G: onko sinun kotikunnassasi lapsen mahdollista olla 1-10 päivää kuussa hoidossa 50% hoitomaksulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahkera äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahkera äiti

Vieras
Kyselen tällaista koska olemme mieheni kanssa aika pöyristyneitä kuntamme käytäntöihin. Asumme Kaarinassa, Turun lähellä. Täältä poistui viime syksynä tuo em. mahdollisuus, että lapsi voi olla hoidossa 1-10 päivää kuussa, josta maksetaan 50-prosenttinen hoitomaksu. Olin talvella muutaman kuukauden työttömänä ja olin lapsen kanssa kotona. Halusimme pitää hoitopaikan, koska lapsi on pieni (1v 3 kk) ja paikka on hyvä. Saimme pitää paikan kun maksoimme 50 % hoitomaksusta, mutta emme voineet viedä lasta yhdeksikään päiväksi hoitoon, mikä olisi ollut siinä mielessä erittäin hyvä asia, että hoitopaikka, hoitotäti ja lapset olisivat pysyneet lapselle läheisinä. Kaksi kuukautta on noin pienen lapsen elämässä pitkä aika olla erossa ja nyt hoitoon meneminen on kuin aloittaisimme melkein alusta. Tämä on raskasta myös hoitotädille. Ystäviltämme olemme kuulleet että 50% hoito on mahdollista useassa kunnassa. Tämä Kaarinan käytäntö tuntuu silkalta rahastukselta.

Täällä meillä vaihtoehdot on siis maksaa täysi maksu jolloin lapsi voi olla kokopäivähoidossa tai maksaa puolet maksusta, jolla saa pitää paikan mutta ei olla päivääkään hoidossa TAI maksaa 75% maksusta joka oikeuttaa 15 hoitopäivään kuussa. Meidän tapauksessamme tästä viimeisestä mahdollisuudesta ei kukaan vihjaissut edes hoitosopimusta tehtäessä, vaikka silloin oli jo tiedossa että tulen olemaan talvella lapsen kanssa kotona. Harmittaa, sillä muutaman kympin säästö olisi ollut säästöä sekin plus tuntuu että olemme saaneet tosi huonoa palvelua kunnalta. Olen kyllä antanut palautetta sinne päin jo.

Siten, että jos hoitopäiviä on kuukaudessa alle 16, niin maksu menee todellisten hoitopäivien mukaan. Eli kuukausisumma jaetaan 20 ja kerrotaan hoitopäivien määrällä.