Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Janoschin tarinatuokio: Tottakai ensiksi onnea kaksosista ja toivotaan kaiken olevan niin hyvin, kuin olla voi löydöksiin nähden.

Tunnen yhden aivan ihanan, suloisen c-d-c tytön. Pienenä vaikutti, että hän on vaikeasti vammainen, mutta nyt, kun on toisella kymmenellä, hän on reipas koululainen (eha-opetus), kävelee, puhuu ym.
Osansa kyllä varmasti on hyvällä kuntoutuksella ja sitkeillä vanhemmilla, jotka ovat aina uskoneet lapseensa.
Tyttö oli kolmevuotiaasta normaalissa päiväkotiryhmässä avustajan kanssa ja se oli vanhemmilta ehdottoman oikea vaatimus. Rimaa on koko ajan pidetty korkealla ja usko kehitykseen on "asiantuntijoita" uhmaten ollut ihailtava. Vanhemmat eivät esim alle kouluikäisenä suostuneet hankkimaan tytölle pyörätuolia, vaan uskoivat, että tyttö vielä kävelee. Sitkeäasti jumpattiin ja rollaattorin kanssa tepsuteltiin ja 8 vuotiaana tyttö käveli. Puheen tukena ovat olleet aina tukiviittomat ja kuvat ja puhekin kehittyi aivan uskomatonta vauhtia koulun alkaessa.
Onhan tytön hoito varmasti ollut rankkaakin, mutta ihana lapsi hän on aina ollut ja kehitys on edennyt hitaasti mutta koko ajan.


Toivon, että teillekin kävisi näin onnellisesti ja lapsi kehittyisi hienosti. Voimia ja rohkeutta toivon perheellenne! Muistakaa vertaistuen tärkeys ja se, että apua löytyy aina, kun sitä vaan osaa ja jaksaa vaatia.

Onnellista loppuraskautta ja tsemppiä synnytykseen ja sen jälkeiseen aikaan!
 
Meille ei soittoa kuulunut, joten maanantaina toivon mukaan tulee etanapostilla tieto kromosomeilta terveestä lapsesta :)
Toki nyt sitten jäyttää takaraivossa tuo pieni löydös aivoista, mutta nyt ollaan melko luottavaisella mielellä <3
4 vko päästä rakenneultra. Ehkäpä sen jälkeen uskallan hengähtää.

Jaksamista muille odotteluun ja niille jotka niitä huonompia uutisia on saanut :hug:
 
Kokkeli, hyvä kun ei ole kuulunut mitään (tai siis ainakaan puhelin soinut!). Se on tässä tapauksessa aina hyvä merkki :) Toivotaan teille parhaita uutisia sitten ensi viikolla! Ja toki toivotaan että tuo löydöskin olisi vain jokin harmiton juttu, joka katoaa vauvan kehittyessä. Voimia paljon!

Anukkio ja Paavo 34+1
 
Anukkio: Jälkeenpäin tosiaan ilmeni että tuo 1:250 on juurikin se raja-arvo joka tarkoittaa positiivista sikiöseulonnoissa; 1:251 olisi ollut negatiivinen ja meille olisi tullut "vain kirje". Mutta koska niskaturvotusta oli kuitenkin 3,6mm niin asiasta täytyy ottaa selvää.

Mietin vain, että jos ilmenisi ultrassa että nt-arvot olisivat pudonneet niin pitäisikö vaatia että lapsivesipunktio peruttaisiin... (vaikka sen takia olemmekin paikalla)? Toisaalta mietin, että jostain syystä se nt-arvo on koholla...

Olen tässä jo kolmena yönä nähnyt painajaisia. Yhdessä lv-punktio käynnistää synnytyksen. Toisessa abortoin terveen vauvan :'( Kolmannesta en muista herätessä kuin paniikin ja sydämen jyskeen. Ja nyt olisi tosiaan neljäs yö että kiinnostaa paljon alkaa nukkumaan :(

Yritän lohdutella ajatuksella, että vauvalla kuitenkin näkyi nenäluu ja riskilukema oli "vain" raja-arvo.

Danja 14+3
 
Voi Hämmentynyt :hug:
Koita ottaa ihan hetki kerrallaan ja keksiä jotain sellaista tekemistä, joka saa ajatuksesi pois tuosta seulakärähdyksestä, edes vaikka vaan hetkeksi. Teillä on toivoa, paljonkin! Lapsivesipunktion saat perua ihan milloin vaan, vaikka silloin kun ovat jo neula kädessä valmistautumassa pistämään! Se on ihan täysin sinun/teidän valintanne.

Omaan päätökseeni vaikutti riskilukeman suuruus ja lisäksi kävin eräällä ihanalla yksityisellä lääkärillä ylimääräisessä ultrassa ennen tuota... nähdessään ahdistukseni määrän hän kehotti menemään punktioon oman mielenrauhan kannalta. Tuolla ultrassa muuten ei näkynyt enää mitään huolestuttavaa, nt oli pienentynyt lukemaan 1,3mm ja iso nenäluukin löytyi. Lääkäri oli ihan varma, että terve vauva olisi tulossa.

Anukkio ja Paavo 34+2
 
Hämmentynyt voimia sinulle vaikeassa tilanteessa ja päätöksessä! Meillä riskiluku oli 1:140:een emmekä menneet punktioon keskenmenon pelossa (km-riski kun on tuota samaa luokkaa). Kävimme kyllä paikan päällä keskustelemassa asiasta vaikka olimme jo päättäneet olla menemättä. Meillä ratkaiseva tekijä oli se, että vaikka lapsi olisikin down-lapsi niin olisimme valmiita sen pitämään. Ainoastaan isojen rakennepoikkeavuuksien kohdalla olisimme harkinneet keskeytystä. Anukkion tapaan kävimme yksityisellä rakenneultrassa (viikolla 19) ja kun siellä kaikki oli lääkärin mukaan "niin hyvin kuin vain voi olla" niin mielenrauhan olen saanut sitä kautta loppuodotukseen. Mitään takuitahan meillä ei ole, että lapsi olisi kromosomistoltaan terve, mutta mitään merkkejä ei veriseulan lisäksi downin suuntaan ole ja myös down-lapsi on meille tervetullut. Tietysti helpottaisi elämää ja valmistautumista jos sen tietäisi etukäteen jos näin on, mutta näillä meillä mennään. Nenäluun näkyminen noilla viikoilla on muuten oikein hyvä juttu, downlapsilla kun näin usein ei ole. Tsemppiä! :hug:

Reppasenkeli Kovasti olet ollut mielessäni ja olen jännitelllyt puolestasi, niinpä aivan ihana oli lukea noin hyviä kuulumisia! Onnea ja hyvää loppuodotusta! :)

Janoschin tarinatuokiolle voimia tulevaan molempien rakkaiden lasten kanssa!

riskilä 24+5
 
AnnaPauliina: Kiitos rohkasevista sanoista :) Kovasti olen tätä uutta diagnoosia pureskellut ja koittanut etsiä tietoa, mutta aika niukasti sitä on saatavilla. Tuonne Verneri.net (?) sivuille olen jo kirjoitellut ja vertaistukea koittanut etsiä mutta vielä ei ole tärpännyt.

Ehkä olen omalta osaltani jo sen isoimman surutyön tehnyt terveen lapsen menettämisestä, kun tuo MMC kuitenkin on kulkenut tässä raskaudessa mukana jo rv 20 asti. Eli sinänsä olen ehtinyt sopeutua ajatukseen, että lapsi ei ole terve. Nyt pitää vaan toivoa, että tuo kromosomin puuttuva osa olisi mahdollisimman pieni ja sen myötä kehitysvamma ei niin syvä, kuin se pahimmillaan voisi olla.

Nyt pitää vaan odottaa ja katsoa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Helppoa ei tule olemaan, kun kotona on ennestään jo 3 lasta, 6,5-vuotias, vajaa 3-vuotias ja 1,5-vuotias. Lisäksi esikoisella just lähete vetämässä lastenneurolle asperger-epäilyn takia.... Mutta itse olen jokaisen lapseni halunnut joten tästä selvitään vaikka väkisin =)
 
Moi kaikille! Olen uusi foorumilla ja suoraan vaan tänne joukkoon tummaan :/

Eli olen 29v ja toista lasta odotetaan,LA on 10.3.
Esikoisen kohdalla näitä seuloja ei vielä ollutkaan ja sen enempiä ajattelematta seuloihin sitten menin..Ensin oli tosiaan tuo np-ultra 12+4 ja siinä samalla käynnillä piti mennä siihen verikokeeseen.Ultrassa kaikki näytti olevan ok,näkyi selvästi nenäluu joka on kuulemma hyvä merkki ja LA hieman aikaistui sitten sikiön koon perusteella.Kätilö sanoi niskaturvotusta mitatessaan että "onpas nyt hankala saada mitattua" mutta korkeimmaksi lukemaksi saatiin sitten 2,8mm joka merkittiin tietoihin.
Sitten se vielä sanoi että "on alle kolmen kuten pitääkin". Siinä vaiheessa luulin että kaikki on nyt sitten ok.

No,myöhemmin sitten sain puhelun että käry on käynyt kun ovat tiedot syöttäneet siihen riskilaskentaohjelmaan.Lääkäri soitti ja kertoi tuon riskiluvun ja vielä hänkin sanoi että niskaturvotus ei ole yli sallitun mutta jatkotutkimuksiin voi mennä jos haluaa.
Lähete laitettiin sikiötutkimusyksikköön josta myöhemmin hoitaja soittikin.
Juteltiin siinä tuloksista ja kävi ilmi että verikokeissani ei ollut mitään joka olisi aiheuttanut sen hälyn eikä myöskään ikäni nosta riskiä,eli se on ollut se niskaturvotus joka on käryn aiheuttanut sitten.
Harmittaa kun en älynnyt niitä MOM-arvoja kysyä..

Lopulta päätimme että emme lähde siihen lapsivesipunktioon,jotenkin kaikkien puheet olivat niin ristiriitaisia etten tiennyt mitä ajatella!
Tavallaan nyt kyllä harmittaa etten mennyt,onhan tässä joutunut koko ajan asiaa miettimään..mutta se keskenmeno pelotti ehkä vielä enemmän.

Rakenneultraan on reilu viikko aikaa,saa nähdä mitä siellä näkyy..toivottavasti ei mitään poikkeavaa.
 
Heips,

Olen viestejänne lueskellut mutta omaa tekstiä en ole saanut aikaiseksi.
Voimia kaikille uusille tänne "joutuneille".

Kindal: Olen myös kuullut/lukenut että "aukot" sydämessä usein sulkeutuvat itsekseen ja jos eivät niin hyvin pienellä operaatiolla siitä selviäisi. Jaksuja loppuraskauteen sinulle :)

Sähkökissa: Tsemppiä rakenneultraan! Ymmärrän tunteesi ja hyvä juttu että veriarvot olivat kunnossa kuitenkin :)

Janoschin tarinatuokio: Voimia tulevaan kummankin lapsen kanssa, toivottavasti löytyisi vertaistukea :)

Riskilä ja Anukkio: Saako kysyä missä kävitte yksityisellä ultrassa, onko helsingin seudulla? Olen googlettanut että Felicitas ja Femeda olisivat hyviä?

Kokkelille toivotaan parhaita uutisia postilla :)

Omaa napaa: Suht luottavainen olo rakenneultraan ( vajaan 2 vkon päästä) mutta välillä iskee paniikki että mitä jos sittenkin löytyy jotain suurta..rv 15 ultrassa kaik hyvin paitsi et turvotusta oli vielä, vaik selvästi laskenut..jotenkin on nyt sellanen olo että haluisi kunnolla jutella lääkärien kanssa tilanteesta kun meillä kuiteskin lähtötilanteessa aikamoinen turvotus 6mm. Viimeksi kyllä muutamat jutut kyseltiinkin mutta oon aina olut niin paniikissa noissa ultratilanteissa että huh.. Neuvolassakin tarjosivat keskusteluapua jos yhtään siltä tuntuu ja haluaa purkaa tuntojaan mutta en nyt toistaiseksi ole sitä tarpeelliseksi kokenut. Mies on aika vähäsananinen ja luottaa seuraavaan ultraan ja jotenkin en läheisille jaksa vauhkaa asiasta hirveesti..Olen toki puhunut mutta silti, onneks on tää palsta mihin voi purkaa.. Ja siis meillähän kromosomit ok ja tähän asti kaik näyttäs olevan kunnossa (nyt 18+) mut silti en voi ittelleni mitään et käyn näitä asioita läpi mielessä.. :( mahakin on alkanut aikamoisesti kasvaa ja liikkeitä tuntuu päivittäin..kait sitä pitää vaan luottaa..
 
minniliini1 Me kävimme Helsingin Femedassa Bruno Cacciatorella 4D-ultrassa. Tosin 3/4D jäi vähäisemmälle kun hän pyynnöstämme keskittyi 2D-kuvalla rakenteiden tarkasteluun. Erinomainen lääkäri ja hyvä palvelu, hintaa jäi itselle maksettavaksi n.180 euroa.

Tseppiä kaikille tällekin päivälle!!
 
minniliini itse olen aikaisemmissa raskauksissa käynyt Felicitaksessa Tapio Kurjella, josta tykkäsin kauheasti. Tarkasteli tarkkaan ja selitti kaiken. Tässä raskaudessa kävimme Femedassa, kun oli muutaman kympi halvempi ja tykkäsin kyllä lääkäristä, mutta tosi iso miinus oli, että aika oli 20min. Tuntui ettei siinä ajassa ehtinyt katsoa kaikkea, saatikka selittää meille. Printtasi tyyliin valmiin paperin mihin täytti vaan rv:t ja vauvan painoarvion. Jäi tosi epävarma olo, tai olisi jäänyt jos emme olisi jo aikaisemmin käyneet julkisella puolella, jossa ultra kesti melkein tunnin ja kaikki käytiin läpi supertarkkaan ja selitettiin meille.
 
minniliini, olen itse Turusta, joten kävin tuolla Kaarinassa (Varsinais-Suomen lääkäripalvelu) Jussi Savonlahdella. Suosittelen kaikille täällä suunnalla asuville kyllä, aivan ihana lääkäri.

Sähkökissalle tervetuloa mukaan juttelemaan. Tulehan kertomaan kuulumisiasi sitten rakenneultrasta ja muutenkin. Toivottavasti tulee vain ja ainoastaan hyviä uutisia :hug:

Anukkio ja Paavo 34+3
 
Täällä tulee vielä ajoittain vierailtua. Taas on valitettavan monta uutta tänne joutunut :(

Toivon: Meillä tytöllä löytyi myös (mahdollinen) lukinkalvon kysta aivoista rakenneultrassa. Me pääsimme magneettikuvaukseen, jossa tuosta kystasta saatiin parempi selko kuin ultralla. Ja samalla varmistettiin että muut aivojen osat ovat niin kuin pitääkin. Tarjottiinko teille tuota magneettikuvauksen mahdollisuutta? Tytön pää ultrattiin myös muutaman päivän päästä syntymän jälkeen. Meillä kysta oli hävinnyt odotuksen aikana.

Kindal: Tytöltämme löytyi 1 kuukautis lääkärin tarkastuksessa sivuääni sydämestä ja sydänultrasta saimme diagnoosiksi VSD:n. Reikää ei oltu huomattu raskausaikana. Reikä ei ole tyttöön millään lailla vaikuttanut, on ollut pirteä ja jaksanut syödä yms. Kävimme vähän aikaa sitten kontrolli sydänultrassa ja reikä oli mennyt itsestään umpeen. Uusi kontrolliultra vielä kahden vuoden päästä.

Pienet taistelijat ja luonto osaavat onneksi korjata joitakin asioita niin masussa, kuin sen ulkopuolellakin!

Paljon onnea hyviä tuloksia saaneille ja tsemppiä loppu odotukseen.
Ja paljon jaksamista huonoja uutisia kuulleille ja pienistään luopumaan joutuneille :hug:
Sekä paljon kärsivällisyyttä ja tsemppiä vielä tuloksia odottaville. Se odottaminen on kaikista kauheinta.

SaCaLi ja terve tyttö 5 kuukautta riskiluvulla 1:40
 
Moikka... Olen 24v äiti ja nyt odotan kolmatta lastani viikolla 12+1, käytiin ekassa ultrassa maanantaina, tajusin samantien että kaikki ei ole ihan niinkuin pitäisi: sikiöltä löytyi niskaturvotusta peräti 7.1mm ja sitä oli ihan päässä asti... Purskahdin itkuun samantien, ja siitä asti ei ole oikein muuta osannut tehdäkään, ajatukset lapsen terveydentilasta vaan pyörivät päässäni taukoamatta ja pelko on lamaannuttanut minut lähes täysin, mieskin otti asian aika raskaasti, lapsi on hänelle ensimmäinen. Huomenna otetaan istukkanäyte, kauankohan tuloksissa kestää? Onhan noitakin tosiaan tullut luettua että on kauhea määrä turvotusta mutta se vaan mystisesti katoaa ja lapsi onkin sittenkin terve...

Toivotaan ja rukoillaan, että meillä kaikilla asiat kääntyisi parhain päin ja osanottoni menetyksen kohdanneille :heart:
 
Ei tullu postis kirjettä.
Soittivat huonoja uutisia. Löydetty trisonomia 13 kromosomihäiriö eli paskat kortit saatiin sittenkin. Häiritsee hirveästi, kun sikiön kasvu oli ok ja rakenteet näytti tuolloin vko 16 olevan hyvät (toki on vielä ehkä liian pieni arvioida rakennetta).
Riskiluku meillä oli 1:8.
Näillä näkymin keskeytetään...Olin jo aiemmin miettinyt, että jos on paha kehitysvamma niin loppuun asti ei mennä :(

Onko jollain ollut kyseistä kromosomipoikkeamaa... miten teillä tää jatko meni ? Kuinka pian jouduitte päättämään keskeytyksestä ?
 
Viimeksi muokattu:
Kokkelille:(:hug: tuli tosi paha mieli kun luin tekstiäsi..Paljon voimia ja jaksamista!

jessix: Istukkatutkimuksen tuloksissa menee yleensä 1-4vkoa riippuen ihan miten solut lähtevät kasvamaan..Meille tuli reilussa viikossa kotiin kirje. Tiedän tasan miltä susta tuntui siellä ekassa ultrassa, mulla oli ihan sama tilanne paitsi olin niin lamaantunut etten edes kyennyt itkemään aluksi, vasta kotona purkautui tilanne :( Onneksi pääset nopeasti istukkanäytteeseen ja jaksamista tulosten odotteluun..Otettiinko sulta verikokeita ollenkaan? Mulla ei edes otettu kun turvotus jo pelkästään nostaa riskilukemaa..
 
Kokkeli :hug:
Meilläkään ei ultrassa näkynyt mitään trisomiaan viittaavaa (muuta kuin se reilu parin millin turvotus), mutta silti patologi oli löytänyt tyypillisiä fyysisiä vikoja sikiöstä. Tosin meillä oli kyseessä eri trisomia (21)

Voimia sulle, tiedän että tulos on aina todella shokki. Vaikka sitä pahimpaan varautuu niin ei sitä silti omalle kohdalle haluaisi uskoa...
 
Kiitos viesteistä ja tsemppaamisista Neiti-80, Kokkeli, Anukkio, riskilä ja Sähkökissalle tsemppiä rakenneultran odotteluun!

Kokkeli:Pahoittelut huonoista uutisista :'(
Mekin tiedämme kyllä mikä meidän loppupäätös tulisi olemaan mikäli saamme huonoja uutisia. Enemmän suren sitä etukäteen, että miten siitä selviää... mutta onneksi on esikoinen jonka voi hukuttaa rakkauteen!

Huomenna olisi ultra ja lv-tutkimus. Vähän alkaa jo jännittämään ja pitkä viikko ollut. Tosiaan ne 3 ensimmäistä yötä sen puhelinsoiton jälkeen näin painajaisia mutta onneksi sain niiltä sitten rauhan. Tuleva yö voikin sitten olla jotain ihan muuta... Toivottavasti turvotuslukemat olisi laskeneet! Todennäköisesti kuitenkin osallistumme lv-tutkimukseen mutta sitä ennen on niin paljon asioita mistä mihin haluaisin vastauksia.

Hämmentynyt ja pikkukakkonen rv 14+6
 
KOKKELI:Voi ei,ikävää kun tuli huonoja uutisia :(

Alkaa yhä enemmän vaan kaduttaa ettei menty siihen lapsivesipunktioon kun näitä juttuja lukee..ei nuo ultrat kyllä taida kertoa mitään "varmaa".
Minulle kyllä sanottiin että rakenneultran jälkeenkin on optio mennä siihen punktioon jos tilanne siltä vaikuttaa,täytyy varmaan mennä..onkohan siinä vielä yhtä iso km-riski kun viikkoja olisi sitten jo 21-22?

Täällä varmaan jollain on enemmän tietoa siitä että mitä se pelkkä niskaturvotus voi näillä lukemilla tarkoittaa eli 2,8mm.Kun muuta hälyttävää ei löytynyt.
Kertooko se siis lähinnä sydänvian riskistä vai mistä?
Huonosti olen tietoa saanut neuvolasta ym.

Tsemppiä kaikille raskauteen ja toivotaan vain hyviä uutisia!
 
Voi Kokkeli, osanottoni surullisten uutisten johdosta :'( Olin jo niin iloinen kun teille ei ollut sitä puhelinsoittoa vielä tullut... Käsittääkseni kyseinen trisomia on erittäin harvinainen.. no se ei varmasti lohduta sinua juuri nyt. Mutta todennäköisyys siihen, että tulevissa mahdollisissa raskauksissa se olisi, on aivan häviävän pieni.
Itse en tiedä noista keskeytysasioista, mutta (valitettavasti) tällä palstalla on heitä, jotka varmasti osaavat neuvoa. Toivotan ihan hirmuisesti voimia surunne keskelle :hug:

jessixille paljon tsemppiä istukkanäytteen ottoon! Kädet ristissä kyynärpäitä myöten että saatte hyviä tuloksia. :hug:

Sähkökissa: Se on totta, ettei ultran perusteella voi 100% varmuudella sulkea kromosomihäiriöitä pois. Joillakin yksilöillä ei vain näy olevan mikään vialla ultran perusteella. Siltikin oma luottoni ultraan on ainakin tällä hetkellä suuri. Meillähän ei näkynyt kertaakaan ultrassa mitään hälyttävää ennen tai jälkeen seulakärähdyksen. Niskaturvotusta oli 2,7mm joka tuossa seulassa kuulemma kovasti korostui, vaikka ei olekaan ns. riskialueen yli. Riskilukema oli meillä kamala 1:7. Menimme lapsivesipunktioon, jossa tuli ilmi terveen poikavauvan kromosomit. Olen itsekin ollut tämän tuloksen jälkeenkin vaihtelevasti huolissani, että mikä ihme sitten saattaa muutoin olla vialla.. ei tuolta huolelta ja pelolta voi välttyä hyvien uutisten jälkeenkään. Seulakärähdyksen langettama pelon varjo raskauden yllä on ja pysyy.
Ehkä sinun kannattaisi luottaa siihen omaan ensi-intuitioon olla menemättä kromosomitesteihin. Näitä tuloksia ja riskilukemia kun ei kuitenkaan voi vertailla (vaikka toki sitä tekee mielellään saadakseen itselleen jonkinlaista varmuutta), tätä ketjua kun lukee niin monilla on tullut lukemilla 1:3 tai 1:5 terveitä vauvoja... ja toisaalta on käsittämättömän paljon niitä, joilla lukemilla 1:140, 1:240 jne on jokin trisomia kuitenkin löytynyt! Itse olen edelleen hyvin hämmentynyt ja nöyrän kiitollinen siitä, miksi juuri meille tuli ne hyvät kortit niinkin synkällä riskilukemalla.
Toisaalta, jos sinua alkaa kovasti ahdistamaan ja kaduttamaan ettette menneet lapsivesipunktioon niin kyllä sinä pääset sinne myöhemminkin. Onko teillä vielä monta viikkoa rakenneultraan?

SaCaLi, ihanaa kun tulit kertomaan onnellisesta lopustanne tänne :flower: Hyviä uutisia tänne tarvitaan! Onnea ja voimia vauva-arkeen :heart:

Ja voimia kaikille tuloksia odottaville myös.. se odottaminen on tosiaan vaikeinta.

Anukkio ja Paavo 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sähkökissa;27353418:
KOKKELI:Voi ei,ikävää kun tuli huonoja uutisia :(

Alkaa yhä enemmän vaan kaduttaa ettei menty siihen lapsivesipunktioon kun näitä juttuja lukee..ei nuo ultrat kyllä taida kertoa mitään "varmaa".
Minulle kyllä sanottiin että rakenneultran jälkeenkin on optio mennä siihen punktioon jos tilanne siltä vaikuttaa,täytyy varmaan mennä..onkohan siinä vielä yhtä iso km-riski kun viikkoja olisi sitten jo 21-22?

Täällä varmaan jollain on enemmän tietoa siitä että mitä se pelkkä niskaturvotus voi näillä lukemilla tarkoittaa eli 2,8mm.Kun muuta hälyttävää ei löytynyt.
Kertooko se siis lähinnä sydänvian riskistä vai mistä?
Huonosti olen tietoa saanut neuvolasta ym.

Tsemppiä kaikille raskauteen ja toivotaan vain hyviä uutisia!
Muistankohan nyt ihan pieleen, mutta miten minusta tuntuu, että esikoisella oli tuo turvotus 2,8mm... : / Eli 10 v sitten. Rajana oli 3mm, eikä mitään seuloja silloin ollut. Todettiin, että kaikki on ok, ja toivotettiin onnellista odotusta. Eikä mitään häikkää ole tähän päivään mennessä ollutkaan.
 
Kiitos kaikille :heart:
Oli kyllä hiton moinen shokki, koska en enää edes osannut odattaa huonoja uutisia.
Eilinen päivä meni parkuen ja jatkuu varmaan jälleen viikkoja...kuukausia.

Kaikille tsemppiä. Toivotaan hyviä uutisia ja onnellisia loppu odotuksia :hug:
 

Yhteistyössä