Toisia ns. sikiöseulonnoissa kiinni jääneitä..vol 2

Me jäätiin niskaturvotuksesta kiinni 4,43mm turvotuksella ja veriseulakin ulvaisi, joten saatiin riskiluvut trisomia 21 oli 1:5, trisomia 13 ja 18 toinen oli 1:75 ja toinen 1:13 muistaakseni.

Koska ultrissa kaikki näytti olevan kunnossa, niin me ei haluttu ottaa lapsivesipunktiota sen keskenmeno riskin takia.

Nyt menossa rv 25 ja monta lisäultraa myöhemmin, näyttää kovasti siltä että tervettä poikaa odotamme. Ja jos siellä jotain häikkää on niin niin lievää ettei se ultrassa näy, eikä näin ollen lapsen elämää tule juuri haittaamaan. Downin syndroomaa ei ole voitu poissulkea täysin mutta ainakaan siihen liittyviä sydänvikoja ei ole havaittu, ja kunhan lapsi on terve niin se on pääasia, down ei meitä pelota :)

Itse en lähtisi tutkimuksiin jos sinun ikäsi on ainoa syy miksi niitä suositellaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
Kiitos kaikille vastanneille! :flower:

Koitan huoemnna mennä ultraan ja keskuteluun avoimin (ja jo vähän rauhottunein) mielin, Sen päätin etti mitään näytteitä huomenna vielä oteta vaan perehdytään riskeihin tarkemmin (Suomessahan näytettä ileisesti suositellaan vasta jos riski olisi suurempi kuin1:250?) Mulla siis 1:983 ja sekin ilmeisesti lähinnä ikäni (38v) takia.

Koitan saada nukutuksi vähän ja tulen kertomaan miten kävi,

Saana ja Peanut 14+0 POKS:heart:
 
Saanalle halauksia!! Niin kuin täällä joku sanoi, jos sillä tuloksella ei ole merkitystä niin tutkimus on sinänsä turha. Toisaalta antaa sen mahdollisuuden asennoitua ja varautua tulevaan.

Omassa tapauksessa halusin tietää koska mulla on jo kolme lasta ennestään. Jos olisi ollut esikoinen, voisi olla etten olisi istukkanäytettä otattanu.

Riskit keskenmenoon on todella pienet, mutta ikävä kyllä kukaan ei pysty sanomaan etteikö niin voisi käydä ja kuka siihen ryhmään kuuluu.

Ikäsi tosiaan on nuo veriseulan tuloksiin vaikuttaneet, mutta se ikähän on riskitekijä muutenkin. Veriseulissa tulee paljon vääriä hälytyksiä, samoin ultrissa. Ainoa tapa tietää varmasti on nuo kromosomitestit.
 
  • Tykkää
Reactions: Saana72
Pikainen vastaus teille ihaniset naiset!

Täällä kaikki hyvin!=)

Tiistaina oltiin jatkotutkimuksissa, joka oli varhainen rakenneultra. Oli ihana lääkäri, joka jopa puhui englantia (!) (olen siis Espanjassa). Mittaili sisäelimet, niskaturvotuksen uudelleen ym ym. Selitti perinpohjin kaikki. ja pahoitteli kovasti käytäntöä, että jatkotutkimukseen soitetaan suoraan sairaalasta, eikä omasta neuvolasta, jolloin monelle nousee turha huoli. Sanovat näin säästävänsä aikaa. Kutsuvat täällä kaikki alle tuhannen suhdeluvun saaneet ylimääräiseen rakenneultraan heti seulontatulosten jälkeen. Lääkäri sanoi että minun 983 on loistava tulos ikäiselleni naiselle ja se "Doble test" on tulos pelkästä iästä ja NT-luvusta eli mun veritulokset oli loistavat.

Vauvalla siis kaikki hyvin ja lääkäri sanoi ettei misään nimessä suosittele punkiota tässä vaiheessa. Tutkimusten jälkeen hän (tai oikeammin tietokone) laski uudet suhdeluvut, jotka olivat muistaakseni 21= 2830, 18=8500 ja 13=<10 000.

Eli sain huokaista helpotuksesta ja kerroinkin ilouutisen eilen vanhemmilleni ja tänään muutamalle ystävälleni! Tuntuu että Peanut on alkanut kasvamaan oikein toden teolla ja taitaa pieni vauvamasu tehdä tuloaa,ihanaa!!

Kiitokset vielä teille kaikkille neuvoista ja tuestanne, mulle kultaakin kallimpaa eteenkin kun en ollut kellekkään vielä raskaudestani kertonut!

Voimia kaikille näiden vaikeiden asioiden kanssa painiville:hug:

ikionnellinen Saana ja Peanut 14+2

P.S. Saatiin muuten poikalupaus:heart:
 
Täällä eilen käyty äitiyspolilla. Vauva saatiin käännettyä oikeinpäin ja kasvua oli onneksi tullut. Nyt painoarvio oli 2950g. Lääkärille esitin huolen 4 viikon kasvamattomuudesta ja sanoi, että tässä kohti on enään vaikea nähdä onko vauvalla häikkää....ihmettelin kyllä suuresti, että miksei muka sydän, suolisto ym. muka näkisi tässä vaiheessa...no hän kyllä lohdutteli, että hänen mielestä vauvalla näyttää olevan kaikki kunnossa...no paketinhan näkee sitten kun saa syliin ja lääkäri on tarkastanut vauvelin.
Marja ja maha-asukki 36+1
 
Minullahan oli ne riskiluvut 1/5 Downiin ja 1/15 18-trisomiaan...ja sitten oli myös jokin arvo tosi matala, mutta en muista mikä se oli. Istukkabiopsiaan en halunnut mennä, mutta lapsivesipunktiossa kävin. Vaikka punktiosta tuli vuorokauden sairaalareissu niin ei se haittaa nimittäin sain tänään erittäin hyviä uutisia.

Lapsella ei ole kromosomipoikkeavuuksia ja kaikki pitäisi olla hyvin. Sain myös kuulla, että siellä on poika =)

Nyt uskon,että pystyn vihdoin ja viimein nauttimaan raskaudesta! Olen 17+3 rv:lla ja toivottavasti nyt kaikki menis hyvin!!!!
 
Itse jäin kiinni seulonnoissa keväällä. Kätilö mittaili niskaturvotusta useamman kerran saaden keskiarvoksi 2,9mm. Muuten sikiö näytti hyvältä, vastasi kooltaan 12 viikkoista (kuukautisista laskettuna 11+3) ja nenäluu näkyi selvästi.
Ultrasta menin suoraan verikokeeseen ja kahden viikon piinallisen odotuksen jälkeen sain pelkäämäni puhelinsoiton; myös veriarvoissa oli häikkää. Papp-a 1,45mom ja hcg 1,67mom. Ilmeisesti veriarvot eivät olleet kuitenkaan kovin pahasti pielessä, 1mom on käsittääkseni normaali. Riskiluvuksi oli laskettu 1:20. Iältäni olen 24-vuotias, eli sekään ei ole riskilukua nostava.
Lapsivesipunktio tehtiin rv 15+6 ja jo seuraavalla viikolla sain iloisia uutisia - sikiöllä on normaali kromosomisto! :)
Rakenneultrassakaan rv 20+4 ei havaittu mitään poikkeavaa. Sikiö vastasi kooltaan viikkoa 21+6. Nyt siis enää pelkään, millainen jättiläinen sieltä mahtaa tullakaan, jos vain kasvu jatkuu samanlaisena koko raskauden.. :D
 
Ajattelin lisätä tänne oman tarinani. Yritimme kaksi vuotta tulla raskaaksi, ja sitten vihdoin viime joulukuussa huomasin odottavani. Olimme niin iloisia. Ensimmäisessä ultrassa 12+ nt oli 3,1mm ja lääkäri soitti heti yo-sairaalaan verikokeitten tuloksia, labra analysoi tulokset heti ja riskiluvuksi tuli 1:35. Sain heti seuraavaksi päiväksi ajan äiyipolille istukkanäytteen ottoon. Tunteet myllersi laidasta laitaan vastauksia odotellessa. Meille oli selvää, että jos poikkeavaa on niin keskeytämme raskauden. Sain vastaukset reilun viikon odottelun jälkeen: kromosomeiltaan terve poika. Olo oli niin helpottunut!että ehkä kaikki onkin hyvin. Sain ajan varhaisrakenne ultraan, silloin viikkoja tasan 15. Siinä kaikki oli hyvin, mitään poikkeavaa ei löytynyt. Iloitsin vauvasta ja suunnittelin kaikkea. 19+6 oli sitten rakenneuä, muuten kaikki hyvin, mutta munuaiset hieman kaikutiiviit. Meistä otettiin verikokeet munuaissairauden selvitämiseksi ja sovittiin kontrolli uä 21+6. Verikokeissa ei löytynyt mitään ja uä:ssa oli sama tilanne edelleen. Koska kaikki vaikutti olevanmuuten hyvin seuraava kontrolli vko 26. Silloin tilanne huonontunut, lapsivesi vähentynyt, munuaiset hiukan kookkaan oloiset ja kaikutiiviit. Tuntui aivan kamalalle, siellä pikkuinen oli, liikkeet tuntui ym, mutta kaikki ei ollutkaan hyvin. sain taas ajan ultraan ja munuaislääkärikin tuli paikalle vko 27+6. Lääkäri sitä mieltä, että lapsella vakava munuaissairaus, ennuste huono. Jos olisi saatu kiinni aiemmin raskaus olisi voitu keskeyttää löydöksen perusteella. Vauvalla luultavasti arpkd.Jäin töistä pois ja yritin olla ajattelematta, että luultavasti tämä poika kuolee synnyttyään. Meidät ohjattiin vielä erikoislääkärille helsinkiin 32+1. Vauvalla niin isot munuaiset, että keukoht eivät mahtuneet kehittymään ym.Vauvan synnyttyä, pitäisi aloittaa välittömästi tehohoidot hengityksen turvaamiseksi ja aloittaa dialyysihoidot ym. ja silti vauvalla olisi huonot mahdollisuudet jäädä eloon. Päätimme olla alottamatta hoitoja vauvan synnyttyä. Loppuraskaus meni ristiriitaisten tunteitten vallassa. Toisaalta oli iloinen vauvan liikkeistä ja sille jutteli ym, mutta tiesit koko ajan, että se kaikki loppuu syntymään. Vauva kuolee. Pikkuinen syntyi heinäkuun lopulla vko 37+3. Sain pitää pienokaista sylissä ja kuulla hänen ääntelyään hetken verran ennekuin pieni nukkui pois.
 
Surullinen tarina -Aino-lla, tuli kyyneleet silmiin :( Voimia!

Alkoi vain mietityttämään se, että itse olen käynyt vain rakenneultrassa kromosomitutkimusten jälkeen, mitään ns. ylimääräisiä ultria ei ole tarjottu. Mites muilla seulonnoissa kiinni jääneillä, onko teille tarjottu ylimääräisiä ultria vaikka kromosomit ovatkin osoittautuneet normaaleiksi?
 
Palstaileen päässyt nyt vasta kun makasin tuolla sairaalassa kun verenpaineet hipovat pilviä, mutta nyt lääkkeitä naamaan ja varrotaan torstaita kun kuuta nousevaa...onnea hyvistä uutisista niille jotka ne ansaitsevat ja pahoittelut niille joilla huonommin käynyt.

Mulla tehtiin 24rv vielä ultra ja varmistettiin kaikki, sekä tietenkin ultrattu nyt joka kerta diabeteksen takia.
 
Ainolle halauksia, koskettava ja surullinen teidän tarina :'(

Mites muilla seulonnoissa kiinni jääneillä, onko teille tarjottu ylimääräisiä ultria vaikka kromosomit ovatkin osoittautuneet normaaleiksi?
Mulle tehtiin viikoilla 16 ylimääräinen kontrolliultra, rakenneultra viikolla 20 ja vielä olisi kontrolli rv 30 tienoilla. Mutta meillä siis oli koko sikiössä turvotusta minkä vuoksi haluttiin tarkastella...

Onpas marjalle taas tapahtunut! Torstaille tsempit!
 
No niinhän siinä kävi, että eilen jouduin taas sairaalaan ja käynnistys nyt sit perjantaina. Lähdin kotio, vaikka lääkäri ei olisi päästänyt, mutta sanoin, että voin maata kotonakin ja sit sovittiin et tulen takas jos vointi huononee ennen perjantai aamua. Neidin painoarvio oli viimevkolla 2911g ja nyt sit 3,8kg...saa nähdä mikä pitää paikkansa...tosin osastonlääkäri katso tänään ja sano, että ei missään tapauksessa ole 3kg vaan lähempänä tota 3,8kg...ilmoittelen sitten kun jakaudun..
 
roosa_ kyseli ylimääräisistä ultrista, meillä oli liikaa niskaturvotusta ja me ei haluttu lapsivesipunktioon, joten lääkärit päättivät sit tehdä ylimääräisiä ultria (rv 13+1, rv 15+1 ja vielä rakenneultran jälkeen yksi rv 23+1)

Aino Hurja tarina teillä, vaati varmasti aikaa päästä tuosta eteenpäin.

marja76 Voi te saatte neidin jo ylihuomenna syliin! Onnea matkaan! Me täällä jännäillään teidän kuulumisia :)

Omaa napaa Raskausviikkoja on nyt kasassa 27+3 ja olen alkanut pikkuhiljaa pestä ja silittää pojan vaatteita valmiiksi. En enää juurikaan muista edes koko alkuraskauden panikointia niskaturvotuksineen. Tietysti ei ole 100% varmaa että kaikki on kunnossa mutta jokaisessa raskaudessa on riskinsä, meillä ei ole ultrissa kuitenkaan näkynyt turvotusta lukuunottamatta mitään häikkää, niin uskallan olla melkoisen luottavainen. Poikanen tuntuu olevan kova möngertelijä, selvästi isäänsä tullut, 4D ultran kuvassakin oli selvästi isänsä näköinen, liekö näyttää yhtään minulta.

Susimieli ja Pieni 27+3
 
Haluaisin teiltä kysyä, kun varmasti riedätte että mitkä arvot on niitä raja-arvoja kun mennään riskin puolelle....
Mulla vasta nt-ultra edessä, mutta veriseulan ottivat ekassa neuvolassa, ja kohta pitäis soitella tulokset ja ottaa ne mukaan ultraan.

isoja halauksia kaikille tänne:hug:
 
-Aino- todella surullinen tarina sulla :'( Lähettelen täältä sulle paljon voimia selviytymiseen :hug:

marja76 toivotaan että kaikki menee hyvin ja saatte kohta terveen pikkusen syliin :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Ah, eli ymmärsin vieläkin väärin :D Mä en osaa noihin lukuihin sanoa mitään, sen verran kuitenkin että lopullisiin tuloksiin vaikuttaa sitten se nt-tulos ja sun ikä. Nuo raja-arvot saattaa jostain löytyä jos osaa googleen oikeanlaiset hakukriteerit laittaa...

HUSLAB - Siki tuolta jotain tietoa!

Ja tässä http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/tutkimustiedotteet/tutkimustiedotteet_2010/2010_41_sikion_kehityshairioseulontatutkimuksessa_s_tr1seul_siirrytaan_atk_valitteiseen_tilauskaytantoon.pdf

Ja vielä tässäkin http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
 
Viimeksi muokattu:
S pappa ja mom arvot oli ne mitkä multa otettiin ja sanoivat heti, että ovat hyvät, koska mitä kauempana ovat toisiaan, niin sitä parempi...tosin ne arvot pitää olla korjattuna ja ohjelmahan sen sitten laskee kun kaikki laitetaan yhteen nippuun, eli verikokeet, ikä, paino, pituus ja niskaturvotus...

Aamulla käynnistykseen ja epäilys suuri, että jälleen menee paripvää ennekun käynnistyy.. Muut lapset syntyneet 1-6pvän päästä käynnistyksestä:)
 

Yhteistyössä