Toinen nimi kutsumanimenä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinja

Vieras
Olemme suunnitelleet antavamme tyttärellemme nimen Ella Adela, niin että Adela olisi tytön kutsumanimenä :) Onko teillä kokemuksia, tuleeko tuosta hiukan epätavallisemmasta nimijärjestyksestä jotain isompia selittelyjä/ongelmia esim. koulussa tai lomakkeita täytettäessä? Olisi kiva kuulla hiukan omakohtaisia kokemuksia asiasta :)

Yleensä virallisissa papereissa ainakin puhuttelunimi alleviivataan. Mun yks kaveri käyttää toista nimeään, enkä ainakaan ole kuullut että olisi kummempia hankaluuksia aiheuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Tulee ongelmia ja selittelyjä, aina ja joka paikassa. Se on todellinen karhunpalvelus lapselle.

näin on. oma kokemus tässä asiassa.

asian kanssa ns oppii elämään ja onhan niitä hahha pahempiakin asioita mutta suoran sanoen vituttaa.

Meillä on pojalla toinen nimi kutsumanimenä. Jos olisin tiennyt mitä tuo tullessaan niin en olisi niin antanut tai mies sitä ehdotti.
Joka paikkaan saa selventää asian ja lääkärissä kutsutaan oikealla etunimellä niin ei meinaa tajuta et olis meidän vuoro. Sitten juuri noi kaikki paperit ym. Aina täytyy muistaa alleviivata kutsumanimi vaikka sitä ei pyydettäisikään.

Yllättäen kaikki tietokonejärjestelmät eivät ymmärrä kakkosnimeä kutsumanimenä eli saan postia ensimmäisellä nimelläni.

Myöskin lääkärissä joskus kutsutaan ensimmäisellä nimellä, jota ei aina heti hoksaa =)

Mitään ongelmaa ole. Miksi tehdä kärpäsestä härkänen. Annatte tytölle nimen jonka haluatte. Monella ihmisellä on toinen nimi kutsumanimenä. JOskus jossain virastossa ehkä kutsutaan ensimmäisellä nimellä, mutta mitäs haittaa siitäkään on.

Veljen tytöllä (10v) toinen nimi puhuttelunimenä, eikä ainakaan vielä ole tullut koulussa tms mitään ongelmaa.
Voihan nimensä vanhempana vaihtaa, jos se "vituttaa".

Tulee ongelmia ja selittelyjä, aina ja joka paikassa. Se on todellinen karhunpalvelus lapselle.

Aina kutsutaan/puhutellaan ekalla nimellä virallisissa merkeissä. Se ON hankalaa. Mutta olen kestänyt :)

Esim. terveyskeskuksessa pyysin, että korostavat sieltä koneelta kutsumanimen, mutta kun ei kuulemma PYSTY. Jaa! Kuussakin on käyty, teki mieli sanoa.

eipä meillä ainakaan poika ole pahemmin valitellut, että jotain ongelmia olisi ollut :) päiväkotiin ja kouluun ilmoitettiin erikseen kutsumanimi, joten siellä ei virallisemmissa yhteyksissä tullut minkäänlaisia ongelmia eikä myöskään kavereiden keskuudessa, kun kutsumanimellähän sitä ihmiset yleensä itsensä esittelee. harvemmin se koko nimi edes esille tulee... ja kuten jo joku mainitsikin, virallisissa papereissahan se kutsumanimi alleviivataan, myös silloin jos eka nimi on kutsumanimi :) että mielestäni voitte hyvin antaa tytölle tuon kauniin nimen :)

Näinpä, ja ongelmat seuraa hautaan asti ellei poista ensimmäistä nimeä ja muuta toista nimeä ainoaksi nimekseen.

Itse henk. kohtasesti en jaksa ymmärtää mikä idea on antaa lapselle tieten tahtoen sellainen nimi, jos heti nimeä mietittäessä jo päätetään että kutsutaan toisella tai kolmannella nimellä.
Miksi se kutsumanimi ei sitten voi olla ensimmäinen??
Se on täysin eri asia jos ajan myötä toinen nimi muokkautuu kutsumanimeksi luonnostaan tai hlön itsensä tahdosta, mutta tuo valmiiksi toisen nimen käyttö on jotain mitä en vain käsitä (eikä kai tarvitsekaan).

Alkuperäinen kirjoittaja pinja:
Olemme suunnitelleet antavamme tyttärellemme nimen Ella Adela, niin että Adela olisi tytön kutsumanimenä :) Onko teillä kokemuksia, tuleeko tuosta hiukan epätavallisemmasta nimijärjestyksestä jotain isompia selittelyjä/ongelmia esim. koulussa tai lomakkeita täytettäessä? Olisi kiva kuulla hiukan omakohtaisia kokemuksia asiasta :)

Tulee! Itse otin täysi-ikäisenä toisen nimeni käyttöön koska se ei ollutkaan yhdysnimi. Koskaan ei missään kutsuta sillä nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yllättäen kaikki tietokonejärjestelmät eivät ymmärrä kakkosnimeä kutsumanimenä eli saan postia ensimmäisellä nimelläni.

Myöskin lääkärissä joskus kutsutaan ensimmäisellä nimellä, jota ei aina heti hoksaa =)

Mulla sama. Ja kun mua on "siunattu" myös kolmannella nimellä, ni lääkäri on joskus kutsunut jopa sillä nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Dharma:
Mun mutsi on aina käyttänyt toista nimeään. Ja ainakin monessa paikassa mihin papereihin pitää nimi pistää, kutsumanimi pyydetään alleviivaamaan. Ei ongelmaa siis.

Monissa paikoissa taas ei noteerata kutsumanimeä. On myös paikkoja, joissa sitä ei suostuta käyttämään tai tinkataan puhelimessa, että niin mutta olet siis Heidi Nieminen vaikka juuri on sanonut olevansa Susanna Nieminen (nimenä siis Heidi Susanna).

Kyllä se alkaa viimeistään aikuisiässä jo k*rpimään toi jatkuva tankkaus ja toisten yksinkertaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja piste:

Näinpä, ja ongelmat seuraa hautaan asti ellei poista ensimmäistä nimeä ja muuta toista nimeä ainoaksi nimekseen.

Itse henk. kohtasesti en jaksa ymmärtää mikä idea on antaa lapselle tieten tahtoen sellainen nimi, jos heti nimeä mietittäessä jo päätetään että kutsutaan toisella tai kolmannella nimellä.
Se on täysin eri asia jos ajan myötä toinen nimi muokkautuu kutsumanimeksi luonnostaan tai hlön itsensä tahdosta, mutta tuo valmiiksi toisen nimen käyttö on jotain mitä en vain käsitä (eikä kai tarvitsekaan).

Ai kuulostaako joku "Kristiina Mia" hyvältä?

Ei mua oo koskaan häirinnyt vaikka onkin toinen nimi kutsumanimenä. En ymmärrä miksi tuollainen pikkuasia häiritsisi. Onhan mua joskus kutsuttu ekalla nimellä lääkärissä jne. mut sehän nyt ei ole mikään ongelma, siitä tulee ongelma vain jos itse pään sisällä siitä sellaisen tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja piste:

Ai kuulostaako joku "Kristiina Mia" hyvältä?

?? Nyt en ymmärtänyt mitä ajat takaa?
Pakkoko on väen vängällä ANTAA lapselle sellaista nimeä mikä ei sovellu yhteen?

Tietty vaihtoehtona voisi olla joku Ella-Adelakin, niin virallisissa yhteyksissä olis tuo kokonimi ja sitten muuten lapsi valitsisi haluaako tulla kutsuttavaksi koko nimellä vai vaan jommalla kummalla :/ Mutta se taitaisi olla kyllä vielä hankalampi? Ja jos lasta pienestä pitäen kutsuttaisiin Adelaksi, niin muuttaapa sitten nimeään kouluiässä :(

Saa selitellä, mutta itseäni ei ole haitannut. Ei se nyt hirveesti kurkkua kuluta, jos kertoo yhdellä lauseella "****** on kutsumanimi".

Täällä palstalla aina törmää siihen, että nimiasettelu on hankala, tai nimi on muuten vaan hankala tms. Kaikkien pitäisi olla suunnilleen jtn Liisoja ja Pekkoja tai lapsen elämä on vähintäänkin pilalla.

Nykyään aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ennen kun kaikki on tietokonepohjaista. Yleensä näihin järjestelmiin ei pysty laittamaan mitään "alleviivausta". Eli kyllä sen kanssa voi elää, mutta aina joutuu selittämään. Tosin niin joutuu usein muutenkin. Esim. onko Maria j:llä vai i:llä yms.

Mua ottaa vieläkin päähän, kun miettii, mitä haittaa oli siitä, että vanhemmat anto mulle kolme etunimeä, joista keskimmäinen kutsumanimi...

Ensinnäkin vaikka kuinka alleviivais, kirjottais isolla ym sen kutsumanimen, viralliset paperit tulee sillä ensimmäisellä=väärällä nimellä, lääkärit ym kutsuu ensimmäisellä nimellä. Onneks on sen verran erikoinen sukunimi, että se kiinnittänyt usein huomion.

Kaikkein kiusallisinta oli koulussa. Ala-asteella oli vaan ne muutamat opettajat, jotka kyllä ensimmäisen koulupäivän jälkeen muisti mun oikean nimen, mutta sitten yläasteella ja varsinkin lukiossa sain vääntää jokaiselle opettajalle nimenhuudossa, että ei, en ole anna, vaan maria!!! Ja pahimmat muisti edelleen vaan sen ekan nimen ja niitä sai korjailla pitkin vuotta, pahimmillaan jopa lähes joka tunti, että muistaisitko, että mun nimi on... AAARGH! Ja se eka nimi oli mulle itelleni tosi vieras, en tuntenut sitä omakseni ollenkaan.

Aikuisena muutin nimeni ja jätin kutsumanimeni ainoaksi etunimeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Nykyään aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ennen kun kaikki on tietokonepohjaista. Yleensä näihin järjestelmiin ei pysty laittamaan mitään "alleviivausta". Eli kyllä sen kanssa voi elää, mutta aina joutuu selittämään. Tosin niin joutuu usein muutenkin. Esim. onko Maria j:llä vai i:llä yms.

Maria-juttu on kyllä täysin totta... passiinkin mut oli laitettu Marjaksi, onneks en hankkinut passia viimetipassa vaan sain vaihdettua uuden ajoissa :( Kaikki nimet voidaan kuulla väärin, ei vaan niitä erikoisempia :) Eikä toinen nimi kutsumanimenä-käytänto ole edes kovin erikoinen :)

Yhteistyössä