Toinen vanhempi sairauslomalla, lapsi kipeä. Voiko toinen vanhempi jäädä hoitamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pattitilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pattitilanne

Vieras
Miten on? Voiko toinen vanhempi jäädä pois töistä lasta hoitamaan vaikka toinen vanhempi on kotona sairauslomalla? Olen itse pahassa flunssassa ja angiinassa. Levätä pitäisi että tervehtyisi. Lapsi myös angiinassa. Miten tämä menee?

Ei voi jäädä. Enkä kyllä ymmärrä, mikä tuossa tilanteessa on niin vaikeaa. Lepäilette yhdessä. Ja kyllä sinä siitä lääkityksellä toivut, vaikka et niin täydellisesti ehtisikään lepäämään. Ensiapuna tietysti kipu- ja kuumelääkettä teille molemmille, nopeasti ne antibiootitkin alkaa purra.

Ei voi jäädä, ellei toinen oikesti ole suunnilleen sairaalakunnossa. Silloin on jokin pykälä minkä mukaan toinen vanhempi voi jäädä kotiin, mutta sitä en muista onko palkallista vai palkatonta poissaoloa. Toki miehesi voisi kysyä työnantajaltaan muutoinkin voisiko tässä tilanteessa olla päivän tai pari palkattomalla.

Näinhän se kotiäideilläkin menee... pakko on lapset hoitaa, on sitten norovirus, rintatulehdus tai angiina, kokemusta on kaikista. :(

[QUOTE="Lissu";29872721]Ei voi jäädä, ellei toinen oikesti ole suunnilleen sairaalakunnossa. Silloin on jokin pykälä minkä mukaan toinen vanhempi voi jäädä kotiin, mutta sitä en muista onko palkallista vai palkatonta poissaoloa. Toki miehesi voisi kysyä työnantajaltaan muutoinkin voisiko tässä tilanteessa olla päivän tai pari palkattomalla.

Näinhän se kotiäideilläkin menee... pakko on lapset hoitaa, on sitten norovirus, rintatulehdus tai angiina, kokemusta on kaikista. :([/QUOTE]

Tämä se oli:
Työsuojeluhallinto / Perhepoliittiset vapaat
Poissaolo pakottavista perhesyistä

Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen välitön läsnäolonsa on välttämätöntä hänen perhettään kohdanneen, sairaudesta tai onnettomuudesta johtuvan, ennalta arvaamattoman ja pakottavan syyn vuoksi.

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa perusteesta.

Poissaolo pakottavista perhesyistä on yleensä palkaton.

En tiedä. Kannattaa keskustella miehen työnantajan kanssa asiasta. Meillä mies oli kotona hoitamassa lasta, vaikka olin itse sairaslomalla, mutta olin täysin kiistattomasti ja ilman pienintäkään epäilyä kyvytön hoitamaan lasta.

Mieheni oli joskus 7-8-vuotta sitten kotona sairaan lapsen kanssa vaikka itse olin kotona sairaana. Tilanne oli se että oksensin niin paljon, että tuntui, että kuolen siihen. Vatsatautini kesti yli viikon ja tauti alkoi ensin lapsella joka oli sairaalassa ja sai jalan kautta ravinteita kun oksensi nenämahaletkut pois. Olen ensin itse lapsen kanssa kotona ja sitten iski minuunkin se tauti niin makasin vaan vessan lattialla ja toivoin, että joku tappaisi pois kun en jaksanut enää oksentaa kun sitä tuli jatkuvasti. Mies jäi kotiin hoitamaan lasta 3 päiväksi ja sanoi olevansa kotona sairaan lapsen vuoksi kuten olikin, mutta ei kertonut kenellekään, että minäkin olin kotona kun ei tiedetty miten tuo menee. Tosin olin täysin "poispelistä". Tuona tuskan vuonna meidän perheessä vieraili sekä rota, että norovirus:(

nykyään vanhemmat ei selviä lapsen hoidosta jos itsellä on vähän kurkku kipeä ja pikkusen nuhaa ja kuumetta vaan vaaditaan kaupugilta lähinnä kokopäiväinen hoitaja ilmaiseksi taloon

Siis järjellisiä vaihtoehtojahan tässä on kaksi:

a) mies jää normaalisti hoitovapaalle hoitamaan sairasta lasta, ja jättää mainitsematta että lapsen äitikin on kotona

b) mies kertoo tilanteen työnantajalleen ja pyytää palkatonta vapaata.

Pelkällä ap:n sairauslomatodistuksella ei voi mies olla pois töistä, tai voi jos työnantaja sen hyväksyy, mutta pakko ei ole. Pitäisi olla selvitys että ap on oikeasti niin sairas, ettei pysty lasta hoitamaan.

Itselleni ei suostunut tk:n lääkäri sellaista lappua kerran aiemmin kirjoittamaan, vaikka olin niin sairas että seuraavana päivänä otettiin osastolle sisään ja olin tiputuksessa 4 päivää. Lääkärin mielestä pystyin ihan hyvin vielä hoitamaan 40 asteen kuumessa viruvaa lasta.

Itse kehoittaisin miestä vaan kertomaan tilanteesta työnantajalle ja pyytämään palkatonta.

Äsh, joillain ei ole mitään kynnystö jäädä pois töistä... Jos on kaksi flunssassa kotona niin kumpikin lepäilee rauhassa. Ei siihen ylinääräistä hoitajaa tarvita.

[QUOTE="Hanna";29872800]Onko työnantajalle pakko sanoa, että toinenkin vanhempi on kotona. Jos on, niin sitten sinun sairauslomatodistuksesi pitäisi riittää syyksi miehen poissaololle.[/QUOTE]

Meidän työpaikalla on. Vaativat todistuksen miehen työnantajalta että on ollut töissä kun olen ollut lapsen takia itse poissa.

Ainakin jos toinen on kotiäiti ja missä kunnossa tahansa niin ei voi toinen jäädä kotiin kun onhan se kotiäiti niitä lapsia hoitamassa.

Kyllä ainakin meillä voi olla ainakin palkattomalla vapaalla. Just viime vuonna mies oli kotona kun niksautin selän niin, etten pystynyt mitään nostamaan tai mihinkään kumartumaan reiluun viikkoon. 3 päivältä sai palkkaa sen jälkeen palkatonta 4 päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeissään;29873068:
Onko tuollainen muka laillista? Mitä jos puolison työnantaja ei halua antaa todistusta? Tarvitseeko sitä kenellekään kertoa keitä yrityksessä on töissä? Mitä jos puoliso on yrittäjä, itsekö hän sen todistuksen kirjoittaa?

On ihan laillista ja paljon käytetty, muuten olis aika helppo huijata työnantajaa.
Meiän työpaikalla piti yrittäjän puolisolta olla sairastodistus, sitä en tiedä oliko se enää laillista...

Kyllä ainakin meillä voi olla ainakin palkattomalla vapaalla. Just viime vuonna mies oli kotona kun niksautin selän niin, etten pystynyt mitään nostamaan tai mihinkään kumartumaan reiluun viikkoon. 3 päivältä sai palkkaa sen jälkeen palkatonta 4 päivää.

Sä et kyllä pärjäisi eikä moni muukaan palstamamma mun mieheni kanssa koska se olisi mennyt tuossakin tilanteessa töihin.

Yhteistyössä