toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Hexa Hienoa, että tuli hyvät uutiset. Itse olin lapsivesipunktiossa tänään ja tosiaan Naistenklinikalta luvattiin tulokset jo viikossa (jotkut systeemit kehittynyt niin että tulokset tulee nopeasti) Onneksi. Vauvan kaikki mitat oli ultrassa ok. Nyt vaan viikon verran odottelua... :(
 
liisa: tosin nopeasti kyllä saat tulokset. eipähän tarvi kauaa odotella.

jeppistä: mites siellä jaksellaan? ollu nii hiljaista.
täällä nii hirveet lonkkakivut öisin ja leivoin pitsaa kolme pellillistä tuossa nii kauhea painontunne alapäässä. heitettävä huiluu linjalle loppu illaksi nyt.

nemika+jäbä 36+1
 
onpa tainnu nemika lähteä synnärille kun ei ole tänään kommentoinut mitään... :flower: :heart:
lykkyä pyttyyn, jos näin on käyny!
muuten olen tipahtanut koko ketjun tapahtumista, enkä muista ketä olen onnitellut ja kelle toivottanut jaksamista! siis asianomaisille molempia.... :hug: oonkohan vähän liiaksi katsellut omaan napaan viime aikoina :ashamed:
ja omasta navasta taas: eli meidän "seulahälytyksemme" pääsee huomenna kotiin. :heart: tänään viikkoja 37 ja huomenna neitillä ikää tasan viisi viikkoa! painoa on nyt 2,4 kg.
koiramme siis pääsi lepoon lauantaina, mutta eihän tuossa tilanteessa muutakaan mahdollisuutta ole. pitkän elämän tyttö eli... ja nyt jäljelle jäänyt poika ikävöi äitiään... :'(
tälläistä savosta ja odotellaan sitten nemikan vauvauutisia seuraavaksi :LOL: :hug:

jeppistä ja kotiutuva mökö
 
Jeppistä: se on ihan hyvä keskittyä omaan napaan -sullakin on ollut niin paljon kaikkea ja mökö kun päätti syntyäkin viel niin aikaisin. Pääasia et kaikki on onnellisesti :heart:

Aika tosiaan kuluu nopeesti vastahan oltiin siellä viikoilla 18 ja jotain, panikoitiin niitä tuloksia ja nyt tosiaan viikot hupenee. Mulla kaikki on mennyt hyvin ei oo mitään ennenaikaista synnytystä tiedossa eikä pahemmin tunnu missään alhaallakaan viel. Yöt on ikäviä ja vessassa saa ravata mut se on pientä kun on lukenu neminkankin kamppailuja viikko viikolta. Hienosti sulla NEMINKA vaan niitä viikkoja kertyy :hug: Synnytys sinäänsä vähän jännittää mut kun esikoinen oli iso niin kyllä kait toinenkin mahtuu tulemaan vaikka olis isompi. Luulis et paikat sentään vähän olis löystynyt. No sellaset 7viikkoa jäljellä. kohta alkaa äloma -sitä odottelen kovasti.

:hug: kaikille sitä tarvitseville!
 
jeppistä: ihanaa ku saatte tytön kotiin..täytyy keittää kahvit täällä sen kunniaksi. tosi ihana juttu. :heart: :hug: :hug:
se on aina kauheaa luopua lemmikistään. sullakin ollut nyt sit surua ja iloa päällekkäin.
jaksuja oikein kovasti. ja kunnioitettava ikä kyl haukulla oli. :hug:
nyt vaa nauttimaan mökön hoidosta ja siitä ku saatte olla kotona kaikki. :heart:

mä annoin jäbälle syntymiskiellon nyt sunnuntaihin asti ja sit saa tulla vaikka heti.
pääsis sit ennätys viikoille. olo tosin nii kökkö et toisaalta en tosiaan jaksa enää kauaa odotellakaan.

merika: kiva kuulla et sielläkin asiat menee nyt noin hienosti :D
viikkoja on tullu hienosti. tosin aika tuskainen kieltämättä tämä taival ollut.
mut nyt ei haittaa vaikka syntyykin sitten. ollaan lääkärien kommenteista huolimatta täällä asti. minne en kotihoidolla kuulemma olisi voinut päästä. ( kieltäydyin aiemmin sairaalaan jäännistä)
mut väsymys ja liitoskivut alkaa olla nii järkyttäviä nytten. että kohta sitä tosiaan toivoo että jäbä tulisikin ulos. ja olen siivoillu leiponu ja liikkunu paljon. et kunhan tämän viikon loppuun pysyy nii sit saa tulla jo ulos.

nemika+jäbä 36+2 :heart:
 
vuorkausi takana kotona oloa! jee, ei tartte enää sairaalas juosta! mökö nukkuu sellaisia neljän tunnin huituja. välil syödään alkupalat tissistä ja loppu pullosta... ja väliin tissiltä... saa nähä miten painon käy kun ei niin säännöllistä tämä syöttö enää kuin sairaalassa. muita kontrolleja meille ei tullu, kuin se sydämen pikku reikä katotaa elokuulla. oli vielä hieman auki, mut umpeutumassa.

onnea nemika! kohtahan sul ei oo enää ees keskonenkaan! :heart: :flower: jospa se viikko 40 ois kuiteskin tavoitteena :LOL: :hug: ja toivottavasti kaikki menee hyvin synnytyksessä! :hug:
 
jeppistä: juu viikkojen puolesta ollaanki jo keskoisuuden ulkopuolella. ja luulen et jäbän painossakin aletaan olemaan. ku viikko sit oli se 2250g painoa. ja tullu sille nyt se250g viikossa koko ajan.
hyvä et mökö noin hyvässä voinnissa ja saatte kotona olla.
eiköhän se paino nouse kotonakin hyvin. ja sydämen reikäkin varmaan umpeutuu sit kontrolliin mennessä kokonaan ku on noin hienosti toinen porskuttanu. :hug:
meil esikoisen jalka murtui eilen koulus ja tänään oltu lääkäris pari tuntia ja kauheat supparit sain kaupan tekijäisiksi ku ooteltiin ja juostiin siellä paikasta toiseen.
mut eiköhän tässä tämä viikko vielä kasassa pysytä. :LOL:

nemika+jäbä 36+3 :heart:
 
Vieläkö mahtuu mukaan? :wave: Olen 21v 2vuotiaan tytön äiti ja nyt menossa toka raskaus rv 14+6 ja napsahdin myös tossa veriseulassa.Riskiluku oli 1:200 ja nt 2,3.Tänään kävin lv-punktiossa ja nyt odotellaan sitten vaan.Mitään rakenteellisa poikkeavuuksia ei lääkäri löytänyt eli se on tuo Down sitten jos on ollakseen :/ Mä en oikein vieläkään ole päässyt kärryille että oliko tuota niskaturvotusta liikaa vai ei? Kun yks sanoo yhtä ja toinen toista.Oli miten oli,riskiluku ei kuitenkaan ole huisin suuri mutta kyllä on pelko persiissä silti :/ En aio enää ikinä osallistua tuohon veriseulaan.Mua on mietityttänyt tuo sikiön nenäluu....Kukaan ei ole np-ultrassa eikä tänään maininnut asiasta sanallakaan.Ja kun katson ultrakuvaa niin mun mielestä siinä ei ole nenästä tietookaan :/ samaten miehen mielestä.Esikoisen ultrakuvaa kun katon samalta viikoilta niin näkyy kyllä ihan selvästi nenä :/ Mutta ei kukaan kyllä ole sanonut mulle että myös sen takia ´jouduin´lisätutkimuksiin.Nyt sitten piinaillaan viikkotolkulla :'(
 
Naurukohtaus Mielestäni tuo niskaturvotus ei ole hälyttävä, nenäluuta ei kuulemma monetkaan lääkärit syynää. Missä kävit lv-punktiossa?
Itse odottelen tuloksia punktiosta ja toivottavasti tulee ensiviikon alusta.
Toivottavsti sinulla kaikki menee hyvin, vaikkakin tulosten odottelu on tuskaista...
 
liisa Toivottavasti olet oikeassa tuon nenäluun suhteen.Mielestäni sitä ei näy ollenkaan mutta näinä epätoivon aikoina sitä luulee taas kaikenlaista :/ Ja punktiossa kävin Naistenklinikalla.Toivon sinulle tulee hyviä uutisia saadessasi tuloksen :hug:
 
Naurukohtaus: Tuo "normaalin" niskaturvotuksen rajahan riippuu viikoista ja sikiön CRL-mitasta. Muistatko/tiedätkö, mikä se oli? Aikas matala riski teillä kuitenkin. Me jäimme aikanaan veriseulaan riskiluvulla 1:110. Meillä kyllä nt oli vain 1,4mm, mutta nenäluusta olin minäkin huolissani. Perinnöllisyyspolilla tehdyssä np-ultrassa siitä ei mainittu mitään ja juurikin sitten itse katselin kuvaa ja muka näytti, ettei nenäluuta ole :whistle: . Asiaa vielä uudelleen tiedustellessani np-ultrauksen tehnyt lääkäri totesi jotenkin ylimalkaan, ettei sitä nenäluuta nyt tuossa sattunut näkemään, mutta ei kyllä etsinytkään, koska ei kuulu rutiinitutkimuksiin. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin; terveet kromosomit istukkabiopsian tuloksena ja terve vauva syntyi :heart: . Jaksamista teille rankkaan odotteluun!

Nemika se aikoo tosiaankin kasvatella täysiaikaisen masun =) .

Jeppistä: Onnea Mökön kotiin saamisesta :heart: . Mahdollisimman rentoa ja ihanaa vauva-arkea toivon teille :) .
 
Jäimme maanantaina kiinni niskapoimu-ultrassa ja seerumiseulassa. Viikkoja oli takana 10+3 ja tuolloin niskapoimuraja on 1,7. Meillä turvotusta oli 2,5, mutta kuulin lääkärin sanovan, että "mahdollisesti paljon enemmän". Olin niin järkyttynyt, että en edes huomannut kysyä, mitä hän sillä tarkoitti.

Eilen soitteli perinnöllisyyskliniikalta hoitaja, joka ilmoitti seulassa riskiksi tulleen 1:10. Tänään soitin ja sain tietää, että kyse on nimenomaan nt-arvon ja seerumiseulan yhdistelmäriskistä. B-hcg oli kuulemma 47,40 Mg/l ja PAPP-A 1169,58 mU/l. En tiedä, miten nuo luvut muutetaan tavallisempaan yksikköön, eikä hoitajakaan osannut sanoa, ihmetteli vaan jälkimäistä mittayksikköä. Jos joku viisas osaisi jotenkin noita lukuja kommentoida, niin olisin kiitollinen.

Elämä pysähtyi meillä kerralla. Olen 40-vuotias ja odottamani vauva on ICSI-hoitojen tulos. Samalla myös viimeinen mahdollisuutemme iltatähteen. Pelottaa hirmuisesti, itkettää. Ensi viikolla olisi mahdollisuus istukkabiobsiaan, mutta koska istukka on takaseinässä, ei sitä pystytä tekemään. Edessä lisää odottelua lapsivesipunktioon ja sitten tulosten odottelua. Tätä viestiketjua olen selannut ahkerasti, ja löytänyt sekä rohkaisevia että surullisia päätöksiä vastaavalla riskiluvulla. Ei tässä auta kuin odotella. Perheessämme on kaksi kouluikäistä lasta, joille (eikä muillekaan) tästä masuasukista ei ole vielä kerrottu. Seuraavat viikot pitää pinnistellä, että lapset eivät huolestumistani huomaisi.

 
odottaa Hei, kopioin sinulle tietoa veriarvoista Vernerin sivuilta:

Sekä hCG:lle että PAPPA-A:lle on määritetty normaaliarvot kullekin raskauden kestolle. Normaalin keskiarvo on aina 1MoM (= multiples of median). Mitä pienemmäksi tai suuremmaksi siitä arvo muuttuu sitä poikkeavampi se on.

PAPPA-A:lle ei mitään "hälytysrajaa" varsinaisesti ole. hCG:lle se on n. 5 MoM (saattaa vaihdella eri tutkimuspaikoissa). 1,5 MoM on normaali.

Minulle ilmoitettiin veritulokset näin: papp-a 1,4 Mom ja B-hcg 1,27 Mom.
 
odottaa: meillä oli riskiluku 1:5. Ja tämä tuli ainoastaan niskaturvotuksesta jota mitattiin n. 3.8.-4.01. papereihin merkattiin lääkärin tarkistuksen jälkeen 3.5.
ja myös odoteltiin lapsivesipunktiota ja sen tuloksia. ne oli kauheita viikkoja. :(
eikä myöskään kerrottu muille lapsille että vauva olisi tuloillaan. ja olin niin epäluuloinen että oottelin vielä rakenneultran ennenkuin jouluaattona sitten kerrottiin kahdelle muulle lapselle tulevasta vauvasta.
lapsivesipunktion tulokset olivat meillä normaalit eikä rakenneultrastakaan löytynyt mitään.
mutta puolet raskaudesta meni kauhean pelon vallassa ja jossitellessa mitäs sitten jos jotain löytyy. :(
jaksamisia sinne oikein kovasti. eläkä menetä toivoasi vielä. koska aina on suurempi todennäköisyys että hälytys on turha niinkuin meidänkin kohdalla. vaikeatahan se on ajatella kun tietää iteki et pahinta sitä miettii koko ajan. :hug:
mutta tätäkin ketjua kun lukee niin suurin osa on kuitenkin päättynyt onnellisesti.

jaksamisia kaikille muillekin :hug:
 
juu ja tänään ohitetaan sitten tytön syntymäviikot :LOL: :LOL:
ja tänne asti ku ei tarvinut haaveilla etes...sanottiin et jos esikoisen 33 saadaan niin siinäkin tavoitetta tarpeeksi. ja nyt se ei varmaan ulos tule ku saisi kohta jo tullakin.. :LOL: :LOL:

nemika+jäbä 36+4 :D
 
vaikka varmasti pelottava, minusta riskilukusi ei ole niin paha, etta elaman viela pitaisi pysahtya. :hug: Onhan sinulla 90%:n mahdollisuus terveen lapseen. Meilla riski oli 1:2 ja sekin nayttaisi kaantyvan parhain pain. Mika minusta on jarkyttavaa, on etta joudut odottamaan noin pitkaan ensin tutkimuksiin ja sitten tuloksia. Mina sinuna vaatisin toista mittausta parin viikon paasta, varsinkin jos laakari heitti tuommoisen kommentin. Itse kavin tuloksia odotellessa (minun ei tarvinnut odottaa istukkabiopsiaa, vaan se tehtiin valittomasti nt-ultran jalkeen, mika helpotti) yksityisella toisessa nt-ultrassa. Laakari oli samaa mielta, kun sanoin, etta mitaan muuta en voi tehda kuin seurata niskapoimun mahdollista kasvua tai haviamista (esim. silloin kun ennuste on huono, sikioon saattaa kehittya nestetta muuallekin).
 
Unni Siis tarkottaako CRL-mitta pääperämittaa? :ashamed: Nt-ultra oli menkkojen mukaan viikolla 11+2,mutta ultra antoi viikon enemmän eli 12+2.Ja turvotus oli sen 2,3 ja pääperämitta 56mm.Eilen kun kävin niin viikkoja oli siis 14+6 ja mitta oli 90mm. Sitten se kätilö selosti ennen sitä punktiota niistä jostain arvoista(?) Mä en nyt yhtään muista mitkä niiden nimet oli mutta kaksi eri arvoa kuitenkin oli joista toisen normaaliraskaudessa pitää olla korkea ja toisen matala.Kai... :ashamed: Niin se korkea arvo mulla oli todella korkea eli hyvä mutta se toinen oli sitten myös korkeella kai vaikka sen pitäs olla matalalla.Voiko enää vaikeemmin selittää :ashamed: :headwall: Kätilö sanoi että usein juuri down-vauvoilla tuo korkea arvo on matala mutta mutta mulla se oli korkea niinkuin pitääkin mutta en sitten tiedä mikä sen toinen arvo oli.
Täällä on ilmeisesti ennenaikasia vauvoja syntynyt?Mun esikoinen päätti tulla rv 34+2 ja kaksi viikko oltiin laitoksella.Aluksi tarvittiin sinivaloa ja hengityskonetta summuuta mutta nyt oikein reipas kaksivuotias :heart: Ja tämä toinen tulee myös luultavasti viimeistään viikolla 37 johtuen mun 1.tyypin diabetekseta.
 
moikat!

täällä edelleen odotellaan tuloksia lv-punktiosta..ihan hirveää tämä odottaminen. maanantaina lupasivat soittaa tuloksista joka tapauksessa, oli ne tulleet tai ei.

juu ja minun tietojen mukaan CRL tarkoittaa pää-perämittaa..

jane85 ja rv 17+0
 
Naurukohtaus Kätilö puhui sinulle justiinsa noista veriarvoista papp-a ja b-hcg.
Onkohan nuo veriarvot sinulla sitten hälyttänyt riskiin. Viikolla 12 niskaturvotus 2,3 ei ole hälyttävä ja minullakin viikolla 12 pääperämitta 56, mikä oli ihan normaali mitta raskausviikkoihin nähden.
 
odottaa:
meillä meni istukkabiopsia ohi kun lähettivät kutsun liian myöhään. LV punktion tulos tuli alle viikossa. Koska olo oli tosi hermostunut, kävin välissä yksityisellä ultrassa ja pyysin reisiluun mittausta ja se vastasi täsmälleen raskauden kestoa ja helpotti jännitystä. Eri yksiköissä oli meillä nuo hormooniarvot, joten siitä en osaa sanoa.. Ikää kyllä 38v mulla.

Mutta muuten, toisen kerran kahden viikon sisään iski oksennustauti.. Olo oli niin kamala, että kutsuin jo ambulanssin ja se vei yhden lääkärin konsultaation perusteella mut TERVEYSKESKUSPÄIVYSTYKSEEN, vaikka alun perin piti olla kyse polista ja osastolle nesteytykseen pääsemisestä. Tää on niin ¤#&/¤(& tämä julkinen terveydenhuolto. Kun on ilta ja vuorokauden oksentanut ja ripuloinut niin pitää vain odottaa kotona ja kun yritin sanoa, että enhän mä nyt yötä voi juoda vaikka jotain sisällä pysyisikin. Kotiin vaan käskettiin! Ja kun pystyssä en tahtonut pysyä (15 min pätkiä tullut nukuttua kun vessassa on joutunut juoksemaan) väsystä ja heikotuksesta niin vartijat oli jo tilaamassa juoppokuljetusta kun odottelin mummoa noutajaksi.
istukka kun on edessä iin liikkeet eivät tunnu, eikä siellä TK päivystyksessä ole mitään millä tutkia sikiön hyvinvointia. Ymmärrettävästi NKL polille ei oteta vatsatautisia eikä varsinkaan silloin ketään, kun raskausviikkoja on alle 22.

No, ei tässä voi mennä kuin päivän kerrallaan. Saa nähdä, syntyykö lapsi 2:lla vai 3:lla alkavalla viikolla. Toivottavasti ei kuitenkaan ensi viikolla.

Hexa, 18+5
 
Voimia ja jaksamista kaikille tuloksia odottaville! Se on sitä tuskaisinta aikaa- ainakin jos on vähän niinkuin vahingossa joutunut tutkimuksiin. En itsekään enää moiseen osallistuis vaikka tarjottais. Hälytys tuli 1:90 ja käsittääkseni veriseula hälytti -ei sen tarkemmin mitä siellä oli vialla. Nenäluusta ei koskaan puhuttu mitään. odottavan aika on pitkä ja se maailma romahtaa hetkellisesti eikä sitä muut oikein ymmärrä. :ashamed:

Mut onneksi sit kuitenkin voi käydä ihan hyvinkin ja seulat vuotaa :)

:hug: kaikille!

merika ja maha-asukas 32+6 :heart:
 
Liisa:
Kirjallisesti en sitä saanut, joten muistin mukaan mennään. Olisiko se cPapp ollut 1,5 tai 1,7 ja Hcg 5. NT oli vain 1,5 mutta siitäkään en saanut tosiaan silloin mitään mainintaa kun ultrasivat.
 

Yhteistyössä