Tietäiskö kukaan mistä kannattais aloittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa..

Vieras
Kuulin isältäni että minulla on jossain pikku-sisko, jota siis en ole koskaan nähnyt aiemmin. haluaisin tietää enemmän hänestä. Mistä saisin tietoa hänestä? Haluaisin tietää missä asuu, minkä ikäinen on nyt? (sen tiedän että on muutaman vuoden nuorempi kun minä mutta en tiedä tarkkaa ikää). En tiedä edes onko isyyttä todistettu silloin että onko isäni tiedoissa hänestä. Mistä aloittaisin?

Tilaat isästä sukuselvityksen, eli niiltä paikkakunnilta tilaat isästäsi virkatodistuksen kun hän on asunut silloin ( jos tiiät yhtään minkä ikäinen sisko on ) tai sun syntymän jälkeen. Jos isyys on todistettu siskon nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus näkyy virkatodistuksissa.
Sitte soitat mihin tahansa maistrasttiin ja kysyt siskon tiedoilla sieltä osoitteen, jos sitä ei oo salattu.
Jos isyyttä ei ole vahvistettu, ainoa keino selvittää on saada isältäsi lisää tietoja, esim lapsen äidin nimi ja sitten pyydät sukuselvitystä hänestä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Tilaat isästä sukuselvityksen, eli niiltä paikkakunnilta tilaat isästäsi virkatodistuksen kun hän on asunut silloin ( jos tiiät yhtään minkä ikäinen sisko on ) tai sun syntymän jälkeen. Jos isyys on todistettu siskon nimi ja syntymäaika tai henkilötunnus näkyy virkatodistuksissa.
Sitte soitat mihin tahansa maistrasttiin ja kysyt siskon tiedoilla sieltä osoitteen, jos sitä ei oo salattu.
Jos isyyttä ei ole vahvistettu, ainoa keino selvittää on saada isältäsi lisää tietoja, esim lapsen äidin nimi ja sitten pyydät sukuselvitystä hänestä.

Voiko sukuselvitystä tilata elossa olevasta ihmisestä, siis jostain muusta kuin itsestään?

Mun mielestä muutenkin tuollaisessa tilanteessa olisi paras siihen äitiin ottaa ensin yhteyttä ja äiti saisi itse ensin kertoa että tytöllä on sisko. En mä ainakaan haluaisi että joku kaunis päivä vieras ihminen tulee oven taakse ilman ennakkovaroitusta ja kertoo että on siskoni.

Suomessa ihmisten suku-ja osoitetiedot on julkisia, jos ei niitä ole erikseen kieltänyt. Samoin kun vero- ja omaisuustiedot on julkisia.
Itse olen tilaillut juuri sukututkimusta varten virkatodistuksia eikä koskaan oo kyselty kuka minä olen tms. korkeintaan et mihin tarkoitukseen tilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Suomessa ihmisten suku-ja osoitetiedot on julkisia, jos ei niitä ole erikseen kieltänyt. Samoin kun vero- ja omaisuustiedot on julkisia.
Itse olen tilaillut juuri sukututkimusta varten virkatodistuksia eikä koskaan oo kyselty kuka minä olen tms. korkeintaan et mihin tarkoitukseen tilaan.

Okei.

Mä hain virkatodistuksen ja pyysin siihen tiedot vanhemmista , ja sieltä selvis että mun isällä oli ollut lapsi myös jonkun muun kuin mun äitini kanssa. Tosin siitä näkyi myös ko. lapsen kuolinpäivä - mut en olis muuten koskaan saanut tietää ton lapsen syntymästäkään ellen olis hakenut sitä virkatodistusta.

Saanko tietoja maistraatista? en olekkaan tuomoisesta tiennyt... Isästä ei ole apua tässä asiassa. Olen pyytänyt monta kertaa että saisin nähdä kyseisen henkilön mutta ei ole ikinä ottanut asiaa esille uudelleen. Ja "sisko" on kuitenkin täysi ikäinen niin en usko että tarvitsee äidin kautta ottaa yhteys. Ja en todellakaan ole menossa kenenkään oven taakse ilmoittamatta.

ja en tiedä edes miten ottaisin häneen yhteyttä.. Voi olla että kun saan tiedot, menee pupu pöksyyn. Koska en halua "häiritä" kenenkään elämää tällaisella asialla.. Ja isäni on sanonut että hän tietää meistä muista lapsista mutta miksi hän ei ole ottanut meihin yhteyttä?

Yhteistyössä