Toimimmeko mielestänne oikein 19-vuotiaan välivuotta pitävän tyttäremme kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:
tossa tilanteessa mä vaatisin että tyttö laittais säästöön tulevia opiskeluja varten jonkun osan (vaikka pienenkin) palkastaan.

Hän laittaa KOKO palkan aina säästöön, siksi annammekin kuukausirahaa. :)

Jopa on poikkeuksellinen tyttö, saatte olla ylpeitä hänestä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mahtaakohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitan? [/quote:
Siis omg. Minä tiedän, että te riitelette perinnöstä jonain päivänä...

Tiedän! Me tapellaan ja lujaa! Siksi olenkin pyytänyt että vanhemmat kirjoittavat hyvin selkeän testamentin.

Alkuperäinen kirjoittaja A:
Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Etkö sä nyt käsitä, että siipien kannattelu tulee aloittaa mahd. nuorena. Ei tule sitten yllätyksiä. Sulla on vissiin aika pitkä aika omista laihoista vuosista, kun et tätä seikkaa ajattele ollenkaan.

Sun lapset ei taida olla sitä sorttia, että säästäisivät tienestinsä?
Vaan tuhlaisivat ne?

Etkö muuta keksi? Hyökkäät rumasti. Kertoo susta paljon.

Mun ei tartte täällä palstalla kysellä kasvatusneuvoja/mielipiteitä. Meillä homma sujuu ihan omin avuin. Hyviä lapsia kaikki. Sinä taasen taidat epäillä omia kykyjäsi???

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Et voi tulla keskustelupalstalle kärkkäällä asenteella ja olettaa, että kaikki saamasi vastaukset ovat asiallisia. Mielestäni hyökkäsit ap:tä kohtaan tässä viestissäsi.

Kuule A. Sun viestit tulee samasta osoitteesta kuin ap:n...

Kuka täällä asiallisia vastauksia edellyttää, tämä on nettipalsta. Jos kerjää täällä ihmisten mielipiteitä kasvatuksesta, pistäisi olla valmis lukemana muitakin mielipiteitä kuin omansa. Ap:nä et vaan kestä kuulla muiden mielipidettä, että teet hölmösti.

Koko ketjun lukeneena voi tulla siihen johtopäätökseen, että suurin osa pitää kaikkien kustannusten maksamista huonona ajatuksena. Koeta kestää ap, et ehkä olekaan oikeassa.

Johtuisiko siitä, että valtaosan nuoret eivät ikinä kykenisi niin fiksusti toimimaan kuin ap:n tytär? On nimittäin oikeasti tosi harvinaista, että nuori toimii rahan kanssa niin fiksusti, että laitta koko palkan sivuun!

Alkuperäinen kirjoittaja jatkoa...:
Etkö sä nyt käsitä, että siipien kannattelu tulee aloittaa mahd. nuorena. Ei tule sitten yllätyksiä. Sulla on vissiin aika pitkä aika omista laihoista vuosista, kun et tätä seikkaa ajattele ollenkaan.

Sun lapset ei taida olla sitä sorttia, että säästäisivät tienestinsä?
Vaan tuhlaisivat ne?

Etkö muuta keksi? Hyökkäät rumasti. Kertoo susta paljon.

Mun ei tartte täällä palstalla kysellä kasvatusneuvoja/mielipiteitä. Meillä homma sujuu ihan omin avuin. Hyviä lapsia kaikki. Sinä taasen taidat epäillä omia kykyjäsi???

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Et voi tulla keskustelupalstalle kärkkäällä asenteella ja olettaa, että kaikki saamasi vastaukset ovat asiallisia. Mielestäni hyökkäsit ap:tä kohtaan tässä viestissäsi.

Kuule A. Sun viestit tulee samasta osoitteesta kuin ap:n...

Kuka täällä asiallisia vastauksia edellyttää, tämä on nettipalsta. Jos kerjää täällä ihmisten mielipiteitä kasvatuksesta, pistäisi olla valmis lukemana muitakin mielipiteitä kuin omansa. Ap:nä et vaan kestä kuulla muiden mielipidettä, että teet hölmösti.

No nyt taitaa ainakin kahta ihmistä naurattaa, minua ja ap:tä.
Tarkoittaako se sitä, että on ap jos on tämän kanssa samaa mieltä.
Taitaa sitten ap:llä olla aika monta nikkiä täällä, koska en ole kyllä mielestäni ollut ainoa häntä puolustava.

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Koko ketjun lukeneena voi tulla siihen johtopäätökseen, että suurin osa pitää kaikkien kustannusten maksamista huonona ajatuksena. Koeta kestää ap, et ehkä olekaan oikeassa.

Johtuisiko siitä, että valtaosan nuoret eivät ikinä kykenisi niin fiksusti toimimaan kuin ap:n tytär? On nimittäin oikeasti tosi harvinaista, että nuori toimii rahan kanssa niin fiksusti, että laitta koko palkan sivuun!

Kyllä minäkin olen nuorena säästänyt suurimman osan säästöistä (taskurahat, stipendit), silloin kun vanhemmat ovat maksaneet kaiken muun (karkit, leffat, vaatteet, kirjat, jne) . Ei siis ollut mitään tarvetta käyttää omia rahoja niihin ja minun tyyliini ei kuulunut biletys. Oikeastaan ei tarvinnut käyttää rahaa mihinkään. Tosin taisin ostaa kalliin saksofonin myöhemmin opiskellessa niillä rahoilla...

Mutta anyway, tuo ei vielä kerro sitä onko ap:n lapsella ymmärrystä siihen, miten taloudenpito vie rahaa, jos omat rahat voi tallettaa ja pappa betalar kaiken muun. Vastaus voi olla kumpi tahansa: kyllä tai ei...

Miksi maksaa töissäkäyvälle kuukausirahaa?Itse en maksaisi.Jos olette varakkaita vanhempia, niin varmaan ihan ok, että ruuasta ja asumisesta ei tarvi mitään maksaa.

Itse kun kävin töissä ja asuin vielä vanhempieni nurkissa, niin maksoin itse kaikki menoni ja tietyn summan kk:ssa vanhemmilleni ikään kuin ruokarahaa ja vuokraa, koska vanhemmat olivat pienituloisia.Muistan kyllä miten äiti vastusteli ajatusta, mutta minusta oli kiva kun sain kantaa oman korteni kekoon.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Jos hän kerran ansaitsee kuitenkin aika hyvin tuon ikäiseksi, en oikein käsitä miksi hänelle pitää maksaa vielä kk-rahaa?

Minusta varakkuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Täysi-ikäisen ihmisen pitää minusta lähtökohtaisesti ansaita oma elantonsa.

Itse maksoin vastaavassa tilanteessa välivuotenani pientä vuokraa vanhemmilleni, ja se oli minusta todellakin ihan oikein, ja olisi ollut minusta hullua elää ilmaiseksi vanhempien rahoilla työssäkäyvänä aikuisena.

Välivuosihan tytölle tuli siksi, kun ei päässyt opiskelemaan...eihän hänellä opiskelijanakaan olisi ollut varaa maksaa mitään, koska ei siinä tilanteessa kävisi töissäkään. Me autamme häntä mielellämme ennen kuin hän lähtee kannattelemaan siipiään, onneksi tyttö on jo kauan ymmärtänyt että eläminen maksaa eikä ole ikinä ollut tuhlaavainen. Hän kyllä ehtii vielä sitten parin vuoden päästä aivan rauhassa "kituuttaa". Jos hän nyt onnistuu säästämään, ei tarvitsisi ottaa opintolainaakaan. :)

Minusta on ihan sama, mistä syystä välivuosi on menossa. Olennaista on, että hän kykenee maksamaan elämisestään itse ja hänen on syytä niin tehdäkin oppiakseen selviämään päivittäisistä menoistaan.

En kyllä oikein ymmärrä sitä, että opiskelija ei kävisi töissä, miten niin? Minä olin kaikki kesät (ja kaverinikin) töissä, ja niillä rahoilla sitten elettiin talvi (tietysti opintorahan ohella). Olin myös joulu- ja muut lomat töissä.

Ei minusta kannata opettaa lasta sellaiseksi, että vasta kun on pitänyt välivuoden ja opiskellut (yliopistossa se vie helposti 5 vuotta) ja sitten saanut vakituisen työpaikan, alkaa elättää itsensä.

Minä koen, että se on väärä ajattelutapa ja hämärtää jo aikuiselta ihmiseltä elämän realiteetteja. Se myös estää häntä nauttimasta todellisesta itsenäisyydestä ja siitä vapauden tunteesta, kun huolehtii itse omasta elämästään ja elannostaan.

mie ku menin lukioon (eli olin 16v) ja sain hieman opintotukea, maksoin puh.laskuni siitä opintotuesta. en ole päivääkään sitä katunut että jouduin käyttämään omat rahani OMAAN laskuuni. Mä säästinkin sitten loput enkä malttanut ostella kauheasti muuta. Ja tuli pieniä laskuja kun tiesi että itse pitää pienestä tuesta maksaa. Muutinkin sitten 17v kotoa pois ja kyllähän tuo opetti rahanarvoa kun joutui itse kustantamaan omia juttujaan. ostin myös vaatteet tuosta rahasta mitä sain. (eli ehkä kerran puoleen vuoteen)

Mä pidin ennen opintoja välivuoden ja asuin silloin kotona. Vanhemmat ottivat vuokraa ja piti maksaa omat menonsa ja laskut sekä kotitöihin piti osallistua.
Siinä oppi itsenäisesti tulemaan toimeen tai ainakin sai jonkinlaisen kuvan mitä se on kun muuttaa omilleen.
Kun sitten lähdin opiskelemaan niin vanhemmat antoivat vuokrarahat takaisin :) olivat pistäneet ne sivuun odottamaan kunnes muutan omilleni, aika kiva yllätys :)

Missä nuoruuden vapaus ja nuoren oikeus nauttia elämästään? :) Pitäisi vain opiskella, tehdä töitä ja maksaa kaikesta, teidän mielestänne. Miksi 20-vuotiaan ja 30-vuotiaan elämä pitäisi olla samanlaista? Joku sanoi, että opiskelijankin kuuluisi käydä töissä, missä vapaa-aika? Eikö nuoruudesta pitäisi nauttia, kun vielä voi! :)

Samaa mieltä enemmistön kanssa: koti on sikäli koti, etten pyytäisi lapsiltani vuokraa tai ruokarahaa. Mutta kuukausirahan lakkauttaisin, ja omat menonsa hän saisi kustantaa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:

Onhan se fiksua joo, kun äveriäät vanhemmat maksavat ylläpidon kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja olette tosikkoja:
Missä nuoruuden vapaus ja nuoren oikeus nauttia elämästään? :) Pitäisi vain opiskella, tehdä töitä ja maksaa kaikesta, teidän mielestänne. Miksi 20-vuotiaan ja 30-vuotiaan elämä pitäisi olla samanlaista? Joku sanoi, että opiskelijankin kuuluisi käydä töissä, missä vapaa-aika? Eikö nuoruudesta pitäisi nauttia, kun vielä voi! :)

Olet ymmärtänyt vanhemmuuden väärin. Ei meidän tehtävä ole mahdollistaa lapsillemme nautinnollista elämää. Me kasvatamme.

Onhan noita hupailevia nuoria paljonkin. Ei ne sen onnellisempia ole kuin töissäkäyvät ja opiskelevat nuoret.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Olet ymmärtänyt vanhemmuuden väärin. Ei meidän tehtävä ole mahdollistaa lapsillemme nautinnollista elämää. Me kasvatamme.

Onhan noita hupailevia nuoria paljonkin. Ei ne sen onnellisempia ole kuin töissäkäyvät ja opiskelevat nuoret.

Tarkoitin, että nuorena kuuluu nauttia, kokea, saada elämyksiä, tehdä virheitä ja oppia. Ei ainakaan minun mielestäni nuoren aikuisen ja keski-ikäisen elämä kuulu olla yhtä vastuullista. Nuoren kuuluu saada myös elää, ettei vanhana kaduta, kun on vain tehnyt töitä ja opiskellut eikä sen takia ollut lainkaan sosiaalista elämää. En tarkoita mitään ryyppäämistä ja bilettämistä vaan kaikkea yleisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tarkoitin, että nuorena kuuluu nauttia, kokea, saada elämyksiä, tehdä virheitä ja oppia. Ei ainakaan minun mielestäni nuoren aikuisen ja keski-ikäisen elämä kuulu olla yhtä vastuullista. Nuoren kuuluu saada myös elää, ettei vanhana kaduta, kun on vain tehnyt töitä ja opiskellut eikä sen takia ollut lainkaan sosiaalista elämää. En tarkoita mitään ryyppäämistä ja bilettämistä vaan kaikkea yleisesti.

Mä opiskelin amk:n ja sitten yliopistossa. Kävin samalla töissä. Matkustelin reppurina kavereiden kanssa, juhlittiin paljon, elettiin ja koettiin. Pidettiin hauskaa. Vastuullinen elämä ja nuoruuden hupailut eivät sulje toisiaan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mä opiskelin amk:n ja sitten yliopistossa. Kävin samalla töissä. Matkustelin reppurina kavereiden kanssa, juhlittiin paljon, elettiin ja koettiin. Pidettiin hauskaa. Vastuullinen elämä ja nuoruuden hupailut eivät sulje toisiaan pois.

Lisään vielä, että suuri osa hupia ja hurmiota oli juuri sitä vanhemmista itsenäistymisen hurmaa. Tavallaan kokeiltiin elämää opiskeluaikana. Kukaan ei nauranut, kun sanoi ruuan loppuneen. Syötiin sen makaronia, jolla sillä kertaa oli. Oltiin opiskelukavereiden kanssa yhtä suurta perhettä - ilman vanhempia siinä tukemassa. Se oli ihanaa aikaa. Oikeasti vastuulliseen elämään olen töissäkäymisestä ja opiskeluista huolimatta oppinut vasta avioliiton ja etenkin lasten myötä.

Hei itse olen joutunut aina kaiken ostaan kun töihin oon mennyt, ja opiskeluni yms. itse oon maksanut.
Nyt aikuisena kummeksun samanikäisiä kavereita ( Yli 30 v) jotka maksattavat vanhemmillaan lastensa vaatteet ja asuntonsa korjaamiset ym ISOT kulut. Ja taitaa olla jopa yleistä nykyään.
Itse ei tulisi mieleenkään pyytää tai ottaa edes vanhemmiltani rahaa vastaan.
Ja tälläisiä aikuisia tulee näistä laspsista joita vanhemmat paapoo aikuisenakin....

itse en vuokraa tai ruokakuluja nuorelta perisi, mutta kännykkälaskut sun muut menot saisi kyllä itse kustantaa. siinä oppii samalla sitä' rahan käyttöä joka tulevaisuuden kannalta kuitenkin on tosi tärkeä juttu, varsinkin jos tyttö muuttaa omaan kotiin niin olisi hyvä oppia rahankäytöstä.

En ottaisi vuokraa ym mutta en kyllä maksaisi vaatteita, kännylaskuja enkä antaisi kuukausirahaa. Hullua huotsata aikuista työssäkäyvää ihmistä.
Itse olen kyllä 17-vuotiaasta saakka (kun muutin vanhemmilta pois) tienannut rahani. Ei tullut mieleenikään, että ottaisin vanhemmilta jtn. :headwall:

Mä tekisin ap:na seuraavanlaisesti: mitään viikkorahaa en maksaisi, kotitöihin pitää osallistua ja ruasta sekä asumisesta perisin korvauksen. Tämän tytöltä perityn rahankorvauksen sijoittaisin ja maksaisin takaisin kun hän aloittaa opiskelun tai ostaa asunnon.

Yhteistyössä