Hei,
Ajattelin viimein tulla tänne kertomaan tarinani, jos siitä olisi jollekin lohtua. Itseäni tämä palsta ainakin auttoi kovasti silloin kun oli tilanne päällä. Olen n. kaksi vuotta sitten lopulta saanut ihan pienellä valuvialla varustetun pojan, vaikka raskausaikana kaikenlaista häikkää olikin havaittavissa.
Ensimmäisessä ultrassa sikilöllä havaittiin 4,6 mm niskaturvotus, jonka seurauksena lähetettiin suoraan sikiöntutkimusyksikköön odottamatta edes verikokeiden tuloksia. Myöhemmin sain tietää, että nekin olivat ihan päin helvettiä. Olin tuossa vaiheessa 37 v., joten silläkin ehkä oli jotain tekemistä asian kanssa. Sikiöntutkimusyksikössä aika suorasukaisesti heti kerrottiin, että näillä lukemilla olisi 50/50 mahdollisuudet saada terve lapsi. Asia tuli aikamoisena shokkina. Otettiin istukkanäyte, jonka perusteella kromosomit olivat normaalit.
Tämän jälkeen päätin mennä vielä yksityiselle ultrattavaksi, jotta saisin lisätietoa niskaturvotuksesta. Siinäpä vasta virhe. Ultraava lääkäri oli havaitsevinaan sikiöllä mm. aivotyrän ja vakavaa häikkää munuaisissa (liikaa kaikuisuutta tms.) sekä kampurajalan. Lääkäri esitti mahdolliseksi diagnoosiksi Potterin syndrooman, jonka omaavat sikiöt eivät ole elinkelpoisia. Lähdin lääkäristä kohtuu järkyttyneessä tilassa, mutta ihan googlaamalla sain selvitettyä, että ei siellä mitään aivotyrää ollut (kun löydös oli aivotyrään nähden ihan väärässä paikassa) eikä myöskään munuaisissa ollut vikaa, kun niiden kaikuisuus piti noilla viikoilla (muistaakseni rv 14) ollakin juuri sellainen kuin oli havaittu. Kampurajalasta en ollut kovin huolissani, koska tiesin, että se voidaan korjata. Tämän googlailun jälkeen odottelin sitten rakenneultraa melko luottavaisena.
Rakenneultrassa saatiin sitten todettua, että aivotyrää ei ole ja munuaisetkin ovat ihan normaalit. Kampurajalka sieltä löytyi edelleen, minkä vuoksi sain taas lähetteen sikiöntutkimusyksikköön. Perinnöllisyyslääkäri rupesi siellä tutkimaan, voisiko lapsella olla joku tunnettu oireyhtymä, jonka oireita nämä kaksi löydöstä olivat. Mitään selkää oireyhtymää ei kuitenkaan löytynyt, mutta asian varmistamiseksi minulle tehtiin vielä toinen istukkapunktio, jonka perusteella tutkittiin geenistöä vähän laajemminkin mahdollisten poikkeamien havaitsemiseksi. Tämä tutkimus sinänsä saattaa aiheuttaa enemmän kysymyksiä kuin vastauksia, koska geenivirheet voivat olla niin moninaisia, että niitä kaikkia ei ole mahdollista tutkia, eikä niiden kaikkien vaikutuksia tunneta. Tässäkään tutkimuksessa ei kuitenkaan löytynyt mitään poikkeavaa.
Tulosten saamisen jälkeen minut kutsuttiin vielä sikiöntutkimusyksikköön ultraan, jonka ajattelin olevan ihan rutiinitoimenpide ja menin sinne helpottuneena ja hyvillä mielin. Tässä vaiheessa elettiin jo n. raskausviikkoa 23. No eikös siellä "rutiiniultrassa" tehty sitten taas uusi havainto eli että napanuorassa oli vain yksi arteria. Olin pystynyt suhtautumaan kaikkeen tässä prosessissa suhteellisen rauhallisesti tähän saakka, mutta tässä kohtaa kuppi meni nurin, kun en pystynyt ymmärtämään, miksi tätä ei ollut havaittu aiemmin. Sehän oli taas yksi merkki siitä, että jotain epänormaalia on tekeillä. Tässä vaiheessa mahdollisen keskeytyksen viimeiseen päivään oli enää muutama päivää aikaa ja vauvan potkut tuntuivat jo selvästi. Tämän viimeisimmän löydöksen johdosta sikiön sydän ultrattiin vielä spesialistin toimesta Lastenklinikalla. Sydämessä ei havaittu mitään epänormaalia, joten tästä lähin oli pakko vain uskoa, että kaikki menee lopulta hyvin.
Kesäkuussa 2013 syntyi sitten pikkuinen kampurajalkainen poika, joka on toistaiseksi kehittynyt täysin normaalisti. Jalka on korjattu ja pikkukaveri juoksee kuin tuulispää.
Kovasti tsemppiä teille, jotka painitte näiden samojen ongelmien kanssa. Vaikka niskaturvotus on melkein 5mm, niin on täysin mahdollista saada terve lapsi. Itselleni oli täysin selvää, että jos lapsella olisi havaittu joku vakava parantumaton sairaus tai vamma, olisin keskeyttänyt raskauden. Tähän lähtiessäni en olisi kuitenkaan osannut arvata, että joudun pitämään sitä vaihtoehtoa auki melkeinpä viimeiseen mahdolliseen keskeytyspäivään saakka. Olin hankkimassa lasta itsellisenä naisena luovutetuilla siittiöillä, joten olin tässä prosessissa päätösteni kanssa oikeastaan täysin yksin.