toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Malla29
Kunhan aika kuluu, alkaa jännityskin helpottaa. Eihän monen viikon pelko sekunnissa mene ohi. Nauti nyt, sulla on siihen täysi oikeus, ei se rakenneultra muutu mihinkään, jännitit sitä etukäteen tai et. Ja jos jotain sydänvikaa sattuisi löytymään, on ne onneksi aika hyvin jo korjattavissa. Ja ainahan se on parempi, jos osaa jo ennen synnytystä lääkärit varautua mahd. vikaan.

Malla
 
Malla29
Niin ja Nemika, nyt juhlitte yhdessä hyviä tuloksia, käykää syömässsä tai ostamassa jotain nättiä sinistä vauvalle jotta pääsette ohi tuosta jännityksestä. Itellä ainakin jännitys "jäi päälle", siihen auttoi kun teki jotain konkreettista raskausjuttua, esim. vauvan vaatteiden ostelua. Alkoi tuntua siltä että meille ihan oikeasti on tulossa vauva eikä jos tai ehkä!
 
malla29: niin pitäisi varmaan tehdä. koska tämä jännitys on vaan päällä koko ajan. ihan kuin odottaisi edelleen sitä puhelua minkä jo sain.
poikien vaatteet onkin kyl vähissä ku niitä on kerinnyt pois antaa. vauvan vaatteet on vaaleanpunaisia täällä kaapissa.
=) =) =)
vois yrittää sen verran rohkaistua et kertoisi jo omille vanhemmille että lisää jälleen tulossa =) niin vähän uskaltanut puhua. odottaa vain vielä rakenneultraa muka.
kiitoksia malla ja mirah onnitteluista :hug: :hug:
ja kaikille tuloksia odottaville voimia edelleen :hug:

jeppistä: onko soittoa tullut vielä?
 
nemika: eikä mitään.... enkä uskalla soittaa ite sinne kun pelottaa, jos ne vaik löysivätkin jotain :LOL: jospa ne meinaa nekin oulun tulokset odottaa ja ilmottavat sitten kaikki kertalinttuusta :eek: kyl tää pyörii mielessä, kun tuntuu et yöunetkin alkaa olla trismioita täynnä :LOL:
 
Olen täällä käynyt lukemassa teidän muiden sikiöseuloista kiinnijäänneiden tuntemuksia. Itse jouduin tämän toisen raskauden kohdalla tarkempaan syyniin. Veriseula hälyytti ensin ja niskaturvotus vielä lisäsi riskiä. Päädyttiin tekemään lapsivesipunktio, koska istukkanäyte ei ollut teknisesti mahdollista. Jännittämistä siis riitti melkein kahden kuukauden ajalle, mutta onneksi yöuniani en asian vuoksi menettänyt. Mutta eilen saatiin mukavia uutisia perinnöllisyyspolilta - normaalikromosomiston omaava tyttö on tulossa. Suuri kivi vierähti sydämeltäni. :) Tsemppiä teille lisätutkimuksiin joutuville (tai pääseville) tai tuloksia jo odottaville!
 
eilen sit päästin lapsivesipunktion, odottushuoneessa jännitys oli niin kova että itku pääsi jo tulema.punktio itse ei ollutka niin paha kun aluksi luulin. mutta sitten lääkäri sanoi niskaturvotuksen olevan kohonut(viikolla 12 se oli1,8)reippasti. sanoi kyllä että jos kromosomit on kunnossa se ei tarkoita mitään, mutta jos ei..........
kuitenkin halus että menen hänen luokse rakenneultran(eli ei omalle paikkakunnalle missä kävin seulontatutkimuksessa vaan ison sairaalan). nyt rupes tuplasti jännitämä. olen jo miettinyt itsekseen että vastaus on huono( parempi ajatella niin päin , sittten ei tuntuu ehkä isku niin kovalta tulosten saatua, jos on tosissa huonot) :'(
 
Nyt sitte istukkanäyte on otettu. Kolme kertaa joutuivat harjaamaan, se aika tuntu todella pitkältä! :/ Nyt olo ei ole oikein hyvä, huomenna varasin neuvolaan ajan, että vielä sydänäänet kuunnellaan.
Näytteenotto sattu aika paljon, minusta paljon enemmän kuin lapsivesipunktio.
Joulukuun alussa tulee tulokset, ei tässä onneksi ole kauaa aikaa!
Onnea kaikille jotka ovat hyviä uutisia saanut :heart:
 
maigu ja sirts: jaksamista odotteluun. ne on niin pitkiä viikkoja aina.
ja vaikka itse sain terveet kromosomit vauvalleni niin rakenneultra pelottaa vielä kun sitä turvotusta oli kuitenkin paljon.
tämä odotus on yhtä odottamista sana tarkalleen.

jeppistä: taas hiillostan sua..joko ovat soittaneet?

alkaa tämä ainainen pelko verottamaan. öitä ei saa edelleenkään nukuttua ilman painajaisia ja jatkuvaa heräilyä. ja päivät menee kauhean väsymyksen parissa. jospa sitä ensi kuussa uskaltaisi jo kokonaan huokaista rakenneultran jälkeen ja alkaa nauttimaan masusta ja sen asukista.
 
nemika: eihän ne mitään soita ku pitävät hullua jännityksessä, heh. kyl me kuule jouluna jo nautitaan (?) näistä mahoista :LOL: tai sitten ei. onnex mökö potkiskelee välillä, joten tietää ainaskin sen elossa olevan. oispa hirveetä ruveta jotain keskeytystä miettiin kun kuiteski jo kohta 18 viikkoa täynnä ja viitisen viikkoa tuntenu jo sen liikkeitä!

muille... odottavan aika on pitkä... itsellä takana jo viisi ja puoli viikkoa! eikun vaan jaksamista!
 
tänään pitkästä aikaa neuvola käynti. vaavin sydän sykki ja ihana kuulla se ääni :heart:
ainut oli omat huolet kun ovat jälkensä jättäneet. oma painoni tippunut aika pahasti ja verenpaine todella alhaalla.
syönti ollut varmaan liian huonoa tämän stressin keskellä.
laittoivat muutaman päivän sairaslomalle nyt koska paino oli laskenut ja olin tosi kalpea ja väsynyt. ja alhainen verenpaine huippaa.
ja työmaalla oli aika v... vastaanotto asiasta.
mut minkäs teet. kyllähän sitä itse venyy vaikka mihinkä. mut on tää pieni sissi jo muutenkin kovia kokenut tietämättään niin pakko on pysähtyä ja huilata ja huolehtia myös itsestä joskus. :/

jeppistä: mites siel jaksellaan? joko on puhelin pirahtanut??
 
nemika... moikkelis pitkästä aikaa! täällä ei taida paino ainakaan pudota; vertailin tässä neuvolakortteja ja ekasta oli viikolla 23 noussut paino vain 1.5 kiloa ja nyt oli jo sillon 16 viikolla tullut kaikkiaan kolme kiloa. tosin ekan aikana yritin varoa kaikkea makeaa ja rasvaista, kun pelkäsin että äitinsä syntymäpainon saa perintönä; vaivaiset 4800 g! olin mie pieni ja sievä :LOL: no ei onneks tullut äitinsä kokoinen, mutta 3710 g kuiteskin... ja tästähän sitten on/voi olla ennusteena et tulis etuaikaisena ja pienikokoisena, joten ei tuota murhetta. MUTTA paljon on sit muita murheita :)
muuten mökö piti täs monta päivää melkoista hiljaisoloa ja olin melko maissa ja varma siitä, että on kuollut tai jotenkin muuten onnettomassa kunnossa, mut eilen sit päätti työpäivän päätteksi potkia siihen malliin, että ois isäkin varmaan tuntenu potkut :heart: sehän tietty piristää heti mieltä.
puhelin ei soi ainakaan genetiikan labran numerosta. on tää tosi mukavaa odottamista! reilu kolme viikkoa jo! tosin luin jostain, et mikäli lapsivedestä tutkitaan niiden kromosomien sisältöä tarkemmin, niin tarvitsee vielä pitemmän viljelyajan. en tiedä, mutta alkaa tympimään. kohta on ihan sama mitä ilmoittavat! oisivat varmaan jo saaneet ne kysin tutkimukset valmiiksi, mutta sitten ku pelottaa itteensä tulokset, niin en uskalla niitäkään kysyä! :( pitäkööt hyvänään :) kunhan lopulta soittavat eivätkä mitään kirjettä laita; en meinaa nimittäin sitä aukaista, kun en ole varma, että olisivat jättäneet sukupuolen ilmoittamatta. jos kirje tulee, niin pitää sitten soittaa labraan :p sen verran olen ajatellut, että kun tää juttu ratkeaan joka tapauksessa vasta rakenneultrassa, niin odotellaan vielä se kaks viikkoa ihan vaan odottamisen ilosta ja jospa sitten ois ilo irti!!!!

vai ovat sun työpaikalla niin pikkusieluisia, että saikut niitä jurppii! kyl kantsii itestäänkin huolta pitää ja sanoa piupaut "kateellisille" :LOL:
meikällä supistelee silleen kivasti vähemmästäkin ja saa nähä sit miten pitkään itse olen töissä....
eikun vaan nemika alat lakuja syömään, niin kyllä ne paineet nousee! B)
yritä jaksaa ja lopeta jo murehtimasta.... :hug:
 
juu niin saapi olla omassa arvossaan työjutut ny ainakin tämän viikon =)
no eiköhän ne jonain päivänä ole sinunkin tulokset valmiit sit =)
parin viikon päästä lakkaan murehtimasta toivon mukaan ja alan kasvattamaan masua si oikein urakalla. =) =)
mul myös supistellu välillä enemmän ja välillä vähemmän. mut aiempi raskauskin oli niin supisteluherkkää ku olla ja voi niin ei onneks sitä säikähdä.
meiän sissikin pyörii masussa jo reippaammin. mut jos joka päivä ei melskettä tunne niin en ole ihme kyl siitä stressiä repiny. pari viikkoa eteenpäin nii saa varmaan monoa jo kunnolla sit :LOL:
mulle tuli tulokset kirjekuores perässä ja siit kyl sukupuoli selvisi myös.
mut toisaalta on varmaan paras kirje mitä posti on ikuna tuonut mulle niin säilytän se tuolla hyvässä tallessa. ja lapsivedestä mitatut muut arvot oli myös normaalit eli vatsapeitteet ja munuais ja keskushermosto viat oli kaikki niin ettei pitäisi olla riskiä. =)
kunhan se sydän nyt olisi kunnossa niin ei tarvitsisi murehtia sit ylimääräisiä enää..tulee melkone stressivauva kyl tästä muuten :LOL: :LOL:
mut jätäpä kirjekuori aukaisematta sit ku tulee ja avaat vasta synnytyksen jälkeen sen nii pysyy suuri salaisuus piilossa siihen asti :D
suolakurkkuja ja lakuja naamaan sit tänään :D
 
juu ja reippaasti syöt vaan! mä panikoin koko ajan sitä raskausmyrkytystä ja kyttään kaiken maailman turvotuksia. :LOL: joten en ainaskaan uskalla lakuihin sortua. sormukset lähtee viel pois, mut jättävät jo jäljet ja meikähän sit heti varma et nestettä kerääntyy :eek: ai kuinka niin skitso-olo :LOL:
 
jeppistä:
Kun meille tuli se kirje kotiin niin siinä ainakin luki vain että terveen lapsen kromosomit. Sit äitipolille soittamalla sai sukupuolen tietää. Voihan kyllä käytäntöjä olla erilaisia.
 
kojo... siinäpä se onkin, ettei uskalla ottaa riskiä et siellä lukeekin jotain 46XX tai vastaavaa... isäntä ei noista ymmärrä, mut kuiteski se jostain tulis jotenki sit sillekin selville et XX on tyttö :LOL: jospa ne soittas...
 
Eilen käytiin ultrassa. Riskuluvuksi tulikin 1:230 sen jälkeen kun katsottiin turvotus, joka oli ihan normaalin rajoissa. Vielä olisimme päässy istukkatutkimukseen mutta päätin että jäämme tähän. Oli se niin ihana nähdä toinen köllöttelemässä :)
 
no onnea nasutille tuollaisesta "päätöksestä" tälle rumballe! tekemäsi ratkaisu vaatii myös rohkeutta jättää asia siihen ja uskoa hyvään lopputulokseen. itse varmaan olisin ollut niin skitso, että olisin joka tapauksessa tutkituttanut eteenpäin :ashamed: hyvää raskauden jatkoa ja kuten sanottua, noissa verikokeissa tulee niitä vääriä hälytyksiä!!! T. jeppistä ja mökö 18+2 ja takana jo 6.5 viikkoa tulosten odottelua :headwall:
 
tääl lapussa oli 46xy..eli sukupuoli tuli hyvin selville. tosin halusinkin sen tietää =)
nasuttimelle myös onnea odotukseen. rohkea päätös kyllä. mut pääasia että itselle on päätös oikea. =)
ite oon niin neuroottinen ollu tän raskauden kans et oli pakko jatkaa tutkimuksia. tämä odottaminenkin ollut rankkaa niin koko raskauden epätietoisuus ei olisi mulle sopinut.
mut itsehän jokainen tietää mikä omalle kohdalle on parasta kuitenkin aina =)
 
Heippa!

Kävimme viikko sitten np-ultrassa, rv 11+4. Pää-perämitta oli 4,75 cm ja turvotusta 1,1mm. Kätilö, joka keskussairaalassamme ultraa, sanoi kaiken olevan kunnossa. Niskaturvotusta kuulemma on ihan normaalisti. Rajaksi hän ilmoitti 1,5mm, vaikka monesta paikasta netistä olen nähnyt sellaisenkin raja-arvon kuin 3mm.

Miksi lie sitten kotona kuitenkin ajauduin Aydin Tekayn sivuille ja syötin laskuriin tietoni. Ja sen mukaan nt-arvo on positiivinen ja pääsisin niin halutessani kromosomitutkimuksiin.

Nyt on kovin hämmentynyt olo. Millaisia ajatuksia nuo lukemat teissä herättää? Selvitän asiaa ensi viikolla neuvolalääkärin kanssa, mutta hän on sijainen, enkä ole ihan varma mitä hän osaa asiasta sanoa.

Kyselee Aaprotti, 27v
 
Tuntuu kyllä uskomattomalta että Jeppiksen tuloksissa kestää noin kauan. Kävin vajaa viikko sitten lapsivesipunktiossa ja mulle sanottiin että tuloksissa menee maksimissaan kolme viikkoa. En ymmärrä miten sinulla on kärsivällisyyttä odottaa, olisin varmaan itse jo soitellut joka päivä, tämä yksikin viikko on tuntunut niin pitkältä. Toivottavasti saat tulokset pian ja ne on hyviä! :hug: Ja onnittelut kaikille joille on hyviä uutisia jo tullut.
On tämä kyllä... olisi pakko ostaa isommat housut, mutten halua mennä kauppaan kun ei tiedä niistä tuloksista. Enkä halua tunnustella sikiön liikkeitä, suunnitella mitään tms. Ruoahalukin on hävinnyt. Onneksi sain tutulta hänen vanhoja äippähousuja, mitkä voin sitten tarvittaessa palauttaa. Mulle meni enää yhdet housut jalkaan ja niistäkin piti pitää nappi auki, vetskari puoliksi ja vyö viimeisellä reiällä. Luulin ettei tämä tulosten odottelu nyt niin paljoa rassaisi, mutta jostain syystä olen kuitenkin löytänyt jotain itkun aihetta joka päivä viimeiset 5 päivää ja viime yönä valvoin puoli yhdestä yli neljään. Koittakaahan muut odottelijat jaksella.

Kuulostaa tosi pieneltä tuo Aaprottin turvotus. Testailin tuota laskuria ja tuo nenäluu k/e/tyhjä vaikuttaa tosi paljon. Jos jättää tyhjäksi sen ruudun tulee neg vastaus ja e:llä pos. Käydessäni nt ultrassa ei mielestäni katsottu nenäluuta, ei edes saatu pää-perämittaa kun vauveli ei muuttanut asentoaan suopeaksi mittaamiselle. (reisiluu mitta varmisti viikkojen pitävän paikkansa)
 

Yhteistyössä