Todellinen koiraongelma

Onko tämä koiralta normaalia?
Appivanhemmilla on 5-vuotias kettuterrieriuros, joka on mielestäni täysin sekopäinen poikaamme kohtaan. Koiran hoitovietti ylittää mielestäni normaalin rajan jo reilusti. Poikamme on 1v, ja ko. koira on pojan syntymästä asti "pessyt" (nuoleskellut) poikamme korvia, päätä ja naamaa muutenkin. Itse emme ole antaneet lupaa ja olemme kieltäneet koiraa, mutta auta armias jos silmä välttää niin anoppihan ei koiraa kiellä. Ja meidän kielloista anoppi loukkaantuu.
Koira ei myöskään pojan läsnäollessa pysy hetkeäkään paikallaan vaan kiertää poikaa kuin hullu puuroa, vikisee ja vinkuu ja läähättää. Kun poikamme oppi konttaamaan, koira seurasi perässä kuin hai laivaa eikä meininki ole siitä juuri muuttunut. Koiraa ei voi laittaa toiseen huoneeseen koska sitten alkaa niin hirveä ulina ja vikinä ettei sitä kestä kukaan. Koira myös nylkyttää (vaikkakin leikattu) kaikkia mieheni suvun lapsia, jotka ovat alle 12. Odotan vaan, koska alkaa meidän poikaa nylkyttää...sitten ei ole koiralla hyvät oltavat.
Pari kertaa koira on myös yrittänyt näykätä/purra jotakuta kellä poikamme on ollut sylissä. Appivanhemmilla on myös 2 muuta koiraa, jotka kylläkin kiertävät pojan kaukaa kun eivät ole kiinnostuneita. Jos tulevat kuitenkin vahingossa "liian lähelle", terrieri alkaa murista ja käyttäytyy kuin päätön kana.
Itse olen erittäin eläinrakas ja olen aikoinani omistanut 3 koiraa, mutta tämä menee jo liian pitkälle. Poika ei voi tehdä mitään rauhassa, ellei joku ole koiran niskassa kiinni. Pari kertaa olen menettänyt hermoni, räjähtänyt anopillekin kun ei mitään kiellä, ja tarttunut koiraa niskasta ja "heittänyt" toiseen huoneeseen. Appiukkokin tämän onneksi tajuaa, ja kieltää koiraa siinä missä mekin. Mutta anoppi vaan lässyttää koiralle että "juu pese vaan korvat ja nassu blaablaa". Kerran ilmoitin kantani ettemme ole kyseiseen toimintaan lupaa antaneet, jolloin anoppi alkoi itkemään, nappasi koiran syliinsä, tömisteli yläkertaan ja huusi että ei sitten jos meitä ei kaivata. Annoin olla. Loukkaantui mielestäni liian herkästi.
Appiukko ehdotti vaimolleen (ihan omasta aloitteestaan, mennyt hänelläkin hermo koiran käytökseen) josko koiraa käyttäisi eläinlääkärillä ihan vain neuvoja kyselemässä. Anoppihan riemastu ja ilmoitti että pojassa on vain joku väärä haju. Ja "koirahan on ihan viaton, se haluaa vain hoitaa". Minun mielestäni siitä on hoitaminen kaukana jos koira yrittää jo purra muita ihmisiä lapsen takia.

Olisiko kellään mitään neuvoja, joita voisin anopille ystävällisesti antaa? Tai voiko koiralle tehdä mitään?
 
Omistan itsekin 2 koiraa, ja olen vakaasti sitä mieltä, että koiran kuin koiran PITÄÄ pystyä olemaan yksin / toisen koiran kanssa suljetussa huoneessa, ilman ihmisseuraa. Meillä kumpikin koira asettuu kodinhoitohuoneeseen ilman mitään vikinöitä tai ulinoita, koska ovat pennusta asti oppineet siihen, että jos meille tulee esim. vieraita, niin koirien ei koko ajan tarvii olla siinä häntää heiluttamassa ja rapsutuksia hamuamassa. Joten ehkäpä tämäkin terrieri olis hyvä opettaa olemaan toisessa huoneessa, antais käydä sen tervehtimässä teitä, mutta sitten suljettais omaan rauhaan. Tai onko näillä koirilla ns. kuljetusboxeja / sisähäkkejä? Ne olis myös ihan hyvä vaihtoehto olla olemassa ja opettaa koira semmoseen asettumaan.
Minä sanoisin anopille suoraan, silläkin uhalla että loukkaantuu. Ei meillä omat eikä anoppilan koirat eikä siskoni koira nuole tytön kasvoja, ei nuollu sillon kun oli vauva, eikä nuole nytkään. YÖK! :x

*muoks* Koira oppii kyllä olemaan eri huoneessa suljetun oven takana, kun sitä tarpeeksi johdonmukaisesti ja oikealla tekniikalla opettaa. Vaikka koira ei oliskaan enää pentu.
 
Hippa
noh, eihän onneksi tuolle lapselle ole vielä tainnut vahinkoa tulla, vaikka koiran käytös ei olekaan hyväksyttävää. Sano suoraan anopille, että mitta on nyt täysi. Ellei koiraa viedä toiseen huoneeseen tai pihalle tms. vierailujenne ajaksi, he ovat tervetulleet katsomaan poikaa teille (ilman koiraa). ja tuo dominoiva nylkytys saataisi rauhoittua, mikäli koira kastroitaisiin... Ellei nimenomaan ole tarkotus kyseistä yksilöä suvunjatkamiseen käyttää...
 
vuh
Tuosta nuolemisesta sanoisin, että meidän koiralla se ei ole mitään hoivaviettiä. Joskus kun se on tooooooooosi pitkästynyt, se alkaa ensin nuolla poikaa tosi kovaa ja sitten nylkyttää... :( Ja sitten se saakin kuulla kunniansa. Eli samaa voi olla tuon terrierinkin käytöksessä. Se pitäisi pystyä sulkemaan jonnekin pois teidän vierailun ajaksi, mutta vaikeahan on muuttaa vieraan koiran käytöstä jämäkämmäksi, jos anoppi ei oo yhtään samassa juonessa mukana. Entä jos siirtäisit koiran aina pois lapsen luota, kun se tulee siihen häsäämään? Jos se ajan kanssa oppisi?
 
koiraihminen
koiralle kauko-ohjatta sitruunapanta kaulaan. Kun käyttätyy huonosti, suikaus kuonoon ja kun kielletty toiminta tämän johdosta keskeytyy, välittömästi kehut päälle. Koiran näkökulmasta homma menee näin: se nuolee, siitä seuraa ikävä sitruunapölläys, jolloin se hämmentyy ja lopettaa nuolemisen ja siitä lopettamisesta seuraakin palkinto. Koira oppii, että nuoleminen on ikävää ja sen lopettaminen on yhtä kuin nami tms eli kannattaa olla nuolematta. Sama homma jos ulvoo yksinään.

Anoppisi on aika outo. Mä en anna omien koirien nuolla edes itseäni, saatikka meidän lapsia. Hyi yök, ällöttävää. Enkä todellakaan oleta, että meidän vieraat halua koirien "pusuja". Koirat saa käydä tervehtimässä vieraat ja sitten ne painuu kodinhoitohuoneeseen portin taakse.
 
Ei tuo mielestäni sekopäiseltä kuulosta, selvästi tykkää pojasta. Mutta itsekään en antaisi koiran nuolla lasta läpimäräksi, eli siihen käytökseen jotain koulutusta. Ja koiran pitäisi tietää asemansa, ettei voi näykkiä ihmisiä jotka pitävät lasta sylissä. Onko koira liian hemmoteltu, että rajat ovat hämärtyneet, pitää itseään ihmistä ylempänä?
 
Ei ole bokseja eikä sisähäkkejä, sillä koirat ovat anopille kuin ihmislapsia, ei niitä voi mihinkään sulkea. Ja siinä perheessä ei ole koskaan ainuttakaan koiraa koulutettu, millään tavalla. Olen monta kertaa (jo ennen pojan syntymää) tarjoutunut opettamaan koirille tiettyjä asioita, sillä itse olen aikanani kaikki koirani kouluttanut, mutta sehän ei kelvannut. Omat koirani osasivat hienosti olla omissa oloissaan. Ei niiden aina tarvitse tosiaan jaloissa pyöriä.
En ole tähän ongelmaan törmännyt koskaan muiden koirien kohdalla, ja nyt pelkäänkin että koira repeää kahtia kun meille syntyy toinen kesäkuussa. Anopille on sanottu (appiukko ja oma poika/mieheni) mutta hänen mielestään asialle ei tarvitse tehdä mitään. Esim. meidän maksama kouluttajakaan ei kelpaa. Hoitoon en ole poikaamme sinne antanut, sillä tiedän ettei appiukko olisi kokoaikaa vahtimassa ja anoppi antaisi koiran nuoleskella varmaan kakkavaipankin tuhot pojan takapuolesta.
No, välirikon uhallakin on sanottava varmaan pahasti. Ei tässä oikein muuta keksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hippa:
noh, eihän onneksi tuolle lapselle ole vielä tainnut vahinkoa tulla, vaikka koiran käytös ei olekaan hyväksyttävää. Sano suoraan anopille, että mitta on nyt täysi. Ellei koiraa viedä toiseen huoneeseen tai pihalle tms. vierailujenne ajaksi, he ovat tervetulleet katsomaan poikaa teille (ilman koiraa). ja tuo dominoiva nylkytys saataisi rauhoittua, mikäli koira kastroitaisiin... Ellei nimenomaan ole tarkotus kyseistä yksilöä suvunjatkamiseen käyttää...
Koira On leikattu :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Ei ole bokseja eikä sisähäkkejä, sillä koirat ovat anopille kuin ihmislapsia, ei niitä voi mihinkään sulkea. Ja siinä perheessä ei ole koskaan ainuttakaan koiraa koulutettu, millään tavalla. Olen monta kertaa (jo ennen pojan syntymää) tarjoutunut opettamaan koirille tiettyjä asioita, sillä itse olen aikanani kaikki koirani kouluttanut, mutta sehän ei kelvannut. Omat koirani osasivat hienosti olla omissa oloissaan. Ei niiden aina tarvitse tosiaan jaloissa pyöriä.
En ole tähän ongelmaan törmännyt koskaan muiden koirien kohdalla, ja nyt pelkäänkin että koira repeää kahtia kun meille syntyy toinen kesäkuussa. Anopille on sanottu (appiukko ja oma poika/mieheni) mutta hänen mielestään asialle ei tarvitse tehdä mitään. Esim. meidän maksama kouluttajakaan ei kelpaa. Hoitoon en ole poikaamme sinne antanut, sillä tiedän ettei appiukko olisi kokoaikaa vahtimassa ja anoppi antaisi koiran nuoleskella varmaan kakkavaipankin tuhot pojan takapuolesta.
No, välirikon uhallakin on sanottava varmaan pahasti. Ei tässä oikein muuta keksi.
Miten sun mies suhtautuu tilanteeseen? Entä jos hän puhuttais äitinsä, että homma ei voi jatkua näin, meniskö vähän paremmin perille?
 
Minä vaan lopettaisin anoppilassa käymisen, koska mielestäni talo elää tavallaan. En minäkään tykkäisi, jos vieraat alkaisi sanelemaan, miten meillä pitää koirien käyttäytyä.

Mutta itse ongelmaan.. tuo vinkuminen, kuolaaminen, läähätys ja lapsen seuraaminen kuulostaa siltä, että koira on lapsen kanssa ollessa epävarma. Nuoleskelu ei kuulosta niinkään hoivavietiltä, vaan mielistelyltä ja se nylkytys taas alistamiselta.
 
koiraihminen
Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Ei ole bokseja eikä sisähäkkejä, sillä koirat ovat anopille kuin ihmislapsia, ei niitä voi mihinkään sulkea. Ja siinä perheessä ei ole koskaan ainuttakaan koiraa koulutettu, millään tavalla. Olen monta kertaa (jo ennen pojan syntymää) tarjoutunut opettamaan koirille tiettyjä asioita, sillä itse olen aikanani kaikki koirani kouluttanut, mutta sehän ei kelvannut. Omat koirani osasivat hienosti olla omissa oloissaan. Ei niiden aina tarvitse tosiaan jaloissa pyöriä.
En ole tähän ongelmaan törmännyt koskaan muiden koirien kohdalla, ja nyt pelkäänkin että koira repeää kahtia kun meille syntyy toinen kesäkuussa. Anopille on sanottu (appiukko ja oma poika/mieheni) mutta hänen mielestään asialle ei tarvitse tehdä mitään. Esim. meidän maksama kouluttajakaan ei kelpaa. Hoitoon en ole poikaamme sinne antanut, sillä tiedän ettei appiukko olisi kokoaikaa vahtimassa ja anoppi antaisi koiran nuoleskella varmaan kakkavaipankin tuhot pojan takapuolesta.
No, välirikon uhallakin on sanottava varmaan pahasti. Ei tässä oikein muuta keksi.
ehdota anopille sitä kauko-ohjattavaa sitruunapantaa. se on aika pehmeä koulutusmuoto. koiraa ei satu, eikä se tajua, että ihminen rankasee sitä eli anopin ei tarvii olla sitä niskasta retuuttamassa mihinkään. koira tajuaa vain, että sen omasta toiminnasta seuraa ikävä juttu ja se pyrkii lopettamaan ihmisten mielestä väärän toiminnan välttääksen sen sitruunanhajun. niitä pantoja saa vuokratakin, jos ei omaa raski ostaa

 
No mies on sanonut asiasta varmaan pahemmin kuin minä, mutta anoppi "unohtaa" asian hienosti muutamassa päivässä. Ja kyllä, koira luulee olevansa ihmisen yläpuolella, täysin hemmoteltu. Hemmottelin minäkin koiriani, mutta rajansa kaikella. Anoppi puhuu pojallemme kuin koiralle, ja koiralle kuin ihmislapselle.
 
Mielestäni tuossa nuolemisessa ja nylkyttämisessä on selvästi alistamisesta kyse. Kieltäminen auttaisi kummasti, jos anoppisi ei tee sitä, niin sitten sinä. Anoppisi pitäisi vain itse tajuta tehdä koiralle arvojärjestys selväksi.
 
Hippa
Alkuperäinen kirjoittaja koiraihminen:
ehdota anopille sitä kauko-ohjattavaa sitruunapantaa. se on aika pehmeä koulutusmuoto. koiraa ei satu, eikä se tajua, että ihminen rankasee sitä eli anopin ei tarvii olla sitä niskasta retuuttamassa mihinkään. koira tajuaa vain, että sen omasta toiminnasta seuraa ikävä juttu ja se pyrkii lopettamaan ihmisten mielestä väärän toiminnan välttääksen sen sitruunanhajun. niitä pantoja saa vuokratakin, jos ei omaa raski ostaa
Tai kun anopin mielipide on mitä on, raakasti vaan sanot, että tulette seuraavan kerran kylään ko pannan kanssa, ja koira saa luvan jättää pojan rauhaan, joko pannan avulla tai toiseen huoneeseen sijoitettuna...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mielestäni tuossa nuolemisessa ja nylkyttämisessä on selvästi alistamisesta kyse. Kieltäminen auttaisi kummasti, jos anoppisi ei tee sitä, niin sitten sinä. Anoppisi pitäisi vain itse tajuta tehdä koiralle arvojärjestys selväksi.
Kielletty on ja kiellän joka kerta. Pässinpää ei vain usko. Minähän en mieheni kanssa kyseistä asiaa hyväksy.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Sitruunapanta heillä on, ja sitä on kokeiltu. Mutta se olikin ainoa, mihin anoppi suostui. Sekin lopetettiin, koska anopin mielestä koira koki vääryyttä ja sitä rankaistiin turhaan.
mutta onko se panta kauko-ohjattava? tavallinen toimii vain haukkumisen seurauksena, mutta kauko-ohjattavaa ohjailee ihminen kaukosäätimellä eli suihkauttaa juuri sillä hetkellä kun koira tekee väärin.

Mitä vääryyttä koira kokee siinä jos sitä koulutetaan? Koiran elää ihmisten keskellä ja sen pitää käyttäytyä silloin tietyllä tavalla. Eihän se ole turhaa rankaisemista, jos koira nylkyttää lapsia tai jotain muuta yhtä ällöttävää. Anteeksi, mutta onko anopillasi lääkitys ihan kohdallaan...
 
koiraihminen
Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Mielestäni tuossa nuolemisessa ja nylkyttämisessä on selvästi alistamisesta kyse. Kieltäminen auttaisi kummasti, jos anoppisi ei tee sitä, niin sitten sinä. Anoppisi pitäisi vain itse tajuta tehdä koiralle arvojärjestys selväksi.
Kielletty on ja kiellän joka kerta. Pässinpää ei vain usko. Minähän en mieheni kanssa kyseistä asiaa hyväksy.
veikkaan, että se panta tehoaisi paremmin kuin kiellot. kannattaisi edes kokeilla
 
Kiitos neuvoista, tarvii jutella appiukon kanssa jos hän saisi anopin taivuteltua kauko-ohjattavaan pantaan :) Ja ei, anopilla EI ole lääkitys kohdallaan, koska sellaista ei ole. Vaikka välillä sellainen olisi hyvinkin tarpeellinen. :whistle:
 
koiraihminen
Alkuperäinen kirjoittaja hennuli86:
Kiitos neuvoista, tarvii jutella appiukon kanssa jos hän saisi anopin taivuteltua kauko-ohjattavaan pantaan :) Ja ei, anopilla EI ole lääkitys kohdallaan, koska sellaista ei ole. Vaikka välillä sellainen olisi hyvinkin tarpeellinen. :whistle:
tulee vaan väkisin mieleen, että onko anopilla kaikki kotona, jos pieni lapsi jää koiran varjoon. Oma lapsenlapsi sentään ja koira on vaan elukka, vaikka rakas voi ollakin. Jos mikään ei auta, niin toivottavasti sulla on edes sellainen mies, joka uskaltaa sanoa äidilleen vastaan. Mun mies ei nimittäin vanhemmilleen sano yhtään mistään ja vastaavassa tilanteessa minä saisin yksin taistella anopin elukoita vastaan. Onneksi mun anoppi inhoaa koiria :D
 

Yhteistyössä