toisia ns. sikiöseuloista kiinni jääneitä?

  • Viestiketjun aloittaja erilainenko
  • Ensimmäinen viesti
Voi miten kurjaa kohtelua Ahava! Paljon jaksamista sinne teille ja taas kaksi viikkoa lisää :hug:

Mutta hyvä että pääset sinne lääkärin tekemään 3D ultraan ja vähän selvennystä. Ne ei todella tunnu ymmärtävän miten piinallista tämä odottelu on meille \|O

Paljon :hug: :hug: sinne teille.

Sen kohtelun mitä itse sain sikiötutkimuskeskuksessa olen herännyt todellisuuteen miten "vajaa" suomenkin raskaudenseuranta on.
Sen takia soitin silloin sinne ja kerroin miltä minusta tuntui että en ole ansainnut tuommoista kohtelua ja menin yksityiselle 4D ultraan.
 
Täällä :wave: yksi veriseerumiseulassa "kiinni jäänyt", 10 vuotta sitten tosin. Tulos oli aikamoinen järkytys kun kukaan ei oikein osannut sanoa mitä se oikeasti tarkoitti... Mulle oli jo varattu valmiiksi aika lapsivesipunktioon mutta en sinne kuitenkaan mennyt. Raskaus oli jo niin pitkällä että tunsin vauvan liikkeet ja ultrassa oli näkynyt että kaikki elimet sun muut oli ok. Terve poika tuli ja toisen raskausaikana en mennyt koko verikokeeseen koska en ollut silloinkaan kuitenkaan valmis jatkamaan tutkimuksia vaikka verikokeessa olis jotain näkynytkin.

Nyt toivottavasti on kolmas tulossa ja kovasti mietin sitä np-ultraa... mennäkö vai eikö mennä :/

t Dobby
 
Ahava
Ultrausta odotellessa luin odotushuoneessa olevia kansioita, jotka sisälsivät tietoa sikiöseulonnoista, ja ensimmäistä kertaa näin luvun, joka kertoi kuinka moni "kärähdyksistä" on tosi tapauksia ja kuinka moni ns. vääriä hälytyksiä.

Kaikista "kärähdyksistä" 98% on vääriä hälytyksiä ja vain kahdessa sadasta tai yhdessä viidestäkymmenestä tapauksesta, on tosi kysymyksessä. Tämä on luku, joka siis sisältää veriseuloissa ja np-ultrissa syntyneet "kärähdykset". Eli suuri enemmistö kärähtäneistä vauvoista syntyy terveinä.
 
äh mitä kohtelua ahavalle! yritähän sinnitellä sinne toiseen ultraan asti :hug:
paljonkos sulla on jo viikkoja *raskausdementia vaivaa*

mulle satelee supistuksia jo ihan hyvään malliin, ens viikon torstaina ois uuestaan käynti äitipolilla katsotaan vähän poitsun kokoa ettei ole taas jättiläiseksi kerenny kasvaa, lisäksi alapäätä juilii koko ajan liekö paikat pehmenemässä vaiko eikö...

Nyt olen alkanut näkemään unia että hippulalla on down.. kaikkia piirteitä unissa vaikka onneksi ultrissa on ollu kaikki ok ainakin näiltä osin:

sydämen rakenteet normaalit
kasvu normaali
pään ympärys normaali (yleensä pieni down lapsilla) tällä kuulemma pyöreä pää
lapsivettä normaalisti
virtaukset normaalit
silmän linssi? normaali
ja mitähän vielä, ei ole löydetty kystia, epämuodostumia, golfpalloja yms.
paino normaali, jos ei liiankin iso :LOL:

pitänee lähteä raahautumaan kauppoihin...

-lemission ja pissarakkoa painava hippula 36+5
 
Ahava
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 16:20 lemission kirjoitti:
äh mitä kohtelua ahavalle! yritähän sinnitellä sinne toiseen ultraan asti :hug:
paljonkos sulla on jo viikkoja *raskausdementia vaivaa*
Kiitos taas paljon kannustuksesta! Minulla on menossa nyt 23. rvk. Vauva potkii jo ihan pirteästi päivittäin ja oloni on todella hyvä.

Uusintarakenneultra on ensi viikon alkupuolella ja toivon, että siinä nyt nähtäisiin sitten vauvan sydämen rakenne ja munuaiset. Haluaisin tietää näistä asioista siksi, että mikäli jotakin vakavaa olisi, niin sitten voitaisiin synnytys järjestää parhaalla mahdollisella tavalla.

Minä taas olen alkanut nähdä unia synnytyksestä. Viime yönä unessa oli tosi tympeä lääkäri, joka meinasi väkisin laittaa oksitosiinia, jotta saataisiin vauva mahdollisimman pian ulos, vaikka mielestäni synnytys ei ollut edes kunnolla päässyt vielä käyntiin. Protestoin ja vaadin "pehmeää synnytystä".

Voimia taas kaikille!
 
Minä jäin viime raskaudessa seulassa kiinni ja kävin myös lapsivesipunktiossa. Kaikki oli kuitenkin ok ja terve tyttö syntyi. Punktioon lähdin riskeistä huolimatta koska tahdoin valmistautumisaikaa mahdolliseen vammaan. Halusin myös, että 3 muuta lastamme saisivat aikaa valmistautua. Kaikki ultrat olen ottanut vastaan mahdollisuuksina nähdä vauva. Nyt 5 raskaus menossa ja taas otetaan seulat ja ultrat vaikka keskeytykseen ei lähdettäisikään.
 
Pitkästä aikaan moikka kaikille :wave:

Täällä välillä paremmin ja välillä huonommin. Selkä ollut todella kipee,seinistä on otettava tukea muuten ei pystyssä pysy. Luojan kiitos minulla on tuo lämmitettävä viljapussi jolla olen lämmitellyt selkää,alavatsaa ja jalkoväliä ilman sitä pussia en kävelisi enää ollenkaan. Mieli kuitenkin pirteänä ja siivouksen ja muun touhuilun jälkeen olen aina pitkällään pussin kera :D .

Välillä on kyllä ollut mielinkin maassa tai ehkä enemmin väsynyt ja kaikki pyörii päässä ja mielikuvitus laukkaa. Se taitaa olla tämän loppuraskauden hormoonit. Kuten Lemissionillakin.

Pirpana laskeutui tiistaina,neuvola lääkäri oli keskiviikkona,kohdunkaulan alueella ei muutosta mutta ei välttämättä tapahdukkaan ennen kuin synnytys on käynnissä. Tässä on supistellut jo pari päivää kunolla pitkin päivää levossa tai ei,todella toiveekkaana että tulisi ilman käynnistystä.
Suht hyvin nukun kuitenkin,mies hieroo jalkoja joka rentouttaa ja muuta hemottelua :D

Jaksamista kaikille :hug:

Lilo ja Stitch rv 37+6
 
Voimia kaikille loppumetreillä oleville :hug: ja jaksamista kaikille jotka tiedottomuudessa joutuvat elelemään.

Meillä nukuttiin viime yönä niin hyvin, että kerran vaan poju heräs syömään...oli ihana nukkuu taas ees vähän pidempi pätkä kerrallaan =) Nyt laitoin tuonne meidän parvekkeelle päiväunille vaunuihin... totesin eilen, että paljon pidemmät päikkäritki otetaan ulkosalla ja saaha siinä samalla raitista ilmaa. Poju kasvaa muutenki kovasti kun ruoka maistuu niin hyvin :p

mutta :hug: kaikille täältä meiltä

pirtee katjuska ja uninen poju 4 vko 6 pvä :heart:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 23:34 Äitee kirjoitti:
Minä jäin sulassa kiinni. 1:200 oli riski ja päädyimme istukkanäytteeseen. Ja niinhän siinä kävi että kromosomista löytyi vika. Nyt odotamme tarkempia vastauksia ja jatkotutkimuksia.
Paljon voimia koko perheelle :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.03.2007 klo 23:34 Äitee kirjoitti:
Minä jäin sulassa kiinni. 1:200 oli riski ja päädyimme istukkanäytteeseen. Ja niinhän siinä kävi että kromosomista löytyi vika. Nyt odotamme tarkempia vastauksia ja jatkotutkimuksia.
Mistä kromosomista löytyi vika?
 
Ahava
No nyt on se kauan odotettu 3d-ultra takana päin. Tällä kertaa vauvani elimet saatiin tutkittua. Tulos: Mistään ei löytynyt mitään vikaa! Sydän, munuaiset ja kaikki ovat priima kunnossa ja vauva kasvaa täysin viikkojen mukaan. Kertakaikkiaan ultrassa ei näkynyt mitään, mikä voisi viitata kromosomi- tai muihin kehityshäiriöihin. Olen nyt tosi iloinen, vaikka tämäkään tutkimus ei takaa 100%:sti, että vauvani olisi terve.

Minulla on nyt sama tilanne kun lemissionilla. Vauva on ultrissa todettu täysin normaaliksi, vaikka minun omat veriarvoni aikoinansa hälyttivät.

Joka tapauksessa helpottuneemmin mielin jatkan odotustani. Vauva potkii ja voin itsekin hyvin. Ja odotusta on jäljellä noin 17 viikkoa ja sitten selviää, että kuka siellä mahassa on asustellut.

Jälleen kerran voimia ja tsemppiä näiden samojen asioiden kanssa painiskeleville. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 20:05 Äitsykkä kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa että en tiedä kun kysyit voiko äidin kromosomeja päästä istukkanäytteeseen. En ole koskaa aikaisemmin kuullut istukkamosaikismista
ja netistä olen yrittänyt löytää jotain mut mittään en löydä.

Jos olisin tiennyt että istukkanäytteeseen liittyy noin paljon epäselvää niin en olisi mennyt. Lapuissa jotka saimme naistenklinikalta ei lukenut mitään näistä komplikaatioista muuta kun keskenmenoriskistä.

Tälläin luki että "joskus harvoin on tulkinta ongelmia jolloin lapsivesi tutkimus on tarpeellinen lisäksi" mut ei muuta. Klinikalla kuitenkin sanoivat että tämä on yleinen mut missään ei sitä mainita...

Meidänkin kromosomitkin tutkittiin jos löydöksiin ois selvitys meiltä mutta meidän kromosomit on terveet.Vaikkakin luonnevikoja voi olla :LOL:

Sori,mut varsinkin minun puoli suvusta ottaa uutiset vaihtelevasti mut silti syytäen miestäni,kun minulla on 2 tervettä lasta ja tämä on miehelleni ensinmäinen. Aivan älytön vastaanotto :eek:
on meillä sentään tuo tutkimus takana tai todisteena.

Äitille en ole edes vielä kertonut,sieltäkin tulee jotain tuommoista ja tiedän että suutun taas pahasti,mut onhan mulla oikeus suuttua jos rakastamaani miestäni haukutaan syyttä. Vaikka olisikin mieheni "vika" en silti vaihtais.

Onhan tämä erillainen odotus noihin muihin verrattuna mut silti yritän parhaani mukaan nauttia tästä ihanasta mahasta kun tämä on vielä ja tätä niin toivottiin.

Mua suututtaa ehkä eniten kommentit kuten en voisi ottaa semmoista lasta tai en jaksaisi jne
Kaikillahan on riski siihen,itselle nämä oli aikaisemmin kaukaisia asioita jos ultra hyvin kaikki hyvin tyyliin tai en ole riskitekijöissä tai jotain tommosta mut nyt tämä raskaus saa uuden näkökulman että vaikka suvussa ei ole ja meissä ei ole ja mitään emme ole tehneet väärin niin näin voi käydä.

Meille ei olla tuputettu abortti juttuja klinikan puolesta,neuvolassa en ole käynyt sanoin sinne et nyt ei tuo verenpaine ole ensinmäisenä ja vei terveyskeskukseen pissan tutkittavaksi. Meillä neuvolassa vielä semmoinen nössö tällä hetkellä, meidän oma "täti" tulee takas vuoden vaihteessa. Miten teidän miehet jaksaa?
hassun vastaanoton saitte sukulaisilta.ja eihän se miehen vika ole että olette tuommoisessa tilanteessa,sehän on molempien geenien summa.
tsemppiä ja jaksamista :hug:
 
Hei!
Ikää on äiteellä 30-vuotta ja neljäs raskaus menossa. Np oli siis 2.7mm. Vauvalla selvisi sukupuolikromosomin toisen X vajaus, joka nyt lasketaan sitten Turnerin syndoomaksi. Eli tytär olisi tulossa.
Kaikki oli siihen asti hyvin kunnes kävin yksityisesti ultrassa tarkastamassa tilanteen ja vauvalta löytyi myös palleatyrä. Sydän on jo siirtynyt toiselle puolelle ja keuhkoille ei riitä tilaa kasvaa. Eli jos raskaus jatkuu, niin tytär syntyy ilman keuhkoja. Olemme menossa kuulemaan lisää tietoja vauvasta ja tällä kertaa meillä on useita lääkäreitä varmistamassa tilanteen. Luultavasti raskaus täytynee keskeyttää. :'(
Mutta jo nyt olen hyvilläni siitä että pienokainen jäi kiinni seulaan. Olen jo rv 10 ollut huolissani ja pelännyt ettei kaikki ole hyvin. Toivottavasti pieni ei tunne tapahtuneesta kipua!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 10:51 Äitee kirjoitti:
Hei!
Ikää on äiteellä 30-vuotta ja neljäs raskaus menossa. Np oli siis 2.7mm. Vauvalla selvisi sukupuolikromosomin toisen X vajaus, joka nyt lasketaan sitten Turnerin syndoomaksi. Eli tytär olisi tulossa.
Kaikki oli siihen asti hyvin kunnes kävin yksityisesti ultrassa tarkastamassa tilanteen ja vauvalta löytyi myös palleatyrä. Sydän on jo siirtynyt toiselle puolelle ja keuhkoille ei riitä tilaa kasvaa. Eli jos raskaus jatkuu, niin tytär syntyy ilman keuhkoja. Olemme menossa kuulemaan lisää tietoja vauvasta ja tällä kertaa meillä on useita lääkäreitä varmistamassa tilanteen. Luultavasti raskaus täytynee keskeyttää. :'(
Mutta jo nyt olen hyvilläni siitä että pienokainen jäi kiinni seulaan. Olen jo rv 10 ollut huolissani ja pelännyt ettei kaikki ole hyvin. Toivottavasti pieni ei tunne tapahtuneesta kipua!!
Paljon jaksamista sulle ja koko perheelle :hug:
 
Minnamari
Äiteelle :hug:

Oletko nyt millä raskausviikolla?
itsellä joku outo pelko, ensi viikolla veriseula ja np-ultra. varmaan ihan turha pelko mutta tunne erilainen kuin aikaisemmissa raskauksissa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 22:06 Äitsykkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.03.2007 klo 10:51 Äitee kirjoitti:
Hei!
Ikää on äiteellä 30-vuotta ja neljäs raskaus menossa. Np oli siis 2.7mm. Vauvalla selvisi sukupuolikromosomin toisen X vajaus, joka nyt lasketaan sitten Turnerin syndoomaksi. Eli tytär olisi tulossa.
Kaikki oli siihen asti hyvin kunnes kävin yksityisesti ultrassa tarkastamassa tilanteen ja vauvalta löytyi myös palleatyrä. Sydän on jo siirtynyt toiselle puolelle ja keuhkoille ei riitä tilaa kasvaa. Eli jos raskaus jatkuu, niin tytär syntyy ilman keuhkoja. Olemme menossa kuulemaan lisää tietoja vauvasta ja tällä kertaa meillä on useita lääkäreitä varmistamassa tilanteen. Luultavasti raskaus täytynee keskeyttää. :'(
Mutta jo nyt olen hyvilläni siitä että pienokainen jäi kiinni seulaan. Olen jo rv 10 ollut huolissani ja pelännyt ettei kaikki ole hyvin. Toivottavasti pieni ei tunne tapahtuneesta kipua!!

Otan todella paljon osaa teidän suruunne Äitee! Tiedän tasan tarkkaan mitä käyt nyt läpi! Me jouduimme keskeyttämään raskauden tasan kaksi kuukautta sitten, aivoista tehdyn poikkeaman vuoksi.

Millä viikoilla olet nyt? Minä olin rv 23, kun jouduimme raskauden keskeytykseen.

Minä pääsin synnyttämään vauvan synnytyssaliin, kun viikkoja oli jo niin paljon. Mielestäni se oli parempi ratkaisu, koska jotenkin inhottavalta olisi tuntunut synnyttää pikkuinen sinne "tavalliseen huoneeseen" johonkin kippoon.. Itse synnytys meni ihan hyvin, siitä ei jäänyt huonoja muistoja (jos miettii siis pelkkää tapahtumaa, ei sitä mitä siitä seurasi -> lapsen menetys)

Lääkärit, kätilöt ja sairaanhoitajat olivat meidän tapauksessamme erittäin ymmärtäväisiä ja mukavia.

Minäkin pelkäsin sitä eniten, että jos vauva kokee suurta kipua keskeytyksessä. Vaikeaahan sitä kenenkään on arvioida.. mutta luulen että aika äkkiä pikkuiselta "menee taju" synnytyksen aikana, että kyse on joistakin sekunneista (jos niistäkään), kun hän kipua tuntee...

Mutta paljon voimia teille! Sen voin sanoa, että surua tulee aina kantamaan mukanaan, mutta jotenkin sen kanssa oppii pikku hiljaa elämään.
 
Hei!
Ollaan nyt rv 16 ja risat. Kovasti huolettaa. Ensi viikolla lasten kirurgille aika keskustelemaan asiasta. Ei vaikuta hyvältä. Todella pienet mahdollisuuden saada vauva edes elävänä maailmaan. Vielä mietimme.
 
Äitee: Onhan se hyvä käydä kaikki vaihtoehdot läpi ja miettiä asia tarkaan. Tiedän ettei päätös ole helppo, todellakaan. Meillä tuli asian kanssa vielä tosi kiire, kun viikkoja oli jo niin paljon.. ja vieläkin pyörii päässä ajatukset, että entäs jos oltaiskin annettu pikkuisen syntyä jne. Mutta tiedän kuitenkin faktat ja sen ettei vauvan elämä olisi todellakaan tullut olemaan helppoa. Minun mielestäni ratkaisu oli oikein meidän kohdalla. Tällaisissa asioissa kun ei oikeaa tai väärää vastausta ole.. pitää tehdä niinkuin itsestä tuntuu oikealta.


:hug:
 

Yhteistyössä