaiten sen hedelmällisen ajan heti pillereiden lopettamisen jälkeen?:unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Santso
@pumpuli1 Mä lopetin liuskan lopussa. Joskus lopetin kesken liuskaa ja tuntui että meni kroppa ihan sekaisin, vuotoja miten sattui. Mut nää on varmasti yksilöllisiä juttuja!

Hitsi on kyllä elämä henkisesti helpompaa ilman pillereitä. Vaikka endoilijan kipuja ja endon leviämistä pillerit estääkin...
Saispa vaan aina olla ilman pillereitä :D Huomaa eron olossa aika selkeästi!

Mut hitsit mua jomottaa vaan tonne vasemmalle munasarjaan. Varmaan follikkeli jäänyt sinne ja muuttuu kystaksi. Taas. Mun vasen munasarja on superaktiivinen... ja jossain vaiheessa ne pitää taas tähystää sieltä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: pumpuli1
@Santso okei hyvä tietää:unsure: Siinä on kyllä varmasti perää, että ehkä se kierto jatkuis vähän normaalimpana jos lopussa lopettais:)

Mä kans niin odotan tota pillerien lopettamista! Kun alotin ne, niin käytännössä itkin puolivuotta sen jälkeen. Ehkä vuoden käytön jälkeen tuntu että mielialat yms tasottui, mutta en koe että oon täysin sama ihminen kun ennen pillereitä. Toki elämä on muutenkin kääntynyt aivan päälaelleen, että sekin voi vaikuttaa.
 
Kylläpä tänne tulee nopeasti keskustelua, ei voi mitenkään pysyä perässä

@Mirella92 Tosi hieno kuulla, että joku ammattilainen on sanonut ettei menkkoja edeltävä vuoto välttämättä haittaa! Toivottavasti mulla on myös sama tilanne...

Tosi harmi lukea miten monet joutuvat pitkään odottelemaan lasta, ja että avun saaminen voi kestää noin pitkiä aikoja!

Itse muuten en haluaisi olla enää kertaakaan raskaana, enkä pahemmin odota vauvavuottakaan, mutta sitäkin enemmän haluan kolmannen lapsen. Haluisin varmaan neljännenkin jos ei tarvis olla raskaana. Aiemmat raskaudet ja synnytykset on kyllä olleet melko helppoja, ja vauvankin melko iisejä tapauksia. Mutta se oman kehon ja tilan antaminen vauvan tiiviiseen käyttöön lähes pariksi vuodeksi (per vauva jos ei tuu tuplia) ei varsinaisesti oo mun mieleen. Lisäksi mulle on ehkä jopa hieman kiusallinen ajatus, että pitäis joskus töissä paljastaa odottavansa kolmatta lasta. Kokeeko kukaan muu näin?
 
  • Tykkää
Reactions: Mirella92
@pumpuli1 uskoisin ja oletan, että pillerit kannattaa lopettaa ihan liuskan loppuun, koska sitten tulee normaali tyhjennysvuoto ja sen jälkeen alkaa kierto ihan alusta luomuna. En keksi mitään syytä miksi olisi parempi lopettaa kesken liuskan
Kiitti vastauksesta! Näinhän se ihan järjellä ajateltuna kuulostaa oikealta vaihtoehdolta :)Näiltä palstoilta on tullut niin kauheasti lisätietoa, että olisi kurjaa jälkikäteen kuulla että olisi jotenkin itse voinut parantaa alkuvaiheen mahdollisuuksia.
 
Oviksen tuntemisesta vielä, että itse en kyllä koskaan ole osannut sanoa milloin se itsellä on. Aiempia lapsia yrittäessä luotin noin viikon aikaikkunaan siitä, milloin ovulaatio todennäköisesti olisi, ja silloin oli aika aktiivisesti yritys päällä

Välillä olen kyllä miettinyt, että kun mulla ihan joskus ja sillon tällöin tulee yksittäinen vihlaisu alavatsaan mutta vähän sivulle, niin saattaisiko se liittyä ovulaatioon?
 

Yhteistyössä