Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

joo, noi riskiluvut on yllättävän hyvät, mutta silti mietityttää ne veri arvot.. kun pappa oli 0.22 ja hcgb 0.26..
Mut onko noi niitä MoM arvoja kun minun arvothan on sitä jotain mitä lie toista yksikköö.
Ja noi veriarvot on siinä riskilukulaseknnassa mukana, mulla on sellanen kuva ettei pelkkien veriarvojen perusteella mitään kutsuja tule vaan just tuon riskiluvun. mulla se oli 1:140 ja kutsu paukahti vaikka veriarvot kuulemma ihan "normaalit".
 
Saatiin toistaiseksi luvan jatkaa raskautta normaaleilla seurannoilla. Loistava nt jotenkin kumosi huonot labrat. Mahan kasvua seurataan että kasvua tulee tasaisesti ja rakenne ultrassa katsotaan tarkasti että istukka toimii kunnolla ja jalan luut esikoisen Köhlerin taudin takia.
 
Heipsan ihanat. Kovasti odotuksella piinataan monia.

Meillä tutkitaan ja selvitellään. Tytöllä on kromosomissa 13 poikkeama mutta koska se on siirtynyt multa ja mieheltä erilaisena kuin mitä se on meillä- on nyt kyse isoista asioista. Kyseessä on kuitenkin palasen puuttuminen ja sen merkitys on siis auki. Kromosomistohan oli muuten normaali mutta siitä tehdään vielä joku muistaaksnei molekyylityypitysmikälie jotta avataan VIELÄKIN enemmän katsoaksemme löytyykö sieltä mitään tunnettuja poikkeavuuksia kun tää vauvan poikkeavuus on kuulemma niin harvinainen ettei siitä osata antaa ennustetta. Vauva voi olla täysin terve ja "puuttuva palanen" täysin harmiton tai sitten ei. Aika lohduttavaa.

Ainut millä voidaan ennustaa jos muita poikkeavuuksia ei löydy on ne ultrat. Rv 16 TAYS:ssa ultrattiin (viime viikolla) ja rakenteet kaikin puolin normaalit. Seuraavaksi tavataan ensi viikolla (rv 18) perinnöllisyyslääkäri ja ultrataan taas. Huhheijakkaa. Voi olla ettei me siis koskaan saada tietää miten se poikkeavuus vaikuttaa. Ennen kuin nähdään, koetaan ja eletään.

Sanoin lääkärillekkin että on hyvin "mitäänsanomaton" olo. En oikein tunne mitään. En itseäni enkä vauvaa kohtaan. Se on kuulemma ihan normaali ja inhimillinen reaktio. Jaa. No en tiedä mitä siitäkään ajattelisin, onko se hyvä vai huono.

Auringonpaisteen täytteisiä kevätpäiviä ihanat kaikille. Jaksamista, selailen ja olen hengessä mukana.
 
sandriinalle suunnattomasti jatkoa. Varmaan todella todella hämmentävä tilanne saada tuollaisia uutisia että kromosistossa on jotain häikkää, mutta ei mitään tietoa että miten se voi vaikuttaa.
Toivotan ihan mielettömästi tsemppiä teille ja toivon että kaikki menee hyvin.
Mielelläni lukisin ja kuulisin jatkossakin teidän kuulumisia raskauden ja ennenkaikkea syntymän jälkeen. Nämä kun sattuneesta syystä koskettavat itseänikin niin läheltä
 
Uusi liittyy joukkoon. Hetki on menny muiden juttuja lueskellessa ja jännityksellä odotamme meidän kohtaloo. Turvotus oli normaali 1,6, mutta verikokeet sitten mettässä ja suhdeluvuksi tuli 1:170. Tällä viikolla mennään lapsivesipunktioon. Välillä olo on tosi luottavainen ja sitten taas ei todellakaan. Meillä vielä taustalla elokuussa saatu enkelityttö. Hänellä kyllä kaikki oli kunnossa, mutta napanuorakomplikaatioon kuoli. Onneksi on esikoinen olemassa, mutta kyllä sitä miettii saadaanko ikinä elävää pikkusiskoa/veljeä hänelle.

Kirppu 15+3
 
sandriina haleja :hug:

kirppu81 "Tervetuloa" joukkoon turisemaan

Omaan napaan ei oikeastaan mitään uutta. Meillä peruuntui se yksityisen ultra, eli odotellaan nyt ens viikon neuvolaa ja kolmen viikon päästä olisi sitten jo rakenneultra.
Vauski kovasti masussa myllertää ja se nyt huojentaa oloa vähän... Onneksi tässä on nyt kaikenlaista ajateltavaa ja tekemistä niin ei kerkiä oikein muuta ajatella...

minema ja pieni ihme rv 18+1
 
Täällä rakenneultra takana, eikä lääkäri löytänyt mitään vikoja :) toistaiseksi siis näyttää, että tämäkin seulahäly osoittautuisi turhaksi, niinkuin esikoisen kanssa kävi. :) jännittää silti, että voiko sieltä tulla täysin terve, vaikkei meillä nyt niin murheelliset lukemat olleet. Kaksi raskautta ja kaksi käryä yhdistelmäseulassa :/
 
Meillä ois keskiviikkona poli aika lapsivesipunktioon. Näillä näkymin sekin jätetään väliin, meillä on niin paljon isompi riski keskenmenoon kuin kromosomivikaan. Ja en muutenkaan vois tätä enää keskeyttää vaikka huonoja uutisia tuliskin.
Mutta keskiviikkona sit näkee mihin päädytään.
 
Hei kaikille!
Niskaturvotusta havaitiin viime torstain ultrassa 3,9mm. Riskilukuja en saanut, koska
verikokeen tulokset eivät olleet vielä tulleet.
Olo on ollut tuon jälkeen niin tyhjä ja saamaton. Yritän olla reipas mutta huoli
painaa ahdistavana taakkana koko ajan! Tämä on hirveää!
Mutta kohtalotoverit täällä sen tiedättekin :(

Odotan aikaa lisätutkimuksiin. Hermostuttaa kun toiset kyselevät monta kertaa päivässä että joko sait ajan sinne!? Tarkoittavat hyvää, mutta osaltaan eivät anna hetkeäkään rauhaa olla ajattelematta asiaa. Ei sillä että se onnistuisikaan... vaikea ajatella mitään muutakaan. Kotona vielä jotenkin pärjäilen kun pysyn vauhdissa ja touhuan sisällä ja ulkona. Mutta täällä töissä missä teen näyttöpäätetyötä niin tuntuu etten osaa ajatella mitään muuta kuin murehtia tulevaa....

Voimia teille muille jotka painiskelette samojen asioiden kanssa!

Niin, tänään viikot 12+1.
 
No niin, jatkanpa vielä. Äsken nimittäin soitti neuvolatäti aikomuksenaan kysyä vointiani koska hänen mukaansa niskaturvotus oli niin valtava. Kysyin että onko syntynyt terveitä lapsia näillä turvotuksilla (vaikka tiedän että on, mutta jotain lohtua yritin silti hakea). Niin täti päätyi vain voivottelemaan ettei ole uransa aikana törmännyt noin korkeaan turvotukseen joten ei osaa sanoa.
Kysyin että oliko verikoetulokset tulleet, hän vastasi että ei ja lisäsi että on selvää että koholla riskit on koska turvotuskin oli noin suuri.

Kiitos neuvotädille tästä puhelusta. Sain entistäkin kurjemman ja pessimistisemmän fiiliksen. :'(
 
Maaria73lle halauksia :hug:

Itsekin kaipailen laskuria. Sain nyt tämän raskauden riskiluvun (ei kohonnutta riskiä) ja veriarvot oli kätilön mielestä normaalit, mutta mulla on perinnöllisyyslääkäriltä saatu mom lappu, johonka muotoon nuo arvot haluan. Tosin olen jo päättänyt että soitan sikiötutkimusyksikköön - kyllä sieltä joku lääkäri saa ne minulle "käännettyä".
Mulla olis mahdollisuus tarkempiin tutkimuksiin sikiötutkimusyksikössa viime vuotisen triploidian takia, mutta tällä hetkellä kaikki on hyvin (eilen oli np-ultra) niin jos nuo arvotkin ovat oikeasti hyvät niin en tarkempiin tutkimuksiin halune mennä. Tiedän kuitenkin että on sellaisia kuten me viime vuonna, keillä ei viikkoja ole enää kauheasti jäljellä mahdollisen keskeytyksen takia, enkä halua heiltä "syödä" sitä tutkimusaikaa pois.

Salmis joskus nuo neuvolatädit ovat aikamoisia puupäitä :(
 
Salmis - sattuipa tilannetajuton neuvolantäti!

Tähtitomu, miten päätit punktion suhteen?

Täällä lapsivesipunktio takana. Viikon kuluttua lupasivat soittaa tuloksista. Unohdin siinä hötäkässä kuitenkin kysellä ne mom-arvot, joita jostain syystä minulle edelleenkään ei ole kerrottu. En osaa oikein huolissanikaan olla. Varmaan siksi, ettei tässä vaiheessa itse pysty mihinkään vaikuttamaan kromosomien osalta. Sen verran epävarmuus on kuitenkin vaikuttanut, että miehen kanssa päätettiin siirtää raskaudesta omille vanhemmillemme kertomista rakenneultraan asti. Jospa siinä vaiheessa olisi taas vähän selvemmillä vesillä.
 
Pääsinkin seuraavana päivänä lääkärille, joka ihmetteli neuvolatädin sanoja. Lääkäri korosti jälleen että niskaturvotus vain kertoo kohonneesta riskistä eikä ole mikään tae vammasta. Hän kertoi myös ettei niskaturvotus ollut mikään poikkeuksellinen suuri (poikkeusten joukossa), vaan että suuremmankin turvotuksen vauvoja syntyy terveenä. Tiesinhän minä tuon kun olen tätä ketjua lukenut, mutta helpotti vielä kuulla se lääkäriltä.

Olen ollut taas toiveikkaampi ja täten vähän pirteämpi. Vaikka se yks ja sama ajatus ei jätä hetkeksikään rauhaan "onko lapsi terve?".
Epäonnea on ennestäänkin taustalla, niin välillä lannistun miettimään että ikävästihän tässä käy koska kyseessä on ME. Toisaalta oma vaistoni on ollut useammin väärässä kuin oikeassa, joten piut paut sille.
 
Punktiota lykättiin vielä parilla viikolla. Mutta kylläpä se päätös alkaa olla aikalailla selvä siihen suuntaan ettei sitä tehdä. Nyt oli eri lääkäri kun viimeks ja tämänkään mukaan meillä ei sinänsä pitäis olla suurta hätää. Pikkunen vastaa kooltaan viikkoja ja veriarvotkaan ei puhu down:n puolesta. Mutta silti se riski on olemassa.
mutta katellaan sit mitä ultra kahden viikon päästä kertoo :)
 
Heippa pitkästä aikaa kaikille!

Täällä rakenneultrat takana ja ultran perusteella vauvalla kaikki ok. Mullehan tehtiin myös lv-tutkimus reilu kuukausi sitten, riskiluvun oltua 1:200 ja punktiosta saatiin normitulos.

Ärsyttävintä ja ahdistavinta on vaan ollut äitipolin gynen käytös ja puheet. Kyseessä on kuitenkin tohtoritason ammattilainen. Kun kävimme tuossa rakenneultrassa, niin kaikesta mahdollinen mistä kysyin, sain tavalla tai toisella negatiivisen vastauksen - tilanne oli jo niin tragikoominen etten tiennyt oisko pitänyt itkee vai nauraa!

Tässäpä muutama esimerkki mitä kysyin;
Onko siellä ultrassa nyt kaikki ok? -"no siis joo sen minkä mä näen, mutta kaikkihan ei tässä näy".
No mutt nyt kun se punktiokin on tehty, niin eikös pääpiirteittäin kaiken pitäs olla kunnossa ainakin siltä osin ja eikös jotkut kehityshäiriöt näkyis sit myös ultrassa? -"no siis kaikkeehan tapahtuu ja ei kaikkee voi tutkia ja onhan vielä paljon mitä tässä ei todella vielä näy ja tiesittekste että kun seula hälytti, niin ette välttämättä saa vauvavakuutusta".
Neuvola suositteli syömään rautaa, kun mun hemppari oli laskenut 109:ään..kauanko nyt syön sitä? -"ei sun tarte syödä rautaa, hempparin pitääkin laskea raskaana ja sullahan on normaalistikin vaan n. Hb 130 joten se on normia"
Mites kauan voin matkustaa, jos käytäs jossain reissussa? -"en kyllä ymmärrä äitejä joiden pitää matkustaa raskaana. Ei raskaana tarte matkustaa. Mä kuule hoidan rv25:llä syntyneitä vauvoja, siis jos ne ylipäätään jää eloon, niin tiedättekste paljonko sellasen vauvan yks teho-osasto päivä maksaa"
Mites kun mulla on näitä vaivoja aika paljon, onko näille jotain tehtävissä (päänsärky,turvotus, painonousu,närästys,iskias..)-"niitä vaivoja nyt vaan on, mutta onks sulla noussu paino miten paljon nyt raskausaikana?" Vastasin että joo 10kiloa ja edellisessä raskaudessa nousi 29,5kg, tosin olin tuolloin 15kiloa hoikempi. Tähän lääkäri totesi että:"tiesithän sä että lihavat äidit saa lihavia lapsia ja nyt lopetat sitten kaiken herkuttelun,mehut ym."
Siis WTF,olinko kertaakaan kertonut juovani mehuja, herkuttelevani, olevani menossa ulkomaille synnyttämään tai olevani kiinnostunut vauvan teho-osaston vrkhinnoista??! Siis HELVETTI mitä touhua! Juu, olen turvonnut ja kerään ilmeisesti todella herkästi nestettä mutta tuolla vastaanotolla ei vastauksia herunut.
Huvittavinta oli, että nyt 1,5 viikkoa myöhemmin sain verikokeen tulokset joissa hb oli 103. Nyt samainen lääkäri soitti että :"sä voisit aloittaa sen raudan".
Hei, siis oikeesti, ahdistavaa jos hoidon taso on tätä!!! Lisäksi sain samalla vastaanotolla kuulla että edellisessä synnytyksessä mulla on ollut atonista vuotoa eli kohtu ei ole alkanut supistelemaan..Arvatkaapa sainko vastauksia tuohon pelkoa aiheuttavaan tietoon liittyen??! :/

Lisäks mulla ollut nyt jalkojen puutumista ja ois kiva kysästä näistä, mutten tosiaankaan halua kysellä em.tohtorilta mitään jos ei oo pakko.

Sori, omaa napaa mutta järkyttävä olo edelleen. Onko tuolle ämmälle pakko vielä mennä?
 
Hirmuisesti onnea hyvistä uutisista Kirppu!

Sisso, no voi yhden kerran tuota gyneä! En voi ymmärrää miksi ihmeessä jotkut lääkärit ja neuvolatädit ovat niin negatiivisia! Aivan kuin tuleva äiti ei olisi muutenkin huolissaan kaikesta mahdollisesti. Mulla oli viime vuonna kohdun ulkoinen raskaus. Seuraavassa raskaudessa pääsin aikaisin ultraan ja iloitsin kun raskaus näkyi oikeassa paikassa. Lääkäri kuitenkin heti kiirehti toppuuttelemaan että näin varhaisessa vaiheessa ei näy sydämen sykkeet ja kuka ties voi olla vaikka tuulimuna. En ymmärrä miksi hän halusi laimentaa mun iloa.
Mutta sinä Sisso olet päässyt mahtavan pitkälle raskaudessa ja kaikeksi onneksi saanut hyviä uutisia. Niin unohda (ja vaihda!) gyne ja yritä nauttia raskaudesta :)
 

Yhteistyössä