toisen ihmisen ymmärtäminen ilmaan omaa kokemusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailen tänään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eli on mahdotonta saada apua, jos ei itse ensin tiedä, millasta apua tarttee. aika hullua. jos tietäs mikä auttaa, niin eikö ihminen voisi silloin itse auttaa itseään?

Riittää että tunnistaa pahan olon - ammattilaiset voi auttaa selvittämään mikä sen aiheuttaa. Oma analyysi saattaa olla melko perusteellisesti pielessä, jolloin ei omin avuin pääse kuopasta.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
eli on mahdotonta saada apua, jos ei itse ensin tiedä, millasta apua tarttee. aika hullua. jos tietäs mikä auttaa, niin eikö ihminen voisi silloin itse auttaa itseään?

Riittää että tunnistaa pahan olon - ammattilaiset voi auttaa selvittämään mikä sen aiheuttaa. Oma analyysi saattaa olla melko perusteellisesti pielessä, jolloin ei omin avuin pääse kuopasta.

mutta kuten tässäkin ketjussa todettu, ei voi siltikään luottaa siihen, että saa ymmärrystä. eli, loppujen lopuksi ihminen on aika yksin ongelmiensa kanssa.

mutta kuten tässäkin ketjussa todettu, ei voi siltikään luottaa siihen, että saa ymmärrystä. eli, loppujen lopuksi ihminen on aika yksin ongelmiensa kanssa.

Se on asennekysymys. Jos pättää ryoeä siinä, että kukaan ei ymmärrä, on ihan vapaa tekemään sen valinnan. Jos balitsee sen, että kertoo avoimesti ongelmistaan, tulee kohtaamaan sekä ymmärrystä ja hyväksyntää, etä tietysti niitä, jotka ei ymmärrä.
Mutta mä en nyt oikeasti ymmärrä, mikä ap:n tarkoitusperä on? Kai jokainen tajuaa, että kenelläkään muulla ei voi olla samanlaista kokemusta kuin minulla, ei yhtään mistään, vaikka olisi käynyt läpi ihan saman asian.
Suuret linjat usein on samantapaiset, mutta se vimeinen henkilökohtainen käsittelytapa on aina riipuvainen omasta näkökulmasta.
Itse olen ollut masentunut ja minulla on ollut yleistynyt ahdistuneisuushäiriö. En silti luule, että jokainen samoilla diagnooseilla varustettu ihminen ymmärtää minua ja en usko voivani ymmärtää jokaista masentunutta.
Toki sen ymmärrän, että masennukseen kuuluu rypemis vaihe, se vakaa usko, että kukaan ei ymmärrä minua. Senkin tiedän, että sen vaihen ylittämisen jokainen tekee omassa tahdissaan, sitä ei voi nopeuttaa.
Tavallaan kyllä ap on oikeassa, loppupeleissä jokainen on itse vastuussa itsestään ja onnestaan. Lincoln on sanonut "Ihmiset ovat juuri niin onnellisia, joiksi he mielensä virittävät". Toisen lasi on puoliksi tyhjä, toisen puoliksi täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Sinun tapauksessa ei ilmeisesti tajua, jonkun muun tapauksessa voi tajuta, että toinen ymmärtää.

en ole sanonut, mikä minun tapaus on. joten et voi vetää tommosta johtopäätöstä. et siis voi ymmärtää, kun et tiedä. ketjun tarkoitus ei ollutkaan minun asiani hoito vaan yleensä pohtiminen siitä, ymmärtääkö kukaan toista ikinä.

En tiedäkään sinun tapauksestasi mitään, mutta selkeestihän annat sellaisen kuvan, että ajattelet, että kukaan ei voi ymmärtää sinua tai toisia hädän/surun hetkellä, jos ei ole kokenut tismalleen saman asian juuri samoilla tunteilla.

Parhaiten ihminen auttaa itseään silloin, kun menee selvittämään tilannetta esim. ammatti-ihmisen avulla, miten voi saada helpotuksen tilanteeseen. Ei ammatti ihminenkään suoraan neuvoa sinulle anna, hän selvittelee asioita sinun kanssasi, jotta itse pystyisit sisäistämään ja ymmärtään itseäsi paremmin ja sitä kautta saat avun.

Ja eikö ole vielä hullumpaa, että _jonkun_ toisen kuitenkin tavallisen pullaisen tulisi tietää/ymmärtää jopa _sinua_ paremmin, miten juuri sinua pystyy auttamaan tuossa tilanteessa?

Sinun tapauksessa ei ilmeisesti tajua, jonkun muun tapauksessa voi tajuta, että toinen ymmärtää.

en ole sanonut, mikä minun tapaus on. joten et voi vetää tommosta johtopäätöstä. et siis voi ymmärtää, kun et tiedä. ketjun tarkoitus ei ollutkaan minun asiani hoito vaan yleensä pohtiminen siitä, ymmärtääkö kukaan toista ikinä.

En tiedäkään sinun tapauksestasi mitään, mutta selkeestihän annat sellaisen kuvan, että ajattelet, että kukaan ei voi ymmärtää sinua tai toisia hädän/surun hetkellä, jos ei ole kokenut tismalleen saman asian juuri samoilla tunteilla.

niin, sitä juuri haenkin takaa, että siis kukaan ei voi toista täysin ymmärtää. ajatuksena mulla oli tähän keskusteluun siis se, että olenkin sitä mieltä ettei kukaan voi oikeasti toista ymmärtää vaikka kuinka haluais tai yrittäis. ja sehän on tullut nyt ilmi, että osan mielestä voi, jos on tarpeeksi empaattinen: ok. mutta siltikin kaikki ovat loppujen lopuksi ihan yksin ongelmiensa kanssa. semmosta se elämä on. pohtiminen virkistää.

Parhaiten ihminen auttaa itseään silloin, kun menee selvittämään tilannetta esim. ammatti-ihmisen avulla, miten voi saada helpotuksen tilanteeseen. Ei ammatti ihminenkään suoraan neuvoa sinulle anna, hän selvittelee asioita sinun kanssasi, jotta itse pystyisit sisäistämään ja ymmärtään itseäsi paremmin ja sitä kautta saat avun.

Ja eikö ole vielä hullumpaa, että _jonkun_ toisen kuitenkin tavallisen pullaisen tulisi tietää/ymmärtää jopa _sinua_ paremmin, miten juuri sinua pystyy auttamaan tuossa tilanteessa?

en ole pyytänyt apua nyt mihinkään tässä ollenkaan, paitsi siihen asiaan, että mitä ymmärrys tarkoittaa kenekin mielestä ja voiko toisia ymmärtää.

en ole pyytänyt apua nyt mihinkään tässä ollenkaan, paitsi siihen asiaan, että mitä ymmärrys tarkoittaa kenekin mielestä ja voiko toisia ymmärtää.

Ymmärrys tarkoittaa sitä, etä hyväksyy toisen epätäydellisyyden jossakin asiassa. Ymmärtää, että toisella on nyt rankaa ja sen touhuissa ei ole pätä eikä häntää ja jaksaa silti olla sen kaveri.
Ymmärrys ei tarkoita, että on kokenyt saman tunteen, koska se on mahdotonta! Olemme yksilöitä ja reagoime omalla tavallamme asioihin.
Toisia voi ymmärtää, mutta toisten tunteita ei voi kokea.

Mikä tätä AP:ta vaivaa?

Kyllä ihmiset ymmärtävät toisiaan juuri sillä tasolla mitä voidaan _kohtuudella_ odottaa.

Jos sinulle "ymmärrys" tarkoittaa sitä että toinen tietää absoluuttisesti jokaista pilkkua myöten jokaisen nyanssin mikä sinussa elää ja on niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kasvaa aikuiseksi ja herätä todellisuuteen.

Ei tarvita mitään super empaattista ihmistä "ymmärtämiseen" ihan normaali keski-verto ihminen on kykenevä siihen.

Sitten on ihmisiä jotka aina vetoavat siihen että "kukaan ei voi ymmärtää minua" / "vettäkin sataa sen takia koska ihonvärini on musta". Tämän kaltaiset tapaukset pitää jättää tässä keskustelussa omaan arvoonsa, toivottavasti se ei tarkoita sitä että AP pitää jättää huomiotta ?

Mitään totaalista ymmärtämistä ja tietämistä ei tarvita siihen että jostakin asiasta voi puhua.
Minun ei tarvitse olla Afroamerikkalainen jotta ymmärrän minkälaista vääryyttää heille on tehty ja että se vääryys tänäkin päivänä heijastelee Amerikkalaisessa yhteiskunnassa.

Ei minun tarvitse olla Juutalainen joka selviytyi keskitysleiriltä jotta voin "ymmärtää" jossakin sieluni sopukoissa sen karmeuden mitä heille tehtiin. Se tunne kylmästä kourasta joka puristaa jotakin sisällä tulee kenelle tahansa empatiaan kykenevälle ihmisille.
Se vetää hiljaiseksi, ei siksi pelkästään että jotakin kohtaan tehtiin väärin vaan siksi että me olemme kykeneviä sen kaltaiseen tekoon.

Ymmärtää voi varmasti monella tasolla. Absoluuttista ymmärtämistä ei varmasti ole eikä sellaista voi edes vaatia, siitä puhuminenkin on jokseenkin ...hassua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kyllä toista voi ymmärtää. Sitähän varten tunteet ja aivot on.

voiko siis muka todella oikeasti ymmärtää, jos ei ole toisen elämää elänyt? epäilen. voi tukea ja hyväksyä, mutta ymmärrys on vahva termi.

No, vaikka olisi kokenut tismalleen saman, niin ei ehkä siltikään ymmärrä...Esim. perheväkivalta on tällainen asia, toinen itkee ja valittaa vaan ei ota eroa, ja toinen saman kokenut ei sitä ymmärrä koska itse soitti samassa tilanteessa poliisit ja heitti äijän pihalle.

Jokainen ihminen kokee tismalleen samat asiatkin eri lailla. Näinollen sillä, onko itse kokenut saman vai ei, ei mun mielestä ole merkitystä. Silti voi ymmärtää ja omata tietoa ko. asiasta.

Toisen tuntemusten mitätöinti ja vähättely onkin sitten ihan eri asia.

Joo en nyt hakenutkaan takaa sitä, että juuri sinä hakisit apua. Kerroin sinä sanaa käyttämällä yleisesti tilanteista.. Sori jos ymmärsit väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

Kyllä ihmiset ymmärtävät toisiaan juuri sillä tasolla mitä voidaan _kohtuudella_ odottaa.

Jos sinulle "ymmärrys" tarkoittaa sitä että toinen tietää absoluuttisesti jokaista pilkkua myöten jokaisen nyanssin mikä sinussa elää ja on niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kasvaa aikuiseksi ja herätä todellisuuteen.

Ei tarvita mitään super empaattista ihmistä "ymmärtämiseen" ihan normaali keski-verto ihminen on kykenevä siihen.

Sitten on ihmisiä jotka aina vetoavat siihen että "kukaan ei voi ymmärtää minua" / "vettäkin sataa sen takia koska ihonvärini on musta". Tämän kaltaiset tapaukset pitää jättää tässä keskustelussa omaan arvoonsa, toivottavasti se ei tarkoita sitä että AP pitää jättää huomiotta ?

Mitään totaalista ymmärtämistä ja tietämistä ei tarvita siihen että jostakin asiasta voi puhua.
Minun ei tarvitse olla Afroamerikkalainen jotta ymmärrän minkälaista vääryyttää heille on tehty ja että se vääryys tänäkin päivänä heijastelee Amerikkalaisessa yhteiskunnassa.

Ei minun tarvitse olla Juutalainen joka selviytyi keskitysleiriltä jotta voin "ymmärtää" jossakin sieluni sopukoissa sen karmeuden mitä heille tehtiin. Se tunne kylmästä kourasta joka puristaa jotakin sisällä tulee kenelle tahansa empatiaan kykenevälle ihmisille.
Se vetää hiljaiseksi, ei siksi pelkästään että jotakin kohtaan tehtiin väärin vaan siksi että me olemme kykeneviä sen kaltaiseen tekoon.

Ymmärtää voi varmasti monella tasolla. Absoluuttista ymmärtämistä ei varmasti ole eikä sellaista voi edes vaatia, siitä puhuminenkin on jokseenkin ...hassua.

ahaa, on siis olemassa eri ymmärryksen tasoja. hienoa. tajuavatko ihmiset näitä näin yleensä kun juttelevat toisilleen? epäilen, etten minäkään tajua.

enkä nyt anteeksi vain ymmärrä millään tasolla, miksi sinun pitää koittaa loukata minua!
minähän vain koitan ymmärtää, mitä sana "ymmärtää" tarkoittaa eri ihmisille ja koitan hahmoittaa sen, voiko toisia ihmisiä ymmärtää vaikka olisi itse kokenut saman. en käsittääkseni ole sinua loukannut, enkä tieten tahtoen ketään. tämä aihe kiinnostaa vaan, ku tällä palstalla on vaikka mimmosia keskusteluita.

Joo en nyt hakenutkaan takaa sitä, että juuri sinä hakisit apua. Kerroin sinä sanaa käyttämällä yleisesti tilanteista.. Sori jos ymmärsit väärin.

joo, ei haittaa. aiheesta tahtoisin kuulla siis mielipiteitä ja pohdintaa, niin ettei tarttis alkaa mua morkkaan eikä ihmettelemään. saa kait täällä puhua edelleen ja pohtia?

Yllä mainittu ammattilainen voisi mahdollisesti auttaa sinut ymmärtämään kanssaihmisten empatianosoituksia.. sekä käsittelemään sinun muita ongelmia, muutenkin kuin osoittamalla empatiaa.

Yllä mainittu ammattilainen voisi mahdollisesti auttaa sinut ymmärtämään kanssaihmisten empatianosoituksia.. sekä käsittelemään sinun muita ongelmia, muutenkin kuin osoittamalla empatiaa.

heh, ai nyt mulla on siis ongelmia!? :-) ihanaa, ku koitetaan loukata ku jostain haluaa täällä jutella.

kun haen vaan ajatuksia siitä, mitä tarkoittaa toisten ymmärtäminen. onkin tullut kivasti mulle tietoa, mitä se kellekin tarkoittaa ja miten ihmiset sen käsittää. olen luultavasti ajatellut, että ymmärtäminen vaatii aina sen oman kokemuksen. olen ottanut siis termin "liian vakavasti". eli uskaltaisinkohan joskus sanoa jollekin, että ymmärrän, ilman että hän luulee mun fuskaavan...maybe.

heh, ai nyt mulla on siis ongelmia!? :-) ihanaa, ku koitetaan loukata ku jostain haluaa täällä jutella.

Olet useampaan otteeseen viitannut murheisiin joita joudut kantamaan yksin koska kohtaat vain ilkeilyä ja vittuilua kun kaipaat ymmärrystä. Lisäksi se että epäilet muiden empatiakykyä taitaa itsessään olla ongelma.

Keskivertoihminen pystyy eläytymään toiseen tilanteeseen, ja tuntemaan sekä osoittamaan empatia - ilman omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta. Keskivertoihminen ei ole ilkeä, eikä pyri loukkaamaan hädässä olevaa kanssaihmistä. Jos koet tämän toisin, sinulla saattaa olla ongelma :whistle:

Olet useampaan otteeseen viitannut murheisiin joita joudut kantamaan yksin koska kohtaat vain ilkeilyä ja vittuilua kun kaipaat ymmärrystä. Lisäksi se että epäilet muiden empatiakykyä taitaa itsessään olla ongelma.

Keskivertoihminen pystyy eläytymään toiseen tilanteeseen, ja tuntemaan sekä osoittamaan empatia - ilman omakohtaista kokemusta vastaavasta tilanteesta. Keskivertoihminen ei ole ilkeä, eikä pyri loukkaamaan hädässä olevaa kanssaihmistä. Jos koet tämän toisin, sinulla saattaa olla ongelma :whistle:

ahaa. kiitos tästä analyysistä. tässä nyt taitaa olla vain semmonen juttu, että sinä et ymmärrä minua, eikä millään muotoa tarvitsekaan. hienoa, että sinä ymmärrät sanan ymmärtää paremmin kuin minä, minä opettelen vasta, noviisi kun olen. opettelen itse olemaan keskiverto ja sitä kautta sanomaan jollekin, että voisin ymmärtää eli olla empaattinen. voisinpa kokea, että sinäkin olisit empaattinen...mutta kyllä sinäkin opit.

Mäkin kyllä käsitin tämän aloituksen niin, että ap kokee, ettei kukaan ymmärrä häntä, koska hän on kokenut jotain, mitä kukaan mu ei ole.
Ei aloitusvestissä puhuttu mitään siitä, että ketjun tarkoitus on äsitellä sitä, mitä sana ymmärtää tarkoittaa, vaan annettiin ymmärtää, että ihmiset käyttää sanaa väärin sanoessaan, että ymmärtää toista, jos ei ole kokenut samaa.
Minusta alkuperäinen viesti arvosteli ihmisiä, jotka tarjoavat apuaan sanomalla että ymmärtävät, jos eivät ole kokeneet täysin samaa.

juu ei, voin kokemuksesta kertoa ettei toista voi ymmärtää eikä voi tietää miltä tuntuu... ja tässä tapauksessa se osoitti myös harvinaislaatuista tyhmyyttä.. eli vauvamme syntyi kuolleena vkolla 30, ja sain silloin pitää äityiysloman alun eli 105 päivää äitiyslomaa. eräs fiksu ystäväni yritti kyllä lohdutaa ja kuunneella, mutta torpeedoi myötätuntonsa seuraavalla lauseella; " nauti nyt kun saat olla kotona, voi että ku määkin voisin.." aika pitkän aikaa olin vastaamatta hänen puheluihinsa tuon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

taas paljon asiaa.
ja lisään vielä että vaikka olisikin ite kokenu samaa niin fiilikset voi ollu hyvinkin erilaisia. se että löydät jonkun joka on kokenu saman, tuntee samalla tavalla jne on aika hankalaa. ihmisiä kun on niin moni.

niin, sitä juuri haenkin takaa, että siis kukaan ei voi toista täysin ymmärtää. ajatuksena mulla oli tähän keskusteluun siis se, että olenkin sitä mieltä ettei kukaan voi oikeasti toista ymmärtää vaikka kuinka haluais tai yrittäis. ja sehän on tullut nyt ilmi, että osan mielestä voi, jos on tarpeeksi empaattinen: ok. mutta siltikin kaikki ovat loppujen lopuksi ihan yksin ongelmiensa kanssa. semmosta se elämä on. pohtiminen virkistää.

Noin se varmaankin on.
Silti ilmeisesti vertaistuki on kova sana, eli saman kokeneet osaavat parhaiten auttaa toisiaan.
Tosin itse koen olevani empaattinen, eli luulen pystyväni tietamään että maailmani hajoaisi jos jäisin yksin, jos mies haluaisi eron, esim.

Kukaan sua ole koittanu loukata.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mäkin kyllä käsitin tämän aloituksen niin, että ap kokee, ettei kukaan ymmärrä häntä, koska hän on kokenut jotain, mitä kukaan mu ei ole.
Ei aloitusvestissä puhuttu mitään siitä, että ketjun tarkoitus on äsitellä sitä, mitä sana ymmärtää tarkoittaa, vaan annettiin ymmärtää, että ihmiset käyttää sanaa väärin sanoessaan, että ymmärtää toista, jos ei ole kokenut samaa.
Minusta alkuperäinen viesti arvosteli ihmisiä, jotka tarjoavat apuaan sanomalla että ymmärtävät, jos eivät ole kokeneet täysin samaa.

no en osannut muotoilla oikein asiaa aamupäivällä, on tässä ohessa muutakin...mutta siis, kokemuksia on tosiaan näköjään muillakin siitä, että joku koittaa ymmärtää ja ei oo omaa kokemusta ja toinen ottaa siitä nokkiinsa. kyllä, edelleenkin arvostelen vähän ihmisiä, jotka sanovat ymmärtävänsä vaikka ei ole kokemusta, mutta ehkä nyt tajuan, että on olemassa eri tasoja ymmärtää ja ehkä pitäisi siis käyttää eri verbejä, mene ja tiedä.
enivei, sainkin hienosti tähän aiheeseen erilaisia näkökulmia ja kommentteja, ja jotenkin niinku vaihdoin mielipidettäni ymmärtää-sanasta, olen kokenut sen niin vakavana.
ja joo, se mitä minä koen, on ihan eri tarina. ei siitä nyt tähän, ettei päästä tän enempää mua loukkaamaan. (siksi myös harmaana tänään) :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:

Kukaan sua ole koittanu loukata.

no sinä ja minä emme ole ennenkään ymmärtäneet toisiamme. :-)