Tiedoksi vauvojen vanhemmille ja muille hoitajille. Lue tämä.

• Viestiketjun aloittaja pelastakaa edes vauvat
  • Ensimmäinen viesti
Salama McQueen
Oonkohan mä ainoa, jolla nousi niskakarvat pystyyn?

Mistä sä ap tiedät, millaisia itkupiiperoita ne vauvat on? Ne saattaa itkeä vuorokauden ympäri, silloin on joskus vaan pakko jättää huomiotta hetkeksi, asiat täytyy hoitaa jne. Joskus vauvat karjuu unta etsiessäänkin, ei silloin heti sovi rynkäistä vaunuista syliin vaan antaa nukahtaa.

Ja jos tilanteet oli noin pahoja kun kuvasit, miksi et nykäissyt äitiä hihasta?

Tottakai jokainen järkevä äiti ymmärtää, että lapsen itkuun reagoidaan. Mutta mitäpä jos se vauva nyt sattuu olemaan sellainen itkijä, että ei aina vaan voi. :|

Meidänkin kuopus oli itkijänaisia. Jopa 18 tuntia päivässä ensimmäiset useat kuukaudet. Ja kyllä se tosiasia on nyt sitten niin, että lapsi on ilmeisesti kärsinyt pahat traumat, koska joskus mun piti a) tehdä ne ostokset b) palvella toista lasta c) käydä vessassa.

Sen kummemmin kommentoimatta itse tapausta/tapauksia, niin tulipa mieleen että miten moni näistä arvostelijoista on mennyt ja tosiaan kysynyt syytä vauvan itkuun? Kuten ketjusta on käynyt ilmi, syitä voi olla monia ja välillä sylittely ei onnistu/auta. Kannattaakohan kurkata sinne omaan peiliin ja hetken miettiä mitä suustaan päästää tai ainakin tarkastaa tilanne ja taustat ennen kuin alkaa ketään arvostelemaan.

vieras
Joo, ei ola koskaan meillä vauvat yksin joutuneet itkemään. Ei se ole syy jättää vauvaa huutamaan, että ei se kuitenkaan lopeta. Einiitä vauvoja kannata hankkia, jos niitä sitten kohtelee kuin nukkeja. Olen tätä myös tuolla liikkuessani ihmetellyt, että jopa on kylmäkiskoista menoa. Ja en tosiaan ole mikään täydellinen äiti. Kaukana siitä. Tuo vauvan itkuun vastaaminen nyt vain on ihan perusasia. Ei ole täydellisyyden tavoittelua sekään että ei jätä lasta nälkäiseksi tai lyö lasta. Vaan ihan tosiaan perusasia.

Tuli oikeen paha mieli kun luin tekstin. :'( Oli hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa, mutta käy niin sääliks vauvoja jotka joutuvat huutaan turhaan ties kuinka kauan, eikä kukaan heidän hätäänsä vastaa. Tottakai on vauvoja jotka itkevät paljon, ja on masuvaivaa ym., mutta aina sitä olisi turvallisempi itkeä äidin sylissä kuin vaunuissa yksin. Pieni vauva ei tosiaan itke turhaan, mutta tuollaisessa ap:n mainitsemassa tilanteessa onkin monia syitä miksi vauva voi itkeä... Pitäisi ottaa syliin ja koittaa rauhoitella, eikä vaan antaa huutaa ja keskittyä itse shoppailuun!

Kumikameli
Alkuperäinen kirjoittaja Koliikkivauvan mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Hei. Niillä vauvoilla voi olla koliikki. Ei siinä silloin sylit tai maito auta. Ja äidinkin on pakko päästä joskus ostoksille tai ihmisten ilmoille vaikka sitten vauvan kanssa jos ei muuten pääse.

Mulla on yksi koliikkivauva ollut ja voin sanoa että kaupoissa tuli käytyä HUUTAVAN vauvan kanssa usein.
ja mulla on ollut sairas vauva joka huusi noin 23 tuntia vuorokaudessa lähes puolentoista vuoden ajan. Kyllä siinä sai paheksuvaa kyyläystä osakseen kun kehtasi joskus käydä kaupassa ostamassa ruokaa tai uusia rintsikoita kun vanhat jäi isoiksi...

Mä en missään nimessä kannata vauvojen huudattamista, mutta on tilanteita joissa se vauva vaan huutaa vaikka tekisi mitä

Peesi tähän. Itse sain tänään erittäin paheksuavia katseita osakseni kun koliikkivauvan kanssa menin ruokakauppaan. Lapsi huusi täyttä kurkkua mutta minkäs teet kun pakko minunkin on ruokaa saada eli kaupassa on käytävä. Tilanteita ja vauvoja on monenlaisia. En kannata huudattamista mutta joskus ne vain huutavat vaikka mitä tekisit :/
Näin meilläkin oli esikoisen kanssa, oonkohan mä tuhonnut sen tulevaisuuden, kun se ei ollut sylissä huutamassa 24/7 ? ;)

vieras
Ei tuossa ole minun mielestäni mitään ihmeellistä. Joskus ne ostoksetkin on vain tehtävä!! Sitä paitsi, jos itkuun kiinnittää "liikaa" huomiota, ei ehdi keskittyä mihinkään. Mitä nopeammin yrittää kerätä itsensä rauhallisesti harkitsemaan ostoksensa, sitä nopeammin pääsee pois ja saa annettua vauvalle enemmän huomiota.
Kyllä nuokin vauvat todennäköisesti saavat taas kotioloissa enemmän huomiota jotta perusturvallisuus säilyy. Toisten tilanteista ei voi koskaan tietää. Yh:t varsinkin voivat olla tukalassa tilanteessa. Myös me "tavalliset" kotiäidit" voimme joutua käymään yksin kaupassa ja hoitamaan kaiken kotityön ja ostosreissut. Ei KAIKKEA pysty aina tekemään täysin vauvan ehdoilla. Eikä kaupasta pääse ikinä pois jos vaikka koliikkivauva tms. muuta ongelmaa poteva vaatii, ja saa huomiota.
Meillä on myös koettu koliikki, mutta olimme kyllä onnekkaita kun ei vauva koskaan huutanut kaupassa/muualla julkisessa paikassa, jossa n. kerran kuukaudessa käytiin hätäisesti jos jaksettiin, mutta jokin toinen vauva voi hyvin huutaa kaupassa. Lapset ovat yksilöitä, ja jokainen vanhempi tuntee omansa varmasti parhaiten. TOKI VOI OLLA POIKKEUKSIA, meitä on moneen lähtöön, mutta olen varma että valtaosa pitää mahdollisimman hyvää huolta omista lapsistaan ja parhaansa tekee -olosuhteiden saneleman kaavan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mua ottaa niin aivoon nämä "täydelliset mammat" jotka kyttää toisia kauppakeskuksissa ja sit keskustelupalstoilla jakavat "neuvoja" miten pitää toimia.Eikö teillä tosiaan ole minkäänlaista elämää???
Samaa mieltä. Jos niin kauheasti vaivaa, niin voisi mennä sanomaan suoraan kyseiselle henkilölle. Muuten kirjoitus on ihan asiaa, jos ei lasketa mukaan näitä koliikkitapauksia jne. joiden itkuille ei voi yhtään mitään.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Totta varmasti joka sana!
Mietin vain sitä, et kun ennen vanhaan perheessä oli lapsia 10-20 ja lehmät päälle, ja ei todellakaan joka inahdukseen kerenny äiti vastata, et miten sit sillä ikäpolvella ei oo niin paljon kuin meidän ikäluokalla?
Ihan siis vain pähkäilen, vaikka uskon toki ton sun kirjoituksen.
Kyllä vauvan itkuun pitää vastata.
sillon on isommat sisaret paimentaneet pienempiä. jo hyvin pienestä. on ollut tavallista että 4-5v on katsonut 1-2v perään.

Periaatteessa ihan hyvä kirjoitus, mutta... vähän kyllä minullakin tuli paha mieli tuosta. Minullakin oli hyvin levoton ja paljon itkevä vauva. Itkua riitti jopa 20 tuntia vuorokaudessa vuoden ajan. Lapsella oli refluksitauti, joka selittää paljon tuosta itkusta. Kyllä siinä väsyy hyssyttelyyn ja kanniskeluun vaikka olisi mikä superäiti

Varmasti olen itsekin joskus kaupan kassalla antanut lapsen huutaa rattaissa, kun ne ostokset nyt vaan pitää saada maksettua ja itse hyökkäysvaunujen kanssa pois muiden ihmisten tieltä. Varmaan ne muut jonottajat olisivat olleet mielissään, jos siinä kassalla alkaisi tarjota lapselle tuttia ja sylissä hyssytellä.

Kerran eräs mies tuli kadulla sanomaan, että lapsella on kuuma vaunuissa kun niin paljon itkee... Teki mieli toivottaa painumaan hevon kuuseen, varmaan itse parhaiten tiedän mikä lasta vaivaa :/

onnellinen
älkää nyt hyvät ihmiset ottako noin kovasti itseenne, kirjoitus oli hyvä.. toki tilanteita on erilaisia ja lapsia erilaisia mutta kyllähän se pahalta näyttää jos lapsi huutaa naamapunaisena kipuitkua ja äiti vaan vetelee lattea naamariin.. mä ainaki otan lapsen syliin huutamaan jos ei muu auta, tai edes alan kiikuttamaan niitä vaunuja, puhun sille lapselle ja annan tuttia..
en tiedä millaista on elää koliikki lapsen kanssa mutta tiedän että nykyisin on niin paljon mahdollisuuksia esim kantoliinat että vauva saa olla äidin sylissä mutta äidillä on kädet vapaana jotta voi jotakin muuta tehdä..
vauva ei tosissaan huuda normaali oloissa turhaan, ja sitä tuo teksti koski.. ei se ole mitään kyttäilyä että havaitsee huutavan vauvan ja sen ettei äiti reagoi..

onnellinen
ja pitää vielä lisätä että on eriasia jos lapsi vähän itkee unissaan kuin se että selkäkaarella huutaa kipuitkua naamapunaisena, itse en voisi jättää hetkeksikään vauvaa yksin niin itkemään.. on itkenyt sylissä 15 min niin enkä tiedä mistä johtui mutta sylissä sai olla, yht äkkia vaan itekseen rauhottui ja nukahti, mutta sylissä oli koko ajan..
vauvan kipuitku on ainakin mulle sellainen että sydämmestä ottaa oli se oma tai vieras vauva.. tekee vaan mieli mennä ottamaan syliin ja rauhotella..

hei
Mä ainakin ahdistun aivan mielettömästi itse kun kuulen vauvan itkua esim. kaupassa tai missä vain!!!!!
Tulee aivan mieletön tarve mennä katsomaan mikä hätänä ja hyssyttää ja ottaa syliin!!!!!!!!!!!
Ja tuntuu todella käsittämättömältä jos näkee ettei äiti reagoi ollenkaan vauvan itkuun ja vielä pahemmalta jos äiti on ÄKÄINEN vauvalle!!!!

Olisiko kamalaa jos menisi paikalle ja kysyisi saanko hyssyttää saanko ottaa syliin tms. jospa äiti on niin väsy itse ettei jaksa tai ei pysty omalta masennukselta reagoimann ja huomioimaan mistä itku johtuu???

En todellakaan uskalla..tosin olen kysynyt tai sanonut, että vauvalla on varmaan kuuma, kun on niin lämpimissä varusteissa vaunussa sisätiloissa, aivan hikisenä ja tuskissaa vauva parkoja näkee usein.

onnellinen
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mä ainakin ahdistun aivan mielettömästi itse kun kuulen vauvan itkua esim. kaupassa tai missä vain!!!!!
Tulee aivan mieletön tarve mennä katsomaan mikä hätänä ja hyssyttää ja ottaa syliin!!!!!!!!!!!
Ja tuntuu todella käsittämättömältä jos näkee ettei äiti reagoi ollenkaan vauvan itkuun ja vielä pahemmalta jos äiti on ÄKÄINEN vauvalle!!!!

Olisiko kamalaa jos menisi paikalle ja kysyisi saanko hyssyttää saanko ottaa syliin tms. jospa äiti on niin väsy itse ettei jaksa tai ei pysty omalta masennukselta reagoimann ja huomioimaan mistä itku johtuu???

En todellakaan uskalla..tosin olen kysynyt tai sanonut, että vauvalla on varmaan kuuma, kun on niin lämpimissä varusteissa vaunussa sisätiloissa, aivan hikisenä ja tuskissaa vauva parkoja näkee usein.
toi on muuten ihan totta, noita laps raukkoja näkee jokaisessa kaupakeskuksessa, tyyliin on se äippäpakkauksen haalari ja toppamyssy päällä makuupussin sisällä ja sitte äiti ite on ihan vaan paidassa kun on niin kuuma, onko mikään ihme jos lasp itkee eikä asetu mitenkään kun paistuu elävältä.. mutta jos meet huomauttaa asiasta nii oot vaan kateellinen kyylä.. eli kyllä siihen itkuun on aina joku syy ja kaupoilla yleensä se on nälkä tai sietämätön kuumuus...
vastasyntynytkään ei tarvitse sisätiloissa sisävaateita kummempaa, toki jos on ilmastointia ynnä muuta niin voi ohkanen myssy olla päässä.. on tietty lapsia joilla on aina sormet ja jalat kylmät mutta se lämpö katsotaankiin niskasta.. jos on hiki märkä niin on LIIAN KUUMA , ja silloin voi pistää ohuet tumput käteen ja paksummat sukat jalkoihin mutta muuten vähemmän vaatetta..

Ihan samaa mieltä olen ap:n kanssa. Mulla ei oo sydäntä antaa pienen huutaa, vaikka itkisi vain koliikin takia. Kyllä mä olen kantanut ja hyssytellyt kaikkia lapsia huolimatta siitä loppuuko se itku vai ei. Mielestäni mun (ja toki vauvan isän) tehtävä on tehdä kaikkeni, jotta vauvan olisi hyvä olla. Vaikka se sitten tarkottaisi sitä että kokeillaan vuoronperään kaikki keinot sylistä vaunuihin jne.

Muistan hyvin kun yks kaveri vuosia sitten kysyi että mitähän tuo meidän vauva aina vaan kitisee vaikka on saanut ruokaa ja vaippa on kuiva? Kyselin sitten missä tilanteissa pieni kitisee ja itkeskelee niin selvisi että vauva oli kaiken muun ajan paitsi vaipanvaihdon ja syötön, joko sitterissä tai sängyssään. Äiti ei yksinkertaisesti vaan osannut ajatella että vauva voisi kaivata syliä ja läheisyyttä. :|

meidän poitsu ei ollut mikään helppo vauva,eikä rauhallinen..itkua riitti,4kk iässä sinne 6kk ikään ei klvannu mikään muu ku syli,tai tissi. ja joskus ei auttanut sylissä olokaan,mutta silti koin että vauvan kuuluu saada olla sylissä kun sitä tarvitsee/kun itkee.

ja olen yh! ekaan 2v ei juuri apuja vauvan/lapsen hoidossa ollut,mutta en sltikään jättänyt yksin itkee,koska pystyy sitä a.yhdelläkin kädellä tekee ostoksia, b.tekee ostokset päiväunien aikaan c.hankkia rintarepun tai kantoliinan jolloin vauvan ei tarvitse itkeä ilman syliä ja äiti pystyy tekee ostokset!

uhman alettua on huutanut ilman syliä koska ei haluu syliin jos suuttuu minulle,mutta läsnä olen silti ja syliin saa tulla sitten kun/jos tahtoo.

Alkuperäinen kirjoittaja :
ja olen yh! ekaan 2v ei juuri apuja vauvan/lapsen hoidossa ollut,mutta en sltikään jättänyt yksin itkee,koska pystyy sitä a.yhdelläkin kädellä tekee ostoksia, b.tekee ostokset päiväunien aikaan c.hankkia rintarepun tai kantoliinan jolloin vauvan ei tarvitse itkeä ilman syliä ja äiti pystyy tekee ostokset!

a. Pystyy toki yhdellä kädellä tekemään ostokset vauvan parkuessa sylissä täyttä päätä.
b. Ei meillä esikoinen nukkunut päikkäreitä vaan itki.
c. Parkui myös lahjakkaasti rintarepussa/kantoliinassa.

Itse koin helpoimmaksi heijata vaunuja ja tehdä ruokaostokset vauvan itkiessä vaunuissa. Nyt tämä koliikki-pylorustautia sairastava-moniallerginen on pirteä ja iloinen 5-vuotias. Onneksi kaksi seuraavaa lasta olivatkin sitten superhelppoja.

Ei sitä syliä jaksa aina tarjota kun arki on pelkkää itkua sen 23h/vrk. Kotona lasta pidettiin vuorotellen miehen kanssa sylissä ja nukuttiin vuoroissa korvatulpat korvissa ja podettiin ihan mieletöntä väsymystä ja tuskaa vauvan vaivojen takia. Ei se lapsi rikki mene jos itkee, varsinkaan koliikissa.

Yhteistyössä