Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Törmäsin tällaiseen esitykseen joka oli mielestäni kattava http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyres/8F43F5DE-7F51-4722-9ED2-1BA02BAE25D2/0/Koulutuspaketti_Raskaudenajan_ultraaaniseulonnat_paivitys_4122009_THL.ppt.

Neila, tuossa samassa esityksessä kerrotaan "soft markereista" joita etsitään kromosomiseulana - voisikohan mahdollinen kasvunhidastuma ja kalkkeuma olla näitä markkereita? Jos seuraavasta listasta saa kaksi pistettä, annetaan mahdollisuus jatkotutkimuksiin:

Paksu niskapoimu 2
Rakennevika 2
Lyhyt reisiluu 1
Lyhyt olkaluu 1
Pyelectasia 1
Kaiukkaat suolet 1
Echogenic intracardiac focus 1
Plexus choroideus kysta 1

En ole normaalisti terveydenhuollon kanssa missään tekemisissä, mutta koin saavani omaan tilanteeseemme tästä esityksestä parhaiten lisäinfoa.
 
Minäkin ilmoittaudun tänne. Meillä np:ssä todettiin niskaturvotusta 3,4mm, nenäluu puuttui ja kasvojen rakenne/luusto selkeästi poikkeava. Lisäksi aivoissa rakennepoikkeamia, mm. puuttui osa ja aivokurkiainen (aivot yhdistävä "silta" puuttui lähes koko matkalta). Perjantaina lisätutkimukset (uusi ultra), mutta varmaa jo on ettei lapsi mitenkään voi olla terve ja hyvin todennäköisesti vaikeasti monivammainen. Ainakin kun maalaisjärjellä miettii niin mikäli aivot eivät ole kunnossa ja hyvin todennäköinen kromosomipoikkeavuus siihen päälle niin... Lääkäri ei ainakaan toivoa antanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SpanishDancer:
Nyt odotellaan kotiin kirjettä jossa on rakenneultran aika. Meinasin lisäksi varata yksityiseltä ajan ennenaikaiseen rakenneultraan. Osaatteko suositella mille raskausviikolle tuo kannattaisi varata ja kuka lääkäri pääkaupunkiseudulla olisi hyvä. Itse olen miettinyt raskausviikkoa 15+ ja Bruno Cacciatorea.
Tähän oli pakko vastata. Itsellä oli toisen raskauden kohdalla tilanne, että turvotusta oli liki samanverran kuin teillä ja kromosomit terveet. Varasin itse juurikin Brunolle ajan rv15 ja kyllä kannatti. Tässä ultrassa B huomasi, että pikkuaivot eivät ole normaalit ja sain samantien sikiöntutkimusyksikköön uuden ajan rv18. Jos en olisi yksityisellä käynyt olisin kuullut huonot uutiset vasta rakenneultrassa rv21.
Kaikki voi olla hyvinkin, vaikka niin ei käynyt meidän kohdalla...

Toivon kuitenkin teille parempia uutisia :hug:

 
Pientä oman tilanteen päivitystä ja samalla ketjun nosto :attn:

Mennään yksityiselle aikaiseen rakenneultraan tämän viikon perjantaina raskausviikolla 15+3. Tuo on ilmeisesti vähän aikaista, Bruno oli suositellut että rakenteet saa varmasti katsottua raskausviikolla 17+0 ja siitä eteenpäin, mutta Brunon loman vuoksi päädyttiin tähän ratkaisuun. Kuulemma se, että olen hoikka, parantaa mahdollisuuksia nähdä sikiö tarkasti.

Meillä on sitten virallinen rakenneultra NKL:n sikiötutkimusyksikössä 20.7.

Edelleen jännittää. Hassua miten epävarmuus tuntuu aika lailla samalta nyt kuin kromosomitutkimusten tuloksia odotellessa, vaikka todennäköisyydet alkaa olla jo meidän puolella. Silloin toivoin etten kuulu siihen 21%:iin joilla meidän turvotuksilla on kromosomipoikkeamia ja nyt jännitetään 7% todennäköisyyttä rakennepoikkeamiin...
 
Surullisista uutisista huolimatta tulin huikkaamaan..kirjoittelin täällä, kun oltiin istukkakokeessa vähän päälle 3mm turvotuksella - mutta meille syntyi juuri oikein terve ja valpas poika:)
Tsemppiä kaikille!
 
Voi mir87 oon tosi pahoillani teidän puolesta. Teillä kävi kyllä todella huono tuuri. Teillähän ei ollut niskaturvotustakaan juuri mitään, eli verikokeitten perusteella teillä sitten löytyi tuo muutos. Jotenkin olin itse ajatellut, että on todella harvinaista että jos np-tulos on noin alhainen, että mitään voisi silloin olla. Eli ei noi verkokeet sitten mitään ihan turhia olekaan.
Paljon haleja ja jaksamisia sinne!
 
Tähän väliin hyviä uutisia :heart:
Oltiin Bruno Cacciatorella ennenaikaisessa rakenneultrassa ja poikasella on kaikki hyvin :heart: Olen niin onnellinen!!!

Ainoa mitä ei voitu vielä tässä vaiheessa tarkasti tutkia oli sydämen mahdollinen pieni reikä, mutta virtaukset ja kammiot olivat kunnossa, joten jos vielä kuukauden päästä jotakin sydämestä löytyisikin, sen ei pitäisi elämää pahemmin haitata. Ja nyt siis ei ollut mitään reikään viittaavaa havaittavissa.

Seuraavaksi pitäisi ruveta uskomaan että tämä onkin ihan tavallinen raskaus ja päättyy joulukuussa onnellisesti =)

Kiitokset kaikille meitä tsempanneille, tämä keskustelu ja täältä löytyvät kokemukset ovat olleet todella tärkeänä tukena nyt viimeisen kuukauden :flower:

SpanishDancer & Poika (15+3)
 
Oon koko raskausaikani siitä saakka kun erehdyin menemään NT- ultraan seurannut tätä ketjua ja saanut ilokseni todeta, että suurin osa hälytyksistä on turhia, onnea siis kaikille heille ja voimia niille, joilla ei ole ollut niin onnekasta...
Olen pian 34- vuotias äiti ja odotan neljättä lastani rv:lla 40+, enkä keneltäkään edelliseltä lapselta ole seulontoihin osallistunut. Vaan jostakin kumman syystä vastasin neuvolassa myöntävästi, että voisinhan seulaan ehkä mennäkin, vaikka olin jo ajatellut, etten poikkea linjastani tälläkään kertaa. Jälkeenpäin olen ajatellut oliko tällä joku tarkoitus, vai onko kaikki vaan sattuman kauppaa. Kärähdin nimittäin seulasta riskiluvulla 1:80, rv:lla 11+5 nt oli 2,4 mm ja PAPP-A 0.50 MoM ja HCG 0.51 MoM. Siinä kohtaa löin liinat kiinni, en halunnut tietää enempää. LVP on mielestäni niin luonnoton toimenpide, etten omalle kohdalleni voinut sitä kuvitellakaan. Nyt kuulostaa edelleen yhä kummallisemmalle koko seulontaan osallistuminen, en näe siinä itsekään mitään järkeä. Olin itselleni vihainen -ja olen edelleen- siitä, että menin seulontaan. Olen itse alan ammattilainen ja saanut paljon tukea, jota "siviili" ihmiset eivät voi saada ja olen muodostanut yhä vain kriittisemmän kuvan näistä sikiöseulonnoista. Suomessa syntyy vuosittain lähes 60 000 lasta ja arvioiden mukaan lähes 95% näiden äideistä osallistuu seulontoihin. 5% seulontoihin osallistuneista äideistä saa "positiivisen" siis 1:250- 1:1 riskituloksen eli noin 3000 raskaanaolevaa vuodessa joutuu tähän murheeseen. Downin syndrooman yleisyys on noin 1/600 syntyvää lasta kohti, eli noin 100/vuodessa, jossain mainitaan 70/vuodessa. Seulonnan avulla näistä tapauksista löytyy 80-90% (eli 80-90 lasta sadasta) Jos 3000 raskaanaolevaa saa hälytyksen, se tarkoittaa että 2920 äitiä murehtii turhaan :eek: Siis rankimmin mua ärsyttää tämä turhan murheen aiheuttaminen! Moni raskaus menee puolen väliiin saakka aivan pilalle, aivan turhaan!
Itse en siis edelleekään tiedä, onko minun hälyytykseni ollut turha vai ei. Vauvan sydän ja rakenteet on kaikki moninkerroin tutkittu eikä mitään vikaa ole löytynyt, olen itse voinut koko raskausajan erinomaisen hyvin ja vauva on kasvanut normaalisti, enkä olisi mitään murehtinut, jos ei olisi ollut tätä muutamaa millimetriä liikaa! Enhän voi ollenkaan tietää, mitä muilla lapsillani on NT ollut enkä näin ollen ole voinut asiasta huolestuakaan. Ehkä se ainoa hyöty tästä on se, että olen valmistautunut ajatukseen siitä, että saattaa olla että lapsi ei olekaan tavallinen lapsi vaan erityinen... Tämä ajatus on toki varmaan jokaisella vauvaa odottavalla aika ajoin mielessä ja eihän seulonta todellakaan tuo esille kuin kromosipoikkeavuudet ja toisaalta pahoja sydänvikoja. Liian usein tuntuu sille, että LVP:n jälkeen kun vauvalle on saatu terveet kromosomit tulokseksi, erehdytään ajattelemaan, että nyt ei mikään voi mennä pieleen. Eipä sillä, että nyt tarvitsisi ikuinen pessimisti ollakaan. Itse olen välillä joutunut sellaisiin murheen aallokkoihin tämän asian takia, että mopo on karannut käsistä täysin, sitten olen taas nostanut faktat esille (kuten 98,75% todennäköisyys saada kromosomeiltaan terve lapsi, normaalit UÄ- löydökset jne. ja sitten se fakta, että me emme kaikkeen täällä voi vaikuttaa ja jos meille syntyy esim. Down- lapsi, voi olla, ettei se olekaan maailmanloppu vaan ONNI?) ja pystynyt kaikesta huolimatta nauttimaan tästäkin raskaudesta ja rakastumaan vauvaani :heart:
Nyt vaan odotan innolla synnytystä ja että saamme nähdä meidän ihanan vauvan, oli hän sitten millainen hyvänsä. Hänet on rakennettu samoista aineksista kun perheemme muutkin ihanat ja rakkaat lapset.
 
Näpiönti. Hyvin pohdittua kirjoitusta. Olen ollut kanssasi ennemmin täysin samoilla linoilla, mutta tätä edellinen pidemmälle edennyt raskaus muutti kaikki käsitykseni ja odotukseni seuloista. En mennyt veriseulaan, vaikkakin se olisi ollut kohdallamme turha ja mitään hälytystä ei olisi tullut. NP-ultraan menin, koska halusin tietää montako sikiötä masussa on ja onko kaikki oikeassa paikassa, kun kylkeä vihloi välillä kovastikkin. Olimme sillä mielellä, että kaikki menee kuten edellisilläkin viidellä kerralla ja otetaan vastaan se mitä tulee. Kaikki kaunis tästä ultrauksesta karisi kuitenkin hyvin äkkiä ja tuli sekunnissa mieleen, miksi en mennytkään veriseulaan, olisiko ehkä sittenkin jotain ennakoivaa tietoa sieltä tullut? Meidän kauan odotetulla pienokaisella oli hyvin vaikea epämuodostuma, anenkefalia. Aivoja ei ollut laisinkaan, pikkuaivoista joku tynkä, koska pienellä alulla oli refleksinomaisia nykimisliikkeitä. Kallon luut olivat kokonaan kehittymättä. Näin rankkaa tilannetta en osannut edes kohdallemme ajatella. Jos vamma olisi ollut vähäisempi, tai riskiluku huonohko, olisi raskaus saanut jatkua. Tässä tapauksessa ei ollut kuin yksi vaihtoehto, päästää pieni pois. Häntä ei oltu tähän maailmaan luotu. Jos en olis menny tuohon seulontaultraan, olisi tieto tullut vasta paljon myöhemmin ja tulos olisi kuitenkin ollut sama.

Näistä syistä en voi vähätellä tippaakaan seulojen tärkeyttä ja varsinkaan tuota noin 12 viikon tienoilla tapahtuvaa ultraa. Jokainen toki tekee kohdallaan omat päätöksensä osallistumisesta. Tässä raskaudessa kävin veriseulassa, ultrassa ja tulen käymään vielä monen monituiset kerrat, kun istukan kanssa on ollut ongelmaa, mutta vauva voi nyt hyvin. Riski normaali ja pieni vaavinalku kasvaa vastaten viikkoja.

Riskiraskaus tämäkin kaikkien muiden ongelmien puolesta on. Eihän koskaan ole pois suljettu, etteikö jotein voi olla, vaikka riski olisi kuinka normaali. Nyt vain toivomme, että raskaus saa tällä kertaa kestää loppuu saakka ja saamme vauvan syliimme asti reilun neljän vuoden odotuksen jälkeen. Pikku tyttömme täyttää kohta viisi ja hänellä todettiin koko kehon kattava turvotus. Emme suostuneet silloin punkitioon emmekä sen kummempiin tutkimuksiin. Ultrattiin vain kerran kuussa ja seurattiin turvotusta. Tyttö oli iso syntyessään, turvoksissa edelleen. Hänellä todettiin suolistosairaus, jossa suoli on normaalia lyhyempi, mutta ei kuitenkaan liian lyhyt. Nyt tyttö on mitoiltaa odotuskäyrillä ja täysin terve muuten. Vatsa ei einää haittaa elämää. Sillin povattiin, että hän ei selviä ja jos jotain kauhukuvia. Emme suostuneet edes harkitsemaan mitään muuta, kuin odottaa mitä tuleman pitää ja saada lapsi.

Jokaisessa tarinassa tosin ei ole onnellista loppua. Omaa tarinaani kirjoitin tämän ketjun alkupuolella, sivuja en enää muista. Mutta tammikuu 2008 alkoi kaikki kaunis kääntyä kauhuksi ja peloksi, joka päättyi 9.2.2008 pienen enkelipojan syntymään.

Toivotan kaikille seuloista kiinni jääneille paljon jaksamista. Jos kaikki kääntyy sinne huonommalle puolen, olen todella pahoillani ja lähetän lohtuhalit. Teille joille asiat kääntyy parhaimmin päin toivotan mitä parhainta jatkoa ja onnea odotukseen.

Lumi-Marja ja Nuppunen 18+3
 
Toki tuo alkuraskauden uä onkin tärkeä nimenomaan siinä mielessä, että määritetään raskauden kesto, sikiöiden lukumäärä ja siinä vaiheessa yleensä nähdään vaikeat epämuodostumat, kuten kertomasi. Olen tosi pahoillani puolestanne, tuollainen kokemus on sanoinkuvaamattoman raskas... Seulonnat (siis nt mittaus ja veriseula) eivät kuitenkaan kerro muista kuin Downin syndroomasta ja mahdollisesti 13- tai 18- trisomiosta, sydänvioista, kaikki muut ongelmat kuten rakennepoikkeavuudet todetaan sitten uä:n perusteella. Ja ihan niinkuin sanoit, jokainen päättää itse, osallistuuko seulontoihin ja pelkkä alkuraskauden uäkin on mahdollista saada ilman näitä seuloja. Itse olen kyllä käynyt alkuraskauden uä:ssä kolmelta ensimmäiseltä, niissä vain ei mitattu niskaturvotusta eikä otettu veriseuloja, nähtiinpä päällisin puolin ettei mitään todella vaikeaa vammaa ole. Minä en kritisoi ketään siitä, että seulontoihin mennään vaan siitä, että ne eivät ole ollenkaan niin tarkkoja kuin annetaan ymmärtää ja sitä, etteivät raskaana olevat saa lähellekään tarpeeksi tietoa koko asiasta. Monen motivaattorina toimii se, että pääsee eka kerran kurkkaamaan kohdun sisälle, koska tuossa vaiheessa vauva on vielä niin abstrakti ajatus ja sitten koko tilanne voikin muuttua yhdeksi suureksi murhevyyhdeksi viikoiksi :( Varmasti niistä on hyötyäkin ja nykyaikaahan ne ovat, mutta hyöty-haittasuhde 2920 äidin kohdalla vain laittaa mietityttämään... Vernerin sivuilla on todella hyvää tietoa seulonnoista ja monelle, joka on seulasta kärähtänyt, takuulla asiallista ja asian oikeisiin raameihin laittavaa tietoa.
 
Näpiönti; kirjoitat hyvin järkiperäistä tekstiä, mikä ehkä johtuu siitä että olet "alan ammattilainen". Mutta monelle todellisuudessa se seulonnoissa kiinninarahtaminen kuitenkin on niin iso pommi, että ne järkiperäiset pohdinnat jää taka-alalle. Omalla kohdallani luen suurimmaksi henkilökohtaiseksi tragediaksi veriseulassa narahtamisen. Itse en kykene asiaa pohtimaan samalla tavalla kun Näpiönti. Olohan olisi kun lottovoittajalla jos se murehtiminen olis ollut täysin turhaa! Vaihtaisin osani kernaasti sellaisen äidin kanssa joka olisi selvinnyt sillä 1-2 kuukauden odotuksella ja sitten saanut tiedon vauvan terveistä kromosomeista! Mutta koska en kuulu siihen joukkioon, minua seuraa suru mukanani elämäni loppuun asti.
 
Hyviä ajatuksia Näpiönti, kirjoitat asiasta ihaltavan tyynesti ja ammattimaisesti. Itse olen samaa mieltä veriseuloista, en ole kokenut niitä tarpeellisiksi, sillä ne mittaavat ensisijassa Downia. Ultrissa käynnit ymmärrän sen sijaan hyvin, kuten Lumi-Marja kirjoitti niistä saa tärkeää tietoa todella vakavista ongelmista lapsen kehityksessä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että perheet ja elämäntilanteet ovat hyvin erilaisia. Kaikki eivät halua tai jaksa kantaa vastuuta vammaisesta lapsesta. On hyvä, että ihmisillä on mahdollisuus käydä seuloissa ja sitä kautta saada tietää mahdollisesta vammasta. Jokainen voi sen jälkeen tehdä omat päätöksensä asiasta. Mielestäni neuvoloissa pitäisi kuitenkin enemmän korostaa sitä, mitä seulat oikeasti merkitsevät. Uskon, että kovinkaan moni ei ajattele sitä mitä huolta ja murhetta yhdistelmäseula voi aiheuttaa. Pelkkä epäily sikiön vakavasta vammasta on vanhemmille todella murheellinen ja stressaava asia. Siksi sikiöseulonnat ja niihin osallistumineneivät saisi olla itsestäänselvyys neuvolahenkilökunnalla, vaan vaihtoehdoista tulisi puhua vanhempien kanssa.

Meillä heräsi tässä raskaudessa epäily 18-trisomiasta yksityisellä lääkärillä tehdyn ultran yhteydessä rv18. Olin mennyt lääkärille supistusten takia ja samalla hän tarkasti vauvan voinnin ultralla. Järkytys oli valtava kun hän ilmoitti mahdllisesta trisomia-18 epäilystä ja kirjoitti lähetteen Naistenklinikan sikiötutkimusyksikköön. Sikiötutkimusyksikössä vauva ultrattiin tarkkaan ja mitään merkittävää softmarkkeria ei löydetty plexus kystiä lukkuottamatta. Emme halunneet lapsivesipunktiota siihen liittyvän keskenmenoriskin vuoksi.

Koko raskausaikaa on tutkimusten jälkeen varjostanut pelko siitä onko lapsella kaikki kunnossa. En ole uskaltanut kiintyä vauvaan samalla tavoin kuin kiinnyin esikoiseen hänen raskausaikanaan. Itse toivon, etten olisi ikinä saanut tietää sitä, että vauvalla saattaa olla vakava kromosomipoikkemama. Tieto lisää tuskaa. Nyt rv29 ja vauvan potkut tuntuvat napakasti päivittäin. Luottamus siihen, että meidän pienellä on kaikki hyvin, on vahva kaikista epäilyistä huolimatta.

Voimia kaikille raskaiden päätösten kanssa kamppaileville!
 
Sain positiivisen tuloksen seulasta rv 13+, nt 1.8 ja riskiluku 1:90. En halunnut mennä lapsivesipunktioon keskenmenoriskin vuoksi. Rakenneultrassa rv 20 kaikki näytti normaalilta. Silti odotusaikaa varjosti huoli vauvan terveydestä. Rv 41+ syntyi terve poika!
 
Niinpä niin, tyynesti ja tyynesti =) Olen käynyt läpi sellaiset myrskyt, eikä mikään ammatti auta siihen järkytykseen, jonka koin kun eteeni läväytettiin riskiluku. Olen vain päättänyt sen jälkeen luottaa siihen, miltä minusta tuntuu ja ottaa vastaan se, mitä annetaan. Tiinuliini juuri tuosta kirjoitinkin, ja olen niin samaa mieltä, että neuvolassa ei saa mielestäni tarpeeksi infoa seuloista. Ja edelleen korostan sitä, että mielestäni seuloihin osallistuvat eivät tee mitään väärää, eivät myöskään vanhemmat jotka päätyvät keskeytykseen. Ehkä vain kaikenkaikkiaan kritisoin tätä nyky- yhteiskuntaa, jossa halutaan päättää kaikesta, ohjata voimakkaasti asioita, joihin ei aina voi vaikuttaa. Tiinuliini millä perusteella heräsi epäilys 18- trisomiasta?? Oletko menossa lähiaikoina sydänultraan? Usko vaan omiin tuntemuksiisi, luottaen että kaikki on hyvin :hug: Onnea Mami7 terveestä pojasta!
 
Kävin veriseulassa puolitoista viikkoa sitten ja mietityttää miksen ole saanut mitään tuloksia?Vai menevätkö ne veriseulan tulokset sitten keskussairrallan jossa on ulta 14.7??6.7 mulla on lääkärinla.ÄRSYTTÄVÄÄ kun ei kerrota kaikkea selkeästi :eek:
 
Veriseulan vastaukset menevät suoraan keskussairaalaan, jossa sulle tehdään nt- uä ja tietokone- ohjelma laskee sitten raskausviikkojen/sikiön koon, sinun iän ja painon sekä niskaturvotuksen ja veriseula- arvojen perusteella riskiluvun.
 
Näpiönti, meiltä löytyi siis kaksi yli 5mm plexus cystaa, lisäksi yksityisellä ultrannut lääkäri oli sitä mieltä, että pään muoto herättää epäilyn siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Hän myös mittasi pään lakimitan, joka hänen mukaansa oli viikon jäljessä muita mittoja.

Sikiötutkimusyksikössä vauvaa ultrattiin noin tunti ja ainoaksi löydöksi jäivät plexus cystat, joista toinen oli heidän mittailujensa mukaan alle 5mm ja toinen 6mm. Erikoislääkäri ja kokenut kätilö eivät nähneet mitään muutoksia pään muodossa ja pään lakimitta + päänympärys vastasivat täysin viikkoja. Mitään elimellisiä muutoksia ei näkynyt, sydän näytti normaalilta ja nyrkit olivat lääkärin mielestä auki. Lisäksi vauvamme on poika, mikä pienentää laskennallista todennäköisyyttä 18-trisomiaan. Lapsen kasvu oli myös viikkoja vastaavaa, kun se 18-trisomiassa yleensä alkaa hidastua jo ennen raskauden puoliväliä. Olimme tutkimuksissa rv 19+1.

Olemme miettineet vielä ultrassa käyntiä yksityisellä, mutta en ole enää halunnut mennä. Jos vauvalla on 18-trisomia emme asialle voi enää mitään tehdä ja loppuraskaudesta tulisi musertavan raskasta aikaa tällaisen tiedon kanssa. Mielummin nautin tästä ajasta, lapsen liikkeistä ja odotuksen onnesta, vaikka pieni pelko mielessäni onkin.
 
Nauti raskaudestasi, monta tarinaa on täälläkin saanut lukea, missä kaikki päättyy kumminkin onnellisesti. Tätä juuri tämä nykyaika on, mahdottoman tarkkaa syynäämistä ja huolen aiheuttamista, useimmiten onneksi turhaan, toisinaan ei. Eläkäämme näiden asioiden kanssa, vaikkei se helppoa ole, kun raskausajan pitäisi olla ihanaa aikaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja karmilla:
niin mutta musta olis mukava" saada tietää jos on jo tässä vaiheessa jotain vialla... :| ilmeisesti on paikkakuntakohtaisia eroja kun jotkut saavat tulokset kotiin

Paikkakuntakohtaisia eroja on, mutta näissä kunnissa joissa tulokset lähetetään kotiin käydään ultrassa ja veriseulassa samalla kertaa. Eli np-ultrassa ei vielä meille anneta mitään tietoa. Me saadaan odottaa np-ultran jälkeen vielä reilun viikon verran tuloksia.

Toisissa kunnissa, kuten ilmeisesti teillä veriseula otetaan ennen np-ultraa, joten ultraaja voi sitten antaa riskiluvun samantien kun koneelle voi syöttää tiedot veriseulasta + np-tuloksen.

Kuten näpiöinti kertoi, riskilukua ei voi laskea ilman niskaturvotus tietoa, joten etukäteen ei voi antaa minkäänlaista tietoa riskiluvusta.


 
Me jäätiin kiinni ultrassa..oli niskaturvotusta ja omfalosele eli napatyrä.. ei paljoa annettu toivoa koska niiden yhteisriski on todella suuri. Onneksi ainakin näillä näkymin kaikki hyvin.. kromosomit olivat normaalit ja tyrä oli kadonnut. Sai huokaista helpotuksesta ainakin hetkeksi. kolmen viikon päästä uudestaan ultra. LA 11.01
 
Meidän ei ollut tarkoitus mennä veriseulaan, mutta koska nt on suuri ja aivojen rakenne poikkeava (lääkärit eivät kertoneet mitään tarkempaa, nyt jälkikäteen ymmärrän miksi seuloja suosittelivat...) ja saimme riskiluvuksi 1:60. Down ei kuitenkaan ole kyseessä mitä todennäköisemmin, vaan 13-trisomia koska hcg-arvot olivat matalat. Minua kyllä ihmetytti sairaalassa kun kätilö kysyi että aiommeko mennä veriseuloihin ja vastasin kieltävästi. Tämän jälkeen hän vain toikaisi "ai ette, miksi?". Aivan kuin se olisi kaikille jokin välttämättömyys. Ajattelin jättää sen alunperin väliin ihan mielenrauhan vuoksi, koska niin paljon vääriä hälytyksiä.
 

Yhteistyössä