@pata-ässä Sille on syy, miksi tosi monessa paikassa "kielletään" eroamasta vauvavuoden aikana (paitsi jos on väkivaltaa yms.). Se johtuu siitä, että kolmas pyörä muuttaa parisuhteen dynamiikan ihan täysin, ja lisäksi luulen että ihan hormonit saa aikaan sen, että mies (ja myös se vauva) tuntuu välillä ihan hiton ärsyttävältä.
En usko, että vauva sinänsä pilaa kenenkään parisuhdetta, vaan sen mukanaan tuomat lieveilmiöt: ne hormonit, väsymys, oman ajan ja myös tavallaan oman itsen totaalinen (joskin vaan väliaikainen) menetys, kaikki erityisesti äidille kasattavat paineet... Ne kun kasautuu, ja jos kommunikaatio ei ihan toimi (mikä on ymmärrettävää niissä olosuhteissa), niin äkkiä voi syntyä aika negatiivinen kierre. Eli sanoisin, että parisuhteessa aina ja erityisesti pikkulapsiaikana pitää panostaa vuorovaikutukseen ja siihen, ettei toinen tai molemmat tunne olevansa yksin parisuhteessa.
Mä myös toivoisin, ettei kukaan tuleva tai tuore äiti joutuisi syyllistymään siitä, että "omii" vauvan eikä "anna" miehen hoitaa sitä. Pikkuvauva-aikana tilanne oikeasti voi olla se, että äiti ei pääse lähtemään ja antamaan kaksinkeskeistä aikaa isälle ja lapselle. Mullakin oli ennen synnytystä hienot suunnitelmat, kuinka lähden sitten iltaisin pitkälle kävelylenkille koiran kanssa. Kohotan samalla kuntoa, kun lapsi ja isänsä bondaavat. No, yritäpä siinä lähteä kävelylenkille, kun sektion jäljeltä kesti kuukausia, että pystyin kävelemään edes kilometrin, eikä vauva ilta-aikaan (=klo 17 jälkeen, jolloin mies myös palasi kotiin töistä) halunnut tehdä mitään muuta kuin roikkua kiinni tississä (mikä on ihan normaalia vauvarytmiä). Olisihan sitä toki voinut mennä raahustamaan korttelia ympäri samalla kun mies yrittää rauhoittaa paniikissa olevaa vauvaa, mutta en kyllä tiedä, kuka siitä olisi hyötynyt. Koira ehkä olisi tykännyt.
Sori purkaus! Tämä vain nousi mieleeni parista kommentista, joiden kanssa sinänsä olen samaa mieltä (inhottaa kuulla, kun jotkut äidit sillein "hauskasti" kommentoivat miehensä isäntaitoja, että ei se meidän Mikko OSAA edes lasta pukea), mutta joiden kaltaiset jutut aiheuttivat mulle hirveästi paineita, kun vauva oli pienempi.
Öö, mitähän vielä.
Omia juttuja sen verran, että tänään (dpo oletettavasti 11) tyylipuhdas nega testissä. Yritän valmistautua siihen, että tämä kierto oli tässä. Vähän tyhmäkin olo, kun olin niin innoissani jo. Ihan kuin tulisin ekalla yrittämällä raskaaksi, haloo. Alaselässä ja vähän myös alavatsalla on menkkamaisia tunteita, kuukautisten pitäisi alkaa sunnuntaina, mutta ne ovat vasta toiset synnytyksen jälkeen, joten kierto voi toki olla sekaisin ja voivat tulla jo huomennakin.