uudesta kaksplus-lehdestä luettua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiukkuperse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kiukkuperse

Aktiivinen jäsen
13.06.2006
12 597
0
36
Lahti
en mä vaan tiennyt, että jos kotona oleva vanhempi sairastuu, niin töissä oleva vanhempi voi jäädä kotiin hoitamaan lasta :snotty:

Moniko tiesi tästä?

Lääkäri voi siis kirjottaa sairaslomaa tästä.. mutta laki ei määrittele onko kotiin jäävällä oikeus saada palkkaa tästä ajasta..

muoks. Monellako olisi mahdollisuus jäädä töistä pois hoitamaan lasta, vaikka toinen kotona jo kipeänä?

Meillä kyllä mies voisi jäädä...

riippuu työnantajasta et maksaako. meillä miehen työnantaja makso puoli päivää kun mies katso yhen päivän lapsia kun jouduin ampparilla menemään sairalaan sappikivileikkaukseen. Lääkäri kirjoitti todistuksen mut todellakin riippuu sitte työnantajasta et maksaako palkkaa kyseiseltä ajalta.

tiesin asian kyllä. Meillä miehen työnantaja ei maksaisi siltä ajalta palkkaa mutta tottakai jäisi kotiin jos itse sairastuisin niin etten voi/jaksa/pysty lasta hoitamaan

toi on niin väärin että miks meitä rangaistaan siittä että ollaan kipeinä..
varsinkin jos mies on ollut kipeenä hän kyllä saa sairaspäivärahaa,mutta ite joudut lapsesi hoitamaan kipeänä kun toinen ei voi olla töistä pois..

miksei voi tehä sellasta lakia että työnantajan täytyisi maksaa edes puolet
työntekijän omasta sairauspäivärahasta???tai voithan sä olla kotona palkattomalla,mutta loppujen lopuksi kenen perse kestää sitä?? :kieh:

Nämä ovat niitä kotiäitiyden etuja.
Palkkatyössä olevailla on etuja. Työnantajan on maksettava, vaikkei ihminen tekisi töitä ollenkaan. Kuka sen työn tekee? Sijainen? Eli tuplapalkka? Kulut ei kuitenkaan mene pienemmäksi, ovat samat, ne yrityksen kulut siis. Yrittäjän, sen pomon, pitäisi myös saada jonkinalinen palkka jolla elättää oma perhe, mutta vasta SEN JÄLKEEN kun on firman kulut maksettu ja työntekijöiden palkka!

Yrittäjä itse ei voi sairastua. Puljua ei voi laittaa kiinni, ei joka yrityksen luukulle voi laittaa lappua: vaimo sairas, hoidan lapsiamme. Työntekijä sairas, ei saatu sijaista. Työntekijän vaimo sairas ja hän hoitaa lapsia, en saanut sijaista.

Riippuu kyllä työehtosopimuksestakin, että maksaako työnantaja palkkaa siitä, että kotiin jää terve ihminen.. vai meneekö palkattomaksi vapaaksi.
Miksi ei oteta vaikkapa MLL:n hoitajaa? siis jos ei isovanhempia ole auttamassa? Miksi aina oletetaan että jokaisesta poissaolosta olisi oikeus saada PALKKA. Eikö palkka ole korvaus työstä? EIkä siitä, että on työpaikka, jossa ei ole töitä tekemässä? Yksi päivä vaan, joo.

Jos kovin työntekijä sairastelee, on pois, ei siitä se yrittäjä tykkää, eikä töitä ennenpitkää ole.. työntekijää on tosi vaikea sanoa irti vaikkei se kykenisi töihinsäkään ja olisi huono ja aina poissa, mutta ei se yritys pitkälle pötki, jos palkkaa maksetaan työstä jota ei tehdä.. menee leipä useammalta sitten .. NIIN

PS: ei, yrittäjä-mieheni ei jäänyt kotiin auttamaan, kun sairastuin. Kiukutti: jos olisin töissä, lapsi olisi hoidossa ja minä sairastaisin ihan rauhassa, nyt on pakko tehdä työt, hoitaa lapsi siis, vaikken pystynyt kävelemään. Menin yksityiselle lääkärille, kun kunnallinen vain sanoi, että ei voi mitään, ei tiedä.. sain lääkkeet, jotka paransi vaivan viikossa !!

Kuinkahan olisi onnistunut likan isän kotiin jääminen useaksi kuukaudeksi kun mä sairastin? Likka oli mun sairastuessa 8kk. Kuitenkin kerrankin oli hyötyä siitä, että toinen jää työttömäksi. Likan isä oli liiton rahalla kotona ja hoiti likan, välillä sai hoitaa muakin.