Tilanne ravintolassa, mitä olisitte tehneet

• Viestiketjun aloittaja tuttu
  • Ensimmäinen viesti
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Naurajille tiedoksi, että niin possun voi nykyään hyvin syödä vaikka mediumina jos haluaa. Trikiinimatoa ei ole enää possunlihassa tavattu, siinä se syy miksei sitä aikaisemmin ole syöty raa-ahkona.
Näin tuumi haastattelussa kokki ja ravintoloitsija Per-Erik Silver...
Per-Erikille tiedoksi...

Teurastamoilla todetaan vuosittain muutamasta kymmenestä jopa pariin sataan trikiinipositiivista sikaa.
http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/el__intaudit/trikinelloosi

Ja porsaanlihassa voi olla myös salmonellaa.
Joten fiksumpaa on vaan suosiolla kypsentää possu ihan kypsäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ajattele mitä ajattelet, mutta tarkoitukseni ei ole snobbailla!! Mietin vaan miksi ihmiset eivät tiedä noita asioita. Jos mua nauratti, niin nauratti. On sitä kuule tyhmemmillekin asioille naurettu.
kaikki ei käy usein ravintolassa, tai on kuullut jonkun kypsyysaste jutun, muttei sitten tiedä miten se oikeasti kuuluisi mennä. sitä kun voi väärää tietoutta saada muiltakin ihmisiltä helposti. mä söin tosi pitkään pihvini kypsänä, kunnes vasta älysin miten se pihvin makuun vaikuttaa. täällä ei tosin edes ole sellaista ravintolaa jossa voisi kunnon ruoan saada, joten jos ravintolassa käymisiä on noin kaksi kertaa vuodessa niin mokia voi sattua.

Taa
Tuollanen on yleisempää ku uskottekaan. Jännä,ettei tarjoilija kuitenkaan oikassu asiakkaan erehdystä.

Ja raa'an pihvin pelkääjille: kyllä se tarjoilija kysyy kypsyysasteen niiden pihvien kohdalla, jotka saatetaan valmistaa raakana tms. Ei aina tarvi ruokaa tilatessaan kertoa haluavansa sen kypsänä.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
Olenpa kerran nähnyt kun joku "asiantuntija" tilasi konjakin kokiksella. :whistle:
Mulla on yksi asiakas joka juo tätä aina. Alkuun olin varmaan ihan yks iso kysymysmerkki, kun tilauksen sain, mutt oon todennut ett makuasioista ei sovi kiistellä: kyll mä tarjoon sen konjakin vaikka mansikkamehuun sekotettuna, jos joku sellasta haluaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Olenpa kerran nähnyt kun joku "asiantuntija" tilasi konjakin kokiksella. :whistle:
:d ou jee :D
Konjakkia voi juoda kokiksella! T. tajoilija
Juu kyllä juntit voi ja punaviiniä spritellä sekä muuta älyvapaata. T. oikeesti tarjoilija
Voi hyvä ihme, ei mulla ainakaan ole varaa nimetellä junteiksi niitä, jotka maksaa mun palkan.. Toisaalta, mä en olekaan kouluja käynyt, ett ehkä se tekee musta sitten toisella tapaa juntin ( vai nöyrän ?)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mulla on yksi asiakas joka juo tätä aina. Alkuun olin varmaan ihan yks iso kysymysmerkki, kun tilauksen sain, mutt oon todennut ett makuasioista ei sovi kiistellä: kyll mä tarjoon sen konjakin vaikka mansikkamehuun sekotettuna, jos joku sellasta haluaa. :D
Jallukolahan on huippuhyvää. Ja silmät-kiinni-testissä moni pitää jallua ihan hyvänä konjakkina. Täällä yksi, joka pitää konjakin ja kokiksen yhdistelmästä.

vieras
Mistä sitä voi tietää, jos kerran ei kukaan ole kertonut.
Kaikki eivät syö ravintoloissa/ lihaa niissä niin usein, että tietäisivät miten mikäkin liha valmistetaan.

Vieras
Olisin ehkä jotenkin ohimennen maininnut asiasta henkilölle kahden kesken, vaikka niin että ihmettelisin että voikos muka...? En missään nimessä olisi nolannut, mut on kasvatettu niin että julkinen nolaaminen on jokseenkin inhottavinta mitä toiselle voi tehdä.

Mä olen myös enemmän peruskohteliaisuuden ja hyvien käytöstapojen kuin nippelitietouden kannalla; rahvaanomaista on tuollaiselle mokalle naureskelu ja tulee väkisinkin mieleen joku mukahienona itseään pitävä feikkilaukkuprinsessa. ;)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
:d ou jee :D
Konjakkia voi juoda kokiksella! T. tajoilija
Juu kyllä juntit voi ja punaviiniä spritellä sekä muuta älyvapaata. T. oikeesti tarjoilija
Voi hyvä ihme, ei mulla ainakaan ole varaa nimetellä junteiksi niitä, jotka maksaa mun palkan.. Toisaalta, mä en olekaan kouluja käynyt, ett ehkä se tekee musta sitten toisella tapaa juntin ( vai nöyrän ?)
Niinno jos ei ole kouluja käyny niin se kertoo paljo juu :whistle:

Kookoo
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tuollanen on yleisempää ku uskottekaan. Jännä,ettei tarjoilija kuitenkaan oikassu asiakkaan erehdystä.

Ja raa'an pihvin pelkääjille: kyllä se tarjoilija kysyy kypsyysasteen niiden pihvien kohdalla, jotka saatetaan valmistaa raakana tms. Ei aina tarvi ruokaa tilatessaan kertoa haluavansa sen kypsänä.
Itse asiassa ei kysy, mutta nyt puhutaan jo todella tasokkaista ravintoloista, joiden kokki varmaan saisi slaagin, jos joku haluaisin poron sisäfileensä kypsänä..

vieras
Kaikki eivät syö ravintoloissa/ lihaa niissä niin usein, että tietäisivät miten mikäkin liha valmistetaan.
No jos ei käy ravintoloissa eikä tiedä jotaki sanaa tai asiaa varmasti niin pakkoko se on tehdä itsestään pelle ja snobbalilla jollaki medium plussilla :LOL:

Lapsilleki opetan että jos ei jotaki sanaa tai asiaa tiedä niin ei saa sellasta hokea :D

vieras
Kyllä kai normaali sivistyksen omaava ihminen tietää et possu tarjotaan kypsänä :eek:

vieras
Kyllä kai normaali sivistyksen omaava ihminen tietää et possu tarjotaan kypsänä :eek:
Ei välttämättä tiedä. Johan tässä ketjussa moni on ravintolassa työskentelevä on sanonut, että tuollaiset tilanteet ovat hyvin yleisiä.

Elina
Hei kertokaa tarjoilijat, mokasinko mä?!

Siis kerran oltii yhdessä pitseriassa, missä a-oikeudet (ei mikään hieno siis) ja mies pyysi tuomaan sille oluen. No menin sit tiskille ja sanoin "yks kolmonen" (en tiedä mistä ton keksin, en koskaan tilaa muuta kun limua tai vettä..) No se kassa tyttö sit kattoi mua tosi pitkään ja sain hätäännyksissäni sanottua, että "kalja", no sit valutti tuoppiin ja voi vitsit kun mua nolotti..
Miten siis olut tuopillinen tilataan oikeasti ja mikä se kolmonen sit on jos ei just sitä?!

Vieläkin nolottaa vaikka jo vuosia aikaa ja ikinä enää en kaljaa tilaa..

hahhah
Ei kuulu mitenkään sivistykseen tai normaaliuteen tämä brobleemi. Terveyssyistä possu kannattaa syödä kypsänä, sen olisit voinut sanoa ap tilanteessa etkä valuttaa tänne. Yleensäkin suora reagointi on parempi kuin jälkiviisastelu

hahhah
Alkuperäinen kirjoittaja Elina:

Siis kerran oltii yhdessä pitseriassa, missä a-oikeudet (ei mikään hieno siis) ja mies pyysi tuomaan sille oluen. No menin sit tiskille ja sanoin "yks kolmonen" (en tiedä mistä ton keksin, en koskaan tilaa muuta kun limua tai vettä..) No se kassa tyttö sit kattoi mua tosi pitkään ja sain hätäännyksissäni sanottua, että "kalja", no sit valutti tuoppiin ja voi vitsit kun mua nolotti..
Miten siis olut tuopillinen tilataan oikeasti ja mikä se kolmonen sit on jos ei just sitä?!

Se katto siksi pitkään, että pitserioissa pitsat on yleensä numeroitu ja se ehkä luuli, että tilasit vielä toisen pitsan. Et sä mitään mokannut, kukin saa tilata tavallaan. Miten huono itsetunto monella palstalaisella...

vieras

Se varmaan mietti että haluatko nyt pizzan numero kolme vai mitä.

Mulle on ainakin joskus käynyt niin että ajatuksissani olen sanonut että mediumina kiitos, vaikka olen tilannut possua. Eikä siinä ollut kyse mistään tietämättömyydestä, vaan siitä että yleensä tilaan nautaa, ja automaattisesti tekee niin kuin aikaisemminkin :) Enkä ollenkaan pahoittanut mieltäni/nolostunut kun tarjoilija hienovaraisesti vinkkasi että hei, tämä oli muuten possua. Ammattilainen asialla.

Ihmeellisistä asioista ihmiset jaksaa vouhkata :)

Elina
Alkuperäinen kirjoittaja hahhah:

Se katto siksi pitkään, että pitserioissa pitsat on yleensä numeroitu ja se ehkä luuli, että tilasit vielä toisen pitsan. Et sä mitään mokannut, kukin saa tilata tavallaan. Miten huono itsetunto monella palstalaisella...
Hei mä en oikeesti tajunnu tota!! Kivi vierähti sydämeltä..

Ja ei, ei mulla niin huono itsetunto oo, mokailen useinkin ja kertoilen niitä eteenpäin, mut tää jäi vaivaamaan ku en vieläkään tienny miten se olis pitäny tilata..
Just äskenkin mokasin puhelimessa ja nyt naurattaa =)

Siis voinko tilata oluen sanomalla "yks kolmonen" (jossain muualla kuin pitseriassa)?

jumpe
Alkuperäinen kirjoittaja hahhah:

Hei mä en oikeesti tajunnu tota!! Kivi vierähti sydämeltä..

Ja ei, ei mulla niin huono itsetunto oo, mokailen useinkin ja kertoilen niitä eteenpäin, mut tää jäi vaivaamaan ku en vieläkään tienny miten se olis pitäny tilata..
Just äskenkin mokasin puhelimessa ja nyt naurattaa =)

Siis voinko tilata oluen sanomalla "yks kolmonen" (jossain muualla kuin pitseriassa)?
Kyllä sulla taitaa olla huono itsetunto, kun edelleen mietit tota - vai oletko sä mieluummin vähän tyhmä?

Alkuperäinen kirjoittaja halvalla ei saa hyvää:
Alkuperäinen kirjoittaja Cosmo:
Mä olen tehnyt asiakkaalle possun mediumina kun asiakas halusi.
NO mut jos se asiakas olis sairastuu siitä possusta niin sun työpaikkas olis ollu vastuussa joten kannattaa todella tarkkaan miettiä et mitä toiveita menee toteuttaan.
näimpä.. mäkin aina kyllä selvennän asiakkaalle että kyse on possusta, jos tilaa tietyn annoksen mediumina / raakana.. joskus on joku silti halunnu meduna.

sitten kävi itelle kerran niin kun oltiin eräässä ravintolassa syömässä että tilattiin pippuripihvit ( naudasta ), toinen medium, toinen medium +.. saatiin sit pippurileikkeet (possusta).. onneks oli sit kypsiä kuitenkin, leike on niin kovin vaikee saada pysyyn mediumina / raakana, varsinkin jos valmistetaan rasvakeittimessä... sen koommin ei olla kyllä kyseisessä paikassa käyty syömässä... :snotty:
Ette maininneet tarjoilijalle?
Minä en olisi syönyt. Jos tilaa kunnon pihviä, niin siinä ei paljon leikkeleet maistu. :(
En muutenkaan välitä kauheasti possusta.
kyl me lähtiessä mainittiin, tää kun oli sellanen ravintola missä maksettiin heti ja sit vasta saatiin ruoka.. ja ku ei oltu ennen käyty niin ei tiietty mikä niitten pihvi on... et oliko oikeesti tollanen vai mikä, mut hyvää se oli silti, eikä kuitenka maksanu sit sitä pihvin hintaa, sitäkin ihmettelin sillon tilatessa kun oli niin pieni lasku.. mut nykyään tota paikkaa ei ees enää oo

Kaikki eivät tiedä kaikkea, vaikkapa siitä miten possua syödään tai viiniä maistellaan, eikä tarvitsekaan. Se ei tee ihmisestä vielä tyhmää, eikä junttia.

Jos tarjoilija nauraa asiakkaalle takahuoneessa, se on junttia.
Jos ap nauraa kaverilleen selän takana, on se junttia.

Yhteistyössä