Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Voi ymmärtää mutta ei voi tietää miltä tuntuu.
miten voi ymmärtää? mitä termi sinulle tarkoittaa, jos se kerran tarkoittaa eri asiaa kuin toisen tilanteeseen eläytyminen eli siten tietää miltä toisesta tuntuu? jos ei oo esim omia lapsia, niin ymmärtääkö silloin millasta on olla äiti? epäilen.
Voi ymmärtää vaikkapa että lapsensa menettänyt äiti kokee suurta tuskaa ja ahdinkoa, mutta ei voi TIETÄÄ miltä tuntuu menettää lapsi, mikä siinä tilanteessa auttaa ja mikä ei. Voi ymmärtää sen, että toinen ei jaksa olla sosiaalinen tai ei jaksa olla kiinnostunut toisten asioista, tai että on niin murtunut ettei voi pitää itseään kasassa. Mutta ei voi TIETÄÄ mitä toinen jaksaa ja mitä ei, tai koska asian yli pääsee jne.
Mua ei haittaa jos joku sanoo lohduttaakseen vaikka että "Susta tuntuu varmaan ihan kauhealta" tms., koska hän ymmärtää miltä musta täytyy tuntua.
Se alkaa vituttaa jos joku tulee kertomaan että "Mä TIEDÄN niin hyvin miltä susta tuntuu, multakin kuoli marsu kun olin pieni" tai tulee tämän tietämyksensä varjolla selittämään että "Sun pitää nyt vaan olla ajattelematta asiaa ja ottaa niskasta kii, mä kyllä TIEDÄN että se on vaikeeta mutta sillonkin kun mun marsu kuoli niin mä vaan aattelin että reippaasti eteenpäin!".