eikö niiden pitäisi olla aika lähelle 1,0 noiden arvojen,näin minä olen asian ymmärtänyt :/ (noi korjatut MoM arvot)
:hug:Alkuperäinen kirjoittaja Terese:Eilen sain tiedon, että mulla on keskimääräistä suurempi riski downiin. Ensin kun ultrattiin niin kaikki näytti hyvältä ja niskaturvotuskin normaali 2mm. Sitten kun kätilö yhdisti verikokeiden tulokset mukaan karu totuus valkeni: downin riskiluku on 1:120. PAPP-A 1,01 (korjattu MoM) ja hCGb 4,06 (korjattu MoM). Eli mitä ilmeisemmin ongelmana on tuo hCGb Nyt pitäis sitten mennä jatkotutkimuksiin.
Mites kun vaihtoehtona on noi istukkanäytteet, joka voitais jo nyt ottaa ja sitten lapsivesinäyte, jota ei voida vielä ottaa, niin kuka sen nyt sitten lopulta päättää kumpaan menen? Eilen meni kätilön puheet vähän ohi, joten en muista kummista hän puhui.
Tuskanen kuukausi edessä
Vaikka nyt pistän sitaattiin juuri tämän kirjoituksen, niin haluan kohdistaa sanani kaikille täähän ketjuun osallistuville ja tuloksia odottaville. Ketjun läpi lukeneena en montaa nikkiä bongannut joilla tulokset olisi kertoneet ns huonompia uutisia. Useimmillahan on todettu kromosomeiltaan terve vauva. Vaikka meitä poikkeuksiakin mukaan mahtuu, niin suurimalle osalle lopulta pelko osottautuu turhaksi. Jospa tämä toisi lohtua edes yhdelle asian kanssa painivalle.Alkuperäinen kirjoittaja plunti:hugsy: vaikka todennäköisyydet käyvät pieneksi, toivoa on! Esikoiselta mitatiin pahimmillaan 9 mm turvotusta. Todennäköisyydet terveisiin kromosoimeihin olivat muutaman prosentin luokkaa. Käsittääkseni myös noin suurella turvotuksella downin riski alkoi olla jo suhteessa pienempi, ja harvinaisempien kromosomihäiriöiden riski taas kasvoi (tämä perustuu kuitenkin hataraan muistikuvaan ulkomaalaisesta tutkimuksesta jonka luin). Lääkärit eivät antaneet meille järin positiivista kuvaa jatkosta. Muutenkin faktapohjaista tietoa noin suurille turvotusluvuille oli vaikea saada Sikiötutkimusyksiköstä. Laajoista raskauden aikaisista tutkimuksista huolimatta mitään huolestuttavaa ei löytynyt kromosomeista tai rakenneultrista, eikä synnytyksen jälkeenkään ole ilmaantunut mitään poikkeavaa - täysin terve tyttö siis.
Paljon voimia sinulle ja miehellesi tämän piinan keskellä!