toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

• Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
tauski82: paljonko sulla on viikkoja? saitko painoarviota vauvasta?
toivotaan et saat lapsivesitulokset pian. mulla kesti silloin vajaa kaksi viikkoa tulosten tulo.
tuo odotus on nii rassaavaa ku olla ja voi. ja ku yhen asian odotat. niin tuntuu että aina tulee jotain uutta esiin..
mullakin menee nähtävästi tää raskaus ihan vaa stressatessa kaikesta.
viikkoja tulee lisää onneks mut aina jotain takapakkeja matkassa ja epätietoisuutta. :(

Merle: Lääkäri katsoi rakenneultrassa sydämen verenvirtausta väriultralla ja huomasi reiä'än toisen vauvan sydämessä. Kaksosraskauksissa ongelmat on yleisempiä ja siksi syyni on tarkempaa kuin yhtä odottaessa. Lastenklinikan sydänlääkärikin meinasi, että todennäköisesti reikää ei olisi huomattu, jos odottaisin yhtä vauvaa ja olisin käynyt normaalissa rakenneultrassa, jonka täällä päin ainakin tekee kätilö. Sillä ei sinänsä ole väliä, koska reiän koon ei pitäisi muuttua raskauden aikana mihinkään ja se olisi huomattu sitten synnytyksen jälkeen sydämen sivuäänenä. Kukaan ei ole ainakaan sanonut, että reiällä olisi vaikutusta vauvan sykkeeseen raskausaikana. Papulla ja Pipalla oli itse asiassa sama syke eilisen neuvolassa.

Tauski82: Jos lapsivesinäytteen otosta on jo 2 viikkoa, voit varmaan itsekin soitella sikiötutkimusyksikköön tulosten perään. Niin minä tein, vaikka yhteydenpidon pitikin mennä toisin päin ja luurin toisessa päässä oli ihan ymmärtäväinen kätilö =)

Neliapila + Papu & Pipa 20+1

[/b]nemika:
Täällä viikkoja on 22+3. En saanut painoarviota. Sain vain epämääräisiä selityksiä mistä kaikesta tämä voi johtua. Kyllä voi joo ihmistä raastaa. Onneks on noi kaks muuta kersaa tossa jaloissa jo, ei muista ihan koko ajan miettiä vaan tätä asiaa.

Kiitos vastauksesta (ja nemikalle myös kannustavista sanoista :)
Mä kävin NKL:llä kätilön tekemässä rakenneultrassa, ja siellä oli siis ihan perusultra, ei mitään erikoislaitteita. Tuon sykemittauksen jälkeen ehdin sen verran nettiä selailla, että joku rakennevika tuohon hidaslyöntisyyteen kuitenkin liittyi, ja siksi mietin sitä yksityislääkärin ultraa. Pitää vielä kysäistä huomenna lääkäriltä, mitä mieltä se on. Onhan ne yksityisen ultrat kyllä hinnoissaan... Oon tosin ihan suosiolla käynyt yksityisellä lääkärillä melkein kaikki muut lääkärikäynnit, kun nuo meidän tk:n neuvolalääkärit vaan on niiiiiiiiiiiiiin huonoja...

TYKS:n epikriisi tuli tänään ja vei maton jalkojen alta pois! :headwall:

Sikiön/vauvan turvotus pahimmassa kohdin niskan alueella 8mm, sydämen mallisesti. Omfaloseele pieni vain 13mm, se olisi korjattavissa, mutta jos ihmettä ei tapahdu, meille tämän odotuksen suhteen käy huonosti! Eli siihen jo varaudun! :/

Huomenna vain toivon, että näyte saataisiin otettua! :heart: Päänsärkyä ja 3:tta pvää, ei kauhean kiva! Panadol helpottaa hetkeksi!

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti rv 13+1 :heart: :heart:

Onpas ikävää että turvotusta on noin paljon Rouva Pikkumyy. Tuolla enkelinkosketus puolella oli eräällä odottajalla 1 cm turvotus. Turvotus laski raskauden edetessä ja kromosomipoikkeavuutena oli Turnerin syndrooma. Turnereillahan ei ole kehitysvammaa, tuli vain mieleeni kun olet tuosta tyttöolosta puhunut, että voi olla tämmöinen lievempikin, kovilla turvotuksilla! Heillä tämä turvotus laski ja heille syntyi turner- tyttö lokakuussa! En nyt tarkoita, että teillä on välttämättä yhtikäs mitään, mutta tuli vain tällainen esimerkki kovista turvotuksista mieleen! Itsellenihän lääkäri sanoi, yhtenä vaihtoehtona tämän turnerin, sekä xxx:n. Onnea huomiselle, toivottavasti punktio onnistuu!

Toivottavasti Nemikan vauva pysyy vielä pitkän tovin vatsassa! Doralle onnea hyvistä ultra näkymistä! Xxy:lle voimia odotteluun, se on raastavaa, mutta toivottavasti palkitsevaa! Toivottavasti Tauskin lapsivesiongelma selviää pian, epätietoisuudessa on kaikista pahinta elää! Tsemppiä myös kaikille palstalaisille, en muista nyt kaikkia, ja onnea Unnille sydäntä sykähdyttävään tapahtumaan, pian näet pienokaisesi!

Halauksia kaikille :hug: :hug:

Jade-Julia ja tytsy 19+4

:flower:

Niin en tiedäkkään tuosta Turnerin syndroomasta, en ole vielä tutustubut siihen , moneen muuhun kyllä! Täytyypä katsoa mitä siitä kirjoitetaan!

No pääasia , että tutkitaan tässä vaiheessa, pian olemme toivottavasti viisaampia! :heart:

Olo vaihtelee epätoivon ja toivon välillä! :heart:

Ehkä odottavana äitinä ajattelen kuitenkin pääpiirteissäni loppuun asti, että on toivoa, ennenkuin muuta on mustaa valkoisella!

Taidan olla aika hassu, mutta näin vaan toivon! :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-viuhti :heart:

Huomenna tulen joka tapauksessa kertomaan , mikä sen hetkinen tilanne on! :heart:

tauski82: siitä jää kurja mieli kun ei kunnolla saa asiaa selville.
mut siinähän voi oikeasti olla syitäkin ihan mitä vain. ja monet vaan kaipaa tarkempaa seurantaa, ilman että mitään hätää olisi kuitenkaan.

merle: kysäse lääkäriltä uudestaan asiaa. ja jos arveluttaa niin käy ihmeessä yksityisellä jo oman mielenrauhan takia. uskosin kyllä et jos siinä hätää olisi niin varmasti olisit tiedon saanut. jostakin ketjusta lukasin vastaavaa tänään. nyt en muista missä se oli. mut siihenkin löytyi ihan selitys sit mistä johtui. eiköhän siellä vaavilla ole kaikki hyvin =)

rouva pikkumyy: onnea matkaan huomiselle. meillähän oli down epäily loppujen lopuksi todella pieni. lääkäri oli silloin turvotuksen takia turnerin kannalla ennemmin. mut poika kun oli niin turnerta ei löytynyt.
siitä kannattaa lukaista.
toivotaan että kaikki menisi hienosti suuresta turvotuksesta huolimatta.
ja saisitte näytteen otettua huomenna niin pääsisit asiassa eteenpäin.
ja toivoa pitääkin niin kauan jos syytä ei muuhun anneta.
ei tälläistä muuten jaksaisikaan.
voimia huomiselle koetukselle :hug: ja tiuhti-viuhtille toivotaan terveyttä vaan nyt kovasti :hug:

Ope
Piipahdin taannoin kertomassa omasta seulasta ja downtodennäköisyydestä 1:15. Kahden viikon odottelun jälkeen tulokset tulivat, eivätkä olleet sitä, mitä toivoin. Down-sikiö, jolta tänään saimme tietää sydämestä puuttuvat kokonaisia seinämiä. Perinnöllisyyslääkäri ei toivoa suuremmin antanut. Epäili, että sydän ei kestäisi edes raskauden loppuun asti.
Kahden viikon odottelu valmisteli jo tulevaan, ja olemme päätöksemme tehneet. Emme halua lapsellemme niitä kärsimyksiä, joita hän joutuisi kokemaan, jos eläisikin lyhyen elämän kohdun ulkopuolella. Emme myöskään tieten tahtoen halua sisaruksille sitä surua ja tuskaa, jota tämän asian siirtäminen toisi tullessaan. Kaikkea tulevaa emme toki tiedä, mutta tarpeeksi kuitenkin.
Moralisoijia riittää varmasti ja neuvojia joka lähtöön, mutta vain itse voi tietää mikä on omalle perheelle oikea ratkaisu.
Tilannetta ei helpota se, että tämän lapsenalun joutuu synnyttämään.

Tähänastisen elämäni vaikeimpia asioita.

TeaK 19 +2

Teak: Olen niin pahoillani :hug: . Vain te yksin tiedätte, miten tilanteessanne tulee toimia. Toivon teille paljon voimia elämänne raskaimpiin aikoihin :ashamed: . Vaikka itsekin ajatuksen tasolla olimme varautuneet moneen, en osaa kuvitellakaan, kuinka rankka paikka tuo todellisuudessa on.

RouvaPikkumyylle toivotan paljon voimia ja onnea matkaan huomiseen toimenpiteeseen!

Teak :hug: voimia paljon koko perheelle :hug: Tiedätte varmasti mikä on parasta tiedän kohdalla ja ymmärrän täysin. Olen hyvin pahoillani ja kyyneleet virtaavat taas kerran. Miksi tähän pinoon toinenkin näin huono uutinen...Vielä viikkojakin noin paljon koossa. Diagnoosi kuulostaa siltä, että vaihtoehdot ovat todella vähissä ja pienen on varmaan parempi nukkua pois nyt, kuin kipujen kanssa myöhemmin :hug:

Meitäkin on jo ehditty moralisoida, "jospa se pää vaikka vielä kasvaisi","miten, jos sen luun vois syntymän jälkeen korvata jollain","oletteko nyt ihan varmoja, ettei lääkärit erehdy","tajuatteko, että tapatte oman lapsenne" Näitä riittää varmaan, mutta pienokainen, jolta puuttuu suurin osa aivoja ja oikeastaan kalloluu koknaisuudessaan, ei voi selvitä kohdun ulkopuolella ja ne harvat jotka selvinneet, ei muutamaa tuntia kauempaa. Sitkeimmät kai viikon, mutta ilman tietoisuutta. Sitä emme halua kokea.

Minä täällä istun ja itken pitkin yötä. Uni ei tule, ei sitten millään. Kaikki kummajaiset pyörii päässä ja pelkään tulevaa. Miten selvitä keskeytyksestä/synnytyksestä, kuinka se oikeasti tapahtuu, meneekö kaikki käsikirjoituksen mukaan. Kysymystulva on järjetön, samoin univaje. Olen kahlannut netistä tietoa anankefaliasta (anencephaly) ja googlen kuvahaulla löytyi kyllä sellaisia kuvia, että myksityy niitä katsellessa. Meidän ratkaisu keskeytyksestä on ainut mahdollinen, vaikka kuinka sitä ajattelisi.

Teak olet ajatuksissani, voimia vielä todella paljon jaksamiseen sekä henkisesti että fyysisesti. Mulla tämä keskeytysluvan odottelu alkaa viedä järjen siihen tilaan, että tuntuu sitlä, etä sekoan varmaan kohta. Kolmisen viikkoa tähän ollaan valmistauduttu, mutta tuntuu, etten ole siltikään valmis. Järki sanoo, että näin sen pitää mennä, mutta tunteet velloo muualla.

Lumi-Marja, vielä 15+2

Teak,

Otan sinua kädestä,
en puhu,
olen vain lähelläsi,
itken kanssasi,
kunnes jaksat taas hymyillä.

Lapsellesi

Maan korvesssa kulkevi lapsosen tie,
mut ihana enkeli kotihin vie.
Niin pitkä on matka ei kotia näy,
vaan ihana enkeli vierellä käy.

Voimia ja jaksamista nyt ja tulevaan, olen niin pahoillani puolestanne

voi kun olen pahoillani. heti perään toinen joka joutuu kovan ratkaisun eteen. :'( muiden mielipiteitä ei todellakaan tarvitse kuunnella. kyllä sen itse tietää miten on mentävä vaikka vaikeata onkin.
ja jos kohdalleni olísi osunut sama, niin samaan lopputulokseen olisin tullut.
teillä pitkä ja vaikea taival edessä. voimia ja jaksamisia teidän perheelle sylin täydeltä. ja enkeleitä pienen matkaan. :hug: :hug: :'(

lumi-marja: kurjaa kun joudutte odottelemaan näinkin kauan. jaksamisia edelleen teillekin, ajatuksissa olet :hug:

rouva pikkumyy: onnea vielä kerran matkaan tälle päivälle. tule kertomaan miten meni jos jakselet sitten. :hug:

nemika+poitsu 27+3

:hug: :flower:
Hei kaikille!

TYKS:ssä oli aika 9:30, menimme sinne yhdessä mieheni kanssa.
Ajallaan pääsimme sisään.

Tällä kerralla naislääkäri. Tutkimus aloitettiin samantien ultralla. Hetken lääkäri siinä' katsoi ja sanoi sitten :Olen pahoillani sikiö on kuollut! :'(

Mitä muutakaan voin , kuin alkaa itkemään!? Hoitaja siinä lohdutti, mutta vain aika parantaa! :ashamed:

Hetkeksi saimme mennä kahden miehen kanssa toiseen huoneeseen. Itkimme, olimme surullisia! :'(

Sen jälkeen lääkäri kutsui meidät toiseen huoneeseen.
Oli kaksi vaihtoehtoa
1. Lähdemme kotiin ja odotamme kunnes keskeytyminen lähtee alkamaan itsekseen
2. Saan sairaalassa yhden lääkkeen heti ja keskeytyminen alkaa, kohdun suu alkaa kypsymään, tulevaan synnytykseen, ja takaisin sairaalaan vuodeosastolle 7:ksi perjantaina.

Valitsin ilman muuta, että otan lääkkeen heti.

Asiahan on erittäin surullinen, että näin kävi, mutta yksi asia lohduttaa, meidän ei tarvinnut päättää sikiön elämästä, vaan luonto hoiti sen tavallaan!

Istukkabiopsiaa ei enää voitu ottaa, tulehdusriskin takia!

Huhtikuussa on jälkikontrolli, jolloin myös saamme vastaukset patologilta, mitä on saatu selville sikiötä tutkittaessa, kuulemma paljoa ei saada selville, koska sikiö on vielä niin pieni, mutta ehkä jotain?

Olemme itkeneet, jutelleet,halanneet toisiamme mieheni kanssa kotiin tultua. :hug: :'(

Näin kävi meille tässä raskaudessa, mitään emme olisi voineet tehdä toisin!

Rva Pikkumyy ja menehtynyt Tiuhti-Viuhti :heart:

Rouva Pikkumyylle tännekkin vielä pahoittelut. Ei tahdo millään tajuta, että teillekkin näin kävi kaikseta huolimatta. Syvimmät pahoitteluni.

Huomenna saan ekan valmistavan lääkkeen, sit vain odotellaan ja lauantaina osastolle. Lupa tuli tänään, mutta en pysty tänään lääkettä ottamaan, kun kaikki lastenhoitojärjestelyt on jo sovittu toisin. Kävin aamulla lääkärissä vihlovan kivun takia ja pienen sydän on pysähtynyt. Pikkuinen on poissa ja ehkä se vähän helpottaa huomista lääkkeen ottoa, kun tiedän, että en joudu pienen elämää itse lopettamaan.

Voimia kaikille sitä tarvitseville. Sumuisten aikojen jälkeen tulee vielä seesteisiä päiviä.

Lumi-Marja ja Helmi-Onni enkelimme

Lumi-marja

Olen edelleen pahoillaan myös puolestasi. Mutta varmasti helpottavaa että luonto-äiti auttoi loppumetreillä.

Siis tämä ei voi olla totta. Täällä meidän palstalla ei huonot uutiset ota loppuakseen. Oma pelko ja jännitys alkaa kasvamaan sietämättömäksi. Huomenna taas yritetään lapsivesipunktiota, täytyy toivoa että onnistuu niin päästään odottamaan vihdoin ja viimein siitä uutisia, ja hyviä, toivottavasti.
Alkavat runot loppua..

Äiti, minun täytyy jatkaa.
Joku kutsuu kulkemaan.
Täytyy taittaa taival matkaa,
vaikken tietä tunnekaan.

Siellä missä toisiansa
aallot vievät tansseihin,
siellä, veden loiskinassa,
siellä olen minäkin.

Siellä, missä korkealla
siintää pilvi sulavin,
siellä, sinipilven alla,
siellä olen minäkin.

Avara on taivaan syli.
Tuulen teitä purjehdin.
Pääsky lentää pääsi yli,
siinä olen minäkin.

Älä pelkää. Tulen kyllä.
Tulen kyllä takaisin.
Iltatuulen hyväilyssä:
siinä olen minäkin.

:'( olen niin pahoillani että näin piti käydä. sanoja ei lohdutukseen ole.
itku tuli kun käynnistäsi luin. :'( :'( :hug:
jaksamisia ja voimia sylin täydeltä ja enkeleitä tiuhtiviuhtille :hug: :'(

ensikertalainen: kauheita ovat nämä kaikista huonoimmat uutiset.
mut yritä pitää lippu korkealla. kuitenkin suurin osa on päättynyt onnellisesti. nyt vaan toivotaan että saavat näytteen otettua ja pääset nauttimaan vauvamasun kasvusta. ja saadaan hyviä uutisia teille. :hug:

Voi RouvaPikkumyy: :'( Että sitten teillekin näin surulliset uutiset! Toivoin niiiiin kovasti, että istukkanäyte olisi saatu otettua ja sitten kaikki kääntyisi hyväksi. Mutta niin ei sitten asioiden pitänyt mennä. Luonto sentään otti omansa ja ette joutuneet kaiken keskellä päättämään. Paljon, paljon jaksamista elää tämän ajan läpi :hug: .

Lumi-Marja: :hug: ja voimia!!

Yhteistyössä