Tiesitkö sinä kun oli lähtö synnytys toimiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KeljuK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on käynyt niin, että oon epäillyt että tää on nyt sitä ja lähdin heti sairaalaan. No sillä kerralla olin 6 cm auki (20 minuutin matka), seuraavalla olinkin jo 9 cm auki.

Ekasta en kyllä tiennyt, koska mun supistukset eivät muuttuneet säännöllisiksi ollenkaan. Edellisestä yöstä lähtien oli supistuksia, välillä tuli pitkän aikaa tosi tiheästi, sitten loppuivat, sitten tuli muutama kivulias, tihentyivät, taas loppuivat. Mä lähdin yöllä hakemaan vain jotain kipuihin, kun omat Panadolit oli loppu. En todellakaan mennyt synnyttämään, koska olin luullut, että supistusten pitää muuttua säännöllisiksi. Aloin tarkistuksen jälkeen vetämään omia vaatteita päälle, niin kätilö vaan tokaisi, että kyllä nyt puet ihan vääriä vaatteita.. Olin siis reilut 4cm auki. Miehelläkin oli näkemisen arvoinen ilme, kun kerroin, ettei kotiin enää lähdetäkään.

Kyllä aikalailla fifty-fifty oli kandella viimesellä kerralla...100km matkaa synnärille ja aina ensimmäiset 20 km mietin että käännytäänkö takasin kotio. sitten ajattelin että käydään nyt kuitenkin varalta. siitäpä alkoikin sitten semmonen rytinä että perillä aina suoraan lavetille parin minutin välein supistellessa =)

En tienny kummastakaan. Ekasta selvis myrkytys kun menin vattakipujen takia käymään näytillä (luulinkohan supistuksiks niitä muistaakseni) ja ottivat kiireellä synnyttelee ja tokasta menin ko maha kiristeli kivuttomasti viiden minsan välein ja ottivat sisään. Ei ollu muistikuvaa suppareista ekan jäljiltä olleskaan, niin istuttiin päivä tokan kunnon suppareita odottelemassa siellä sit. NYT muistan synnytyssupparit lopun ikääni ja tiiän millon pitää lähteä jos joskus tarvii :D

kärvistelin kotona 12 h (yön) suppareiden kanssa ja aikaisin aamulla lähdettiin kun tuntui etten enää ilman kivunlievitystä pärjää. Just sopivasti: olin 3 cm auki, sain heti epiduraalin ja olin niissä taivaissa vielä hyvän tovin (kaksi annosta sain lisää). Helppo synnytys vaikka pitkä olikin.

Ekasta ei niin kiire ollut vaikka viikkoja oli 37+2 ja aikaisemminkin meinasi tulla. Aamusti ysin aikaan heräsin kun sattu selkään ja mahaan mut en sillon vielä tajunnut että on synnytykseen lähtö. Päivällä viiden aikaan itse kävelin sairaalaan ja poika syntyi kello 22.06. Kuopuksesta ei ollut mitään ennakkomerkkejä. Viikolla 40+2 meni aamusti puol ysin aikaan lapsi vesi ja silloin tuli hiukka kiire olo kun supistukset alkoi samantien voimakkaana ja tiheästi ja kokoajan olo oli et se tulee ihan just. Synnytyksen kesto oli yhteensä 3t25min josta kerkesin sairaalassa olemaan 2 ja puol tuntia.

Ite menin ekan odotusaikaan käynnistykseen ja kun yöllä heräsin alavatsakipuun, niin en meinannut tajuta että synnytys on käynnistymässä, varmaan olin niin nukuksissa vielä tms.
Toisella kertaa olin kotona kun heräsin vatsakipuiluun ja kun en veskikäynninkään jälkeen voinut enää sängylle käydä pitkälleen, oli niin kipee olo, niin tajusin että taitaa olla lähtö lähellä. Onneksi miehen siinä herättelin ja hän soitti lapsenhoitajan, koska kun sairaalaan päästiin niin olinkin auki jo 4cm:)

Ekan kanssa en tiennyt, menin tarkistuttamaan vaan polille, että tihkuuko sitä lapsivettä. No tulihan sitä, ihan reippaasti. Siitä vaan osastolle, seuraavana aamuna viimeistään käynnistys. Seuraavaan aamun mennessä olikin vauva jo syntynyt omia aikojaan :) .

Toisen kanssa epäilin sitä lapsivettä taas, piti lähteä osastolle mutta nukahdin esikoista nukuttaessani. Yöllä heräsin supistuksiin, joista tiesin, että tämä on nyt menoa. Lähdin vähän turhan aikaisessakin synnärille, ajattelin, etten herätä esikoista ravatessani eestaas. Ehdin olla synnärillä 6 tuntia ennen kuopuksen syntymää. Mieskin ehti sentään puoli tuntia ennen. Kävelin miestä vastaan ja pokkana tämä toteaa, että "jaa, säähän oot vielä ihan liikkeellä, mulla mikään kiirekään ois ollu." :headwall: Oisin potkaissut, jos olisin jaksanut. Kun totesin, että kipu on nyt sietämätön, vauva tulee nyt, hyväkäs lähtee käymään vessassa |O ! Ehti takasin saliin juuri kun kätilö koppasi vauvan kiinni (tuli vauhdilla).

Molemmista tiesin. Molemmista oli ollut aiemmin tosi kipeitä "harjoitussuppareita", ja kun esikoisesta tuli muutama ensimmäinen aivan jumalattoman kipeä supistus, soitin jo yövuorossa olevalle miehelle, että lähtee tulemaan kotiin, nyt on mentävä heti. Siinä kohta meni lapsivedet ja yhteensä tasan 5 tuntia tätä ekaa tehtiin.

Kakkosen kohdalla heräsin aamulla kymmentä yli seitsemän sellaiseen samanlaiseen jumalattoman kipeään ja pomppasin ylös pakkaamaan, sanoin vaan miehelle että mene herättämään ja pukemaan esikoinen. Heti oli supistukset säännöllisiä muutaman minuutin väliajoin ja meinasin suuttua miehelle, kun rupesi esikoiselle siinä puuroa keittelemään kun minä olin jo aivan valmiina lähtemään. Ymmärsi sitten jättää puurot sikseen ja viedä minut ensin sairaalaan ja sitten vasta lapsen hoitoon. 9.50 oli lapsi jo syntynyt. Onneksi synnytysvastaanotosta lähettivät ihan tutkimatta saliin vaikka jonoa oli, ei siellä salissakaan ehditty kuin vaatteet vaihtaa ja sisätutkimus tehdä kun jo piti alkaa ponnistamaan.

Ärsytti molemmilla kerroilla aivan älyttömästi, kun mies oli niin ällöttävän ylirauhallinen eikä meinannut uskoa, että tiesin synnytyksen alkaneen, vaikka mitään vääriä hälytyksiä tai epäilyjä ei ollut aiemmin ollutkaan.

Kerran synnyttämässä käynyt ja kyllä sitä tiesi millon lähteä.
tai no, lähdettiin aika leppoisiss tunnelmissa, nukkumisesta ei tarvinnut haaveillakaan ja sairaalaan oli n.500m matkaa ja kävelemään vielä pystyi ja kellokin sattui olemaan yli puolen yön niin lähdettiin taapertamaan sairaalaa kohti.
Ja kyllä tuo poika siltä reissulta sitten mukaan tuli.

Esikoisesta olinkin jo sairaalassa kun käynnistettiin rv41+6 ja poika syntyi 12 tunnissa rv42+0

Toisesta tiesin kyllä että nyt kohta on lähtö koska 20min seksin jälkeen alkoi supistukset ja niitä tuli 12min välein ja alkoi tihuttamaan lapsivettä.
7h seksin jälkeen tyttö oli maailmassa,sairaalassa olin 3h ennen kuin tyttö syntyi.
Koko raskauden aikana ei ollut yhden yhtäkään supistusta.
Tyttö syntyi rv41+0

Kolmannesta tiesin myös koska pitää lähteä.
Alkoi tihuttamaan lapsivettä ja supistukset tuli heti 6min välein ja voimistuivat todella nopeasta, kävin suihkussa ja sit ku tulin suihkusta meinasin että synnytän meidän alakertaan kun supistuksia tuli minuutin välein.
Päästiin sairaalaan niin olin 8cm auki ja oltiin 1½h sairaalassa ennen kuin tyttö syntyi. Tyttö syntyi rv40+2.

No.. miullahan oli synnytys käynnistetty, ja ne supistukset millä avauduin hetkessä epäkypsästä kuuteen senttiin - noh, sanotaan vaikka että "normaalitilanteessa" en todellakaan ois varmasti siinä vaiheessa lähtenyt. Vasta kun kalvot puhkaistiin, alkoi tulemaan niitä kunnon polttoja, mistä ei nyt ollut epäilystäkään.

Jännityksellä odotan, jos vaikka mahdollinen pikkukakkonen lähtisi itsestään käyntiin - ja osaisin sit lähteä myös sairaalaan ajoissa
:laugh:

Ekasta mentiin ehkä vähän turhan aikaisin, vaikka olikin auki n.4cm. Kakkoselta ei ees ehitty sairaalaan, vaikka tiesin kyllä et nyt on kiire! (meni veet ja alko tauottomat supistukset) Kolmoselta meni veet ja mies soitti heti ambulanssin, vaikka ite emmin kovasti. Onneksi soitti, kun synnytys kesti 56min vesien menosta. :snotty: Mutta kun supistuksia tuli vain 10 koko synnytyksen aikana ja 5min välein, niin aattelin, ettei kiire oliskaan. :ashamed:
Neloselta tiesin, kun tuli muutama tosi kova supistus ja en jääny ootteleen vesien menoa. Ehittiin hyvin sairaalaan, kun synnytys kesti reilu 3h. =)

Joo, onhan tuo selväksi tullut... Kuopuksen kanssa kävi jännästi, tuleva isosisko jo ehti nukahtamaan sänkyynsä ja yhtäkkiä pomppasi pystyyn ja sano et veli tullee ja meni heti takas nukkumaan. Muutama tunti kulu kun tosiaan alko tuntumaan että vaavi taitaa tulla. Olimme varmoja että tyttö tulee ja joskus monen päivän päästä, mutta tyttö tiesi...

Alkuperäinen kirjoittaja KeljuK:
Minä lähdin neljättä synnyttää jahkasin kotona et onko tää sitä,ei tää ole,mitä tää on,lähenkö enkö,ja sit kun supparit kirpas oli todettava et kai nää jo on niitä oikeita.
jokaisen lapsen kohdalla mä oon ollut et apua onko tää sitä:xmas:

Miten teillä?ooteko heti et tajunneet et nyt se tulee?

Sama juttu täällä kaikista kolmesta.Ja sairaalassa ehtinyt olla 30-45min ennen jokaista synnytystä..

Ekan kanssa lähdin laitokselle lasketun päivän aamuna, koska aloin vuotaa verta. Olin 9 cm auki, kun pääsin perille...Supistukset olivat edelleen täysin epäsäännöllisiä eli hyvä, kun en niitä jäänyt laskeskelemaan :-)

Toisen lapsen kanssa supistukset tihenivät puolessa tunnissa satunnaisista jatkuvalla syötöllä tuleviksi ja kun vartin päästä päästiin sairaalaan, tuli lapsi samantien. Heh.

Yhteistyössä