Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Johtuisiko siitä, että valtaosan nuoret eivät ikinä kykenisi niin fiksusti toimimaan kuin ap:n tytär? On nimittäin oikeasti tosi harvinaista, että nuori toimii rahan kanssa niin fiksusti, että laitta koko palkan sivuun!

Helppohan koko palkka on säästöön laittaa, jos vanhemmat maksavat laskut, vaatehankinnat, antavat käyttörahaa jne :D
Kukapa tuollaisessa tilanteessa omia rahojaan käyttäisi :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja olette tosikkoja:
Missä nuoruuden vapaus ja nuoren oikeus nauttia elämästään? :) Pitäisi vain opiskella, tehdä töitä ja maksaa kaikesta, teidän mielestänne. Miksi 20-vuotiaan ja 30-vuotiaan elämä pitäisi olla samanlaista? Joku sanoi, että opiskelijankin kuuluisi käydä töissä, missä vapaa-aika? Eikö nuoruudesta pitäisi nauttia, kun vielä voi! :)

Ne vanhemmat kuolee joskus ja sitten pitäis osata hoitaa taloutensa ite. Vai onko tässä nyt lähtökohta, että ap on niin varakas, että voi jättää kultalusikka suussa kasvaneet lapsensa rahakasan päälle kun aikanaa potkasee tyhjää, raha ei lopu vaikka ei sitä olekkan oppinut käyttämään?
On aika paljon mukavampaa opetella talouden pitoa pienin askelein kotona turvassa asuen kun yhtäkkiä joutua aikuisen kenkiin myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Johtuisiko siitä, että valtaosan nuoret eivät ikinä kykenisi niin fiksusti toimimaan kuin ap:n tytär? On nimittäin oikeasti tosi harvinaista, että nuori toimii rahan kanssa niin fiksusti, että laitta koko palkan sivuun!

Helppohan koko palkka on säästöön laittaa, jos vanhemmat maksavat laskut, vaatehankinnat, antavat käyttörahaa jne :D
Kukapa tuollaisessa tilanteessa omia rahojaan käyttäisi :snotty:

Minä...Tolla menolla mä olisin nyt vielä pahemmassa kusessa kun olen...Siis jos vahemmat olis maksanu kaiken, niin kun en mä osa nytkään miettiä millä pärjän ensiviikolla, niin...Joo, siis olisin bailannu, matkustelu...kaikki olis varmasti menny!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Missä nuoruuden vapaus ja nuoren oikeus nauttia elämästään? :) Pitäisi vain opiskella, tehdä töitä ja maksaa kaikesta, teidän mielestänne. Miksi 20-vuotiaan ja 30-vuotiaan elämä pitäisi olla samanlaista? Joku sanoi, että opiskelijankin kuuluisi käydä töissä, missä vapaa-aika? Eikö nuoruudesta pitäisi nauttia, kun vielä voi! :)

Ne vanhemmat kuolee joskus ja sitten pitäis osata hoitaa taloutensa ite. Vai onko tässä nyt lähtökohta, että ap on niin varakas, että voi jättää kultalusikka suussa kasvaneet lapsensa rahakasan päälle kun aikanaa potkasee tyhjää, raha ei lopu vaikka ei sitä olekkan oppinut käyttämään?
On aika paljon mukavampaa opetella talouden pitoa pienin askelein kotona turvassa asuen kun yhtäkkiä joutua aikuisen kenkiin myöhemmin.

Mutta eikös se ole jokaisen oma asia, milloin sitä talouden pitoa haluaa opetella? Mitä se sinulle kuuluu, miten toisten perheissä asiat hoidetaan? Onko se jotenkin sinulta pois?

Minä jouduin maksamaan itse omat kuluni; puhelinlaskut, vaatteet yms vielä kun asuin kotona, ja kävin opiskelun ohessa töissä. Ruuan, ym perustarpeet sain kotoa, eikä minulta peritty vuokraa. Kotitöihin osallistuin ihan normaalisti. Minusta järjestely toimi hyvin, olin toisn 18v kun kotoa omaan muutin.
Näin aion toimia omienkin lapsieni kohdalla kun ajan kohtaista on. Minusta teillä toimitaan ihan hyvin, kk-rahan ja laskujen maksamisen jättäisin pois. Tytön omalle vastuulle.

Mutta eikös se ole jokaisen oma asia, milloin sitä talouden pitoa haluaa opetella? Mitä se sinulle kuuluu, miten toisten perheissä asiat hoidetaan? Onko se jotenkin sinulta pois?

Ap kuitenkin kysyi avauksessaan, että tekevätkö he palstalaisten mielestä oikein =)

Ei se minulta olekkaan pois, mutta niiltä "miten joku voi päästää laskunsa perintään" valittajilta tuntuu olevan. Työtähän noi raukat vaan tarjoo perintätoimistoille. Ihan hyvä juttu yhteiskunnallisesti, että on ihmisiä, jotka eivät koskan joudu opetteleman taloudesta huolehtimista.
Vähemmän inhorealistinen sanoisi kaunisti, että se on siltä lapselta pois, mutta lajemmin ajatellen, mitäs siitä, kun se on yhteiskunnan etu -niin kauan kun ei niin ressukaksi rupee että fattasta hakee rahansa.

En lukenu ketjua, mutta mä ainakin ruoan kustantasin mut juuri muuta en. Varsinkaan siis jos noin paljon tienaa jo töistäkin. Parempi se on oppia ottamaan ja kantamaan vastuuta omista menoistaan. Siten oppii sit käyttään rahaakin paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Ei se minulta olekkaan pois, mutta niiltä "miten joku voi päästää laskunsa perintään" valittajilta tuntuu olevan. Työtähän noi raukat vaan tarjoo perintätoimistoille. Ihan hyvä juttu yhteiskunnallisesti, että on ihmisiä, jotka eivät koskan joudu opetteleman taloudesta huolehtimista.
Vähemmän inhorealistinen sanoisi kaunisti, että se on siltä lapselta pois, mutta lajemmin ajatellen, mitäs siitä, kun se on yhteiskunnan etu -niin kauan kun ei niin ressukaksi rupee että fattasta hakee rahansa.

Ja sekö kertoo suoraan tulevaisuuden taloudenpitotaidoista, että vanhemmat maksavat kotona asuvan nuoren maksut? Monihan muuttaa aiemmin kuin 19v:nä vaikka on koko ikänsä tuhlaillut vanhempien rahoja ja SILTI oppii pikkuhiljaa rahankäytön. Se että ei itsenäisty 19-vuotiaana, EI tarkoita etteikö itsenäistyisi KOSKAAN? Ja mitä itsenäistymistä on, että maksaa omat menonsa ja laskunsa? Vanhemmat kuitenkin elättävät silti vielä maksamalla ruuan, asumisen ym. Ei se vielä rahankäyttöä opeta, sen oppii vasta sitten kun asuu yksin ja on totaalisesti vastuussa itsestään ja taloudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
öö, siis miksi likka yleensä saa vielä kuukausirahaa kotoaan jos hän kerran tienaa omat rahansa?

Etkö lukenut, mitä ap sanoi? Siksi, koska tyttö säästää työstä saadut rahat tulevaisuutta varten: opintoihin, omaan asuntoon jne.

ihan oikein teette. itse olen myös 19v. ja asun kotona ainakin vähän aikaa (opiskelen lukiossa)
minä en tee minkäänlaisia kotitöitä, vaan pääasiallinen tehtäväni on opiskelu ja tämä sopii vanhemmilleni. tietenkin siivoan ja autan tarvittaessa, mutta se siinä. vanhempani kustantavat minulle opiskelun, ruuan ja vaatteet. en maksa heille laisinkaan mistään.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
öö, siis miksi likka yleensä saa vielä kuukausirahaa kotoaan jos hän kerran tienaa omat rahansa?

Etkö lukenut, mitä ap sanoi? Siksi, koska tyttö säästää työstä saadut rahat tulevaisuutta varten: opintoihin, omaan asuntoon jne.

Enpä tainnut sitten juuri tuota kohtaa lukea...

No en MISSÄÄN NIMESSÄ ottaisi tuon ikäiseltä ruokarahaa tai vuokraa, jos ymmärtää rahan arvon ja on ns. kunnollinen nuori. En sitten tiedä miten menettelisin "ei kunnollisen " kanssa, se on asia erikseen...Mutta ehkä hän ei tarvitse nyt enää tuota kuukausirahaa kuitenkaan.

Minä sopisin, että tytär maksaisi puhelinlaskunsa ja omat liikkuvat menonsa. Kanssa myös joskus (esim. kerran kuussa) voisi käydä kaupassa ja päättää mitä sinä päivänä tuo, tietty joitain perussääntöjä noudattaen (esim. pitää tuoda juotavaa, leipää ja sen päivän/huomisen ruoan).

No ton kuukausirahan 60?, vois ainakin ottaa pois.

jos töissä on niin kuukausiraha pois. Meillä tippui pois ja kun valitti saavutetun edun menettämisestä, vastasin että vastaa jotakin toimeentulotukea joka tippuu pois jos omat ansiotulot ylittää tietyn rajan. Ja selitys kelpasi eikä valittanut enää.
Oikeasti tällainen tilanne on hyvä opetella omaa rahankäyttöä kun ei tarvitse vielä vuokraa ja ruokaa maksaa, mutta jos kaikki muu tulee vanhemmilta oman palkan lisäksi, niin elämä muodostuu liiankin helposti eikä vastaa tilannetta mikä tulee vastaan kun pitää vuokra maksaa eikä jääkaappikaan enää itsestään täyty.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Hmm... No ehkä antaisin jo ite maksaa laskunsa ja vaatteensa ja kuukausirahankin ottaisin pois, mutta ruoka ja katto pään päällä on mun mielestä tosi kiva!

Näin meillä tehtiin kun ite asuin välivuoden kotona. Ja hyvä systeemi oli omasta mielestäni.

ja minusta se nimenomaan toimii kannustimena yrittämään elämässä eteenpäin, se että ei kotoa muuta ekstraa työssäolijalle kuin asunto ja ruoka. Pianhan sitä voi vaikka jäädä ilman työtäkin (en tarkoita ap:n lasta vaan noin yleensä ottaen) jos vanhemmat elättää aikuisen ihmisen vielä

Alkuperäinen kirjoittaja piparisuu laiskana:
On vasta nykyajan ajatusta, että omasta kotikodistaan joutuisi maksaan "vuokraa" vanhemmilleen. Toki kotityöt ja omat kulutusmenonsa joutuu maksamaan, mutta ei asumisesta.

Kuinkahan monen tuon ikäisen äiti (40-60v) on edes omassa nuoruudessaan kuullut, että olisi joutunut maksaan puhdasta rahaa asumisesta vanhemmilleen 20-30vuotta sitten...?

Siihen aikaan oli suurimmalla osalla itsestäänselvyys, että osallistuu perheen talouden ylläpitoon. Nykyajan pullamössöillä asiat ovat vasta kääntyneet siihen, että tienataan rahaa ja silti asutaan ja syödään ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Kyllä mä vähän ottaisin "vuokraa" tms. Esim. 200 euroa. Se ei olisi hänen tuloistaan suuri osa, mutta antaisi jo sellaisen tunteen, että tienatessa ei voi vaan hummata kaikkia rahoja. Välivuodet ovat minusta kurjia ylipäätään, en olisi tyytyväinen.

No mitä sitten pitäisi tehdä, jos ei pääse opiskelemaan? Maata kotona koko vuosi? Kaikki kun eivät todellakaan pääse ekalla yrittämällä yliopistoon tai mihin sitten hakevatkaan. Kerroin jo, että hän ei tuhlaa rahojaan: käy melko harvoin baarissa ja laittaa lähestulkoon kaikki työstä saadut rahat säästöön tulevaisuutta ja isompia hankintoja varten. Minusta välivuosi kasvattaa: saa kokemusta työelämästä.

välivuosista vaan voi joskus tulla välivuosikymmen jos elämä sen aikaan on liiankin helppoa ilman opiskelun rasitteita

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No kirjoituksestas sai käsityksen että ootte melko rikkaita. Eli en mä näe syytä siihen miksi tuossa olisi jotain vialla. Olettaen että ei omia palkkojaan syydä turhuuksiin vaan pistää vaikka säästöön opiskelurahastoon tms.

rikkaus ja hyvätuloisuus ei ole synonyymeja kuitenkaan. Omaisuus periytyy aikanaan mutta ei vanhempien tulotaso. Ja loppujen lopuksi elämään vaikuttuu käytettävissä olevien rahojen lisäksi se miten niitä osaa käyttää. ja jos ei opettele ennen kuin muuttaa omilleen,edessä voi olla raju pudotus todellisuuteen.

Yhteistyössä