Jäimme maanantaina kiinni niskapoimu-ultrassa ja seerumiseulassa. Viikkoja oli takana 10+3 ja tuolloin niskapoimuraja on 1,7. Meillä turvotusta oli 2,5, mutta kuulin lääkärin sanovan, että "mahdollisesti paljon enemmän". Olin niin järkyttynyt, että en edes huomannut kysyä, mitä hän sillä tarkoitti.
Eilen soitteli perinnöllisyyskliniikalta hoitaja, joka ilmoitti seulassa riskiksi tulleen 1:10. Tänään soitin ja sain tietää, että kyse on nimenomaan nt-arvon ja seerumiseulan yhdistelmäriskistä. B-hcg oli kuulemma 47,40 Mg/l ja PAPP-A 1169,58 mU/l. En tiedä, miten nuo luvut muutetaan tavallisempaan yksikköön, eikä hoitajakaan osannut sanoa, ihmetteli vaan jälkimäistä mittayksikköä. Jos joku viisas osaisi jotenkin noita lukuja kommentoida, niin olisin kiitollinen.
Elämä pysähtyi meillä kerralla. Olen 40-vuotias ja odottamani vauva on ICSI-hoitojen tulos. Samalla myös viimeinen mahdollisuutemme iltatähteen. Pelottaa hirmuisesti, itkettää. Ensi viikolla olisi mahdollisuus istukkabiobsiaan, mutta koska istukka on takaseinässä, ei sitä pystytä tekemään. Edessä lisää odottelua lapsivesipunktioon ja sitten tulosten odottelua. Tätä viestiketjua olen selannut ahkerasti, ja löytänyt sekä rohkaisevia että surullisia päätöksiä vastaavalla riskiluvulla. Ei tässä auta kuin odotella. Perheessämme on kaksi kouluikäistä lasta, joille (eikä muillekaan) tästä masuasukista ei ole vielä kerrottu. Seuraavat viikot pitää pinnistellä, että lapset eivät huolestumistani huomaisi.