Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Kiitos kun jaoitte kokemuksenne.

Itse olen menossa kättärille keskeytykseen, naistenklinikan remontin vuoksi. En tiedä, miten usein siellä keskeytyksiä yleensä tehdään, siis näin myöhäisessä vaiheessa raskautta.

Tänään keskustelen vielä lääkärin kanssa, ennen kuin päätän mitään ihan lopullista.

Pahalta tuntuu myös meidän vanhemman lapsen vuoksi, poikamme oli niin odottanut isoveljeksi tuloa. Halii minun masuani, ja sanoo antavansa samalla vauvalle halin.:'( En tiedä miten kertoa hänelle, ettei vauvaa tulekaan.

Tavallaan olisi helpompi, jos olisi suoraan sanottu, että elinmahdollisuuksia ei ole. Silloin olisi ainakin minun helpompi tehdä päätös. Mutta jokainen kokee asiat eri tavalla, joku toinen taas voi ajatella että raskauden jatkaminen loppuun asti on helpompaa ja saattohoitaa vauvaa sen jälkeen. En olisi koskaan uskonut, että itse joudun vielä näitä asioita miettimään.
 
Khisu joo, on kamalaa joutua olemaan se "yksi niistä". Ja kyllä, jokainen joutuu punnitsemaan ratkaisun ja sen miten asiat käsittelee.
Toiselle tosiaan loppuun asti viety "toivontonkin" raskaus voi olla se oikea tapa :)

Varmasti kättärilläkin näitä tehdään varsinkin nyt naistenklinikan remontin takia.

Vaikeaa tulee varmasti olemaan isoveljelle kertominen, että pikkusisarus onkin vain enkeli, eikä voikaan tulla tänne maailmaan.
Lapsilla on kuitenkin mieletön taipumus käsitellä asioita. Suru ja pettymys on varmasti suuri, mutta kukaties pikkusisarukselle lähetetään suukkoja pilven päälle ja vilkutetaan yms jo hyvinkin pian.

Meillä ainakin tuo miehen esikoinen (tosin jo 12v) otti asian hyvin. Sanottiin suoraan että miten on asiat (heillä koulussa oli juuri sopivasti ihmisbilsa), että selvisi että vauva on tyttö, mutta tytöllä on harvinainen kromosomihäiriö, eikä tyttö tule elämään mahan ulkopuolella, joten siskoa ei nyt tulekaan.
Kuitenkin poika selkeesti mieltää itsensä nyt isoveljeksi, kun kuitenkin puhuu että kun hän on tämän perheen vanhin lapsi (hällä 2 isosisarpuolta), kun äitinsä luona hän on nuorin. Toki itsekin pysähtyy miettimään.. " en mä kyllä oikein pääse tällä isoveljeydelläni pätemään kun sisko on taivaassa" :')

Meillä tulee perjantaina keskeytyksestä kuukausi. Samalla niin lyhyt, mutta niin pitkä aika.
Ensi viikolla palaan pikkuhiljaa töihin... töihin ja ehkä kohti uutta mahdollisuutta.
 
Niin, toivottavasti poika ei vaan ota asiaa liian raskaasti, hän niin kamalan herkkä 4-vuotias.

Hyvä että teillä lapset ovat ottaneet asian noinkin hyvin.

Tuosta töihin menosta, voisin kuvitella että aika raskasta palata sinne, ilman mahaa ja vauvaa.:( Voimia siihen. Toisaalta, ehkä se auttaakin kun saa muuta ajateltavaa. Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa, mutta opiskelut jää nyt jäihin kevääksi ja kesäksi. Jatkan sitten syksyllä. Olisi pitänyt nyt keväällä valmistua, mutta se jääköön nyt.

Minulla on muuten tyhmä kysymys.:ashamed: Kuinka iso se Mifepristoni-tabletti on? Jostain syystä pelkään niellä isoja pillereitä. Tämä ei tietenkään ole nyt suurin huoleeni, mutta tuli vaan nyt näistä käytännön asioista mieleen.
 
Khisu ei tietenkään ole huolista suurin, mutta tottakai nuo mietityttää. Oot sentään ehtinyt miettimään - me ei oikein ehditty (onneks) liikaa murehtimaan. Tiesin käytännössä vaan sen, että torstainan naikkarille ja pilleri naamariin ja pe aamulla uudestaan ja jossain vaiheessa pitää kaikki tarpeet tehdä portatiiviin.

Mutta tuosta pillerista - ei ole iso. Muistaakseni se oli vihreä (tärkeä detail eikö?).. Puolikas burana 400 taitaa olla isompi.

Pieni lääke, peruuttamaton vaikutus - noin mä mietin itse kun sitä pilleriä pyörittelin käsissäni.
 
Menemme ensi viikolla keskeytykseen. Nyt vähitellen olen tajunnut, että joudun oikeasti synnyttämään pienen vauvamme. Pelottaa ja jännittää. Syyllisyydentunto on jo valmiiksi järkyttävä, vaikka mitään peruuttamatonta emme ole vielä tehneetkään. Mutta tuskin me tätä perumme, koska elinmahdollisuuksia ei juurikaan ole. :'( :(
 
Hei!

Onpa paljon surullisia uutisia. Voimia kaikille teille, jotka ovat niitä saaneet :hug:

Meidän odotuksemme on päättynyt ONNELLISESTI. Riskilllä 1:95 meni odotusaika, punktioita ym. emme halunneet.

Meille syntyi 6.5. illalla Taysissa aivan ihana, suloinen, terve poika viikolla 36+5. Mitat 3300g ja 48 cm.
Kaiken seulontastressin jälkeen olemme niin kiitollisia ja onnellisia, että kaikki on vauvalla hyvin.
Synnytys meni hyvin, mutta osa istukasta jäi kiinni kohdun seinään ja alkoi melkoinen vuoto. Jouduin suoraan leikkaussaliin, nukutus, kaavinta ja kohdun huuhtelu. Verta meni 3.5 litraa ja uutta annettiin tilalle. Aamuun asti olin valvonnassa heräämössä ja ja aamukahvien kanssa sängyn viereen tuotiin pieni kapaloitu paketti. Onnenkyynelistä ei meinannut tulla loppua.
Nyt on takana kaksi synnytyksiin liittynyttä massiivista vuotoa (viimeksi 5 litraa) ja niiden jälkeenkin elämä taas voittaa. Meidän perhe on nyt tässä. Olen niin kiitollinen näistä neljästä kullanmurusta :heart::heart::heart::heart: ja yksi vielä miehelle :heart:
 
AnnaPauliinalle kiitos ihanasta ja positiivisesta tilannepäivityksestä ja aivan hurjan paljon onnea teidän perheelle!
Synnytys kuulostaa tosi rankalta, mutta varmasti sen arvoista :flower:


Kirskis tsemppiä ja paljon voimia viikonlopulle ja ensiviikkoon!
Voit yrittää ajatella asiaa niin, että koska erittäin suurella todennäköisyydellä lapsi ei eläisi, niin tämä on vaan eutanasia hänelle.

Olette mun ajatuksissa!

Mä voin nyt kuukaus keskeytyksen jälkeen kertoa että en ole päätöstäni katunut.
Suru on ja kaipaus. Jotenkin tyhjä olo.
Kuitenkin tiedän ettei meidän tyttö joutunut näin kärsimään, ja noh, synnytys oli mulle varmasti helpompi nyt kuin myöhemmin, jolloin vauvalla olisi ollut enemmän kokoa, vauva olisi ehkä tuntenut kipuja yms.
 
Voi eiih :( Olen menossa niskapoimuultraan ensi viikolla ja ahdistaa niin pirusti, koska v. 2003 jouduin keskeytykseen vauvan koko vatsan seudulle levinneiden munuaisten takia. Elinmahdollisuuksia ei siis ollut ja tämä tapahtui jos oikein muistan vk:lla 25.
Kaikki alkoi tästä paska ultrasta (anteeks kiroilu) mutta jotenkin tuntuu että koko härdelli lähti siitä käyntiin... ensin havaittiin tuo niskaturvotus ja sen jälkeen tutkittiin kromosomit ja ne olivat täysin kunnossa. Lopulta ultrassa selvisi tuo munuaisten leviäminen koko vatsan seudulle ja elinmahdollisuudet olivat siinä.

Periaatteessa olen asiasta päässyt yli ja käsitellyt sen, mutta nyt olen vk:lla 11 ja oikeasti mua KAUHISTUTTAA mennä siihen helvetin ultraan. Minulta löytyy 2 tervettä teiniä ja heidän aikaan ei tehty näitä ultria niskapoimuista ollenkaan ja ovat täysin terveitä.

Mikähän näissä on virhemarginaali. En vaan suostu että kohtalo laittaisi minut käymään läpi tämän saman rumban- en suostu!!

Tsemppiä kaikille teille jotka käytte läpi tuota helvettiä. Tiedän tarkkaan mitä se on, alusta loppuun. Siitä pääsee kyllä yli mutta seuraava raskaus tuntuu olevan ihan hirveä painajainen pelkoineen. :(
 
Valitettavasti on liitettyvä myös tähän moninaisten vaiheiden värittämään ketjuun.

Kävin maanantaina (yksityisellä) gynellä kun kaikki raskausoireet loppuivat kuin seinään viikko sitten ja samalla ultrattiin. Gyne kertoi ensin hyvät uutiset että sydän lyö, mutta jatkoi saman tien että on isoja ongelmia. Nt oli 4,2mm ja se turvotus jatkui pitkälle kallon päälle/puolelle sekä alas selkään pitkän matkaa yhtä leveänä kuin niskan kohdalla. Myös vatsan puolella hydropsiaa oli havaittavissa. Tontun rv ma oli 11+1 mutta vastasi vain 10+2 kokoa eli max turvotus olisi jossain 1,7mm paikkeilla.

Sain lähetteen sikiötutkimukseen ja aika sinne on vasta ensi maanantaina; halusivat että tontulla on varmasti tarpeeksi viikkoja alla. Tuskallista odottamista on edessä jo nyt :(. Tuo noin laaja-alainen turvotus ei päivän googlettelun perusteella kovin positiiviselta tulevaisuudelta näytä.
 
Viimeksi muokattu:
Halusin tulla vielä päivitämään tänne meidän tarinan lopun, joka on onnellinen. Toivon, että tämä onnellinen tarinan loppu antaisi jollekin muulle sitä toivoa ja voimaa jaksamaan, jota minä sain epätoivon hetkillä. Tämä ketju, sen ihmiset ja tarinat ovat olleet korvaamattomat.

Meille siis syntyi terve tyttö muutama päivä sitten tasan laskettuna aina, rv40+0. Potran neidin mitat olivat 3985g ja 51cm.

Tarinamme alkoi tässä ketjussa 1.1.2013, jolloin saimme kuulla seulapositiivisesta tuloksesta. Tilanteemme olisi siis:

Papp-A: 0,5
HCG: 1,58
NT: 1,8mm ja 3,0mm = 2,4mm (kahden mittauksen keskiarvo)
NT mitattu RV:lla: 12+5
Sikiön mitat vastasivat raskauden kestoa

Minun ikäni 34 v. Ikäni, verikokeiden ja NT:n antama riskiluku oli 1:40.

Kävimme lapsivesinäytteessä, jonka hyvät tulokset saimme viikko punktion jälkeen. Vaikka loppuraskaus menikin läpi ilman isompaa huolta, alkoi loppuraskautta kohden pelot hiipimään mieleen - lienee normaalia ihan "tavallisissakin" raskauksissa. Ihan lopulla kävin usein lukemassa Vernerin sivuilta aina yhden tietyn kysymyksen ja sen vastauksen, koska sekin toi lohtua. se oli tämä: Kromosomihäiriöiden todennäköisyys (17.01.2011)

Nyt siis tämä tarina on saanut yhden lopun ja innolla odotamme seuraavia tarinoita uuden tyttäremme kanssa - niiden toivon hartaasti olevan positiivisia ja elämäntäytteisiä.

Heh, sen verran pelot kuitenkin vielä pitävät otteessaan, että jopa tätä kirjoittaessa mietin, että jos nyt sanon kaiken olevan hyvin, ehkä se ei olekaan. Hulluahan se on, mutta lienee myös inhimillistä.

Te, joiden tarina on vielä kesken tai vasta alkamassa: Voimia, jaksamista. Niin toivoisin, että voisin jotenkin muuten vielä viedä pois sitä huolta ja surua, joka monella harteilla varmasti tuntuu. Toivottavasti tämä meidän tarinamme nyt kuitenkin helpottaisi edes vähän.

Toivoa on, suurimmalle osalle meistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Ambrosia85
On tullut viimeisten 1,5vkon aikana selailtua koko pino lävitse, iloittua hyvistä uutisista ja surtua muiden mukana ikävistä lopuista :/ Hyvää vertaistukea saanut jo ihan pelkastään muiden tarinoita lukemalla. Taidan minäkin nyt kirjoittaa oman tarinamme tänne, jonka loppu tosin on vielä avoinna..

Kävimme 20.6. nt ultrassa, jolloin viikkola piti olla kasassa 12+1. Masusta hyvin vilkas sikiö, joka ei tahtonut paikoilla pysyä ja heilutteli käsiä. Mittojen mukaan viikkoja olikin vasta 10+6, mutta tästä ei huolestuttu ollenkaan, sillä olin melko varma, hyvin epäsäännöllisen kierron vuoksi, että on laskettua pienempi. Hetken mittailtua kätilö ilmoitti tyynesti että kyllä täältä turvotusta löytyy, 4,1mm ja sitä on myös muualla varalolla.. Juurikaan muuta ei puhunut, eikä meistä kumpikaan järkytykseltään osannut mitään kysyä. Kätilö soitti NKL sikiöntutkimusyksikköön ja varasi meille ajan istukkanäytteen ottoon viikon päähän, sanoi että on hyvää antaa sikiön kasvaa vielä viikko.

Sitten odoteltiin tuskallinen viikko, ja keskiviikkona kävimme sitten jatkotutkimuksissa. Lääkäri oli erittäin ihana, ultrasi ensin tarkkaan ja kertoi meille hyvin tarkasti sikiöstä kaiken, ja kaikki näyttikin turvotusta lukuunottamatta olevan mallillaan. Turvotus oli edelleen 4,1-4,4mm, ja muualla kehossa 0,9mm. Sikiö ei kuitenkaan kuulemma millään tavoin tuosta kärsi, ja lapsiveden määrä on normaali. Lääkärin mukaan todennäköisyys trisomia 18 ja 13 ei rakenteiden mukaan ole, mahdollista on siis down ja turner. Mutta kaiken kaikkiaan meillä jäi tuosta ihan hyvä ja toiveikas fiilis, vaikkakin turvotusta on suuresti. Nyt odottelemme tuloksia 1-3vkoa, tutkivat koko kromosomiston. Toivottavasti tulisi pian, odottelu on kauheaa.. :(

lumienkeli_1 Mikä tilanne teillä on tällä hetkellä, oletteko jo saaneet tuloksia? toivottavasti vain positiivisia <3 Meillä vaikuttais tilanne olevan hyvinkin samanlainen, olisi kiva kuulla kuulumisia. :)

Beth_esda suuresti onnea terveestä pikku prinsessasta <3

ssann ja masuasukki 12+2
 
Onnittelut Beth_esdan perheelle ! Ihanaa, että kaikki on hyvin.

ssann, kuten varmaan olet lukenut, isoillakin turvotuksilla loppujen lopuksi kaikki on voinut olla ihan hyvin. Kun vaan osaisikin uskoa siihen, että kaikki on hyvin, kunnes toisin todistetaan. Tsemppiä ja onnellisia tuulia sinnepäin!
 
Moikka!

Eli täälläkin yksi joka jäi kiinni niskaturvotuksesta. Olen 22-vuotias ja ensimmäinen lapsi tulossa. Tänään oli ensimmäinen ultra eli siis NT-ultra ja turvotusta meillä on 2,7mm ja riski on 1:35 downiin. Rv on 12+2. Luin muilta että olitte saaneet verikokeidentulokset kai itsellenne(?) Itse kävin pari viikkoa sitten verikokeissa ja kyllä ne tulokset minulle kerrottiin, en vain muista lukuja ku muutenki oli niin paljo asioita, mutta en saanut niitä tuloksia itselleni. Kauheen vilkas kaveri tuolla on ja muuten koko oli viikkoihin nähden normaalit, lapsivettä normaalisti, liikkuminen ja sydämensyke normaalit :) Mutta silti tässä eletään vähän pelonsekaisiatunteita :/ Lapsivesitutkimukseen päätettiin mennä, koska halutaan varmuus, mutta se on vasta 3 viikon päästä ja mietin, että haluan kyllä tässä välissä vielä käydä yhdessä uä-tutkimuksessa, kun ei hermot kestä odottamista.
Tässä on lukenut muilta, että terve lapsi on tullut, mutta silti sitä vaan ressaa, että mitä jos itelle tulee huonommat uutiset :/ Ja nyt on vähän sellaset fiilikset, että uskaltaako sitä sitte enää niin paljoa iloita raskaudesta mitä ennen nt-tutkimusta.
Kyllä tän palstan juttujen lukeminen silti kummasti helpottaa mieltä!
Tsempit muille! :)

Inkku ja Helmi 12+2
 
Moikka!

Osaako joku kertoa mihin pitäisi olla yhteydessä, jotta tunnukseni enkelinkosketus foorumille aktivoitaisiin? Raskaudenkeskeytys minulle tehtiin viikko sitten ja viime perjantaina rekisteröidyin foorumille. Sain sähköpostia jossa oli että pitää odottaa tunnuksen aktivoitumista. Tästä on jo viisi päivää. Onko sinne ylläpitäjille joku sähköpostiosoite, jonne voisi ongelmasta kertoa?

Kovasti olisin vertaistukea vailla :(
 
Reppasenkelille oikein ihanaa down-arkea! Teit rohkean päätöksen ja hienoa että seisot sen takana.
Nostan oikeasti hattua, koska eihän down-tieto vielä anna sitä varmuutta minne lapsi päätyy: pystyykö ikinä pärjäämään hetkeäkään yksin?

Silti sana abortti on mielestäni täysin väärä tähän keskusteluun.


Varsinkin kuin ei ainoa seulonta ole verikoe + nt-ultra..
Myös rakenneultra on seulonta. Ja siellä jos jää kiinni on valinta aina raskas.
Olet jo kiintynyt vauvaan eri tavalla kuin ensimmäisen kolmanneksen tienoilla. Tunnet liikkeet ja kuulet sykkeet neuvolassa.

Mikäli jäät kiinni nt-ultrassa on sinulla aikaa pohtia ja miettiä.
Rakenneultrassa kun jäät kiinni, on sinulla aikaa vain muutamia päiviä ennenkuin laki tulee vastaan. Silloin ei saa lupaa edes valviralta..

Varmasti jokainen punnitsee sen, että onko resursseja elää lapsen kanssa joka on vammainen.
On toki joissakin tapauksissa mahdollista että softmarkerit paranee, turvotus laskee ja syntyy terve ja normaali vauva.
Mutta kuten sanoin, kukaan ei pysty edes t21:ssä varmaksi sanomaan että lapsesi esim koskaan kävelee itse.
Jokainen joka jää kiinni seulonnoissa joutuu käymään läpi sen, että onko valmis siihen, että mahdollisesti lapsi elää pelkästään sairaalassa / hoitokodissa. Ei välttämättä elä edes synnytykseen saakka.


Pahat rakennepoikkeavuudet ovat sellaisia että niille ei valitettavasti voi mitään. Ei kukaan. Niitä seurataan hetki jos on yhtään aikaa, mutta lääkärit haluavat myös vanhemmille parasta jolloin puhutaan raskauden KESKEYTTÄMISESTÄ.
Seulonnat eivät ole pakollisia, eli jokainen joka seulontaan menee ottaa sen riskin että jos jotain löytyy niin joudutaan tekemään päätöksiä. Päätöksiä oman sekä pienen tulevaisuudesta.
Mikäli mahdolliset löydökset ovat ns lieviä ja lapsi todennäköisesti tarvitsee vain erityishoitoa niin siihen voidaan varautua jo etukäteen.

Meidän lapsi sai samantien tiedon että elämä kohdun ulkopuolella on hyvin lyhyt, jos selviää edes sinne asti. Olisimme toki voineet päättää toisin, mutta tällöin olisi myös oma henkeni ollut vaarassa. Saman diagnoosin saaneita eloon asti selvinneitä on maailmassa vain muutamia, eikä heidänkään elin-ikä ole kuin vuosia. Tämmöisessä tapauksessa on aivan turha tulla kenenkään puhumaan mitään aborttipaskaa. Meille ja tyttärellemme tämä oli paras ratkaisu. Emme olisi halunneet elää loppuraskautta peläten koska tyttö on luovuttanut ja kuollut mahaani. Mikäli olisi syntynyt niin kauanko saattohoito hänen kohdallaan kestäisi. Näkisimme tyttöämme vain sairaalassa ja tietäisimme ettemme koskaan saisi häntä ainakaan elävänä kotiin.
Tähän vielä huomautettakoon, että me emme jääneet niskapoimu-ultrassa kiinni. Turvotusta ei ollut eikä riskiä t21:n..


Tässäki pinossa on niin paljon surullisia kohtaloita joille ei olisi kukaan voinut yhtään mitään, ei lääkärit, ei odottaja, niin mielestäni on aivan naurettavaa tulla puhumaan abortista. Alkuraskautta pidemmälle päästetty raskaus lienee pääsääntöisesti aina kuitenkin toivottu ja tervetullut.
 
Mä olen täysin samaa mieltä Ambrosian kanssa, vaikka omalla kohdallani kaikki näyttää hyvältä ja kromosomit ovat normaalit. Ei kellään ole oikeutta tulla puhumaan tähän ketjuun abortista, jokainen joka tänne on kirjottanut on varmasti tehnyt raskaan päätöksen jos on raskauden joutunut keskeyttämään! Vähän nyt kaipaisin sitä hienotunteisuutta tänne...
 
  • Tykkää
Reactions: Sheer
Komppaan edellisiä. Tämä ei ole oikea ketju tulla puhumaan abortista ja rivien välistä moralisoimaan toisten ratkaisuja. Arvostan Reppasenkeli päätöstänne pitää lapsi. Äidit, isät ja perheet tekevät jokainen päätöksensä omista lähtökohdistaan ja en todellakaan usko, että kukaan tekee päätöksiä heppoisin perustein. Et sinä, minä tai kukaan muu vastaavassa tilanteessa oleva tai ollut. Kumpaankaan, ei kumpaankaan suuntaan tule kokea painostusta. Teillä on Reppasenkeli ollut todella hyvä tuuri, toivottavasti ymmärrät myös sen. Sinulla saa olla mielipiteesi, mutta nyt hieman inhimillisyyttä ja toisen asemaan asettumista kehiin, kiitos. Varsinkin tässä ketjussa. Olisit pystynyt lähestymään asiaasi monesta näkökulmasta. Uskon, että jokainen meistä on vilpittömästi onnellinen puolestasi ja päätöksestäsi.

Olen seurannut tätä ketjua 4,5v ja minusta tämä on ollut siinä mielessä upea ketju, että ketään ei ole tähän mennessä moralisoitu ratkaisuista ja asioista ollaan puhuttu oikein termein. Abortilla ja raskaudenkeskeytyksellä on suomen kielessä hyvin eri merkitys.
 
Komppaan edellisiä...
Toivon kaikkea hyvää Reppasenkelille perheineen ja paljon ilon hetkiä rakkaitten kanssa.

Mieleni teksi kirjoittaa yhtä sun toista, mutta tämä ketju ei nyt ole tarkoitettu siihen.
Toivon kaikille vastauksia odotaville jaksamista. Toivottavasti tulokset tulevat mahdollisimman pian.
Voimia niille, jotka joutuvat päätöksen eteen. Ja mihkä päätökseen sitten tulettekin se on juuri teille oikea.
 
  • Tykkää
Reactions: Sheer
Anteeksi kun avaudun mutta en voi olla sanomatta sanaa tähän.
Mä en tiedä miks sä Reppasenkeli haluat kirjoittaa tähän ketjuun tuohon sävyyn. Vain siksi että sä teit toisenlaisen päätöksen? On turha tulla tänne sanomaan, että jengi haluaa mitään täydellistä lasta ja että vammaisuus olis niin kamalaa että automaattisesti keskeytetään.
Teillä on tuuria ja onnea, teidän Downlapsi on ilmeisesti ollut terve ja tavallaan hyvällä "tasolla" , jos näin saa sanoa. Teillä on ollut voimavaroja, ehkä tukijoukkoja. Te olette olleet valmiita. Mutta kaikilla ei ole näin. Olen seurannut lheltä toisenlaisia tarinoita. Läheinen perhe sai vaikeasti vammaisen lapsen (siis täysin vihannes) , hoiti lapsen urheasti kotona vaikka moni olis laitokseen laittanut. Perhe paloi loppuun, parisuhde rakoili, perheen muut lapset joutui aina kakkossijalle väkisinkin. Näin lyhyesti.
Mä olen pahoillani, mutta tuntuu todella pahalle kaikkien meidän tässä ketjussa olleiden puolesta. Jokaisella on ollu ihan tarpeeksi iso juttu tehdä päätöksiä keskeytystä vastaan tai puolesta. Tällä kukaan ei sitä ole tehny rodunjalostua mielessä tai ehkäisykeinona.
 
  • Tykkää
Reactions: Sheer
Yhä palaan pääpointtiini, mikä on, että tämä ketju EI OLE OIKEA paikka tulla moralisoimaan ratkaisuista, edes sanomaan mielipidettä suuntaan tai toiseen. Jos Reppasenkeli haluat jatkaa asiasta keskustelua, voithan aina aloittaa aiheesta uuden ketjun, mielestäni aiheesi ei kuulu tähän ketjuun. Sillon meillä on edes vara valita avaammeko ketjua vai emme. Nyt periaatteessa pakotat meidät lukemaan moralisoimistasi.

Minusta on myös todella epäilyttävää kirjoittaa ns. täydellisen lapsen metsästyksestä. Koen, että olemme kaikki tässä ketjussa olevat ja olleet täysin oikeustoimikelpoisia ja järkeviä ihmisiä. Sen enempää en edes aiheeseen viitsi mennä. Mulle ja uskon myös, että jokaiselle tähän ketjuun joutuneelle on yksi ja sama, onko lapsen silmät vaikka lasista. Aivottomuus, syvä kehitysvamma vuodeksi ennen kuolemaa, kahden viikon elämä hengityskoneessa ovat ihan eri asioita. Itse en IKINÄ voisi olla niin sydämetön ja vastuuntunnoton ihminen, että antaisin lapseni ja perheeni turhaan kärsiä. Olen äiti, vanhempi ja kannan vastuuni teoistani ja päätöksistäni sysäämättä kohtaloa tai vastuuta jonkun muun voiman haltuun.

Saimme paljon tietoa ja tukea, kukaan ei painostanut meitä mihinkään. Ratkaisu oli vain ja ainoastaan meidän.

Kaikille tulosta odottaville suunnattomasti voimia jaksaa. Ja voimia tehdä se oma päätös jos sen aika tulee, on se päätös sitten mikä tahansa. <3

Lisäys: Keskeytys ei ole pakollinen teko, se on valinta. Raskautta ei käsittääkseni Suomessa ole kenenkään pakko keskeyttää, oli sitten tilanne mikä hyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Poistan tekstini ja poistun ketjusta. Ikävä että olette kypsiä ja oikeustoimikelpoisia kyllä keskeyttämään raskauden, mutta ette pysty siitä keskustelemaan edes yleisellä tasolla että miksi vammaisuus on lähes aina syy keskeytykseen. Kukaan ei teistä voinut yleisellä tasolla tästä keskutella, en syyttänyt ketään henk koht! Mutta ilmeisesti syyllisyys on niin suuri taakka että ette kykene asiasta keskustelemaan vaan on helpompi syyttää minua ja olla ajattelematta asioita. Hyvää jatkoa kaikille.
 
Yleisen tason keskusteluun voi avata uuden ketjun, kuten sanoin.

Ja toki, keskustelu on aina hyvästä.

Ja ei, en tunne syyllisyyttä omasta ratkaisustani. Rakkautta sitäkin enemmän sitä pientä kohtaan, jonka ei tarvinnut kärsiä päivääkään enempää.

Kuten olen edellä sanonut, arvostan molempia ratkaisuja. Ja olen vilpittömästi onnellinen teidän tilanteesta ja lapsestanne. Hyvää jatkoa ja iloisia päiviä pienen kanssa!
 
Ei. Vammaisuus ei missään nimessä ollut syypää perheen ongelmiin. Vaan lähinnä tarkoitin tuolla sitä, ettei kaikilla ole voimavaroja ja jaksamista selvitä vammaisen lapsen hoidosta. Jokaisen perheen on mietittävä tämä(kin) asia omalta kohdaltaan tulokset kuullessaan eikä kellään ulkopuolisella ole oikeutta tulla sanomaan, että on raukka ja ajattelematon kun keskeytyksen tekee.
Ja olen sikäli ihan samaa mieltä siinä, että abortteja tehdään varmaab myös syyttä ja liikaa ja ehkä joskus ajattelemattakin. Mutta se on eri tarinansa eikä kuulu tänne.
Vammaisuus ei missään nimessä ole maailmanloppu eikä pahintä mitä voisi tietää. Jokainen tervejärkinen ihminen tietää varsin hyvin että vammautua voi vaikka synnytyksessä tai vaikka suojatiellä. Mutta se, että on tietoinen vaikka tuntien kuluessa synnytyksestä kuolevasta lapsesta, on ihan oikeus ja kohtuus saada punnita säästääkö lapsen ja muun perheen tuolta koettelemukselta. Ja toisaalta, kuten itsekin, jätimme menemättä punktioon seulahälystä yms huolimatta. Eli lapsi tulee sellaisena kuin tulee. Se oli taas meidän valinta. Yhtä arvokas tai arvoton kuin joku toinen valinta.
Ja se on ihan varmaa että jokainen ihminen rakastaa lastaan oli vammaa tai ei. Tuskin kukaan täälläkään kiikuttaisi vauvaansa kirkon rappusille jos se syntyisi kaikesta huolimatta vammaisena. Se on mielestäni ihan päivänselvää eikä täällä tuskin kukaan ole tuosta eri mieltä. Ihan turha vedota siihen, että tällä ihmiset haikailisi täydellisen perillisen perään.
Mutta sitä ihan alunperin ihmettelin, miks sä tulet julistamaan ajatuksiasi tänne missä ihmiset haluaa vertaistukea ja henkistä tukea muutenkin vaikeaan tilanteeseen. Jos koet tyrmäävän vastaanoton niin siihen on ehkä syynsä. Tää ei ole "abortti puolesta ja vastaan" keskusteluketju. Tottakai on ok olla mieltä x ja y ja sen saa sanoa ääneen, sä voit olla omaa mieltäsi, se on ihan 100% oikeutettua. mut kuten muutkin sanoi, tää ei ole se osoite. Ja toi sun loppukommentti jostain synnillisestä syyllisyydestä jätän ihan omaan arvoonsa.
Kaikkea hyvää kuitenkin teille arkeen.
 
Viimeksi muokattu:
En kuulu mitenkään päin tähän ketjuun, mutta yritä Reppasenkeli muistaa, että kehitysvammaisuuttakin on monenlaista. Down -lapset ovat hyvällä tuurilla oikein terveitä ja opiskelevat, elävät ja rakastuvat kuten muutkin ihmiset. Tietysti osa downeista on niitä, jotka ovat elämänsä ensimerteiltä sairaalassa sydänongelmien yms. vuoksi, jotka eivät opi puhumaan ja tarvitsevat laaja-alaista apua ja tukea elämänsä loppuun saakka. Jos pelkästään yhdessä syndroomassa hajonta on näinkin suurta, voit vain miettiä muita kehitysvammoja.

Työskentelen itse kehitysvammaisten henkilöiden ja perheidensä kanssa. Osa asiakkaista on lapsia, osa aikuisia. Arvostan erilaisuutta ja ihmiselämää. Näiden vaikeasti ja syvästi kehitysvammaisten henkilöiden kanssa työskennellessäni olen kuitenkin oppinut sen, ettei elämä aina ole niin mustavalkoista. Huomautettakoon, ettei asiakkaistani yhdelläkään ole downia.
Etenkin lasten vanhempien kanssa keskustellessa huomaa elämän haurauden. Ne vanhemmat, jotka ovat menettäneet lapsensa lapsen taisteltua elämästään ensin muutamia päiviä sairaalan tehohoidossa ja luovutettua sitten ovat täysin puhki. Poikki. Ja osa miettii, antoivatko he lapsensa kärsiä turhaan vain oman itsensä takia.
Luonnollisesti on myös niitä vanhempia, joiden lapset kasvavat aikuisuuteen, muuttavat ryhmäkotiin, laitokseen tai asuntolaan ja elävät ihan hyvän elämän.

Päätös raskauden keskeyttämisestä on aina vaikea. Päätös keskeyttää raskaus tai jättää raskaus keskeyttämättä - molemmat vaihtoehdot ovat oikeita. Vääriä ratkaisuja, niitä ei yksinkertaisesti ole.
Kun raskaus päätetään keskeyttää käy lapsen perhe läpi todellisen tunteiden vuoristoradan aivan niinkuin kuka tahansa muukin lapsensa menettänyt.
Kenelläkään ei tulisi olla oikeutta mitätöidä näitä tunteita.
 
Hei Kaikille.

Viime käynnistäni on kuukausia. En ole halunnut, pystynyt, jaksanut tulla tänne, sillä sikiöseulonnassa kiinni jääminen on jotain sellaista, josta kestää myös parantua henkisesti jonkin aikaa huolimatta siitäkin, että saimme terveen lapsen. Pelot jäivät pitkäksi aikaa. Olimme siis niitä uskomattoman onnekkaita, joille lapsen niskaturvotus oli 3,2 mm ja veriseulasta riskiluku 1:6 downiin. Nyt maailman iloisin ja hymyilevin ikiliikkuja nukkuu autuaan tietämättömästi siitä, millaisen koettelemuksen meille sai aikaan yli vuosi sitten.

Toivottavasti tästä tekstistä on apua erityisesti teille, jotka pelkäätte esim. downin syndroomaa tai olette saaneet kuulla odottavanne down-lasta. Sillä se oli ainakin omasta mielestäni vammoista ehkä se vaikein keskeytyksen suhteen. Voi tulla lähes "terve" Down, tai sitten vaikeasti vammainen. Kun ei tiedä. Minulla ei ole kokemusta keskeytyksestä eikä vammaisesta lapsesta, mutta odotusajan tuska ja piina olivat läsnä useita kuukausia, kuten täällä muillakin, ikävä kyllä.

Huomaan, että täällä on syntynyt viime käynnistäni keskusteluja. Arvomaailmani on mennyt uusiksi itsellänikin viime kesänä, ennen kun tyttömme syntyi. Sitä aina ajattelee hyvinkin kapeasti asioita, ennen kuin joutuu itse kokemaan tilanteen, jossa joutuu punnitsemaan hyvinkin vaikeita asioita. Ajattelin keskeytystä lähes itsestään selvänä asiana, jos jotain tapahtuu, mutta kun tilanne tuli omalle kohdalle, ei näin enää ollut. Asioita joutui ajattelemaan liian vaikeasti, sillä annettiin mahdollisuus valita. Välillä pahimpiin hetkiin toivoin, että jos lapsi olisi vammainen, se tulisi kesken itsestään.

Muistan tunteet kuin eilisen päivän vieläkin. Ennen kaikkea mietitytti, kuinka tästä kaikesta selviää? Koin syyllisyyttä, että olen tehnyt jotain väärin. Jopa siten, että on ansainnut tällaisen pahan tapahtuvan varsinkin, kun lapsemme sai heti alkunsa ja kun emme osanneet asiasta ensi järkytyksen jälkeen iloita. Kuinka selviän siitä, että saan tiedon vammaisesta lapsesta? Kuinka selviän, jos päätän keskeyttää raskauden? Kuinka voin elää asian kanssa? Millaista synnyttäminen olisi kun se tuottaisi pelkkää henkistä ja fyysistä tuskaa? Rakastanko lastani, kun näen hänet? Miten pärjään vammaisen lapsen kanssa? Kuinka sairas lapsestamme tulee? Voinko ikinä enää käydä töissä tai elää perheeni kanssa normaalia elämää? Onko jokainen päivä tästä edespäin vaikeaa?

Nämä asiat ovat niin vaikeita, että ihmismieli ei monesti pysty ymmärtämäänkään näitä ja jokaisen tunteet ja tuska on tässä asiassa sama. Tältä palstalta saa ainutlaatuista vertaistukea, jonka avulla jaksaa taas päivän eteenpäin. Jokainen vastaa itse omasta elämästään, eikä kenelläkään saisi olla oikeutta sanoa, mikä on oikein tai mikä väärin, sillä tähän asiaan ei saa vastausta. Tulevaisuudesta näemme sen verran, kuin suljemme silmämme. Vammoja on eri tasoisia, myös downissa. Ja on asioita, jotka vain tapahtuvat meille meidän itse asiaa ymmärtämättä. Esimerkiksi yhtäkkiset onnettomuudet. Maailma on epäoikeudenmukainen paikka, mutta tehdäksemme siitä paremman paikan, emme saisi tuomita ketään jo siitä tuskasta, jota ihminen jo valmiiksi kokee. Ja oman lapsen sairaus/vamma tai kuolema on pahin tuska, jonka joku vanhempi voi joutua kokemaan.

Tulin kirjautumaan tänne takaisin siitä syystä, että halusin kertoa asian, joka tapahtui rakkaalle läheiselleni muutama viikko sitten. Hän sai lapsen ja voi, kuinka onnellinen hän oli koko raskauden ajan, kuinka hän nautti joka hetkestä. Myös varmaankin siksi, että joutui läheltä seuraamaan oman raskauteni taivalta. Seuraavana päivänä lapsen syntymän jälkeen kätilö kuitenkin ilmoitti hänelle, että lapsella saattaisi olla downin syndrooma, että kyseessä on vasta epäily, mutta että tutkivat asian. Sairaalassa käydessäni en voinut uskoa koko asiaa, sillä en voinut kuin vain tuntea äidin tuskan ja epätoivon. Kuinka läheltä asia koski, kuinka epäreilulta kaikki tuntui. Kun hän otti lapsestaan kuvia, piti tätä hellästi sylissään, kirjoitti vauvakirjaa ja suukotti. Kuinka äiti rakasti lastaan ensi silmäyksellä ja oli ihan valmis kaikkeen tapahtuvaan. Hänelle lapsi oli oma lapsi ja täydellinen kaikesta huolimatta. Mietin, olisinko tässä tilanteessa itse kyennyt samaan? Että ensin odotan tervettä lasta ja yhtäkkiä se maailmanloppu tuleekin ja se suunnaton menettämisen pelko, onni ja epätoivo samassa paketissa.

Lapsi oli läpäissyt np-turvotusseulan kirkkaasti, eikä perhe ei mennyt veriseulaan. Lapselta otettiin verikoe kromosominäytettä varten, ja saimme tänään kuulla tulokset terveestä lapsesta!! Itkin saman onnen itkun kuin oman lapseni kohdalla ja vieläkin koen suunnatonta epäuskoa kaiken tapahtuneen jälkeen.

Itse tein vuosi sitten mieheni kanssa pari päivää aikaisemmin ennen kromosomituloksien tultua päätöksen, että pidämme lapsen, jos hänellä ei ole muuta, että ehkä terveen downin kanssa pärjäisimme. Mutta liitännäissairaudet ja vaikeavammaisuus olivat taustalla kummittelemassa. En voi väittää, etteikö asia olisi pelottanut suunnattomasti ja toivoin sydämestäni koko ajan, että lapseni olisi terve. Ja samaa toivoin myös läheiseni lapsesta. Ja rukoilin. Enkä voi tänä päivänäkään tietää, olisinko edes pärjännyt ja millainen tilanteemme nyt olisi ollut, jos olisimme saaneet lapsellemme toisenlaisen tuloksen.

Tällä tekstillä haluan ainoastaan antaa vertaistukea teille, jotka pelkäätte tulevaa ja vaikeita päätöksiä ja kokemuksia. Sillä jokaisen päätös keskeytyksestä tai siitä, että että ei ole keskeyttänyt raskautta, on ollut varmasti oikea ja kenenkään tuskaa ei saisi aliarvioida ja mitätöidä. Ketään ei haluaisi tähän rinkiin kuuluvan.


Toivon suunnattomasti onnellisia tuloksia teille kaikille, ja voimia tähän ryhmään kuuluville odottaville äideille vaikeiden päätösten kanssa!!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä