Tiedoksi vauvojen vanhemmille ja muille hoitajille. Lue tämä.

• Viestiketjun aloittaja pelastakaa edes vauvat
  • Ensimmäinen viesti
Venakko Milanna
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Alkuperäinen kirjoittaja pulla:
Ennenvanhaan niiden vauvojen inahduksiin vastas myös ne 10-20 sisarusta, ei yksin äiti.Ja lehmälle: vaikka se vauva itkee koliikkiaan, tarvii se silti syliin ottaa tjtn, eikä jättää huomiotta. Kuka normaali ihminen edes raaskii niin tehdä?
Meilläkin esikoinen itki 23h/vrk. Ei todellakaan kiinnostanut ottaa vauvaa kaupassa syliin kun on kotona ollut sylissä sen 20h.
sorry :D mut vauva ei voi itkeä niin paljon hän väsyy :x ehkä sä tarkoitit 23t viikossa??? :/

pulla
Alkuperäinen kirjoittaja lisko:
Hei. Niillä vauvoilla voi olla koliikki. Ei siinä silloin sylit tai maito auta. Ja äidinkin on pakko päästä joskus ostoksille tai ihmisten ilmoille vaikka sitten vauvan kanssa jos ei muuten pääse.

Mulla on yksi koliikkivauva ollut ja voin sanoa että kaupoissa tuli käytyä HUUTAVAN vauvan kanssa usein.
No on varmaan meillä jokaisella ollut tilanteita että on ollut pakko lähteä vaikka vauva on ollut huutomoodissa, mutta minä ainakin välillä kannan kainalossa sitä huutavaakin vauvaa tai paijailen tai yritän tuttia tai vaihtelen vauvan asentoa tai jotain muuta. Siis vaikka tiedän että ei se nyt sitä huutamista lopeta.Ei kai mikään vauva aina lopeta huutoa. Kyse onkin kai siitä että äiti reagoi siihen jotenkin, lopettaa vauva huudon tai ei.
AIVAN!! Minulla myös oli koliikkivauva, olisin ollut todella tunteeton jos en olisi reagoinut vauvan itkuun millään lailla.Haloo, se on VAUVA, ei se teitä kiusatakseen itke! Jos ei 'kiinnosta' ottaa vauvaa kaupassa syliin, herää kysymys kiinnostaako muulloinkaan..

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:
Ennenvanhaan niiden vauvojen inahduksiin vastas myös ne 10-20 sisarusta, ei yksin äiti.Ja lehmälle: vaikka se vauva itkee koliikkiaan, tarvii se silti syliin ottaa tjtn, eikä jättää huomiotta. Kuka normaali ihminen edes raaskii niin tehdä?
Meilläkin esikoinen itki 23h/vrk. Ei todellakaan kiinnostanut ottaa vauvaa kaupassa syliin kun on kotona ollut sylissä sen 20h.
sorry :D mut vauva ei voi itkeä niin paljon hän väsyy :x ehkä sä tarkoitit 23t viikossa??? :/
Kolliikinen, moniallerginen pylorustautia sairastava vauva huutaa todella vuorokauden ympäri. Nukkui hyvin lyhyitä...muutaman minuutin pätkiä/vrk. Lopun ajasta huutaa ja oksentaa ja huutaa pitkiä jaksoja sairaalassa tiputuksessakin kun mikään ei pysy sisällä. :'(

Vieras
Kolliikinen, moniallerginen pylorustautia sairastava vauva huutaa todella vuorokauden ympäri. Nukkui hyvin lyhyitä...muutaman minuutin pätkiä/vrk. Lopun ajasta huutaa ja oksentaa ja huutaa pitkiä jaksoja sairaalassa tiputuksessakin kun mikään ei pysy sisällä. :'(
Kuulostaapa kauheelta! Kestääkö toi sit kauan?

samaa mieltä ap:n kanssa! ja joku ehkä ottaa tästä nenilleen mutta ilman syliä/(läheisyyttä ja tissiä )ei mulla lapsi ole huutanut vauvana yhtään minuuttia!!!

mulla oli vauva mukana vessassa käydessäkin sylissä jos oli itkuinen. eihän hän aina rauhottunut heti syliin mutta tärkeintähän on että perusturvallisuus säilyy,ja tarpeisiin vastataan.

ja silloin tosiaan kun oli enemmän lapsia oli myös ne vanhempien lasyten sylit,ja eikös usein vielä ollut muutakinsukua(mummuu,pappaa)saman katon alla,tai lähistöllä ainakin. ps.minä olen suurperheen vanhin(7sisarusta)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3 kk ikänen lapsi/vauva ei kaipaa unikouluja vaan tarvitsee vielä sitä maitoa yölläkin!! Nälkää ootte antanu lapsen kärsiä joka noin on tehnyt! Haloo!!!
Juu niinpä!! Tämä kirjoitus oli joko täällä tai vauva-lehden palstalla noin 1-1,5 vuotta sitten. P.askaa lensi niskaani kun kauhistelin asiaa. En kuulemma tiennyt mitään millaista on olla sellaisen lapsen äiti joka syö yöllä parin tunnin välein.
mun Esikoinen söi yölläkin maitoa ja kuopus ei ol mut jotku lapset sen tosiaan tarvitsee eikä ne lapsen nälkä tai mikään muu mene niin kuin kirjoissa kirjoitetaan!. Lisäksi viel toi 3 kk on liian pieni mihinkään unikouluihin!

Kyllä voi koska jotkut vauvat huutavat myös unissaan tai eivät pysty nukkumaan ja huutavat, nukahtavat neljäksi minuutiksi, huutavat lisää, nukkuvat kolme minuuttia, huutavat taas lisää, nukkuvat viisi minuuttia jne.
Kuten mulla esikoinen teki. Ja huuto johtui sairaudesta, ja pahasti mua töllötettiin kaupassa, apteekissa ja vaikka missä. Tultiin neuvomaan että vauvalla on nälkä (ei todellakaan ollut), kylmä, kuuma, ihan mitä tahansa. silloin jos vaunuissa oli kuomu ylhäällä... jos mä pidin kuomun alhaalla kukaan ei tullut sanomaan yhtään mitään mihinkään kun sen sairauden näki jo päällepäinkin. Eikä mun vauvaa voinut aina edes ottaa syliin vaikka miten olisi halunnut.

Venakko Milanna
voi ei sorry ,mä en tienyt,kun mun esikoinen oli myös kolikkivauva mut hän ei itkenyt niin paljon :hug: :hug: :hug:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
3 kk ikänen lapsi/vauva ei kaipaa unikouluja vaan tarvitsee vielä sitä maitoa yölläkin!! Nälkää ootte antanu lapsen kärsiä joka noin on tehnyt! Haloo!!!
Juu niinpä!! Tämä kirjoitus oli joko täällä tai vauva-lehden palstalla noin 1-1,5 vuotta sitten. P.askaa lensi niskaani kun kauhistelin asiaa. En kuulemma tiennyt mitään millaista on olla sellaisen lapsen äiti joka syö yöllä parin tunnin välein.
mun Esikoinen söi yölläkin maitoa ja kuopus ei ol mut jotku lapset sen tosiaan tarvitsee eikä ne lapsen nälkä tai mikään muu mene niin kuin kirjoissa kirjoitetaan!. Lisäksi viel toi 3 kk on liian pieni mihinkään unikouluihin!
Niin ja aina olen antanut läheisyyttä ja syöttänyt antanut maitoa tai muuta enkä ole kellosta kattonut aikaa et ois ollu kolme tuntia väliä tossa syömisessä. Miettikääpä itteänne. On nälkä mut en voi syödä vaikka on nälkä ku ei ol tunteja niin ja niin paljon hitto soikoon!

Allergisen äiti
Näin myös minun vauvani teki ennen kuin sopiva korvike löytyi. Mutta en minä pitänyt sitä huutavaa vauvaa vaunuissa vaan liinassa/käsivarsilla/sylissä. Huuto loppui mukavasti aina oksennukseen mutta yksin en koskaan lastani jättänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Allergisen äiti:
Näin myös minun vauvani teki ennen kuin sopiva korvike löytyi. Mutta en minä pitänyt sitä huutavaa vauvaa vaunuissa vaan liinassa/käsivarsilla/sylissä. Huuto loppui mukavasti aina oksennukseen mutta yksin en koskaan lastani jättänyt.
kaikkia vauvoja ei aina voi välttämättä ottaa syliin vaikka ne sattuisivatkin huutamaan, paitsi tietysti siinä tapauksessa että sattuu olemaan sadisti ja haluaa saada sen vauvan huutamaan lujempaa.

Mutta mun mielestä silloin, kun ei jonkun tilannetta tiedä sen tarkemmin, on ihan turha vetää kovinkaan pitkkälle meneviä johtopäätöksiä kenenkään vauvanhoidosta sillä perusteella että vauva on ehkä huutanut muutaman minuutin vaunuissa jossain kaupassa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Allergisen äiti:
kaikkia vauvoja ei aina voi välttämättä ottaa syliin vaikka ne sattuisivatkin huutamaan, paitsi tietysti siinä tapauksessa että sattuu olemaan sadisti ja haluaa saada sen vauvan huutamaan lujempaa.

Mutta mun mielestä silloin, kun ei jonkun tilannetta tiedä sen tarkemmin, on ihan turha vetää kovinkaan pitkkälle meneviä johtopäätöksiä kenenkään vauvanhoidosta sillä perusteella että vauva on ehkä huutanut muutaman minuutin vaunuissa jossain kaupassa.

Loistavaa tekstiä tämä loppupätkä!!!!!!!
Kiitos ja kumarrus! :flower:

Nyt poistuu suihkuun ja katoaa tältä palstalta taas pitkäksi aikaa.

vieras
hyvin kirjotettu! Se täytyy sanoa että kyllä se lapsi syliin otetaan jos se huutaa. Ja perustarpeet tyydytetään. Mulla ollu kanssa aika vaikeita tapauksia lapset vauvoina mutta ei tullu mieleenkään ottaa vaateostoksille niitä itkemään. Jos joskus jouduin niin kyllä ne sylissä kulki tai kantoliinassa. Ja oli kuivissa ja syötetty..
Noi sairaat vauvat on niin pieni prosentti että turha niistä on alkaa vaahtoamaan. Yleensä sairasta lasta ei mihkään ostoskeskuksiin raahata vaan jätetään kotiin toisen hoidettavaks.

vieras
h. Yleensä sairasta lasta ei mihkään ostoskeskuksiin raahata vaan jätetään kotiin toisen hoidettavaks.
Pitääkö sairaan lapsen kanssa siis jäädä kotiin neljän seinän sisään jopa vuosiksi jos lapselle ei saa hoitajaa, mikä joissain tapauksissa muuten on hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta? Tai sairaiden ihmisten pysyä kotona ja jättää ostokset toisten hoidettaviksi?

Sellainen vauva jolla on jokin perussairaus, voi usein varsin hyvin lähteä mukaan kauppaan ja lääkäritkin kehoittavat pitkäaikaissairaiden lasten perheitä elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista. Mikä tarkoittaa että jos kyseessä on sairas vauva joka huutaa ympäri vuorokauden, se vauva lähtee mukaan kauppaan ja huutaa sitten siellä. Eikä siihen tarvita yhtäkään kaikentietävää palstamammaa räkyttämään siitä onko sen lapsen paikka kotona, sairaalassa vai kaupassa tai onko sen vauvan huutaminen mistä johtuvaa tai mitä sille pitäisi tehdä.

äiti,,,,,,,,
Kun lapseni itki, se tuntui pahemmalta kuin veitsen viiltäminen rinnassa. Oli se niin kamalaa, että ihmettelin miksei minulle ollut sitä kerrottu aikaisemmin, koska jos olisin sen tiennyt, en olisi hankkinut lasta kärsimään niin valtavasti. Onneksi sain ainoani. Neuvolassa kysyin: "Miten vauva rauhoitetaan?". - Täti totesi, ettei hän tiedä eikä hän voi tietää miten juuri minun vauvani rauhoittuu. Minä kysyin, että mitä rauhoituskeinoja hän osaa neuvoa. Lumppu otti kiinni turvakaukalon kahvasta ja alkoi heilutella vauvaa. - Siinä kaikki. En ollut ennenkään arvostanut neuvolaa ja tuon esityksen jälkeen taisin pikkuhiljaa lakata käymästä siellä. Muistaakseni kävimme joitakin kertoja yksityisellä. Mutta kyllä, kyllä oli kamalaa kuunnella oman lapsen itkua.

Saara
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mua ottaa niin aivoon nämä "täydelliset mammat" jotka kyttää toisia kauppakeskuksissa ja sit keskustelupalstoilla jakavat "neuvoja" miten pitää toimia.Eikö teillä tosiaan ole minkäänlaista elämää???
Samaa mieltä kannssasi.No varmaan puolet kaksplussan mitäs nyt -paltstan kirjotukset on juuri tällaisia.Onhan se kiva jos on omat asiat niin hyvin että jaksaa kytätä muitten tekemisiä ja sitten täällä palstalla voivotella ja antaa neuvoja kuinka sen ja sen pitäisi tehdä tai ei saa tehdä.
Kukaan mestä vaan ei voi tietään toisen elämästä IKINÄ kaikkea,joten hoitakaa omat elämänne!!!

vieras
h. Yleensä sairasta lasta ei mihkään ostoskeskuksiin raahata vaan jätetään kotiin toisen hoidettavaks.
Pitääkö sairaan lapsen kanssa siis jäädä kotiin neljän seinän sisään jopa vuosiksi jos lapselle ei saa hoitajaa, mikä joissain tapauksissa muuten on hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta? Tai sairaiden ihmisten pysyä kotona ja jättää ostokset toisten hoidettaviksi?

Sellainen vauva jolla on jokin perussairaus, voi usein varsin hyvin lähteä mukaan kauppaan ja lääkäritkin kehoittavat pitkäaikaissairaiden lasten perheitä elämään niin normaalia elämää kuin mahdollista. Mikä tarkoittaa että jos kyseessä on sairas vauva joka huutaa ympäri vuorokauden, se vauva lähtee mukaan kauppaan ja huutaa sitten siellä. Eikä siihen tarvita yhtäkään kaikentietävää palstamammaa räkyttämään siitä onko sen lapsen paikka kotona, sairaalassa vai kaupassa tai onko sen vauvan huutaminen mistä johtuvaa tai mitä sille pitäisi tehdä.
Kirjotinkin että YLEENSÄ sairaan lapsen kanssa jäädään kotiin. Ja toiseks ei tässä yhteiskunnassa KUKAAN jää vuosiksi kotiin neljän seinän sisälle,,kyllä joku hoitaja löytyy edes joskus. Ja TUSKIN niillä äideillä keillä on todella sairas lapsi on tarvetta kulkea tuntitolkulla päivittäin kattomassa uusimpia trendejä..näillä ihmisillä on arvomaailma kohillaan kuule.
Eikä sen toteamiseen tarvita yhtäkään paskantärkeetä tietämätöntä viisastelijaa(todennäkösesti lapsetonta) ,sen tietää tyhmempikin.
Äläkä sano mulle etten tiedä mistä puhun,olen lähes koko ikäni liikkunut NORMAALISTI kehityvammaisen kanssa keräten sääliviä,kummaksuvia ja jopa vihasia katseita!!!

Äiti68

Kirjotinkin että YLEENSÄ sairaan lapsen kanssa jäädään kotiin. Ja toiseks ei tässä yhteiskunnassa KUKAAN jää vuosiksi kotiin neljän seinän sisälle,,kyllä joku hoitaja löytyy edes joskus. Ja TUSKIN niillä äideillä keillä on todella sairas lapsi on tarvetta kulkea tuntitolkulla päivittäin kattomassa uusimpia trendejä..näillä ihmisillä on arvomaailma kohillaan kuule.
Eikä sen toteamiseen tarvita yhtäkään paskantärkeetä tietämätöntä viisastelijaa(todennäkösesti lapsetonta) ,sen tietää tyhmempikin.
Äläkä sano mulle etten tiedä mistä puhun,olen lähes koko ikäni liikkunut NORMAALISTI kehityvammaisen kanssa keräten sääliviä,kummaksuvia ja jopa vihasia katseita!!!

kirjotuksessasi pisti silmiin seuraava "Ja TUSKIN niillä äideillä keillä on todella sairas lapsi on tarvetta kulkea tuntitolkulla päivittäin kattomassa uusimpia trendejä..näillä ihmisillä on arvomaailma kohillaan kuule"
voi nainen hyvä mikäs sinä olet kenenkään arvo-maailmaa arvostelemaan tai määrittämään ???????!!!!!Kyllä sairatten lasten vanhemmat voivat olla fiksuja ja arvot kohdillaan olevia ihmisiä,vaikka tuntitolkulla uusimpia trendejä katselevatkin. Haloo ....pitäähän sitä vanhemienkin pysyä järjissään ja ELÄÄ, Kyllä jotku on niin tekopyhiä että ihan oksettaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti68:

kirjotuksessasi pisti silmiin seuraava "Ja TUSKIN niillä äideillä keillä on todella sairas lapsi on tarvetta kulkea tuntitolkulla päivittäin kattomassa uusimpia trendejä..näillä ihmisillä on arvomaailma kohillaan kuule"
voi nainen hyvä mikäs sinä olet kenenkään arvo-maailmaa arvostelemaan tai määrittämään ???????!!!!!Kyllä sairatten lasten vanhemmat voivat olla fiksuja ja arvot kohdillaan olevia ihmisiä,vaikka tuntitolkulla uusimpia trendejä katselevatkin. Haloo ....pitäähän sitä vanhemienkin pysyä järjissään ja ELÄÄ, Kyllä jotku on niin tekopyhiä että ihan oksettaa.
jos sillä pysyy järjissään että raahaa kiljuvan lapsen kauppaan ja ite kylmänä shoppailee niin siitä vaan.
Ja taisin mainita että kokemusta on kaikenlaista ja tunnen monia vakavasti sairaiden lapsien vanhempia. Ja edelleen olen kehitysvammaisen kanssa elänyt joten voin kokemuksesta kertoa että ekana ei näidenkään vanhemmilla ole mielessä uusimmat trendit.
Alkujaan keskustelussa oli kyse tavallisten lapsien tavallisista äideistä,ikävä että keskustelu meni tälle tasolle.

Äiti minäkin
kuule ap jospa seuraavalla kerralla pitäsit mölyt mahassa ja keskittyisit ihan siihen OMAAN elämääsi tai hei mene vaikka niille "tavallisille äideille" antamaan nauvojasi ihan päin näköä siellä kaupassa jos se oloasi helpottaa, mutta jätä nämä palstat meidän kaikkien iloksi.

Yhteistyössä