Ahdistaa koko raskaus kun tiedän jo etukäteen etten voi olla pienen kanssa kotona ä-loma-aikaa pidempään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkevä odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Musta teidän ei ole pakko viedä lasta hoitoon 9 kk iässä, jollette itse päätä niin. Kyl niitä muitakin ratkaisuja löytyy.

Peesi! Aina asiat järjestyy, jostain voi luopua, että saa olla pienen kanssa kotona! :)

Alkuperäinen kirjoittaja lissu:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja öö:
jos edes toinen teistä vanhemmista on töissä, niin miten voi olla, ettei rahat riitä kotona olemiseen? menot täytyy sovittaa tulojen mukaan eikä toisinpäin.
ja turha sinun on stressata tulevasta, jos joudut menemään töihin niin sitten asia on niin. nauti siis nyt raskaudesta ja tulevasta äitiyslomasta, ne raha-asiat tulee vastaan sitten aikanaan!

Mieheni on duunari eikä kh-tuella lyhennetä edes autolainaa. Oltiin todella tehty suunnitelmia että sain olla kotona näinkin pitkään. Ja kaikki tästä eteenpäin on suunnittelematonta eikä oltu siihen taloudellisesti varauduttu.

Mutta kuten joku tuolla aiemmin sanoikin niin omistusasunnossa asuminen on valita, jota ilman meillä ehkä nyt olisi enemmän rahaakin. Samoin on autot sun muut. Ehkä meidän pitää näistä asioista vielä miehen kanssa keskustella.

Duunareilla on tunnetusti aika hyvät liksat, ainakin omalla duunari-miehellä oli (ennen kun alkoi yksityisyrittäjäksi). Ja teillä on aika kallis auto/iso autolaina, jos kht ei riitä autolainan lyhennykseet. Kelpo kulkupelin saapi paljon halvemmallakin.

Auto voisi olla huonompikin ja tästä varmasti keskustellaan sitten tuon hallituksen kanssa (suurempi auto pitäisi kai joka tapauksessa hankkia kun tuohon ei mahdu kolmea istuinta, mutta halvempi se saisi silti olla). Mies on ollut irtisanomisuhan alaisena pitkään eikä ole mahdollisuuksia esim.ylitöihin joten tällä hetkellä ainakaan en koe hänen palkkansa olevan mitenkään erityisen hyvä. Toivon tietysti että asia tästä muuttuu.

Otatte pari kuukautta lisää lyhennysvapaata tai pienennätte erää - saathan hieman enemmän tuloja ko on 3 lasta (toki menotki kasvaa).. mutta vauvahan varmaan pääsis sisarusten kans hoitoon, älä murehi, tulee varmasti ihan terve lapsi ja äitiki selviää, vaikka "joutuisit" lähteen töihin.

Ei se asunto nuin vain aina kaupaks mene ja joskus on halvempi asua omassa ko vuokralla - ja halpa autokaan ei välttämättä tule vuoden aikana paljoa halvemmaks ku laskee kaikki menot. Koitahan nauttia, tilanne voi sitte vuoden päästä olla ihan eri!

Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Otatte pari kuukautta lisää lyhennysvapaata tai pienennätte erää - saathan hieman enemmän tuloja ko on 3 lasta (toki menotki kasvaa).. mutta vauvahan varmaan pääsis sisarusten kans hoitoon, älä murehi, tulee varmasti ihan terve lapsi ja äitiki selviää, vaikka "joutuisit" lähteen töihin.

Ei se asunto nuin vain aina kaupaks mene ja joskus on halvempi asua omassa ko vuokralla - ja halpa autokaan ei välttämättä tule vuoden aikana paljoa halvemmaks ku laskee kaikki menot. Koitahan nauttia, tilanne voi sitte vuoden päästä olla ihan eri!

Ihanasti kirjoitettu! Kiitos. :)

Saatko itse sitten palkan mukaan lasketut äitiyspäivärahat, niistä voisi sitten säästää? Kun tulee 2 lasta nyt 3vuoden sisään. Onko teillä jotain mitä voisi myydä? Auto? Pienempää: astioita, tauluja? Kirppikseltä saa helposti useita satasia. Kaikki menot minimiin, esim. itse olen huomannut että kaupasta lähti aiemmin hyvin helposti mukaan esim. karkkia, iltapäivälehti tms "turhaketta", joihin menee helposti kymppikin viikossa, eli vajaa 400 e vuodessa. Ruokamenoja on myös helppo karsia, ollaan 4 hengen perheessä saatu karsittua noin 400 euroon kuussa, sisältää vaipat, pesuaineet yms ja syödään paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja muutenkin tervellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja martta:
Saatko itse sitten palkan mukaan lasketut äitiyspäivärahat, niistä voisi sitten säästää? Kun tulee 2 lasta nyt 3vuoden sisään. Onko teillä jotain mitä voisi myydä? Auto? Pienempää: astioita, tauluja? Kirppikseltä saa helposti useita satasia. Kaikki menot minimiin, esim. itse olen huomannut että kaupasta lähti aiemmin hyvin helposti mukaan esim. karkkia, iltapäivälehti tms "turhaketta", joihin menee helposti kymppikin viikossa, eli vajaa 400 e vuodessa. Ruokamenoja on myös helppo karsia, ollaan 4 hengen perheessä saatu karsittua noin 400 euroon kuussa, sisältää vaipat, pesuaineet yms ja syödään paljon kasviksia, hedelmiä, marjoja ja muutenkin tervellisesti.

Meillä ei ole oikein arvoesineitä tai muutakaan myytäväksi kelpaavaa. Asuntoon aikanamme panostettiin koska koettiin se kuitenkin halvemmaksi ja mielekkäämmäksi kuin vuokran maksaminen.

Olisin oikeasti kiinnostunut kuulemaan tuosta teidän ruokabudjetista? Meillä menee ruokaan nyt n.550e/kk. Käytämme pääsääntöisesti kestovaippoja herkkuja ostamme korkeintaan viikonlopuksi (silloinkin se yleensä tarkoittaa sitä että minä leivon). Summa oli n.50e suurempi vielä ennen vuoden vaihdetta kun kuopus joi korviketta ja esikoinen käytti vaippaa unilla ja ulkoillessa (nyt päiväkuiva ja usein yökin).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja martta:

Meillä ei ole oikein arvoesineitä tai muutakaan myytäväksi kelpaavaa. Asuntoon aikanamme panostettiin koska koettiin se kuitenkin halvemmaksi ja mielekkäämmäksi kuin vuokran maksaminen.

Olisin oikeasti kiinnostunut kuulemaan tuosta teidän ruokabudjetista? Meillä menee ruokaan nyt n.550e/kk. Käytämme pääsääntöisesti kestovaippoja herkkuja ostamme korkeintaan viikonlopuksi (silloinkin se yleensä tarkoittaa sitä että minä leivon). Summa oli n.50e suurempi vielä ennen vuoden vaihdetta kun kuopus joi korviketta ja esikoinen käytti vaippaa unilla ja ulkoillessa (nyt päiväkuiva ja usein yökin).

Mun on pakko mennä nyt nukkuu, mut voin kirjata sulle vaikka huomenna ylös meidän yleisiä ruokia / viikon ruokalistaa /viikon kauppaostoksia tms, niin siitä voisit saada jotain vinkkejä. Palataan asiaan huomenna!

Nostan, jos ap vielä tämän näet.

Meilläkin oli 500-600 euron ostokset/kk ennen mutta näillä konsteilla on saatu noin 400 egeen
- käymme yhdessä kaupassa, jonka tarjoukset seuraan tarkkaan: ostamme esim. lihat, hedelmät aina tarjouksesta, kauppamme tarjoukset vaihtelevat kivasti ja saa monipuolisesti tarjouksista kaikkea. Suunnittelen viikkomme ruokalistan tarjousten mukaan.
- meillä on lisätty kotimaisten juuresten käyttöä, esim. porkkana on tosi edullista, siitä saa erilaisia raasteita lisäämällä vain jotain lisukkeeksi (appesiiniä, rusinoita jne)
- olemme vaihtaneet liharuuan tilalle enemmän kasvisruokia, esim. kasvissosekeitto on koko perheen suosikkiruoka kasvisruuista
- puurojen ja vellien käyttöä on myös lisätty, ts. meillä saatetaan syödä esim. manna- tai riisipuuroa ruokana
- lapset syö aamuin illoin puuroaterian, oikein haluavat sen, edullista ja terveellistä
- jokaisella aterialla on kasviksia/marjoja/hedelmiä
-maitoa meillä menee paljon, noin 20 litraa, mutta teen itse sitten esim. pannaria, rieskaa jne
- leipää en itse leivo, mutta rieskat ovat nopeita, terveellisiä ja niihin saa ruuantähteet helposti menemään
- kaikki ylimääräinen on lähes karsittu pois. Silti meillä herkutellaan, esim. kerran viikkoon on karkkipäivä, sillin tällöin saatetaan ostaa saunasiideritkin jne, mutta muutoin alkoa tai tupakkaa meillä ei mene
- teen myös paljon itse marjoista välipaloja (soppaa, rahkaa jne) ja sienistä ruokaa (itse kerättyjä), onko teillä mahdollisuus esim. marjastaa kesällä?
- valmisruokia meillä ei syödä, poikkeuksena hernekeitto silloin tällöin
- itse koen, että perheemme syö terveellisesti ja nykyään myös paljon ekologisemmin kuin ennen, koska kasviruokien määrää on lisätty

Yhteistyössä