toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Lemission: Olen lukenut tätä ketjua alusta saakka, mutten muista enää, että mitä teidän pikkuisella sitten aluksi epäiltiin? Te ette ilmeisesti käyneet ollenkaan lapsivesipunktiossa? Voin vain kuvitella sitä iloa ja onnea, kun lapsella onkin kaikki hyvin!

:heart:
 
Lemission: Olen lukenut tätä ketjua alusta saakka, mutten muista enää, että mitä teidän pikkuisella sitten aluksi epäiltiin? Te ette ilmeisesti käyneet ollenkaan lapsivesipunktiossa? Voin vain kuvitella sitä iloa ja onnea, kun lapsella onkin kaikki hyvin!

:heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 18:19 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.11.2006 klo 18:07 mieteskelijä kirjoitti:
Itse en ole menossa NP ultraan. Rupesin miettimään sitä kun se otetaan vain täällä yklsityisellä.
Mietin että jos kuulen riskiraskaudesta, mitä teen tai siis teemme. Päädyimme nopeasti siihen että aborttia emme tekisi koska raskaus on kauan odotettu.

Päätimme siis että emme ota mitään kokeita koska emme halua stressata jos se olisikin ihan turhaa. Niin kuin monella on.

Mietin että oletteko te miettinyt ennen testejä mitä tekisitte?
kun aika moni aikoo myös pitää lapsen oli sitten mitä tahansa.

Ja pidättekö niitä testejä nyt turhana kun kuitenkin aiotte pitää lapsen?

Ihan mielenkiinnosta kyselen kun itse päädyttiin tosiaan siihen et turha edes selvittää kun ei sit mitään tehtäs!

Voimia kaikille ja iloisia odotuksen hetkiä
Haluaisin vain lyhyesti kommentoida tuota, kun ihmiset jättävät tutkimukset + seulonnat väliin siksi, koska eivät halua aborttia ja eivätkä halua stressata asiasta raskauden aikana. Jokaisenhan on valinta, mutta minä itse ainakin haluan kaiken tiedon ennen synnytystä. Aborttia en ikinä haluaisi, mutta olen seurannut läheltä hyvän ystäväni synnytyksen jälkeistä elämää (lapsi nyt reilu 1 vuotia), kun heille syntyi täysin ennakoimatta todella vaikeasti vammainen cp-lapsi. Alkushokki oli jopa niin paha, että ystäväni joutui psyyken takia sairaalahoitoon, josta onneksi toipui nopeasti. Lapsi joutui kuitenkin hyvin alussa hoitoon, kun perhe ei yksinkertaisesti ollut valmistautunut uuteen noin erilaiseen elämään. Erilaisiakin tapauksia tietysti on, meitä on moneen junaan, mutta ystäväni sanoo, että antaisi nyt mitä tahansa että olisi voinut valmistautua odotusaikana asiaan ja mm. lukea tarvittavista välineistä, tukiryhmistä etc. Toki onhan niitäkin tapauksia, että käydään kaikki seulonnat, eikä silti vammaisuus tai erilaisuus näy ja syntymän jälkeen tulee kuitenkin yllätys. Mutta mielestäni täällä palstoilla aina välillä paistaa tietynlainen ylimielisyys (joka ehkä kuitenkin on defenssi) siitä, että "minä en seulointoihin mene, koska rakastan lastani ja lapsi on toivottu enkä ikinä tekisi aborttia, miksi siis seulontoihin". Asiat kun eivät ole niin mustavalkoisia ja varmasti toiset haluavatkin nauttia raskausajasta 100% ilman murhetta. Valinta se on sekin. Mutta eikö sekin toisaalta ole pään työntämistä pensaaseen ja laput silmillä elämistä? En toki itse edes tuomitse aborttiin päätyviä, mutta mielestäni on hyvin ymmärrettävää, että odottava äiti haluaa kaiken infon mitä saatavissa. Toki mahdollisuus on siihen, että odotusaikana ei stressaa mitenkään ja ottaa sitten tarvittaessa kaiken stressin syntymän jälkeen. Valitettavasti ystäväni kohdalla se oli kuitenkin liikaa. Onneksi heidän perhe on nyt jaloillaan ja kaikki kunnossa.

Onnellista odotusaikaa kaikille.
Cp-vamma tulee synnytyksessä, sitä ei voi etukäteen tutkia! Hapenpuute tms komplikaatio siis.
 
Ahava
Paljon onnea Lemissionille ja Äitsykälle ja syntyneille vauvoille! :flower:

Itselläni vielä noin kolme kuukautta jännäämistä, että kuka sieltä oikein tulee. Kaikki mennyt tähän asti hyvin, ja kuten tuolla jo aikasemminkin kerroin, rakenneultrassa ei havaittu mitään poikkeavaa. Olen siis ihan levollisella mielellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.04.2007 klo 18:44 Annukka kirjoitti:
Lemission: Olen lukenut tätä ketjua alusta saakka, mutten muista enää, että mitä teidän pikkuisella sitten aluksi epäiltiin? Te ette ilmeisesti käyneet ollenkaan lapsivesipunktiossa? Voin vain kuvitella sitä iloa ja onnea, kun lapsella onkin kaikki hyvin!

:heart:

juu muistankin sinut:)
meillä hälytti alkuraskauden veriseula riskiluvuilla 1:230 hcg oli koholla ja papp-a matalalla ja mulla kun tuota ikää vasta 20 niin riski oli suurentunu vaikka niskaturvotus oli normaali 1.6mm juu ja punktiota emme tehneet hippula oli meidän hippula alusta alkaen ja yhtä rakas oli sitten terve tai ei. Onneksihan hän terve on ;)

lemission.
 
Liamalia
Hei!

Luin noin viikko sitten koko ketjun läpi, ja nyt ajattelin liittyä mukaan.

Meillä oli turvotusta 2,6 mm ja raja kuulemma täällä on 2,5mm. Eli vähän oli, mutta kuitenkin riitti "romahduttamaan" ne vaaleanpunaiset unelmakuvat vauvan odotuksesta. Kyllähän moni ne epätoivon tunteet ikävä kyllä taitaa tietää. vaikka eihän tuo turvotus nyt välttämättä mitään tarkoitakaan.
Menimme lapsivesipunktioon ja vielä olisi noin viikko odottamista tuloksissa. Onko jollain ollut niin, että turvotus ei punktioon mennessä olisikaan laskenut vaan päinvastoin lisääntynyt? Tarkoittaako se huonoja tuloksia? Tämä odottaminen on niin rankkaa.
 
Ahava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 15:49 Liamalia kirjoitti:
Hei!

Luin noin viikko sitten koko ketjun läpi, ja nyt ajattelin liittyä mukaan.

Meillä oli turvotusta 2,6 mm ja raja kuulemma täällä on 2,5mm. Eli vähän oli, mutta kuitenkin riitti "romahduttamaan" ne vaaleanpunaiset unelmakuvat vauvan odotuksesta. Kyllähän moni ne epätoivon tunteet ikävä kyllä taitaa tietää. vaikka eihän tuo turvotus nyt välttämättä mitään tarkoitakaan.
Menimme lapsivesipunktioon ja vielä olisi noin viikko odottamista tuloksissa. Onko jollain ollut niin, että turvotus ei punktioon mennessä olisikaan laskenut vaan päinvastoin lisääntynyt? Tarkoittaako se huonoja tuloksia? Tämä odottaminen on niin rankkaa.
Liamalialle :hug:

Kyllä, nuo epätoivon tunteet ovat valitettavan tuttuja täällä. Ihana odotus saa ihan toisen luonteen, kun yhtäkkiä ei olekaan päivän selvää, että vauva olisi terve.

Valitettavasti en osaa sanoa tuosta niskaturvotuksesta mitään. Meillä oli np-ultrassa kaikki ok ja se oli veriseula joka hälytti. Toivottavasti täällä olisi joku muu joka osaisi vastata sinulle. Toivotan sinulle ja miehellesi paljon voimia.
 
Ahava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 16:25 Vieras kirjoitti:
No meilläpä ei noita veriseuloja edes oteta, joten jännäämistä riittää.
Vieraalle: Valitettavasti en nyt ymmärtänyt kommenttisi tarkoitusta tai "pointtia".
Eikö sinulle ole tehty mitään seulontoja ja siksi jännität, että onko vauvasi terve? Vai heitteletkö muuten vain kevytmielisesti tänne, meille sikiöseulonnoissa kiinni jääneille, että meidän lapsemme terveyden puolesta pelkääminen on "jännäämistä", jota vertaat ihan normaaliin vauvan odotuksen "jännäämiseen"?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.04.2007 klo 15:49 Liamalia kirjoitti:
Hei!

Luin noin viikko sitten koko ketjun läpi, ja nyt ajattelin liittyä mukaan.

Meillä oli turvotusta 2,6 mm ja raja kuulemma täällä on 2,5mm. Eli vähän oli, mutta kuitenkin riitti "romahduttamaan" ne vaaleanpunaiset unelmakuvat vauvan odotuksesta. Kyllähän moni ne epätoivon tunteet ikävä kyllä taitaa tietää. vaikka eihän tuo turvotus nyt välttämättä mitään tarkoitakaan.
Menimme lapsivesipunktioon ja vielä olisi noin viikko odottamista tuloksissa. Onko jollain ollut niin, että turvotus ei punktioon mennessä olisikaan laskenut vaan päinvastoin lisääntynyt? Tarkoittaako se huonoja tuloksia? Tämä odottaminen on niin rankkaa.
Moikka. Meillä oli niska turvotus 3.2,3.6,3.0 viikon sisään kun kävimme tutkimuksissa viikoilla 12-13. Rv 19 se oli 8mm. Se mittaus ajankohta on tärkeä jos se on myöhemmillä viikoilla niin se ei tarkoita ihan samaa.
Meidän tytön syntyessä oli ylimääräistä turvotusta niskassa "nahkaa"
mutta ei tuo rinsessasen sairaampi ole :heart:
Toki kromosomi tulos ei tullut onko siellä turnerin oireyhtymä mutta ei sen vakavampaa kuitenkaan vaikka (jos olet meidän tarinan lukenut) piirsivät piruja seinille.

Jaksamista kovin teidän perheelle :hug:
 
Liamalia
Kiitos vastauksista.

Luin kyllä Äitsykänkin tarinaa ja jännityksellä seurasin miten oikein käy. Onneksi kaikki kuitenkin näyttäisi olevan hyvin teillä.

Ja vieraalle piti vielä minunkin tulla sanomaan, ettei täällä meilläkään mitään veriseulontaa oteta.
 
lilli lemmikki
Meillä ei lapsivesipunktiossa edes mittailtu enään niskapoimua,normaali ultraushan kyllä suoritettiin.Niillä viikoilla tulos ei kait enää ole "luotettava"..
Nyt on reilu viikko punktiosta ja toivottavasti tulokset tulisi jo ensi viikolla..

Eilen neuvolassa sykkeet oli hyvät ja vaihtelua oli riittävästi,eli eipä masukki neulanpistosta onneksi "säikähtänyt" =)
 
yks äiti
Meille syntyi terve tyttö (ainakin lastenlääk. tarkastuksen perusteella) rv 40+4 25.4. Minä jäin veriseulassa kiinni, mutta en mennyt punktioon.

Voimia kaikille jotka olette epätietoisia!
 
Liamalia
Lilli lemmikki: toivottavasti saat hyviä tuloksia tulethan sitten kertomaan :)

Mä ymmärsin lääkärin puheista siellä punktiossa, että sen turvotuksen olisi pitänyt laskea noilla viikoilla kokonaan pois. Ja meillä oli vielä jäljellä sitä ja mun silmään jopa enemmänkin. Ei sitä enää mitattu uusiksi.
 
lilli lemmikki
Liamalia:pientähän teilläkin on tuo turvotus ollut..siis että rimaa hipoen riskirajojen yli.
Se tosiaan heittää ikävän varjon tään odotuksen ylle.Onneksi ite en hirveesti ehi murehtia,kun tuo esikko 2v pitää äksöniä yllä.Eka raskaus menikin"liian" hyvin,nyt tään toisen kanssa onkin ollu kaikenmoista..Ekaksi syksyllä keskenmeno,nyt alkuraskauden jännäys tuleeko km ja sitten tuo np-tulos..eli nyt jännätään mitä sieltä tulee. :\| .
No eipä auta kun ootella..

Munkkia ja simaa kuitenkin kaikille vähän mieltä kohentamaan :wave:
 
epätoivo
Niskapoimussa vkolla 12 toisella vauvalla oli np mitta 6.1 toisella 0.9.Kaksosia odotan, omissa pussukoissaan asustelevat. Olo aivan kauhea kun ei tiedä mitä tulee tapahtumaan... Minulla on vahva tunne että kaikki ei todellakaan ole toisella hyvin. Sikiöillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä toinen ei liikkunut juuri ollenkaan ja toinen teki kuperkeikkoja ja oli muutenkin vilkas. Lääkäri puhui osakeskeytyksenkin mahdollisuudesta onko kellään kokemusta kyseisestä toimenpiteestä?? Auttakaahan epätoivoista kiitos!!
 
Hei vaan kaikille! Kevät on jo pitkällä, vaikkei siltä oikein tunnu, kun on niin kylmää.

Meillä on vauvan "yritys" nyt käynnissä, ekasta kierrosta ei tärpännyt :( Noh, siihen olinkin jo varautunut, kun ensimmäisenkin kerran raskautumiseen meni vuosi ja sitten kävi niinkuin kävi. Jotenkin välillä tulee niin epätoivoinen olo näitten asioiden suhteen, mutta pakkohan sitä toivoa on yrittää pitää yllä. Mitenkäs sitä muuten jaksaisi.

Meidän kavereille on tulossa nyt tänä keväänä paljon vauvoja. Eilen syntyi ensimmäinen, terve nelikiloinen tyttö oli tullut.

epätoivo: En ole koskaan edes kuullutkaan osakeskeytyksestä!? Toivottavasti toisella pikkuisella on kaikki hyvin. :hug:
 
Liamalia
Epätoivolle paljon halauksia, toivottavasti molemmat pikkuisesi voivat hyvin.

Onko lillilemmikille tullut jo tuloksia? Milloin sulla on muuten laskettu aika?
Mä toivottavasti kuulisin jotain jo ensi viikolla. On tämä odottavan aika niin pitkä ja nyt vielä pitempi. Meilläkin on yksi lapsi ennestään, ja siinä meni kanssa raskaus ja synnytys tosi hyvin. Tässä kakkosessa onkin sitten tullut kaikkea mahdollista vastaan jo. Toivottavasti ei menisi kaikki sentään pieleen.
 
Liamalia
Ainiin, ja Annukalle piti toivottaa onnea yritykseen ja kivaa, kun olette ottamassa askelta eteenpäin =)

Mä niin pelkään, että jos nyt huonosti käy niin en uskalla enää yrittää seuraavaa.
 
lilli lemmikki
Epätoivolle tsemppiä!

Eipä ole meille vielä tuloksia tullut.Punktiosta tänään 2 vkoa,eli pikkuhiljaa voi ruveta odottelemaan.
La meillä 14.10.Mitenkäs teillä Liamalia?

Vähän samat ajatukset täälläkin suunnilla,eli jos homma menee pieleen..ni uskallanko/jaksanko(mmeko) enää edes yrittää sitä toista lasta.Kolmatta kertaa samaa jännäystä ei ehkä jaksaisi käydä läpi.

..Eipä vaivuta vielä epätoivoon,surraan sitten jos on surun aika!
 
epätoivo
Ensi viikon torstaina olisi meillä lapsivesipunktio. Aika nopeasti aika sinne tuli. Tämä odottaminen on niin kauheaa :'( Onko muita joiden vauvalla on ollut noinkin massiivinen np? Mikä on ollut syy? Kätilö rauhoitteli että voi olla sydänvikakin joka heti syntymän jälkeen korjattavissa.Tilannetta hankaloittaa se kun vauvoja on kaksi. Keskenmenon riski kasvaa lapsivesipunktiossa sillä terveelläkin. Päivät tuntuu matelevan paikallaan...
 

Yhteistyössä